بوش= IBM
كري= Apple
«اگر بوش رايانه بود ... مي شد و اگر كري نوشيدني بود ... مي شد» شوراي تجاري لاندر در آمريكا در تحقيقي مفصل به بررسي چهره نامزدهاي ورود به كاخ سفيد پرداخته تا در زمينه نشان هاي تجاري از ويژگي هاي آنها استفاده كند. براي رسيدن به هدف از ۱۲۶۲ نفر براي تشبيه آنها به نشان هاي معروف نظرخواهي شده است. اين افراد به سه گروه هواداران بوش، هواداران كري و افراد بي طرف تقسيم مي شوند.
آلن آدمنسون، مدير لاندر در بيانيه اي مطبوعاتي اظهار مي دارد: «مرتبط كردن بوش و كري به نشان هاي تجاري نشان مي دهد كه آنها در نظر مردم چطور به نظر مي رسند و استراتژي هريك براي جلب آرا به چه شيوه است.»
مثلاً خيلي ها بوش را شبيه به IBM، FORD و هفته نامه نيوزويك دانسته اند و نكته جالب اين كه بيشتر مخالفان و موافقان او نظرات مشابهي داده اند البته اختلاف آنها بر سر انگيزه شان از اين انتخاب هاست. موافقان، اين نشان هاي تجاري را سمبل «فروتني» و «پايداري» مي دانند و مخالفان معتقدند كه آنها ديگر از مد افتاده و سطح پايين شده اند.
طرفداران كري و مخالفان او همگي از ميان محصولات به نسبت مدرن تر براي او نشان تجاري پيدا كرده اند. مثلاً Apple، BMW يا Starbucks. موافقان به اين دليل كه اين محصولات «با كيفيت» و «جوان» هستند و مخالفان به اين علت كه «گران» و «تجددگرا» هستند دست به اين انتخاب ها زده اند.
اين پاسخ ها حقايق نهفته اي را آشكار مي كنند. مي توان گفت كه در مقايسه با كري، بوش به نشان هاي تجاري اي تشبيه شده كه در اذهان تلقي هاي منفي تري دارند. مثلاً در ميان رستوران ها مك دونالد براي او انتخاب شده كه سطح پايين به شمار مي رود. در عوض موارد جان كري مواردي هستند كه شخصيت او را قابل درك و مدرن نشان مي دهند. آلن آدامسون مي گويد: «با توجه به اطلاعات به دست آمده موضع كري از بوش بسيار قوي تر است» و ادامه مي دهد: «نشان هايي كه براي او انتخاب شده به عرصه هاي جديدتر و باظرفيت تر مربوط مي شود و كري بايد بداند كه ظرفيت مورد نياز براي انتخاب را دارد و بوش نيز بايد بداند كه به رغم صفات «فروتني» و «پايداري» كه به او نسبت مي دهند نمي تواند فرامدرن باشد.»
طبق آخرين نظرسنجي ها جان كري از رقيب جمهوريخواهش عقب افتاده است و اين مسئله يعني اين كه او قادر به استفاده از ظرفيت هاي بالقوه اش نيست.
جنگ بر سر خانواده
|
|
مدت هاست كه دولت الجزاير دچار جنگ بر سر سنت و مدرنيته در خانواده شده است. اعضاي محافظه كار پارلمان اين كشور به شدت مخالف طرح هايي هستند كه سايران براي تغيير جايگاه زنان و به اصطلاح خودشان مدرنيزه كردن جايگاه زنان ارايه مي دهند. اين جنگ جدي تر از آن چيزي است كه تصور مي شود. دو تشكل اسلامي حاضر در پارلمان و محافظه كاران حزب FLN خود را آماده كرده اند تا با هرچه در توان دارند براي شكست طرح قانون خانواده كه دولت الجزيره متن اوليه آن را پذيرفته اقدام كنند. طبق بند ۳۹ قانون خانواده «زن بايد مطيع همسر و خانواده اش باشد» كه دولت اين بند را حذف كرده و حداقل سن ازدواج زنان و مردان را نيز به ۱۹ سال رسانده است. همچنين طبق قانون جديد زنان مي توانند بدون قيم ازدواج كنند و در صورت تصميم به جدايي بايد از قيم و افرادي كه محافظ كانون خانواده هستند، استفاده شود. متن ارايه شده، به انقلاب بزرگي منتهي شده است. بوتفليقه رئيس جمهور الجزيره نيز به نظر مي رسد در تصميم خود كاملاً مصمم است و گفته است كه حتي اگر پارلمان اين قانون را تصويب نكند خودش وارد عمل مي شود.متن قانون ديگري كه سر و صدا به پا كرده قانون مليت است. طبق اين قانون كه قرار است پارلمان به زودي در مورد آن راي گيري كند زنان الجزايري كه با مردان خارجي ازدواج مي كنند مي توانند مليت خود را به شوهر و فرزندانشان بدهند.
كفش ورزشي ارتش بريتانيا
ارتش بريتانيا تصميم گرفته كه پايش را در كفش توليد كنندگان بزرگ كفش هاي ورزشي بكند و محصولاتي با نام خود ارايه دهد. خبرگزاري رويتر گزارش مي دهد كه ارتش اين كشور آماده است در كنار نام هاي آشنايي مانند نايك، آديداس و ريبوك فروشگاه هاي ويژه اي براي خود باز كند.
اين نخستين توليد تجاري گسترده ارتش بريتانيا است كه با همكاري برخي مربيان ورزشي مراحل اوليه آن آغاز شده است. قرار است نشانه اي متشكل از شمشيرهايي منقطع، تاج و يك شير زينت بخش اين كفش ها باشد.
مسئولان اين كار مي گويند اگر نايك توانسته با كمك مايكل جردن توليدات خود را به اين سطح برساند ما هم مي توانيم با كمك كلنل فيل واتكينز ۵۵ ساله كه مي گويد طي ۴۰ سال خدمتش كفشي بهتر از اين نديده است دست به كار شويم.