دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۵ - Oct 4, 2004
رئيس دفتر منطقه اي يونسكو در دهلي تأكيد كرد:
ضرورت ايجاد محتواي فارسي و عربي در اينترنت
002670.jpg
ايسنا: رئيس دفتر منطقه اي يونسكو در دهلي گفت: نياز به ايجاد محتواي فارسي، عربي و به طور كلي زبان محلي در اينترنت به شدت احساس مي شود و بايد به موازات كار سخت افزاري، دنبال ايجاد نهضت نرم افزاري نيز باشيم.
پروفسور توفيق در نشست توسعه  راهبرد ملي در زمينه  فناوري اطلاعات كه ديروز در هتل المپيك برگزار شد گفت: يونسكو در زمينه ICT و محتواي آن استراتژي هاي ميان مدتي كه معمولا شش ساله هستند را در نظر گرفته كه در حال حاضر در ميانه  اين برنامه  ميان مدت هستيم.
توفيق با بيان اينكه سعي مي كنيم در اين استراتژي هاي ميان مدت استراتژي يونسكو را به تصويب نهادها در كشورهاي مختلف برسانيم، اظهار داشت: در اين استراتژي ها اهدافمان بيشتر مربوط به اطلاعات و ارتباطات و دسترسي همگان به آن است و در اين مسير سعي در كاهش شكاف ديجيتالي داريم.
وي، ضعف ساختارها، كمبود امكانات مالي و مقاومت در برابر سواد آموزي، را از موارد ضعف در اين مسير عنوان كرد و افزود: از طريق تدوين برنامه هاي مختلف، سعي در رفع اين نقاط ضعف داريم بنابراين در اين مسير در تلاش هستيم كه شركاي خود را درگير كنيم و در اين راستا به همكاري سازمان هاي بين المللي نياز داريم.
رئيس دفتر منطقه اي يونسكو در دهلي، به ايجاد يك شبكه  جهاني تاكيد كرد و گفت: در حال حاضر با مشكل دسترسي به اينترنت مواجهيم اما آنچه كه در حال حاضر به دنبال آن هستيم، توجه جوانان به بحث محتوايي در اينترنت است زيرا با توجه به گسترش استفاده از اينترنت، جوانان بايد به دنبال مفاهيم محتوايي باشند. وي، در ادامه توصيه كرد: در زمينه  برنامه هاي محتوايي و توسعه  آن بايد سعي كنيم در سطوح محلي، دركي از محتواي برنامه هاي بومي به وجود آورده و با كدبندي، قوانين و مقررات لازم را براي اشاعه دانش بومي ايجاد كنيم.
وي، ادامه داد: درست است كه دغدغه جهاني شدن داريم اما اين موضوع نبايد به قيمت خراب كردن و لطمه خوردن فرهنگ بومي تمام شود.
توفيق، در پايان پيشنهاد كرد: بهتر است اجلاس منطقه اي در اين زمينه برگزار شود تا به ديگران از فعاليت ها و برنامه هاي ايران گفته شود تا نه تنها IT را توسعه دهيم بلكه فرهنگ و هويت خودمان را نيز توسعه ببخشيم.
معاون نماينده  UNDP در تهران نيز گفت: انقلاب ICT روند تاريخ را تغيير مي دهد و كشورهاي در حال توسعه بايد خود را مجهز به سياست هاي مربوط به آن كنند تا به جامعه  جهاني بپيوندند.
شوشو مهمترين چالش امروز را فراهم كردن ICT براي افراد بومي و جوامع محلي عنوان كرد و افزود: تكنولوژي هاي نوين فناوري اطلاعات و ارتباطات موتور محركه  جهاني شدن محسوب مي شود و صاحبان داراي اطلاعات و فاقد اطلاعات را دور هم جمع كرده و منجر به كاهش شكاف ديجيتالي مي شود.
وي گفت: UNDP در ايران برنامه هاي مختلفي را انجام داده و همكاري نزديكي با دولت و شركاي ديگر در زمينه  ICT دارد، به عنوان مثال در زمينه  استفاده از ICT در شهرهاي مختلف با سازمان مديريت و برنامه ريزي در حال همكاري است.
معاون نماينده UNDP در تهران در ادامه افزود: در اين زمينه مشاركت و همكاري تنگاتنگي را با دولت ايران داشتيم و خواهيم داشت تا بتوانيم برنامه هاي خودمان را به پيش ببريم.
وي گفت: از برنامه هاي خوب دولت جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه گشايش بيش از ۱۰۰ مركز اطلاعات روستايي در سطوح مختلف جامعه و به زبان انگليسي و فارسي متناسب با نيازهاي روستائيان است كه با اين كار روستاييان از امكانات لازم براي اشتغال و مسائلي از اين قبيل بهره مند مي شوند.
وي تصريح كرد: اين پروژه به توسعه  پايدار انساني كمك مي كند و با ظرفيت سازي در زمينه  سازماني و فناوري اطلاعات داده هاي لازم را فراهم مي كند و توصيه هاي لازم را براي تدوين استراتژي ملي تدوين مي كند تا از IT به عنوان توسعه  پايدار انسان ها استفاده كنيم.

افزايش واردات تجهيزات صنعت فضانوردي به هند
موج: ميزان واردات تجهيزات صنعت فضانوردي به هند افزايش مي يابد.
آژانس فضانوردي هند اعلام كرد: انتظار مي رود ميزان واردات تجهيزات صنعت هوانوردي از آمريكا به اين كشور در ماه جاري ميلادي سه برابر شود.
رئيس آژانس فضانوردي آمريكا در اين باره گفت: افزايش واردات تجهيزات اين صنعت به هند نشانگر رشد اين صنعت در هند است.آژانس فضانوردي هند هر ساله تجهيزاتي به ارزش ۲۵ ميليون دلار از آمريكا وارد مي كند.انتظار مي رود اين رقم طي سالهاي آتي به ۷۰ تا ۱۰۰ ميليون دلار افزايش پيدا كند. براساس اين گزارش آژانس فضايي هند در نظر دارد با همكاري با شركت آمريكايي بوئينگ ستلايدسيستم دست به توليد ماهواره هاي ارتباطاتي بزند.

بخشي از اعتبارات تكفا پرداخت شده است
ايسنا: از اعتبارات اسمي ۲۵۰ ميليارد توماني فقط بخشي از آن را دريافت كرد ه ايم و اين مبلغ دريافتي بعد از گزارش خزانه اعلام خواهد شد.
مهندس نصرالله جهانگرد دبير شوراي عالي اطلاع رساني با بيان اينكه در حال تدوين و برنامه ريزي براي تكفاي دوم هستيم، گفت: بعد از تدوين، موارد لازم آن را در قالب يك مصوبه  جديد در سطح ملي به عنوان برنامه مرحله  دوم توسعه  IT كشور مطرح كرده و در طي برنامه  چهارم توسعه مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي افزود: مطالعات اوليه  اين كار انجام و پيش نويس نسخه  اول تهيه شده و به منظور نظرخواهي براي تعدادي از همكاران و مشاوران ارسال شده كه بعد از نهايي شدن نسخه، آن را به اطلاع عموم مردم خواهيم رساند.جهانگرد ادامه داد: وظيفه  ما تهيه و آماده كردن اين بخش از كار يعني تهيه  نسخه  مقدماتي بود كه اين كار تا پايان مهر ماه به پايان مي رسد و به زودي اعلام عمومي خواهد شد.

راه اندازي سايت اينترنتي صندوق رفاه دانشجويي
گروه دانش: سايت اينترنتي صندوق رفاه دانشجويي وزارت بهداشت با هدف ارائه تسهيلات بيشتر به دانشجويان و كاهش مراجعه آنها راه اندازي شد.
رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت با اعلام اين خبر گفت: با راه اندازي اين سايت دانشجويان مي توانند از آخرين وضعيت بدهكاري، بستانكاري و پرداخت هاي خود آگاه شوند. وي با بيان اينكه هر فرد مي تواند با وارد كردن اطلاعات شخصي خود، وارد سايت شده و از وضعيت خود مطلع شود، نشاني سايت را www.srd.ir بيان كرد.

سيستم هاي هوشمند براي ناشنوايان و معلولان
ايسنا: سيستم هاي الكترونيك هوشمند توسط يك شركت الكترونيكي اروپايي در نمايشگاه جيتكس ۲۰۰۴ به نمايش درمي آيد.
توليدات اين شركت نرم افزاري تحت عنوان CPI در زمينه هايي مانند CPU، پلت فرم ها و نرم افزارهاي هوشمند ارائه خواهد شد. اين شركت سعي كرده است سيستم هاي هوشمند براي ناشنوايان و معلولان براي استفاده از كامپيوتر ارائه كند. اين شركت از تجربيات سال گذشته در خصوص سيستم هاي مختلف الكترونيكي و هوشمند استفاده كرده است.

روابط عمومي الكترونيكي
موج: طرح راه اندازي روابط عمومي الكترونيكي در پست بانك تهيه شده است.
مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل پست بانك با بيان اين مطلب گفت: طي يك سال گذشته در حوزه برنامه ريزي و آموزش دستورالعمل و شيوه هاي كاري روابط عمومي استانها تهيه و تدوين و سياست ها و استراتژي هاي كلان اين حوزه كاري به استانها ابلاغ شده است.
وي افزود: يكي از برنامه هاي روابط عمومي الكترونيكي راه اندازي واحد ارتباطات مردمي در سال گذشته بوده است.

روبات جهت ياب با «سبيل» طبيعي موش
ايسنا: محققان ژاپني و آلماني موفق به ساخت يك روبات با سبيل طبيعي موش شده اند كه مي تواند زوايا را به طور دقيق ارزيابي كند.
اين موش مصنوعي با همكاري دانشگاه توكيو و دانشگاه زوريخ ساخته شده و در آن از سبيل طبيعي موش به دليل اندازه و شكل مناسب و دقيق آن و همچنين تعدادي سبيل مصنوعي استفاده شده است.
هر سبيل مستقيماً به يك ميكروفون متصل است كه مي تواند لرزه ها را با حساسيت مخصوص (بيش از ۳ لرزه در ثانيه) تشخيص دهد.در اين پروسه از روشي كه يك موش واقعي از سبيل هايش براي حس كردن از طريق اعصاب موجود بيني استفاده مي كند، تقليد شده است.
يكي از طراحان ژاپني اين روبات مي گويد: سبيل طبيعي موش به روبات امكان مي دهد كه مسير خود را در فضاهاي مختلف پيدا كند.طراحان اين موش اميدوارند كه بتوانند از آن براي انجام كارهاي تعميري در فضاهاي تاريك و محدود استفاده كنند.
اين اختراع در كنفرانس بين المللي سيستم ها و روبات هاي هوشمند در سال ۲۰۰۴ در ژاپن ارائه شده است.

كرم هاي رايانه اي در قالب تصاوير گرافيكي
سينا: نخستين تصاوير گرافيكي هنري شامل برنامه هاي مخرب و ناخواسته اي كه مي تواند كنترل رايانه هاي شخصي را به دست بگيرند، روي شبكه ها پيدا شدند.
به گزارش بي بي سي، كارشناسان امنيتي شبكه ها انتظار داشتند اين تصاوير بعد از اين كه مايكروسافت در فرمت jpeg (استانداردي كه نحوه ذخيره سازي تصاوير گرافيكي را به صورت فشرده در فايل روي ديسك را بيان مي كند) دچار اشكال شود عملا فعال مي شوند.
اما اكنون اولين نمونه از تصاوير گرافيكي مخرب كه پس از ورود كنترل رايانه را عملا به دست مي گيرند مشاهده شده اند.
اين تصاوير گرافيكي زهرآلود اواخر هفته گذشته به يك گروه خبري هرزنامه ها فرستاده شدند.
شبكه هاي امنيتي اعلام كرده اند: اين تصاوير به وسيله تامين كنندگان اخبار اينترنتي شبكه Usenet Easynews كشف شده اند.
اين تصاوير گرافيكي مخرب بيشتر برنامه هاي مايكروسافت مخصوصا برنامه جستجوگري ويندوز را تحت حمله قرار مي دهند و درنهايت منجر به خاموش شدن دستگاه مي شوند.
اوليور فردريش مشاور امنيتي شركت سيمانتك اظهار داشته است، چنانچه اين تصاوير برنامه جستجوگري ويندوز و outlook را مورد حمله قرار دهند انتظار مي رود كه نسخه هاي آتي برنامه هاي ويندوز هم از اين حملات در امان نباشند.
شركت امنيتي F-security اعلام كرده است، از آنجا كه اين تصاوير قادر به كپي كردن و تكثير خود نيستند نمي توانند در دسته ويروسهاي رايانه اي قرار بگيرند.
ميكو هيپونن يكي از روزنامه نگاران آنلاين گفت: بدبختانه نسل جديدي از كرم هاي رايانه اي در قالب تصاوير گرافيكي مخرب و زهرآلود در حال ظهورند كه به شدت آينده رايانه ها را تهديد مي كنند.
مايكروسافت و شركتهاي امنيتي به كاربران اينترنتي هشدار داد كه از كليك كردن روي كليه تصاوير گرافيكي مشكوك و ناخواسته پرهيز كنند.

تدابير جديد براي مبارزه با اسپم ها
002664.jpg
موج: با نصب سيستم هاي جديد ضد اسپم توسط شركت هاي بزرگ اينترنتي، مبارزه با اسپم وارد مرحله جديدي مي شود.
شركت هاي آمريكن آن لاين، ياهو، مايكروسافت، كام كست و Earthlink قصد دارند از اكتبر آينده با وضع استانداردهاي جديد ارسال اي ميل، با سيل عظيم اسپم مقابله كنند.
بنابراين گزارش، سيستم جديد ضد اسپم اين شركت ها با بررسي نشان مبدا اي ميل هاي ارسالي اسپم ها را از ديگر اي ميل ها تشخيص داده و ارسال آنها را متوقف مي كند.اين ۵ شركت بزرگ اينترنتي از تمامي شركت هاي بزرگي كه تعداد اي ميل هاي ارسالي آنان زياد است درخواست كرده است تا از اين پس براي ارسال اي ميل هاي خود استاندارد تكنيكي اين شركت ها موسوم به چارچوب سياست گذاري ارسال اي ميل و هويت ارسال كننده را به كار گيرند.براساس اين گزارش، به كارگيري اين استاندارد هويت ارسال كننده اي ميل را مشخص كرده و ثابت مي كند نشاني اي ميل ارسالي جعلي نيست.
اين گزارش حاكي است جعل نشاني اي ميل در سال هاي اخير مورد استفاده بسياري از سارقان اينترنتي بوده كه با جعل نشاني بانك ها و مؤسسات مالي، اي ميل هاي دروغين به مشتريان اين بانك ها ارسال كرده و اطلاعات مالي آنان را به سرقت مي بردند.

آن لاين
محبوبيت روزنامه ها در عصر اينترنت
002661.jpg
ايلنا: با وجود اينترنت، وب، وبلاگ ها و توسعه IT در كشور، هنوز روزنامه ها از پرمخاطب ترين و فعال ترين قشر اطلاع رسان (مطبوعاتي) هستند.
پيمان بيات، استاد دانشگاه و كارشناس IT ضمن اشاره به وجود اينترنت در دهكده جهاني و عصر ارتباطات، گفت: عدم دسترسي سهل به اينترنت و تكنولوژي هاي اطلاعاتي باعث حضور پررنگ مطبوعات در زمينه توسعه IT در كشور شده است. وي تصريح كرد: كشورهاي توسعه يافته با در اختيار گذاشتن اينترنت به عموم بستر مناسب براي رشد فناوري اطلاعات فراهم مي كنند. وي در ادامه افزود: در كشور ما هزينه هاي هنگفت براي دسترسي به اينترنت و استفاده از لوازم خاص جانبي، باعث دوري گزيدن برخي مردم از اينترنت شده است، از اين رو به علت بهاي اندك روزنامه ها نسبت به اينترنت، مردم مطبوعات را بر اينترنت ترجيح مي دهند. وي در پايان گفت: تنها راه حل، كاهش هزينه ها است، در غير اين صورت حداكثر روزنامه ها بايد با تلاش مستمر در اين زمينه بستر مناسب براي توسعه IT در كشور را فراهم كنند.
همكاري باكتري ها براي ايجاد مقاومت دارويي
002667.jpg
ايسنا: يافته هاي جديد پژوهشگران حاكيست باكتري هاي عفوني براي ايجاد يك محيط بسيار مقاوم در برابر پادزيست ها با يكديگر همكاري مي كنند.
باكتري هايي كه عفونت هاي جديد و در بعضي موارد كشنده ايجاد مي كنند، براي انطباق با محيط جديد با يكديگر تبادل ژنتيكي انجام مي دهند.
پژوهشگران دريافته اند كه استاف آرئوس مي تواند با ساير رشته باكتري ها، تبادلات ژنتيكي انجام داده و در مدتي بسيار كوتاه در مقابل پادزيست ها مقاومت به وجود آورند. اين باكتري عامل انواع بيماري ها از جمله بيماري هاي پوستي نوزادان، سندرم شوك هاي مسموم و مسموميت سيستماتيك خوني موسوم به سپسينر است. محققان به اين نتيجه رسيده اند كه تمام دو هزار و ۸۱۷ رشته اين باكتري، براي ايجاد مقاومت در برابر پادزيست ها به ژن باكتري ديگر نيازمندند.
چين و روسيه در احداث پارك هاي فناوري همكاري مي كنند
ايسنا: آكادمي علوم چين و آكادمي علوم روسيه در نظر دارند با همكاري يكديگر در هر دو كشور پارك هاي فناوري احداث كنند.
لو يونگ زيانگ، رييس آكادمي علوم چين اعلام كرد كه اين آكادمي در نظر دارد با همكاري آكادمي روسيه پارك هاي فناوري را در شمال شرق چين و منطقه نووسيبرسك در روسيه تاسيس و راه اندازي كند.
نمايندگان اين دو آكادمي در چانگ چونگ و سيبري يادداشت تفاهمي در خصوص ۷ پروژه همكاري در اين زمينه به امضا رساندند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |