پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۸ - Oct 7, 2004
دبير شوراي عالي امنيت ملي:
ممكن است راه حل سياسي در پرونده هسته اي نتيجه نداشته باشد
003096.jpg
فارس:حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي عصر سه شنبه در همايش «وزارت اطلاعات، مردم، امنيت پايدار» گفت: در قانون وزارت اطلاعات آمده، كسب، كشف و حفظ اطلاعات امنيتي از وظايف وزارت اطلاعات است.
يكي از وظايفش ضد جاسوسي و اطلاعات خارجي و حفاظت و حراست اطلاعات است.
وي با اشاره به پيش بيني فروپاشي شوروي سابق در وزارت اطلاعات گفت: در سال ۱۳۶۹ يعني زماني كه التهابات در كشور شوروي سابق به اوج خود رسيد و بحث فروپاشي مطرح بود ما در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي جلسه روزانه داشتيم.
تنها نهادي كه عليرغم مخالفت ساير دستگاهها پيش بيني كرد شوروي تجزيه مي شود وزارت اطلاعات بود و اين پيش بيني هفت ماه قبل از فروپاشي شوروي بود.
روحاني با اشاره به حوادث پس از يازده سپتامبر خاطرنشان كرد: بعد از يازده سپتامبرو تحولات در منطقه، بار بسيار سنگيني بر دوش نهادهاي كشور گذاشته و وزارت اطلاعات اين كار را به خوبي انجام داده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي اضافه كرد: در بعضي امور وزارت اطلاعات كارهايي در زمينه مسايل هسته اي انجام داد كه باورمان نمي شد وزارت به خوبي نقش خوبي را ايفا كند و من به عنوان كسي كه مسئوليت پرونده هسته اي را بر دوش دارد از وزارت اطلاعات در اين زمينه قدرداني مي كنم.
روحاني ادامه داد: نقش جديد وزارت اطلاعات در ماههاي اخير در تصميم سازي در كشور است كه از هر چيزي مهم تر است همه كارهاي اين وزارت در بخش هاي مختلف تأثيرگذار و مهم است كه مبناي تصميم گيري قرار مي گيرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: ما در جامعه امروز به رضايت عامه مردم نياز داريم.
رضايتمندي مردم در سايه سالم سازي محيط و هدايت افكار عمومي امكان پذير است و نقش وزارت اطلاعات در اين زمينه بسيار مهم خواهد بود.
وي در ادامه گفت: ممكن است در جامعه اي امنيت باشد، ولي احساس امنيت نباشد ما امروز نياز به امنيت و احساس آن داريم. پيشگيري، بازدارندگي، كشف توطئه ها، مهار تنش ها، هدايت اختلافات و جلوگيري از تقابل و تنش نياز به ساماندهي دارد كه بايد براي اين كار استراتژي ملي تدوين شود. وي در ادامه سخنان خود به تهديدات عليه نظام اشاره كرد و گفت: هم اكنون سه تهديد وجود دارد،يك تهديد كه مهمترين آن است، فاصله مردم با حكومت است كه بزرگترين تهديد براي نظام محسوب مي شود و از بين بردن اين فاصله يكي از رسالت هاي مهم وزارت اطلاعات است.
روحاني تهديد ديگر را تهديدات خارجي عنوان كرد و گفت: اين تهديدها عمدتاً از ناحيه آمريكاست و تهديد ديگري كه مي تواند به وجود آيد فاصله حاكميت و مردم از فرهنگ اسلامي است كه خطرناك ترين آنهاست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: ما موظفيم بين ايدئولوژي، توسعه، قدرت و عدالت آشتي به وجود آوريم.
مسئول پرونده هسته اي ايران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فعاليت هاي صورت گرفته در اين پرونده گفت: ما در سال گذشته به نقطه اي رسيديم كه ناچاراً اين پرونده در اختيار شوراي عالي امنيت ملي قرار گرفت زيرا به امنيت ملي كشور مربوط بود. وي افزود:همه معتقد بودند كه جلوي ايران بايد گرفته شود و اين فناوري نبايد به پايان برسد. عده اي هم معتقد بودند كه از راه مذاكره ايران بايد متقاعد شود كه آمريكا تنها راه را مقابله مي دانست و ما براين اساس با اروپا وارد مذاكره شديم و ايران با سه كشور اروپايي مذاكره را آغاز كرد.
اروپا شش تعهد به ايران در بيانيه تهران داد و در مقابل ما متعهد شديم با آرامش همكاري كنيم و غني سازي را داوطلبانه براي مدتي به تعليق درآوريم. وي گفت: ما در مذاكرات با اروپا هيچ تعهد بلند مدتي را نداديم و امضاي پروتكل الحاقي را به تصويب يا رد مجلس واگذار كرديم.
روحاني تصريح كرد: امروز بسياري از كشورهاي غير متعهد تأكيد مي كنند كه ايران كار قانوني و صلح آميز انجام مي دهد. وي با تشريح روند كاري هسته اي ايران گفت: مسئله سوم فرصت براي كار فني در داخل بوده است، ما از نظر تكنولوژي در چرخه سوخت پيشرفت قابل ملاحظه اي داشتيم. وي تأكيد كرد: در ظرف يكسال كار چند سال صورت پذيرفته است و فرصت يك سا له  براي حل و فصل پرونده حقوقي موثر بوده و امروز شرايط سياسي فرق كرده است. سال گذشته آمريكا در اوج غرور بود و امسال در حضيض ذلت است.
حسن روحاني تصريح كرد: دو راه حل براي آينده پيش روي ماست يكي حل و فصل پرونده با كار سياسي كه ممكن است نتيجه نداشته باشد و منجر به تقابل شود.
نظام هم خود را براي هر دو شرايط آماده كرده و براي آنها راه حل هايي را پيش بيني نموده است.
همچنين دبير شوراي عالي امنيت ملي در حاشيه اين همايش و در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره نامزدي اش در انتخابات رياست جمهوري سال آينده با بيان اين كه «هنوز زود است كه به اين چيزها بپردازند» گفت: من تكذيب نمي كنم اما زود است.وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر مذاكرات پشت پرده با اروپا درباره مسايل هسته اي ايران بيان داشت: هيچ مذاكره پشت پرده اي صورت نگرفته است، چرا كه ما دائماً با اروپايي ها در حال مذاكره هستيم.
روحاني تصريح كرد: در يكسال گذشته در سطوح مختلف اين مذاكره صورت گرفته و در يك مورد نيز به توافق نزديك شده بوديم كه آمريكايي ها نگذاشتند به نتيجه برسد.

مجلس دانش آموزان در محل مجلس برپا مي شود
مهر - چهارمين نشست مجلس دانش آموزي ۱۸ و ۱۹ مهرماه در محل مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود.
حداد عادل نيز در افتتاحيه اين نشست سخنراني خواهد كرد.
وزير آموزش و پرورش، معاونان وي و جمعي از سفراي كشورهاي خارجي نيز در اين نشست حضور خواهند داشت.
بنابراين گزارش منشور ملي حقوقي دانش آموز بررسي خواهد شد و وزير آموزش و پرورش، فرمانده نيروي انتظامي و مشاور رييس جمهور و رييس مركز مشاركت زنان نيز ديگر سخنرانان اين نشست هستند.

قاليباف:
نيروي انتظامي در برقراري نظم و امنيت با
مجلس همكاري مي كند
فارس: فرمانده نيروي انتظامي گفت: نيروي انتظامي  در برقراري نظم و امنيت پايدار آماده همكاري با مجلس شوراي اسلامي  مي باشد.
محمد باقر قاليباف كه سه شنبه شب به مناسب هفته نيروي انتظامي  در جمع فرماندهان اين نيرو، خانواده هاي شهدا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي  و خانواده هاي آنها در محل نمايشگاه بين  المللي تهران سخن مي گفت، ايام ماه شعبان را متعلق به آقا امام زمان (عج) دانست و گفت: ما بايد به گونه اي عمل كنيم كه جزء منتظران واقعي امام زمان (عج) باشيم.
وي با بيان اين كه انتظار يك حالت نيست، تصريح كرد: انتظار يك بستر سازي براي اصلاح و عدالت در جامعه است و كساني كه در پي اين بستر سازي هستند و آنهايي كه در جهت اثبات كارآمدي دين در جامعه تلاش مي كنند جزو منتظران واقعي امام زمان(عج) هستند.
قاليباف با اظهار اميدواري مبني بر اين كه مجلس هفتم يك مجلس خدمت گذار، بستر ساز عدالت و اصلاح در جامعه باشد، خاطرنشان كرد: نيروي انتظامي همراه با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي  در جهت نظم و امنيت در جامعه تلاش خواهد كرد.

لايحه رسيدگي به تخلفات كنكور تصويب شد
ايسنا: لايحه رسيدگي به تخلفات در آزمون هاي ورودي دانشگاه ها و موسسات آ موزش عالي در جلسه علني ديروز بررسي گرديد و موافقان اين لايحه با تاكيد بر اهميت سلامت در آزمون هاي ورودي، بر ضرورت ايجاد ضوابطي براي برخورد با تخلفات احتمالي در اين آ زمون ها تاكيد داشتند.
اين گزارش مي افزايد: از سويي مخالفان چند ايراد به اين لايحه داشتند ازجمله اين كه براي برخورد با تخلفات قوانين كافي وجود دارد و يا مي گفتند كه در موارد كلي مثل فروش سوالات اين لايحه سكوت كرده است. مخالفان خواستار ارايه لايحه اي جامع تر بودند.
اين لايحه از سوي نمايندگان تصويب شد.

سهميه كنكور دانش آموزان المپيادي افزايش يافت
شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمن تاكيد بر پيگيري امور جوانان و تامين نيازها و حل مشكلات و مسايل مربوط به آنها افزايش تعداد سميه ورودي دانش آموزان المپيادهاي علمي به دانشگاه ها را تصويب كرد.
به گزارش ايسنا، در آخرين جلسه شوراي عالي كه به رياست آيت الله هاشمي شاهرودي، رييس قوه قضاييه تشكيل شد، اين شورا سازمان ملي جوانان را موظف كرد ضمن انجام مطالعات و تحقيقات ملي در حوزه جوانان و تحليل وضعيت آنها در سطح كشور براي حل مسايل و مشكلات نسل جوان گزارش ساليانه عملكرد خود را همراه با پيشنهادها و راهكارهاي ملي در جهت ارتقاء وضعيت جوانان و تقويت ديني و ملي آنها به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارايه كند.
در سهميه جديد، ۱۲ نفر در المپياد رياضي، ۱۰ نفر در المپياد فيزيك و ۸ نفر در هر يك از المپيادهاي شيمي، كامپيوتر و زيست شناسي پذيرفته خواهند شد. همچنين تعداد دانش آموزاني كه مي توانند از طريق شركت در المپياد ادبي در رشته ادبيات فارسي ادامه تحصيل دهند به ۱۲ نفر از رشته علوم انساني و معارف اسلامي و ۶ نفر از ساير رشته ها افزايش يافت.

اخبار كوتاه سياسي
رئيس مجلس: مانعي براي تشكيل بنياد نخبگان نيست
سينا - رئيس مجلس شوراي اسلامي بر تشكيل بنياد نخبگان تأكيد كرد.
غلامعلي حداد عادل در گفت  و گو با خبرنگار پارلماني سينا افزود: دولت يك اساسنامه براي تشكيل بنياد نخبگان تدوين كرده كه قرار است در شوراي انقلاب فرهنگي به تصويب برسد. وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص تشكيل بنياد نخبگان اظهار داشت: اگر در اين باره نياز به تصويب قانون و مقررات باشد، مجلس آن را تأمين خواهد كرد. به گفته وي موانعي بر سر راه تشكيل بنياد نخبگان وجود ندار
اخبار كوتاه سياسي
۳۰ تن مواد غذايي براي مصيبت زدگان دارفور ارسال شد
ايسنا: هواپيماي كمك هاي ارسالي انسان دوستانه كشورمان شب گذشته وارد سودان شد.همزمان با سفر رئيس جمهور كشورمان به سودان، هواپيمايي جهت كمك به آوارگان منطقه دارفور شب گذشته وارد سودان شد.
اين پرواز از هلال احمر حاوي ۳۰ تن موادغذايي براي مردم دارفور بود.
لايحه استخدام سپاه پاسداران مجددا بررسي مي شود
مخبر كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي خبر داد: اعضاي كميسيون اجتماعي نسبت به لايحه اصلاح ماده ۱۸۷ قانون استخدامي سپاه پاسداران نظر مثبت دارند.
محمدعلي مقنيان، نماينده مردم بيجار در گفت وگو با ايسنا،  ضمن بيان مطالب فوق به نتيجه رأي گيري ديروز كميسيون اجتماعي در مورد لايحه اصلاح ماده ۱۸۷ قانون وضعيت استخدامي سپاه پاسداران و الحاق ماده ۱۶۲ قانون مذكور به عنوان ماده ۱۵۲ مكرر به قانون ارتش جمهوري اسلامي اشاره كرد و يادآور شد: بعد از بحث و بررسي هاي متعدد متأسفانه اين لايحه به رأي گذاشته نشد.وي در مورد علت به رأي گذاشته نشدن لايحه گفت: در واقع الحاقيات جديدي در رابطه با قانون ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيروهاي انتظامي از سوي اين دو نهاد آورده شده بود كه قرار شد اين موارد در كميته مربوطه مورد بررسي قرار گيرد و بعد از تعطيلات هفتگي مجلس مجددا در دستور كار كميسيون اجتماعي مجلس قرار گيرد.
مقنيان در پايان خاطرنشان كرد: تقريبا نظر تمام اعضاي كميسيون نسبت به اين لايحه مثبت بود و احتمالا رأي خوبي خواهد آورد.
قرباني: انصاري بهترين گزينه براي معاونت پارلماني رئيس جمهور است
فارس: عضو هيات رئيسه مجلس گفت: در حال حاضر بهترين گزينه براي معاونت پارلماني و حقوقي رئيس جمهور، مجيد انصاري است.
موسي قرباني عضو هيات رئيسه مجلس با بيان اين مطلب اظهار داشت: در اينكه مجيد انصاري براي پست معاونت پارلماني رئيس جمهور بهتر از محمدعلي ابطحي است، هيچ شكي وجود ندارد.وي افزود: مجيد انصاري از نيروهاي پايبند به ارزشهاي نظام و انقلاب است.نماينده مردم قائنات در پايان گفت: انصاري مجلس را به خوبي مي شناسد و مي تواند همكاري خوبي با مجلس هفتم داشته باشد و با توجه به اينكه عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز مي باشد قطعاً موثر واقع خواهد شد.
وزير دفاع يونان پيشرفت هاي صنايع دفاعي ايران را ستود
فارس: وزير دفاع يونان، كشور متبوع خود را دروازه اروپا براي تحكيم مناسبات دفاعي با جمهوري اسلامي ايران دانست.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، اسپيروپولس هنگام بازديد از دستاوردهاي صنايع دفاعي كشورمان در سيزدهمين نمايشگاه دفاعي يونان، در ملاقات با محمد شفيعي رودسري معاون هماهنگ كننده وزير دفاع همچنين اظهار اميدواري كرد مناسبات دفاعي تهران - آتن گسترش يابد.وي كه به همراه رييس ستاد مشترك ارتش يونان در غرفه هاي وزارت دفاع كشورمان حضور يافته بود، خواستار همكاري دو كشور در زمينه تسليحات انفرادي و تجهيزات ضد شيميايي شد و پيشرفت هاي حاصله در صنايع دفاعي كشورمان، به ويژه در حوزه صنايع الكترونيك را ستود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |