دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۵۰۱
هوا
پيش بيني دشوار
يك روز مانده تا آخرين روز تابستان. امروز سي امين روز شهريور و اگر دقيقتر بخواهيد بدانيد، 92 روزاز فصل تابستان گذشته است. امروز تحولي در هوا خواهيد ديد. شايد چند قطره باران و حتي يك رعد و برق ساده هم بتواند پيش درآمدي باشد بر فصل پاييز؛ پاييزي كه صداي خش خش برگ هايش آرام آرام به گوش مي رسد.
تاامروز فكر مي كرديم با آمدن فصل پاييز كار ما براي نوشتن اين ستون راحتتر خواهد بود، اما زماني كه پيش بيني هواي تهران براي امروز را نگاه مي كرديم و ديديم علامت رعد و برق انداخته شده، تازه فهميديم كه سختي كار از امروز شروع شده است. اين را كه در تابستان هوا هر روز آفتابي است را مي توانيم با قاطعيت اعلام كنيم، اما تا چه حد مي توانيم يقين داشته باشيم كه امروز باراني مي آيد و رعد و برقي خواهد زد و ... را نمي دانيم.به هر حال از امروز با وضعيت جديدي روبه رو هستيم. اگر امروز و روزهاي ديگري كه ما پيش بيني برف و باران و باد كرديم درست از آب درنيامد، به بزرگواري خود خواهيد بخشيد. دماي هواي تهران هم امروز بين 29 و 18 درجه نوسان خواهد داشت.

اولين نمايشگاه بين المللي كاريكاتور معضلا ت شهري
نمايشگاهي دوست داشتني از موضوعات نفرت انگيز
برپا شدن نخستين نمايشگاه بين المللي معضلات شهري در تهران مجال تازه اي است تا هنرمندان كاريكاتوريست ايران و جهان محصول ذوق و هنرشان را بر مبناي آنچه از معضلات كلانشهرها از جمله تهران دريافته اند در معرض ديد علاقه مندان قرار دهند
016533.jpg
كاريكاتور علي درخشي كه خود جزو آثار
بوده نيز يكي از معضلا ت شهري را به
نمايش گذاشته است.
مسعود مير
نمايشگاه بين المللي كاريكاتور معضلات شهري به همت خانه كاريكاتور ايران برگزار شد. در اين نمايشگاه كه در فرهنگسراي هنر برگزار شد، 1351 اثر از 21 كشور دنيا شركت داشت كه از اين ميان 1192 اثر متعلق به هنرمندان ايراني بود. وارد فرهنگسرا كه مي شوي انبوه طرح هايي را مي بيني كه حول محورچند سوژه از قبيل آپارتمان سازي، ترافيك و آلودگي هوا كشيده شده اند.
در ميان آثاري كه با سوژه برج سازي و آپارتمان نشيني به ديوار آويخته شده، چند طرح واقعا زيبا است. علي شعباني در اثرش، انبوه برج هاي قد كشيده را چنان كشيده كه در انتهاي آنها از ميان پشت بام هايي كه نقش يك صليب را ايجاد كرده اند و آسمان به سختي ديده مي شود. اثري هم كه در آن دو دختر روي پشت بام هاي برج ها، لي لي بازي مي كنند جالب توجه است. در قسمت آلودگي هوا، آثار هنرمندان اروپاي شرقي ديدني تر است. سياستمداراني كه با كت و شلوار و ماسك بر دهان با هم دست مي دهند يا موشي كه زير چرخ هاي يك ماشين له شده و روحش ماسك بر صورت دارد و رو به آسمان پر از غبار و آلودگي پرواز مي كند آنچنان دقيق و زيبا هستند كه حتما شما را چند دقيقه اي جلوي تابلو متوقف مي كند.
اسماعيل عباسي دبير اين نمايشگاه كه در طبقه فوقاني فرهنگسرا نشسته و مشغول صحبت با اعضاي هيات داوران و مسعود شجاعي طباطبايي رئيس خانه كاريكاتور است در گفت وگو با ما مي گويد: برپا شدن نخستين نمايشگاه بين المللي معضلات شهري در تهران مجال تازه اي است تا هنرمندان كاريكاتوريست ايران و جهان محصول ذوق و هنرشان را بر مبناي آنچه از معضلات كلانشهرها از جمله تهران دريافته اند در معرض ديد علاقه مندان قرار دهند. هنر كاريكاتور در طول تاريخ همواره پيام آور صلح، دوستي و بهزيستي براي انسان بوده است.
هجو مسابقات تسليحاتي، تبعيض نژادي، آلودگي هاي زيست محيطي، تخريب طبيعت و دفاع از آزادي و صلح پايدار از جمله فعاليت هاي اين هنرمندان كاريكاتوريست را تشكيل مي دهد. شجاعي طباطبايي هم يادآور مي شود كه هدف از برگزاري اين نمايشگاه، سوق دادن توجه شهروندان به مهمترين معضلات شهر تهران با بهره گيري از عنصر طبيعت است. وقتي دوباره مشغول ديدن آثاري مي شوي كه از شلوغي و ترافيك و آلودگي و برج سازي و بي توجهي به طبيعت حكايت مي كنند، آنقدر دلگير مي شوي كه اگر صداي پرنده هاي گلخانه فرهنگسرا را نشنوي احساس مي كني از بي اكسيژني و صداهاي ترسناك ترافيك رو به مرگ هستي، در طبقه همكف فرهنگسرا اثري از فايز عليدوستي كه در آن چند موش در گوشه يك ديوار مشغول ساختمان سازي هستند نظرت را جلب مي كند. طرح هاي علي موسوي خلخالي هم كه نوعي تصويرسازي به كمك خمير و تصاوير انيميشن است بسيار ابتكاري و جديدند. او با ساختن كاراكترهاي مورد نظرش از خمير و تهيه عكس از آنها و همچنين به كمك تصاوير فيكس پويانمايي يا گرافيكي، آثاري را تهيه كرده كه شبيه يك فريم از فيلم هاي سينمايي انيميشن است.
در ديدن آثار اين نمايشگاه بايد اين نكته را هم مدنظر داشت كه موضوعاتي مانند آلودگي و ترافيك ذاتا آنقدر جذاب نيستند كه كسي به ديدن نمايشگاهي از تصاوير آن برود و اين هنرمندي اين هنرمندان است كه به مدد خط و رنگ و طنز كاريكاتورگونه اش شما را براي ديدن اين آثار ترغيب مي كند. چرخيدن در محيط فرهنگسرا و مشعوف شدن از طرح هايي كه واقعا ديدني اند سبب شده وقتي از فرهنگسرا خارج مي شوي عذاب بكشي. ماشين هاي درهم گره خورده و صداي بوق و ساختمان هايي كه از فرط آلودگي سياهپوش شده اند به غير از تابلوهاي نمايشگاه در خيابان هم وجود دارند و مي توان آنها را به عينه و البته در حجم بزرگتر ديد.

نمايشگاه
انتخاب با شماست 
هميشه وقتي در مرحله انتخاب و تصميم گيري قرار مي گيريد، مسلما دوست داريد دامنه انتخابتان بزرگتر باشد. حالا ما تصميم داريم در ستون نمايشگاه امروز چند نمايشگاه با موضوع هاي مختلف را به شما معرفي كنيم تا شما هم بتوانيد راحتتر انتخاب كنيد. اول اينكه نمايشگاهي از هنرهاي دستي و تزئيني در فرهنگسراي تفكر برگزار شده است. در اين نمايشگاه مي توايند گل هاي بلندر، تكنيك هاي رنگ آميزي سفال، ترك شيشه و ... را تا 31 شهريورماه ببينيد. براي اين كار بايد به نشاني: خيابان آيت الله كاشاني، شهرزيبا، شهران مراجعه كنيد. نمايشگاه ديگري هم از آثار معرق در نگارخانه آبي فرهنسگراي سالمند برگزار شده است. براي بازديد از اين نمايشگاه تا 3مهرماه فرصت داريد تا به نشاني: ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام برويد. كودكاني هم كه به كتاب و كتابخواني علاقه دارند مي توانند هر روز به فرهنگسراي خاوران در خيابان خاوران بروند و از نمايشگاه كتاب ويژه كودكان كه در اين فرهنگسرا برگزار شده است، ديدن كنند.

صحنه
دهان بند سكوت در آب 
احتمالا تا حالا نه ديده ايد و نه شنيده ايد كه يك گوسفند در نمايشي بازي كند، اما ما به شما خبر مي دهيم كه اين موضوع واقعيت دارد و براي اثبات گفته مان هم پيشنهاد مي كنيم كه از نيمه مهرماه به تالار نو تئاتر شهر برويد و نمايش با دهان بند سكوت را كه نوشته محمد چرمشير و ساخته رضا حداد است، تماشا كنيد. اين نمايش فضاي خاصي دارد و گويا قسمتي از بازي هاي آن در يك محفظه آب اجرا مي شود. در اين نمايش بازيگراني مانند پانته آ بهرام، ليلي رشيدي و رزيتا فضايي بازي مي كنند. حداد قبلا اعلام كرده بود به خاطر اينكه بخشي از نمايش در محفظه آب مي گذرد، بايد اين نمايش در تابستان اجرا شود، اما به دليل مشكلاتي مثل بازي پانته آ بهرام در نمايشي كه محصول مشترك ايران و آلمان بود، اين اتفاق نيفتاد. ضمنا حداد گفته است كه براي اجراي عمومي، هر شب به شكل متفاوتي تماشاگران را غافلگير خواهد كرد!
خبر ديگر اينكه ترم پاييز جلسات نمايشنامه خواني موضوعي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران از 25 مهرماه شروع مي شود. اين جلسات كه ساعت 8بعدازظهر شنبه ها و يكشنبه ها برگزار مي شود به بررسي نمايش هاي كمدي اختصاص دارد.

امروز
روزهاي خوب مدرسه
016536.jpg
تمام شد. يك ساعت دقيق پيدا كنيد. ساعت را كوك كنيد و بگذاريد بالاي سرتان. لطفا چشم هايتان را بدون غصه ببنديد كه اين جريان 9ماه ادامه دارد؛ فصل درس و مدرسه از راه رسيد. چاره اي نيست بايد تحمل كنيد. باور كنيد ما هم زماني مثل شما دلمان ازآمدن پاييز مي گرفت. البته نه براي ريختن برگ ها و ابري شدن آسمان كه براي نشستن دوباره پشت نيمكت هاي چوبي. پس اخم هايتان را باز كنيد وامشب هم راحت بخوابيد. راستش به صدا درآمدن زنگ مدرسه ها چندان هم عذاب آور نيست. اين درست كه سپري كردن چند ساعت پشت نيمكت هاي چوبي هيچ جذابيتي ندارد،  اما شما به اين نكته توجه كنيد كه بهترين دوران زندگي را پشت سر مي گذاريد. امروز مي توانيد دوستاني را كه چند ماه نديده ايد دوباره ببينيد. زنگ تفريح چند دقيقه اي ، نيامدن معلم سر كلاس،  پيدا كردن دوستان جديد و... هم عالمي دارد. پيشنهاد امروز اين است كه به باز شدن دوباره مدرسه ها طورديگري نگاه كنيد.
مي دانيم كه 12 سال نشستن پشت نيمكت آسان نيست، اما شما كه اين چند خط را مي خوانيد، احتمالا چند سال از اين حبس اجباري را گذرانده ايد و براي پشت سر گذاشتن ادامه  اش هم كافيست باور كنيد كه اين سال هاي به ظاهر سخت خيلي زود مي گذرند و برايتان چيزي جز خاطره باقي نمي گذارند. چند سال بعد وقتي يكي از دوستان دوران مدرسه را در خيابان ديديد، يا چه فرق مي كند، وقتي پشت ميز كارتان به فكر فرو رفتيد،  به تمام اتفاقات ريز و درشتي كه در اين دوران رخ داده،  از ته دل مي خنديد. سعي كنيد از امروز به مدرسه طور ديگري نگاه كنيد. شما فقط فكر مي كنيد كه دوران سختي را پشت سر مي گذاريد، حقيقت چيز ديگرست. هميشه اين نكته را در ذهن داشته باشيد، حتي وقتي مدير مدرسه مي گويد فردا با والدينتان به مدرسه بياييد!

پرده
بيل را بكش در سينماهاي تهران 
گويا قرار است فيلم سينمايي بيل را بكش 1 از اين هفته در سينماهاي تهران به نمايش گذاشته شود. اين فيلم ساخته كوئنتين تارانتينو، كارگردان فيلم هاي سگداني و پالپ فيكشن است كه در آخرين جشنواره فيلم كن برنده جايزه شد. تارانتينو اين فيلم را بر اساس الگوبرداري از فيلم هاي اكشن شرقي ساخته است و داستان آن درباره عروسي است كه در شب عروسي اش يك گروه آدمكش حرفه اي خانواده او را مي كشند. عروس از آن زمان به مدت 4 سال به حالت كما مي رود و بعد از اين مدت كه از حالت كما بيرون مي آيد، تصميم مي گيرد كه از اين گروه آدمكش انتقام بگيرد. اين فيلم اولين بار در بخش نمايش هاي ويژه بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر به نمايش درآمد و حالا قرار است در سينماهاي فرهنگ۲ و كريستال 1 اكران شود، البته گويا هماهنگي هاي لازم براي اكران اين فيلم در سينماهاي ديگر تهران انجام شده و به مرور نمايش اين فيلم در سطح گسترده تر هم شروع مي شود. بيل را بكش قبلا هم در سالن نمايش موزه سينما با زيرنويس فارسي نمايش داده شده است. اخيرا هم قسمت دوم اين فيلم در سينماهاي جهان به روي پرده رفته است.

جعبه
۹۰
دوشنبه 30 شهريور و آخرين روزهاي فصل گرم تابستان و البته آخرين روزهاي پخش ويژه برنامه هاي تابستاني،  منتظر برنامه هاي جديد تلويزيون هم باشيد. امروز ساعت 15:14 مي توانيد تكرار سريال در پناه تو را تماشا كنيد، از شبكه 2. باجناق ها را مي توانيد ساعت۱۵ تماشا كنيد، از شبكه تهران. تكرار فيلم سينمايي ديشب شبكه دوم را هم مي توانيد ساعت 17 تماشا كنيد. دردسر والدين ساعت 15:18 پخش خواهد شد، از شبكه سوم سيما. مجموعه تلويزيوني وكيل را مي توانيد ساعت 19 از شبكه تهران نگاه كنيد. من يك مستاجرم نام سريالي است كه حتما در اين چند قسمت گذشته علاقه مندان زيادي پيدا كرده است، مي توانيد اين سريال را هم ساعت 21 تماشا كنيد از شبكه 3. دايره ترديد امشب ساعت 10:22 از شبكه اول به نمايش درخواهد آمد.
اولين مجموعه برنامه 90 ، روز پنج شنبه پخش شد و امروز هم مي توانيد حول وحوش ساعت 20:22 مسابقات هفته دوم ليگ برتر ايران را در اين برنامه دنبال كنيد. عادل فردوسي پور روز پنج شنبه اشاره كرد كه ممكن است برنامه كوتاه باشد، علت آن را خدمتتان عرض مي كنم. ديدار منچستر يونايتد و ليورپول ساعت 30:23 شروع مي شود و اگرقرار باشد كه اين مسابقه پخش شود قطعا برنامه 90 كوتاهتر از هميشه خواهد بود. در ضمن فيلم سينمايي ليلي با من است امشب از شبكه 2 و در ساعت 24 پخش خواهد شد.

بازتاب
استانداردي وجود ندارد
احتراما، نظر به اينكه در صفحه 23 روزنامه همشهري به شماره 3494 مورخ 22 شهريور 1383 مطالب نادرستي به اين مجموعه نسبت داده شده لذا ذيلا پاسخ اين شركت درج و منتشر گردد:
۱- صرفنظر از اينكه نام صحيح متوفي سعيد نور دوست بوده،  بر خلاف آنچه در سطور 12 و۱۳ به نقل از بازپرس محترم آقاي احمد زاده نقل گرديده مبني بر اينكه در تابستان امسال، اين سومين نفري است كه از دستگاه هاي شهربازي تهران سقوط كرده و جان خود را از دست داده است، چون ظاهر عبارت منصرف به مجموعه شهربازي تهران اين شركت مي باشد،  به آگاهي عموم مي رساند نه تنها در سال جاري، بلكه در سال  هاي گذشته نيز حادثه اي كه منجر به فوت استفاده كننندگان از دستگاه هاي بازي اين مجموعه و مراجعان گردد، به وقوع نپيوسته است.
۲- آقاي سعيد نور دوستمتوفي از كاركنان و پرسنل طرف قراردادمستاجر اين شركت در دستگاه بازي سفينه بوده كه دچار حادثه گرديد، لذا شخص مذكور از مراجعان به شهربازي واستفاده كننده از دستگاه بازي نبوده كه به علت عيب يا نقص دستگاه دچار حادثه شده باشد كه البته اين حادثه نيز در طول تاريخ فعاليت اين مجموعه منحصر به فرد مي باشد.
۳- بر خلاف آنچه به نقل از آقاي علي محمد مختاري مدير عامل محترم سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران در سطور 31 الي 34 گزارش ذكر گرديده، عليرغم پيگيري مسوولين اين شركت، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تاكنون هيچگونه الگويي براي تعريف استاندارد دستگاه هاي بازي و اجراي آن به اين شركت ابلاغ ننموده و اين در حالي است كه اين شركت به نوبه خود با استفاده از متخصصان معدود داخلي و نمونه ها وتجارب خارجي نسبت به ايمن سازي كامل دستگاه ها اقدام نموده است. ضمن آنكه همه ساله قبل از بازگشايي مجموعه شهربازيهمچنين در طول دوره فعاليت مجموعه به صورت روزانه، فصلي و ماهانه تمامي كنترل ها و سرويس هاي ضروري توسط متخصصان فن انجام مي گردد كه اسناد و مدارك آن موجود است. در اين راستا مطلب نقل شده از آقاي محمد بيات معاون محترم عملياتي آتش نشاني تهران، در سطور 64 و 65 گزارش به اين بيان كه در حال حاضر استاندارد خاصي در مورد دستگاه هاي تفريحي دركشور وجود دارد عاري از حقيقت است.
عباس سعادت
مدير عامل شركت شهربازي 
فك پلمپ 
روابط عمومي اداره محيط زيست شهر تهران به دنبال چاپ مطلب فوق در روزنامه همشهري تاريخ 22/6/83 جوابيه خود را به شرح زير اعلام مي دارد:
پلمپ قسمت هاي آلاينده كارخانه آزمايش كه تنها شامل دو خط رنگ و لعاب مي باشد در تاريخ 19/5/83 به دليل رعايت نكردن ضوابط و استانداردهاي زيست محيطي و خطرات و عواقب جبران ناپذيري كه براي شهروندان دارد، با حكم قضائي دادسراي ناحيه 19 در حالي صورت گرفت كه كارگران كارخانه در تعطيلات تابستان به سر مي بردند.
طي مذاكراتي كه با مديران كارخانه صورت گرفت مسوولين كارخانه متعهد به احداث سيستم تصفيه فاضلاب طي يك فرصت يك ماهه گرديدند و پس از 6 روز تعطيلي كارخانه در تاريخ 25/5/83 قبل از پايان تعطيلات كارگران فك پلمپ گرديد.
آسفالت شد
احتراما، بازگشت به مطلب مندرج در مورخ 8/5/83 مبني بر وضعيت آسفالت كوچه بهار 2، واقع در شهرك حكيميه به آگاهي مي رساند؛ كوچه بهار،۲ از سوي حوزه معاونت فني و عمراني منطقه مرمت و لكه گيري گرديد.
روابط عمومي شهرداري منطقه 4

پايتخت
پاريس
خبري بخوانيد از بازگشايي برج ايفل در پايتخت فرانسه كه پس از 3 روز اعتصاب كاركنان آن مجددا براي بازديد عموم باز شد. كاركنان برج ايفل در خصوص وضعيت خود پس از پايان قراردادشان در سال 2005 اعتراض داشتند كه پس از مذاكرات، گويا مشكلات آنها حل شده است. برج ايفل 250 كارمند دارد كه علاوه بر آن 250 نفر ديگر در موزه و همينطور فروشگاه و رستوران هاي آن مشغول به كارند. روزانه تا 30 هزار نفر از برج ايفل ديدن مي كنند كه 210 ميليون يورو درآمد سالانه آن است. اعتصاب قبلي كاركنان اين برج به سال 1998 باز مي گردد.
واشنگتن
خبري از پايتخت ايالات متحده حاكيست كه از امروز قوانين جديدي درفرودگاه هاي اين كشور اجرا خواهد شد. براساس اين قانون جديد، كليه مسافران خطوط هوايي بايد كت خود را قبل از اينكه از ميان دستگاه فلزياب رد شوند، از تن بيرون كنند. همچنين ماموران اجازه خواهند داشت در صورت نياز كليه وسايل شخصي فرد مسافر را مورد بازرسي قرار دهند.
مسكو
اين خبر در مسكو اتفاق افتاده، اما به سه پايتخت ديگر هم مربوط مي شود. همانطور كه مطلع هستيد شهرداران يكصد شهر بزرگ دنيا جهت بررسي مشكلات و معضلات شهري و روش هاي بهسازي آن در مسكو گرد هم آمده اند. اما در اين ميان شهرداران مسكو،  برلين و پاريس قرار دادي را امضا كردند كه طي آن قرار بر ايجاد نيروي جديدي به نام نيروهاي درون شهر كنند تا از اقدامات تروريستي جلوگيري شود. اين گروه كه 4 m نام نهاده شد،  همچنين قرار بر اين داشتند كه هرچند ماه يكبار در يكي از پايتخت هاي مذكور گرد هم آيند و در خصوص تقويت اين نيرو بحث و گفت وگو كنند.
رم 
خبري بخوانيد از ريزش سقف موزه اي در پايتخت ايتاليا. قسمت بزرگي از سقف موزه هنرهاي معاصر هنگامي كه داشت عمليات بازسازي روي آن صورت مي گرفت فرو ريخت. 7 نفر نيز در اين حادثه زخمي شده اند كه دونفر آنها آسيب جدي ديده اند. يكي از ماموران آتش نشاني كه بلافاصله در محل حاضر شد گفت: حادثه ديدگان بسيار خوش شانس بودند كه موزه در كنار مقر نيروهاي ما واقع شده بود. حدود 60 كارگر نيز در اين محل مشغول كار بودند كه اكثر آنها از حادثه جان سالم به در بردند. اين موزه از سال 2002 جهت بازسازي، بسته و با هزينه 20 ميليون يورو بازسازي مي شود.همچنين خبر ديگري هم از رم حاكيست كه همزمان با بازگشايي مدارس در اين شهر، باران سنگين به همراه توفان ترافيك اين شهر را افزايش داد و باعث ايجاد سيلاب هاي خياباني شد.

كتابخانه
ادبيات و هنر
در كتابخانه امروز تصميم داريم شما را به يك قسمت جديد كه تلفيقي از هنر و ادبيات است ببريم، چون ادبيات و هنر با وجود اينكه دو موضوع جدا از هم هستند اما در بخش هايي هم به هم گره مي خورند. به همين دليل هم هست كه انتشارات نگاه، كتابي را با عنوان درباره ادبيات و هنر منتشر كرده است. اين كتاب در واقع مجموعه اي از مقالات كارل ماركس، گئورك لوكاچ، آنتونيوگرامشي، جورج تامسون، فرديك انگليس، روزالوكزامبورگ، لئون تروتسكي، آونر زيس، ميلاني فين اشتاين، كريستوفر كارل و گف پليه خانوف است كه درباره هنر و ادبيات نوشته شده اند و اصغر مهدي زادگان آنها را ترجمه كرده است. اين تئوريسين ها در اين كتاب به موضوع هايي مانند: ماندگاري توسعه هنر، شكل بندي و رهايي احساس ها، رئاليسم و جانبداري، دباره ادبيات روسيه، درباره فرانتس كافكا، تولستوي و درباره شعر فرم گرا وتكوين شعر مدرن پرداخته اند. ضمنا اين كتاب 118 صفحه اي را انتشارات نگاه در 3 هزار نسخه و با قيمت يك هزار تومان منتشر كرده است.

ذهن زيبا
فكر نكن هميشه قيمت بالاي يك جنس، دليل مرغوبيت آن است.
جكسون براون 
شريك زندگي خود را با دقت انتخاب كنيد. 60 درصد خوشبختي يا بدبختي شما به اين انتخاب بستگي دارد.
پرمود بترا
هرگز در حالت عصبانيت به نامه اي پاسخ ندهيد.
پرمود بترا
كسي كه از رطوبت مي  ترسد، ماهي نمي  تواند بگيرد.
ضرب المثل اسپانيايي

تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |