دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۵ - Oct 4, 2004
سياسي
Front Page

خاتمي در الجزيره:
تجارب خودكفايي ايران در اختيار الجزاير قرار مي گيرد
002736.jpg
ايسنا - حجت الاسلام  و المسلمين سيد محمد خاتمي در نخستين شب حضورش در الجزيره، در ضيافت شام عبدالعزيز بوتفليقه، رئيس جمهور الجزاير كه به افتخار ورود رئيس جمهوري اسلامي ايران و هيات همراهش برپا شده بود، شركت كرد و طي سخناني، تعميق مناسبات دو كشور را در تمامي زمينه ها ضروري و اجتناب ناپذير خواند.
خاتمي در اين مراسم گفت: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر پايه اصول تنش زدايي، اعتمادسازي، مذاكره و تفاهم متقابل و ترويج روحيه همكاري و همياري و همچنين گسترش صلح و همزيستي منطقه اي و جهاني استوار است. وي افزود: در اين خصوص، ارتباط با جهان اسلام و عرب و منطقه شمال آفريقا و به ويژه جمهوري دموكراتيك مردمي الجزاير از جايگاه ويژه اي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برخوردار است.
به اعتقاد من زمينه هاي فراواني براي كار مشترك اقتصادي ميان دو كشور وجود دارد، كه از آن جمله مي توان به خدمات فني و مهندسي، نفت و گاز و پتروشيمي، صنايع تبديلي، راه و ساختمان، اتومبيل سازي و دارو اشاره كرد.
جمهوري اسلامي ايران در خلال ساليان متمادي تحريم هاي جائرانه از سوي برخي كشورهاي غربي، در بسياري از زمينه ها به خوداتكايي رسيده است. ما اين آمادگي را داريم كه تجارب ذي قيمت خود در اين خصوص را صادقانه در اختيار كشور دوست الجزاير قرار دهيم و متقابلا از تجارب ارزشمند شما بهره مند شويم.
ديدار خاتمي با نخست وزير الجزاير
نخست وزير الجزاير صبح ديروز (يكشنبه) به وقت محلي در محل اقامت حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي با وي ديدار كرد. خاتمي، رئيس جمهور كشومان در اين ديدار با اشاره به اين كه زمينه هاي همكاري بين دو كشور بيش از پيش به وجود آمده است، گفت:  اهداف و مواضع تهران - الجزيره مشترك و همكاري ها به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان اسلامي مي باشد.
احمد اويحيي ، نخست وزير الجزاير نيز در اين ديدار درباره گسترش فعاليت هاي تجاري در بخش هاي صنايع،  نظير خودروسازي و نيز سرمايه گذاري مشترك ديدگاه هاي خود را بيان كرد.
سخنراني رئيس جمهور در مجلس الجزاير
حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي با رئيس مجلس نمايندگان الجزاير گفتگو كرد. رئيس جمهور كشورمان صبح روز گذشته با سعداني محمد،  رئيس مجلس نمايندگان گفتگو كرد و مورد استقبال وي قرار گرفت.
سخنراني رئيس جمهور در مجلس الجزاير
پس از اين ديدار خاتمي در مجلس ملي مردمي جمهوري دموكراتيك خلق الجزاير به ايراد سخنراني پرداخت. خاتمي گفت: براي ما ايرانيان، الجزاير اگرچه در عرصه جغرافيا دور است، اما در ساحت معرفت و در افق فرهنگي و اجتماعي بسيار نزديك است. وي ادامه داد تنها ديروز ما مشترك و مشابه نيست، امروز و فرداي ما نيز مشابه و مشترك است.
ما با نيازها، مسايل و چشم اندازهاي يكساني در دوران و دنياي كنوني روبه رويم. خاتمي با اشاره به رأي مردم افزود: ما بيش و پيش از هر چيز نيازمند گفتگو، پيشبرد مردم سالاري و تقويت نهادهاي مدني هستيم.
خاتمي با اشاره به مردمسالاري گفت: دموكراسي نسخه اي واحد ندارد، اما نتيجه اي واحد دارد: حق اساسي از آن ملت هاست، اما هويت تاريخي و توان ملي به شيوه تحقق آن در هر جا تنوع مي بخشد.
گفتني است: پيش از آغاز سخنان رئيس جمهور در مجلس ملي مردمي الجزاير، رداي برنوس كه نشان شجاعت و مبارزه است از سوي سعداني، رئيس مجلس اين كشور بر تن حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور پوشانده شد.
راهي جز اجراي عدالت در مورد فلسطين وجود ندارد
خاتمي در دومين روز از سفرش به الجزاير، در مصاحبه با تلويزيون دولتي اين كشور به پرسش هايي در خصوص گسترش روابط دو جانبه، جايگاه ايران در نظام بين الملل و ديدگاه هاي تهران درباره مهم ترين حوادث دنياي اسلام، همچنين نقش هنرمندان و زنان در جمهوري اسلامي ايران پاسخ داد.
سيد محمد خاتمي در اين گفت و گو با تبيين موضع تهران درباره استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و وجود برخي از نگراني ها در اين زمينه افزود: ما برخورد بدون تبعيض با اين مسئله را خواستاريم.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: ما مي خواهيم مستقل باشيم و در همين ارتباط، برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي را حق خود مي دانيم و با وجود فشارها، با آژانس همكاري مي كنيم، اما در عين حال انتظار داريم، آژانس هم امكانات لازم براي برخورداري از اين انرژي را براي ما فراهم كند.
خاتمي  در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به پرسشي درباره عراق و افغانستان گفت: ما در افغانستان نهايت تلاش خود را براي استقرار يك حكومت مردمي  و بازسازي اين كشور به كار گرفتيم و اميدواريم انتخابات اين كشور نيز با موفقيت برگزار شود.
وي اظهار اميدواري كرد كه در مورد عراق نيز با پايان سريع تر اشغال اين كشور و برگزاري انتخاباتي فراگير و مردمي، حكومتي كه شايسته و نماينده مردم عراق است، سر كار بيايد و همكاري مناسبي با همسايگانش داشته باشد.
وي در ادامه درباره فلسطين اشغالي گفت: فلسطين زخم بزرگي است كه بر پيكره جهان اسلام ايجاد شده و سركوبي و خشونت هاي دولتي نيز وضعيت را در اين كشور بدتر مي كند. در مورد فلسطين، راهي جز استقرار عدالت و تأمين حقوق همه فلسطينيان، اعم از ساكنان سرزمين هاي اشغالي و آوارگان وجود ندارد.
تلاش رئيس جمهوري اسلامي ايران جهت حل بحران دارفور
همچنين رئيس جمهوري كشورمان شامگاه شنبه در مكالمه تلفني با نخسـت وزير مالزي كه كشورش رياست سازمان كنفرانس اسلامي را بر عهده دارد، درباره حوادث جنوب سودان گفتگو كرد.

با اعلام نتايج استيضاح در مجلس
خرم از وزارت راه رفت
002730.jpg
استيضاح احمد خرم، وزير راه و ترابري كابينه سيدمحمد خاتمي ساعت ۹و۳۰ دقيقه صبح روز گذشته در مجلس شوراي اسلامي كليد خورد و پس از بيش از شش ساعت بحث و بررسي و شنيدن اظهارات وزير و موافقان و مخالفان وي بالاخره نمايندگان تصميم گرفتند با ۱۸۸ رأي موافق، خرم را از وزارت راه و ترابري بركنار كنند.
اظهارات قبل از جلسه
خرم قبل از ورود به جلسه بسيار اميدوار به نظر مي رسيد و در اولين اظهار خود در روز استيضاح گفت با دفاع مناسب و محكمي كه از خود انجام خواهم داد مطمئناً نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قانع خواهند شد. محمدعلي ابطحي معاون رئيس جمهور نيز در اظهارنظري مشابه خرم گفت اگر نمايندگان به توضيحات وزير توجه كنند خرم رأي اعتماد مي گيرد. وي سپس در صحبتي تهديدآميز نسبت به نمايندگان گفت در صورت عدم رأي اعتماد، فرصتي براي انتخاب وزير جديد وجود ندارد و اگر مجلس نخواهد با دولت تعامل كند هر دو قوه با مشكل مواجه خواهند شد.
استيضاح شروع شد
بالاخره استيضاح وزير راه با حضور اكثر اعضاي هيأت دولت آغاز شد و الياس نادران، سبحاني نيا، فاطمه آجرلو، حشمت فلاحت پيشه، ميرتاج الدين، علي احمدي، عماد افروغ در نوبت صبح و علي زاكاني و... در نوبت بعداز ظهر در مخالفت با وزير راه و موافقت با استيضاح وي صحبت كردند. الياس نادران كه به عنوان مرد شماره يك استيضاح به حساب مي آمد با حجم بسيار بالايي از پرونده هاي مربوط به وزارت راه كه به سختي آنها را حمل مي كرد (يك دست او هم در جنگ قطع شده بود) به عنوان اولين مخالف پشت تريبون قرار گرفت و از ميز ۲ ميليوني و صندلي ۸۰۰ هزار توماني وزير سخن گفت تا سپردن پروژه هاي مختلف از جمله آزادراه تهران - فرديس تا تعمير هواپيماها در امارات، به افرادي كه حتي صلاحيت اخلاقي كافي را ندارند صحبت كرد.
سپس سبحاني نيا نماينده نيشابور و عضو هيأت رئيسه حادثه ريلي نيشابور را يادآور شد و گفت اين فاجعه ملي سوءمديريت اين وزارت را مي رساند.بعد از آن فاطمه آجرلو نماينده كرج از صدها عزل و نصب در سازمان هاي كوتاه مديريتي در اين وزارتخانه خبر داد و اعلام كرد: امنيت مديران در اين زمينه گرفته شده است. حشمت فلاحت پيشه عضو كميسيون ملي و سياست خارجي نيز از واگذاري و بهره برداري از فرودگاه امام توسط ترك تاو انتقاد كرد و گفت فرودگاه استامبول رقيب فرودگاه امام (ره) به حساب مي آمد لذا واگذاري اين امر به كشور تركيه بسيار اشتباه بود.
مخالف بعدي خرم ميرتاج الدين نماينده تبريز بود كه رقم هزينه مراسم افتتاح فرودگاه امام را يك ميليارد و هشتصد و هشتاد ميليون تومان اعلام كرد و گفت: اين يكي از روشن ترين مصاديق حيف و ميل بيت المال مي باشد. (البته رقم فوق طبق اعلام سازمان بازرسي مي باشد و وزارت راه اين هزينه را ۹۰۰ ميليون تومان مي داند). علي احمدي نماينده ممسني نيز اعلام كرد سوانح هوايي در زمان خرم ۴۲ درصد افزايش يافته است. مسئول خريد سازمان هواپيمايي كشور نيز كه از دوستان آقاي وزير است داراي مدرك ليسانس ادبيات است. وي سپس به سوانح جاده اي اشاره كرد و گفت در دو ماهه ابتداي امسال در هر ۲۰ دقيقه يك نفر در جاده هاي كشور جان باخته اند و ايران در سوانح جاده اي رتبه اول را در جهان دارد.
عماد افروغ نيز به عنوان آخرين مخالف خرم در جلسه صبح نيز سعي كرد مثل هميشه با استدلال هاي آكادميك و جامعه شناسانه نظرات خود را بيان دارد. وي گفت: در مقام استيضاح اصل را بر دادخواهي مردم داريم و مي خواهيم رابطه قدرت - مسئوليت را نهادينه و تبديل به يك اصل كنيم. وي در پايان با اشاره به اظهارات خرم گفت ديكته نانوشته غلط ندارد اما ديكته آن هم در يك خط و با اين همه غلط مي تواند نمره قبولي داشته باشد.
وزير از خود دفاع كرد
002739.jpg
وزير راه پشت تريبون قرار گرفت، يك ليوان آب خورد، دستها را درون جيبش گذاشت و سپس از امضاءكنندگان استيضاح بابت فرصتي كه دراختيار او قرار داده اند تا مسائل را شفاف بيان كند تشكر كرد. وي ابتدا به سير تاريخي استيضاح اشاره كرد و اعلام نمود از هفته دوم مجلس و يا به طور دقيق تر از دوم اسفندماه كه بحث استيضاح مطرح شد به دنبال اين بودم كه اين شبهات را براي نمايندگان رفع كنم اما اين فرصت هرگز دست نداد. وي سپس به جلسه اي كه با هماهنگي باهنر نايب رئيس مجلس برگزار شده بود اشاره كرد و اعلام نمود نمايندگان در آن جلسه درخواست بركناري برخي مسئولين وزارتخانه از جمله مسئول دفتر، مديرعامل شركت ساخت و توسعه، سرپرست سازمان هواپيمايي كشور، عضو هيأت مديره راه آهن، ذي حساب طرح هاي عمراني و نهايتاً مديرعامل شركت راه آهن را از من داشته اند ولي چون هيچ مدركي و استدلالي را براي بركناري اين افراد ارائه نكردند من نتوانستم اين كار را بكنم. آخر چطور مي توانم به آنها بگويم از فردا شما بركنار شده ايد؟ وي تأكيد كرد من شك ندارم كه مجلس قصد اصلاح دارد و تمام مسئولين به نظارت مجلس گردن نهاده اند. به من گفته اند بيش از ۱۰۰۰ برگ از اختلاس مديران قراردادها اشاره كرده و خواستار لغو آن شده اند كه مهمترين آن قرارداد تاو است .وي گفت: اموري كه به شركت تاو سپرده شده صرفاً خدمات و بهره برداري فرودگاه است و اداره فرودگاه به ۲۱ اداره و بخش مختلف داخلي سپرده شده است.وي در جلسه بعد از ظهر به سومين محور استيضاح يعني ناكارآمدي و مفاسد وزير و معاونان اشاره كرد و در زمينه هزينه هاي دفتر كار خودش گفت: صندلي بنده متعلق به ۲۸ سال پيش است و من اهل ميز و صندلي و تشريفات نيستم. اگر حرفهاي مرا باور نمي كنيد به دل هاي خودتان رجوع كنيد. البته من ليستي را تهيه كرده بودم ولي بعداً گفتم هيچ چيز لازم نيست تهيه شود.وي سپس به تك تك موارد اشاره شده در صبح توسط نمايندگان اشاره كرد و سعي كرد در آن موارد نمايندگان را قانع كند. خرم همچنين به داغديدگان حادثه نيشابور مجدداً تسليت گفت و اعلام كرد هرگونه مسئوليتي را در اين زمينه مي پذيرم. وي در ادامه به تشريح خدمات هواپيمايي كشور و حمل و نقل جاده اي پرداخت و صرفاً در ۱۵ درصد از تصادفات كشوري وزارت راه را مقصر دانست.
خرم همچنين به قضيه فرودگاه امام اشاره كرد و گفت هزينه هاي افتتاح را من به يك سوم هزينه برآورد شده تقليل دادم اما به خاطر جذب ترانزيت هاي بين المللي در اين فرودگاه بايد مهمانان خارجي دعوت مي شدند و اين هزينه ها صورت مي گرفت. وي همچنين ادعا كرد با وزارت اطلاعات جلسات مختلفي را داشته ايم و اين دستگاه اعلام كرده بود مشكل امنيتي وجود ندارد و ستاد كل نيروهاي مسلح بدون هماهنگي موجب بروز حوادث روز افتتاح شده اند.
موافقان و مخالفان بعدازظهر
فراكسيون اكثريت در كمال تعجب حاضر نشد هيچ يك از اعضاي مطرح خود را براي دفاع از خرم در ميدان استيضاح وارد كند و صرفاً قاسم زاده نماينده بابل و حسينعلي اسلامي حاضر به دفاع از خرم شدند. قاسم زاده نيز به سوابق انقلابي خرم اشاره كرد و او را از موفق ترين وزيران پس از انقلاب دانست. وي در اظهاراتي گفت خرم در پست خود بايد بماند و پاسخگوي مواردي كه شما اشاره كرده ايد باشد. اسلامي نيز به نكته خاصي در مبحث هاي خود اشاره نكرد و فقط زمان استيضاح را نامناسب دانست و گفت استيضاح نشان دهنده اقتدار مجلس نيست.
از سوي ديگر فراكسيون اكثريت دو تن از قوي ترين افراد خود يعني علي زاكاني و محسن كوهكن كه هر دو نيز عضو هيأت رئيسه بودند براي مخالفت با خرم به ميدان استيضاح فرستاد و اين دو توانستند برگ برنده را در دست گرفته و توپ را به زمين خرم پس بفرستند.زاكاني تناقض گويي اظهارات خرم را آشكار دانست و به عملكرد خرم در واگذاري امور مختلف به بخش خصوصي انتقاد نمود. وي گفت :خرم هيچ راهي جز استيضاح براي ما باقي نگذاشته بود و سعي ما براي حل مشكلات موجود را باج گيري دانست. محسن كوهكن هم به نامه صريح وزارت ارشاد براي خارج كردن نيروهاي ترك از فرودگاه امام(ره) اشاره كرد و گفت: شما به مديران داخلي اعتقادي نداريد و با تعويض پياپي مديران خود، ثبات مديريتي را در سازمان خود از بين برده ايد.
دفاع آخر
خرم كه بعد از اظهارات كوهكن پشت تريبون قرار گرفت و آخرين دفاعيات خود را به عمل آورد و افزود همه ما جايزالخطا هستيم هيچ كس غير از خدا و ائمه معصومين راندمان صددرصد ندارد . وي درپايان گفت : اگر راي اعتماد به من ندهيد اين لباس را از تن درآورده و درجاي ديگر به خدمت مي پردازم . هرچه تصميم بگيريد من هم تابع خواهم بود .
خرم هيأت دولت را ترك كرد
سپس راي گيري با ورقه به عمل آمد كه از ۲۵۸ تن از حاضرين ، ۱۸۸ تن ازنمايندگان به استيضاح خرم راي مثبت دادند و اين استيضاح فقط ۶۷ مخالف داشت كه ۹ نفر از آنها نيز ممتنع بودند و بدين ترتيب خرم از وزارت راه و ترابري بركنار شد و هيأت دولت را ترك كرد.

هشدار ۷ كشور صنعتي
نفت گران ،اقتصاد جهاني را تهديد مي كند
۷ كشور صنعتي جهان (گروه ۷) در بيانيه اي مشترك اعلام كردند، بالابودن قيمت نفت، خطري بزرگ براي اقتصاد جهاني به شمار مي آيد با اين حال،  چشم انداز اقتصاد جهان براي سال ۲۰۰۵ مطلوب مي باشد.
به گزارش خبرنگار ما، در گردهمايي گروه ۷ كشورهاي عضو از توليدكنندگان نفت خواستند با افزايش توليد، به تقاضاي كشورهاي مصرف كننده پاسخ بدهند و اطلاعات بازارهاي نفتي را شفاف تر نمايند.
به نوشته نيوزلند هرالد، در بخشي از اين بيانيه آمده است: رشد اقتصاد جهاني قوي است و چشم انداز سال ۲۰۰۵ مطلوب مي باشد. همچنين پيش بيني مي شود كه نرخ تورم پايين باقي بماند.
گروه ۷ همچنين از برنامه صندوق بين المللي پول براي عراق استقبال كرد وآنرا گامي بلند براي سامان بخشيدن به بدهي هاي اين كشور تا پايان سال جاري ميلادي دانست.

هاشمي رفسنجاني:
آمريكا امروز ويروس گسترش تروريسم در جهان است
002733.jpg
فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: آمريكا امروز ويروس گسترش تروريسم در جهان است و مسئوليت تمامي ناامني ها در جهان به عهده آمريكا ست.
وي كه هنگام بهره برداري از مركز پزشكي خاص وابسته به بنياد امور بيماريهاي خاص سخن مي گفت، توسعه اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي را باعث برملا شدن اهداف استكبار دانست و افزود: آمريكا با صرف هزينه هاي بسيار شر صدام را از سر ملت عراق كم كرده ولي مردم اين كشور آنقدر به آگاهي رسيده اند كه نمي توانند صدام ديگري را بخصوص اگر آمريكا باشد تحمل كنند.
وي افزود: اگر تا ديروز بمب و نارنجك عامل تحركات تروريستي بود و يا با هواپيما منطقه اي را منفجر مي كردند ولي گستردگي علم باعث شده كه خطر هسته اي و ميكروبي دنياي امروز را تهديد كند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت گفت: بشر بايد به ماهيت و فطرت پاك خود برگردد و به جاي گسترده تر كردن شرارت به سوي توجه به احسان و نيكوكاري به هم نوع، همت گمارد.
 هاشمي رفسنجاني، بيماري هاي صعب العلاج را مشكل مشترك امروز جامعه جهاني دانست و گفت: دنيا بايد پيام تمامي پيامبران آسماني را درك كند و به سراغ كمك به همنوع برود.
مركز پزشكي خاص با هزينه اي بالغ بر ۵/۱ ميليارد تومان در مساحتي به وسعت ۵ هزار متر مربع و در هفت طبقه و با هدف ارائه خدمات به بيماران خاص راه اندازي شده و داراي بخشهاي مختلف تخصصي از جمله كلينيكهاي تخصصي، كلينيك پيوند كليه، بخش تالاسمي، بخش شيمي درماني، ديابت، ژنتيك، راديولوژي، آزمايشگاه پاتوبيولوژي و ديگر واحدها مي باشد.
هيأت امناي اين مركز پزشكي را جمعي از شخصيتهاي برجسته داخلي و خارجي از جمله  اكبر  هاشمي  رفسنجاني، اميرعبدالله وليعهد عربستان، شيخ جابر الصباح امير كويت، بشار اسد رئيس جمهور سوريه، معمر قذافي رئيس جمهور ليبي و ديگر شخصيتهاي بين المللي تشكيل مي دهند.

بخشنامه هاشمي شاهرودي:
قضات از پذيرش سفارش و توصيه خودداري كنند
فارس- رئيس قوه قضائيه با صدور بخشنامه اي از قضات سراسر كشور خواست تا از پذيرش سفارش و توصيه خودداري كرده و به گونه اي رفتار نمايند كه شائبه اعمال نفوذ و سفارش را فراهم نياورد.
سيد محمود هاشمي شاهرودي در اين بخشنامه خطاب به قضات آورده است: استقلال قاضي در تصميم گيري هاي قضايي، ايجاب مي نمايد كار رسيدگي و صدور راي در دعاوي و اجراي احكام قطعي، با دقت، مطابق قوانين و مقررات صورت گيرد بنابراين افراد و مقاماتي كه در قوه قضاييه يا خارج از آن، تكليفي در اين زمينه ندارند نبايد در اتخاذ تصميم هاي قضايي، توصيه يا دخالتي نمايند.
اين بخشنامه مي افزايد: احكام و قرارها بايد به نحوي موجه و مستدل باشند كه براي طرفين و اذهان عمومي شائبه اعمال نفوذ و سفارشي را در برنداشته باشد و همگان را به سير يك دادرسي عادلانه و عاري از توصيه، مطمئن سازد.
هاشمي شاهرودي در ادامه تصريح مي كند: قضات در جريان اقدام هاي قضايي نبايد توصيه هاي خارج از اصول اشخاص و مقام هايي قضايي را مورد توجه قرار دهند و تحت تاثير نفوذ متنفذين يا افراد مطرح و شاخص مرتكب اقدام خلاف قانون شوند و الا مورد موأخذه و پيگرد انتظامي قرار خواهند گرفت.
رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از بخشنامه خود از قضات خواسته است توصيه هاي كتبي در پرونده ها را در صورت وصول، به دفتر وي بفرستند تا اقدام لازم به عمل آيد. هاشمي شاهرودي در ادامه اين بخشنامه آورده است: به جز مواردي كه در قوانين تصريح شده  است احدي حق مطالبه پرونده يا دادن دستوري جهت اعمال در آن يا تقاضاي تاخير در اجراي حكم را ندارد.
در پايان بخشنامه رئيس قوه قضائيه تاكيد شده است: مفاد بخشنامه هاي قبلي در مورد دادن پاسخ مقتضي به استعلام قانوني از نتيجه پرونده هاي مورد پرسش و خودداري از ارسال گزارش به مراجع مشكوك يا غير مسئول به اعتبار خود باقي  است.

وزير امور خارجه:
روابط با آمريكا بيشتر از هر زمان به وخامت گراييده است
پايگاه اينترنتي الجزيره گزارش داد: كمال خرازي در ديدار با سردبيران روزنامه هاي آمريكايي در هفته گذشته اظهار داشت: روابط ايران با آمريكا بيشتر از هر زمان ديگري به وخامت گراييده است.
اين پايگاه اينترنتي به نقل از كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان افزود: كينه ورزي آمريكا طي سالهاي گذشته نسبت به ايران به ايجاد خصومت و عدم اعتماد منجر شده است.
براساس اين گزارش، وي از حمايت آمريكا از ايرانيان تبعيدي به عنوان شاهدي براي غرض ورزي آمريكا عليه ايران نام برد.
خرازي گفت: تجربه ها حاكي است كه رئيس جمهوري كه براي دور دوم به اين سمت برگزيده مي شود، اغلب واقع گراتر خواهد بود.
براساس اين گزارش، وي در خصوص ناآرامي در عراق گفت كه شبه نظاميان وابسته به القاعده و باقيماندگان رژيم بعث صدام تنها عاملين هستند، اما هم چنين تعداد زيادي از عراقي هاي معمولي نيز هستند كه به وسيله نيروهاي آمريكايي مورد تحقير قرار گرفته اند، خانواده هايشان كشته شده اند و يا مورد آزار و شكنجه قرار گرفته اند؛ بنابراين آماده اند تا در برابر آمريكايي ها مقاومت كنند.وي ادامه داد: تا زماني كه سربازان خارجي تحت فرماندهي آمريكا در عراق حضور داشته باشند، اين مقاومت ادامه خواهد داشت.
وزير امور خارجه كشورمان تأكيد كرد: ايران قصد توليد سلاح هسته اي را ندارد و بر حق مشروعش براي توليد انرژي هسته اي با اهداف صلح آميز تأكيد دارد.
اين گزارش مي افزايد: خرازي در خصوص اينكه آيا انتظار دارد روابط تهران و واشنگتن بهبود پيدا كند پاسخ مستقيمي نداد و در خصوص روابط كنوني دو طرف گفت: معتقديم روابط بسيار بدي است.

اخبار كوتاه
آيت ا... جوادي آملي: پس از صدام اشغالگران هم بايد از عراق اخراج شوند
آيت ا... جوادي آملي در ديدار با دكتر ابراهيم جعفري معاون رئيس جمهور عراق گفت: اشغالگران عراق هم همانند صدام بايد از اين كشور اخراج شوند.
به گزارش مهر وي با بيان اين كه انتخابات در عراق بدون وجود امنيت در اين كشور امكان پذير نيست، گفت: تا زماني كه ويروسي همچون اشغالگران در عراق هست وحدت و امنيت داخلي در عراق به وجود نمي آيد.
آيت الله جوادي آملي با اشاره به اين كه مردم عراق همچون مردم ايران داراي روحيه اسلام خواهي و تكيه بر قرآن و عترت هستند، ابراز داشت: با عنايت خداوند و وحدت مردم عراق اميدواريم وضع عراق نيز همچون ايران و بلكه بهتر از آن شود.
خرازي در گفت وگو با فوكوس:ديگر به اروپا اعتماد نداريم
ايسنا - مجله فوكوس به نقل از خرازي نوشت: اروپايي ها به قول و قرارهاي خود پايبند نبودند و ما ديگر هيچ اعتمادي به اروپا نخواهيم داشت.
كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان در گفت وگو با مجله آلماني زبان فوكوس، عملكرد اروپا در مورد پرونده هسته اي ايران را مورد انتقاد قرار داد و آنها را به دليل نقض تعهداتشان ملامت كرد. وي گفت: اروپايي ها در نشست فوريه ۲۰۰۴ در بروكسل قول دادند كه تا ماه ژوئن پرونده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي بسته شود، اما آنها به اين قول خود عمل نكردند.
به همين دليل تهران نيز ديگر خود را ملزم به توقف ساخت قطعات مونتاژ و سانتريفيوژ ندانست. وي تأكيد كرد: قرار نيست كه اعتمادسازي يك طرفه باشد، بايد هر دو طرف در اين كار عمل كنند.
خرازي در ادامه اين گفت وگو از قطع رابطه و گفت وگو با اروپايي ها صحبتي نكرد و در عين حال يادآور شد: تمامي برنامه هاي هسته اي ايران به انضمام غني سازي اورانيوم تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت مي گيرد.
وزير دفاع: تكنولوژي بومي با بمباران از بين نمي رود
مهر- دريابان شمخاني در مراسم افتتاحيه نمايشگاه دستاوردهاي اداره كل اطلاعات خوزستان گفت: نيروهاي وزارت اطلاعات مخلص ترين نيروهاي انقلاب اسلامي هستند و وزارت اطلاعات از آغاز فعاليت خود تاكنون خدمات چشمگيري به مردم، اسلام و انقلاب عرضه كرده است.
دريابان شمخاني با اشاره به پرونده هسته اي كشورمان افزود: غرب بدنبال اين است كه ما از موضع خود عقب نشيني كنيم، اما عقب نشيني ما از بحث انرژي هسته اي پايان درخواست غربي ها نيست و آنها با هرعقب نشيني خواسته هاي جديدي مطرح مي كنند. وزير دفاع در خصوص تهديدات اسراييل افزود: اين تهديد توسط خود تحليل گران نظامي و استراتژيست هاي غربي و اسرائيلي پاسخ داده شده و اينكه اين تهديد قابل تحقق نيست زيرا يك تكنولوژي بومي را نمي توان با بمباران از بين برد و ممكن است تاسيسات يك ساختمان از بين برود ولي تكنولوژي قابل از بين رفتن نيست و اين اقدام يك حركت بسيار عبثي است و طبيعي است كه هر اقدام نظامي كه عليه جمهوري اسلامي ايران با هر بهانه اي كه امروز بهانه هسته اي است صورت بگيرد جمهوري اسلامي ايران به تهديد كننده به نحوي قاطع پاسخ خواهد داد.
وي افزود: ما ضمن اينكه اين تهديدات اسراييل را تهديداتي خام مي دانيم آمادگي هم داريم در صورت بروز تهديد، اقدامات موثري را هم بمنظور كاهش اثرات ضربه و هم تبديل آن به يك مشت آهنين فراهم كنيم كه هيچ امنيتي درهيچ كجاي اسراييل براي اسراييلي ها باقي نماند.
عضو ارشد منافقين دستگير شد
فارس:  يكي از عناصر مهم گروهك تروريستي منافقين در جنوب كشور دستگير شد.يكي از عناصر مهم گروهك منافقين توسط نيروهاي امنيتي و نظامي كشور در اين مرز و در حالي كه فرد مذكور در دستشويي اين منطقه مرزي جنوب كشور پنهان شده بود، دستگير و تحويل مقامات ذيصلاح شد.
بررسي براي مشخص  شدن دليل حضور اين فرد كه از اعضاي بلندپايه گروهك تروريستي منافقين است، در منطقه مرزي كشور ادامه دارد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |