چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۶
مايه حيات مرگبار
نوشيدن آب هاي آلوده به سم سرخس هاي براكن مي تواند
زمينه ساز سرطان روده شود
016047.jpg
عليرضا آشوري
سرخس هاي معمولي مي توانند آب ها را در هر منطقه اي از جهان مسموم كنند. در نتيجه بسياري از مردم ، اين آب آلوده را خواهند نوشيد
قطعا تعجب آور نيست اگر به شما بگويند سيگار كشيدن يا مصرف الكل باعث ابتلا به سرطان مي شود، ولي اگر بشنويد كه آب خوردن باعث سرطان مي شود حتما تعجب خواهيد كرد. البته منشا قضيه چيز ديگري است.
طبعا همه ما روزانه چندين ليوان آب مي خوريم. ولي شايد اين يافته هاي عجيب كمي عادت آب خوردن را تحت تاثير قرار دهد. تحقيقات جديد انجمن اكولوژي بريتانيا در لنكستر،  نشان داده است كه سرخس هاي معمولي مي توانند آب ها را در هر نقطه اي از جهان آلوده كنند. براكن نوعي سرخس است كه در تمام مناطق به جز قطب جنوب مي رويد. به واسطه تغييرات در كشاورزي در طي صدها سال،  براكن تكثير شده و اكنون در بسياري از مناطق اسكاتلند و شمال بريتانيا يافت مي شود. از قديم الايام دانشمندان مي دانستند كه براكن ها واجد مواد سرطان زايي هستند كه از آنها به تاكيلوسايدPtaquiloside ptQ ياد مي شود، ولي همواره تصور بر اين بود كه اين مواد فقط در صورت بلعيده شدن خطرناك هستند ولي اكنون لارس هولم راسموسن،  دانشمند و محقق دانشگاه سلطنتي كشاورزي ودامپزشكي دانمارك نشان داده است كه PTQ از براكن ها مي توانند وارد منابع آبي شده و در نتيجه بسياري از مردم روزانه اين سم را خواهند نوشيد. دانشمندان هم اكنون داده اند كه PTQ ها اگر توسط انسان بلعيده شوند احتمال ابتلا به سرطان روده و نواحي حلق و مري را افزايش مي دهند.
در ژاپن و برزيل از جوانه براكن گهگاه براي درست كردن سالاد و پخت غذا استفاده مي شود. هولم راسموسن مي گويد: سرخس هاي جوان بسيار خوشمزه هستند ولي خاصيت سمي آنها به اضافه احتمال بالاي سرطان زايي اين گياهان در هر دو كشور مذكور كاملا شناخته شده است. اكنون اين دانشمند نشان داده است كه خوردن براكن تنها راه ورود PTQ به بدن نيست.
سال گذشته هولم راسموسن غلظت و تراكم PTQ را درچاه ها و منابع آب مزارع دانمارك و سوئد اندازه گيري كرد كه در حوالي آنها سرخس هاي براكن روييده بودند. تحقيقات او نتايج وحشتناكي داشت. او دريافت كه سطح PTQ در آب برخي از مناطق دانمارك و سوئد 20 هزار بار بيشتر از ميزاني است كه به عنوان حداقل براي ايجاد سرطان كفايت مي كند. اين قضيه در تمام مزارع و دهكده هاي دنيا كه در نزديكي منابع آبشان سرخس هاي براكن روييده باشد مصداق دارد. هولم راسموسن معتقد است كه دليل تمركز فراوان سرطان روده و ناحيه حلق و مري از ولز تا آمريكاي جنوبي به دليل رها شدن PTQ از سرخس هاي براكن به داخل منابع آب است. او مي گويدPTQ : به نوعي شبيه شكر است، به سادگي حل مي شود ومثل مواد آلاينده نظير نيترات ها منتقل مي شود. با اندازه گيري سطح PTQ در خاك و آب هايي كه خاك را آبياري مي كنند در زمان هاي متفاوتي از سال نشان داده شده كه بيشترين سطح PTQ بعد از باران هاي تابستاني بوده است. راسموسن توضيح مي دهد: باران،PTQ را از روي برگ هاي براكن مي شويد و چون بيشترين فعاليت زيستي اين سرخس ها در تابستان است، بالاترين سطح PTQ در آن موقع سال در آب اندازه گيري مي شود. به همين دليل بيشترين ميزان غلظت PTQ در منابع آب يافت مي شود كه سطح آنها بالا بوده و 5 تا۱۰ متر زير سطح زمين هستند. نوع زمين نيز در گسترش PTQ موثر است. زمين هاي ماسه اي به راحتي آب را جذب مي كنند، در حاليكه تورب و زمين هاي گچي اينگونه نيستند. راسموسن مي گويد: وضعيت در زمين هاي ماسه اي به مراتب بدتر است به خصوص كه PH محيط بين 5 تا۶ باشد.
براي برخي از مردم كشف راسموسن كمي دير بوده است. در خلال دهه هاي 1980 و 1990 پزشكان رقم بسيار بالايي از ابتلاي مردم به سرطان روده را در ولز گزارش كرده اند. نرخ اين شيوع متاسفانه در مناطق روييدن براكن در حال بالا رفتن هم هست.
بدتر از همه اينكه خانواده هايي كه در مزارع زندگي مي كنند احتمالا از شير آلوده هم تغذيه مي كنندPTQ. مي تواند به داخل شير گاو ترشح  شود، به خصوص در فصل بهار كه جوانه هاي اين سرخس ها خوراك خوشمزه اي براي گاو ها خواهند بود. كشاورزان بعضا خودشان از شير محلي كره مي گيرند و آن را به عنوان يك ماده غذايي سالم و مقوي در اختيار فرزندانشان قرار مي دهند. ساير محصولات لبني محلي هم وضيعتي مشابه دارند.
راه حل اين مشكل چندان ساده نيست. كشاورزاني كه از اين قضيه مطلع هستند سعي دارند ميزان براكن ها را كاهش دهند ولي خلاصي از شر آنها به اين سادگي ها نيست. موثرترين راه از بين بردن اين سرخس ها استفاده از يك سم شيميايي خاص است كه در منابع آب و تصفيه كردن آنها چندان مفيد و موثر نخواهد بود. در حال حاضر هولم راسموسن درحال انجام تحقيقات بيشتري روي اين مساله است تا راه موثر و كم خطري براي تصفيه آب هاي آلوده به PTQ و حل معضل براكن ها بيابد. در حال حاضر چاره اي نيست، بايد با ترس و لرز آب بخوريم!

خستگي مزمن
به نظر طبيعي مي  رسد كه همه انسان ها در زمان هايي خسته و افسرده مي  شوند، ولي خستگي مزمن حالتي است كه شخص را در همه حال درگير مي  كند.
سندرم خستگي مزمن CFS معمولا افراد مبتلا را بسيار بيشتر از حد فعاليت هاي عادي روزانه زندگي خسته مي  كند. به گفته كارشناسان موسسه ملي آلرژي و امراض عفوني آمريكا، اولين نشانه اين بيماري خستگي شديد و قابل توجهي است كه به طور ناگهاني آغاز مي  شود و گاهي اوقات هرگز متوقف نمي  شود. بيماران مبتلا اغلب از فعاليت هاي طبيعي زندگي بيش از معمول احساس خستگي كرده و به آساني و بي  هيچ دليلي به شدت خسته مي  شوند.
محققان مي  گويند: بر خلاف ساير گيجي ها و خستگي هاي ذهني، خوابيدن ضعف ناشي از CFS را بهبود نمي  بخشد. دليل بروز اين سندرم همچنان ناشناخته بوده و تشخيص آن هم از ساير بيماري ها دشوار است. رژيم غذايي مناسب و ورزش منظم و استراحت كافي كليد حل مشكل است.

حوادث دانش آموزي
ظرف 4 سال گذشته 50 هزار حادثه براي دختران دانش آموز اتفاق افتاده كه منجر به مرگ 272 دانش آموز دختر شده است و به طور كلي سالانه 200 دانش آموز ايراني در اثر حوادث مدرسه يا در مسير خانه و مدرسه جان خود را از دست مي  دهند.
دكتر عليرضا معيني رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب افزود: در يك بررسي 4 ساله، از سال تحصيلي 79 تا 82 به ترتيب 11 هزار و 721، 13 هزار و 597، 13 هزار و 387 و 23 هزار و 599 مورد حادثه در مدارس پسرانه گزارش و از سال 78 تا 79 افزايش صد درصدي مشاهده شده است.
وي اعتقاد دارد: رعايت مسايل ارگونومي نظير وسايل مدرسه و موارد ايمني در مدرسه مانند نرده در پله ها و بالكن ها مي  تواند تا حدودي باعث كاهش بروز حوادث در مدرسه شود.

هويج پخته بخوريد
متخصصان تغذيه به خانواده ها توصيه مي  كنند كه هويج راحتما به صورت پخته ميل كنند. خوردن سبزي ها به صورت خام باعث افزايش جذب مواد آلي، معدني و ويتامين هاي آنها مي  شود و تمامي متخصصان تغذيه استفاده از سبزي هاي خام را براي سلامت بيشتر توصيه مي  كنند. اما در مورد هويج، نظر متخصصان تغذيه بر اين است كه اگر هويج پخته و به صورت پوره مصرف شود، آنتي اكسيدان وكربونيك اسيد آن كه از مواد مورد نياز بدن براي سوخت و ساز هستند 34 درصد افزايش مي  يابد.
همچنين هويج پخته، در بدن در برابر هجوم مولكول هاي بيماري زا به ويژه سرطان مقاومت مي  كند.
بهترين روش پخت هويج اين است كه آن را با آب كم روي شعله آرام بپزيد. حرارت بالا باعث از بين رفتن مواد مغذي آن مي  شود.

تجربه روي حيوان، اعجاز روي انسان
در حال حاضر تقريبا اكثر اعضاي داخلي بدن را مي توان با تكنيك هاي خاص پيوند زد
016044.jpg
دكتر عليرضا عصمت-جراح قلب و عروق 
اميدواريم استادان و جراحان قلب در آينده با انجام اينگونه اعمال جراحي گوناگون روي حيوانات تجربيات زيادي جهت پيوند ارگان ها در انسان به دست بياورند
عمل پيوند اعضا مسلما يك علم نوپا است و بر خلاف ساير اعمال جراحي كه تقريبااز ابتداي ظهور علم طب، به صور مختلف انجام مي شدند، تحقق آن از طريق پيشرفت هاي علمي گسترده و به دنبال تحقيقات و آزمايشات سعي و خطاي بي شماري، حاصل شده است.
در حال حاضر تقريبا اكثر اعضاي داخلي بدن را مي توان با تكنيك هاي خاص پيوند زد. ولي رسيدن به روش صحيح پيوند هر عضو احتياج به تكنيك بالاي جراحي و بررسي موشكافانه اثر داروها، سموم و ميكرب ها بر اعضاي پيوندي دارد كه انجام تمامي اين آزمايش ها مسلما روي انسان امكان پذير نيست.
به اين ترتيب اهميت انجام تحقيقات پزشكي روي حيوانات از جمله سگ، گربه، خرگوش و حيوانات آزمايشگاهي مثل موش و ماهي هاي زينتي بر كسي پوشيده نيست.
چگونگي تاثير ميكرب ها و ويروس ها روي اعضا و كشف داروهاي جديد ابتدا نياز به بررسي مكانيسم اثر داروها و بيماري هاي ناشي از سموم دارويي داشته كه بايستي ابتدا روي حيوانات و ماهي ها انجام شود. اين تحقيقات در تمام دنيا مرسوم بوده و نتايج انتهايي اينگونه تحقيقات به دست آوردن بسياري از راهكارهاي علمي و تحقيقاتي و ايجاد واكنش ها در مقابل ميكرب ها و ويروس ها روي انسان است و هرگونه تحقيقات مزايايي نسبت به ديگري دارد.
۱- ايجاد بيماري هاي عفوني و ويروسي در حيوانات مثلا اسب، سگ و خرگوش و كبي آزمايشگاهي با تلقيح ميكرب يا ويروس به حيوانات و يا جداسازي آنتي كورها  Interfron براي درمان انسان ها براي درست كردن انواع واكسن ها در مقابل ميكرب ها و يا ويروس ها در بخش تحقيقات صورت مي گيرد. مثال ديگر كشف داروهاي جديد و يا بررسي پيوندها از جمله پيوند نسج پانكراس روي كبد و يا جداسازي سلول هاي پانكراس سلول هاي بتا و تزريق اين سلول ها در وريد پورت حيوان سگ گيرنده از جمله كارهاي مقدماتي اوليه است كه نياز به بررسي هاي گوناگون دارد و ابتدا بايد حيوان را مبتلا به ديابت كرده و سپس سلول هاي بتا سگ ديگر را از پانكراس حيوان جدا كرده و در وريد پورت حيوان گيرنده تزريق كرد يا نسج پانكراس سگ حيوان دهنده را روي كبد حيوان گيرنده كه مبتلا به ديابت شده است پيوند زد و پس از انجام اين نوع اعمال جراحي، پيوند داروهاي ايمنوساپرسيو جلوگيري از رد پيوند را به سگ گيرنده داد. داروها بايستي بسيار منظم و دقيق به ميزان كامل و كافي بوده، از داروهاي جديد بدون عوارض انتخاب شده و در ساعت مشخص و معيني به حيوان گيرنده طبق جدول تهيه شده داده شود تا از رد پيوند سگ گيرنده جلوگيري شود. اينگونه كارهاي مقدماتي واوليه و بسيار مهم بايستي ابتدا روي حيوانات در بخش تحقيقات انجام شود.
حسن انجام اين كار يعني تحقيقات روي حيوانات در دسترس بودن تعداد زيادي از حيوانات گوناگون براي انجام اينگونه كارها است و ايجاد بيماري هاي مشابه و مختلف با انسان را مي توان در اين بخش اجرا كرد. وليكن نقص آن اين است كه مكانيسم ايجاد بيماري به طور مصنوعي ممكن است با ابتلاي طبيعي حيوان به بيماري تفاوت داشته باشد و نتيجه تحقيق را نتوان مستقيما به طور صد درصد براي انسان به كار برد ليكن شيوه و روش آن كاملا يكي است و ضريب درصد خطا شايد بيش از 10 تا 15 درصد نباشد.
۲- تحقيق روي حيواناتي كه به طور طبيعي بيمار شده اند نياز به ارجاع حيوانات بيمار شده جهت بررسي ودرمان به مراكز درماني دامپزشكي دارد كه براي اين منظور بايد يك كلينيك دامپزشكي دام هاي كوچك با يك متخصص دامپزشك در بخش تحقيقات ايجاد شود كه از ضروريات اوليه است. زيرا مي توان با ارجاع حيوانات بيمار به اين مراكز و بررسي هاي گوناگون و مقايسه آنها با بيماري هاي مشابه آنها با انسان، كارهاي علمي درمان را آغاز كرد.
در كشورهاي اروپايي و آمريكايي در مراكز دانشگاهي تحقيقات و آزمايشات گوناگون و درمان اعمال جراحي مختلف توسط استادان و جراحان قلب انجام مي شود و در اينگونه كشورها در مراكز دانشگاهي وجود چنين بخش هايي از ضروريات اوليه پيوند اعضا است. مثلا: در كاليفرنيا، مركزي به اسم Lina Linda تا به حال 2 هزار و 500 كيس اعمال جراحي قلب از جمله نوع Heterotopic روي سگ فقط به منظور به دست آوردن روش علمي جراحي پيوند قلب صورت گرفته است و پس از عمل جراحي حيوان را با تزريق محلول كلرور پتاسيم در رگ از بين مي برد. هدف آنها فقط روش و به دست آوردن تجربيات عمل جراحي است.
در بخش تحقيقات پزشكي بيمارستان رامتين تهران نيز، فعاليت هاي گسترده اي در اين زمينه انجام شده است. در اين بخش، تيم پيوند اعضا متشكل از دو جراح قلب، دو كمك جراح، دو پرستار ورزيده جهت همكاري با جراحان، دو پزشك بيهوشي با دو تكنسين بيهوشي، يك مهندس ژنتيك، يك مهندس پزشكي، يك سايكولوژيست، يك فارماكولوژيست، يك هماتولوژيست، يك ايمنولوژيست، يك كارديولوژيست و يك حقوقدان و يك دامپزشك فعاليت مي كنند.
در اين مركز بر خلاف مراكز تحقيقات ساير كشورها تا هر زمان كه رد پيوند در حيوان عمل شده ظاهر نشود حيوان را زنده نگه داشته و عوارض اينگونه اعمال را در حيوان مورد بررسي و درمان قرار داده و نيز عوارض مختلف كه جهت جلوگيري از رد عضو پيوند در حيوان مشاهده شده و ثبت مي شود.
اعمالي كه تا به حال از آغاز فعاليت بخش تحقيقات در بيمارستان رامتين صورت گرفته به شرح ذيل است:
تعداد كل اعمال جراحي مختلف 69 مورد و حيوانات گوناگوني كه تا به حال به منظور اينگونه فعاليت هاي تحقيقاتي و علمي استفاده شده شامل گوسفند و سگ بوده كه اعمال انجام شده به شرح ذيل است:
پيوند قلب از نوع۲ Heterotopic5مورد، پيوند كبد 4 مورد، پيوند كليه 2 مورد؛ اولي 30 روز دومي 60 روز، پيوند تراشه در گوسفند در يك زمان 2 مورد، اسپلنكتومي يك مورد، و توراكوتومي 8 مورد كه در انجام عمل جراحي توراكوتومي اعمال جراحي گوناگون از قبيل لوبكتومي Lobectomie 3مورد، پنومونكتومي 5Pnumectomie مورد و مدت زنده ماندن حيوان سگ در عمل جراحي پيوند قلب به ترتيب 10 روز، 13 روز، 17 روز و آخري 25 روز با قلب پيوندي گزارش مي شود و اين نشان دهنده اين مساله است كه وضعيت پيوند اعضا در بخش تحقيقات مربوطه روز به روز روبه بهبودي بوده و ثمرات آن رفته رفته مشخص و بارز مي شود و نتايج تحقيقات پيوند اعضا در اين مركز به صورت يك جلد كتاب علمي- تحقيقاتي با هزاران نكته مثبت بوده كه بسياري از گره هاي كور تحقيقات را جهت بهبودي وضع پيوند اعضا مي گشايد و جلد اول كتاب پيوند اعضا قلب در حال نشر بوده كه جايگاه بزرگي در جراحي هاي قلب در آينده خواهد داشت و بسياري از مسايل مختلف را در درمان پيونداعضا و مسايل پيچيده اين نوع جراحي را با تكنولوژي بهتر و نهايتا درمان بيماران قلبي حل خواهد كرد و اميدواريم استادان و جراحان قلب در آينده با انجام اينگونه اعمال جراحي گوناگون روي حيوانات تجربيات زيادي جهت پيوند ارگان ها در انسان به دست بياورند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |