چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۳
اسطوره اي براي نسل جديد
004056.jpg
اشكان نعمت پور
پانزده سال زمان كمي نيست براي پوشيدن پيراهن منچستر يونايتد اما رايان گيگز آرام آرام به ميانه هاي دهه دوم حضورش در اولدترافورد مي رسد. هافبك ولزي كه روزگاري پرفروغ ترين ستاره يونايتد به شمار مي رفت، اكنون از مرز ششصد بازي باشگاهي براي شياطين سرخ گذشته تا به تاريخچه باشكوه يونايتد بپيوندد.
يك نسل ديگر
ستاره هاي فراواني به منچستر آمده اند و آن را ترك  كرده اند.
فرگوسن يك نسل طلايي پرورش داد و با آنان قهرمان اروپا شد و بعد آن دسته رويايي از هم پاشيد.
در تمام اين مدت گيگز در اولدترافورد حاضر بوده و نظاره گر فراز و فرود مرداني پرشمار. اما او وين روني را بهترين بازيكني مي داند كه در ميان قرمزها سربرآورده. پس از آن شروع رويايي در جام قهرمانان و هت تريك باورنكردني روني، حالا همه از روي كين تا رايان گيگز او را طليعه دار نسل جديد طلايي قهرمان سابق اروپا مي دانند.
آغاز رويأيي
۱۸ سال سن، ۳ ماه حاشيه نشيني به خاطر مصدوميت، اولين بازي براي تيمي در قواره  هاي منچستر يونايتد كه هميشه فشار روحي را با خود دارد، نخستين تجربه در ليگ قهرمانان. همه اينها كه دست به دست هم بدهند مي توانند مايه سقوط يك ستاره جوان شوند اما نه وين روني. مهاجم ملي پوش وقتي براي يونايتد اولين بازيش را برابر فنرباغچه انجام داد، نه نشاني از افول در او ديده مي شود و نه سرآسيمگي و تشويش. روني آماده بود و مهياي زدن سه گل روي سه حركت مختلف ... و بدين گونه ثابت شد فرگي يك بار ديگر در شكار استعدادهاي جوان به كژراهه نرفته.
پيوستن روني به يونايتد مثل شروعي كه در تيم ملي داشت، كمي غريب بود. منچستر قصد خريد او را نداشت تا تابستان آينده با رقمي بسيار اندك تر به خدمتش بگيرد اما يكباره پاي نيوكاسل به جريان نقل و انتقالات باز شد و پيشنهاد اين تيم به دفتر اورتون فكس شد تا الكس فرگوسن،  آشفته دست به جيب شود و ۶/۲۹ ميليون يورو بپردازد و «بچه فيل» را بخرد. هت تريك در اولين بازيش براي منچستر فوق العاده است، كاري بسيار ويژه اما نمايش وين به خاطر حركات اعجاب انگيزش، به خاطر اعتماد به نفس فوق العاده اي كه دارد، باور نكردني مي شود. رايان گيگز در توصيف هم تيمي جديدش مي افزايد: «او فقط ۱۸ سال سن دارد، اولين بار طعم ليگ قهرمانان را مزه مزه مي كرد و نزديك به سه ماه حتي در يك مسابقه عادي هم بازي نكرده بود.... خب، فقط مي شود خواب اين نوع شروع را ديد.»
خريد وين روني نه تنها يك سرمايه گذاري بزرگ روي آينده تيم بود كه توانست بزرگ ترين خلأ شياطين سرخ را محو كند. پارسال الكس فرگوسن خيلي تقلا كرد تا رونالدينيو را بخرد اما در رقابت با بارسلونا واماند. فرگي خوب مي دانست تك خال برزيلي چگونه مي تواند با غناي تكنيكي اش رنگ تازه اي به حركات يونايتد ببخشد و با حمايت از مهاجمان تيم، جاني تازه به خط آتش آن بدهد. حال وين روني دقيقاً همان نقش را برعهده گرفته تا بزرگ ترين كاستي يونايتد به تدريج از ميان برود. گيگز سخنانش را چنين پي مي گيرد: «بازي هاي وين در يونايتد فوق العاده بوده اند اما آمادگي و چالاكي اش بوده كه من را تحت تأثير قرار داده. معمولاً بازيكنان پس از مصدوميت، در اولين مسابقه شان پر اشتباه ظاهر مي شوند و قواي بدني آنها خيلي زود تحليل مي رود اما روني، خيلي ساده نود دقيقه بازي كرد، آن قدر راحت كه شوكه شدم. به همين سبب است كه نمايش هاي وين را - به خصوص در بازي اول - عالي مي دانم، چيزي در حد كامل.»
پسرك طلايي سابق اورتون انگار، همان راهي را مي رود كه رايان گيگز پيش تر رفته بود. تصوير هافبك ولزي، نخستين بار در ۱۸ سالگي بر صفحه اول روزنامه ها نشست و از او به عنوان يك ابرستاره ياد شد. به رغم تفاوت هاي بنيادين در سياق  بازي، گيگز جوان هم مثل روي فارغ از هيجان و دستپاچگي بازي مي كرد. بنابراين، پس از گذشت ساليان دراز و اندوختن آموزه هاي فراوان، اكنون گيگز مي تواند بهترين مشاور براي هم تيمي جوان خود باشد: «هنوز از من راهنمايي نخواسته اما وقتي ۱۸ ساله بودم، دقيقاً چنين شرايطي داشتم. وقتي جوان هستي، هميشه كمك خواستن از بازيكنان با سابقه تر چندان ساده نبود. آنچه من انجام دادم - و احتمالاً حالا وين روني پي گرفته - نظاره دقيق كارهايي بود كه مردان پرآوازه انجام مي دادند و پيروي از آنها، هميشه نگاه مي كردم تا ببينم مارك هيوز يا اريك كانتونا در زمين - يا حتي خارج از آن - چه مي كنند، درس هايي تازه فرا بگيرم و به كار ببندم. مطمئنم وين هم از ساير بازيكنان تيم فراوان خواهد آموخت.»
رويارويي
مسابقات مرحله مقدماتي جام جهاني فرا مي رسد و ولز به اولدترافورد مي آيد تا برابر انگليس بايستد و گيگز اين بار حمايت تماشاگران اولدترافورد را با خود نخواهد داشت چون قرار است با مردان سون گوران اريكسون رودررو شود: «انگليس مدعي اصلي صعود از اين گروه است و همه انتظار دارند آنها ما را شكست بدهند. اما ولز با تمام توان خواهد جنگيد تا امتيازات بازي را به چنگ بياورد. بازي با انگليس، براي همه ما مثل يك داربي است و خب، اين هم به نفع ما ست چون معمولاً داربي ها نتايج عجيبي را با خود دارند.»
گيگز در نهايت اين چنين حرف هايش را پايان مي دهد: «جدال با بعضي از بهترين دوستانم، بازيكناني مثل گري نويل  و ديويد بكهام حس عجيبي در من ايجاد مي كند. بيش تر از ۱۵ سال است كه مي شناسم شان اما شنبه، نود دقيقه همه چيز را از ياد مي برم. ديدار ويژه اي به انتظارمان نشسته كه پيروزي در آن، مي تواند براي من دنيايي خاطره بر جاي بگذارد.»

خبرها و نگاه ها
چلسي براي پرورش استعدادهاي جديد سرمايه گذاري مي كند
004065.jpg
گروه ورزشي ـ «رومن  آبراموويچ » مالك  باشگاه  چلسي  درصدد پرداخت  ۲۰ ميليون  پوند ديگر اما اين  بار نه  براي  خريد يك  بازيكن  تازه  بلكه  به  منظور ساخت  يك مجموعه  آموزشي  كاملا جديد و آكادمي  جوانان  است .
اين  مجموعه  شامل  ۱۵زمين  فوتبال  و آخرين  تجهيزات  رفاهي  بازيكنان  است .بنابراين  گزارش ، اين  مجموعه  در ژوييه  ۲۰۰۶ افتتاح  خواهد شد.اين  اقدام  براي  باشگاه  چلسي  كه  در راستاي  رسيدن  به  باشگاه هاي منچستريونايتد و آرسنال  در مورد پيشرفت  جوانان  و امكانات  آموزشي  است ، حركت  بزرگي  تلقي  مي شود.
باشگاه هاي  يونايتد و آرسنال  در پنج  سال  گذشته  برنامه هاي  چند ميليون پوندي  را براي  ساخت  مكانهاي  آموزشي  جديد آغاز كرده اند و اين  در حالي  است كه  بازيكنان  باشگاه  چلسي  همچنان  از محل  اقامت  قديمي  و كهنه  خود شكايت دارند.
خوزه  مورينيو سرمربي  اين  تيم  گفت : يكي  از دلايل  پيوستن  من  به  تيم چلسي ، تعهد آبراموويچ  و هيات  رييسه  اين  باشگاه  مبني  بر سرمايه گذاري  برروي  جوانان  بود.پيتر كنيون  رئيس  اجرايي  باشگاه  چلسي  نيز اظهار داشت : پيشرفت بازيكنان  كشور خودمان  يكي  از اهداف  حياتي  و مهم  اين  باشگاه  به  شمار مي رود.در اين  گزارش  آمده  است : تنها امضاي  قرارداد با ديديه  دروگبا ازمارسي  در زمان  خريد باشگاه  چلسي  توسط ابراموويچ  از سال  گذشته  تا كنون  بيش از ۲۰۰ ميليون  پوند هزينه  براي  اين  باشگاه  در برداشته  است .
«اوليور كان» تا سال ۲۰۰۸ در بايرن مونيخ مي ماند
004062.jpg
«اوليور كان» دروازه بان تيم ملي آلمان و باشگاه فوتبال بايرن مونيخ تغيير عقيده داده و مي گويد كه بعد از مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ همچنان در تيم ملي آلمان باقي خواهد ماند و باشگاه بايرن را هم تا سال ۲۰۰۸ ترك نخواهد كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از برلين، كان به هفته نامه اسپورت بيلد، از اين تصميم گيري جديدش سخن گفته است.كان با اين اظهار نظر، نشان مي دهد كه تغيير عقيده داده و ديگر تصميم به جدا شدن از تيم ملي و باشگاه بايرن مونيخ ندارد. كان گفته است كه قراردادش را براي دو سال ديگر با بايرن مونيخ تمديد خواهد كرد و تأكيد كرد كه از شوق و اشتياقش براي فوتبال و كسب موفقيت هيچ كاسته نشده است.وي در ماه مه عنوان كرده بود كه تمايل دارد بايرن را ترك كند و كار در يك باشگاه خارجي را تجربه كند. اما همين بازيكن در مصاحبه با اسپورت بيلد گفته است كه بعد از يك فصل عدم درخشش در بايرن و مشكلات كاري، چنين تصميم گيري كرده است اما امروز عقيده ديگري دارد.وي گفته است: امروز من سرشار از اشتياق فوتبال هستم و مي خواهم كه همه نيروي خود را بر اين كار متمركز كنم.كان همچنين گفته بود كه تا جام جهاني ۲۰۰۶ در تيم ملي خواهد ماند و بايرن مونيخ را هم به قصد كار در يك باشگاه خارجي ترك نخواهد كرد.

خبرها و نگاه ها
تيانجين  براي  ميزباني  المپيك امكانات  رفاهي ايجاد مي كند
004059.jpg
گروه ورزشي ـ مسئولان شهر تيانجين  از شهرهاي  شرقي  چين  و مكان  برگزاري  رقابتهاي  فوتبال  بازيهاي  المپيك  ،۲۰۰۸ درنظر دارند مبلغي  به  ميزان  پنج  ميليارد دلار ۴ ميليارد يورو صرف  آماده سازي  اين  شهر به  منظور ايجاد امكانات  رفاهي  براي  بازديدكنندگان  در بازيهاي  المپيك  كنند.
تيانجين  يكي  از پنج  شهر چين است  كه  ميزبان  بازيهاي  المپيك  ۲۰۰۸ خواهد بود و برگزاركنندگان  اين  بازيها قصد دارند رقابتهاي  قايقراني  و برخي  مسابقات  فوتبال  را در اين  شهر برگزاركنند.
خبرگزاري  شين  هوا به  نقل  از ليو ميلي  يكي  از مقامهاي  تجاري  تيانجين گزارش  داد: در اين  شهر قرار است  چندين  هتل ، يك  مركز ورزشهاي  آبي ، يك  مركزخريد و ديگر امكانات  رفاهي  بنا شود.
شهر شانگهاي  و شهر ساحلي  چينگ  دائو واقع  در شرق  چين  از ديگرمكانهاي  برگزاري  بازيهاي  المپيك  ۲۰۰۸ بهمراه  پكن  به  شمار مي روند.
منچستر يونايتد ارقام  پرداختي به  دلالان  بازيكنان  را فاش  كرد
اعلام  پرداخت  مبالغ  هنگفت  به  دلالان  نقل  و انتقال  بازيكنان  از سوي مسئولان  باشگاه  منچستر يونايتد موجب  بروز پرسش هاي  جدي  در مورد جايگاه  واسطه ها در فوتبال  انگليس  شده است .
ديويد جيل  مدير عامل  منچستر يونايتد با انتشار جزئيات  درآمدها و مخارج  در عملكرد و ترازنامه  مالي  ساليانه  باشگاه  خود اعلام  كرد كه  در مجموع  ۳/ ۲ ميليون  پوند به  واسطه هاي  عقد قرارداد با بازيكنان  جديد خودپرداخته  است .
منچستر يونايتد كه  سال  گذشته  با ۹/ ۲۷ ميليون  پوند ۴/ ۱۱ ميليون  پوندكمتر از سال  قبل  از آن  سود ناخالص  كسب  كرده  نخستين  باشگاه  انگليسي  است  كه صريحا ارقام  پرداختي  خود به  واسطه ها را علني  كرده  است .
انتشار اين  ارقام  يك  بار ديگر مساله  گستره  و عمق  نفوذ و دخالتهاي دلالان  فوتبال  حرفه اي  را در انتخاب  باشگاه  جديد براي  بازيكنان  سرشناس  مطرح كرده  است .
پيش  از اين  رسانه هاي  خبري  اين  كشور بارها به  حوزه  نفوذ واسطه ها و تاثيرگذاري  آنان  در تصميمات  بازيكنان ، باشگاهها و مربيان  در نقل  وانتقالات  اعتراض  كرده  بودند.
مدير عامل  منچستر يونايتد در گفت  وگويي  با شبكه  چهار راديو بي بي سي  با ابراز خوشحالي  از پرداختهاي  تيمش  به  دلالان  بازيكناني  چون  وين  روني ، رونالدو و آلن  اسميت  تاكيد كرد كه  اگر تلاشها و پي  گيريهاي  واسطه ها نبود شايد ستارگان  منچستر يونايتد راهي  تيم هاي  ديگري  در جهان  مي شدند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |