يكشنبه هفته جاري محمد حسين صوفي، مدير كل موسيقي صدا و سيما به خانه موسيقي آمد و در نشستي صريح و بي پرده، سخنان و ديدگاههاي اعضاي هيأت مديره را شنيد. در اين نشست داود گنجه اي، محمد سرير، هوشنگ ظريف، نصرالله ناصح پور، حسن رياحي و كامبيز روشن روان(اعضاي هيأت مديره)، حميدرضا نوربخش (بازرس) و احمدعلي وفايي (مدير اداري مالي خانه موسيقي) حضور داشتند و نكاتي را طرح كردند . در زير خلاصه گزارش اين نشست مي آيد.
در ابتداي نشست داود گنجه اي كمانچه نواز و رديف دان نامي و قائم مقام خانه موسيقي كه در انتخابات گذشته مجمع عمومي بيشترين رأي را به خود اختصاص داده بود، اظهار اميدواري كرد كه برپايي و تمهيد چنين نشستهايي سبب شود كه مراكز موسيقي كشور و تصميم گيرندگان در اين باره به هدف اصلي اهل موسيقي، كه همانا ارتقاء كمي و كيفي موسيقي است دست يابند. وي همچنين گفت كه اميدواريم با ما هنرمندان روراست باشيد در كمال صداقت و درستي كارها را پيش ببريد.
سپس فريدون ناصري، رهبر اركستر سمفونيك و از اعضاي شوراي عالي موسيقي صدا و سيما كه مديرعاملي خانه موسيقي را هم برعهده دارد به وضعيت نامناسب موسيقي در صدا و سيما اشاره كرد و گفت: ما هنوز موفق نشديم موسيقي را به مرحله اي برسانيم كه براي عموم مردم قابل قبول باشد. موسيقي كنوني، موسيقي بي هويتي است كه تلويزيون و صدا و سيما را تسخير كرده است. وي ضمن اشاره به تلاشهاي علي معلم، مدير پيشين مركز موسيقي صدا و سيما گفت: معلم تمامي نيروي خود را روي تصحيح شعر موسيقي نهاد و متأسفانه از ارتقاء بخش موسيقي غفلت ورزيد كه نتيجه اش اين موسيقي بي هويت است.
وي با اشاره به نداشتن تعريفي مناسب براي موسيقي مناسب هر قشر گفت: آنچه در دوره گذشته در موسيقي صدا و سيما صورت گرفت بي برنامگي محض و نداشتن هدف و مقصدي براي تعريفي درست از انواع موسيقي بود. وي گفت: متأسفانه در گذشته به جاي تكيه بر نبض موسيقي به نبض بازار فكر مي كردند، در حالي كه ما بايد به نبض و نفس موسيقي مي انديشيديم و اجازه نمي داديم يك مشت بي سواد بي هويت جاي افراد نخبه و تحصيل كرده را بگيرند.
وي به نصرالله ناصح پور(استاد آواز و از شاگردان عبدالله خان دوامي و رئيس هيأت مديره خانه موسيقي كه در نشست حضور داشت) اشاره كرد و گفت: از آقاي ناصح پور بپرسيد كه از هزاران شاگردي كه ايشان تربيت كرده است چه تعداد آنها در صدا و سيما حضور دارند و به كار ادامه مي دهند. در ادامه كامبيز روش روان به كاستي ها و آسيب هاي موجود در موسيقي صدا و سيما اشاره كرد و گفت: ترتيب نيروي متخصص و داراي دانش كافي در صدا و سيما با مشكلات فراواني روبه رو است و ما در عرصه هاي مختلف پژوهش، توليد، عرضه موسيقي و ... صدا و سيما مشكلات فراواني داريم. وي برگزاري سميناري براي آسيب شناسي موسيقي تلويزيون اشاره كرد و گفت: بايد در سميناري مسائل مختلف موسيقي صدا و سيما از منظر اجتماعي، هنري، سياسي و ... آسيب شناسي شود.وي همچنين گفت: البته اين نكته را هم اشاره كنم كه در جامعه اي كه در تمامي جوانب آن دچار مشكلات و معضلات عديده هستيم، نبايد انتظار داشته باشيم كه موسيقي صدا و سيما، در حد كيفي و اعلا قرار داشته باشد.
سپس نصرالله ناصح پور، رئيس هيأت مديره و استاد شناخته شده آواز سنتي گفت: من پيش از اين در نوشته هايي مكتوب نكاتي را اشاره كردم و اميدوارم با تعويض و تغيير يك مدير آن نكات به فراموشي سپرده نشود.
در ادامه حميد رضا نوربخش، خواننده آواز و بازرس خانه موسيقي به ملاقات خود (به همراه استاد شجريان) با دكتر لاريجاني (در زمان شروع به كارشان در صدا و سيما) اشاره كرد و گفت: در آن زمان ما طرح كرديم كه موسيقي صدا و سيما نتوانسته دو قشر متدينين و نيز نخبگان، كه به نوعي رهبران فكري جامعه هستند، را به خود جلب و رضايت آنها را فراهم كند.
وي با اشاره به وجود بحران هويت در موسيقي صدا و سيما گفت: كسي با رسانه به معني كلي كلمه مشكل ندارد، ما هم كه در اين جمع گرد آمده ايم هدف صنفي را تعقيب مي كنيم و نه اهداف سياسي يا جناحي. ما براي موسيقي خود حرمت قائليم و معتقديم صدا و سيما بايد در برنامه آينده خود اين حرمتها و حيثيتها را در نظر بگيرد.
وي از نشان دادن هنرمندان به صورت پلي بك و نيز برنامه قاموس ققنوس هم انتقاد كرد و گفت كه اين گونه نشان دادن توهين به صنف موزيسين ها است.
وي گفت: علي معلم دوست ۲۰ ساله ما بود، اما از زماني كه به صدا و سيما رفت هيچ گونه دعوتي از ما براي همكاري نكرد، ما هم به سراغش نرفتيم. الان كه شما به اين جمع آمده ايد، خوشحاليم كه گام اول براي همكاري را شما برداشتيد.
در ادامه دكتر حسن رياحي، كه از اعضاي شوراي عالي موسيقي صدا و سيما هم هست، گفت: اگر چه بخشي از مشكلات به مسئولان سابق موسيقي صدا و سيما بازمي گردد، اما بخشي از آنها هم به افرادي مربوط است كه در صنف خودمان بودند و در صدا و سيما سمتي داشتند و كارهايي كه از دستشان برمي آمد را صورت ندادند.
وي همچنين از عدم نظارت بخش موسيقي صدا و سيما بر پخش آثار انتقاد كرد و گفت: به رغم تمامي تلاشها و پي گيريها ، مشكل بخش پخش موسيقي را نتوانستيم حل كنيم.
وي همچنين از توليدات ضعيف در بخش توليد مركز موسيقي صدا و سيما انتقاد كرد و افزود: وقتي يك اثر توليدي بي خاصيت و بدون جاذبه باشد، پخش آن ثمري نخواهد داشت. بودجه هاي فراواني در بخش توليد صرف شد كه متأسفانه نه هدف سرمايه گذاران را برآورده كرد و نه هدف مديران ارشد صدا و سيما را.
وي از نبود كانونهاي تخصصي در بخشهاي مختلف صدا وسيما گفت و افزود: برخي افراد كه تخصصي در بخشهاي ديگر موسيقي ندارند، نبايد درباره آثار نظر دهند. براي نمونه من عليرغم آن كه به موسيقي سنتي علاقه دارم، اما چون تخصصم موسيقي كلاسيك است، تاكنون از دادن نظر درباره آثار موسيقي سنتي خودداري كرده ام.
وي همچنين به توليدات بي ارزش و مناسبتي اشاره كرد و گفت: دو روز مانده به يك مناسبت خاص از بالا توصيه مي شود كه حتماً يك كار ساخته شود. بودجه و امكانات داده مي شود و متأسفانه برخي افراد پخته خوار هم هستند كه حاضرند به خاطر پول، دو روزه آهنگي بسازند كه همين امر كارنامه كاري آنها را به آهنگسازاني با نزديك به ۱۰۰۰ آهنگ رسانده است. اين كارها ساخته مي شوند و همان روز پخش مي شود و چون روي آن فكر و انديشه درست و حسابي و تفكر مؤثري گذاشته نشده است، لذا تأثيري ندارد.
سپس داود گنجه اي گفت: ما اهل موسيقي يك ويژگي داريم كه با هيچ مديري سر قهر و ستيز نداريم. اگر كسي دست محبت و همكاري به سوي ما دراز كند، ما نيز با وي همكاري مي كنيم، اما متأسفانه در دوره هاي گذشته مديران موسيقي با ما سياسي كاري كردند و از اعتماد و حسن همكاري ما استفاده مطلوب نكردند و ما را پس راندند. اگر مسوولان با هنرمندان و اهل موسيقي روراست باشند، قطعا امور به سمت و سوي بهتري پيش خواهد رفت.
وي ضمن انتقاد از برگزارنشدن جشنواره موسيقي جوان از سوي مركز موسيقي ارشاد گفت: جشنواره جوان ازجمله جشنواره هاي خوب وبا كيفيت بود و جوانان با رقابت با يكديگر به شكوفايي و رشد مي ر سيدند .
سپس دكتر رياحي گفت كه اگر همه چيز در دنيا جهاني شود، فرهنگ و هويت يك مردم و ملت نبايد در آن آميخته شود و براي جلوگيري از چنين امري تنها راه تكيه بر مواريث فرهنگي است كه موسيقي هم ازجمله آنها است.
در ادامه دكتر محمد سرير درباره تاثير تقاضا و فشار افكار عمومي بر مديران گفت: ،۸ ۹ سال قبل، صداوسيما به هر دليلي، تصميم گرفت گونه هايي از موسيقي را كه از گذشته كاري اش معمول نبود، پخش كند. پخش برخي از اين آثار سبب شد كه شهروندان براي تهيه نوار آن به بازار مراجعه كنند. در همان زمان اين كاست براي دريافت مجوز به ارشاد رفت و دوسالي معطل ماند، اما به دليل فشار افكار عمومي در نهايت مسوولان مركز موسيقي مجوز آن را صادر كردند.
وي افزود: طبيعي است كه افراد با گرايش ها و سلايق مختلف در صداوسيما اجراي برنامه كنند، اما نبايد اجازه داد كه يك مجري ،موسيقي اهل موسيقي را به سخره بگيرد و با صداي زشت موزيسين ها را مسخره كند. همچنين در وضعيت كنوني و باوجود سينتي سايزر و (البته برق!) ۹۵ درصد افراد كشور مي توانند آهنگسازي كنند. به اينها بايد گفت آهنگسازان برقي (كه با رفتن برق قدرت آهنگسازي خود را نيز از دست مي دهند)، اين افراد كه برخي از آنها به صداوسيما هم نفوذ و رسوخ كرده اند دانشي از آهنگسازي و استتيك و زيبايي شناسي موسيقي ندارند كه بايد براي اين عده هم صداوسيما و بخش موسيقي آن فكري بكند.
|
|
در ادامه يكي از اعضاي هيات مديره كانون پژوهشگران به مساله حق الزحمه آهنگسازان در صداوسيما اشاره كرد و پيشنهاد داد كميته اي تشكيل شود تا با همكاري خانه موسيقي و درجه بندي آهنگ ها حق رايت آهنگ هايي راكه پخش مي شود به تهيه كننده يا آهنگساز بدهد. وي با اشاره به وجود قانون حمايت از حقوق مولف و مصنف مصوبه ۱۳۴۸ و متمم آن (۱۳۵۲) گفت در اين زمينه خلاء قانوني نداريم و صداوسيما و مسوولان مركز موسيقي اين سازمان مي توانند گامي جدي درجهت اين كار بردارند.
پس از سخنان اعضاي هيات مديره محمد حسين صوفي، مديركل تازه موسيقي صداوسيما، ضمن سپاسگزاري از برپايي چنين نشستي و تعامل فكري با چهره هاي صاحب نام موسيقي به برخي نكات اشاره كرد.
وي ابتدا درباره حق رايت آهنگسازان گفت: فضا به قدري مخدوش شده است كه برخي از آهنگسازان و خوانندگان پول مي دادند كه كارشان پخش شود.
وي با اشاره به اتفاقات مهمي كه در ۲۵ سال گذشته در عرصه صداوسيما رخ داده است گفت: من اينجا آمده ام كه سخن دوستان و استادان موسيقي را بشنوم و بگويم كه در بخش موسيقي و صداوسيما، تمامي امور در دست اهل موسيقي بود و ۹۰ درصد شوراها را اهل موسيقي شكل مي دادند واداره مي كردند، كه سه نفر از اركان اصلي شوراي عالي موسيقي صداوسيما در همين جمع (هيات مديره خانه موسيقي)حضور دارند.
من برنامه هاي مختلفي براي مركز موسيقي صداوسيما دارم، اما طبيعي است كه بايد با برنامه ريزي، همدلي و همراهي شما اهل موسيقي اين برنامه ها به پيش برود.
ما براي بخش هاي مختلف پژوهش و توليد و اجرا برنامه داريم. هم اكنون مركز حفظ و پژوهش صداوسيما درحال خاك خوردن است و به رغم گذشته درخشانش هيچ گونه فعاليت جدي در آن صورت نمي گيرد. البته آنجا به دست يك اهل موسيقي دارد خاك مي خورد!
تقويت اركستر سمفونيك (كه پيش از اين ۱۲۰ نفر بودند و الان ۸۰ نفر) هم تمهيدي انديشيده شد كه هم از نيروهاي جوان و هم از نيروهاي بازنشسته اركستر استفاده شود.
وي با اشاره به پيشنهاد روشن روان براي برگزاري سميناري در آسيب شناسي موسيقي صداوسيما، ضمن استقبال از اين پيشنهاد گفت ما علاقه منديم كه نقطه آسيب ها و نقاط ضعف خود را شناخته و در اصلاح آن بكوشيم.
وي گفت: در سال هاي قبل ۷۰ درصد موسيقي توليدي پاپ بود و ۳۰ درصد بقيه و ما قصد داريم در سال آينده ۵۵ درصد موسيقي سنتي و ۴۵ درصد پاپ و ... باشد. البته بايد بررسي كنيم كه مخاطبانمان چه چيزي را مي خواهند و ما با يك هدفمندي مناسب به سمت توليد آثار جدي و كيفي برويم.
وي به وجود ۲۴ شبكه استاني كه ۸ تا ۹ تاي آنها از ماهواره هم دريافت مي شود و نيز ۸ تا ۱۰ شبكه ملي و جهاني و دهها شبكه راديويي اشاره كرد و گفت تمامي اين شبكه ها خوراك مي خواهند و ما بايد تلاش كنيم كه موسيقي سالمي را به مردم ارايه كنيم.
در ادامه مباحثي درباره شكل دهي و استفاده مناسب از آرشيو موسيقي صداوسيما، هدف گذاري تا پايان سال و... طرح شد.