دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۵ - Oct 4, 2004
در حاشيه استيضاح وزير راه
* وزراي مسكن، فرهنگ و ارشاد اسلامي، كشور، نفت، نيرو، كار، صنايع و معادن، تعاون، رفاه و تأمين اجتماعي، معاون اول رئيس جمهور، معاون پارلماني رئيس جمهور، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح، معاونان وزير راه از جمله مدير عامل ها، رئيس سازمان هواشناسي، رئيس سازمان نقشه برداري و حتي تعدادي از نمايندگان مجلس ششم در مجلس حاضر بودند.
* نشستن نمايندگان در مجلس كاملا به صورت فراكسيوني صورت گرفته بود ولي از ابتدا هم معلوم بود كه استيضاح با رأي بالايي رأي خواهد آورد.
فراكسيون اقليت حتي حاضر نشد فردي را از شوراي مركزي خود براي دفاع از خرم هزينه كند.
* حضور حدود ۱۵۰ خبرنگار و عكاس داخلي و خارجي در اين زمينه جالب توجه بود. البته اين بار عكاسان و فيلم برداران حتي اجازه ورود به داخل صحن علني را يافتند. شايان ذكر است، در مجلس ششم دوربين ها حتي حق ورود به كريدور نمايندگان در خارج از صحن علني را هم نداشتند.
* رفت و آمد معاونان خرم در ميان نمايندگان بسيار مشهود بود و اين امر موجب اعتراض و تذكرات آيين نامه اي نمايندگان شد.
* نماينده كرمانشاه كه چند سالي در كميته امداد فعاليت داشته اعلام كرد هزينه افتتاح يك روزه فرودگاه امام برابر حقوق ۱۰۰ هزار خانواده ۵ نفره تحت پوشش كميته امداد بوده است.
* همه اعضاي هيأت دولت به طور تقريبي در مجلس حاضر بودند به طوري كه مسئولان خدمات مجلس مجبور شدند چندين صندلي اضافه از بيرون به داخل صحن علني بياورند. طه هاشمي، آصفي، ميرلوحي و بيطرف افرادي بودند كه جاي نشستن نداشتند. محسن كوهكن در اظهارات خود گفت صله رحم كار خوبي است ولي اميدواريم اعضاي هيأت دولت در غير از مورد فرمان ده ماده اي نيز صله رحم را به جا آورده و به ما در مجلس سر بزنند.
* كوهكن در اظهارات خود مجبور شد بخشي از اظهارات خرم را كه در يكي از جلسات داخلي وزارت راه ضبط شده بود با واكمن پشت تريبون مجلس پخش كند كه خرم نيز در صحبت هاي خود پاسخي به آن نوار نداد.
* نادران در تذكرات متعددي اعلام كرد خرم پاسخ موارد مطروحه در استيضاح را نمي دهد و مي خواهد طفره رود. اينقدر اين تذكرات ادامه يافت تا اينكه محبي نيا از اعضاي هيأت رئيسه مجبور شد پايين رفته و از او روبوسي كند و او را سرجاي خود بنشاند.
* هنگامي كه حداد جلسه را در پايان ظهر تنفس داد، خرم به سراغ حداد در بخش هيأت رئيسه رفت و دقايق طولاني را با وي و ساير اعضاي هيأت رئيسه به گفتگو پرداخت.
* در پاسخ به اظهارات خرم در زمينه فرودگاه امام، سرلشكر فيروزآبادي در نامه اي به رئيس مجلس به اظهارات وزير راه پاسخ گفت و حداد از زاكاني خواست كه نامه را از تريبون مجلس بخواند اما بعد از تذكر جبارزاده مبني بر غيرقانوني بودن قرائت اين نامه، اعلام كرد براي رعايت آيين نامه اين نامه را فعلا نمي خوانيم و تذكر توكلي در اين زمينه براي خواندن نامه نيز تأثيري نداشت.
* شنيده ها حاكي از آن است كه آقاي خاتمي سه روز پيش و قبل از سفر به الجزاير، كشاورزيان رئيس شركت هما را به سمت سرپرستي اين وزارتخانه منصوب كرده است.
* كف زدن تعدادي از معاونان خرم و اعضاي هيأت دولت بعد از اظهارات خرم جالب به نظر مي رسيد.
* حداد عادل بعد از استيضاح گفت: رأي عدم اعتماد به مفهوم محروم كردن كسي از خدمت نيست و خرم مي تواند در سنگر ديگري خدمت كند.
* باهنر نيز با اعلام اين نكته كه نتيجه استيضاح از قبل قابل پيش بيني بود گفت اميدواريم رابطه دولت و مجلس هرگز به اين صورت ادامه پيدا نكند و يك تعامل سازنده با هم داشته باشند.
* رئيس مجلس نسبت به بي نظمي تعدادي از خبرنگاران و تماشاگران صحن علني تذكر داد و خواست نظم جلسه حفظ شود.

كتاب جديد فارسي مقطع راهنمايي با مشاركت استانها تأليف مي شود
يكي  از مؤلفان  كتاب  فارسي  دانش آموزان ، گفت : طرح  تغيير و تأليف  كتاب  جديد فارسي  مقطع  راهنمايي  با مشاركت  استانهاي  كشور از دو ماه  آينده  آغاز مي شود.
محمدرضا سنگري   ديروز  در همايش  طلايه داران  و در جمع  معلمان  پايه  دوم  و سوم  مقطع  ابتدايي  شهرستان  گنبدكاووس افزود: كار برنامه ريزي  براي تغييرات  اساسي  در كتاب  فارسي  مقطع  راهنمايي  از دو سال  قبل  آغاز و هم اكنون  مراحل  پاياني  را سپري  مي كند. به  گفته  وي ، براي  تاليف  كتاب  جديد، آموزش هاي  لازم  به  مؤلفان  استاني  داده  خواهد شد.
سنگري  اضافه  كرد: در تاليف  كتاب  فارسي  جديد، شرايط جغرافيايي ، تاريخي ، ديني ، مذهبي  و فرهنگي  هر استان  لحاظ مي شود.
اين  مؤلف  همچنين  گفت : تاليف  كتاب  فارسي  جديد يك  سال  طول  خواهد كشيد وپس  از آن طي  سه  سال  به صورت  آزمايشي  در برخي  مدارس  راهنمايي  كشور تدريس خواهد شد.
سنگري ، بدون  اشاره  به  نام  كتاب ها، از تغييرات  جديد در چهار كتاب  ديگر مقطع  راهنمايي  خبر داد و افزود: گروه  مؤلفان  كتب  درسي  وزارت  آموزش  و پرورش  برنامه ريزي  در اين  خصوص  را آغاز كرده اند.
وي  كه  عضو گروه  مؤلفان  كتب  درسي  وزارت  آموزش  و پرورش  است ، هدف  نهايي  از تغييرات  در كتاب هاي  درسي  را رسيدن  به  چند تاليفي  ذكر كرد و گفت : در صورتي كه  از يك  كتاب  درسي  چند تأليف  وجود داشته  باشد، معلم  آزادي  و اختيار عمل بيشتري  در تدريس  خواهد داشت .

اخبار كوتاه سياسي
مسجد جامعي: طرح تحقيق و تفحص از ايرنا را قبول مي كنيم
فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در صورتي كه مجلس طرح تحقيق و تفحص از خبرگزاري جمهوري اسلامي را تصويب كند، آن را قبول خواهيم كرد.
احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه جلسه استيضاح احمد خرم در گفتگو با خبرنگاران پارلماني در پاسخ به سؤالي در خصوص اظهارت صبح امروز نماينده تهران پيرامون ارائه طرح تحقيق و تفحص از خبرگزاري جمهوري اسلامي در مجلس اظهار داشت: ما تابع مجلس هستيم و مجلس اگر طرح تحقيق و تفحص از خبرگزاري جمهوري اسلامي را تصويب كند، ما آن را انجام خواهيم داد. وي افزود: در صورت تصويب طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز همكاري خواهد كرد.
كانديداي مشتركي را با جبهه پيروان خط امام و رهبري معرفي مي كنيم
جامعه  انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار با جبهه  پيروان خط امام و رهبري به تصميم واحدي رسيده اند و در انتخابات رياست جمهوري آينده كانديداي مشترك معرفي خواهند كرد.احمد كريمي اصفهاني دبير جامعه  انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار پس از بيان اين مطلب افزود: جامعه  انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار عضو جبهه  پيروان خط امام و رهبري است، بنابراين كانديداي ما نيز همان كانديداي جبهه خواهد بود.
جاسوسان اسرائيل در عراق، ايران و سوريه را رصد مي كنند
خبرگزاري فرانسه به نقل از رئيس كميته روابط خارجي پارلمان مصر گزارش داد كه رژيم صهيونيستي در پي حمله نظامي آمريكا به عراق، تعداد زيادي جاسوس را به منظور جاسوسي از ايران و سوريه به شمال كردستان اعزام كرده است. اين خبرگزاري به نقل از مصطفي فكي كه با تلويزيون مصر صحبت مي كرد، افزود: تعداد زيادي از عناصر وابسته به اسرائيل در شمال عراق حضور دارند و به جاسوسي از ايران و سوريه مي پردازند. براساس اين گزارش، وي با به چالش كشيدن اظهارات اياد علاوي، نخست وزير عراق در تكذيب حضور نيروهاي صهيونيستي در نواحي كردنشين با عصبانيت گفت: آنها مي توانند اين مسئله را تكذيب كنند، اما اين واقعيتي است كه وجود دارد. وي كه از اعضاي برجسته حزب دموكرات ملي وابسته به حسني مبارك، رئيس جمهور مصر نيز مي باشد افزود: در حالي كه عراق به مركزي براي هر كه مي خواهد با آمريكا بجنگد تبديل شده است، اوضاع اين كشور روبه وخامت گذاشته است.
وزير كشور عراق مدعي دستگيري چند ايراني در سامرا شد
الراي العام به نقل از فلاح نقيب مدعي شد كه در حمله آمريكا و نيروهاي عراقي به شهر سامرا، چندتن دستگير شده اند كه در ميان اين افراد اتباعي از چند كشور ازجمله ايران، سوريه و يمن به چشم مي خورند.اين روزنامه چاپ كويت به نقل از فلاح نقيب، وزير كشور عراق نوشت كه افراد مسلح عراقي شامل فداييان صدام، عناصري از گروه التوحيد و الجهاد و مجرماني هستند كه اكتبر سال ۲۰۰۲ از سوي نظام سابق صدام آزاد شده اند.وي اطلاعات بيشتري درخصوص افراد دستگير شده ارايه نكرد.

آصفي:
در صورت رفتن پرونده به شوراي امنيت طرف مقابل بازنده است
ايسنا: حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان روز گذشته در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در خصوص بازرسي از سايت پارچين از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اين كه آمريكا شانتاژ مي كند چيز نو و تازه اي نيست و قبلا هم لويزان و شيان مطرح شد كه بعدا كذب بودنش ثابت شد و پارچين هم يكي از اين هياهوهاست.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص اظهارات مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر اين كه احتمال دارد پرونده ايران به شوراي امنيت برود، گفت: اعتقاد ندارم پرونده ما بايد به شوراي امنيت برود.
اگر چه از رفتن پرونده مان هم نگران نيستيم و بازنده اصلي در اين قضيه در صورت احتمال رفتن پرونده به شوراي امنيت طرف مقابل است نه ايران. وي گفت: گفت وگوها با بازرسان آژانس كمك مي كند بعضي ابهامات معدود با آژانس برطرف شود.
آصفي درخصوص طرح ازسرگيري غني سازي اورانيوم كه قرار است از سوي مجلس شوراي اسلامي مطرح شود و اين كه آيا اين طرح در تعارض با توافق با اروپاست؟ گفت: اين طرح در مراحل مقدماتي كار در مجلس است.
اگر مجلس يك قانوني را بگذارد و مراحل طبيعي و قانوني خود را طي كند و مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گيرد و به صورت قانون در آيد، طبيعي است دولت از آن تبعيت خواهد كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: اميدواريم اروپا با رويكرد مناسب خود شرايط داخل كشور را درك كند و همچنان براساس گفت وگو، مفاهمه و احترام، به سوي به رسميت شناختن حقوق مشروع ايران حركت كند تا گفت وگوهاي ما با آژانس و اروپا دچار چالش نشود.
ضمن اين كه گزارش آتي آژانس مثبت تر خواهد بود.
آصفي در خصوص سكوت جامعه جهاني در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي گفت: متاسفانه به رژيم صهيونيستي يك مصونيت بين المللي داده اند و به اين ترتيب اجازه دارد مرتكب جنايات و سياست خشن شود.
وي با اشاره به اين كه نقش برگزاري اجلاس كشورهاي همسايه عراق و گروه هشت در قاهره چيز خوبي است، گفت: ايران از ابتكاراتي كه باعث ايجاد ثبات در عراق شود، استقبال مي كند و به صورت اصولي براي شركت مشكلي نداريم و جزييات حضورمان به آينده مربوط مي شود.
به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص جنايات آمريكا در سامرا و كشته شدن ايراني ها در آنجا گفت: جنايات آمريكا در سامرا و كشته شدن بسياري از افراد بي گناه غيرقابل توجيه است.
آمريكايي ها نشان دادند براي اين كه خود را در اين جنگ نابرابر پيروز نشان دهند، از هيچ چيزي نمي گذرند.
وي افزود: در گذشته هم اخباري مبني بر كشته و دستگير شدن ايراني ها در عراق منتشر مي شد كه شواهدي از آنها وجود نداشت، ضمن اين كه سامرا يك شهر زيارتي است و ممكن است ايراني ها در آنجا بوده باشند، اما اينكه فردي ايراني كشته شده باشد را هنوز نمي دانيم.

وزير رفاه و تأمين اجتماعي:
۲۳ ميليون روستايي و عشاير تحت پوشش وزارت رفاه قرار مي گيرند
صندوق حمايت از زنان سرپرست خانوار و كارگردان ساختماني تأسيس مي شود
وزير رفاه و تأمين اجتماعي خبر داد: با تأسيس سازمان خدمات بيمه روستاييان، طي ۱۰ سال، ۲۳ ميليون روستايي و عشاير تحت پوشش قرار مي گيرند.
به گزارش ايسنا دكتر شريف زادگان در سمينار استانداران كشور، سياستهاي مدنظر وزارت رفاه را شامل تغيير اساسنامه هاي تمام بيمه ها، نظارت و ارزشيابي حوزه ها، كم كردن همپوشاني، پوشش كامل بيمه درماني در زمينه ارائه خدمات بيمه اجتماعي به روستاييان عنوان كرد.
وزير رفاه، تأسيس صندوق كارگران ساختماني، حمايت از كودكان، ايجاد صندوق حمايت از زنان سرپرست خانوار، تدوين قانون بيمه رانندگان درونشهري، اصلاح قانون بيمه رانندگان برون شهري، هدفمند كردن رايانه ها، تدوين سياست هاي رفاه و كاهش فقر را در دستور كار وزارت رفاه قرار دارد.
شريف زادگان در مورد امداد و نجات در كشور افزود: براي اولين بار اين وظيفه و اختيار بر عهده يك دستگاه دولتي قرار داده شده كه نقش حاكميتي را برعهده دارد و با توجه به فعاليتهاي وزارت كشور و هلال احمر و وفاق صورت گرفته در اين زمينه سازمان عملياتي مديريتي مياني درباره اين قضيه تعريف مي شود.
وزير رفاه و تأمين اجتماعي در مورد نيروي انساني اين وزارتخانه نيز گفت: نيروي زياد، كارآمدي ندارد؛ بلكه نيروهاي متخصص و توانمند بازدهي خواهند داشت؛ بر اين اساس ساختار وزارت رفاه بسيار منسجم و بر اساس نيازهاي معاونتهاي سياستگذاري، رفاه و تأمين اجتماعي و تخصص رايانه، اقتصادي، هماهنگي و نظارت و معاونت پارلماني و حقوقي و منابع انساني تعريف شده است.
وي با اشاره به استقرار يكي از مديران وزارت رفاه در كميته امداد استان افزود: با توجه به اين كه دولت ۴۸۵ ميليارد تومان به كميته امداد كمك مي كند، نظارت وزارت رفاه بر روند صرف بودجه در كميته امداد لازم است. شريف زادگان در پايان از تشكيل شوراي هماهنگي رفاه در استانها خبر داد.

شوراي اقتصاد قيمت كالاهاي اساسي و ميزان واردات شكر و برنج را تصويب كرد
براساس تصويب شوراي اقتصاد قيمت آرد براي پخت نان در شهرها و روستاهاي كشور ۷۵ ريال و براي واحدهاي توليد نان هاي حجيم ۴۵۰ ريال تا ۱۵۳۰ ريال تعيين شد.
به گزارش خبرنگار ما شوراي اقتصاد در جلسه اخير خود همچنين با واردات ۷۰۰ هزار تن برنج براي توزيع در شبكه كالابرگ و ديگر مصارف و ۵۴۰ هزار تن روغن نباتي و ۴۱۴ هزار تن شكر خام موافقت كرد كه قيمت فروش آن براي مصارف كالابرگ تعادلي، مراكز خيريه و مصارف خاص توسط سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان تعيين و اعلام مي شود.
در جلسه شوراي اقتصاد قيمت هر كيلو قند و شكر كالابرگ عادي ۲۰۸ ريال، براي امور خيريه ۲۰۸۷ ريال و مراكز آموزشي ۳۱۶ ريال تعيين شد.شوراي اقتصاد همچنين تصويب كرد نرخ فروش قندوشكر به مصرف كننده در سراسر كشور توسط سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان تعيين و اعلام  شود.

چهارمين همايش چهره هاي ماندگار هفته آينده برگزار مي شود
چهارمين همايش چهره هاي ماندگار، ۱۸ مهر در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار مي شود.
محمود اسعدي، دبير چهارمين همايش چهره هاي ماندگار با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: اين همايش توسط صدا و سيما و با همكاري نهادهاي علمي كشور مانند دانشگاه ها، انجمن آثار و مفاخر فرهنگي و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برپا مي شود.
وي ايجاد وفاق علمي بين دانشمندان و انديشمندان را از اهداف برگزاري اين همايش عنوان كرد و افزود: در سه همايش گذشته از ۱۰۵ نفر در رشته هاي علوم آزمايشي، هنر، فني و مهندسي، كشاورزي و دامپزشكي تجليل به عمل آمد و امسال نيز از ۲۵ نفر فرهيخته تجليل مي شود.
اسعدي، از افتتاح بخش بين الملل در اين همايش خبر داد و گفت: در چهارمين همايش چهره هاي ماندگار، از شخصيت هاي غير ايراني در رشته هاي ايرا ن شناسي، اسلا م شناسي و زبان و ادبيات فارسي تجليل مي شود.

سفير انگلستان در عراق:
حمله به ايران و سوريه تخيلي بيش نيست
ايسنا: سفير انگلستان در عراق ادعا كرد: عدم اجراي انتخابات در برخي از شهرهاي عراق به مشكلاتي بر مي گردد كه به اعتقاد برخي از اعضاي دولت عراق، به عدم تمايل تهران و دمشق به بازسازي عراق بستگي دارد.به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، ادوارد چاپلين، سفير انگلستان در بغداد گفت من معتقدم كه مخالفت برخي كشورها با روند ايجاد دموكراسي نمي تواند عاملي اساسي باشد؛ زيرا كه ما نمي توانيم پيش بيني كنيم كه الگوي آينده در عراق بعد از پايان روند سياسي مي تواند به چه ميزاني به كشورهاي همجوار تأثير گذار باشد. هر كشور شرايط خاص خودش را دارد و بايد خودش روش حكومت را تعيين كند. وي در پاسخ به اين كه بنابر ادعاهاي مقامات عراقي گروه هاي مبارز از مرزهاي ايران و سوريه وارد عراق مي شوند و برخي ها معتقدند كه اين دو كشور هرگز نمي توانند از سياست آمريكا در عراق حمايت كنند و معتقدند كه نقش آنها در اين كشور بعد از موفقيت واشنگتن در آرام ساختن اوضاع است، ادعا كرد: اين سخنان نظريه اي افراطي بيش نيست كه در اين نظريه تمايلات حكومت هاي انگليس و آمريكا به صورت خيال پردازي مطرح شده است كه از جمله اين تخيلات آن است كه آمريكا و انگليس در امور اين دو كشور (ايران و سوريه) به صورت عمدي دخالت خواهند كرد. صحبت كردن در مورد حمله به ايران و سوريه تخيلي بيش نيست و از سويي تكرار تجربه عراق در هر يك از دو كشور غير ممكن است، آن هم تجربه اي كه بسيار جنجال برانگيز بوده است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |