پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۸ - Oct 7, 2004
اخلاق اجتماعي
مِنْ وَصِيَّهِ اَبي عَبْدِالله (ع) لابن جندب:
يا ابن جندب صل مَنْ قَطَعَكَ وَأعْطِ مَنْ حَرَمَكَ وَاَحْسِِنْ اِلي مَنْ أَساءَ اِليْكَ وَ سَلِّمْ عَلي مَنْ سَبَّك وَانصِفْ مَنْ خاصَمَكَ وَاعفُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ.
امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
اي پسر جندب! بپيوند با كسي كه از تو بريده است و اعطاء كن به كسي كه از تو دريغ كرده است و احسان  كن بر كسي كه با تو بدي كرده است و سلام كن بر كسي كه به تو دشنام داده است و انصاف بده به كسي كه با تو خصومت كرده و عفو كن كسي را كه به تو ستم كرده است.
(اخلاق اجتماعي اسلامي اين است كه انتقام گيري از برادران و دوستان و كينه ورزي نسبت به آنان، به هيچ وجه مطلوب نيست، اگر كسي به ديگري بدي كرد و او هم مقابله به مثل نمود و شخص اول نيز بدي او را به بدي پاسخ داد، هيچ وقت صلح و صفا بر اجتماع حاكم نخواهد بود، لذا در اين روايت امام صادق (ع) مي فرمايد: كسي كه با تو قطع رابطه كرد، با او قطع رابطه مكن و كسي كه هنگام توانايي و قدرت، تو را از چيزي محروم نمود؛اكنون كه قدرت داري، او را محروم ننما و كسي كه به تو دشنام مي دهد، تو در پاسخ او سلام كن و كسي كه با تو منازعه دارد، نسبت به او با انصاف احقاق حق بنما و كسي كه به تو ستم كرده او را عفو كن و در يك تعبير عام هركسي كه به تو بدي نمود به او نيكي كن.
و در حقيقت همه اينها از موارد مصاديق «يُزَكَيهِم» در آيه شريفه قرآن است
هُوَالَّذي بَعَثَ فِي الاُمّيينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلوُا عَلَيْهمْ آياتِهِ وَ يُزَكَّيهِم...
امروز گرفتاري هاي عمده مردم دنيا اين است كه اين مفاهيم عالي اخلاقي را نياموخته اند و نمي دانند كه انسان نه تنها نبايد درصدد ضربه زدن به ديگري باشد بلكه بايد بدي ها را نيز با خوبي پاسخ دهد.)
امروز با حافظ
دعاي پير مغان ورد صبحگاه من است
منم كه گوشه ميخانه خانقاه من است
نواي من به سحر آه عذر خواه من است
گرم ترانه چنگ صبوح نيست چه باك
بهارستان
صبح امروز
خبري خوش مي رسد
تو خواب مرا ديدي
پل الوار - محمدرضا پارسايار

برگي از تاريخ
هيتلر با سلطه استالين بر ايران مخالفت كرد
هفتم اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۶۴۱ ميلادي خليفه وقت، احنف ابن قيس را براي تصرف خراسان، سهيل ابن عدي را براي تصرف كرمان، عاصمه ابن عمر را براي تصرف سيستان و عبدالله ابن عتبان را براي تصرف اصفهان تعيين كرد. در سال ۱۷۴۶ ميلادي (۸ اكتبر) دولت عثماني كه ارتش آن كشور در منطقه «قارص» از ارتش ايران شكست خورده بود به نادرشاه پيشنهاد انعقاد يك پيمان صلح دائم و حل همه اختلافات را تسليم كرد. اين پيمان در سال ۱۷۴۷ ميان دو كشور به امضاء رسيد و مرز مشترك همان خط مرزي زمان شاه عباس اول تعيين و تثبيت شد. درسال ۱۹۴۲ سران آمريكا و انگلستان در بحبوحه جنگ جهاني دوم طرح تأسيس يك سازمان جهاني را كه بتواند با حل مسائل بين المللي و رفع اختلاف كشورها از راه داوري و طرق مسالمت آميز از وقوع جنگ در جهان جلوگيري كند بررسي كردند. همين طرح در سال ۱۹۴۵در پايان جنگ جهاني دوم پايه ايجاد سازمان ملل قرار گرفت كه بنيادي ثمر بخش و تأثيرگذار نبوده است. در سال ۱۹۶۷ (۸ اكتبر) چه گوارا، پزشك و انقلابي سوسياليست آرژانينتي كه در انقلاب كوبا مرد شماره ۲ به شمار مي آمد و پس از پيروزي اين انقلاب وزير صنايع كوبا شده بود، در زدوخورد با ژاندارم هاي كشور بوليوي دستگير و روز بعد، ظاهراً به اشاره «سيا» كشته شد. در سال ۱۹۹۳ گارد آرامگاه لنين در ميدان سرخ مسكو به دستور يلتسين پس از ۶۹ سال برداشته شد ولي بر خلاف پيش بيني رئيس جمهور وقت روسيه كه از پلكان حزب كمونيست بالا آمده بود كسي آسيبي به اين آرامگاه وارد نساخت.
اينك برگ امروز: طبق اسناد به دست آمده، استالين رهبر وقت شوروي، كه در آستانه جنگ جهاني دوم با هيتلر قرارداد عدم تعرض امضاء كرده بود، در پاسخ به درخواست هيتلر كه تعهد كند سوخت مورد نياز آلمان را تأمين سازد از او خواسته بود نظر به تاريخ و فرهنگ مشترك مردم جمهوري هاي جنوبي شوروي با ايرانيان، با بسط نفوذ شوروي در ايران كه از مشروعيت جهاني هم برخوردار خواهد بود رضايت دهد. استالين تمايل مشابهي را نسبت به بلغارستان نشان داده بود كه هيتلر با بسط نفوذ شوروي در ايران مخالفت كرد، ولي با تمايل او نسبت به بلغارستان روي موافق نشان داد. مورخاني كه درباره علل و نتايج و جريان جنگ جهاني دوم بررسي و مطالعه كرده اند، نوشته اند كه يكي از دلايل ترديد هيتلر به صداقت استالين و حمله نظامي به شوروي همين خواست استالين از وي بود و با اين كه بسياري از ژنرال هاي آلمان باز كردن جبهه روسيه را كه كشوري وسيع و زمستاني سخت دارد به مصلحت نمي ديدند هيتلر در ژوئن ۱۹۴۱ حمله را آغاز كرد. همين مورخان نوشته اند كه دليل عدم تخليه ايران از واحدهاي ارتش سرخ پس از پايان جنگ دوم نيز تمايل استالين به بسط نفوذ در ايران بوده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم عدم موازنه كلسيم در بدن
از دكتر روزنفلد علائم عدم موازنه كلسيم در بدن سئوال شده و او گفته است كه در صورت كمبود كلسيم، ماهيچه گرفتگي و تشنج ماهيچه اي، بي حسي عضلاني مخصوصاً در ناحيه دست و پا، بي نظمي در تپش قلب، غش كردن، بالا رفتن فشار خون و در صورت وجود كلسيم اضافي، بي اشتهايي، تنبلي، حالت تهوع، بي نظمي تپش قلب، افسردگي، پايين رفتن فشار خون و گاهي غش.

مراسم بزرگداشت حسين پناهي در ياسوج
مراسم گراميداشت حسين پناهي - هنرمند فقيد - امروز با حضور جمعي از هنرمندان و شاعران در ياسوج برگزار مي شود.
به گزارش معاونت امور مجلس و هماهنگي استان هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين مراسم با حضور هنرمندان، شاعران و اهالي فرهنگ كشور همچون: محمدجواد حق شناس، اكبر عبدي، حسين پاكدل، محمد مختاري، فردوس كاوياني، زاون قوكاسيان، محمدعلي بهمني، حسين بختياري و عليرضا بهرامي، در تالار فرهنگ ياسوج برگزار خواهد شد و پس از آن، جمع حاضر به همراهي خانواده پناهي بر سر مزار اين هنرمند فقيد، حاضر شده، به شعرخواني و مرثيه سرايي به زبان محلي مردمان كهكيلويه و بويراحمد خواهند پرداخت.

نودو نهمين نشست هفتگي كانون ادبيات ايران
نودونهمين  نشست  هفته  كانون  ادبيات  ايران  ۱۹ مهر در محل  دفتر كانون ادبيات  ايران  برگزار مي شود. به  گزارش  روابط عمومي كانون  ادبيات  ايران  در اين  نشست  كه  در ساعت  ۳۰/۱۶ برگزار مي شود شعر علي  محمد مودب  شاعر جوان  معاصر و مجموعه  شعرهاي « عاشقانه  هاي  پسر نوح » از انتشارات  دفتر شعر جوان  و «همين  قدر مي فهميدم  از جنگ»  از انتشارات  سارينا نقد و بررسي  خواهد شد.

نگارستان
لايونل فاينينگر
003111.jpg
دهانه ريگاي شماره ۳ - ۳۰-۱۹۲۹/ رنگ روغن روي بوم- ۷۷*۴۴ سانتي متر هامبورگ
موضوعات دريايي و معماري موضوعات عمده آثار لايونل را تشكيل مي دهند.
تركيب بندهاي آبستره فاينينگر كه در ريتم اشكال هندسي اش حل شده اند، معمولا براساس موضوعات عيني همچون كليساها، قايق ها و مناظر دريايي هستند.تصاوير اين نقاشي با رنگ آميزي ويژه، فرمهاي لطيف و حالتي منشوروار و شكسته، حس ابديت را همزمان با يك پويايي هماهنگ به بيننده منتقل مي كنند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
گفتگو با سه زن جوان در زندان زنان در افغانستان
و نگاه مطبوعات خارجي به چگونگي انتخابات اين كشور

نيكلاس كريستوف روزنامه نگار آمريكايي كه اينك در كابل به سر مي برد در مقاله اي كه در شماره ششم اكتبر (ديروز) نيويورك تايمز منعكس است و ضمن آن خواسته است نشان دهد كه افغانستان يك جامعه سنتي است، پس از ديدار از يك زندان زنان در افغانستان چنين نوشته است: الهه يك دختر جوان افغاني است كه قبلاً با خانواده اش به ايران پناهنده شده بود. وي در ايران در طول پناهندگي تحصيل كرد و حتي به دانشگاه راه يافت ولي چون پدرش موافق ادامه تحصيل وي نبود، او را به افغانستان بازگردانيد. در اينجا، الهه كه با زبان انگليسي آشنا بود در يك شركت ساختماني كه مديريت خارجي داشت به كار مشغول شد. پدرش كه سنتاً با كار كردن زن در خارج از خانه مخالف است مانع ادامه كار او شد و وي را نامزد پسر عمويش كرد. الهه با اين عمل به سه دليل مخالفت كرد، يكي كم سوادي پسر عمو، ديگري قصاب بودن او كه الهه از كشتار هر جاندار ناراحت مي شود و دليل سوم سه سال جوانتر بودن پسر عمو. چون الهه بناي مخالفت را گذارد، او را بستند و پدر و عمو و پسر عموها با چوب به جانش افتادند و آنقدر زدند كه از حال رفت. او پس از به هوش آمدن از خانه گريخت كه اين بار پليس او را دستگير كرد و به خاطر گريختن از خانه پدر، به زندان افكند تا بعداً به خانواده اش تسليم و وادار به ازدواج اجباري شود. الهه كه داستان زندگي خود را براي كريستوف بيان داشته، گفته است كه اگر بخواهند او را به زور به پسر عمويش بدهند خودكشي خواهد كرد. زن جوان ديگري كه كريستوف با او مصاحبه كرده نازيلا نام دارد و ۱۷ ساله است. نازيلا هم در جريان فرار از خانه شوهر دستگير و زنداني شده است. او گفته است كه پدرش به رغم مخالفتش وي را به يك پير مرد مسلول زن دار شوهر داد و به همين سبب از خانه فرار كرد كه اينك مي خواهند دوباره او را به همان خانه باز گردانند. زن جوان ديگر خود را سهيلا معرفي كرده و گفته است كه ۱۸ ساله است. او نيز به علت سختگيري خانواده سنتي اش فرار كرده كه دستگير شده است. كريستوف نوشته است: به اين انگيزه از اين زندان ديدن كرد تا به جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا كه در يك نطق انتخاباتي گفته بود: همه زنان افغان اينك آزاد هستند و اختيار و سرنوشت خود را به دست دارند و در انتخابات دمكراتيك شركت مي كنند بفهماند كه درست نگفته و از وضعيت جامعه افغانستان و ساختار اجتماعي آن بي خبر است.
گزارش رسانه هاي غرب حكايت از بي اعتنايي، بي اطلاعي و بدبيني بسياري از افغان ها نسبت به انتخابات آن كشور دارد. اين گزارش ها نشان مي دهد كه در برخي نقاط تعداد كارت هاي انتخاباتي بيش از جمعيت محل بوده و افغان ها از تدريس چگونگي رأي دادن و مراقبت از رأي خود چيزي سر درنياورده اند زيرا كه در اين كشور روي حزب سرمايه گذاري نشده و قدرت همانند قرن ها پيش در دست رؤساي طوايف، بزرگان دهكده، سران فاميل و ريش سفيدان و سرشناسان محل است. هنگام ثبت نام، در بسياري از نقاط دور افتاده به سن توجه نشده است. مردم نامزدهاي ۱۸ گانه را (جز آناني را كه مربوط به محل خودشانند) نمي شناسند.
طارق رمضان پس از يوسف اسلام
لغو ويزاي «طارق رمضان» مدرس مصري الهيات اسلامي به آمريكا در آخرين روز از سوي كنسولگري اين كشور در ژنو از اخبار چشمگير رسانه هاست. كنسولگري آمريكا به طارق رمضان كه يك مدرس ميانه رو است اطلاع داده كه وزارت امنيت داخلي آمريكا با ورود او مخالفت كرده است (وي را براي آمريكا خطرناك تشخيص داده است). طارق كه مقيم سوئيس است براي تدريس در انستيتوي ژاندارك دانشگاه نوتردام آمريكا به اين دانشگاه دعوت شده بود. رئيس دانشگاه گفته است كه قضيه را از طرق قانوني دنبال خواهد كرد. نزديكان طارق گفته اند اعتراض جهاني به باز گرداندن يوسف اسلام از آسمان آمريكا به لندن سبب شده است كه قبلاً جريان مخالفت به اطلاع طارق برسد. طارق رمضان تاكنون چند بار بر ضد تروريسم و ارتكاب خشونت تحت نام اسلام اعلاميه داده و اين اعمال را محكوم كرده و باور نمي كرد كه او را به آمريكا ممنوع الورود كرده باشند. او مي گويد كه چرا قبلاً كنسولگري را آگاه نكرده بودند تا به او ويزا ندهد و خانواده وي زحمت آماده شدن براي سفر را بر خود هموار نكند.
شيراك در جستجوي بازار
ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه فارغ از مشكلاتي كه فعلاً ساير كشورها با آن رو به رو هستند با ۵۰ بازرگان و صنعتگر فرانسوي عازم ديدار از سنگاپور، ويتنام و چين شده است تا شريك بازرگاني آنها شود و بازار تازه به دست آورد. ويتنام كه اينك ميزبان سران ۲۵ كشور اروپايي و ۱۳ كشور آسياي شرقي از جمله چين و ژاپن است تا ۱۹۵۴ از مستعمرات فرانسه بود و تحصيلكردگان ويتنامي هنوز با زبان و فرهنگ فرانسه آشنا هستند. كنفرانس سران آسياي شرقي و اتحاديه اروپا به منظور تحكيم روابط و داد و ستد در هانوي برگزار مي شود. شيراك در سفر خاور دور در نشست سران اتحاديه اروپا و آسياي شرقي شركت خواهد جست. هدف اصلي شيراك، بازار يك تريليون و چهارصد ميليارد دلاري چين با رشد سالانه دست كم ۹ در صد است.

برگزاري نخستين المپياد زبان و ادبيات فارسي در مسكو
نخستين  المپياد زبان  و ادبيات  فارسي  در روسيه  ديروز به  همت  رايزني  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  و همكاري  مركز تحقيقاتي  آسيا و افريقاي  دانشگاه  دولتي  مسكو برگزار  شد.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از مسكو، هدف  از برگزاري  اين  المپياد دو روزه  در مسكو ايجاد بستر مناسب  براي  افزايش  مهارت  و توانايي هاي  دانشجويان  زبان  و ادبيات  فارسي  در مراكز آموزش  عالي  روسيه  و آشنايي  با سطح  كيفي آموزش  زبان  فارسي  در اين  كشور اعلام  شده  است .
در اين  آزمون  كه  با استقبال  مراكز آموزش  عالي  روسيه  مواجه  شده  است  بيش  از يكصد نفر از دانشجويان  مراكز آموزش  عالي  مسكو، سن  پترزبورگ ، يكاترينبورگ ، استاراخان ، نوي  سيبرسك  و جمهوريهاي  باشقيرستان، داغستان، تاتارستان  و اوستياي  شمالي  شركت  مي كنند. اين  المپياد در هشت  رشته  از جمله  ادبيات  فارسي ، زبان  محاوره، ترجمه ، قرائت  و كشور شناسي  برگزار مي شود و به  برگزيدگان  جوايز و بورسيه  تحصيل در دوره هاي  دانش  افزايي  زبان  فارسي  در ايران  اعطا خواهد شد.
برگزاري  المپياد براساس  مصوبات  نخستين  نشست  تخصصي  آموزش  زبان  فارسي طراحي  شده  است  و هيأت  داوران  اين  آزمون  از برجسته  ترين  اساتيد زبان فارسي  در روسيه  و اساتيد ايراني  و نماينده  رايزني  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  هستند.

«يك شب» در انتظار پروانه نمايش
فيلم سينمايي «يك شب» اولين ساخته بلند سينمايي نيكي كريمي با فيلمبرداري سكانس هاي باقيمانده در پارك ملت و خيابان هاي اطراف بيمارستان پارس، جهت انجام مراحل ميكس نهايي و قطع نگاتيو مراحل پاياني را مي گذراند.
جهانگير كوثري يكي از تهيه كنندگان اين فيلم ضمن تاييد اين خبر به ايسنا گفت: با آماده شدن فيلم تا ده روز آينده براي دريافت پروانه نمايش به اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد تحويل داده خواهد شد. «يك شب» داراي مضموني اجتماعي است و قصه زني را روايت مي كند كه با مسائل و مشكلات امروزي درگير است. در اين فيلم هانيه توسلي، سعيد ابراهيمي فر، عبدالرضا فخار و نادر تركمن به ايفاي نقش مي پردازند.

نخستين مجله الكترونيكي دفاع مقدس منتشر شد
نخستين مجله الكترونيكي دفاع مقدس با عنوان «آسماني ها» در تيراژ ۱۰ هزار نسخه منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي پايداري، اين مجله كه حاوي مطالبي جذاب و خواندني است به صورت چند رسانه  اي و در قالب CD به بازار عرضه شده است.
در اين رسانه الكترونيكي بخش هايي از جمله «تفحص»، «فيلم بردار جنگي»، «يادداشت هاي خرمشهر»، «چرا جنگ؟»، «دل نوشته ها»، «روايت عشاق»، «چشم شيشه اي»، «يادياران»، «اتل متل يه بابا»، «كتابنامه» و... صدها قطعه عكس، فيلم، موسيقي، سرودهاي حماسي و همچنين اشعار شاعر حماسه سراي دفاع مقدس، زنده ياد ابوالفضل سپهر جاي گرفته است.
حميد داود آبادي (از نويسندگان ادبيات پايداري) گردآوري اين مجله الكترونيكي را كه با طراحي و گرافيك فاخر و محتوايي ارزشمند عرضه شده، برعهده داشته است.

اجراي اركستر كودكان ارف در كاخ نياوران
همزمان با ۱۷ مهر، روز جهاني كودك، كنسرت بزرگ ۱۵۰ نفره كودكان و نوجوان به سرپرستي مسعود نظر در ساعت ۱۶ همين روز و به همراه برنامه هاي متنوع ديگر در كاخ نياوران اجراي برنامه دارد.اين اركستر در سه بخش موسيقي كودك، سنتي و كلاسيك قطعاتي را خواهد نواخت.عوايد حاصل از اين كنسرت براي تدوين كتاب تاريخ ادبيات كودكان و نوجوانان ايران صرف مي شود.

سومين همايش ساليانه جامعه مهندسان معمار ايران
سومين همايش ساليانه جامعه مهندسان معمار ايران با عنوان «معماري و جامعه» (همگاني كردن مسئله معماري در سطح فرهنگ عمومي اجتماع) از ۲۱ تا ۲۳ مهر ماه در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
اين همايش در طول برگزاري به موضوعات مختلفي چون معرفي فعاليت هاي جامعه مهندسان معمار ايران در سالي كه گذشت، نمايش فيلم معماري، معرفي مسابقه معماري ساختمان شهرداري، تالار شهر و شوراي شهر بم و اهداي جوايز آن، نمايشگاه پروژه هاي مسابقه معماري بم، به سوي بيست ودومين كنگره جهاني معماري- استانبول ،۲۰۰۵ معرفي مسابقه مركز فرهنگي ژرژ پمپيدو، نمايشگاه عكس معماري، بزرگداشت معمار ايراني هادي ميرميران و... خواهد پرداخت.

همايش نگرش تحليلي بر ادبيات انقلاب اسلامي
نخستين  همايش  ادبي  نگرش  تحليلي  بر ادبيات  انقلاب  اسلامي   ديروز با حضور استادان  و پژوهشگران  عرصه  ادبيات  كشور در دانشگاه  اروميه  آغاز به  كاركرد.
در اين  همايش  دو روزه  صاحبنظران  ۳۰ مقاله  با موضوعات  فرهنگ  ايثار و شهادت ، دفاع  مقدس ، تفكر بسيجي ، استبدادستيزي  و تأثير قرآن  و حديث  در ادبيات  انقلاب  اسلامي را ارائه  و بررسي  مي كنند.
حجت  الاسلام والمسلمين  قريشي  نماينده مردم  آذربايجان  غربي  در مجلس  خبرگان در مراسم  آغاز بكار اين  همايش  با اشاره  به  اين كه  حكومت  در آئين  الهي  تنها از آن خداست  گفت : حكومت  پيامبران  ائمه  اطهار (ع)  و پس  از ايشان  ولي فقيه  در جامعه  اسلامي  نيز از سوي  خداوند مشروعيت  يافته  است .
معاون  فرهنگي مركز نشر آثار امام  خميني (ره)  نيز گفت : پس  از انقلاب  اسلامي با جدا شدن  صف  شعرا و نويسندگان  ولايي  و الهي  از ديگر شعرا آثاري  توحيدي  در صحيفه  ادبيات  ايران  رقم  خورد.
آقاي  اكبري  از شاعر انقلاب  به  عنوان  حنجره ملت  ياد كرد و گفت  شعر انقلاب  با رهايي  از كلي پردازي  و سمبولسيم  افراطي  با مخاطب  به  صراحت  سخن  مي گويد.
وي  درباره  شعر دفاع  مقدس  گفت : اين  شعر با در اختيار گرفتن  قالب  هاي  نو ادبيات  را از انسان  محوري  به  خدا محوري  سوق داد و با انعكاس  رهنمودهاي  امام  خميني  (ره)  و حماسه هاي  جنگ  به  ترويج  فرهنگ  عزت طلبي  و مقاومت  پرداخت .
سردار شاكري  فرمانده منطقه  مقاومت  بسيج  آذربايجان  غربي  نيز در اين  همايش گفت : جريان  انقلاب  و ادبيات  زاييده  از آن ،به روند توليد انديشه ، تربيت  انسان هاي  فرهيخته  و متعهد و دستيابي  به  شاخص  هاي  مطلوب  فرهنگ  اسلامي  شتاب  بخشيد.

دومين جشنواره عكس مهر امروز برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: دومين جشنواره عكس مهر ۱۶ مهر امسال از سوي دفتر انتشارات كمك آموزشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در سينما فلسطين برگزار مي شود.
مرتضي مجدفر معاون مجلات رشد دفتر انتشارات كمك آموزشي در اين باره اظهارداشت: دفتر انتشارات كمك آموزشي در مقام ناشر مجلات ۲۸ گانه رشد و بزرگترين بنگاه مطبوعاتي كشور طي سال هاي گذشته تلاش كرده است با بهره گيري از آثار هنرمندان برتر كشور در حوزه عكاسي و استفاده از آرشيو بزرگي كه طي سالهاي دراز فراهم شده است ارتباط تصويري مناسب ميان محتواي مجلات رشد و مخاطبان آن برقرار كند.
وي با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره عكس رشد در سال ۸۱ گفت: در نخستين دوره برگزاري اين جشنواره، حدود ۴۵۰۰ عكس از دانش آموزان، معلمان و فرهنگيان در معرض ديد عموم قرار گرفت. به همين خاطر و در پي استقبال مناسب از برپايي اولين دوره، دومين دوره جشنواره عكس مهر با مساعدت كارشناسان رشته عكاسي از مجموعه بيرون دفتر انتشارات كمك آموزشي، نويسندگان مجله هاي رشد و داوران دانش آموز برگزار مي شود.
دومين دوره جشنواره عكس مهر ۹ صبح امروز در سينما فلسطين واقع در ميدان فلسطين برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
شكوه
خيلي پير شده بود و حتي يك نقطه سياه بر سرش ديده نمي شد هر چه بود سپيدي بود و سپيدي.
ولي با شكوه در قامتي افراخته ايستاده بر پاي خويش از ارتفاعي بلند بر عبور نسلها و فصلها مي نگريست او مظهر افتخار همه ياران و هم ميهنانش به شمار مي آمد خيلي از مردم او را به ناچار ديده بودند بس بلندقامت بود فقط تعدادي كمي به او نگاه كردند و يكي از آنان كه خوب نگاهش كرده بود و اتفاقا سخنوري نيز مي دانست برايش سرود كه:
اي ديو سپيد پاي در بند اي گنبد گيتي اي دماوند
عليرضا پوراميد

گشتي در دنياي خبرها
ازدواج پنجاه و سوم با اولي
كوآلالامپور: يك مرد در مالزي كه در سال ۱۹۵۷ براي اولين بار ازدواج كرده بود، روز گذشته براي پنجاه و سومين بار ازدواج كرد اما نكته جالب اينكه، ازدواج پنجاه و سوم اين مرد ۷۲ ساله با همسر اولش بود. در حال حاضر همسر اول او ۷۴ سال سن دارد. تمام ازدواج هاي اين پيرمرد به جز يك مورد منجر به طلاق شد و تنها يكي از همسرانش به دليل ابتلا به سرطان از دنيا رفت. پيرمرد به همسر اول خود قول داده كه از اين پس ديگر ازدواج نكند.
خودروي خودسر
پاريس: ديروز اتفاق بسيار عجيبي در يكي از آزادراه هاي كشور فرانسه رخ داد. راننده اي كه با خودروي لوكس خود در حال رانندگي با سرعت ۱۴۰ كيلومتر در ساعت بود ناگهان متوجه شد كه خودرواش خود به خود سرعت گرفته و در واقع سرعت آن به ۲۰۰ كيلومتر در ساعت رسيده است. وي تلاش كرد تا سرعت خودرو را با ترمز گرفتن و قرار دادن دنده اتوماتيك در حالت خلاص پايين بياورد اما موفق نشد.
به همين دليل او با تلفن همراه خود با پليس تماس گرفت تا آزاد راه و عوارضي را برايش خالي كنند.وي حتي براي جلوگيري از تصادف با خودروهاي حاضر در آزاد راه مجبور شد در شانه خاكي آن حركت كند. به هر حال راننده توانست قبل از رسيدن به عوارضي خودرو را خاموش كند و از بروز يك فاجعه بزرگ جلوگيري نمايد.
تخريب صندوق امانات
هنگ كنگ: چندي پيش يك بانك سنگاپوري كه در كشور هنگ كنگ شعبه دارد عمليات بازسازي و نوسازي شعب خود را به پيمانكار سپرد.اما روز گذشته خبر رسيد كه پيمانكار مورد نظر، كليه صندوق هاي امانات موجود در يكي از شعب اين بانك را زير دستگاه پرس قرار داده و به ورق آهن تبديل كرده است.
پيمانكار تصور مي كرد كليه صندوق هاي امانات موجود در شعبه خالي هستند غافل از اينكه ۸۳ صندوق از مجموع ۸۰۰ صندوق مملو از طلا، جواهرات، اسناد و پول نقد بود.
بانك مورد نظر پرداخت كليه زيان هاي وارد شده به مشتريان را تقبل كرده اما مشكلي كه وجود دارد اين است كه مشخص نيست اشياء داخل ۸۳ صندوق تخريب شده چه قدر ارزش داشته است.
مجازات گاز گرفتن انگشت پليس
تگزاس: چندي پيش يك مأمور راهنمايي و رانندگي در آمريكا، راننده اي را كه خودرو اش فاقد پلاك جلو بود متوقف كرد. اما همين اقدام مأمور باعث عصباني شدن راننده متخلف شد و او انگشتان دست راست مأمور قانون را گاز گرفت.
روز گذشته دادگاه اين راننده متخلف برگزار شد كه همگان تصور مي كردند او به تحمل دو سال حبس محكوم شود. اما در عوض قاضي پرونده وي را محكوم به پرداخت ۲۵۰۰ دلار جريمه نقدي و ۴۰۰ ساعت كار اجباري و رايگان كرد. همچنين وي به مدت ۱۰ سال تحت نظر پليس خواهد بود كه در صورت ارتكاب جرم، مجازات سنگيني دريافت كند.
خالكوبي ضد بوش
ايندي يانا: يك خانم ۲۹ ساله در آمريكا تصميم گرفت يك شعار و تصوير ضد بوش را روي سر خود خالكوبي كند. به همين دليل وي موهايش را از ته تراشيد و فضاي پشت سر خود را براي انجام اين خالكوبي به مزايده گذاشت. در جريان اين مزايده يك شهروند حاضر شد با پرداخت ۳۰ هزار دلار، يك شعار ضدبوش پشت سر اين خانم خالكوبي كند اما وي به دريافت چنين مبلغ هنگفتي راضي نشد و در عوض تنها ۱۰۳ دلار دريافت كرد. وي نيمي از اين مبلغ را به خالكوب داد و بقيه را براي همسر و فرزندانش هديه خريد.
در حال حاضر يك تصوير ضد بوش پشت سر وي خالكوبي شده است.
موتور سواري به شيوه جديد
بانكوك: جنوب كشور تايلند منطقه اي ناامن به شمار مي آيد كه تاكنون در سال جاري ميلادي، ۳۱۵ نفر در اين منطقه كشته شده اند. به همين دليل ارتش اين كشور دستور تازه و جالبي را براي سربازان تحت امر خود صادر كرده است. براساس اين دستور جديد، سربازان بايد در حين موتورسواري پشت به پشت يكديگر بنشينند. به عبارت ديگر يكي از سربازان كه موتور سيكلت را هدايت مي كند بايد رو به جلو و سرنشين وي رو به عقب بنشيند تا اينكه تبهكاران قادر نباشند از پشت سر به آنها شليك بكنند. البته موتورسواري در چنين شرايطي بسيار دشوار مي شود چون در پيچ ها هر يك از دو سرباز به يك سو متمايل شده و تعادل موتور به هم مي خورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۵۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه  دريابيگي: نمايشگاه نقاشي محمدسعيد حجتي/ ۱۷ تا۲۲ مهر/ شهرك قدس، فاز ،۳ كوچه دوم، شماره ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* نگارخانه آبتين: نمايشگاه مجسمه هومن سليمي / ۱۷ تا ۲۱ مهر/ خيابان ولي عصر، جنوب چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲/ تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي كاوه نامغ/ ۱۸ تا ۲۳ مهر/ خيابان وزراء، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* گالري آريا: نمايشگاه نقاشي مهدخت خانبلوكي/ تا ۱۹ مهر/ خيابان ولي عصر، بالاتر از شهيد بهشتي، كوچه زرين، شماره ۱۱/ تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱

گل و گياه
داوودي قرمز
003108.jpg
نام علمي: Ghrysanthemum George Griffiths
خانواده: COMPOSITAE
اين واريته از داوودي دائمي به بلندي ۵/۱-۳/۱ متر و گستردگي ۷۵ سانتي متر است گلهاي قرمز پررنگ آن در اوايل پاييز ظاهر مي شوند و به عنوان گل بريده مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد. جهت افزايش گلدهي، شاخه ها را از ده سانتي متري سطح خاك در فصل رشد دو بار قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است .
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |