چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۶
شهرستان
شن روان و بي  سوادي 
015948.jpg
شن هاي روان كه هر چند وقت در بعضي از شهرستان هاي استان سيستان و بلوچستان توفاني به پا مي  كند، حالا مايه دردسر دانش آموزها هم شده چرا كه به دليل توفان شن قادر نيستند تا به مدارس خود براي ثبت نام مراجعه كنند.
زابل يكي از همين شهرهاست و هشت هزار دانش آموز زابلي به دليل وجود شن هاي روان قادر به ثبت نام در مدارس نيستند و به همين دليل ثبت نام در منازل آنها صورت مي  گيرد.
به گفته رئيس آموزش و پرورش منطقه بنجار شهرستان زابل، هشت هزار دانش آموز بخش مركزي زابل به علت وجود شن هاي روان براي آغاز سال تحصيلي جديد در منازل ثبت نام مي  شوند.
شن هاي روان در زمان حاضر مدارس 10روستاي بخش مركزي شهرستان زابل را به طور كامل محاصره كرده و امكان نام نويسي دانش آموزان در اين مدارس وجود ندارد.
به گفته رئيس آموزش و پرورش اين بخش از زابل، با وجود قرار داشتن در آستانه سال تحصيلي جديد، استفاده از اين مدارس امكان پذير نيست.
به سبب تداوم پديده خشكسالي سال هاي اخير در سيستان و بلوچستان و متعاقب آن وزش توفان هاي همراه با شن، اكنون 400 روستاي سيستان در محاصره شن هاي روان قرار گرفته است.

خانواده
خانم ها در آينه مطبوعات 
015951.jpg
تا حالا يك لحظه به اين موضوع فكر كرديد كه چند درصد اخبار درج شده در جرايد موضوع خانه و خانواده را شامل مي  شود؟ اگر بگوييم كه بيش از 19 درصد اين اخبار مورد مسايل خانواده است، باورتان مي   شود؟
مركز اطلاعات و آمار شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان اعلام كرد، 19 درصد اخبار مطبوعات در مردادماه گذشته به موضوع ازدواج و خانواده اختصاص يافته است. همچنين 28 روزنامه در سطح كشور در ماه گذشته 3747 مورد درباره زن چاپ كردند كه اين مطالب شامل اخبار، گزارش ها و تحليل است.
اين اخبار نسبت به مرداد ماه سال گذشته 2/62 درصد افزايش داشته اما در مقايسه با روزنامه هاي تيرماه سال جاري 8/29 درصد كاهش داشته است.
بر اساس آمار اين مركز، 5/26 درصد اخبار به موضوع آسيب هاي اجتماعي، 6/22 درصد به موضوع فرهنگي، 3/17 درصد به موضوع اجتماعي، 6/7 درصد به موضوع سياسي، 2/7 درصد به موضوع بهداشتي، 8/6 درصد به موضوع ساير كشورها، 1/6 درصد به موضوع ورزشي، 2/3 درصد به موضوع آموزشي، 8/1 درصد به موضوع حقوقي- قضائي و 2/1 درصد به موضوع علمي- پژوهشي اختصاص داده شده است.
اما اين موضوع از كجا به دستمان رسيد؟ يكي از خواننده هاي ايرانشهر با ما تماس گرفته و از درج اين مطلب روي يكي از سايت هاي خبري خبر داد. وي همچنين گفت: اگر شما هم در روزنامه  از فعاليت هاي خانم ها در سطح جامعه چيزي بنويسيد اشكالي ندارد!
مگر ما تا حالا ننوشتيم دوست عزيز؟!

جشنواره حيوانات خانگي
دست آموزهاي بالاي خط فقر
تصور اينكه تهراني ها اينقدر به حيوانات علا قه دارند دشوار بود و البته تصور همه گير شدن تبي كه عبارت است از گذراندن اوقات فراغت با زبان بسته اي كه لا بد جاي همه رفقا را پر مي كند! از اين موضوع سرسري نگذريد...
015963.jpg
تفاوت كروكوديل با سگ دراين است كه كروكوديل با كلا س تر و
خاص تر است و همچنين متعلق به آدم هايي با روانشناسي ويژه است.ضمن اينكه براي عكاسي سوژه بهتري است!

سعيده عليپور
۱- بوي تند ادكلن مي  آمد و بوي هزار چيز ديگر. محوطه موزه دارآباد پر از آدم هاي رنگ و وارنگي بود كه قلاده سگ هاي قد و نيم قدشان را دست گرفته بودند و با آنها خودنمايي مي  كردند.
هر چقدر كه صاحب سگ ها توي ژست هاي غلط انداز خودشان را با كلاس جلوه مي  دادند سگ ها همچنان سياق سگي خودشان را حفظ كرده بودند و گاه و بي  گاه به پروپاي هم مي  پيچيدند و قدرت نمايي مي  كردند.
اولين جشنواره حيوانات اهلي خانگي در حالي در موزه دار آباد تهران برگزار شد كه از چندين نوع حيوان خانگي فقط مي  شد سگ و گربه و طوطي را پيدا كرد.
سگ ها اما شمارشان از همه بيشتر بود و شكل  و شمايل شان هم ازتنوع زيادي برخوردار بود.
۲- زل زده بودم به يكي از همين  سگ ها، سياه بود با خال هاي سفيد روي تنش. چشم هاي آبي قرمزش را درانده بود به آدم هاي دوروبرش، زبان پهنش را از دهن گشادش بيرون انداخته بود و جوري له له مي  زد كه انگار تا چند لحظه پيش درگير يك جنگ نفس گير بوده.
حس كردم بايد به اين سگ ها حسودي كنم يا نه كه يكي شان به طرف من حمله ور شد، چند قدم عقب عقب دويدم و كم مانده بود زمين بخورم...
امير قلاده سگ ها را محكم توي دستش پيچانده بود، عقيده داشت آلن سگ درشت اندام، نامبروان است. ترس را كه توي چشم هاي من ديد متذكر شد كه آلن بر خلاف جثه اش و شكل و شمايلش خيلي سگ آرامي است اما من كه همچنان فاصله ام را با سگ حفظ كرده بودم توي چشم هاي آلن آرامش را نمي  خواندم.
امير گفت: آلن و يارا از نژاد گريدين، يا همان سگ هاي گارد هستند بااينكه اين سگ ها اصالتا از آلمان هستند اما از اوكراين وارد ايران مي  شود.
۳- مطمئنم اگر شما هم براي يك ساعت در محلي باشيد كه پر از سگ باشد شرطي مي  شويد و خيال مي  كنيد هر جسم متحرك از كنارتان كه رد مي  شود، سگ است.
همه سگ هايي كه صاحبانشان آنها را براي نمايش به اينجا آورده بودند درشت اندام نبودند: اكثر سگ ها از نظر شكل ظاهري ريزنقش با انبوهي از مو بودند و حتي گاهي چشم آنها را نمي  توانستيد در انبوهي از موهايي كه احاطه شان كرده بود تشخيص بدهيد.
بيشترين زماني كه آدم ها صرف سگ هايشان مي  كنند به خشك كردن موي اين سگ ها با سشوار مي  گذرد.
آتوسا كه خودش عضو انجمن حمايت از حيوانات است ، گفت: اين حيوان به دليل بدرفتاري صاحب قبلي اش و اذيت و آزارهايي كه ديده بود در حال از بين رفتن بود كه پيدايش كردم و نجاتش دادم.
هر جمله اش كه تمام مي  شد نگاه محبت آميزي به جسم نحيف سگ كه زير آن موهاي قهوه اي بلند پوشيده شده بود، مي  انداخت.
نگاه هاي بگي- سگ كوچولو مو قهوه اي- هم به نگاه يك بچه به مادراش شباهت داشت و اگر فقط چشم هايش را از كل بدنش مي  ديدي، انگار چشم هاي سياه بچه اي بود كه تازه اشك هايش را پاك كرده باشد.
او معتقد است كه اگر واكسن سگ ها و گربه ها به موقع تزريق بشود اين حيوانات هيچ خطري به حال انسان ندارند.
البته اين موضوع را مجيد ذاكرياني دكتر و جراح دامپزشكي كه در محوطه دار آباد در غرفه تزريق واكسن به حيوانات بود نيز تاييد مي  كند. او مي  گويد: بيماري هاي انگلي حيوانات و هاري و بيماري هاي ديگر سگ و گربه از طريق واكسن كاملا قابل پيشگيري است.اين در شرايطي است كه بسياري از پزشكان از خطرات نگهداري حيوانات خانگي گفته و مي گويند.
دكتر ذاكرياني هم به اين مطلب اذعان دارد كه از چند سال قبل تا به حال كار و بار دامپزشك ها هم سكه شده چرا كه شمار افرادي كه سگ و گربه در خانه نگهداري مي  كنند، بسيار افزايش پيدا كرده است.
۴- پشمك آرام كنج قفس نشسته و با بي  حوصلگي بيرون را نگاه مي  كند. موهاي سفيداش آنقدر حجم دارد كه نيمي از قفس را پر كند.
فرشته، پشمك را كه اصالتا گربه ايراني است به قيمت گراني از تركيه خريده. حالا كه از ساعت 9 صبح توي نمايشگاه براي مسابقه بهترين ها معطل شده است از روي ميله هاي قفس گربه اش را مي  بوسد و بابت معطلي امروز از گربه اش عذرخواهي مي  كند.
فرشته كه خودش به نظر 40 سال هم نداشته باشد گربه اش را از تركيه خريده است. او مي  گويد: هر ماه براي غذاي پشمك مي  روم تركيه و غذايش را از تركيه مي  آورم.
۵- حميد توسلي دبير جشنواره حيوانات اهلي خانگي هم خيلي از نحوه همكاري مسوولان موزه دار آباد راضي نيست. او كه دبير انجمن طبيعتگران برنا نيز هست مي  گويد: با اينكه ما اين محل از موزه را يك روز براي برگزاري جشنواره اجاره كرديم اما با اين حال به شركت كنندگان در جشنواره باز هم بليت مجموعه دار آباد فروخته شد.
توسلي گفت در اين جشنواره 68 سگ، 18 طوطي و مرغ عشق و 27 گربه شركت داشتند كه از ميان پرنده ها يك طوطي كاسكو، 2 گربه و 6 سگ به عنوان حيوانات خانگي برتر مشخص شدند كه به صاحبان  آنها لوح يادبود داده شد.
البته ملاك برتري حيوانات آن هم از نوع سگ و گربه و طوطي با آدم ها كمي تفاوت دارد.
۶- طوطي ها كه انگار روي سن هل كرده بودند و لام تا كام حرف نمي  زدند حالا گوشه باغ محوطه دار آباد معركه گرفته بودند و بلبل زباني مي  كردند. منوچهر، نام كاسكو يا همان طوطي بود كه به چند صدا سلام تحويل جمعيت حاضر داد و صداي تحسين همه را بلند كرد.
مينا به منوچهر- طوطي- پدرش خيلي علاقه مند بود. با اينكه 6 سال بيشتر ندارد از نحوه برگزاري جشنواره شاكي است. مينا مي  گويد: سگ ها و گربه ها و طوطي ها را نبايد يكجا جمع كرد چون طوطي ها قلبشان كوچك است و ممكن است كه سگ يا گربه را كه مي  بينند بترسند و سكته كنند.
او گفت: منوچهر كلي آواز بلد است، اما اينجا از اين سگ ها ترسيده و هيچي نمي  گويد.
۷- قيمت ثبت نام هر حيوان شركت كننده درجشنواره 10 هزار تومان است و كساني كه كارت ورود را دريافت مي  كنند، مي  توانند حيواناتشان را در غرفه كلينيك پزشكي واكسينه كنند. 
015960.jpg
فرشته گربه اش را از تركيه خريده است. او مي  گويد:
هر ماه براي غذاي پشمك مي  روم
تركيه و غذايش را از تركيه مي  آورم
اما اصولا سگ ها و گربه هاي گرانقيمت شركت كننده در اين جشنواره علاوه بر اينكه دفترچه واكسيناسيون كامل دارند، دو سه تا پاسپورت داخلي و خارجي هم دارند. به گمانم اوراق هويت بعضي از اين سگ ها از بعضي از آدم ها بيشتر باشد.
شب شده و جشنواره هم روبه اتمام است. همسايه ها آشغال ها را بيرون گذاشته اند و چند گربه به سمت كيسه هاي آشغال هجوم آورده اند. البته نه از آن گربه هاي شناسنامه دار، از همين گربه هايي كه توي خيابان ها فراوان است. بالاخره همه جاي دنيا فقير و غني و خوشگل و زشت هست. چه مي  شود كرد!؟
محدوديت صاحبان سگ
حتي خارجي ها هم رفته رفته به مضرات نگهداري سگ توسط شهروندان آگاه شده اند. در اين هفته قوانين جديدي در شوراي شهر برلين مورد بحث قرار گرفته است كه آزادي هاي صاحبان سگ را محدودتر از گذشته مي كند. بنابراين طرح، يك تراشه الكترونيكي پشت گوش سگ ها نصب مي شود. اين كار طي يك عمليات جراحي دامپزشكي كه حدود 35 يورو هزينه دارد انجام مي شود. تمامي توله سگ ها از ژانويه سال آينده با اين تراشه در بازار خريد و فروش مي شوند و صاحبان فعلي سگ ها هم 5 سال فرصت دارند كه سگ هاي خود را بهينه كنند! اجباري شدن بيمه شخص ثالث ! هم براي سگ ها جزو اين طرح است. در حال حاضر 70 درصد سگ هاي آلمان تحت پوشش بيمه قرار دارند. مبلغ اين بيمه ها بين 80 تا۱۰۰ يورو در سال است. آخرين بخش اين قوانين به استفاده از قلاده براي سگ ها اختصاص دارد. سگ ها در تمام محيط هاي عمومي از ايستگاه اتوبوس گرفته تا جنگل هاي خارج شهر بايد با قلاده كنترل شوند.

آموزش
اولين دكتراي هوافضاي ايران 
015954.jpg
بالاخره عمر ما هم كفاف ديدن فارغ التحصيل شدن اولين دانشجوي دكتراي مهندسي هوافضا در گرايش سازه، از دانشكده  مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير را داد.
فكر مي  كرديم اگر قرار باشد در اين رشته ها كسي درس بخواند، ايران جايي براي اين گرايش ها ندارد اما زهي خيال باطل.
مجتبي شهراميان اولين دانشجوي دكتراي رشته مهندسي هوافضا بعد از كلي انتظار از پايان نامه اش با عنوان بررسي و بهبود روش هاي تحليل ديناميكي سيستم هاي ارتعاشي غيرخطي با المان  هاي محدود غيرخطي محلي دفاع كرد. اين دانشجوي ساعي درباره پايان نامه اش مي  گويد: اتصالات سازه ها در حوزه سازه هاي مكانيكي، عمران و هوافضا عموما داراي طبيعت غيرخطي بوده و رفتارهاي ساده اي را ازخود بروز مي  دهند كه بررسي آنها بسيار پيچيده و مشكل است كه دراين پايان نامه روشي ارايه شده كه جهت تسهيل مطالعه تاثير اتصالات در رفتار حركتي يا ديناميكي است.
حالا اگر تا امروز فكر مي      كرديد كه نمي      توانيد يوري گاگارين و آرمسترانگ شويد از همين حالا آستين همت را بالا بزنيد و به كشف ستارگان و سيارات بيشمار فكر كنيد. خدا را چه ديديد، شايد نفر بعدي اين دانشگاه كه از پايان نامه اش دفاع مي     كند، شما باشيد.
البته يك موضوع ديگر هم وجود دارد و آن هم فكر كردن به آخر و عاقبت رشته اي است كه مي  خوانيد. كاري به رشته هوافضا نداريم ولي پس فردا نكند در رشته اي دكترا بگيريد و يكراست برويد سراغ مسافركشي! خود دانيد.

اجتماعي
اجاره و اجاره نشيني 
015945.jpg
شهريور ماه كه مي  رسد دغدغه هاي شهروندان اجاره نشين افزايش مي  يابد و زحمت خانه به دوشي روح و جسم آنها را فرامي گيرد. البته بايد اجاره نشين باشيد تا معناي اين لغات را خوب درك كنيد. اين روزها شلوغ ترين ساعات كار بناگاه هاي معاملات ملكي در تهران است كه با سيل عظيم اجاره نشين ها روبه رو هستند.
اما متاسفانه امسال هم شاهد روند بي  رويه افزايش كرايه ها و خدمات در بخش مسكن بوده ايم.
افزايش 30 تا 50 درصد نرخ اجاره بها در شهريور ماه 83 در تهران بسياري از شهروندان را در اجاره خانه جديد با علامت سوالي بزرگ روبه رو كرده است.
در چهارماه اول امسال نرخ اجاره بهاي هر آپارتمان نوساز 60 تا۷۰ متري درشمال تهران بين 150 تا 350 هزارتومان به اضافه 8 تا 10 ميليون تومان است كه به نسبت سال گذشته 30 درصد افزايش يافته است.اين در حالي است كه نرخ اجاره بهاي هر آپارتمان نوساز در محله هاي جنوب شهر همچون نازي آباد و خزانه بين 80 تا 180 هزارتومان با حداقل 5 ميليون تومان بوده است.
به اعتقاد بسياري از اجاره نشين ها، روند افزايش نرخ اجاره خانه ممكن است تهراني هاي بي  خانمان را به روزي بكشاند كه توي چادر زندگي كنند.

خانواده
پليس دانش آموز از اول مهر
015957.jpg
اگر يادتان باشد چند وقت پيش هم گزارشي نوشتيم درباره راه اندازي طرح پليس مدرسه. طرحي كه در آن قرار است از دانش آموزان داوطلب در اداره شهر نيز ياري گرفته شود. قرار شد آنها با پوشيدن لباس هاي مخصوصي در كنار پليس راهنمايي و رانندگي، ساير دانش آموزان را نسبت به قوانين تردد و ترافيك توجيه كنند. اما بعدا شنيديم كه اين طرح به دلايلي قرار نيست اجرا شود و فعلا مسكوت باقي مي  ماند!
اما از اول مهرماه اين طرح در اكثر نقاط تهران به اجرا درمي آيد. به گفته مسوولان آموزش و پرورش استان تهران، با هماهنگي هاي صورت گرفته با نيروي انتظامي، اين طرح به منظور بالابردن سطح فرهنگ ترافيك در بستر مدارس پليس دانش آموز، كار خود را آغاز مي  كند.
پس اگر باماشين شخصي خود مشغول بردن فرزندتان به مدرسه هستيد و خداي ناكرده به سرتان زده از كوچه اي ورود ممنوع عبور كنيد، يادتان باشد كه امكان دارد پليس دانش آموز به شما تذكر دهد كه در اين شرايط شايد كمي جلوي فرزند دلبندتان خجالت زده شويد.

ميراث
بازگشت امانتي كوروش 
015966.jpg
فكرش را بكنيد حتي مجبوريم براي نمايش آثار تاريخي خودمان آنها را از موزه هاي كشورهاي اروپايي به امانت بگيريم. داستان اين است كه موزه بريتانيا قرار است لوح حقوق بشر كوروش را براي نمايش در موزه ملي تهران امانت دهد. اما چرا امانت؟ خب توافقي است كه شده. مسوولان ميراث فرهنگي هم گناهي ندارند.
اين لوح با عنوان نخستين بيانيه حقوق بشر جهاني است و يكي از باارزش ترين اشياي تاريخي است كه در موزه بريتانيا از آن نگهداري مي  شود.
ايران البته قرار است در برابر قرض گرفتن اين لوح، 50 قطعه تاريخي را براي نمايش به موزه بريتانيا امانت دهد!
لوح كوروش كبير كه پس از تسخير بابل و شكست بخت النصر توسط كوروش به عنوان سنگ بناي يادبودي در شهر بابل قرارداده شده بود، نخستين بيانيه حقوق بشر جهاني است كه كوروش در آن همه طوايفي را كه در زمان امپراتوري بابل به اسارت درآمده بودند آزاد و به آنها اجازه نقل مكان و زندگي آزاد در هر كجاي امپراتوري خود را داد.

تحقيقات
مرگ گويش تجريشي
015969.jpg
ميراث خبر- دكتر علي اشرف صادقي استاد دانشگاه تهران و دكتراي زبان شناسي از دانشگاه سوربن فرانسه است و هم اكنون سردبير مجله زبان شناسي است كه از سوي فرهنگستان زبان و ادب فارسي منتشر مي شود. او معتقد است كه بسياري از گويش هاي ايراني رو به احتضار هستند و تنها راه حفظ اين گويش، ادغام و تمركز نيرو و امكانات سه نهاد فرهنگستان زبان و ادب فارسي، پژوهشكده زبان و گويش پژوهشگاه علوم انساني و پژوهشكده زبان و گويش سازمان ميراث فرهنگي است كه هر يك به طور جداگانه درباره گويش هاي ايراني فعاليت مي كنند.
گفته مي شود كه بيش از 2000 گويش در سراسر ايران وجود دارد. با توجه به گوناگوني گويش هاي ايراني وضعيت مطالعات گويش شناسي در كشور در حال حاضر چگونه است؟
گويش شناسي در ايران وضعيت خوبي ندارد. در ايران سه نهاد مربوط به مطالعات گويش شناسي وجود دارد كه فعاليت هاي موازي انجام مي دهند. يكي، فرهنگستان زبان و ادب فارسي است. دوم پژوهشكده زبان و گويش سازمان ميراث فرهنگي و سوم، پژوهشكده زبان و گويش پژوهشگاه علوم انساني است. در هر سه اين نهادها، كار مطالعات گويش شناسي، كند است. هر چند در فرهنگستان زبان اين كندي در انجام مطالعات كمتر است..
گويش هايي كه در ميان كشمكش ميان اين سه نهاد، بي مطالعه مانده اند، چه وضعي دارند؟
بعضي هايشان به رحمت ايزدي رفته اند. بعضي هايشان هم در حال احتضارند و نفس هاي آخر را مي كشند. تعداد گويش هايي كه اين وضعيت را دارند، خيلي زياد است. گويش تجريشي يكي از اين گويش ها است. گويش تجريشي، گويشي است كه در تجريش تا پيش از آمدن تهراني ها به تجريش و اتصال تهران به تجريش، ميان مردم بومي اين منطقه به كار مي رفت. هفت، هشت سال پيش يكي از دانشجويان دكتراي من كه خود تجريشي بود به من گفت كه سالخوردگان اقوام آنان هنوز به اين گويش، حرف مي زنند. او را تشويق كردم كه گويش آنها را ضبط كند و به عنوان پروژه كلاسي ارايه دهد. اين كار انجام شد. بعد از گذشت هفت، هشت سال، ما اين مقاله را براي چاپ در مجله زبان شناسي انتخاب كرديم. اين دانشجو كه حالا فارغ التحصيل شده، مقاله اي تكميلي بر اين پروژه نوشت و معلوم شد كه يكي از دو سالخورده فاميل او كه به گويش تجريشي حرف مي زدند فوت شده است. مي خواهم بگويم كه وضع بسياري از گويش هاي ايراني، آنقدر حساس است كه با مرگ يك نفر مي شود گفت كه ديگر آن گويش هم مرده است.
اساسا حفظ و نگهداري گويش ها، ممكن است؟ 
اين يك آرمان است و ما هر چقدر هم بخواهيم اين كار را بكنيم، جبر زمان نمي گذارد. مرگ گويش ها اجتناب ناپذير است.
بيشتر اين وجهه اجتماعي ناشي از استفاده از زبان رسمي كشور به وسيله خود گويش وران نيست كه اين گويش ها را تهديد مي كند؟
جوانان متمايل به استفاده از زبان فارسي هستند زيرا زبان فارسي، زبان رسمي كشور است و وجهه اجتماعي بيشتري دارد. وقتي اين روند ادامه پيدا كند، استفاده از گويش به يك منطقه، محدود مي شود به روستاها و در شهرها ديگر به كار نمي رود. تنها يك راه براي زنده نگهداشتن گويش ها هست و آن اين كه دولت تصميم بگيرد و اجازه بدهد كه بچه ها در مدارس هر منطقه به گويش خودشان درس بخوانند كه ظاهرا به صلاح مملكت نيست. پس تنها راهي كه مي ماند، حفظ گويش ها در نوارها و CD هاست. گويش ها بايد به وسيله نوار و CD ثبت شوند تا براي نسل هاي بعدي باقي بمانند و تحقيق هاي بعدي درباره اين ها صورت گيرد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |