دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۵۰۱
جنگ دوستي دانشمندان
اين راي گيري نشان داد كه اكثر دانشمندان جهان حداقل در دوره اي از زندگي خود علاقه زيادي به كتاب هاي علمي -تخيلي داشتند
016464.jpg
لا له مير اسكندري 
به نظر مي رسد داستان هاي علمي-تخيلي هميشه طرفدارن خاص و محدودي دارند. چون كساني  كه اهل خواندن كتاب هاي داستان هستند، معمولا حوصله خواندن مسايل عملي گنجانده شده در اين كتاب ها را ندارند و آنهايي كه اهل خواندن كتب علمي و منطقي هستند هم كه تكليفشان معلوم است؛ احتمالا علاقه اي به داستان هاي تخيلي نخواهند داشت.
ولي حقيقت اين است كه اين گونه داستان ها و كتب بيش از آنچه به نظر مي رسد در بين گروه هاي مختلف طرفدار دارند. تا حدي كه نشريه الكترونيكي گاردين انگلستان، ويژه نامه اي خاص در زمينه داستان هاي علمي-تخيلي منتشر كرد.
يكي از مطالب قابل توجه و تا قسمتي اعجاب   برانگيز اين ويژه نامه، مقاله اي بود مبني بر راي گيري از دانشمندان علوم مختلف و نويسندگان مطرح جهاني براي انتخاب نويسندگان علمي - تخيلي مورد علاقه شان.
اين راي گيري نشان داد كه اكثر دانشمندان جهان حداقل در دوره اي از زندگي خود علاقه زيادي به اين نوع كتاب ها داشته اند و در مورد بعضي شايد، خواندن اين كتاب ها انگيزه اي قوي براي ادامه فعاليت در زمينه كاري آنها بوده است، البته نتيجه راي گيري و ترتيب انتخاب نويسندگان هم خالي از لطف نيست؛
نفر اول: ايزاك آسيموف
ايزاك آسيموف پدر علم تخيلي مقام اول راي گيري را به خود اختصاص داده است. وي با وجودي  كه به شكل حيرت انگيزي نويسنده اي پر كار بود ولي هيچ گاه به اندازه كافي مورد تقدير قرار نگرفت.
فيليپ بال نويسنده كتاب هاي علمي پرطرفدار در مورد وي مي گويد: آسيموف آنطور كه فيليپ كي ديك در موردش مي گويد، سبك بخصوصي نداشت ولي وي به خوبي بلد بود كه چطور ايده هاي علمي خود را به آينده بسط دهد. از بين آثار آسيموف، 2 اثر، وي را به عنوان استاد اين ژانر معرفي كرد؛ من، ربات و سه گانه بنياد، گذشته، ويل اسميت يك نقش پرجنب و جوش در فيلمي اقتباسي از كتاب من، ربات، ايفا كرد كه البته از اصل اثر فاصله زيادي دارد.
آسيموف كه در سال 1920 متولد شده يك شيميست بود و سال ها سمت استادي دانشگاه بوستون را داشت. صلاحيت  علمي وي وقتي معلوم شد كه وي يك سيارك باكد 5020كشف كرد. اين سيارك به همين خاطر آسيمو نام گرفته است.
نفر دوم: جان ويندهام 
او يكي از معدود نويسندگان داستان هاي تخيلي است كه در بين افرادي محبوب شد كه معمولا هرگز يك داستان علمي- تخيلي نمي خوانند!
كتاب روز تريفيدها كه در سال 1951 نوشته شد محبوب ترين كتاب وي بود كه يك سريال راديويي و يك فيلم ترسناك هم براساس آن ساخته شد. داستان اين كتاب از برخورد يك شهاب با زمين آغاز مي شود كه طي آن، اكثر انسان هاي روي زمين كور شده و گياهان رونده به ظاهر بي آزاري به نام تريفيدها اين شانس را پيدا مي كنند كه جهان را تحت سيطره خود درآورند. وي در سال 1969 درگذشت.
جوليا هيگينز، پرفسور علوم پليمري از كالج سلطنتي لندن مي گويد: وي سعي داشت مسايل اجتماعي و سياسي را به عنوان نتيجه مستقيم وقايع علمي تعريف كند. در اين داستان ها، انسان هاي حقيقي وجوددارند و مسايل علمي به سادگي آنها را به سمت موقعيت هاي جالبي سوق مي دهد.
نفر سوم: فرد هويل 
يكي از خلاق ترين دانشمندان انگليسي است كه در سال هاي بعد از جنگ به علت تخصص اش در ستاره شناسي و تاليف كتاب هاي علمي - تخيلي معروف شد. وي ابتدا با سمت استادي رياضيات در كمبريج آغاز به كار كرد و در سال 1958 به مقام پرفسوري در رشته ستاره شناسي دست يافت.
معروف ترين كتاب هويل به نام ابرسياه كه در سال 1957 نوشته شد، توسط نويسنده و بيولوژيك انقلابي، ريچارد داوكينز اينطور تفسير مي شود: در ابر سياه من در مورد روش هاي علمي، اطلاعات تئوري و اينكه چطور مي توان اطلاعات را به هم تبديل كرد و جابه جا نمود، مطالب زيادي آموختم.
در اين داستان، انسان ها سعي مي كنند با موجودات فضايي كه به شكل رودهايي از گاز هستند، از طريق نواختن پيانو كه به امواج راديويي تبديل مي شود، ارتباط برقرار كنند.
داوكينز مي گويد: ما امروزه از اطلاعات تئوري موجود در كدهاي ژنتيكي اطلاع داريم و ترجمه و انتقال اطلاعات از يك كامپيوتر به كامپيوتر ديگر را مي شناسيم.
هويل در سال 2001 درگذشت.
نفر چهارم: فيليپ كي ديك
فيليپ كي ديك مي گويد: جادو يعني علم و علم آينده يعني جادو. كارهاي وي اكثرا حالت پيشگيري داشت. يكي از معروف ترين كتاب هاي وي به نام Blade runnerتوسط ريدلي اسكات در سال 1982 تبديل به يك فيلم جنجالي شد ونمونه ديگري هم از اين فيلم در سال 2002 ساخته شد ولي خود ديك در تمام طول زندگي خود و تا وقتي كه تنها چند ماه بعداز مرگش كتابش تبديل به فيلم شد، ناشناخته باقي ماند. اين فيلم در حال حاضر از سوي تمام دانشمندان لقب بهترين فيلم علمي- تخيلي را دارا است.
اورسلا كي  لي گوئين درمورد وي مي گويد: حقايقي كه ديك ما را با آن آشنا مي كند، درباره حقيقت و ديوانگي، زمان ، مرگ ، گناه و رستگاري است.
كريس فيرت از كالج دانشگاهي لندن در علوم عصبي هم در مورد وي مي گويد: اكثر كتاب هاي ديك اين سوال را مطرح مي كنند كه ما چطور مي توانيم آنچه واقعي است تشخيص دهيم؟
نفر پنجم: اچ جي ولز
هربرت جورج ولز يك خبرنگار، جامعه شناس، تاريخ شناس و نويسنده بود. وي قبل از مرگش در سال 1946 به وجود آمدن خيلي چيزها از جمله، اختراع تانك ها، بمباران هوايي،  جنگ هسته اي، سلاح هاي شيميايي ليزر و روبات هاي صنعتي را پيش بيني كرد. سابقه علمي ويتحصيل بيولوژي وي را به سوي خلق آثاري چون؛ ماشين زمان مردنامرئي و جنگ جهاني كه همگي آثاري بدبينانه نسبت به طبيعت انسان در آينده هستندرهنمون ساخت.
نفر ششم: اورسلاكي لي گوتين
دو اثر معروف وي دست چپ تاريكي در سال 1969 و يك چهارم درياهاي زمين در سال 1968، هستند ولي اين نويسنده بيش از 19 داستان علمي- تخيلي، 9 كتاب داستان كوتاه، ترجمه مقاله و۱۳ كتاب كودك و شهر دارد.
آثار وي در حقيقت ابزاري براي ابراز نظريات فمينيستي، مدافع محيط زيستي و آرمانشهري وي بوده و اكثرا جنبه آموزشي دارند.
نفر هفتم: آرتورسي كلارك،
آرتورسي كلارك نويسنده 60 كتاب علمي- تخيلي كه يكي از آثاري وي به نام اوديسه 2001 توسط استنلي كوبريك به فيلم تبديل شده است.
نفر هشتم: ري بردبري،
وي بيش از 500 اثر دارد كه معروف ترين آنها فارنهايت 451 است.
نفر نهم: فرنك هربرت
ديويد لينچ بر اساس كتاب معروف او به نام آراكيس فيلمي ساخت به نام شن كه از نظر خيلي ها بهترين كتاب علمي- تخيلي است كه شما را به دنياي ديگري وارد مي كند.
نفر دهم: استانيدار لم 
معروف ترين كتاب وي سولاريس شكارچي است كه دو بار به فيلم تبديل شده است وي جايزه ادبي كافكا رادر سال 1991 كسب كرده است.

نمايشگاه تابوت در خانه سالمندان
016473.jpg
شايد بسياري از خانه هاي سالمندان بقدر كافي كسل كننده وغم انگيز باشد كه عمر ساكنان خود را كوتاه كند. حال تصور كنيد اگر در يكي از اين خانه ها تابوت به نمايش گذاشته شود چه تاثير شگرفي بر روح و روان سالمندان آنجا خواهد داشت. چندي پيش يك موسسه كفن و دفن، نشيمن گاه يك خانه سالمندان را اجاره كرد تا درآن به فعاليت اقتصادي بپردازد. هفته گذشته وقتي جوانان قديمي اين منزل در حياط آنجا قدم مي زدند با صحنه اي و حشتناك رو به روشدند. تابوت هاي اين موسسه جهت نمايش پشت پنجره هاي ساختمان قرار گرفته بود تا همگان را به خود جلب كند. البته شكر خدا هيچ كدام از ساكنان آنجا به درون اين تابوت ها جذب نشدند ولي همگي از دست اين موسسه به شوراي شهر شكايت كردند.
شهردار استايرياي اتريش و صاحبخانه هنوز تصميمي در مورد برخورد با اين موسسه نگرفته اند ولي به زودي بايد بين از دست دادن سالمندان يا تعطيلي نمايشگاه يكي را انتخاب كنند.

اخراج گروگان اتريشي
016479.jpg
يك مرد اتريشي كه به مدت 13 روز در عراق گروگان گرفته شده بود، از كارش اخراج شد. اين مهندس 32 ساله كه نامش به خاطر مسايل امنيتي فاش نشده است، به همراه پسرعمويش توسط گروگانگيران عراقي، ربوده شده بود، اما با توجه به اينكه وزارت خارجه اتريش اين موضوع را تاييد كرد و هنوز آثار شكنجه روي بدن او ديده مي شود، رئيس او اين مساله را نپذيرفت و عنوان كرده است كه او داستان سرايي كرده است.
گرگانگيران در قبال آزادي او يك ميليون دلار درخواست كرده بودند كه نهايتا با پرداخت۳۰ هزار پوند از سوي خانواده اين مرد، وي و همراهش را آزاد كردند. اين مرد هم اكنون مشغول مذاكرات است تا كار خود را پس بگيرد. شايد او بايد كشته مي شد تا غيبتش موجه مي شد!

نگهداري زندانيان از گربه
016470.jpg
ميشيگان - چند گربه با ورود به زندان ميشيگان براي خود صاحباني مهربان و البته مجرم پيدا كردند. زندان ايالتي ميشيگان كه با تدابير شديد امنيتي اداره مي شود، اكنون داراي 29 گربه است.
به گفته يكي از كاركنان زندان، اين گربه ها از ورودي شمالي زندان وارد شده اند كه زماني براي ورود قطارهاي حامل زغال سنگ براي اين زندان 144 ساله استفاده مي شد. هيچ كس نمي داند اولين گربه كي وارد اين زندان شد.
به گفته وي وجود اين گربه ها در زندان باعث خوشرفتاري زندانياني كه از اين گربه ها نگهداري مي كنند شده است. اميد داريم اين زندانيان الگوي اين گربه ها قرار نگيرند!

مرده خوار
016500.jpg
مردي در زامبيا پس از خوردن جسد نوه اش دستگير شد. به گفته سخنگوي پليس، يك شكارچي در حاليكه از قبرستان ميلامبو واقع در 600 كيلومتري شمال پايتخت رد مي شد، مردي را ديد كه در حال خوردن يك جسد در كنار يكي از قبرها است.
به گفته سخنگوي پليس اين مرد اعضاي جسد را كنده و آنها را در يك قابلمه مي پخت و مي خورد. وي ادامه داد ما نمي دانيم چرا اين مرد كه هيچگونه سابقه جنون نداشته، دست به اين كار زده است. نوه او در ماه گذشته جان سپرد. اكنون اين شخص تحت بازداشت پليس است تا انگيزه وي از اين كار عجيب مشخص شود.

مانور ويروسي -جاسوسي
نادر شاكرين-هفته گذشته مانور آمادگي در برابر حملات تروريستي- اينترنتي در سياتل كاليفرنيا انجام شد. در اين برنامه تعداد زيادي از افراد سرشناس حكومتي و تجاري در هتل ساوت سنتر گردهم آمدند تا خود را در برابر حملات الكترونيكي محك بزنند. در اين عمليات مجازي، كارشناسان امور امنيتي هم حضور داشتند تا تمام نقاط ضعف رايانه اي خدمات عمومي همچون شبكه برق، آب و بانكداري را مشخص كنند.
ژنرال تيموتي لونبرگ، فرمانده گارد ملي ايالتي گفت كه فن آوري دنياي مجازي هم يكي از بزرگترين نقاط قوت آمريكاست و هم يكي از حساس ترين نقاط ضعف آن. به نظر او مساله مهم در اينجاست كه به رغم اينكه رايانه موجب افزايش بازده وتوليد در اكثر زمينه ها شده است اما حمله به تاسيسات حياتي و مراكز ارتباط راه دور از طريق اينترنت مي تواند بسيار مهلك باشد.
براي نمونه در ايالات متحده سدها، شبكه توزيع نيرو، شبكه آبرساني شهري و خطوط انتقال گاز همگي توسط رايانه و از راه دور كنترل مي  شوند. تروريست هاي مجازي با نفوذ در اين شبكه ها به سيستم كنترل باز و بسته شدن شيرها و قطع و وصل كردن مدارها دسترسي مي  يابند و مي  توانند آشوبي بزرگ را هزاران كيلومتر آن طرف تر سازماندهي كنند. اين مانور، وابستگي هاي ميان سيستم هاي مختلف را نشان داد به طور مثال قطع شدن برق موجب ايجاد اخلال در امور بانكي و مالي مي  شود يا قطع آب، خدمات بهداشتي و پزشكي شهري را از كار مي  اندازد.
تمامي اين صد و چند كارشناس دور ميزي نشسته بودند و با هم همفكري مي  كردند تا تمام احتمالات را در نظر بگيرند. آنها از 9 ايالت در سياتل گرد هم آمده بودند و هر يك نام سازمان هاي بزرگ را يدك مي  كشيدند؛ موسساتي چون اداره امنيت ملي، نيروي دريايي، نيروي زميني، مايكروسافت، بوئينگ، اف بي     آي، شركت برق بونه ويل و آزمايشگاه هاي ملي فوق پيشرفته لس آلاموس، سانديا و آرگون. البته لحظاتي قبل از آغاز عمليات، تمامي خبرنگاران از اتاق جنگ خارج شدند و شركت كنندگاني را كه همگي تعهدنامه اي براي محرمانه ماندن جزئيات اين جلسه امضا كرده بودند، تنها گذاشتند. در اين عمليات گروهي از متخصصان به نام تيم قرمز شروع به نفوذ در شبكه هاي رايانه اي كردند. نتيجه اين مانور البته به گونه اي كه دولت آمريكا اعلام كرده استرضايت بخش بوده و تنها بخشي از شبكه برق رساني نفوذپذير بوده است كه با تغيير تجهيزات مورد استفاده در اين شبكه به زودي اين خطرات هم از بين مي  رود. اين مانور اولين اقدام گسترده ايالات متحده براي ايجاد آمادگي در برابر نفوذ دشمنان مجازي است.

دكه
عرب ها به فكر برادرانشان هستند
016476.jpg
016509.jpg
016512.jpg
016458.jpg
بد نيست با هم به دكه روزنامه هاي جهان كه روز شنبه 18 سپتامبر در جهان منتشر شد سري بزنيم و ببينيم اين هفته در مطبوعات جهان چگونه آغاز شده است. در صفحه اول اكثر جرايد، گزارشي از وضعيت اسفناك عراق به چشم مي  خورد. روزنامه ويكند استرالين با چاپ عكسي دردناك مطلب يك خود را به درگيري هاي خونين بغداد اختصاص داده است. روزنامه چاينا دليلي هم با انتشار تصوير كودكي در بيمارستان، گزارش بين المللي خود را به حمله هوايي كركس هاي آمريكايي به فلوجه اختصاص داده است.
البته جالب است كه در روزنامه  بحرين تريبيون كه در حاشيه جنوبي خليج فارس منتشر مي شود هيچ خبري از فجايع اخير در عراق به چشم نمي  خورد.
گويي عرب ها بسيار به فكر برادران خود هستند! گزارش اول اين روزنامه به كشته شدن 16 نفر توسط شبه نظاميان وابسته به القاعده اختصاص يافته است. البته مذاكرات براي انتخاب كابينه عراق تيتر فرعي صفحه اول بحرين تريبيون است و در نهايت نگاهي به عكس بزرگ صفحه اول روزنامه نيويوركي ديلي نيوز مي  اندازيم. اين تصوير متعلق به ماكالي كالكين، پسري است كه سال ها قبل در نقش قهرمان تنها در خانه بوده و امروز به جرم حمل ماري جوانا در زندان به سر مي  برد.

همكاري پليس و مادربزرگ ها
016506.jpg
پليس روماني از مادربزرگ ها خواسته است تا به كمك اين نيرو جهت دستگيري فروشندگان مواد مخدر بشتابند. ماموران پليس بر اين باورند كه مادربزرگ ها توانايي بالقوه اي جهت شناسايي اين افراد دارند. مسوول ستاد مبارزه با مواد مخدر روماني در اين باره مي گويد: مادربزرگ ها معمولا نوه هايشان را به مدرسه مي رسانند به همين جهت به راحتي فروشندگان مواد مخدر كه در نزديكي مدارس تردد مي كنند را مي توانند شناسايي كنند. به گفته اين مقام همكاري مادربزرگ ها با پليس به نفع نوه هايشان است!
بسكتبال با حجاب 
016503.jpg
الشرق الاوسط - دانشگاه جنوب فلوريدا كه يكي از بزرگترين دانشگاه هاي آمريكا به شمار مي آيد به آندريه آرمسترانگ قهرمان زن مسلمان رشته بسكتبال تيم اين دانشگاه اجازه داد با استفاده از لباس هاي ورزشي بلند وسركردن روسري و به طور كلي با حجاب اسلامي ورزش كند و در مسابقات اين تيم حاضر باشد.
آندريه 22 ساله به خاطر ممانعت مربي تيم بسكتبال دانشگاه جنوب فلوريدا از استفاده از حجاب در زمان مسابقات از شركت در تمرين هاي تيم اجتناب كرد ولي با پيگيري حرف خود را به كرسي نشاند.
حمله با شمشير به كجا؟
016467.jpg

يك مرد كه شمشيري در دست داشت و آن را به دور سر مي چرخانيد، ناگهان وارد ساختمان امنيت انگليس شد و در حاليكه فرياد مي زد، قصد داشت به داخل اتاق هاي اين سازمان برود كه با مقاومت نگهبانان مواجه شد.
هنگامي كه اين مرد، نگهبانان را در مقابل خود ديد به آنان حمله ور شد و به 2 نفر از آنان جراحاتي وارد كرد. اين مرد كه نامش فاش نشده است، توسط كارمندان سازمان امنيت دستگير و به پليس تحويل داده شد. هنوز انگيزه اين شخص، معلوم نشده است لابد عصباني بوده، بنده خدا!
معجزه برق 
مهندسان انگليسي، اتومبيلي را ساخته اند كه با برق كار مي كند و در اندك مدتي سرعت آن از صفر به 240 كيلومتر در ساعت مي رسد.
اين خودرو كه كانات D نام گرفته است با قيمت 35 هزار پوند اواخر سال آينده به بازار عرضه خواهد شد و دولت انگليس حمايت خود را از سازندگان آن اعلام كرده است.
از مزاياي اين اتومبيل بايد به سيستم دوگانه آن اشاره كرد، زيرا در صورتي كه به هر نحو برق اتومبيل قطع شود يا سيستم برقي آن از كار بيفتد، راننده مي تواند با استفاده از بنزين به حركت خود ادامه دهد.

ميخ زنگ زده، غذاي زن هندي
016461.jpg
افراد مختلف بر حسب مشكلات و اهدافي كه دارند، رژيم هاي غذايي مختلفي را در پيش مي گيرند. برخي براي لاغر شدن برنج نمي خورند، برخي براي چاق شدن همه چي مي خورند افرادي هم بر حسب اعتقاداتي كه دارند ممكن است گياه  خوار شوند. اما بشنويد از زني در هند كه رژيم غذايي اومتشكل شده است از ميخ و پيچ هاي زنگ زده.
پامپاگاش اين رژيم غذايي را سه ماه گذشته آغاز كرد و اكنون آن را گسترش داده و سنگ، شيشه و پيچ و مهره را نيز به آن اضافه كرده است. گاش كه اهل بنگال غربي است مي گويد: اينقدر پيچ و مهره دوست دارم كه به هيچ وجه نمي توانم از خوردن آنها صرفنظر كنم، با اينكه دكترها به من دستور داده اند كه اين كار را نكنم. اي شكمو!

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |