پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۷ - Sep 16, 2004
موسويان:
ترسي از اينكه پرونده مان به شوراي امنيت برود نداريم
ايسنا- حسين موسويان گفت: ما ترسي از اين كه پرونده مان به شوراي امنيت برود، نداريم اما اگر چنين شود، در همكاري هايمان با آژانس تجديدنظر خواهيم كرد.
خبرگزاري رويتر با بيان اين مطلب به نقل از حسين موسويان، سخنگوي هيات اعزامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش كرد: دليل مخالفت ما با ارجاع پرونده به شوراي امنيت گزارش البرادعي است كه نشان مي دهد پيشرفت هاي خوبي در برنامه هاي ما بوده و ماهيت برنامه هاي هسته اي ايران صلح آميز است.

رايزني ها در مورد پرونده ايران ادامه دارد
فشار آمريكا براي انطباق اروپا
000969.jpg
گروه سياسي: شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي از دوشنبه اجلاس ماه سپتامبر (شهريورماه) خود را آغاز كرد و احتمالاً تا روز جمعه نيز اين نشست ادامه خواهد داشت. روز گذشته اين شورا جلسه رسمي نداشت و نمايندگان كشورها فرصت خود را به رايزني در مورد بيانيه پاياني و قطعنامه هاي آژانس گذراندند.
در نشست عصر سه شنبه پس از تأخير نسبتاً طولاني سه كشور اروپايي پيش نويس قطعنامه پيشنهادي خود را به صورت رسمي تقديم دبيرخانه اجلاس كردند و به صورت غيررسمي رونوشت آن را در بين اعضا پخش كردند و بر اساس روال رسمي اداري ثبت و ارائه رسمي اين پيش نويس به اعضا در جلسه شوراي حكام به عصر امروز منتهي خواهد شد و بدين ترتيب بررسي اين پيش نويس به روز جمعه موكول خواهد شد.
به گزارش ايرنا به نقل از بي بي سي پيش نويس پيشنهادي اروپا از روز سه شنبه براي جلب رضايت غيرمتعهدها اصلاح و كمي ملايمتر شد البته كشورهاي غير متعهد سه شنبه شب و ديروز به بررسي اين پيش نويس پرداختند و پيشنهاداتي را براي اصلاح در آن ارائه كردند.
اصلاحات گروه نم در مورد پيش نويس
به گزارش فارس جنبش غير متعهدها خواستار ملايم تر شدن پيش نويس قطعنامه شدند و در اين زمينه بر هماهنگ شدن بندهاي قطعنامه به ويژه بندهاي ۳ و ۷ و ۸ آن با گزارش مثبت البرادعي درباره فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران تأكيد داشتند. نمايندگان كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در شوراي حكام با حذف سه بند و افزودن هفت بند پيش نويس قطعنامه سه كشور اروپايي را اصلاح كردند تا به اين ترتيب قطعنامه اروپا را معتدل تر سازند.
براين اساس گروه نم (NAM كشورهاي غيرمتعهد عضو شوراي حكام آژانس) به جاي الزام ايران به ارائه گزارش ها، ادامه همكاري هاي مثبت و شفاف را خواستار شده اند و عبارات مربوط به تصويب فوري پروتكل الحاقي (بند ۲) و ابراز نگراني از غني سازي ۳۷ تن كيك زرد (بند F ) حذف شده است و درخواست از ايران براي تعليق سريع و قابل اثبات تمامي فعاليت هاي مربوط به غني سازي (بند ۳) را به داوطلبانه بودن تعليق مقيد ساختند كه بر اين اساس قسمت مربوط به تعليق ساخت و مونتاژ و آزمايش قطعات سانتريفوژ و فرآورده هاي تغذيه كننده اورانيومي مربوط به كارخانه يو سي اف اصفهان حذف مي گردد.
گروه كشورهاي نم خواستار حذف عبارت مربوط به ساختار راكتور تحقيقاتي آب سنگين در اراك (بند ۴) شدند. همچنين آنان در مهمترين اصلاحات خود بند ۷ و ۸ را كه شامل احتمال برخورد با ايران بود تعديل كردند. آنان از البرادعي خواسته اند تا قبل از نشست ماه نوامبر گزارش كاملي از يافته ها و پيشرفت هاي آژانس از مقطع ۲۰۰۲ ارائه كند (بند ۷) و نيز عبارت «تصميم  قطعي» در بند ۸ را تبديل به عبارت «نتيجه گيري مناسب» كردند.
نمايندگان كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد صبح ديروز اصلاحات خود بر پيش نويس قطعنامه شوراي حكام را نهايي كردند. در همين زمينه ايرنا گزارش داد نمايندگان سه كشور مالزي، كوبا و آفريقاي جنوبي به نمايندگي از طرف كشورهاي غيرمتعهد در نشست مشتركي با نمايندگان انگليس، فرانسه و آلمان به بحث درباره اين اصلاحات پرداخته اند.
000966.jpg
چين و روسيه از اروپا جدا مي شوند
اما يك منبع آگاه در وين به خبرگزاري مهر گفت: سفير چين در شوراي حكام به سفراي انگليس، آلمان و فرانسه اعلام كرده است كه نظر رسمي پايتخت متبوعش در مورد پرونده هسته اي ايران با مواضع گروه غيرمتعهدها يكي است. همچنين هيأت روسيه هم به بانيان اروپايي پيش نويس اطلاع داده است كه خواستار تغيير در بند ۸ مي باشد و به دنبال تغيير عبارت «تصميم قطعي» به «قضاوت نهايي» است.
همچنين براساس اخبار غيررسمي كه در وين منتشر شده است مسكو و پكن به واشنگتن هشدار داده اند در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت از حق وتوي خود استفاده مي كنند.
آمريكا تنها وارد ميدان مي شود
طبق اخبار واصله هيأت نمايندگي آمريكا در آژانس نيز در پي اختلاف نظر با كشورهاي اروپايي متني را به عنوان قطعنامه پيشنهادي خود به برخي از كشورها ارائه كرده اند. به گزارش بي بي سي متن اين پيش نويس بسيار تندتر از قطعنامه اروپايي هاست.
به گزارش ايسنا خبرگزاري آسوشيتدپرس اين موضوع را به عنوان شكاف ميان اروپا و آمريكا تلقي كرده است و افزوده است: اين شكاف با ناديده گرفتن پيشنهادات آمريكا از سوي اروپا و انتشار پيشنهادات طرف اروپايي به ديگر هيأت هاي حاضر در شوراي حكام نمايان شد.
در پيشنهادات آمريكا كه در اختيار آسوشيتدپرس قرار گرفته است دسترسي كامل، فوري و نامحدود به برنامه هاي هسته اي ايران و اطلاعات كامل مربوط به آن توسط بازرسان آژانس خواسته شده است.
همچنين اينكه كليه فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم به شكل فوري و كامل به حالت تعليق درآيد و تمامي درخواست هاي آژانس براي حل مسائل باقي مانده پاسخ داده شود. اين متن ضرب الاجل آمريكا به ايران تا ۳۱ اكتبر را تكرار مي كند.
در همين مورد كالين پاول در گفت و گو با رويتر گفت: ما هنوز معتقديم بهترين راه براي حل موضوع ايران از طريق جامعه بين الملل،  آژانس بين المللي انرژي هسته اي و شوراي امنيت است.
وي افزوده است: اين موضوع بايد مدتها پيش به شوراي امنيت مي رفت. پاول در اجلاس اخير شوراي حكام هم گفته است: ما خواهيم ديد چه قطعنامه اي در شورا صادر خواهد شد و اين كه آيا مناسب است اكنون اين پرونده به شوراي امنيت فرستاده شود يا اينكه اين پرونده ماه نوامبر بايد به شوراي امنيت برود يا خير.
به اين ترتيب با وجود نگرشهاي مختلف در بين اعضاي شوراي حكام نمايندگان كشورهاي عضو در حال حاضر مشغول رايزني با پايتختهاي خود هستند تا در نشست روز جمعه در تصميم گيري مشاركت كنند.
ايران ارتباطي با
عبدالقدير خان ندارد
اما از اخبار مهم روز گذشته نشست خبري عبدالصمد مينتي رئيس شوراي عدم گسترش سلاحهاي كشتار جمعي آفريقاي جنوبي بود. محمد البرادعي روز دوشنبه اعلام كرده بود در زمينه پرونده ايران اطلاعات بدست آمده از آفريقايي جنوبي بسيار موثر بوده است. اما در اظهاراتي متفاوت مينتي اعلام كرد: تجهيزات هسته اي قاچاق در اين كشور قرار بود به ليبي صادر شود و اين قضيه هيچ ارتباطي با ايران ندارد.
تجهيزات كشف شده در آفريقايي جنوبي مربوط به باند قاچاق عبدالقدير خان دانشمند پاكستاني بود كه به اين ترتيب ارتباط جمهوري اسلامي با اين گروه منتفي دانسته شد.
پيشنهادات جديد
روز گذشته روزنامه الوطن نوشت: سه گزينه فراروي فعاليت هسته اي ايران قرار دارد.
۱. چشم پوشي نكردن از حق حاكميت ايران در مساله غني سازي اورانيوم
۲. مشاركت اروپا و آمريكا در عمليات غني سازي اورانيوم درداخل ايران
۳. پذيرش توقف برنامه غني سازي اورانيوم در مقابل پايبندي كشورهاي دخيل در اين پرونده به ربط ندادن مصرف سوخت هسته اي به مسائل سياسي كه مورد حمايت واشنگتن هم هست.
گزارش اين روزنامه مي افزايد: مشاركت اروپا و آمريكا براي غني سازي اورانيوم در ايران بخت بيشتري را براي حل و فصل مشكل برنامه هاي هسته اي ايران دارد.
به گزارش فارس يك موسسه آمريكايي با عنوان مركز مطالعات سياسي عدم گسترش تسليحات آمريكا در تحقيقي پيشنهاد كرده است بر اي اينكه گفتگوهاي هسته اي با ايران موثر باشد اسرائيل بايد از توان اتمي خود دست بكشد از جمله اينكه درگامهايي اسرائيل به بستن راكتور هسته اي ديمونا تشويق شود.
براساس اين تحقيق براي جلوگيري از آنچه برنامه تسليحات هسته اي ايران ادعا مي شد بايد قيمت استفاده از انرژي اتمي براي ايران بالا رود تا ديگر كشورها از ايران پيروي نكنند. همچنين پيشنهاد شده است آمريكا خسارت خاتمه همكاري هسته اي با ايران را بپردازد.
اما جفري گيدمن نويسنده روزنامه آلماني دي ولت روز گذشته در مقاله اي نوشت: غيرمتعارف خواندن فعاليتهاي هسته اي ايران و افزايش فشار روزافزون بر اين كشور تلاش براي اعمال تغييرات در اين كشور است.وي مدعي شد: جهان بر اين باور است كه حكومت ايران بايد تغيير كند به همين دليل از فعاليتها هسته اي اين كشور به عنوان عاملي براي مقابله با حكومت ايران استفاده شده و مي شود.
اما شارون در سخناني كه نشان از عقب نشيني اسرائيل از تهديدات بي پايه داشت به روزنامه يديعوت آهارنوت گفت: دست زدن به هرگونه عمليات نظامي پيشگيرانه عليه ايران شبيه آنچه اسرائيل در سال ۱۹۸۱ عليه نيروگاه هسته اي عراق انجام داد بعيد است.

پاول : بهترين راه حل پرونده ايران شوراي امنيت است
پاول ادعا كرد: ما هنوز معتقديم بهترين راه براي حل موضوع ايران از طريق شوراي امنيت است. كالين پاول، وزير امورخارجه آمريكا در گفت وگو با خبرگزاري رويتر در پاسخ به سوالي درباره اين كه آيا آمريكا براي گنجاندن مكانيسم ماشه در قطعنامه شوراي حكام در خصوص ايران از اتفاق نظر برخوردار است يا خير گفت: همانطور كه مي دانيد شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي تشكيل جلسه داده است و ما در روزهاي اخير پيشرفت هايي را براي (به دست آوردن) قطعنامه اي كه نشان مي دهد جامعه بين المللي از برنامه هسته اي ايران نگران است، به دست آورده ايم. وي ادامه داد: تا زماني كه شورا واقعا روي قطعنامه اي خاص كار نكند، نمي توانم بگويم روي چنين قطعنامه اي عمل خواهد كرد يا خير، اما ما معتقديم اين موضوع بايد مدت ها پيش به شوراي امنيت ارجاع مي شد؛ ما معتقديم كه اين پرونده بايد سال قبل به شوراي امنيت مي رفت؛ ما در تمام طول سال گذشته با دقت و اميدواري نگاه كرديم تا ببينيم آيا ايران نگراني هاي مطرح شده از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي را برطرف خواهد كرد و به تعهداتش در قبال سه كشور اروپايي عمل خواهد كرد يا خير.

مصباحي مقدم:
اعتماد سازي در سايه وحدت به دست مي آيد
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با اشاره به زمان پيروزي انقلاب اسلامي كه احزاب و گروه هايي با كليت نظام مخالفت مي كردند گفت: در آن زمان با دو دسته انقلابي و ضدانقلاب مواجه بوديم كه وحدت نيروهاي انقلاب به حذف ضدانقلاب ها منجر شد ولي از آن به بعد مثل اين كه وحدت همه ما را آزار مي دهد.
محمدرضا مصباحي مقدم در مصاحبه با خبرنگار پايگاه اينترنتي واحد مركزي خبر با اشاره به توصيه امام راحل نسبت به ضرورت حفظ وحدت ميان نيروهاي انقلاب حتي با تفكرات و سليقه هاي مختلف گفت: پس از پيروزي انقلاب حس كرديم اگر وحدت بين خودمان را حفظ كنيم هيچ دولت مقتدري نمي تواند از بيرون به ما ضربه بزند ولو اين كه همه دشمنانمان بر ضد ما متحد شوند.
ولي وقتي نيروهاي انقلابي به مرزكشي بين خود پرداختند از نقش وحدت در سلامت نظام غفلت كردند و در نتيجه در يك دهه گذشته با اين مشكل روبه رو بوديم كه تحقق وحدت امري غيرقابل تحقق است و بعضي ها نيز اصرار دارند آنچه وجود دارد تعدد و تكثر است نه وحدت.اين عده به تكثر اقوام و اديان و مذاهب مختلف و نير پراكندگي احزاب و گروه هاي سياسي اشاره مي كنند و معتقدند با وجود اين تعددها وحدت و انسجام دست نيافتني است.نماينده مردم تهران در مجلس با انتقاد از اين نظريه تأكيد كرد ما معتقديم با وجود همه اين تعددها مي توان به وحدت رسيد چراكه همين تنوع سهم اصلي در تحقق همگرايي همگاني دارد.وي از گروه ها و اقوام و اديان و مذاهب خواست براي رسيدن به يك همزيستي مسالمت آميز بهم نزديك شوند و اختلا فها را كنار بگذارند، احزاب سياسي موافق نظام نيز با تقويت وحدت بين هم در جامعه اعتمادسازي كنند و به ميزان نقشي كه در اين اعتمادسازي در جامعه به عهده دارند شايستگي خود را براي پيروزي در انتخابات دولت اثبات خواهند كرد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس هفتم با انتقاد از روحيه غيرتشكيلاتي و تكروي درون برخي نيروهاي اصولگرا گفت: اين نيروها با اين كه در اصول با هم همراهي دارند ولي در تشخيص اولويت ها متأسفانه شاهد اقدامات فردي و تكروي از جانب آنها هستيم.

نماينده ولي فقيه در دانشگاهها:
فضاي انتخابات به اتاق جنگ با ساير رقبا تبديل نشود
ايسنا - حجت الاسلام «محسن قمي» گفت: نظام جمهوري اسلامي نظامي متكي به آراي مردم است و لذا بايد زمينه هاي مشاركت بيشتر مردم در انتخابات فراهم شود.
وي افزود: همه بايد تلاششان در اين جهت باشد كه رئيس قوه مجريه از آراي بيشتري برخوردار باشد تا بتواند رسالت و مسئوليت خود را با اهتمام دنبال كند.
قمي در اين راستا نقش جنبش دانشجويي و تشكل هاي دانشگاهي را بسيار مثمرثمر ارزيابي كرد و گفت: تشكل هاي دانشجويي برخلاف احزاب كه سعي و تلاششان اين است كه با شعارهاي سياسي و ابهام گويي، آرا را به طرف كانديداهاي خود جذب كنند، همواره سعي دارند فضاي انتخابات را منطقي كنند. وي اضافه كرد: تشكل هاي دانشجويي بايد بر مسايل اخلاقي تكيه كنند و تلاش كنند كه فضاي انتخابات به اتاق جنگ با ساير رقبا تبديل نشود.
قمي رعايت اصول اخلاقي و معنوي در انتخابات و نقد بيشتر برنامه هاي كانديداها را از مواردي عنوان كرد كه جنبش دانشجويي بايد به آنها بپردازد.

حضور سه وزير درصحن علني مجلس
مهر- حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس گفت:وزيران مسكن، كشور و آموزش و پرورش هفته آينده با حضور در صحن علني مجلس به سئوال نمايندگان لاهيجان، بيجارو اروميه پاسخ خواهند داد.
وي افزود: در جلسات علني هفته آينده مجلس شوراي اسلامي سئوال ايرج نديمي نماينده لاهيجان از وزيرمسكن و شهرسازي، محمدعلي مقنيان نماينده بيجار ازوزير كشور و محمدعباسپور نماينده اروميه از وزير آموزش و پرورش درصحن علني مجلس بررسي مي شود.

استراليا و كانادا به كمك آمريكا شتافتند
مهر: بدنبال استمرار اختلاف نظرها ميان كشورهاي عضو شوراي حكام، استراليا و كانادا نيز با ارائه پيشنهادي، درصدد خاتمه گفت و گوها درباره قطعنامه اخير شدند.
اين پيشنهاد صرفا بند ۸ قطعنامه را شامل مي شود.
اين متن جديد، كه كمي آرامتر از متن مورد نظر آمريكا و البته با شدت عمل بيشتري نسبت به پيش نويس اروپايي هاست، همچنان مورد اختلاف است و هيچ يك از طرف ها آنرا نپذيرفته اند.
يك ديپلمات در مقر آژانس، تشكيل نشدن جلسه فرداي شوراي حكام و موكول شدن مباحثات به روز جمعه را نيز منتفي ندانست.

قاضي متخلف پرونده انفجار آميا از بيم محاكمه استعفا كرد
خوان  خوسه  گاله آنو قاضي  پرونده  مركز يهوديان  آرژانتين  (آميا) به دليل  هراس  از برخورد قضايي  با تخلفات  و جرايم  سنگين  وي ، از مقامش  استعفاكرد.
به گزارش ايرنا، روزنامه  ال پاييس  چاپ  اسپانيا ديروز گزارش  داد: اكنون  روشن  شده است  اين  قاضي  كه  سال ها مسئوليت  رسيدگي  به  پرونده  انفجار آميا را برعهده داشت  و ديپلماتهاي  ايراني  را نيز به  دست  داشتن  در آن متهم  كرده  بود، جرايم  بزرگي  را در رسيدگي  به  اين  پرونده  مرتكب  شده  است .
ديوان  فدرال  آرژانتين ، جرايم  گاله آنو را عدم  رعايت  قوانين  از جمله گرفتن  رشوه ، اخاذي  و ارائه  شواهد نادرست  هنگام  رسيدگي  به  پرونده  آميااعلام  كرده  است .
يك  فقره  از اقلام  رشوه خواري  گاله آنو مبلغ  ۴۰۰ هزار دلار اعلام  شده  است .

رزمايش بزرگ ياوران امام علي(ع) برگزار مي شود
ايرنا _ فرمانده ناحيه مقاومت بسيج مالك اشتر شرق تهران، مهمترين برنامه اين ناحيه در هفته دفاع مقدس سال جاري را برگزاري رزمايش ياوران امام علي(ع) با حضور ۱۸ گردان عاشورا و الزهرا در اردوگاه قدس اعلام كرد.
سرهنگ آذرنوش گفت: اين رزمايش بزرگ با حضور پنج هزار بسيجي و از اول مهرماه به مدت سه روز برگزار خواهد شد.
وي افزود: تمام حوزه ها و پايگاه هاي مقاومت در هفته دفاع مقدس با برپايي محافل يادبود شهدا، يادواره شهدا و مراسم تجليل از خانواده هاي معظم شاهد و ايثارگران ياد و خاطره آنان را زنده نگه خواهند داشت و طي اين هفته در پايگاه ها اقدام به برگزاري محافل قرآني، مسابقات ورزشي و برپايي نمايشگاه فرهنگي خواهند كرد.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:
اروپايي ها بايد نشان دهند مي توانند مستقل تصميم بگيرند
ايسنا - علاء الدين بروجردي، نماينده  مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر اينكه پيش نويس اروپايي ها در نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي هنوز نهايي نشده است، يادآور شد: كشورهاي غير متعهد در اين زمينه با هر گونه تندروي با توجه به مجموعه اقدامات جمهوري اسلامي ايران مخالفند و قطعنامه تند را نمي پذيرند و قابل پيش بيني است كه متن پيش نويس تعديل شود.
وي با غير قابل قبول ارزيابي كردن آنچه نسبت به شرط گذاشتن براي مواضع ايران تا اجلاس نوامبر در خبرها وجود دارد، گفت: جمهوري اسلامي ايران با گزارش هاي تفصيلي و باز گذاشتن فضا براي بازرسان، به كليه تعهدات در جهت اعتمادسازي عمل كرده است و هر گونه شرط جديد غير قابل قبول است.
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: انتظار مي رود كه با توجه به اقدامات صورت گرفته؛ وضعيت پرونده ايران در اين نشست به سمت عادي شدن برود.
وي تاكيد كرد: در مجلس، نظرات ارائه شده توسط نمايندگان كه در قالب طرح الزام دولت به دست يابي به فناوري هسته اي صلح آميز مطرح شد و به امضاي ۲۳۸ نماينده مجلس رسيد با جديت دنبال خواهد شد.
بروجردي با تاكيد بر اينكه اعتمادسازي يك جاده دو طرفه است، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران گام هاي لازم را در اين جهت برداشته و عملكرد شوراي حكام و به ويژه اتحاديه اروپا موجب نوعي بدبيني و عدم اعتماد در مسوولان جمهوري اسلامي ايران و ملت ايران شده است، اكنون نوبت اروپا و هم چنين اعضاي شوراي حكام است كه در جهت ايجاد اعتماد در ايران تلاش كنند.
به اعتقاد رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، هر گام منفي فقط بر بي اعتمادي ها در ايران خواهد انجاميد.
بروجردي اظهار داشت: كشورهاي اروپايي تحت فشار آمريكا، موضع سياسي اتخاذ كردند؛ چون اگر مي خواستند بر اساس ملاك هاي فني قضاوت كنند با توجه به اينكه بسياري از ابهامات عملا زدوده شده است چنين متني نمي بايست توسط آنها تهيه مي شد.
وي تاكيد كرد: كشورهاي اروپايي بايد نشان دهند كه مي توانند به صورت مستقل از فشار آمريكا در اين زمينه اتخاذ تصميم كنند.
بروجردي معتقد است كه پيش نويس قطعنامه اروپايي ها سياسي و تحت فشار آمريكا بوده است.

در ديدار مقامات و وزراي اقتصاد ۵۴ كشور اسلامي
مقام معظم رهبري: تشكيل بازار مشترك اسلامي
ايده اي كاملا عملي است
001065.jpg
ايرنا -  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي ، صبح  روز گذشته در ديدار مقامات  و مسئولان  ارشداقتصادي  ۵۵ كشور شركت كننده  در اجلاس  بانك  توسعه  اسلامي تاكيد كردند: دنياي اسلام  مي تواند در پرتو برنامه ريزي  و همكاري  متقابل  به  يك  بلوك  مقتدراسلامي تبديل  شود.
ايشان  با اشاره  به  دنياي  پرتعارض  كنوني  افزودند: در اين  اوضاع  پرآشوب اگر امت  اسلامي قدرتمند نشود يقينا دستخوش  بحران  خواهد شد و به همين  علت ، كشورهاي  اسلامي بايد با گسترش  همكاريها در عرصه هاي  مختلف  از جمله  اقتصاد، جهان  اسلام  را به  جايگاه  مقتدر و پرعظمتي  برسانند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي ، بانك  توسعه  اسلامي را نمونه  موفقي  از همكاري كشورهاي  اسلامي برشمردند و افزودند: جهان  اسلام ، ظرفيت ها و امكانات  مادي و انساني  فراواني  دارد
و مي تواند با استفاده  صحيح  از ظرفيتها و منابع بسيار غني  خود، در رشد و توسعه  عمومي جهان  نقش  برجسته اي  بر عهده  گيرد.
رهبر معظم  انقلاب ، رشد و پيشرفت  جهان  اسلام  را نيازمند همفكري  وبرنامه ريزي ، عزم  قاطع ، تحرك  اقتصادي  و استفاده  از پيشرفتهاي  علمي و فناوري  خواندند و افزودند: نبايد اجازه  دهيم  قدرتهايي  كه  جهان  را به  صحنه تعارض  و درگيري  تبديل  كرده اند به  منابع  بي پايان  جهان  اسلام  به عنوان  يك  طعمه  نگاه  كنند.
001068.jpg
حضرت  آيت الله  خامنه اي ، افزايش  سهم  تجارت  كشورهاي  اسلامي با يكديگر، سرمايه گذاري  متقابل ، برطرف   شدن  موانع  تجارت  دروني  جهان  اسلام  و توجه  به عدالت  اجتماعي  در طرحهاي  توسعه  را ضروري  برشمردند و افزودند: تشكيل  بازارمشترك  اسلامي ، ايده اي  كاملا عملي  است  كه  تحقق  آن ، نيازمند فراهم  آمدن مقدمات  مختلفي  است  و بانك  توسعه  اسلامي مي تواند در عملي  شدن  اين  گونه اهداف  نقش  مهمي ايفا كند.
ايشان ، با اشاره  به  عدم  امنيتي  كه  در حوزه  اقتصادي  جهان  حاكم  است ، افزودند: قدرتهاي  سلطه  گر با هر بهانه اي  كشورهاي  اسلامي را به  بلوكه  كردن سرمايه ها و دارايي ها تهديد مي كنند كه  جهان  اسلام  مي تواند با برنامه ريزي  براي  تمركز فعاليتهاي  بانكي  كشورهاي  اسلامي در مجموعه  دنياي  اسلام ، اين  احساس  ناامني  را از بين  ببرد.
در آغاز اين  ديدار آقاي  حسيني  وزير اموراقتصاد و دارايي  در گزارشي  ازبيست  و نهمين  اجلاس  بانك  توسعه  اسلامي ، اعلام  كرد در اين  نشست ، برنامه هاي  ۵ساله  بانك  توسعه  تصويب  شد و افزايش  تجارت  دروني  جهان  اسلام  و همگرايي  اقتصادي ، مورد توافق  اعضا قرار گرفت .

رئيس جمهوري در جمع ميهمانان بانك توسعه اسلامي
001062.jpg
بيست و نهمين نشست بانك توسعه اسلامي فرصت ارزنده اي براي رايزني براي توسعه همكاري ميان اين بانك و كشورهاي عضو از يك سو و ميان مقامات و مسئولان كشورهاي شركت كننده از سوي ديگر است.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان ميزبان اين اجلاس براي همه گونه همكاري و همراهي براي به ثمر رسيدن اين رايزني ها آمادگي دارد.
آقاي خاتمي افزود: امروز همه كشورهاي اسلامي با بحرانهاي كم و بيش همانندي روبرو هستند و چالش هاي دروني و بروني آنها همسان و همرنگ است.
رئيس جمهور گفت: انفجار و جواني جمعيت، بيكاري گسترده، فقر و كمبود سرمايه، درد مشترك همه كشورهاي اسلامي است و چگونگي رويارويي با پديده اي به نام جهاني شدن و يافتن راههاي برون رفت از بحرانهاي تحميلي پرسشي است كه همه اين كشورها در پي يافتن پاسخ مناسبي براي آن هستند.
آقاي خاتمي با اشاره به اينكه سرزمينهاي اسلامي سرشار از منابع طبيعي و نيروي سازنده انساني است اضافه كرد: موقعيت برجسته جغرافيايي هر يك از اين كشورها به آنان جايگاه ممتازي بخشيده است كه با بهره گيري درست از اين ويژگي ها مي توان راه دراز و دست يافتني رسيدن به توسعه را به درستي پيمود و بر دشواري هاي اين دوران گذار چيره شد.
رئيس جمهور گفت: نخستين شرط سامان گرفتن اين فرايند جلب موافقت همه جانبه شهروندان و تأمين رضايت آنان است.
آقاي خاتمي افزود: آيا جز با تدوين برنامه هاي اصلاحات سياسي و اقتصادي درون زا مي توان بر چالشهاي بيروني فايق آمد و جز با شناخت ويژگي هاي بومي و منطقه اي و پي ريزي ساختارهاي اصلاح گرانه دروني مي توان از آسيب پذيري در رويارويي با بحرانهاي تحميلي و پديده هايي نو مانند جهاني شدن در امان ماند.
خبرهاي مربوط به اجلاس را در صفحه ۴ مي خوانيد.

معاون ارزي بانك مركزي:
كليه برداشتها از حساب ذخيره ارزي قانوني بوده است
تاكنون تمامي برداشت هاي صورت گرفته از حساب ذخيره ارزي در چهارچوب قانون بوده و هرگونه برداشت خارج از اين چارچوب غير قانوني مي باشد.
دكتر محمد جعفرمجرد معاون ارزي بانك مركزي در گفت و گو با موج در خصوص برداشت از حساب ذخيره ارزي با بيان اين مطلب كه ماده ۶۰ برنامه سوم توسعه نوع برداشت ها از حساب ذخيره ارزي را مشخص كرده است گفت: اين ماده مشخص كرده كه ۵۰ درصد از اين حساب براي اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي كشور در زمينه هاي مختلف اختصاص دارد. مجرد افزود: همچنين در طول بودجه هاي سالانه، مجلس شوراي اسلامي  با ارائه مصوبات مختلف به دولت براي طرح هاي عمراني و زير بنايي و يا مصارف ديگر اجازه برداشت از اين حساب را مي دهد. وي افزود: بنابراين بر اساس مفاد ماده ۶۰ برنامه سوم توسعه برداشت ها يا از طريق مجلس است، براي مصارفي كه بيشتر جنبه بودجه اي دارد و يا مربوط به مصارف بخش خصوصي است كه ۵۰ درصد اين حساب را شامل مي شود.
مجرد در خصوص احتمال كسري موجودي اين حساب با توجه به برداشت هاي صورت گرفته گفت: در حال حاضر وضع اين حساب مثبت است و با توجه به پيش بيني درآمدهاي نفتي كشور در باقي مانده سال جاري، به نظر مي رسد كه حداقل به ميزان مانده اين حساب در ابتداي سال جاري كه حدود ۴/۸ ميليارد دلار بوده است، مشكل خاصي نخواهيم داشت.

رئيس بنياد شهيد: ايران بزرگترين قرباني سلاح كشتار جمعي است
ايرنا: رئيس  بنياد شهيد و امور ايثارگران  گفت : ايران  اسلامي با ۴۸ هزار مصدوم شيميايي ، بزرگترين  قرباني  سلاح  كشتار جمعي  در جهان  است .
حسين  دهقان  روز گذشته در گردهمايي  سراسري  مديران  و مسئولان  بنيادشهيد و امور ايثارگران  افزود: جاي  بسي  تامل  است  كه  با اين  تعداد مصدوم  شيميايي ، برخي كشورها، ايران  را متهم  به  توليد سلاح  كشتار جمعي  مي كنند. وي  تصريح  كرد: وجود معيارهاي  دوگانه  و رفتارهاي  تبعيض آميز كشورهاي غربي  و برخي  مجامع  بين المللي  موجب  ايجاد شكاف  امنيتي  در عرصه  جهاني  خواهدشد.
رئيس  بنياد شهيد و امور ايثارگران  يادآور شد: جمهوري  اسلامي ايران همواره  منادي  صلح  مبتني  بر عدالت  بوده ، درحالي  كه  كشورهاي  استكباري  به سركردگي  آمريكا تلاش  مي كنند ديدگاه هاي  جهاني  را نسبت  به  نظام  ما خدشه داركنند.

سخنگوي  رزمايش  عاشوراي  پنج  :
در استراتژي  دفاعي  و در تاكتيك  تهاجمي  هستيم
ايرنا: سخنگوي  رزمايش  عاشوراي  پنج  گفت : در استراتژي ، يك  نيروي  كاملا دفاعي هستيم  اما در تاكتيك ، تهاجمي عمل  مي كنيم .
سردار حسين  سلامي ، درمنطقه  عمومي غرب  كشور، محل  برگزاري  رزمايش  عاشوراي  پنج ، گفت : تا زماني  كه هدفهاي  خود را در اين  رزمايش  تكميل  نكنيم  اين  رزمايش  تداوم  دارد.
وي  در مورد پايان  مرحله  مقدماتي  و شروع  مرحله  جديد اين  رزمايش  اظهار داشت : روز گذشته همه  يگانهاي  زرهي  و واحدهاي  پياده  مستقر در مواضع  پدافندي به همراه  گردانهاي  عاشوراي  نيروي  مقاومت  در مواضع  مستحكم  پدافندي  ما مستقردر مناطق  مرزي  عمليات ، دفاع  قطعي  را انجام  دادند. وي  ادامه  داد: اكنون  نيروهاي  پدافندي  ما در حال  درگيري  با دشمن  فرضي هستند و تبادل  آتش  بين  اين  واحدها ادامه  دارد.

كاردار عراق احضار شد
ايرنا - در اعتراض  به  ترور شهيد لبيب  محمدي ، كارمند دفتر سازمان  حج  و زيارت  در عراق ، روز گذشته  كاردار عراق  در تهران  توسط مديركل  كنسولي  وزارت  امور خارجه  احضار شد و مراتب  اعتراض  شديد دولت  جمهوري  اسلامي  ايران  به  اين  عمل  تروريستي  به  وي  ابلاغ  گرديد.
مهاجر مدير كل  كنسولي  وزارت  امور خارجه  ضمن  اعتراض  به  عدم  تأمين  امنيت  جاني  اعضاي  سفارت ، مسئولان  و زوار ايراني  در عراق ، اقدام  جدي  دولت  عراق  در خصوص  تأمين  امنيت  ايرانيان  را خواستار شد و اعلام  كرد .
وي ضمن  يادآوري  مصونيت  ديپلمات  ربوده  شده  ايراني ، خواهان  ارائه  توضيحات  و نتايج  اقدامات  انجام  شده  توسط دولت  عراق  براي  آزادسازي  فريدون  جهاني  - كنسول  ايران  در كربلا - شد.
در اين  ملاقات  كاردار عرق  در تهران  گفت  كه  جنايت  فجيع  ترور شهيد محمدي  توسط يك  گروه  غير معروف  صورت  گرفته  و دولت  عراق  سريعاً جهت  شناسايي  آنان  وارد عمل  شده  است .

بخشي از موزه ملي براي كودكان فضاسازي مي شود
در جريان بازسازي موزه ملي ايران، بخشي از اين موزه براي استفاده كودكان فضاسازي مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، در بازسازي موزه ايران باستان استانداردهاي بسياري در نظر گرفته مي شود كه يكي از آنها اختصاص فضايي براي كودكان است.
اين بخش، درفضايي بالغ برهزارمترمربع درطبقه اول موزه ايران باستان، همراه با امكانات مناسب، آموزنده وتأثيرگذار، براي استفاده كودكان طراحي مي شود.
قراردادن اشياء تاريخي وموزه اي شبيه سازي شده، امكان لمس اشياء وايجاد شرايط لازم براي نقاشي ازاشياء موجود، از امكانات پيش بيني شده براي بخش كودكان در موزه ملي ايران به شمار مي آيد.
همچنين دراين بخش، لباسهايي مربوط به دوره هاي مختلف تاريخ ايران زمين (هخامنشي، ساساني و...) قرارمي گيرد كه كودكان
مي توانند آنها را پوشيده و عكس يادگاري بگيرند.
اجراي تئاترهاي تاريخي توسط خود كودكان، با كمك وهمراهي مربيان و مسئولان بخش نيز از ديگر امكانات پيش بيني شده براي فضاي كودكان موزه ملي ايران است.
اختصاص بخشي براي كودكان در موزه ايران باستان، به منظور ايجاد تسهيلات لازم براي خانواده هاي
ديدار كننده از موزه (نگهداري و آموزش كودكان) و همچنين فراهم كردن شرايط مناسب براي آشنايي و انس كودكان با موزه اعلام شده است.
مسئولان موزه قصد دارند با ايجاد محيطي شاد و جذاب، روح و فكر كودكان را از سنين پائين با داشته هاي فرهنگي - تاريخي كشور آشنا كرده و از سنين پائين خاطراتي خوب از فضاي موزه را در ذهن آنها ماندگار كنند.
همچنين مسئولان اميدوار هستند بازسازي استاندارد موزه ملي ايران، به عنوان الگويي براي بازسازي ديگر موزه ها قرار گيرد.

واكنش روسيه به ابراز نگراني آمريكا از تدابير جديد پوتين
آمريكا از اين كه تغييرات سياسي پيشنهادي ولاديمير پوتين براي مبارزه با تروريسم باعث نابودي اصلاحات دموكراتيك روسيه شود، ابراز نگراني كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري رويتر، كالين پاول وزير خارجه  آمريكا، در گفت وگو با اين خبرگزاري اظهار داشت: از اين كه اين تغييرات باعث عقب گرد از برخي اصلاحات دموكراتيك شود، نگرانيم و مي خواهيم در اين رابطه با روس ها صحبت كنيم.
رهبر كرملين اعلام كرده است به منظور محدود كردن تعداد احزاب سياسي و كنترل كامل نامزدهاي رهبران محلي به منظور مبارزه با تروريسم، در نظر دارد قانون جديدي پيشنهاد دهد. منتقدان به سرعت پوتين را متهم به بهره برداري از حادثه  گروگان گيري در مدرسه اي در بسلان نمودند.
پاول ضمن ابراز توافق با پوتين براي يافتن و پيگيري تروريست ها پس از بحران بسلان گفت كه روسيه بايد ميان اين امور و انجام اصلاحات دموكراتيك، تعادل ايجاد كند.
وزير امورخارجه  آمريكا افزود: ما لزوم مبارزه با تروريسم را درك مي كنيم؛ اما در تلاش براي يافتن تروريست ها، بايد تعادل مناسب و جدي براي اطمينان از حركت در جهت درست و عدم غفلت از اصلاحات دموكراتيك يا روند دموكراتيك وجود داشته باشد.
پاول افزود: فكر مي كنم روس ها معتقدند كه راه حل سياسي بايد براي اين موضوع پيدا شود؛ اما زماني كه با يك تراژدي وحشتناك نظير بسلان روبرو هستيد، مجبوريد اطمينان پيدا كنيد كه بايد قاتلان تروريست شناسايي و دستگير شوند؛ هيچ راه حل سياسي يا مذاكره  سياسي با تروريست ها و قاتلان وجود ندارد.
بايد راهي براي ايجاد تعادل جهت جنگ با تروريسم آن هم به شيوه اي درست و جدي پيدا كنيد.
درپي اين اظهارات پاول، روسيه ديروز انتقادهاي آمريكا از اصلاحات پيشنهادي ولاديمير پوتين را رد كرد و گفت اين امر كاملا به خود مسكو مربوط است.
سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه  روسيه اظهار داشت: اول از همه بايد يادآور شد كه روندي كه در روسيه در حال اجراست، به امور داخلي ما باز مي گردد.
وي اظهار داشت: به آمريكا ربطي ندارد كه مدل دموكراسي خودش را بر ديگران تحميل كند. در حالي كه پاول از عقب نشيني از اصلاحات دموكرات در فدراسيون روسيه صحبت مي كند، او سعي مي كند كه بار ديگر تاكيد كند كه دموكراسي تنها از روي يك نسخه كپي مي شود و اين در حالي است كه ما درباره  سيستم انتخاباتي آمريكا اظهار نظر نمي كنيم.

آزمايش موشكي هند
هند براي  پنجمين  بار طي  يك  سال  گذشته  پيشرفته ترين  موشك  كوتاه  برد خودبه  نام «تريشول» را در «انديپورا» در ايالت  شرقي «اوريسا» آزمايش  كرد.
به  گزارش  تلويزيون  هند، اين  موشك  زمين  به  هوا حدود ساعت  ۲ بعد ازظهرچهارشنبه  به  وقت  محلي  از يك  سكوي  متحرك  پرتاب  شد.
در اين  موشك    از سوخت  جامد استفاده  مي شود و داراي  سرعت  مافوق  صوت  است  كه بخشي  از سيستم  موشك هاي  هدايت شونده  هند است .

هاشمي رفسنجاني:
رسيدن به فناوري صلح آميز هسته اي نيازمند حفظ انسجام ملي است
فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ايران به هيچ وجه خود را از دست يابي به اين حق مسلم دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي محروم نخواهد كرد و در آينده حل مساله و رسيدن به فناوري صلح آميز هسته اي نيازمند تدبيري آگاهانه است و شرط مهم رسيدن به اين حق حضور در تمامي عرصه ها و حفظ انسجام و وحدت ملي است.
هاشمي رفسنجاني كه در جمع علما و روحانيون استان خراسان در آستان مقدس ثامن الحجج(ع) سخن مي گفت، با اشاره به ماهيت شكل دهنده آژانس بين المللي انرژي هسته اي آن را مصداقي روشن از فرآيند مقابله با جهان اسلام دانست و تصريح كرد: اين تشكل جهاني كه روزي براي كمك به صلح در جهان و پيشگيري از توسعه سلاحهاي كشتار جمعي تأسيس گرديده و متعهد شده بود تا فن آوري صلح آميز هسته اي را در اختيار تمامي كشورهاي عضو قرار دهد، امروز به طور آشكارا و در حالي كه رژيم صهيونيستي با زرادخانه هاي بزرگ هسته اي امنيت منطقه را به مخاطره افكنده است، ما را از دست يابي به اين فن آوري هسته اي باز مي دارد كه اين همان نقطه تلاقي تفكر مبارزه با جهان اسلام است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه پايگاه آزمايش جدي مستكبران در ايران، عراق، افغانستان و فلسطين با بن بست بزرگ نهضت اسلامي روبرو شده است، خاطرنشان كرد: آنها تمامي تعهداتي را كه روزي براي مهار قدرت به كار برده بودند امروز با هدف پيشگيري از دستيابي قدرتهاي جهان اسلام از جمله ايران زير پا گذاشته اند و مجموع قدرتها امروز پايگاه جهان اسلام را هدف قرار داده اند.وي با اشاره به اينكه بايد با تحليلي واقع بينانه وكارآمد رويدادهاي جهان را مورد بررسي قرار داد، تأكيد كرد: امروز تمامي آموزه هاي حيات بخش اسلام چون رهنمودي ارزنده جامعه بشري را به تقابل و ستيزه با ظلم و جور فرا خوانده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: تجلي دنياي امروز در تمامي عرصه بشري ريشه در تعاليم ارزنده اسلام داشته و مخالفت استكبار با جهان اسلام متأثر از همين نهضت كفرستيز و ظلم ستيز انقلاب اسلامي است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام جناح بنديها و درگيريهاي كوتاه مدت را كه فضاي داخلي را متأثر مي سازد نوعي رفتار كودكانه دانست كه توان مقابله با دشمن متجاوز را خواهد كاست و افزود: اگر ما قدرتي در دنيا پيدا كرده ايم و در مبارزات خود به پيروزي رسيده ايم به دليل حفظ وحدت و همدلي است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: رفتار آمريكا و خسارت هايي كه در عراق و افغانستان متحمل شده است و حتي ناتواني اين كشور در نبرد ۲۱ روز خود براي تصرف نجف جنگ زده همه ناشي از قدرت جهاني اسلام و ضعف آشكار آمريكاست.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: خداوند نصرت خود را از ما دريغ نخواهد كرد به شرط آنكه ما شرايط و صلاحيت اين نصرت را داشته باشيم.

تلاش غيرمتعهدها براي تعديل قطعنامه اروپا
نمايندگان  كشورهاي  عضو جنبش  عدم  تعهد در شوراي  حكام  با حذف  سه  بند و افزودن  هفت  بند، پيش نويس  قطعنامه  سه  كشور اروپايي  را اصلاح  كردند.
اصلاحات  به  عمل  آمده  توسط اين  كشورها، متن  پيش نويس  قطعنامه  سه  كشوراروپايي  را معتدل  كرده  است .
حذف  عبارت «اصرار به  ايران  براي  تصويب  فوري  پروتكل  الحاقي» ، «متعهد كردن  ايران» و نيز عباراتي  كه  از برخي  برنامه هاي  هسته اي  ايران  ابرازنگراني  مي كند، از جمله  اصلاحات  پيشنهادي  كشورهاي  عضو جنبش  عدم  تعهد بر متن  پيش  نويس  قطعنامه  سه  كشور اروپايي  است .
تعديل  بندهاي  ۷ و ۸ كه  كارشناسان  حقوقي  آن را نوعي ضرب الاجل  براي  ايران مي دانند، يكي  ديگر از اقدامات  نمايندگان  كشورهاي  عضو جنبش  عدم  تعهد در اصلاح  پيش نويس  قطعنامه  سه  كشور اروپايي  است .
در بند ۷ قطعنامه  پيشنهادي  سه  كشور اروپايي  از «محمد البرادعي» مدير كل  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي خواسته  شده  است ، پيش  از نشست  بعدي  شوراي  حكام در ماه  نوامبر گزارش  جامعي  از برنامه  هسته اي  ايران  ارايه  كند و در بند ۸نيز قيد شده  است  كه  براساس  اين  گزارش ، «تصميم  قطعي» اتخاذ خواهد شد.
كشورهاي  عضو جنبش  عدم  تعهد، برخي  عبارات  بند ۷ و ۸ را حذف  و عبارت «تصميم  قطعي» را به «نتيجه گيري  مناسب» تغيير داده اند.
تأكيد بر «داوطلبانه  بودن  تعليق  فعاليت هاي  مربوط به  غني سازي» ، از ديگر اصلاحات  مورد نظر نمايندگان  كشورهاي  عضو جنبش  عدم  تعهد در شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  است .
نمايندگان  كشورهاي  عضو جنبش  عدم  تعهد در شوراي  حكام  همچنين  بر افزودن يك   بند به  پيش  نويس  قطعنامه  مزبور تأكيد كرده اند كه  به  موجب  آن تصريح  شده است : آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي تاكنون  هيچ گونه  فعاليتي  كه  با تصميم  داوطلبانه  ايران  (مبني  بر تعليق  غني سازي ) مغاير باشد، مشاهده  نكرده  است .
«پيشرفت  قابل  توجه  آژانس  در مورد آلودگي  اورانيوم» و نيز اين كه «تحليل ها نشان  مي دهد اين  آلودگي ها در ايران  منشأ داخلي  نداشته  است» از ديگر مواردي  است  كه  به  اعتقاد كشورهاي  غيرمتعهد بايد در پيش  نويس  قطعنامه  مورد تأكيد قرار گيرد.
در بندهاي  پيشنهادي  ديگر غيرمتعهدها نيز سخن  از «درك  بهتر آژانس  از تلاش هاي  ايران  در توليد و استفاده  از سانتريفوژهاي « پي . ۱ و پي . ۲ » به  ميان آمده  است .
كشورهاي  عضو جنبش  عدم  تعهد، خواستار حذف  بند ۴ قطعنامه  پيشنهادي  سه كشور اروپايي  شده اند كه  به  موجب  آن از ايران  خواسته  شده  به  عنوان  اقدام ديگري  در اعتماد سازي ، داوطلبانه  در تصميم  خود براي  آغاز ساخت  يك  رآكتور تحقيقاتي  با آب  سنگين  تجديد نظر كند.

كوتاه از سياست
اعلام برنامه هاي ويژه ارتش در هفته دفاع مقدس
رئيس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس ارتش، در يك نشست خبري فعاليت هاي ويژه برنامه هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در هفته دفاع مقدس را تشريح كرد.ارتش جمهوري اسلامي ايران سعي دارد در هفته دفاع مقدس ضمن ايجاد رويه اي يكسان و هماهنگ در برگزاري شايسته برنامه هاي اين هفته، با تبيين نقش رشادت ها و ايثارگري هاي ظفرمندان ارتش، تدابير و تمهيدات لازم را در جهت باشكوه برگزار كردن اين رويداد سياسي ايفا نمايد.
متقي ادامه داد: در سال جاري و همزمان با اولين روز از هفته دفاع مقدس، رژه يگان هاي نمونه ارتش همراه با ساير نيروهاي مسلح به ميزباني ارتش در تهران و در جوار مرقد مطهر امام راحل و در شهرستان ها در ميادين اصلي شهر برگزار مي شود.وي به اين نكته اشاره كرد كه در اين مراسم يگان هاي نمونه نيروي زميني شامل پياده، زرهي، توپخانه، و نيروهاي مخصوص هوابرد، پدافند هوايي نيروهاي هوايي و دريايي، به نمايش تجهيزات سنگين و پيشرفته نظامي خواهند پرداخت.رئيس سازمان حفظ و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: برگزاري نمايشگاه هاي تجهيزات نظامي و اجراي برنامه هاي فرهنگي در ضلع غربي ميدان آزادي و برگزاري نمايشگاه يادبود غرورآفرين ثامن الائمه در تهران و آبادان و همچنين برگزاري ده ها مسابقه فرهنگي و ورزشي از جمله برنامه هاي هفته دفاع مقدس است.وي، از ديگر برنامه هاي اين هفته را گردآوري عكس هاي دفاع مقدس و تجليل از ۱۵۰ نفر از عكاسان برجسته دوران دفاع مقدس تحت عنوان طرحي با نام «طيبه» در محل ستاد مشترك ارتش نام برد.
پيام فرمانده كل ارتش به مناسبت هفته دفاع مقدس
فارس- فرمانده كل ارتش در پيامي به مناسبت فرا رسيدن هفته دفاع مقدس، ضمن تبريك و گراميداشت فرا رسيدن ايام سراسر حماسه دفاع مقدس، به رهبر، ملت و خانواده هاي شهدا، اين ايام را تداعي كننده والاترين ارزشهاي انساني و از جان گذشتگي فرزندان ناب ملت و پيروان مخلص ولايت دانست.در بخشي از اين پيام آمده است: ارتش با تمام قدرت پاسخ هرگونه تحركات نظامي عليه تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران را در كمترين زمان خواهد داد.
ايراد شوراي نگهبان به لايحه برنامه چهارم به مجمع تشخيص ارجاع شد
مهر - حميدرضا حاجي بابايي عضو هيات رييسه مجلس با بيان اينكه مطرح شدن آخرين ايرادشوراي نگهبان به برنامه چهارم توسعه درصحن علني خلاف آيين نامه داخلي مجلس است، اعلام كرد: ايراد شوراي نگهبان به جزء ۲۶ بند «ه» لايحه برنامه چهارم توسعه به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع شد. اين عضو هيات رييسه مجلس با بيان اين مطلب گفت: مجلس ششم جزء ۲۶ بند «ه» لايحه برنامه چهارم توسعه را حذف كرد و طبق آيين نامه، مجلس هفتم نمي توانست وارد عمل شود زيرا آن ماده قانون مصوبي نبوده است كه مورد ايراد يا ابهام شوراي نگهبان قرارگرفته باشد و نمايندگان مجلس هفتم آن را اصلاح كنند.
نماينده همدان درتشريح ايراد اخير شوراي نگهبان گفت: براساس جزء۲۶ بند «ه» لايحه برنامه چهارم توسعه ۵۰ درصداز درآمدهاي قوه قضاييه ازمحل محاكم قضايي وثبت اسناد دراختيار قوه قضاييه قرارمي گرفت تا با تدبير رييس قوه قضاييه هزينه شود اما مجلس ششم اين مورد را حذف كرد.
عضو هيات رييسه مجلس با تاكيد براينكه رسيدگي به ايراد شوراي نگهبان به اين مورد درصحن علني خلاف آيين نامه داخلي مجلس است، گفت: مجلس هفتم نمي تواند درباره ايراد شوراي نگهبان به جزء ۲۶ بند «ه» لايحه برنامه چهارم اظهارنظر كند، اين مورد به مجمع تشخيص ارجاع شود.
وي ادامه داد: پيش از اين رييس ونايب رئيس اول مجلس نيز در توضيح عدم ورود كميسيون تلفيق به اين بند و عدم تصويب آن در مجلس هفتم اعلام كرده بودند: مجلس ششم اين بند را حذف كرد كه شوراي نگهبان بر اساس اصل (۱۱۰) حذف اين بند را مغاير با سياست هاي كلي نظام دانستند و به همين دليل در دوره هفتم كميسيون تلفيق نيز وارد اين بند نشد.

معاون اول قوه قضاييه:
قانون اساسي ايران از پيشرفته ترين قانونهاي دنياست
معاون  اول  قوه  قضائيه  گفت : قانون  اساسي  جمهوري  اسلامي ايران  از پيشرفته ترين  قوانين  دنيا محسوب  مي شود.
حجت الاسلام  و المسلمين  سيدابراهيم  رئيسي  ديروز در آيين  گشايش اداره  كل  دادگستري  خراسان  شمالي  افزود: قانون اساسي  كشور بر مولفه هاي ديني ، احكام  و حدود اسلام  مبتني  است . وي  تصريح  كرد: احكام  و حدود الهي  براي  همه  زمانها سنديت  دارد و مرورزمان  موجب  افت  اعتبار آنها نيست .
او با اشاره  به  تبليغات  دامنه  دار دشمنان  عليه  نظام  جمهوري  اسلامي ، گفت : شياطين  تا ديروز نظام  را به  فقدان  مشروعيت  متهم  مي كردند اما وقتي  فهميدندمردم  همواره  پشتيبان  آن هستند امروز نظام  را به  ناكارآمدي  متهم  مي كنند.
حجت الاسلام  رئيسي  افزود: مهمترين  مولفه  قدرت  نظام  جمهوري اسلامي مردم  متدين هستند و به  همين  دليل  نظام  جمهوري  اسلامي امروز بيش  از هر زمان  ديگر امنيت و استحكام  دارد. معاون  اول  قوه  قضائيه  در بخش  ديگر سخنانش  به  استقلال  رأي قضات  دستگاه قضائي  كشور اشاره  كرد و لازمه  اين  استقلال  را توجه  به مباني  ديني  و كارشناسي در جريان  رسيدگي  به  اختلافات  دانست . حجت الاسلام  رئيسي  گفت : از بين  بردن  جرم  در جامعه  نيازمند بسترسازي  است  واين  امر مهم  جز با همكاري  دولت  و مجلس  محقق  نمي شود.

گزارش تحولات هسته اي ايران در مطبوعات جهان
انتشار متن پيش نويس قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي در مورد پرونده هسته اي ايران و مواضع آمريكا در اين خصوص واكنش هاي داخلي و خارجي وسيعي را در پي داشت.
روزنامه چاينا ديلي چاپ پكن در تحليلي نوشت: شواهد حاكي از آن است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي قصد دارد براي حل مسئله هسته اي ايران خود را از زير فشار آمريكا خارج كند.
اين روزنامه انگليسي زبان مي افزايد: اظهارات البرادعي مبني بر رد تعيين ضرب الاجل براي بازرسي برنامه هسته اي ايران نشان مي دهد كه آژانس به تدريج در مقابل فشار غرب بويژه واشنگتن مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهد.
چاينا ديلي خاطرنشان مي كند: با توجه به نمونه عراق آژانس بايد در خصوص مسائل بين المللي و مواردي چون مسئله هسته اي ايران با استقلال كافي اقدام به تصميم گيري كند. روزنامه هاي هندي نيز به نقل از البرادعي مي نويسند: مدركي عليه ايران براي توليد سلاح هسته اي وجود ندارد.
روزنامه استيتسمن چاپ دهلي  مي نويسد: بازرسان آژانس طي دو سال بررسي برنامه هاي هسته ايران هيچ مدركي دال بر تلاش اين كشور در غني سازي اورانيوم و توليد مخفيانه سلاح هسته اي بدست نياورده اند.
ايشين ايچ روزنامه ديگر دهلي ضمن اشاره به قطعنامه پيشنهادي اروپا مي نويسد: در اين پيش نويس موردي از تهديد ايران و ارجاع پرونده به شوراي امنيت به چشم نمي خورد اما اين شديدترين پيش نويسي است كه طي آن از ايران خواسته شده تا بطور كامل با آژانس همكاري كند.
روزنامه روسي پراودا نيز از وجود اختلاف ميان دولت بوش و اروپا درباره برنامه هسته اي ايران خبر مي دهد و مي نويسد: واشنگتن با واقعيت تلخي در سياست ها و عملكرد خارجي خود مواجه است، زيرا كشورهاي اروپايي كه پيش از اين در كنار امريكا يا دست كم مواضعي در راستاي واشنگتن داشتند امروزه درباره قرارگرفتن در كنار آمريكا ترديد دارند.
روزنامه فايننشال تايمز نيز طي مقاله اي از ابراز نااميدي مقامات واشنگتن نسبت به رويكرد اروپاييها خبر مي دهد.
اين روزنامه مي نويسد: سه كشور اروپايي مي خواهند ايران به تعهداتي كه اكتبر سال گذشته مبني بر تعليق فعاليتهاي غني سازي داده بود بازگردد.
گاردين نيز به مذاكرات پشت صحنه ايران و اروپا اشاره كرده و خبر تعليق جامع تر برنامه غني سازي ايران را اعلام مي نمايد.
روزنامه آلماني زبان دي ولت به اين نكته اشاره مي كند كه بهانه گيري از برنامه هسته اي ايران عاملي است براي پايان بخشيدن به حكومت اين كشور. چارلز فرگوسن مي گويد:  اگر آمريكا و متحدانش مي خواهند نگراني از برنامه  هسته اي ايران نداشته باشند بايد امنيت اين كشور را افزايش دهند.
وي مي افزايد: دولت بوش بايد مسئله تغيير حكومت ايران را از دستور كار خود حذف كند زيرا حكومت كنوني ايران نشانه هاي بسياري از قدرت دارد.

واكنش هاي داخلي به تحولات نشست شوراي حكام
تحولات نشست شوراي حكام و ارائه پيش نويس قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي در خصوص پرونده هسته اي ايران از يكسو و تلاش هاي آمريكا براي ايجاد اجماع و ارائه قطعنامه اي شديد اللحن عليه ايران در نشست شوراي حكام كه عليرغم استفاده از همه پتانسيل هاي ديپلماسي واشنگتن تاكنون به نتيجه دلخواه نرسيده است  با واكنش ها و اظهارنظرهايي از سوي مسئولين و كارشناسان داخلي روبرو شد.
نماينده مردم ملكان درگفتگو با خبرگزاري فارس در مورد قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي مي گويد: سه كشور اروپايي از ابتدا با ما مدارا نكردند و برخلاف توافقات تهران و پاريس عمل كردند.
او ضمن انتقاد از ديپلماسي ما در قضيه هسته اي مي افزايد: اين دستگاه بايد خيلي قويتر عمل كند.
سلمان خدادادي معتقداست اگر روزي منافع ملي ما ايجاب كند و به خطر بيفتد ما بايد روي گزينه خروج از معاهده NPT فكر كنيم.
مخبر كميسيون حقوقي مجلس در خصوص پيشنهاد آمريكا در مورد ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت مي گويد:ايران نبايد در مقابل اين قضيه كوتاه بيايد.
او مي افزايد: به جاي اينكه آنها به ما اولتيماتوم بدهند ما بايد به آنها اولتيماتوم بدهيم كه يا دست از پرونده بردارند و پرونده را تا يك زمان مشخص مختومه اعلام كنند يا اينكه ما از معاهده  NPT خارج مي شويم. محمددهقاني مقدم مي افزايد ما به هيچ وجه زير بار زور آ مريكا و اروپا نمي رويم.
علي احمدي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پيش نويس قطعنامه اخير سه كشور اروپايي در مورد ايران را فراتر از ابعاد فني و حقوقي خوانده و آ ن را سلب كننده حقوق اوليه و حياتي ايران بيان كرده است.
وي ادعاي اروپايي ها و مهلت دو ماهه به ايران براي تعليق فعاليت هاي هسته اي را فراتر از مفاد معاهده NPT و پروتكل الحاقي مي داند.
احمدي مي افزايد پيش نويس اين قطعنامه نشان داد كه رويكرد سياسي در آن به مراتب قوي  تر است و ديپلماسي چندجانبه ما مي تواند در اين زمينه موفق تر باشد.
حاج بابايي عضو هيات رئيسه مجلس در اين خصوص مي گويد: ما هرگز اجازه نمي دهيم فناوري هسته اي به ويژه چرخه سوخت متوقف شود و اجازه نخواهيم داد كشورهاي ديگر براي ما تعيين تكليف كنند و اين جزو استراتژي اصولي ماست.
رئيس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز در گفتگو با ايسنا در اين خصوص مي گويد: آژانس با تشويق ايران به همكاري بيشتر، اروپايي ها با ارعاب و آ مريكا با تهديد آشكار تلاش مكمل براي محروم كردن ملت ايران از غني سازي صلح آميز را دنبال مي كنند.
طلايي نيك مي افزايد: اروپا با تاكتيكي مكمل در مسير  آمريكا براي فشار غيرمنطقي بر ايران حركت مي كند. با روند موجود در ديپلماسي هسته اي وضعيت ناپايدار و مسير تنگ تر در آينده قابل پيش بيني است.
وي مقاومت منطقي در اين زمان را ثمربخش تر از مقاومت در آينده مي داند.
طلايي نيك قطعنامه پيشنهادي اروپا را زمينه ساز ايجاد چالش و آسيب پذيري در روابط ايران با آنها مي داند.
رشيد جلالي نماينده كرج نيز در گفتگو با مهر قطعنامه پيشنهادي اروپا را دليل بي صداقتي آنها خوانده و تاكيد مي كند كه ما هر آنچه تعهد كرده بوديم عليرغم اين بي صداقتي انجام داديم و اروپا حق ندارد هيچ درخواست ديگري داشته باشد. به خصوص درخواست هاي مغاير با اساسنامه آژانس و NPT.
وي در خصوص تصويب پروتكل مي  افزايد: در شرايط حاضر و با جو بي اعتمادي موجود در مجلس نسبت به اروپا و آژانس امكان تصويب پروتكل وجود ندارد. اما آنچه مسلم است اين است كه مجلس در هر زمان كه لازم بداند بدون توجه به دخالتهاي غيرقانوني و بيهوده اروپا در اين  باره تصميم خواهد گرفت.
اعلمي نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص مي گويد:
براي ما از ابتدا اين رويكرد مواضع اروپايي ها آشكار بود به همين خاطر در مجلس ششم وزير خارجه را فراخوانديم و تاكيد كرديم كه نمي شود چندان به اروپايي ها اعتماد كرد.
وي مي افزايد: مسئولان هسته اي ايران فكر مي كردند كه با همكاري سه كشور اروپايي مي توانند تهديدات آمريكا را در شوراي حكام خنثي كنند غافل از اينكه سياست آمريكا و اروپا در قبال ايران دو روي يك سكه است.
اعلمي مي افزايد: به جاي اينكه انرژي خود را صرف مذاكره با كشور هاي اروپايي كنيم بايد پرونده را صرفا در چارچوب آژانس پيگيري كنيم و اگر قرار است تعهدي بدهيم صرفا در قالب و چارچوب معاهدات بين  المللي باشد.

سياسي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |