پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۸ - Oct 7, 2004
به بهانه برگزاري
نمايشگاه جيتكس ۲۰۰۴
003039.jpg
گروه دانش: نمايشگاه جيتكس ۲۰۰۴ دبي كه از روز يكشنبه ۱۲/۷/۸۳ به مدت پنج روز آغاز شده بود، روز پنج شنبه ۱۶/۷/۸۳ به كار خود خاتمه مي دهد. در اين نمايشگاه علاوه بر شركت هاي بزرگ خارجي ۱۲ شركت ايراني نيز حضور داشتند كه به عرضه محصولات خود پرداختند. از آنجا كه اين نمايشگاه از جايگاه ويژه اي در خاورميانه و آسيا برخوردار است برخي اخبار و رويدادهاي آن را برگزيده ايم كه مي خوانيد:
نمايش كيوسك اطلاع رساني ايراني
به گزارش آي تي ايران، تنها كيوسك اطلاع رساني ساخت ايران در نمايشگاه جيتكس دبي به نمايش درآمد.
تجهيزات سخت افزاري اين كيوسك اطلاع رساني كاملا در ايران توليد مي شود و حتي اپليكيشن آن نيز توسط شركت سازنده روي آن نصب مي گردد.
كارشناس فروش اين كيوسك بااشاره به اين كه كيوسك اطلاع رساني شهرپرداز اولين و تنها كيوسك ايراني است گفت:تمامي مراحل كسب و ارايه اطلاعات به اين كيوسك با اشاره انگشت روي صفحه نمايشگر صورت مي گيرد.
هم اكنون در دانشگاه شهيد بهشتي تهران اين كيوسك به عنوان يك بانك مجازي نصب شده و فعاليت مي كند و مراكزي مثل گمرك و سازمان مديريت نيز تعداد زيادي از آنها را براي ارايه اطلاعات به مراجعه كنندگان خريداري و نصب كرده اند.
تنها تفاوت بين اين كيوسك و نمونه خارجي آن در طراحي چهره اين كيوسك است كه اين موضوع نيز در شركت سازنده در حال بررسي است.
وي يكي از دلايل معرفي اين محصول در جيتكس را رقابت با شركت هاي معتبر خارجي براي كسب كيفيت بهتر ذكر كرد.دو نمونه از كيوسك اطلاع رساني شهرپرداز در غرفه ايران در نمايشگاه جيتكس به نمايش درآمده است.
هند، ركورددار حضور در جيتكس
به گزارش ايسنا ،به گفته يك مقام عالي رتبه هندي، ۵۰ كمپاني IT از اين كشور با هدف به دست گرفتن قسمت عمده بازار خليج فارس و آفريقاي شمالي در نمايشگاه جيتكس دبي با تعدادي از نرم افزارهاي عربي و خدمات تقويتي عربي شركت خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري پي تي آي، شركت ۵۰ كمپاني هندي به سرپرستي شوراي توسعه صادرات نرم افزار الكترونيك و رايانه يكي از گسترده ترين اقداماتي است كه تاكنون از سوي كمپاني هاي هندي در يك برنامه جهاني IT صورت گرفته است.
غرفه هند در اين نمايشگاه با بيش از ۲۰ درصد رشد در سال هاي گذشته ركوردهاي قبلي خود را شكسته است. جيتكس ،۲۰۰۴ نمايشگاه فناوري اطلاعات خاورميانه در مركز تجارت جهاني دبي، با ۲۴۲۸ كمپاني شركت كننده، ركورد ميزباني كمپاني هاي IT را كسب خواهد كرد.
همچنين جيتكس كامپيوتر شاپر، بزرگترين و تنها محل فروش IT در خاورميانه با بيش از ۵۰۰ كمپاني شركت كننده در اين نمايشگاه افتتاح شد.
عرضه جديدترين ويندوز عربي
به گزارش موج، مايكروسافت جديد ترين نسخه عربي ويندوز را در جيتكس امسال به بازار عرضه كرد.
مايكروسافت علاوه بر ويندوز، سه نرم افزار مهم ديگر را نيز به زبان عربي منتشر كرده است.
مايكروسافت عرضه اين نرم افزارهاي عربي زبان را نشانه توجه خاص اين شركت به بازار خاورميانه و شمال آفريقا عنوان كرده است.نرم افزارهاي Microsoft، ۵/۰ Windows CE، Business solution CRM Infopath ۲۰۰۳ و Class server ۳/۰ ، چهار نرم افزاري هستند كه در جيتكس امسال به زبان عربي عرضه شده اند.
HP ، اوراكل، سان و IBM مسير تجاري خود را تغيير مي دهند شركت هاي HP، اوراكل، سان و IBM قصد دارند تجارت در زمينه محصولات كوچك و متوسط IT را در صدر برنامه هاي خود قرار دهند.به همين منظور اين شركت ها در جيتكس امسال محصولاتي را در اين زمينه ارائه كرده اند.
در همين راستا اوراكل آخرين نرم افزارهاي خود در زمينه تجارت الكترونيك را در اين نمايشگاه به تماشا گذاشته است.
همچنين شركت هاي IBM و سان نيز در جيتكس امسال به ارائه خدمات مشاوره اي در زمينه تجارت IT مي پردازند.

همايش دين و تكنولوژي برگزار مي شود
مهر: همايش دين و تكنولوژي ۲۳ مهر ماه توسط انجمن علوم انساني و تكنولوژي در پنسيلوانيا ايالات متحده برگزار مي شود.
در اين همايش درباره تمام ابعاد اثر متقابل تكنولوژي، علم و دين به بحث پرداخته مي شود و حتي مقالاتي در زمينه علوم اجتماعي نيز مورد استقبال واقع مي شوند.
اين همايش دامنه وسيعي از رشته ها و ديدگاه ها را بررسي كرده و پوشش مي دهد.
انجمن علوم انساني و تكنولوژي در اكتبر سال ۱۹۷۸ با هدف گسترش اثرات متقابل بين رشته اي در ميان علوم انساني و رشته هاي تكنولوژيكي تاسيس شد.
اين انجمن سالانه يك همايش برگزار مي كند و اين همايش محفلي را براي گسترش فهم اثرات متقابل فرهنگي علوم انساني، علم، مهندسي و تكنولوژي و تعريف چگونگي رابطه علوم انساني با دستاوردها و پيشرفت هاي تكنولوژيكي فراهم مي كند.
موضوعات مورد بحث در اين همايش بدين قرارند: پيدايش يك فرهنگ تكنولوژيكي خارج از فرهنگ يهودي- مسيحي غرب؛ اساطير تكنولوژي و تكنولوژي و دين؛ ديدگاه هاي متقابل فرهنگي درباره رابطه دين و تكنولوژي؛ عصر ماشين هاي معنوي و تكنولوژي هاي استعلايي؛ دسترسي هاي شبكه اي به دين و تاثير اينترنت بر دين؛ فصاحت تكنولوژي و فصاحت دين؛ نمايش دين و تكنولوژي در فيلم و ادبيات؛ معاني ضمني باورهاي دين درباره پيشرفت در تكنولوژيهاي عصب شناسي همچون MRI؛ چارچوب هاي تكنولوژيكي در مقابل چارچوب هاي وابسته به الهيات؛ تلمود و اينترنت.

بحران انتقال مشاغل IT به خارج از آمريكا
003021.jpg
گروه دانش: بيل گيتس در ديدار با دانشجويان رشته رايانه در حالي بر گسترش علم رايانه  در آمريكا تأكيد كرد كه اكنون اغلب مشاغل اين رشته در حال انتقال به كشورهاي آسيايي است.
به خبرگزاري موج رئيس شركت مايكروسافت در ديدار خود با دانشجويان دانشگاه كاليفرنيا نتوانست به پرسش هاي آنان در رابطه با انتقال مشاغل صنعت IT  آمريكا به كشورهاي آسيايي نظير هند و چين پاسخ قانع كننده اي بدهد.
گيتس در ديدارهاي منظمي با دانشجويان دانشگاه هاي مختلف آمريكا سعي در آشنايي بيشتر آنان با علم رايانه دارد.
اين ديدارها در حالي انجام مي شود كه بسياري از دانشجويان معتقدند گيتس قادر به درك نگراني آنان در مورد انتقال مشاغل مهندسي رايانه به كشورهاي داراي نيروي كار ارزان نيست.
دانشجويان بر اين باورند تأكيد بيل گيتس بر توسعه دانش  رايانه بدون توسعه بازار كار در اين زمينه نامعقول است.
دانشجويان از رئيس شركت مايكروسافت مي پرسند كه آيا شركت وي و ديگر شركت هاي فعال در زمينه فن آوري IT فكري براي اشتغال دانشجويان اين رشته كرده اند؟
اين در حالي است كه درآمد مهندسي رايانه در بازار كار آمريكا به دليل رقابت با بازار كار ارزان قيمت كشورهاي چين و هند به سرعت در حال كاهش است.
از سويي ديگر شركت هاي بزرگي همانند مايكروسافت كه در حال انتقال مشاغل خود به خارج هستند، هيچ برنامه اي براي اشتغال زايي به منظور جايگزيني اين مشاغل منتقل شده ندارند.
در اين ميان بيل گيتس با تشويق دانشگاه هاي آمريكا به نوآوري گفت: دانشجويان نبايد نگران رشد فن آوري در ديگر كشورها باشند چرا كه با نوآوري آمريكا مي  توانند همچنان مركز فن آوري جهان محسوب شود.
وي از علم رايانه و بيولوژي به عنوان زمينه اي كه مي توان پيشرفت هاي بسياري در آن داشت، نام برد.
گيتس علم بيولوژي را دانش خواهر علم رايانه  خوانده و گفت معتقد است در آينده اي نزديك خلاقيت هاي چشمگيري توسط افرادي كه در هر دوي اين دانش ها كارآزموده هستند، در اين زمينه پديدار خواهد شد.
بنيانگذار مايكروسافت همچنين هوش مصنوعي و گرافيك را علومي نام برد كه مي توان نوآوري هاي بسياري در آن ايجاد كرد.
گيتس در ديدار خود با دانشجويان دانشگاه كاليفرنيا با سؤالات جدي آنان درباره تأثير رايانه هاي PC از رده خارج بر روي محيط زيست روبه رو شد.
در اين ديدار همچين از بيل گيتس درباره رفتارهاي ضد رقابتي مايكروسافت نيز پرسش شد.
با اين وجود اغلب دانشجويان از پاسخ هاي گيتس در اين موارد قانع نشدند.
بيل گيتس از فوريه گذشته برنامه اي را براي بازديد  از پنج دانشگاه برتر آمريكا آغاز كرده است.

نوبل فيزيك به جويندگان راز نيروي آفريننده طبيعت تعلق گرفت
003033.jpg
بي بي سي: فرهنگستان سلطنتي علوم سوئد جايزه فيزيك نوبل سال ۲۰۰۴ را به ديويد گروس، ديويد پوليتزر و فرانك ويلچك، سه فيزيكدان آمريكايي اختصاص داد كه روي نيروي پيوند دهنده اجزاي درون هسته اتم تحقيق كرده اند.
به گزارش اين فرهنگستان ،تحقيقات اين سه دانشمند، فيزيكدانان را يك گام به تحقق رؤياي ديرينه شان، يعني يافتن فرمولي واحد كه تشكيل نيروهاي طبيعت و شكل گيري اتم را توجيه كند، نزديكتر كرده است.
اين جايزه در واقع براي تحقيقاتي به اين سه فيزيكدان اهدا شده كه آنان بيش از سي سال پيش انجام داده و نتيجه آن را در سال ۱۹۷۳ اعلام كرده اند.
در بيانيه اي كه اين فرهنگستان در قدرداني از تحقيقات اين سه فيزيكدان صادر كرده اعلام شده است كه يافته هاي نظري آنان نقش عمده اي در دستيابي دانشمندان به الگوي ساختار هسته اتم داشته و راهي به سوي گشودن راز نيروي قدرتمند درون هسته اتم گشوده كه ميان ذراتي به نام كواركها برقرار است.
كواركها ذرات تشكيل دهنده پروتون و نوترون هستند كه دو عنصر اصلي تشكيل دهنده هسته اتم به شمار مي روند.
ديويد گروس، يكي از برندگان جايزه فيزيك امسال در اوائل دهه هفتاد ميلادي كه به اين تحقيقات اشتغال داشته استاد دانشگاه پرينستون در آمريكا بوده و فرانك ويلچك، ديگر برنده نوبل فيزيك امسال، به عنوان دستيار او در اين تحقيقات فعال بوده است.
گروس كه شصت و سه سال دارد اكنون صاحب كرسي فيزيك نظري در دانشگاه كاليفرنيا در سانتاباراباست؛ او كه در پايتخت آمريكا به دنيا آمده، تحصيلات خود در رشته فيزيك را تا سطح كارشناسي در دانشگاه عبري در بيت المقدس انجام داده و سپس با ادامه تحصيلات خود در آمريكا، از دانشگاه كاليفرنيا در بركلي، در سن ۲۵ سالگي دكتراي فيزيك دريافت كرده است.
فرانك ويلچك نيز هم اكنون در انستيتو تكنولوژي ماساچوست(معروف به ام آي تي) تدريس مي كند.
ديويد پوليتزر، سومين برنده جايزه نوبل فيزيك ۲۰۰۴ نيز كه جداگانه روي همين موضوع مطالعه مي كرده است از استادان انستيتو تكنولوژي كاليفرنيا(معروف به كل تك) است.

پيشتازي ژاپن در ارسال امواج ديجيتالي
موج: ژاپن با پشت سر گذاشتن كره جنوبي در زمينه فن آوري ماهواره هاي ويژه ارسال امواج ديجيتال، به كشور شماره يك داراي اين فن آوري تبديل شد.
در همايش شركت MBCo ژاپن اعلام شد؛ اين كشور در بيستم اكتبر جاري ماهواره اي را كه توانايي ارسال امواج ديجيتالي چند رسانه اي را دارد به فضا پرتاب مي كند.
در مقابل، شركت SK كره جنوبي چندي است كه به دليل خط قرمزهاي سيستم بوروكراسي اين كشور از راه اندازي ماهواره ويژه ارسال امواج ديجيتال باز مانده است.اين ماهواره ها امكان دريافت برنامه هاي چند رسانه اي را براي كاربران تلفن هاي همراه و ساير ريسيورهاي متحرك فراهم مي كند.
قرار است اين دو شركت ژاپني و كره اي با همكاري يكديگر به ارائه خدمات مورد نياز اين موبايل ها بپردازند.
شركت ژاپني MBCo با حمايت دولت اين كشور در ماه جاري خدمات امواج ديجيتالي خود را با ارسال ۷ برنامه ويديويي، ۳۰ برنامه راديويي و سه كانال اطلاعاتي آغاز كرده است.

آن لاين
افزايش سرعت اينترنت بدون سيم
003027.jpg
ايسنا: يك شركت ارائه دهنده اينترنت پرسرعت موفق به دريافت اولين پروانه سرويس وايرلس حرفه اي شد.
رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور با اعلام اين خبر گفت: در پروانه شركت هاي PAP(ندا) اعلام شده كه در صورت تمايل مي توانند براي ارائه خدمات اينترنت پرسرعت از شبكه وايرلس يا بي سيم استفاده كنند.
داوري نژاد در توضيح عملكرد اين سيستم گفت: تا قبل از اين، تمام سيستم هاي وايرلس موجود در باندهاي ۴/۲ و ۸/۵ گيگاهرتز و به صورت رايگان و با تكنيك طيف وسيع  بدون ضمانت مورد استفاده قرار مي گرفت كه باند قابل تكيه اي نبود، در حالي كه در باند وايرلس حرفه اي، اجازه فعاليت در باند ۳/۳ گيگاهرتز تا حدود ۵۰ مگاهرتز داده مي شود.
وي يادآور شد: نخستين شركت ايراني براي استفاده از اين شبكه اقدام كرده و تاكنون در تهران ۶۰۰ كيلومتر مربع فضاي فركانسي براي فعاليت شركت در نظر گرفته شده و فكر مي كنيم تا پايان آذرماه شاهد سرويس دهي در تهران باشيم.
وي با بيان اينكه مبلغ دريافت اين پروانه ۱۰۰ ميليون تومان است، افزود: اين شركت در باند UHF فعاليت وايرلس حرفه اي خواهد داشت كه با نصب دستگاهي به نام CPE در منازل مشتركان و آنتن هاي BTS در مراكز مختلف خود، تمام مشكلات دسترسي به كاربر نهايي را به شدت ساده كرده و سرعت متغير ۱۲۸ كيلو بيت را تا حدود ۸ مگابيت بدون سيم افزايش خواهد داد. وي تأكيد كرد: اين سيستم اجازه كاربرد براي مشترك سيار را نداشته و بايد در منازل مورد استفاده قرار گيرد.
توليد نمايشگرهاي LCD ، ۶۵ اينچ
003030.jpg
موج: شركت ژاپني شارپ توليد نمايشگرهاي ۴۵ اينچي كريستال مايع (LCD) را جهت تلويزيون و به منظور در دست گرفتن بازار محصولات صفحه نمايشي پلاسمايي (PDP) آغاز مي كند.
شركت شارپ بزرگترين توليد كننده نمايشگرهاي LCD اعلام كرد، ورژن كوچكتري از اين محصولات (LCD) را در اندازه ۵۰ اينچي در پايان مارس (خرداد) سال ۲۰۰۶ وارد بازار مي كند.
شركت شارپ توليد اين محصول را سبب توسعه دامنه محصولات LCD دانست و توليد محصولات LCD را در آينده براي تلويزيون هايي در اندازه ۴۰ اينچ يا كوچكتر و محصولات پلاسمايي PDP را براي تلويزيون هايي در اندازه بزرگتر پيش بيني كرد.
شارپ قيمت محصول جديد خود را آشكار نكرد اما آن را قابل رقابت با نمايشگرهاي پلاسمايي تلويزيون ها دانست.شركت شارپ و شركت سامسونگ كره جنوبي اولين توليد كننده نمايشگرهاي LCD در اندازه بيش از ۴۰ اينچ هستند.
شارپ فروش اولين محصول LCD خود را در اندازه ۴۰ اينچ در آگوست (شهريور) آغاز كرد و شركت سامسونگ فروش اولين محصول خود را در اين نوع و در اندازه ۴۶ اينچ در ژاپن آغاز كرد.
شركت شارپ پيش بيني مي كند با ارايه محصول جديد خود به ۷۷ ميليارد ين سودآوري در مقايسه با ۵۸/۵۸ ميليارد ين سودآوري در شش ماه نخستين سال، دست يابد.سهام شركت شارپ در آخرين معاملات آن ۴۴/۱ درصد در ۱۵۷۳ ين كاهش يافت.
فضاپيمايي با قابليت استفاده مجدد به مدار زمين پرتاب مي شود
003042.jpg
ايسنا: فضاپيماي X-۳۷ با قابليت استفاده مجدد، تابستان سال ۱۳۸۵ براي انجام دوره جديدي از آزمايش ها به مدار زمين فرستاده مي شود.
خبرهاي جديد حاكي از ادامه تحقيقات بر روي طرح X-۳۷ است.
مؤسسه توسعه مهندسي آرنولد (AEDC) وابسته به نيروي هوايي آمريكا از تحقيقاتي كه بر روي فضاپيماي X-۳۷ ناسا انجام داده بود، نتيجه گيري كرد.
X-۳۷ فضاپيماي قابل استفاده مجددي است كه پس از بازگشت مي توان مجددا از آن استفاده كرد. اين فضاپيما قرار است تعدادي از تجهيزات بسيار پيشرفته جديد را به خدمت بگيرد. اين تجهيزات در قسمت بال و تامين نيرو به كار گرفته شده اند؛ همچنين نحوه بلند شدن اين فضاپيما با فضاپيماهاي ديگر كاملا متفاوت است.
فضاپيماي X-۳۷ قرار است در آينده اي نه چندان دور در مداري به دور زمين حركت كند. اين فضاپيما همچنين قادر است به تنهايي به زمين برگردد.
X-۳۷ قرار است يا توسط شاتل حمل شود و يا اينكه سكوي پرتابي مقرون به صرفه براي اين فضاپيما ساخته شود. البته پس از انفجار شاتل كلمبيا در STS-،۱۰۷ قطعا شاتل گزينه خوبي براي چنين فضاپيماي پيشرفته اي نيست. فضاپيماي X-۳۷ از نظر حجم باريك تر و از نظر طول بلندتر طراحي شده است تا بتواند مانند موشك Delta IV پس از بازگشت دوباره قابل استفاده باشد.
پخش برنامه زنده تلويزيوني در هواپيما
003036.jpg
موج: شركت هاي بي بي سي و بوئينگ به منظور پخش برنامه هاي زنده اين شبكه در هواپيماهاي بوئينگ با يكديگر همكاري مي كنند.
بوئينگ طرح پخش برنامه هاي زنده تلويزيوني در هواپيماهاي اين شركت را از بهار گذشته با همكاري بوئينگ سيستم آغاز كرده بود.
بوئينگ سيستم خدمات مشابهي را به شركت هواپيمايي لوفت   هانزاي آلمان و هفت شركت هواپيمايي بزرگ ديگر نيز ارائه مي كند.
بر اساس اين گزارش از اين پس مسافران هوايي مي توانند از طريق اتصال لب تاپ خود به شبكه اينترنت هواپيما برنامه هاي شبكه هاي تلويزيوني مختلف را در هنگام پرواز تماشا كنند.
قرار است به زودي برنامه هاي دو شبكه تلويزيوني بي بي سي و سي ان ان در پروازهاي هواپيماهاي بوئينگ پخش شود.
اين گزارش حاكي است، شركت بوئينگ پيش بيني مي كند طي يك دهه آينده ارزش بازار ارائه خدمات اينترنت در مسافرت هاي هوايي به دو و نيم تا سه ميليارد دلار بالغ شود.بهاي اتصال ۶ ساعته به اينترنت در هنگام پرواز ۲۹ دلار و ۹۵ سنت است.
رشته طب سنتي و مكمل، راه اندازي مي شود
گروه دانش: براي نخستين بار در كشور، رشته طب سنتي و مكمل پس از تصويب مراجع قانوني راه اندازي مي شود.
دكتر حيبب الله پيروي رئيس دانشكده علوم پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي در جريان برپايي دومين همايش بين المللي طب سنتي و مفردات پزشكي با اعلام اين خبر افزود: از آنجايي كه طي سال هاي اخير طب سنتي و مكمل در دنيا جاي خود را باز كرده و مردم با وجود پيشرفت هاي چشمگيري كه هر روز در عرصه طب مدرن اتفاق مي افتد، به سمت طب سنتي گرايش دارند، ضروري است، مراكز دانشگاهي، با هدف ساماندهي اين شاخه از طب، به آموزش رسمي مبتني بر اصول طب سنتي بپردازند.

قرآن ديجيتالي در نمايشگاه كتاب فرانكفورت
003024.jpg
مهر: يك سازمان خوشنويسي اسلامي، نسخه اي ديجيتالي و مصور از قرآن كريم را كه به عصر مملوك ( mamluk) - سلسله اي كه در مصر و سوريه از سال ۱۲۵۰ تا ۱۵۱۷ قدرت را در دست داشتند - باز مي گردد در نمايشگاه كتاب فرانكفورت كه روز ۱۴ مهر آغاز شده به نمايش مي گذارد.
مؤسسه فرهنگ اسلامي ليختن اشتاين (TIF) روز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه ۲۴ صفحه از اين شاهكار قرآن كريم را كه نمي توان براي آن قيمت تعيين كرد، به شكلي بسيار باشكوه و ديجيتال براي اولين بار به نمايش مي گذارد.
اين پروژه با همكاري شركت تراديجيتال آلمان انجام شده كه در زمينه انتشارات الكترونيكي و تكنولوژيهاي حفاظتي فعاليت دارد. شيخ علي گاما، پيشواي مصري از اين پروژه در بزرگترين غرفه اين نمايشگاه كه به عرب ها اختصاص دارد پرده برداري مي كرد.
نوح عبدالختوا، مدير هنري شركت تراديجيتال در يك كنفرانس خبري كه روز دوشنبه در قاهره برگزار شد گفت: اين پروژه پس از سه سال كار مدام و سخت آماده شد.
شركت تراديجيتال در يك مقاله خبري كه براي سايت اسلام آن لاين فرستاده بود گفت: تصاوير ديجيتالي كه در اين قرآن وجود دارد بر اساس نسخه هاي خطي است كه در كتابخانه ملي دارالكتاب قاهره وجود داشت.
شكل ديجيتالي قرآن تنوع طرح را با امكانات هنري بسيار زياد در اختيار مخاطب قرار مي دهد. اين دست نوشته ها با آخرين تكنولوژي در تايپ و چاپ ديجيتالي شده تا بتوان در سراسر دنيا به صورت لوحهاي فشرده و در اينترنت مورد استفاده قرار گيرد.

همكاري سوئيس و اتحاديه اروپا در ساخت سيستم ماهواره اي
ايسنا: سوئيس قصد دارد در چارچوب همكاري هاي خود با اتحاديه اروپا در ساخت سيستم ماهواره اي گاليله با اروپا همكاري كند.
سوييس قصد دارد در زمينه ساخت يك سيستم جديد ماهواره اي با اتحاديه اروپا همكاري كند.
اروپايي ها قصد دارند با ساخت سيستم ماهواره گاليله وابستگي خود را به سيستم ماهواره نظاميGPS آمريكا از بين ببرند. سوييس تاكنون در چارچوب عضويت خود در سازمان فضائي اروپاESA، در طراحي ماهواره گاليله نقش داشته است.

ساخت ربات كاوشگر با قابليت صعود از ديوارهاي گچي
ايسنا: ربات كاوشگر با قابليت بالا رفتن از ديوار گچي به همت يك گروه دانش آموزي طراحي و ساخته شد.
يكي از اعضاي تيم تحقيقاتي ربات كژدم درباره اين ربات كاوشگر،  اظهار داشت: اين سيستم كه شامل سه بخش ربات بالا رونده با ابعاد ۴*۱۳*۲۰ سانتيمتر، ربات پايه با ابعاد۳۰*۲۵*۴۵ سانتيمتر و نيز دست مكانيكي است از قابليتهاي زيادي نظير حمل بار تا حدود ۲۵۰ كيلوگرم، بالا رفتن از ديوارهاي گچي، دورزدن و حركت آونگي (افقي) روي ديوار برخوردارست.
وي افزود: سامانه كنترل اين ربات تلفيقي از رايانه اصلي و ۸ ميكرو كنترلر جاسازي شده در قسمتهاي مختلف ربات است، به طوري  كه به دو روش دستي يعني به وسيله صفحه كليد رايانه اصلي و يا به صورت خودكار و به كمك برنامه اي كه براي ميكروكنترلرها نوشته شده با استفاده از قابليت هوشمند بودن ربات مي توان آن را كنترل كرد.
اين دانش آموز سنندجي دربار ه  نحوه حركت ربات بالا رونده گفت: اين ربات كه قسمت اصلي طرح است، مي تواند به وسيله مكنده ها و قدرت چسبندگي بالا به طور مستقيم يا افقي از روي ديوار گچي بالا رفته و حدود ۲۵۰ كيلوگرم بار را نيز حمل كند.
اين دانش آموز مبتكر درباره ويژگي هاي ربات پايه كه نوعي ربات كاوشگر است نيز گفت: اين ربات به نحوي ساخته شده كه در صورت برخورد با موانع كوچك يا قرار گرفتن سنگ ريزه زير چرخ هاي آن، تعادل خود را حفظ كرده و همانند يك لودر از قسمت كمر خم مي شود.
نصري درباره دست مكانيكي ربات نيز اظهار داشت: اين دست تا ۷ درجه، آزادي حركت دارد و از ۷ قابليت تحرك دارد.
ضمن اينكه دو عدد دوربين فيلمبرداري نصب شده روي ربات به صورت بي سيم حركات مختلف آن را روي صفحه نمايشگر نمايش مي دهد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: وزن كل اين ربات ۱۵ كيلوگرم بوده و ارتفاع آن به دليل قسمت دست مكانيكي حدود ۵۰ سانتيمتر است.
انرژي موتور ربات نيز به وسيله دو باتري ۱۲ ولت تامين مي شود.
يكي ديگر از اعضاي ديگر اين تيم تحقيقاتي نيز در گفت و گو با ايسنا با اشاره به اين كه نحوه گام برداشتن ربات بالارونده با الهام از الگوي حركتي كرم سيب طراحي شده، اظهار داشت: نحوه  گام برداشتن ربات بالا رونده بدين صورت است كه ابتدا پاهاي بالا به ديوار چسبيده و بعد پاهاي پايين بلند شده و به ديوار مي چسبد و اين سيكل به اين ترتيب ادامه پيدا مي كند اما ربات كاوشگر به وسيله چرخهاي تعبيه شده زير ربات حركت مي كند.

جهانگردان به فضا مي روند
ايسنا: مسئولان توريسم ايالات متحده آمريكا سخت در تلاش هستند تا سومين فضاپيماي حامل جهانگردان را به فضا پرتاب كنند.
سازمان هوافضاي آمريكا با عقد قراردادي با وزارت توريسم اين كشور، متعهد شد به طور ميانگين ۲۴ توريست را از واشنگتن به سمت فضا بفرستد.فاز نخست اين نوع جديد توريسم، بسيار گران است؛ و تاكنون ۴۴ سرمايه دار آمريكايي موفق شده اند از فضا ديدن كنند.

ساخت روبات ميكروسكوپي با قابليت رديابي جريان خون
ايسنا: دانشمندان چيني موفق به ساخت يك روبات جديد ميكروسكوپي شده اند كه مي تواند جريان خون انسان را براي پاكسازي رگ ها يا تحويل دارو رديابي كند.
اين روبات شناگر ۳ ميليمتر طول دارد و در حال حاضر تائوميي از آكادمي علوم چين در حال كار بر روي ساخت نوع يك ميليمتري آن است.مخترع اين روبات مي گويد كه اين پروژه در حال حاضر در مرحله ابتدايي است اما اين ماشين شناگر مجهز به دستگاه كنترل از راه دور مي تواند دارو را تا محل مخصوص در بدن فرد حمل كرده و به عضو مناسب تحويل دهد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |