پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۷ - Sep 16, 2004
همراه مسلمان
قال اميرالمؤمنين عليه السلام:
ان للمرء المسلم ثلاثه أخلاء فخليل يقول: أنا معك حياً و ميتاً و هو عمله، و خليل يقول له: أنا معك الي باب قبرك ثم اخليك و هو ولده و خليل يقول له: أنا معك الي أن تموت و هو ماله، فاذا مات صار للوارث
شخص مسلمان، سه دوست دارد:
۱- دوستي كه هميشه چه در اين جهان و چه در جهان آخرت با او همراه است كه آن كردار آدمي است.
۲- دوستي كه تا قبر با او همراهي مي كند و آن فرزندان او مي باشند.
۳- دوستي كه در اين جهان با او همراه است اما به محض قطع حيات از او جدا مي شود و آن ثروت اوست و تعجب اين است كه نوع مردم به دوست سوم كه زمان همراهي او كوتاهتر است بيش از آن دوست باوفا كه عمل است اهميت مي دهند.
(خصال، باب الثلاثه، ح ۹۲)
امروز با حافظ
ياد حريف شهر و رفيق سفر نكرد
دلبر برفت و دلشدگان را خبر نكرد
يا او به شاهراه طريقت گذر نكرد
يا بخت من طريق مروت فرو گذاشت
تازه هاي دنياي رسا نه ها
اعدام چهار كلاهبردار بانك در چين
گذشته از رسيدن توفان دريايي «ايوان مخوف» به دروازه هاي جنوبي ايالات متحده با بادهايي به سرعتي بيش از ۲۰۰ كيلومتر در ساعت و امواج هفت متري كه خبر اول رسانه هاي غرب را تشكيل مي دهد،گزارش تشديد فعاليت مقاومت در عراق كه همه برنامه ها را به هم ريخته و نيز خبر امكان عقب نشيني دولت تركيه از برقراري مجدد مجازات براي مرتكبين زنا و جرم خواندن اين عمل، رويداد اعدام چهار كلاهبردار بانك در جمهوري توده اي چين در صفحات اول روزنامه ها قرار گرفته است. دو تن از اعدام شدگان كارمندان دو بانك بزرگ دولتي از جمله بانك ساختماني چين بودند و جمع كلاهبرداري آنها معادل ۱۵ ميليون دلار بوده است. در بانك ساختماني چين، يك حسابدار با جعل اسناد معادل دو ميليون و ۴۰۰ هزار دلار از پول بانك را بالا كشيده بود. اعدام اين چهارتن در اجراي برنامه پاكسازي سازمان هاي اقتصادي چين از هرگونه فساد مالي،تباهي و سوء استفاده صورت گرفته است. در كشورهاي ديگر به ندرت ديده شده است كه كلاهبردار اعدام شود.
شرايط و خصوصيات رئيس جمهور براي هر جامعه
پروفسور «جيمز ديويد باربر» استاد و رئيس گروه علوم سياسي دانشگاه دوك و مؤلف كتاب هاي متعدد از جمله «خصوصيات يك رئيس جمهور» ، «كتاب دمكراسي» ، «سياست و انسان» ، «نبض سياست» و «انتخابات در عصر گسترش و فراگيري رسانه ها» پريروز در ۷۴ سالگي درگذشت. وي در كتاب هايش فرضيه هاي تازه مطرح ساخته كه باب بحثهايي تازه را باز كرده است.او در كتاب خصوصيات يك رئيس جمهور نوشته است كه اين شرايط براي هر جامعه فرق دارد و براي كشورهايي كه در گروه ۲۲ (جوامع پيشرفته) قرار ندارند، رئيس جمهور بايد تسلط كامل بر علم اقتصاد داشته و نيز دست كم بتواند مطالب به زبان انگليسي را بخواند. وي نوشته است در جوامعي كه قبلاً مستعمره و يا تحت نفوذ استعمار بودند، رئيس جمهور بايد متمايل به ناسيوناليسم (عميقاً خواهان حاكميت ملي، استقلال كامل و آزاد از نفوذ بيگانه) باشد. در كشورهايي كه دچار اختلاف طبقاتي هستند، رئيس جمهور بايد متمايل به سوسياليسم و از هواداران عدالت اجتماعي باشد. در جوامع آكنده از فساد اداري، اقتصادي و اجتماعي، رئيس جمهور بايد فردي سختگير باشد و به مانند قاضي رفتار كند و در پاكسازي انعطاف نداشته باشد. ملت ها بايد هنگام رأي دادن روشن باشند كه جامعه آنان به چه مديري نياز دارد و همان را انتخاب كنند. پيش از رأي دادن به مشكلات پيش رو بينديشند و از مغزشان دستور بگيرند نه از تبليغات انتخاباتي. بايد بدانند كه مسئول هستند و رأي آنان سرنوشت ساز است و اگر به فردي رأي دهند كه نتواند مسائل را حل كند دچار عذاب وجدان خواهند بود. فصل بزرگي از اين كتاب درباره خصوصيات رئيس جمهوري آمريكا و موارد ضعف ريچارد نيكسون است. وي در اين زمينه نوشته است: نيكسون در راهي گام بر مي داشت كه مقصدي جز رسوايي و شكست نداشت.
وظيفه رسانه هاي عمومي در عصر وبلاگ ها
پروفسور چارلوت گرايمز استاد علوم سياسي دانشگاه سيراكيوز در رساله اي در رابطه با گسترش بي سابقه بلاگرها نوشته است: اينترنت، افقي را به روي همه باز كرده و ميداني رايگان و آزاد از قيد و بند را در اختيار گذارده تا هركس اطلاعات، نظرات، معلومات، درد دل، عواطف، احساس، تمايل و ذوق خود را در آن به صورت وبلاگ و وب سايت اعلام دارد و با اين وسيله هر چيز به سرعت مي گذرد. در اين وضعيت تشخيص حقايق و واقعيت ها دشوار شده است. لذا در پايان خواندن وب سايت ها، مردم به سراغ رسانه هاي عمومي مي روند تا ببينند كه آنها در باره مطالب روز چه نظري داده اند و واقعيت چيست. اگر رسانه هاي عمومي هم همان مطالب را نقل كرده باشند، از هر دو زده مي شوند.

بهارستان
پرندگان به دور من به بازي و پرواز مشغولند
نمي دانم به چه فكر مي كنند
اما كمترين وزش، آنان را به وجد مي آورد
نهال هاي پرغنچه به دنبال نسيم،
شادي را در همه جا گسترانده اند.
ويليام ورد زورث- ترجمه منيره احمد سلطاني

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم سرطان خون
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين سئوال كه علائم سرطان خون (لوكيميا) از چه قرارند گفته است كه تشخيص با دكتر و پس از معاينه و آزمايش هاي كامل است زيرا كه ديده شده است بيان علائم يك بيماري صعب العلاج باعث نگراني افرادي شده است كه برخي از اين علائم را در خود مشاهده كرده اند. علائم بسياري از امراض با جزئي تفاوت مشابه يكديگر است و بيان علائم براي اين است كه افراد قضيه را جدي بگيرند و به دكتر مراجعه كنند. با اين حال، علائم ظاهري اين بيماري عبارتند از: تب پايين درجه، كم خوني، پريدگي رنگ، خستگي، خون دماغ، خونريزي لثه، كبودي زيرپوست، سردرد، علائمي شبيه ذات الريه، دل درد، بزرگ شدن طحال، سوزش و ايجاد زخم در دهان و...

ششمين دوره بينال نگارگري دي ماه برگزار مي شود
جزئيات برپايي ششمين بينال نگارگري، طي نشست اعضاي انجمن نگارگران ايران با معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح شد.
در اين نشست كه در آن جمال پور - آيت الهي - آقاميري و فريوسفي(اعضاي انجمن نگارگران ايران) و سميع آذر - رئيس مركز هنرهاي تجسمي حضور داشتند، موارد تخصصي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش ايسنا، دكتر آيت الهي ضمن اعلام ضرورت اختصاص محل مناسبي جهت انجمن نگارگران ايران بر اهميت آشنايي نسل جوان با هنر ايراني - اسلامي نگارگري، حذف فاصله موجود ميان اساتيد فن و جوانان و اهميت تخصيص رشته نگارگري در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت مدرس تاكيد كرد.
در ادامه دكتر ايماني معاون امور هنري با اشاره به ارزش هاي هنر نگارگري، يادآور شد: جهانيان ما را به هنرهاي كهن مان مي شناسند. برقراري ارتباط اساتيد صاحب فن با نسل جوان، برگزاري برنامه هاي جنبي (نقد - ميزگرد - سخنراني) در كنار برگزاري بينال ها مي تواند تأثير چشم گيري بر درك هنر نگارگري داشته باشد.
در حاشيه اين نشست هم زماني برپايي بينال نگارگري و نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران مورد موافقت كليه شركت كنندگان قرار گرفت و مقررشد ششمين دوره بينال نگارگري در زمستان جاري وبا مديريت انجمن نگارگري ايران در محل نگارخانه خيال و با حمايت مركز هنرهاي تجسمي برگزار شود.

برگي از تاريخ
و به اين گونه رضا خان مير پنج رفت و پسرش آمد
۱۶ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۹۴ (۱۷ سپتامبر) «ماركيز دوكندورسه» فيلسوف و رياضيدان عصر روشنگري فرانسه و نخستين انديشمندي كه موضوع سوسيو اكونوميك را مطرح ساخت و ازفلاسفه «رشناليسم» به شمار مي رفت فوت شد. در سال ۱۷۸۹ جيمز اف.كوپر از داستان نگاران بنام قرن ۱۹ آمريكا به دنيا آمد. او ۶۲ سال عمر كرد. در سال۱۸۴۷ خانه محل تولد شكسپير در استرافورد انگلستان جزو آثار ملي اعلام شد. اين نخستين بار در انگلستان بود كه يك ساختمان به نام اثر ملي خوانده مي شد. اعلام يك ساختمان به عنوان اثر ملي، آن را در محافظت دولت قرار مي دهد. در سال ۱۹۱۱ ميلادي دولت ايتاليا كه درصدد تجديد عظمت باستاني اش بود و مي خواست كه قدرت اول مديترانه شود براي تصرف سرزمين ليبي كه در دوران امپراتوري روم از مستملكات ايتاليا بود و در اين تاريخ جزئي از قلمرو عثماني به حساب مي آمد به دولت عثماني اعلان جنگ داد. در سال ۱۹۶۳ فدراسيون مالزي مركب از ايالت هاي مالايا، سنگاپور، برنئوي شمالي و ساراواك كه از مستعمرات انگلستان بود، بدون توجه به دعاوي اندونزي، به صورت يك كشور مستقل پا به عرصه وجود گذارد كه در همان روز صدها هزار مالزيايي سفارت انگلستان را در آنجا آتش زدند و سنگاپور بعداً از اين فدراسيون جدا شد و اعلام استقلال كرد. در سال ۱۹۷۹ نور محمد تره كي رئيس جمهور كمونيست افغانستان در جريان كودتايي كه توسط يك سياستمدار ظاهراً هوادار غرب به نام حفيظ الله امين انجام شد به قتل رسيد و با اين رويداد مسئله اي به وجود آمد كه جهان هنوز گرفتار آن است. در سال ۱۹۸۲ مسيحيان مسلح لبناني به دو اردوگاه صبرا و شتيلا در حاشيه بيروت حمله بردند و ده ها فلسطيني بي دفاع از جمله زنان و كودكان را كشتند و آريل شارون وزير دفاع وقت اسرائيل متهم شد كه به نيروهاي خود اشاره كرده بود مانع حمله مسيحيان مسلح به آن دو اردوگاه نشوند. در سال ۱۹۹۴ «كارل پاپر» فيلسوف و نويسنده انگليسي كه بر ضد فرضيه هاي ريليتيويسم بود در ۹۲ سالگي درگذشت.
اينك برگ امروز: ۲۶ شهريور ۱۳۲۰ (۱۹۴۱ ميلادي و در آن سال مصادف با ۱۷سپتامبر) محمدرضا پهلوي در جلسه فوق العاده مجلس به رعايت كامل قانون اساسي سوگند خورد و شاه شد و قول داد كه اگر در گذشته  اشتباهي صورت گرفته جبران كند.رضا خان مير پنج روز پيش از اين (۲۵ شهريور) تحت فشار انگلستان و شوروي كناره گيري كرده و محمدرضا را جانشين خود ساخته بود و همان روز محمدعلي فروغي نخست وزير وقت و علي سهيلي وزير امورخارجه كابينه اش كه مورد اعتماد انگلستان بودند جريان كناره گيري رضا خان مير پنج را به نمايندگان دو دولت اشغالگر ايران اطلاع داده بودند و آن دو دولت را راضي به قبول محمدرضا كرده بودند كه انگلستان از قبل موافق با آن بود و جمهوري شدن ايران را به سود خود نمي دانست. بر مقامات لندن پوشيده نبود كه محمدرضا فردي جان دوست (ترسو) و مردد است و مانند پدرش بعداً راه ديگري را برنخواهد گزيد و گردنكشي نخواهد كرد.رضا خان مير پنج كه او نيز با حمايت انگلستان به قدرت رسيده بود اندكي پس از كناره گيري رهسپار اصفهان شده بود و بعداً در اين شهر اسناد انتقال دارايي خود را امضاء كرده بود.
وي از سال ۱۳۱۴ (ده سال پس از آغاز سلطنت) به تدريج راه ناسيوناليسم و استقلال در پيش گرفته و به آلمان نزديك شده بود. رضا خان مير پنج از همان روز كناره گيري، گرچه در مسير اصفهان بدون اسكورت خارجي حركت مي كرد، ولي عملاً زنداني دولت انگلستان بود و روشن بود كه اين دولت به هر كجا كه بخواهد او را خواهد برد و تحت مراقبت قرار خواهد داد و به احتمال زياد از ايران تبعيد و به يك مستعمره دور افتاده و بد آب و هوا فرستاده خواهد شد. با وجود اين، شخص رضا خان مير پنج تا رسيدن به اصفهان اين قضيه را باور نداشت. انگليسي ها به اين سبب قضيه بازداشت و تبعيد را در تهران عملي نكرده بودند كه هنوز معدودي از فرماندهان نظامي در اجراي بخشنامه مرخص كردن سربازان اكراه داشتند و انگلستان نگران ايستادگي اين واحدها بود. يك روز پس از كناره گيري رضا خان مير پنج، سرلشكر احمد نخجوان كه پس از مرخص كردن سربازان پادگان ها و بي دفاع ساختن كشور از دست رضا خان مير پنج كتك خورده بود، خلع درجه و زنداني شده بود و قرار بود به جرم خيانت به وطن محاكمه و اعدام شود، آزاد شد و ضمن تجليل از او پنج روز بعد دوباره وزير جنگ شد. سرتيپ علي رياضي هم كه به همان دليل زنداني شده بود آزاد گرديد. انگلستان كه تا دو دهه بعد هنوز يك قدرت جهاني بزرگ بود با بازداشت و تبعيد رضا خان مير پنج، در عين حال از مقامات ساير كشورها كه با كمك لندن قدرت را به دست گرفته بودند زهر چشم گرفت.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
هنري ماتيس
000951.jpg
«خانم ماتيس» ۱۹۰۵ / رنگ روغن روي بوم ۵/۳۲*۵/۴۰ سانتي متر‎/ موزه استيتنز / كپنهاگ
ماتيس تصاويرش را با رنگهاي درخشان و استفاده آزادانه از آنها، براساس احساس خود و مستقل از موضوع ترسيم كرده است.
او هارموني درون تصوير را مورد توجه قرار داد و شعارش؛ سادگي، وضوح و آرامش بود كه او را در زمره پيروان سنت سبك كلاسيست فرانسوي كلود لورين قرار داد. ماتيس براي زبان نمايش آثارش بيشتر به آثار هنرمندان پيش از خود همچون گوگن، سزان و ونگوگ توجه نمود.
تكيه بر قدرت ذاتي بيان رنگ و فرم از ويژگي هاي كار اين نقاش محسوب مي شود. ماتيس مستقل از مدل عمل مي كرد و سعي داشت واقعيت نمايش دروني را نشان دهد.
او مي خواست بر تقليد از طبيعت برتري يابد و همين موضوع او را يكي از افراد كليدي در هنر جديد ساخته بود.

پيكر حسين لرزاده معمار صاحب نام ايراني تشييع شد
پيكر حسين لرزاده معمار صاحب نام ايراني صبح ديروز از خيابان شريعتي به سوي آرامگاه اختصاصي وي تشييع شد . اين هنرمند يكي از برجستگان هنر معماري ايراني بود كه در دوران پرحاصل عمر خود بناهاي ايراني اسلامي زيادي خلق كرد . به گزارش خبرگزاري مهر، مراسم تشييع پيكر حسين لرزاده با حضور جمعي از هنرمندان ، منتقدان ، استادان دانشگاه و دانشجويان هنر برگزار شد و پيكر لرزاده به محل آرامگاه شخصي وي كه توسط خودش طراحي و اجرا شده و از نمونه هاي مثال زدني معماري ايراني اسلامي به شمار مي رود حمل شد تا در آنجا به خاك سپرده شود . آرامگاه شخصي حسين لرزاده در خيابان ري ، جنب مسجد افضليه ، روبروي بي بي زبيده واقع است .

گزارش همشهري از سومين شب اجراي جشنواره جهاني ني نوازان
۵۰ دقيقه با دو ني اسپندار
000948.jpg
در سومين شب از جشنواره جهاني ني نوازان كه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود، اجراي شيرمحمد اسپندار، دو ني نواز پيشكسوت سيستاني با همراهي يك نوازنده ساز كوبه اي حاضران را مبهوت كرد.
به گزارش همشهري؛ اسپندار كه بيش از ۷۰ سال سن دارد، با چهره اي تكيده كه رنج كار و تلاش از آن مي باريد دو ني را به دهن گرفت و به مدت ۵۰ دقيقه بي وقفه ساز زد.
اين ساز كه از سازهاي هم خانواده ني است تركيبي از دو ني است كه در آن يك ني حالت آكورد و ني ديگر اجراي ملودي را برعهده دارد.
صداي زلال و صاف و حيرت انگيز دو ني و نيز تبحر اسپندار در نواختن اين ساز منحصر به فرد فضايي روحاني را در فرهنگسراي نياوران به وجود آورد.گزارش همشهري حاكيست كه شب گذشته نوازنده اسكاتلندي نيز با سازي كه بسيار شبيه ني انبان بوشهري ها بوده است در جشنواره حاضر شد و توانست اجرايي قابل اعتنا از خود در يادها برجاي نهد.
جشنواره ني نوازان شب گذشته درحالي به پايان رسيد كه نوازنده اكوادوري و عبدالنقي افشارنيا به اجراي برنامه پرداختند و به علت استقبال خوب مردم از اجراي شيرمحمد اسپندار، وي نيز اجراي برنامه داشت.

حيدريان:مساله جشن «خانه سينما» در فضايي فرهنگي و حسن نيت دستگاه قضايي خاتمه خواهد يافت
اظهار اميدواري معاونت سينمايي نسبت
به حل شدن مسايل اخير
ايسنا:  اعتبار ارزشمندي كه سينماي ايران طي ۲۵ سال گذشته به دست آورده مرهون اعتماد و پشتيباني عموم مردم، مسئولان و علاقه مندان بوده و لازمه حفظ و صيانت از آن، تلاش، مراقبت و توجه همه جانبه دست اندركاران سينماي ايران است.
مهندس محمدمهدي حيدريان، معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  در گفتگويي پيرامون مسائل به وجود آمده در جشن خانه سينما، ضمن بيان اين مطلب گفت: با توجه به نقش مهمي كه سينما در فرهنگ سازي جامعه بر عهده دارد، برخي سهل انگاري ها نبايد به اين رسالت مهم خدشه  وارد آورد.
وي تصريح كرد: رعايت و احترام به قوانين، شئونات و ارزش هاي جامعه اسلامي وظيفه همگان به خصوص هنرمندان و عناصر فرهنگي است كه تعداد محدودي از شركت كنندگان جشن خانه سينما متاسفانه با بي توجهي به اين امر آزردگي خاطر خانواده سينما را بوجود آوردند كه اين مسئله بلافاصله با واكنش هيات مديره خانه سينما مواجه شد و جامعه اصناف سينمايي كشور طي اطلاعيه اي ضمن اعلام تاسف از مسائل بوجود آمده ابراز اميدواري كرد تا جامعه سينماي ايران، ديگر شاهد بروز چنين وضعيتي از طرف عده اي معدود كه سبب به خطر افتادن آبروي خانواده زحمتكش سينماي ايران مي شود، نباشد.
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان ساخت: وقوع مسئله مذكور مي بايست اين نكته را به دست اندركاران برگزاري مراسم گوشزد نمايد كه بيش از پيش در برنامه ريزي هاي خود دقت نظر داشته و مراقبت بيشتري به عمل آورند تا اعتبار فرهنگي سينماي كشور همچنان محفوظ بماند.
مهندس حيدريان در خصوص برخورد قضائي با اعضاي هيات مديره خانه سينما و تني چند از سينماگران شركت كننده در مراسم گفت: اميدواريم با توضيحاتي كه اعضاي هيات مديره خانه سينما درباره مسائل مختلف جشن ارائه خواهند كرد، اين مسئله به زودي برطرف شود.
وي درباره احتمال صدور حكم محكوميت براي برگزاركنندگان و تني چند از شركت كنندگان مراسم تصريح كرد: به هر حال اگر از نظر قانون و مسئولان قضائي، جرمي واقع شده كه جنبه عمومي داشته باشد، طبق قانون برخوردهاي لازم صورت خواهد گرفت اما با شناختي كه از مسئولان محترم دستگاه قضائي دارم، مطمئن هستم مسئله مذكور در فضايي فرهنگي با حضور طرفين و حسن نيت دستگاه قضائي به نحو مطلوبي خاتمه خواهد يافت.
حيدريان در خاتمه خاطرنشان ساخت: البته اين مسئله سبب نمي شود كه شوراي صيانت خانه سينما كه وظيفه رسيدگي به حفظ حقوق مادي و معنوي سينماي ايران را بر عهده دارد از وظيفه اصلي خود باز بماند. لذا قطعاً شورا با بررسي همه جانبه موضوع چنانچه تخلفي را از سوي اعضاي خانه سينما احراز نمايد به آن رسيدگي و برخورد لازم را انجام خواهد داد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
هواي بيرون
بچه ها را راهي مدرسه كرد. لباس هاي سفيد را كه شسته بود روي بند ايوان پهن كرد و با عجله به اداره رفت.
عصر كه برگشت، سراغ رخت ها رفت تا آنها را جمع كند. اما ديد كه به سفيدي صبح نيستند. هواي بيرون آنها را كدر كرده بود. ياد بچه ها افتاد و نگران شد. آيا آنها بيرون از خانه همان بودند كه صبح از خانه رفتند؟
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت مهربان بودن
ناتينگهام: يك پاركبان در انگليس به جرم محبت كردن به يك زوج سالمند از كار بركنار شد.
چند روز پيش اين زوج خودروي خود را در محل «توقف مطلقا ممنوع» پارك كردند تا به بانك بروند. در همين حين پاركبان از راه رسيد و قصد داشت برگ جريمه برايشان بنويسد، اما پيرزن از او خواهش كرد اين كار را انجام ندهد چون شوهرش توان راه رفتن به تنهايي را نداشته است.
به همين دليل پاركبان مهربان به آنان ۱۰ دقيقه فرصت داد تا به داخل بانك بروند و كارشان را انجام دهند.
اما از بخت بد پاركبان، رئيس وي از راه رسيد و از او خواست برگ جريمه ۸۰ پوندي براي صاحب خودرو متوقف شده در محل ممنوع بنويسد، اما پاركبان حاضر نشد چنين كاري را انجام دهد و به همين دليل حكم اخراجش را دريافت كرد.
مرد فرصت طلب
نورفوسك (انگليس): دو روز پيش اتفاق بسيار جالبي در يكي از خيابانهاي انگليس رخ داد. مرد ۳۰ ساله اي كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت در كنار اين خيابان در انتظار تاكسي ايستاده بود. از قضا در نزديكي وي خانمي كه همراه با خانواده اش در حال قدم زدن بود، بيهوش روي زمين افتاد. به همين دليل اعضاي خانواده فوري آمبولانس خبر كردند.
هنگامي كه آمبولانس از راه رسيد، تكنيسين هاي آن به درمان خانم در كنار خيابان پرداختند. مرد الكلي نيز با خيال راحت پشت فرمان آمبولانس نشست و به خانه رفت.
مسافر خاطي
كپنهاگ: يك زن دانماركي كه شغل خود را از دست داده بود در يك هواپيما جنجال آفريد. وي در پرواز كپنهاگ _ بريستول مقدار زيادي مشروب الكلي نوشيد. به همين دليل تعادل خود را از دست داد. وي ابتدا يك سيگار روشن را به زور وارد دهان يكي از مسافران كرد و مسافر ديگري را تهديد به قتل نمود. او سپس به خواب عميقي فرو رفت و هنگامي كه در فرودگاه مقصد، پليس قصد انتقال وي به زندان را داشت، دست يكي از ميهمانداران را نيز با شدت هر چه تمام تر گاز گرفت و وي را روانه بيمارستان فرودگاه كرد.
سنجش كيفيت لباس از طريق اينترنت
ناتينگهام: يك دانشجو در ناتينگهام موفق به طراحي نرم افزاري شد كه به خريداران اينترنتي اجازه مي دهد كيفيت پارچه ها و لباس هايي را كه مي خرند بسنجند.
اين نرم افزار يك تصوير سه بعدي در اختيار كاربر قرار مي دهد كه وي قادر است با ماوس كامپيوتر، اين تصوير را بچرخاند. قرار است اين دانشجوي دختر سال آينده اين نرم افزار را به فروش برساند.
سرقت با اسكيت
نيويورك: دو روز پيش اتفاق بسيار جالبي در يكي از بيمارستانهاي آمريكا رخ داد. يك جوان كه در حدود ۲۰ سال سن داشت با اسكيت وارد اين مكان شد، به اتاق يكي از بيماران رفت و كيف پول وي را به سرقت برد.
در هنگام وقوع سرقت، صاحب كيف پول كه به دليل درد از ناحيه گردن در بيمارستان بستري شده بود، در اتاق خود حضور نداشت. به گفته مسئولان بيمارستان، درون كيف بيمار، ۸۰۰ دلار پول نقد وجود داشت. خوشبختانه، دوربين هاي مداربسته بيمارستان، چهره سارق را ضبط كردند و پليس در تعقيب وي است.
پيرمرد در آتش
اسكس: يك پيرمرد ۶۱ ساله در انگليس در تينر سوخت. لباس هاي وي كه در حال نقاشي كردن منزل خود بود، آغشته به تينر شد و به دليل نزديك شدن به شعله گاز ناگهان آتش گرفت. پزشكان در بيمارستان ميزان سوختگي پيرمرد را ۸۰ درصد تشخيص دادند و او در اثر سوختگي جان باخت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۵۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۲۹دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه سيحون: نمايشگاه نقاشي سيد مجتبي سيادتي/ ۲۸ شهريور تا دوم مهر / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه آريا: نمايشگاه نقاشي پروين اصانلو / ۴ تا ۹ مهر / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، شماره ۱۱
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه نقاشي سوررئال _ آبستره هانس وربرآلبك / ۲۶ شهريور تا ۱۶ مهر/ خيابان مطهري، خيابان فجر، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
* گالري خاك: نمايشگاه كلاف هاي ماشين هاي عكاسي بهرام گوهري و اصغر بيچاره / ۲۷ شهريور تا سوم مهر / خيابان شريعتي، دو راهي قلهك، كوچه بصيري، كوچه ژيلا / تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵
* مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه كتاب هاي هنري چين / تا دوم مهر / ميدان فلسطين، نبش سينما فلسطين، خيابان مظفر، پلاك ۵۳ / تلفن: ۱۱-۶۴۹۴۵۰۸
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه عكس هاي دهه ۲۰ آلمان (مدرسه هنري باهاوس) / تا پنجم مهر / انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* نگارخانه آبتين: نمايشگاه نقاشي سميرا ميس و مسعود انصاري / از ۲۷ تا ۳۱ شهريور / خيابان ولي عصر، قبل از چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱ + ۱۲ / تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱

گل و گياه
درختچه نيل
000945.jpg
نام علمي: indigofera decora
خانواده: leguminosae
درختچه خزان كننده به بلندي ۶۰ و گستردگي ۹۰ سانتي متر است. داراي شاخه هاي كماني بوده و برگها شانه اي مركب از ۱۳-۷ جفت برگچه بوده و سنبله هاي گل سفيد و صورتي رنگ آن در اواسط تا اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و يا تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |