دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۵۰۱
بازار 1
برنج درشمال گران شد
016524.jpg
در هفته گذشته  بهاي انواع برنج در بازارهاي شمال گيلان بويژه در شهرستان آستارا به طور محسوسي افزايش يافته است .
هم اكنون قيمت هر كيلو انواع برنج مرغوب نورس منطقه شمال گيلان در مقايسه با يك ماه پيش 500 تا يكهزار ريال افزايش يافته است .
دست اندركاران بازار برنج ميگويند : با آغاز خريد تضميني برنج پرمحصول به احتمال بسيار بازار برنج بار ديگر شاهد بهبود قيمت ها خواهد بود.
اكنون بهاي انواع برنج مرغوب از نوع …طارم …،”ديلمان … ، …صدري” و”هاشمي” در آستارا، هر كيلوگرم 8 تا۹ هزار ريال است .
همچنين هر كيلوگرم برنج نوع پرمصرف و متوسط محلي آستارا به نام …حسني” هفت هزار و۵۰۰ تا هشت هزار ريال به فروش ميرسد.
بهاي انواع پرمحصول …خزر” و …سفيدرود” نيز پنج تا شش هزار و۵۰۰ ريال است. گرانتر شدن برنج در شمال، مطمئنا در بازار تهران هم تاثير خواهد گذاشت. و ممكن است در روزهاي آينده شاهد گراني برنج ايراني هم باشيم. البته اميدواريم اينگونه نشود ومردم مجبور نشوند كم كم بي خيال خريد برنج ايراني شوند و به همان برنج هاي درجه 2 و 3 خارجي دل خوش كنند.

پتينه، شغلي جديد و پرسود
جاذبه مس وكهنه كاري مدرن 
016518.jpg
ايمان مهدي زاده 
اشتغال زايي و توليد شغل  آسان نيست. هر جامعه اي بايد مخارج زيادي متحمل شود تا شاهد بارور شدن استعدادهايش باشد. هزينه اي كه دولت براي يك شهروند در نظر مي  گيرد، كفاف نمي  دهد. بيكار زياد است و طرح هاي اشتغال زايي يكي يكي رو مي  شود. با اين حال از تعداد سيل بيكاران كاسته نمي  شود.
در اين گيرودار كمبود اشتغال ، برخي افراد به اهتمام پشتكار و خلاقيت براي خودشان كاري دست و پا مي  كنند. معمولا در هر جامعه، كساني هستند كه توليدكننده شغل به حساب مي  آيند. اين اشخاص به بهينه سازي وضعيت اشتغال كمك زيادي مي  كنند.
كار معرف امروز، هنر يا صنعتي است به نام پتينه. پتينه به معني كهنگي است. كهنگي نه به معناي فرسودگي، بلكه اصالت وريشه داشتن است. كم كم اين حرفه در جرگه شغل هاي هنري، صنعتي وارد شده و نظر بسياري را به خود جلب كرده و پوششي شده براي قاب هاي فلزي يا نماي ساختان.
بهتر است معرفي پتينه را با مس آغاز كنيم. اين فلز افزون بر كارآيي در صنعت و تكنولوژي به خاطر قابليت هاي ويژه، در هنر ايراني نيز جايگاهي خاص دارد. فلزي كه بر اثر خلاقيت هنرمندان ايراني، اينك گوشه اي از هنر مرز و بوم را منعكس مي  كند.
حسن فراهي، جوان 35 ساله توانست پس از انجام تحقيقات و آزمايش هاي مختلف، هنر مهجور پتينه را رونق بخشد. نمونه  آثارش بر پيشاني چند نما در اين شهر ديده مي  شود. دكتر اسماعيل طلايي- فارغ التحصيل معماري از آمريكا و استاد دانشگاه- بارها از هنر پتينه براي پوشش چهره بناهايي كه بالا مي  برد استفاده كرده است. فراهي از روزهاي سختي برآمده است، با مشكلات زيادي پنجه انداخته و با صبوري و پشتكار موانع پيشرفت را يكي يكي پشت سر گذاشته است. او مراحل آشنايي با كارش را چنين واگويه مي  كند:
ابتدا طراحي و حجم، مرا مجذوب خود كرد. پس از تحقيق و جست وجو متوجه شدم، ورق هاي فلزي پرس مي  شود و بعد به صورت يك پوسته نازك در مي  آيد؛ پوسته اي كه رنگ آميزي و زيبايي حاصل از آن، آدمي را به تفكر وامي دارد.در آن هنگام با كار قلم و چكش و مس دست اصفهان آشنا نبودم. در بازار تهران نيز، تنها دو رنگ آبي فيروزه اي و سبزيشمي را از پتينه ديده بودم و ذهنم پر از سوال بود كه چگونه مي   توان رنگ هاي ديگري به وجود آورد؟
يك ورق نازك مس خريدم و چند خط روي آن كشيدم. متوجه شدم ازطرف ديگر، برجسته مي شود. اين امر ذهن مرا به كنكاش بيشتر درباره مس واداشت. هر روز بايد از روز قبل بهتر باشد و اين برتري براي من همان است كه هر روز ضمن يافتن پاسخ پرسش هاي قبلي، پرسش هاي جديدي در ذهنم شكل بگيرد. از اين رو، مس مرا مجذوب كرد و به واسطه انعطاف و نرمش فلز، از بازي و اجراي فرم هاي متنوع روي آن خسته نمي شدم. هر حالتي كه فكر مي كردم به مس مي دادم، آن هم شكل مورد نظر را به خود مي گرفت. حس جالبي پيدا كرده بودم. مشعوف شده بودم. هر چه بيشتر مي رفتم، بيشتر به گمشده ام نزديك مي شدم. آنقدر كه حس شادي عجيبي داشتم. احساس مي كردم به خلق كردن نزديك شده ام. من در مس و پتينه، خود را يافتم و فكر كنم اگر هر كس خود دروني اش را بيابد، گامي به سوي خودشناسي برداشته است. زمان ومكان و ديگر مسايل روزمره زندگي را درك نمي         كردم. برايم بي       مفهوم بود. آنچه ذهن مرا به خود وامي داشت، كار و ارتباطم با مس بود. هيچ چيز به اندازه آزمايش تنوع در انعطاف مس لذت بخش نبود.
فراهي وقتي از روزهاي نخست كارش مي  گويد، همانطور هيجان زده مي  شود. قضيه هنوزبرايش تازگي دارد. مي  گويد همه را مديون دوستم هستم كه تشويقم مي  كرد. از من و كارم چيزي ننويسيد، ولي او انسان بزرگي است.
دوست دانشمندم علي اكبرجعفرزاده وقتي عطش و اشتياق مرا نسبت به شناخت مس ديد، به ادامه كار ترغيبم كرد وبا تشويق هاي خود به من دلگرمي داد و بدين ترتيب بود كه روش هاي اصولي تحقيق را آموختم. براي شروع، نمادهاي مختلف مانند: رتيل، كمان سنبل و... را بر مس حك كردم. پس از آن سراغ طرح تخت جمشيد رفتم وبعد به كار و تحقيق درباره نقاشي و مينياتور روي آوردم. در اين بين نماهاي ساختماني را نيز با پتينه مس انجام دادم كه به نتايج جالبي دست يافتم.
درباره تهيه نخستين قلم كارش مي  گويد:نخستين قلم كارم را، خودم ساختم. ابتدا از قاشق و چنگال غذاخوري استفاده كردم و بعد با كارد كره خوري كه اتفاقا خيلي خوب هم توانستم با آن، هر چه مي  خواستم بر مس حك كنم. بقيه ابزار خودم بودم. تنها حركات دست و رقص مچ، روي مس مهم بود. آن هم با پشتكار به وجود مي  آيد. پيشرفت و ارتقاي كارم وقتي حاصل شد كه هم مقدار فشار و حركت دست را شناختم و ديگر اينكه نيازي به بازبيني روي ديگر ورق مس نداشتم.
از آن روز لحظه به لحظه تكنيك هاي جديدتري پيدا كردم. بيش از 180 تابلو ساختم كه دوتاي آنها را توانستم براي خودم نگه دارم. بيشتر تابلوها را به خارج از كشور بردند. از اين رو نقش هاي ايراني را بر مس حك كردم و رنگ پاشيدم. البته من رنگي در دست ندارم. اين فلز است كه رنگ مي  بازد و تغيير چهره مي  دهد. هنوز آرشيو كردن كارها آنقدر برايم اهميت پيدا نكرده كه از پرداختن به ادامه مسير و كشف هاي تازه تر باز بمانم. هر چه با كار بيشتر ور مي  رفتم، پيچيده تر مي شد و هيجان  من بيشتر.
فكر مي  كنم تلفيق پتينه و مس كاري را بتوان در زمره هنرهاي پست مدرن برشمرد. يكي هنر و صنعتي قديمي و ديگري تازه و نو.
آغاز ماجراي پتينه 
طي كار متوجه شدم، مس به دليل برودت هوا سياه مي  شود. براي تميز كردن آن اسيدي را تهيه كرده و فلز را با آن شست و شو دادم. مس رنگ زرد به خود گرفت. برايم جالب بود كه اين فلز سرخ، بن مايه رنگ ديگري نيز دارد. از اين رو، چندين نوع اسيد تهيه و روي مس آزمايش كردم. حين كار، هفت رنگ اصلي و سه رنگ مادر را در آن مشاهده كردم و با تلفيق اسيدها توانستم، رنگ هاي متفاوت و جديدي بيابم. از سويي به خاطر بوي تند اسيد، كارهايم را در فضاي باز- روي بام منزل- انجام مي  دادم و در اين ميان متوجه شدم تاثير دما و چگونگي پخش و تابش نور در زمان هاي خاص روي فلز متفاوت است.
پس از شناسايي رنگ ها، با ريختن اسيد روي مس دريافتم كه هر قسمت از طرح با استفاده از خطوط طراحي ايجاد شده و زاويه شيبي كه به ورق داده مي شد، رنگ متفاوتي به خود مي  گرفت و اينگونه بود كه بر اثر تجربه و اثرگذاري متنوع آن، پتينه را با رنگ هاي جديد كشف كردم.
شبيه سازي اشياي تاريخي
ابتدا يك كاسه مسي سولفاته قديمي، نظرم را جلب كرد و در پي يافتن آن رنگ به آزمايش پرداختم و اين رنگ را نيز با اسيد ديگري تجربه كردم، به طوري كه اكنون دريافته ام مي  توان با اسيدهاي خاص، فلزهاي مختلف را تغيير رنگ داد.
به جز مس، پتينه را روي برنج، برنز و استيل انجام دادم و به نتايجي رسيدم. اينك نيز روي آلومينيوم تحقيق مي  كنم. نتوانستم به اين بسنده كنم. شايد يك تصادف بود كه نماي ساختمان نيز مورد توجهم قرار گرفت.
دكتر طلايي كه به معماري كلاسيك ايراني بسيار علاقه مند است، براي نماي ساختماني در منطقه ولنجك از من خواست پتينه به رنگ كپك را روي مس اجرا كنم!
چند بار آزمايش كردم تا سرانجام رنگ دلخواه را تهيه كردم و مورد تاييد وي قرار گرفت. فكر مي  كنم كار خوبي از آب درآمد. پس ازآن چند نماي ديگر نيز اجرا كردم. آخرين كارنما مربوط به موزه موسيقي است. آنچه كار را جالب مي  كند تنوع رنگ است. تاكنون بيش از بيست رنگ از دل فلزات در آورده ام.
امروزه نماي بسياري از ساختمان ها را با شبكه هاي خارجي اجرا مي  كنند كه هزينه بالايي دارد. ضمن اينكه فاقد زيبايي و روح هنر است. پتينه يك هنر توليدي است كه مي  تواند به زيبايي ساختمان بيفزايد. مواد و ابزار لام براي اجراي آن توليد داخل است و از سويي چون يك اثر هنري محسوب مي  شود، داراي روح است و مي  تواند در نشاط و شادابي شهر نقش بسزايي ايفا كند.

بازار خارجي 2
جاده هاي روسيه پولي شد!
016521.jpg
…الكساندر ميشارين … معاون وزير راه و ترابري روسيه اعلام كرد كه بعد از 15 سال، عبور و مرور از 25 درصد از جاده هاي اتومبيلي فدراسيون روسيه با پرداخت پول امكان پذير خواهد شد.
به نوشته پايگاه اينترنتي …اخبار روسيه …، امتداد كل جاده هاي فدرال روسيه 47 هزار كيلومتر است .سال نزديك به 200 ميليارد روبل صرف جاده هاي روسيه مي شود كه۵۰ ميليارد روبل از بودجه فدرال و۱۵۰ ميليارد روبل از بودجه سطوح مختلف به اين امر اختصاص مي يابد.
ظرفيت جاده هاي روسيه سه برابر كمتر از تعداد اتومبيل هاي اين كشور كه درحال افزايش است، مي باشد. در نتيجه، امنيت اين جاده ها به مراتب كاهش مي يابد. معاون وزير راه و ترابري روسيه گفت : بودجه روسيه داراي منابع كافي براي احداث جاده هاي جديد نيست .
وي برقراري كسب عوارض از جاده هاي اتومبيلي در روسيه را يكي از راه هاي موثر براي جمع آوري بودجه جهت احداث جاده هاي جديد و تعمير جاده هاي موجود در اين كشور دانست.

بازار 4
هزينه ثبت شركت ها در ايران از 118 كشور جهان كمتر است 
گزارش مركز اطلاع رساني توسعه بخش خصوصي بانك جهاني حاكي است: هزينه تاسيس شركت خصوصي در ايران با احتساب نرخ تورم 438 دلار است كه بين 145 كشور جهان از 118 كشور كمتر است.
تاسيس يك شركت سهامي خاص در ايران 9 مرحله دارد و 48 روز به طول مي انجامد.
اين گزارش 9 مرحله ثبت يك شركت سهامي خاص را در ايران به شرح زير اعلام كرد:
- جست وجو و اختصاص يك نام واحد براي شركت كه يك روز به طول مي انجامد.
- واريز 35 درصد از سهام امضا شده شركت به بانك براي دريافت گواهي بازگشايي شركت كه يك روز طول مي كشد.
- ثبت شركت در دفتر ثبت شركت ها كه نياز به اساسنامه امضا شده از سوي تمامي سهامداران دارد و حداقل 20 روز به طول مي انجامد.
- پرداخت ماليات ثبت كه در يك روز انجام مي شود.
- انتشار آگهي در نشريات رسمي و روزنامه ها براي اطلاع رساني كه به حداقل 20 روز زمان نياز دارد.
- ايجاد يك دفتر حسابداري تاييد شده رسمي.
- پرداخت حق چاپ و انتشار گواهي نامه سهام كه يك روز طول مي كشد.
- دريافت يك شماره اقتصادي براي شركت از وزارت اقتصادي و دارايي كه يك روز به طول مي انجامد.
- استخدام كارگران در چارچوب مشخص و هماهنگي هاي لازم با وزارت كار و امور اجتماعي.
بر اساس اين گزارش، هزينه تاسيس يك شركت خصوصي در ايران بدون احتساب نرخ تورم 155 دلار است.
در بين كشورهاي جهان دانمارك كمترين هزينه را براي ثبت شركت در جهان دارد و به عبارتي هزينه ثبت شركت در اين كشور صفر است.
اين در حالي است كه هزينه ثبت شركت در كشورهاي نيوزلند 38 دلار و فيجي 121 دلار است و اين دو كشور از اين نظر در رده هاي دوم و سوم قرار گرفته اند.
بر اساس گزارش بانك جهاني، هزينه ثبت شركت در كشورهاي مغولستان 140 دلار، سوئد 168 دلار، زامبيا 173 دلار، ارمنستان 185 دلار، آمريكا 204 دلار، انگليس 216 دلار، فرانسه 264 دلار، سنگاپور 270 دلار، كانادا 271 دلار، فنلاند 290 دلار، گرجستان 351 دلار و تايلند 428 دلار ارزيابي شده است.
بنابراين گزارش، از نظر مدت زمان لازم براي تاسيس يك شركت خصوصي، ايران در بين 145 كشور، در رتبه 90 قرار دارد و از لحاظ تعداد اقدامات لازم براي ثبت يك شركت نيز ايران رتبه 53 را در جهان كسب كرده است.

بازار 3
خرماها از بين رفتند
016515.jpg
۵۰درصد خرماي منطقه زلزله زده بم و بروات امسال بر اثر عارضه خشكيدگي خوشه هاي خرما در منطقه بم و بروات پيدا شده است كه در مرحله كال بودن خرما،آن را از بين مي برد. در نشست كارشناسان كه به اين منظور تشكيل شده بود، برخي كارشناسان علت را تراكم خوشه ها، برخي كم آبي و برخي كارشناسان افزايش حرارت و كمبود رطوبت را علت خشكيدگي اعلام كردند، ولي هيچ كدام در عمل درست نبود.
وزارت جهاد كشاورزي 10 ميليون تومان براي تحقيق در مورد علت خشكيدگي خرماي بم هزينه كرد، ولي به نتيجه اي نرسيد.
پيش بيني شده بود، در سال جاري بيش از 130 هزار تن خرما در اين دو شهر توليد شود،كه متاسفانه بين 50 تا 60 درصد از بين رفت و پيش بيني مي شود حدود 60 تا 65 هزار تن توليد خواهد شد.
از هر هكتار نخلستان بم بين 7 تا 9 تن خرما برداشت مي شود كه با قيمت هر كيلوگرم 500 تومان، هر هكتار حدود۳‎/۵ ميليون تومان درآمد خواهد داشت.
براي باغ هايي كه بيمه بودند، از سوي صندوق بيمه محصولات كشاورزي قرار شد،يك ميليون و 100 هزار تومان برآورد خسارت پرداخت شود در حالي كه پوشش واقعي قيمت محصول را نمي كند.

بازار 2
مبل ماه رمضان ارزان مي شود
016530.jpg
در حال حاضر 50 درصد از فروشندگان مبلمان به علت نداشتن پروانه كسب تعهدات لازم را به مشتريان خود ندارند.
يك عضو صنف درودگران و مبل سازان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي مهر گفت: در حال حاضر نيمي از فروشندگان مبلمان به علت نداشن پروانه كسب و سابقه به تعهدات لازم در برابر مشتريان پاي بند نيستند.
شعبان ابراهيمي همچنين از عدم كنترل درصد فروش در صنف درود گران و مبل سازان خبر دارد و افزود: در برخي از فروشگاه ها درصد سود بسيار بالا است و حتي تا 100 درصد بيشتر از قيمت متعارف است.
مردم به علت نداشتن اطلاعات كافي مجبور به خريد كالاهاي مورد نياز خود بيشتر از قيمت اصلي هستند و هيچ گونه نظارتي بر اين صنف اعمال نمي شود.
به گفته وي، تجمع فروشندگان صنايع چوبي به هيچ وجه بسترلازم را براي رقابت ايجاد نكرده است وبه علت بالا بودن اجاره بها، ماليات و هزينه هاي جانبي محصولات صنايع چوب به قيمت واقعي در اختيارمردم قرار نمي گيرد.
ابراهيمي با اشاره به كاهش قيمت صنايع چوبي درماه مبارك رمضان گفت: از ابتداي ماه مبارك رمضان تا پانزدهم فروشندگان به علت كاهش مهماني و جشن ها از ميزان سود خود كاهش مي دهند.
وي درباره ميزان سود فروش در ماه مبارك رمضان افزود: درمدت ياد شده حدود 10 تا 15 درصد ميزان سود فروشندگان مبلمان كاهش مي يابد و پس از آن دوباره به حالت عادي خود بر خواهد گشت.
وي تصريح كرد: در مجموع درشش ماه دوم سال فروش مبلمان نسبت به نيمه نخست سال رونق بيشتري پيدا مي كند اما در 15 روزنخست ماه مبارك رمضان و ماه هاي محرم و صفر اين ميزان كاهش مي يابد.

بازتاب
احتراما در خصوص مطلب مندرج در مورخ 11/5/83 مبني بر وجود موشدر خيابان آزادي، هشت متري مسعودي به استحضار مي رساند عمليات مكانيكي و شيميايي مبارزه با موش در اين خيابان انجام و به طور كامل به اتمام رسيده است.
عبدالكريم طرفه نژاد
مديرروابط عمومي شهرداري منطقه 10

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۴۷۳۳۶ تماس 9 الي 12)
نواب
در فاز يك نواب بعد از دامپزشكي مي خواهند فضاي سبز ايجاد كنند ولي جايش اصلا مناسب نيست.
كيوسك تلفن
از شهرداري درخواست دارم يك كيوسك تلفن در فرعي 40/8 نيروي هوايي سر خيابان مركز معاونت شهرداري نصب كند.
تعاوني مسكن سازمان اتكا
از بدو استخدام در سال 1357 از تعاوني مسكن سازمان اتكا، آپارتمان خريده ام. ولي تاكنون كه دارم بازنشسته مي شود، هنوز سند ملك را دريافت نكرده ام، چرا رسيدگي نمي كنند؟
لوايي
تبعيض در بن
بين كارمندان بازنشسته وزارتخانه ها تبعيض مي گذارند. مثلا به كارمندان وزارت دارايي بن مي دهند ولي به كارمندان وزارت بهداشت نمي دهند.
بازارچه سنتي ستارخان
در خيابان ستارخان ، بازارچه سنتي احداث شده ولي متاسفانه نظافت رعايت نمي شود و كثيفي به بقيه جاها هم منتقل مي شود. مسوولان شهرداري منطقه 2 رسيدگي كنند.
بلوار استاد معين
در اين بلوار بين دامپزشكي و طوس چند تا ساختمان پزشكان است كه در مقابلش اوباش با نواميس مردم بد برخورد مي كنند. لطفا نيروي انتظامي كاري  كند.
مدارس غيرانتفاعي
آموزش و پرورش بخشنامه داده، هيچ مدرسه اي به علت پايين بودن معدل حق ندارد دانش آموزي را ثبت نام نكند. ولي همچنان مردم را سر مي دوانند و ثبت نام نمي كنند مثل دبيرستان...
باز نشسته نمي كنند
11 سال ونيم پول بيمه داده ام و جزو مشاغل آزاد هستم و 60 سال هم سن دارم، ولي مي گويند باز نشسته ام نمي كنند.
گذرنامه
براي گرفتن گذرنامه 5 روز است دارم دوندگي مي كنم، ولي هنوز به دستم نرسيده. بايد سفرزيارتي در محرم و رمضان بروم ولي وقتي مراجعه مي كنم مي گويند برو فلان تاريخ.
از تبريز
دودخانه پونك
در اين محل بالاتر از مرزداران هرشب زباله ومواد مختلف را مي سوزانند و مردم عاصي شده اند. مدام دود وارد منزلشان مي شود.
آب و برق قاچاق
دو سال است كه در خيابان حسين آباد، كوچه 8 متري شهيد رجايي مهرشهر، همه آب و برق ها قاچاق است. 15 خانوار هستيم، ولي از طرف سازمان آب رسيدگي نمي كنند.
حفاظ پارك 
الان كه پارك ها حفاظ ندارد، افرادي كه خانه هايشان نزديك پارك است دچار مشكل شده اند و امنيت ندارند.
جانبازان
براساس قانون تسهيلات استخدامي مورخ 31/3/74 ماده 18 و براساس بخشنامه 2727 مورخ 20/5/71 ماده يك، چرا جانبازان كل كشور را از بهره مندي امتيازات مقطع تحصيلي براساس بخشنامه مسير ارتقاي شغلي بي بهره گذاشته اند؟
كوپن را دزديدند
جلوي فروشگاه سپه رودكي، كيف من را زدند كه كارت ملي و كوپن و كلي مدارك ديگر داخل آن بود. ولي ستاد بسيج و بقيه ادارات جوابگو نيستند.
پول را نداده اند
براي هفته دولت يك برج حقوق و مزايا به كارمندان رسمي و قراردادي وزارت ارشاد پرداخت كردند، ولي براي كارمندان استان تهران اين كار انجام نشده، وقتي هم با قائم مقام وزير صحبت مي شود مي گويند اين مبلغ به بخش مالي و اداري پرداخت شده در حاليكه به ماچيزي نداده اند.
كارمندان وزارت ارشاد استان تهران
كار نيست؟
كارگر هستم و 7-6 سال است از خدمت آمده ام، ولي كارگران افغان مشغول كارند و براي من جوان ايراني كار نيست. اين ظلم به جوان ايراني نيست؟
خواجوي

نيازمندي ها
همخانه ياپانسيون
016527.jpg
مسكن هميشه دغدغه است. آنقدر كه اگر هر روز راجع به آن تذكر و فغاني سر داده شود باز به گونه اي ديگر رخ مي نمايد. تاكنون هرچه از مسكن نوشته شده مربوط به خانواده ها و قصه هاي خانه بدوشي ايشان بوده است. هرازگاهي وضعيت خوابگاه هاي دانشجويي بررسي مي شود يا سوژه اي مناسب گزارش.
مشكل سقف بالاي سر را در اين كلانشهر نمي توان ناديده گرفت. چه بسا پايتخت دچار فرهنگ تمركز گرايي است و مقصدي براي مهاجران متعدد به شمار مي رود. بسيارند مردان و زنان جوياي سقف ايمن. بحث استقلال جوانان و بالا رفتن سن ازدواج نيز به اين معضل -مسكن - دامن مي زند. وضعيت مسكن مجردها در جامعه  ما بسيار بغرنج تر از قضيه خانواده هاست. دانشجويان و كارمندان زيادي در روزنامه ها آگهي مي كنند كه به همخانه نيازمندند. پانسيون و خوابگاه هايي نيز براي حل مشكل آنان هر روز آگاهي درج مي كنند. عمده مشكل افراد در جست وجوي خانه، مسايل اقتصادي است. يكي پول براي پيش پرداخت دارد و در خصوص اجاره بها با مشكل درآمدش دست و پنجه نرم مي كند، يكي درآمد ماهيانه نسبتا خوبي دارد، ولي از داشتن وديعه محروم است. پانسيون و خوابگاه براي خانم ها و آقايان موجود است. شرح ماجرا بدين شكل است.
در پانسيون ها، اتاق هايي با 4 تا۱۰ تخت وجود دارد. اجاره ماهيانه بين 40 تا۵۰ هزار تومان است و به همين مقدار بايد پيش پرداخت داشته باشيد. آنجا مي توانيد دوستان زيادي پيدا كنيد و ارتباطاتتان را گسترش دهيد. برخي پانسيون ها از اتاق مطالعه بهره مندند و اگر محيط خوب و ساكتي داشته باشد جان مي دهد براي مطالعه درست و حسابي.
معمولا سعي كنيم خوش بين باشيم و به اين فكر نكنيم كه اگر اين هم اتاقي ها در شيوه زندگي و ارتباط با هم تناقض داشته باشند چه وضعيتي پيش مي آيد. همخانه شدن گزينه پس از پانسيون است، البته اگر قدرت پرداخت بيشتر داشته باشيد همخانگي گزينه اي مقدم به حساب مي آيد. با پرداخت 200 هزار تومان و ديعه و ماهي 34 هزار تومان اجاره مي توانيد، در حوالي جنوب غرب با دو نفر ديگر در خانه اي قديمي با دو اتاق خواب و حياط كوچك و سرويس بهداشتي كامل همخانه شويد. پرداخت ماهيانه 75 هزار تومان نيز شما را به زير سقفي در نواحي اكباتان هدايت مي كند.
به هر حال سعي كنيد ابتدا مسايل تفاهم اخلاقي را مد نظر قرار دهيد و با توجه به موجودي جيبتان از دغدغه و فكر سقفي براي پوشش نجات پيدا كنيد.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |