يكي از مهمترين ضعف هاي همايش ها و نمايشگاه ها در كشور فقدان سامانه هاي اطلاع رساني دقيق و كارآمد است
به بهانه نمايشگاه بين المللي صنعت در تهران ، نگاهي گذرا به روند بر گزاري اين گونه نمايشگاهها داشته ايم كه شايد به تحول و بهبود نحوه تدارك و اجراي اين گونه نمايشگاهها منجر شود .
نمايشگاه بين المللي صنعت تهران با استقبال دست اندر كاران داخلي و خارجي روبرو شد و انتظار مي رود كه آثار مثبتي نيز در اقتصاد كشور داشته باشد.
محمد علي خسروي
برگزاري نمايشگاه و همايش در ايران به صورت مفيد و كارآمدي از حدود يك دهه پيش رونق گرفته است و باتوجه به نبود تجربه كافي در اين زمينه از آغاز با كاستي هايي مواجه بوده كه بسياري از اين كاستي ها برطرف شده است و امروزه شاهد تربيت نيروهاي كارآمد و تشكل هاي قوي و توانا در ساماندهي و برگزاري اينگونه نمايشگاه ها در كشور هستيم.
رشد كيفي گردهمايي ها، نمايشگاه ها و همايش ها در ايران در گذشته مشهود است و مقايسه اي ميان رويدادهاي مشابه در يك دوره چندساله در كشور، رشد توانايي ها در اين بخش را نشان مي دهد.
علي رغم اين، در سال هاي اخير برگزاري اين نمايشگاه ها روندي يكنواخت و ثابت به خود گرفته و هرگونه تحول، نوآوري و رشد در آن به طور كلي متوقف شده است.
علي رغم تغيير نيازها و ضرورت هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي در ايران و جهان در سال هاي اخير اما برگزاري گردهمايي ها و نمايشگاه ها با شرايط و نيازهاي روز جامعه و مخاطبان هماهنگ نيست.
يكي از مسايلي كه عدم هماهنگي و برخورد فعال دست اندركاران اين امور را به خوبي نشان مي دهد، اين است كه هيچگاه براي تامين نيازها و رفع مشكلات موجود درمورد محل برگزاري اين رويدادها برنامه ريزي نشده است.
سال ها محل دائمي نمايشگاه هاي كشور در تهران مهمترين و منحصربه فردترين محل براي برگزاري اين رويدادها بود و با گذشت زمان و رشد جمعيت و شكل گيري تحركات اقتصادي در حول محافل و شركت هاي فعال اقتصادي، هيچ برنامه ريزي و تلاشي براي آينده اين فعاليت ها صورت نگرفته است.
شايد مهمترين و ريشه اي ترين دليل اين امر دخالت موثر عوامل دولتي در اين زمينه است كه موجب شده تا دست اندركاران در اين زمينه به پي ريزي يك فعاليت اقتصادي درازمدت با بنيادي قوي و متكي بر نيازهاي روزافزون جامعه روبه رشد ايران فكر نكرده اند.
برگزاري نمايشگاه بين المللي صنعت تهران بهانه اي است تا ضمن بررسي اهميت و آثار برگزاري اينگونه مراسم به مشكلات و ضعف هاي آن بپردازيم. نمايشگاهي كه با استقبال وسيع شركت هاي خارجي و داخلي مواجه شده است و آثار مفيدي بر اقتصاد كشور خواهد داشت ولي همانگونه كه اشاره شد به دليل فقدان هدف گذاري و برنامه ريزي دقيق و منظم آثار عميق و پايداري در اقتصاد كشور برجا نخواهد گذاشت.
يكي از دلايل اصلي اين امر توقف رشد فعاليت هاي نمايشگاهي در سطحي ثابت و رشد خطي آن در سال هاي اخير است.
جهان امروز به واقع عصر اطلاعات است و انفجار اطلاعات و فن آوري هاي نوين اطلاع رساني، امكانات وسيع و گسترده اي دراختيار بشر گذاشته است ولي در ايران ظاهرا بهره گيري از اين روش ها در سطح يك عامل تزئيني كاهش يافته است.
يكي از مهمترين ضعف هاي همايش ها و نمايشگاه ها در كشور فقدان سامانه هاي اطلاع رساني دقيق و كارآمد است.
امروزه اگر به پايگاه اطلاع رساني اينترنتي برخي از نمايشگاه هاي بزرگي كه همه ساله در كشور برگزار مي شود دقت شود مشاهده مي شود كه اطلاعات آن مربوط به نمايشگاه هاي قبلي است و براي دستيابي به اطلاعات آخرين نمايشگاه و يا نمايشگاه بعدي بايد با مراكز مربوطه به صورت حضوري و يا تلفني تماس برقرار كرد. مهم ترين نمايشگاه هاي بزرگ و بين المللي كشور ازجمله نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي دچار چنين عارضه اي هستند.
هدف چيست
فقدان برنامه ريزي و هدف گذاري و تهيه يك استراتژي براي نمايشگاه هاي بين المللي و ملي و تدوين معيارهاي حداقل براي اينگونه همايش ها گمشده اي است كه به دليل حاكميت تفكري راكد ناشي از تلاش دست اندركاران اينگونه نمايشگاه ها براي حفظ شرايط موجود و عدم نوآوري و تحول ايجاد شده است.
در نمايشگاه بين المللي صنعت تهران نيز علي رغم اهميت آن و حضور وسيع و گسترده شركت هاي داخلي و خارجي دغدغه اكثر شركت كنندگان به ويژه شركت كنندگان خارجي اين بود كه نمايشگاه بعدي در كجا برگزار مي شود.
علاوه بر اين فقدان سامانه هاي اطلاع رساني دقيق در اين نمايشگاه كه عارضه اكثر نمايشگاه ها و همايش هاي جاري در كشور است دامن اين نمايشگاه را نيز گرفته بود.
اكثر شركت كنندگان از عدم تامين نيازهاي خود در زمينه معرفي و شناسايي فعاليت هاي خود به دليل نبود برنامه ريزي دقيق گله مند بودند.
اولريش شايندست رييس اداره روندهاي اقتصادي و آمار اتحاديه توليدكنندگان تجهيزات برقي و الكترونيكي آلمان كه به عنوان مسئول فني تدارك حضور شركت هاي آلماني در نمايشگاه صنعت تهران حضور داشت گفت: برگزاري نمايشگاه تهران فرصت مناسبي براي شركت هاي آلماني براي مشاركت در طرح ها و فعاليت هاي اقتصادي در ايران و همكاري با همتايان ايراني است.
وي از تخصصي شدن برگزاري نمايشگاه ها در تهران به عنوان يك حركت مثبت ياد كرد و تاكيد كرد كه در گذشته و در نمايشگاه بين المللي تهران آلمان حضور گسترده اي داشت و حتي يك سالن بزرگ نمايشگاه را به طور كامل به خود اختصاص مي داد، ولي اين نمايشگاه ها از كارايي لازم برخوردار نبود و رويكرد جديد و تخصصي شدن آن به تبادل تجاري و بازرگاني ميان طرفين كمك بيشتري مي كند.
راينهارت ويلن بوخر مسئول اجرايي برنامه ريزي حضور شركت هاي آلماني نيز با تاييد اظهارات همكار خود از تمايل شركت هاي آلماني براي مشاركت گسترده تر در اينگونه نمايشگاه ها خبر داد و تاكيد كرد، عدم اطمينان به برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي به دليل احتمال تغيير محل برگزاري آن نوعي ترديد و عدم اطمينان در اين زمينه ايجاد كرده است.
وي افزود كه ثبات تصميم گيري مهمترين اصل براي برنامه ريزي تجاري است و در اين زمينه بدون وجود يك برنامه ريزي دقيق نمي توان اقدام كرد.
وي افزود: ما براي حضور گسترده تر در نمايشگاه هاي بعدي بايد برنامه ريزي كنيم و اين نشانه مفيد و كارآمدبودن حضور شركت هاي آلماني در نمايشگاه حاضر است.
مسئول غرفه هاي ديگر كشورهاي حاضر ازجمله شركت هاي فرانسوي و ايتاليايي نيز كه هريك با برنامه ريزي هاي متنوع و براساس مطالعات بازارسنجي، گروهي از شركت هاي فعال توليدكننده وسايل و ماشين آلات صنعتي را گرد آورده بودند از حضور در نمايشگاه و مفيدبودن آن ابراز رضايت مي كردند و برضرورت برنامه ريزي براي نمايشگاه هاي بعدي تاكيد داشتند.
فقدان برنامه ريزي
در مراجعه به نمايشگاه بين المللي همواره نبود برنامه ريزي و ارائه اطلاعات لازم براي هدايت مراجعه كنندگان از ضعف هاي مشهود و دايمي است.
در نمايشگاه صنعت تهران نيز اين امر به روشني ديده مي شد.شايد به دليل اينكه معلوم نبود چه كسي مسئول اطلاع رساني است تا روز سه شنبه و يك روز مانده به پايان كار نمايشگاه در محل ورودي ها و برخي مناطق تابلوهاي راهنما نصب نشده بود و مراجعه كنندگان براي رسيدن به محل برگزاري نمايشگاه صنعت بايد مراجعه كنندگان ديگر را دنبال مي كردند تا شايد به محل موردنظر خود برسند و يا بارها از افراد گوناگون سئوال كنند تا نشاني موردنظر را بيابند.
همه اين موانع و مشكلات براي مراجعه كنندگان با نبود يك مركز كه به افراد علاقمند اطلاعات لازم را ارايه دهد تكميل مي شد.
اين نمايشگاه بايد زمينه ارتباط دائم و موثر صنعتگران داخلي و خارجي را برقرار كند و دبيرخانه اي دائمي داشته باشد تا پس از برگزاري نمايشگاه و تا زمان نمايشگاه بعدي اطلاعات لازم را به علاقمندان ارايه كند. ايجاد يك پايگاه اطلاع رساني اينترنتي مي تواند در اين زمينه موثر باشد كه البته ظهور تجارت الكترونيك در ايران هنوز احساس نمي شود و بسياري از افراد و دست اندركاران برگزاري نمايشگاه ها و همايش هاي بين المللي در ايران هنوز اين رخداد را درك نكرده اند.
در نمايشگاه امسال ۶۹۱ شركت داخلي و خارجي حضور داشتند كه بيشتر محصولات عرضه شده نيز شامل وسايل، تجهيزات پيشرفته توليدي و صنعتي بود.
از كل شركت هاي حاضر ۴۳۳ شركت از ۲۴ كشور خارجي در نمايشگاه امسال شركت كرده بودند كه تحول عمده اي در كيفيت محصولات عرضه شده نسبت به سال هاي گذشته مشاهده مي شد.
علاقمندي شركت هاي خارجي براي حضور در ايران ناشي از توجه آنان به نياز كشور به فن آوري هاي نوين براي تامين امكانات لازم براي توسعه كشور است. اقتصاد ايران درحال تحول جدي است و حضور جدي آنان در نمايشگاه اخير و ديگر نمايشگاه ها نشانه اهميت ايران در اقتصاد جهان است.
براي هماهنگي با اين توجه جهاني بايد زمينه هاي لازم در كشور فراهم شود و يكي از مهم ترين امور به عنوان سه پل ارتباط تجاري با طرف هاي خارجي، ساماندهي برگزاري نمايشگاه ها و همايش هاي بين المللي است.