چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۵۰۳
سكته مغزي علل، علا ئم، ...
اينجا هيچ اتفاقي نمي  افتد
اگر مي دانيم كه سكته هاي قلبي و مغزي هر ساله شايع ترين علل مرگ و مير در اغلب كشورهاي دنيا هستند، پس چرا هيچ اقدام پيشگيرانه اي صورت نمي     گيرد؟
016665.jpg
مواظب قلب خود باشيد تا مغز
سالمي هم داشته باشيد
عليرضا آشوري 
سكته مغزي در بين زنان و مردان شيوعي برابر دارد ولي اگر خانم ها دچار سكته مغزي شوندخطر مرگ در آنها بالاتر خواهد بود.
بارها و بارها اين بحث قديمي و كليشه اي را شنيده ايم كه شهرنشيني و ماشينيزم باعث افزايش شيوع برخي بيماري هاي خاص شده است كه هر ساله بيشتر و بيشتر قرباني مي  گيرند.
بر طبق آمارهاي جهاني، سكته قلبي شايع ترين علت مرگ و مير در دنياست و چند پله پايين تر سكته مغزي قرار مي  گيرد. بين آنها را هم عواملي چون سرطان و سوانح رانندگي پر مي  كنند.
دنياي اطراف ما مقوله اي است كاملا ماشيني؛ چه بخواهيم چه نخواهيم ماشين در تمام ابعاد زندگي ما رسوخ كرده به نحوي كه زندگي بدون استفاده از اين ماشين هاي متعدد به كاري غيرممكن تبديل شده است. ماشينيزم رفتارهاي خاص خود را مي   طلبد و نوع خاصي از زندگي را بر مردم تحميل مي   كند. در چنين دنيايي همه كمبود وقت دارند، دچار استرس هاي فراوان دروني و بيروني هستند و شايد به واسطه همين دو عامل مجبورند بيشتر و بيشتر كار كنند و نوع كار هم كه واضح است؛ نشستن پشت يك ميز.
از لحاظ آماري سكته مغزي سومين علت شايع مرگ و مير در آمريكا و اصلي ترين دليل معلوليت در اين كشور به حساب مي  آيد. سالانه به طور متوسط حدود 600 هزار سكته مغزي و حمله مغزي در آمريكا اتفاق مي  افتد كه از اين ميان چيزي حدود 150 هزار مورد 25 درصد به مرگ بيمار مي  انجامد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني، سكته مغزي در نژاد سياه و آسياي ميانه شيوع به مراتب بالاتري دارد.
سكته مغزي در بين زنان و مردان شيوعي برابر دارد ولي اگر خانم ها دچار سكته مغزي شوندخطر مرگ در آنها بالاتر خواهد بود. سكته مغزي به سه صورت اتفاق مي  افتد: شايع ترين نوع آن انفاركتوس مغزي به دليل انسداد عروق مغز است كه حدود 80 درصد انواع سكته مغزي را تشكيل مي  دهد. عامل بعدي سكته مغزي به دليل خونريزي است كه شيوع آن حدود 10 درصد است. خونريزي زير سخت شامه با 5 الي 10 درصد واجد كمترين شيوع است.
سكته مغزي به دليل انسداد عروق مغزي اغلب در افراد بالاي 65 سال رخ مي  دهد ولي سكته مغزي بيشتر در افراد جوان تر شايع است. ابتدايي ترين عامل خطر براي ابتلا به سكته مغزي به دليل انسداد عروق همان سن بالاي 65 سال است. فشار خون بالا و ناراحتي قلبي نيز عواملي هستند كه شانس دچار شدن به اين نوع سكته مغزي را افزايش مي  دهند. در اين نوع شايع سكته  مغزي، مغز در اثر انسداد عروق دچار آسيب مي  شود. شدت و نوع علايم و صدمات به رگ مسدود و محل و شدت آسيب مغزي در اثر نرسيدن اكسيژن و قند بستگي دارد. شايع ترين علت آسيب شناختي سكته مغزي آترواسكلروز يا سخت شدگي جدار عروق است كه باعث تنگي پيشرونده شريان ها مي  شود تا جايي كه انسداد كامل اتفاق بيفتد. اين همان روندي است كه در حمله قلبي به واسطه گرفتگي عروق كرونر ايجاد مي  شود. گاهي اوقات لخته هاي خون كه به دليل ناراحتي هاي قلبي و خوني ايجاد شده اند در مسير عروق حركت و شريان هاي مغزي را مسدود مي  كنند و باعث سكته مغزي مي  شوند.
اما سكته مغزي به دليل خونريزي داستان متفاوتي دارد. در اين نوع سكته مغزي هم به دليل نرسيدن خون به بافت هاي مغزي، سكته اتفاق مي  افتد ولي دليل آن پارگي جدار عروق مغزي است. سست شدن جدار عروق مغزي در اثر عواملي چون آنوريسم يا اشكالات ساختاري دچار شكنندگي مي  شوند وديگر تحمل افزايش فشار خون را نخواهند داشت. در نتيجه يكباره پاره مي  شوند و خون رساني به مغز دچار اختلال و باقي جريان....
اين نوع از سكته مغزي مي  تواند در اثر تومور مغزي يا صدمات وارده به جمجمه نيز ايجاد شود. ولي در مجموع اصلي ترين دليل اين نوع سكته مغزي فشار خون بالاست.
عوامل متعددي به عنوان عوامل خطر سكته هاي مغزي در نظر گرفته  شده اند ولي مهم ترين دلايل آن همان چيزهايي هستند كه ربط مستقيم با عادات غلط زندگي ماشيني روزمره ما پيدا مي  كنند. مصرف مشروبات الكلي و استعمال دخانيات جزو مهم ترين عوامل افزايش شانس وقوع سكته مغزي هستند كه با افزايش ميزان مصرف اين مواد، احتمال بروز سكته مغزي هم بالاتر مي   رود. مصرف مواد مخدر نيز در زمره همين عوامل قرار مي  گيرند. جداي از آنها، فشار خون بالا يا تغييرات ناگهاني فشار خون جزو عوامل مستعدكننده براي ابتلا به سكته مغزي هستند. بالا و پايين رفتن فشار خون و در كنار آن مصرف غذاهاي پركلسترول جدا از سكته مغزي مي  تواند زمينه ساز سكته قلبي هم باشد. ديابت، سابقه خانوادگي ابتلا به سكته مغزي، تنگ شدگي جدار عروق، بيماري هاي خوني و قلبي و تومورهاي مغزي عوامل بعدي مستعدكننده سكته مغزي هستند.
علايم ابتلا به سكته مغزي به طور كاملا ناگهاني بروز مي  كنند و اغلب بيش از 24 ساعت به طول مي  انجامند. اگر اين سكته شديد باشد بيمار ممكن است فلج يا بيهوش شود. تظاهرات سكته مغزي ناگهاني بوده، حالت حمله اي دارند ولي از روند واحدي پيروي نمي  كنند. برخي از علايم ممكن است در عرض كمتر از چند ثانيه يا چند دقيقه با حدت و شدتي وحشتناك بروز كنند ولي تشديد برخي علايم ساعت ها طول بكشد. علايم و عوارض سكته مغزي همان طور كه قبلا هم اشاره شد ارتباط مستقيمي با شدت سكته و محل درگيري مغز دارد. ولي به طور معمول شايع ترين علايم سكته مغزي عبارتند از سردردهاي بسيار شديد، حالت تهوع، اختلال در تكلم، اختلال در ديد، دوبيني، اختلال در حافظه، گيجي و عدم تعادل و حتي در موارد شديدتر بيهوشي و فلج اندام ها.
اصلي ترين عاملي كه پزشكان براي جلوگيري از ابتلا به سكته مغزي روي آن تاكيد مي  كنند، كنترل فشار خون است. بالا رفتن فشار خون به خاطر افزايش استرس، مصرف غذاهاي پر كلسترول و پرنمك، چاقي و ورزش نكردن است. البته بحث افزايش فشار خون به واسطه بيماري هاي مختلف مقوله اي است جدا كه نياز به مداخله پزشكي و مصرف دقيق داروهاي تجويز شده توسط پزشك دارد ولي افرادي كه فاقد چنين زمينه اي براي افزايش فشار خون هستند، مي  توانند با رعايت برخي نكات خطر سكته مغزي به دليل افزايش فشار خون را كاهش دهند. ورزش كردن منظم و مرتب، تحرك كافي، استفاده از يك رژيم غذايي سالم به خصوص مصرف نكردن غذاهاي پر كلسترول و عدم استعمال دخانيات و الكل مي  تواند شانس بالارفتن فشار خون و حملات قلبي و مغزي را به حداقل برساند. اين واقعيت ترسناك غيرقابل انكار است كه در حال حاضر بيش از يك سوم كل مرگ و ميرهاي سراسر جهان به خاطر حملات قلبي و مغزي اتفاق مي  افتد. و نهايت ساده انگاري است اگر گمان كنيم اين اتفاقات در سياره ديگري رخ مي  دهدو ما از ابتلا به آنها مصون هستيم. سن ابتلا به سكته قلبي و مغزي به شدت در حال كاهش است و ديگر نمي  توان آنها و به خصوص سكته مغزي را بيماري مختص سالمندان ناميد. به طور مثال در خلال سال هاي 1998 تا 2002، 35 درصد مرگ هاي مردان در كشور كانادا به خاطر سكته قلبي بوده است. جالب اينكه زنان با رقم 38 درصد آمار مرگ و مير بالاتري را به خود اختصاص داده بودند.
اخيرا پژوهشگران سوئدي اعلام كرده اند كه شمار ابتلاي زنان به سكته مغزي حدود 40 درصد افزايش يافته است. نكته اينجاست كه مثلا 15 تا 20 سال قبل اگر نگاهي به كتب پزشكي مي  انداختيد، مي  ديديد كه نوشته است: زنان خيلي كم و به ندرت دچار سكته مغزي مي  شوند. يا اينكه اين بيماري اصولا بيماري سالمندان است ولي تحقيقات اخير عكس اين مطلب را نشان مي  دهد.
سوئدي ها علت اين افزايش رقم ابتلا را تشابه رفتاري روزافزون ميان زن ها و مردها، مثل سيگار كشيدن، مصرف الكل، عادت به مشاغل كم تحرك، ورزش نكردن و افزايش استرس عنوان كرده اند.
مساله خنده دار اينجاست كه همه ما از كوچك و بزرگ و پير و جوان اين مسايل را مي  دانيم. مي  دانيم كه بايد ورزش كنيم، مي  دانيم كه بايد رژيم غذايي مناسبي داشته باشيم، سيگار نكشيم و چندين و چند عادت بد ديگر را بگذاريم كنار و چند عادت خوب را كه از ده ها سال قبل اجدادمان به ما گفته اند جايگزين آنها كنيم ولي هيچ اتفاقي نمي  افتد. هر بار هم كه بحث جديدي در اين زمينه پيش كشيده مي  شود، سروصداي همه در مي  آيد كه اين چيزها را مي  دانند. اگر همه مي  دانند پس افزايش 40 درصدي رقم سكته مغزي بين زن ها از كجا مي  آيد؟ اگر مي دانيم كه سكته هاي قلبي و مغزي هر ساله شايع ترين علل مرگ و مير در اغلب كشورهاي دنيا هستند، پس چرا هيچ اقدام پيشگيرانه اي صورت نمي گيرد؟ مهم تر از همه اينكه چرا مردم نسبت به سلامت و بهداشت خود تا اين حد بي    اعتنا هستند؟
اينجا ديگر بحث ايران و خارج از ايران مطرح نيست. مشكل شيوع سكته مغزي يك مشكل جهاني است. كنترل و كاهش رقم ابتلا به چنين بيماري هايي يك راه بيشتر ندارد و آن هم تغيير و بهبود عادات زندگي اجتماعي است. در غير اين صورت اصلا بعيد نيست كه تا چند سال ديگر خيلي بيشتر از يك سوم مرگ و ميرهاي سراسر دنيا به خاطر سكته قلبي و مغزي باشد.

چند استكان آب در روز بنوشيم؟
016668.jpg
خانم كري كارپنتر كه صاحب يكي از وب سايت هاي تجارت الكترونيك در لس آنجلس است روز كاري خود را با نوشيدن يك استكان آب و قرار دادن استكان در كنار كامپيوترش شروع مي كند. وي استكان را دوباره پر مي كند واين كار را تا پايان روز چندين بار انجام مي دهد.
اين عادتي است كه وي از زماني كه به ياد دارد انجام مي دهد. وي به يك مثل قديمي معتقد است كه نوشيدن حداقل۸ استكان آب در روز ضامن سلامتي است، مي گويد:اگر من در طول روز به مقدار كافي آب نخورم احساس مي كنم كه انگار خودم را از چيزي حياتي كه واقعا به آن احتياج دارم محروم مي كنم.
حق با اوست. كارشناسان سلامتي معتقدند كه آب تمام بدن را تغذيه مي كند. دكتر بونسي متخصص رژيم هاي غذايي وموسس انجمن راهنمايي براي گوارش بهتر معتقداست كه آب نوشيدني حمايت كننده بدن است و تمام ارگان هاي بدن به آب احتياج دارند.
براي اينكه آب به قسمت هايي كه نياز است برسد، بايد به وسيله بافت هاي معده و روده جذب شود. وقتي كه شما آب را مي نوشيد، آب سريعا مري را طي كرده و به سمت معده و از آنجا به روده مي رود و در اين قسمت به صورت تدريجي در رگ هاي خون پخش مي شود و به آبرساني به سلول هاي بدن مي پردازد. كليه و مثانه مقداري از  آب را استفاده مي كنند و آنچه باقي مي ماند به روده بزرگ مي رود تا در قسمت دفع، مدفوع استفاده شود.
دكتر دونالد كربي متخصص بيماري هاي معده اي و روده اي ورئيس بخش تغذيه دانشگاه ويرجينيا مي گويد: آب به متوازن كردن سيستم بدن كمك مي كند، وقتي آب به مقدار كافي در روده بزرگ وجود نداشته باشد بيمار از يبوست كه يكي از بيمار هاي رايج روده اي است رنج خواهد كشيد. و يكي از راه حل هاي درمان يبوست كه استفاده از رژيم غذايي پر فيبر مي باشد- فيبر در ميوه ها ، سبزيجات و حبوبات موجود است - بدون جذب مناسب و كافي مايعات امكان پذير نيست. وي همچنين مي گويد: فيبرها آب را ازتمامي منابع موجود در بدن جذب روده بزرگ مي كند تا مدفوع بهتر و راحت تر دفع شود. آب همچنين مي تواند در جلوگيري از ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر باشد.
مطالعاتي كه در كلينيك مايو انجام شده نشان مي دهد كه زناني كه بيشتر از 5 استكانآب در روز مصرف مي كنند 45 درصد كمتر از كساني كه 2استكان يا كمتر آب مي نوشند، در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند.
دكتر بونسي مي افزايد: وقتي شما به اندازه كافي مايعات مي نوشيد، همه چيز در روده شما به آساني و سرعت حركت مي كند لذا مواد سمي و مضر در روده شما براي مدت طولاني باقي نمي ماند و خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد.
آيا واقعا 8 استكان آب در روز لازم است؟
اگرچه توصيه نوشيدن 8 استكان آب به عنوان يك تفكر رايج مطرح شده ولي اكنون توسط متخصصان سلامتي مورد پرسش واقع شده است. دكتر كربي مي گويد: براي من مشخص نيست كه اين توصيه بر اساس يك پايه پزشكي است يا نه! اين مورد فقط تضمين موثري در آبرساني به بدن است.
دكتر معتقد است كه وزن بدن معيار مناسبتري براي ميزان مصرف آب روزانه است. وي مي گويد: وزن خود را برحسب كيلوگرم محاسبه و يك سوم آن را بدست آوريد. اين عدد مقدار آب بر حسب اونس است كه بدن شما در طول روز نياز دارد. براي مثال يك خانم 68 كيلويي روزانه چيزي حدود 6 استكان آب احتياج دارد.
مارك گلن كه در كلينيك مايو مشغول به كار است توصيه 8 تا 12 استكان  در روز را ترجيح مي دهد. براي بيماران ريز اندام، 8 استكان در روز كافي است، بيماران با جثه متوسط حدود 10 استكان و بيماران درشت اندام به 12 استكان احتياج دارند. همچنين احتمالا در روزهاي گرم به مقدار بيشتري هم احتياج خواهد بود.
دكتر بونسي مي گويد: همچنين ميزان فعاليت هم روي ميزان احتياج بدن به آب موثر است. افرادي كه به فعاليت هاي ورزشي مي پردازند بيشتر از مقدار مينيمم به آب احتياج دارند. وي كه مدير قسمت تغذيه ورزشي دانشگاه پزشكي پترزبورگ است اعتقاد دارد كه افراد ورزشكار بايد 2 تا 3 استكان آب يك ساعت قبل ازشروع فعاليت خود، 2 تا 3 بطري آب در طول فعاليت و حداقل 3 استكان مايعات بعد از فعاليت ورزشي خود استفاده كنند.
متخصصان همچنين معتقد ند نيازي نيست كه همه استكان ها با آب پر بشوند. نوشيدني هايي نظير آبميوه و شير هم مي توانند جايگزين آب شوند. قهوه و نوشابه با وجود اينكه به علت دارا بودن كافئين و شكر، ايده آل براي جايگزيني آب نيست ولي مي توانند بخشي از سهم مايعات روزانه شما را تامين كنند.
نشانه هاي عدم جذب آب كم آبي
براي يك جذب آب كامل در بدن دكتر بونسي پيشنهاد مي دهد كه در همه حال نوشيدني را در كنار خود داشته باشيد و زود به زود و پيوسته آب بنوشيد. اگر شما به مقدار كافي و آن اندازه كه متخصصان پيشنهاد مي دهند، آب نمي نوشيد براي رسيدن به اين هدف به تدريج شروع كنيد. با اضافه كردن يك استكان آب به رژيم غذايي خود در طول هفته اول شروع كنيد. توجه داشته باشيد كه هدف اين است كه شما هر چه سريعتر مقدار آب مصرفي خود را به مينيمم حد مجاز برسانيد، نه اينكه صبر كنيد و هنگامي كه تشنه شديد آب بنوشيد. زماني كه رنگ ادرار شما شفاف و زرد كمرنگ شد شما متوجه مي شويد كه به مقدار كافي آب مي نوشيد.
زماني كه بدن به مقدار كافي و مناسب آب جذب نكند، تمام ارگان هاي بدن به سختي كار كرده و بدن سعي مي كند آب توليد كند و اين كار را با از كار انداختن عضله ها و ماهيچه ها انجام مي دهد كه اصلا مناسب و ايده آل نيست.
نشانه هاي كم آبي كه كاملا به شيوه و روش زندگي افراد بستگي دارد، شامل مواردي از قبيل: رخوت و خستگي، سردرد، خشكي لبها، ضربان غير نرمال تند قلب و عدم توانايي در تمركز فكر است. اگر شما يكي از موارد فوق را تجربه كرده ايد، بايد نوشيدن آب را شروع كنيد. اين كار به دوباره پر كردن نيازهاي بدن شما از آب و نمك كمك مي كند و اگر مشكل شما با نوشيدن آب و ظرف چند دقيقه رفع نشد به سرعت به پزشك مراجعه كنيد.
مترجم: منيژه عسگري

حوادث مدرسه
در آستانه بازگشايي مدارس باز هم همه توجهات به دانش آموزان و مسايل مربوط به آنها معطوف شده است.
دكتر حسن نوري كارشناس اداره سلامت مدارس وزارت بهداشت زمين خوردن را شايعترين حادثه در مدارس اعلام و تصريح كرد: 10 تا 20 درصد كل قربانيان حوادث، دانش آموزاني هستند كه در مدرسه يا درمسير مدرسه تاخانه دچار سانحه مي شوند. دكتر نوري براي كاهش حوادث توصيه كرد كه دانش آموزان به ويژه كودكان دبستاني تنها به مدرسه نروند.
وي افزود: آموزش عبور صحيح از خيابان، به دنبال توپ ندويدن، يكباره از پشت خودروها خارج نشدن و ... همگي از نكاتي هستند كه والدين براي كاهش ميزان بروز سوانح و حوادث بايد به فرزندان خود آموزش دهند.

از كرامات آجيل
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد، مصرف انواع مغزه ها و آجيل مانع از بروز بيماري هاي مزمن مي شوند.
انواع مغزه ها شامل پسته، بادام، فندق، گردو، بادام زميني، هسته خوراكي كاج، فاقد كلسترول و حاوي مواد مغذي فراوان از جمله پروتئين، فيبر و غني از ويتامين هاي 6 B، E ، نياسين، اسيد فوليك و مواد معدني شامل منيزيم، مس، روي، سلنيم، فسفر و پتاسيم است.
اغلب مغزه ها شامل 90 درصد اسيدهاي چرب غيراشباع و حاوي آنتي اكسيدان ها هستند كه باعث ممانعت از امراض مزمن مي شوند. اين مواد مي توانند از بيماري سرطان، بيماري هاي قلبي، ديابت و ساير امراض مزمن جلوگيري كنند.

كنگره درماتولوژي
هفتمين كنگره بين المللي درماتولوژي هشتم تا يازده مهرماه امسال در سالن اجلاس سران برگزار مي شود.
دكتر يحيي دولتي، رئيس اين كنگره گفت: اين كنگره به همت مركز آموزش و پژوهش بيماري هاي پوست و جذام دانشگاه علوم پزشكي تهران، با همكاري انجمن متخصصان پوست ايران و انجمن بين المللي درماتولوژي برگزار خواهد شد.
فراخوان اين كنگره روي جلد مجله بين المللي پوست IST چاپ شده است كه به گفته رئيس اين كنگره نشان دهنده اهميت بالاي اين كنگره در سطح جهاني است.
هدف از برگزاري اين كنگره ارتقاي سطح كيفي تخصصي پزشكان متخصص رشته پوست، تبادل اطلاعات و دستاوردهاي جديد در ساير كشورها و اطلاع از پتانسيل هاي علمي داخلي است.

دانشمندان در نزديكي بازسازي حافظه
لاله مير اسكندري 
دانشمندان علوم عصبي در مسير دستيابي به بزرگترين دستاورد علمي خود هستند: ساختن حافظه.
اين دستاورد، نسل جديدي از داروهاست كه باعث تاخير صدمه ناشي از شروع بيماري آلزايمر مي شود. ولي داروهايي كه نهايت تاثير گذاري را هم داشته باشند در مورد بزرگترين مشكل، يعني حافظه تاثيري ندارند و مبارزه بزرگ و پيچيده اي در راه است.
گراهام كالينگريج، از دانشگاه بريستول مي گويد: ما ميليون ميليون سلول عصبي در مغزمان داريم كه هر كدام از اين سلولهاي عصبي حدودا با هزار سلول عصبي ديگر مرتبط هستند. پس يعني ما يك هزار ميليون ميليون اتصال داريم كه اطلاعات در اين اتصالات ذخيره مي شوند. اين مكانيسمي است كه در چيپ هاي حافظه كامپيوترها هم استفاده مي شود. روندي كه طي آن اطلاعات ذخيره مي شوندPlasticity نام دارد.
همانطور كه كامپيوترها صفر و يك ها را ذخيره مي كنند. سيناپسها هم اطلاعات را عبور مي دهند يا متوقف مي كنند. آنهايي كه اطلاعات را عبور مي دهند، قابليت بسيار بالايي دارند. مثلا من در حال حاضر با شما صحبت مي كنم و شما اطلاعات را ذخيره مي كنيد. اين بدان معناست كه در حال حاضر ذهن شما در حال تغيير است و خوشبختانه شما بعضي از اين گفته را حفظ خواهيد كرد.
كالين بليك مور، عصب شناس آكسفورد و مدير عامل انجمن تحقيقات پزشكي عقيده دارد كه تعداد اتصالات موجود در مغز هر انسان از تعداد تمام جمعيت جهان بيشتر است. انسان ها هر كدام به مدت حدود بيليون ثانيه زندگي مي كنند و اين بدان معني است كه مغز يك انسان در طول عمر خود به طور متوسط چيزي حدود يك ميليون تا 10 ميليون اتصال در ثانيه، برقرار مي كند. تنها با نگاه كردن به مغز مي فهميم كه تعداد بسياري از اين اتصالات در حال رشد بوجود مي آيند و اين مساله يك سوال كلي ايجاد مي كند، مبني بر اينكه: حافظه واقعا چيست؟ ما دوست داريم حافظه آنچه باشد كه ما شخصا از آن لذت مي بريم و اينكه انعكاسي از تجربيات شخص ما باشد. ولي قوانين بسيار گسترده تري پشت اين مساله است و آن وجود يك مكانيسم است براي بدست آوردن اطلاعات از خارج.
اگر شما يك كودك در حال رشد را مشاهده كنيد، مي بينيد كه چگونه در دنياي اطراف خود حركت مي كند ديدن و شنيدن را تجربه كرده و شروع به درك زبان و صحبت كردن مي كند. تمام اين افعال احتياج به يادگيري وسيع و فراگيري اطلاعات دارد. پس مغز رشد مي كند، بدون اينكه از محفوظات ناشي از حس هاي مختلف تاثيري بگيرد. گرچه تحقيق در حال بررسي و كشف چگونگي آرايش سلول هاي عصبي در نقاط به خاطر سپاري حافظه هستند، ولي هرگز قادر نخواهند بود تا حافظه ما را بر اساس ساختمان سلول هاي عصبي بازسازي  كنند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |