پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۸ - Oct 7, 2004
تدارك انتخابات عراق همزمان با ادامه ناآرامي ها
003105.jpg
جك  استراو وزيرخارجه انگليس  ديروز همراه  برهم  صالح  معاون  رئيس  جمهوري عراق  در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  در بغداد شركت  كرد.
به  گزارش  تلويزيوني  العربيه ، وي در اين كنفرانس  مطبوعاتي  گفت: پيش  نويس  قانون  انتخابات  عراق  آماده  است  و به  زودي  منتشرخواهد شد. وي  درعين  حال  تصريح  كرداحتمال  دارد برخي  اصلاحات  و تجديد نظرها بر روي پيش  نويس  مذكورانجام  گيرد.
استراو گفت : ثبت  احزاب  و مساله  كانديداها، از جمله اقداماتي  است  كه بايد قبل  ازانتخابات  صورت  گيرد.
براساس  اين  گزارش  برهم  صالح  معاون  رئيس  جمهوري  عراق  نيز گفت ، مساله امنيت  به  ويژه  در سامرا و فلوجه  درمذاكرات  با استراو موردبررسي  قرار گرفت. وي  تأكيد كرد كه  دولت  عراق  براي  تامين  امنيت  پيش  از انتخابات  تلاش مي كند.
جدايي طلبي، خيانت است
رئيس جمهور حكومت موقت عراق با تأكيد بر اين مطلب كه با هر گونه درخواستي براي جداطلبي منطقه كردستان عراق برخورد خواهد شد، اعلام كرد: برگزاري همه پرسي براي تعيين سرنوشت كردستان عراق، به عنوان خيانت به وطن تلقي مي شود.
به گزارش ايسنا غازي عجيل الياور، رئيس جمهور حكومت موقت عراق در گفت وگو با شبكه تلويزيوني العربيه اظهار داشت: نظام جديد در عراق آزادي بيان را تضمين كرده است اما اين آزادي بيان به معناي آن نيست كه بتوان از جدايي طلبي و استقلال سخن گفت؛ زيرا اين چيزي است كه ما آن را نمي پذيريم و آن را به عنوان خيانت تلقي مي كنيم، بنابراين با تمام نيرو با اين گونه مطالبات مقابله خواهيم كرد.
آمريكا در عراق گرفتار شده است
آسوشيتدپرس ديروز در تحليلي نوشت: ارتش آمريكا در يكي از دشوارترين جنگ هاي چريكي تاريخ در عراق گير افتاده است؛ ۱۴۰ هزار سرباز آمريكايي آموزش ديده براي جنگ هاي عادي، در مقابل گروه كوچكي از مبارزان عراقي كه فرمانده و رهبر بزرگي هم ندارند، شكست خورد ه  است.
جيم كرين، تحليلگر خبرگزاري آسوشيتدپرس در بررسي شرايط كنوني عراق مي افزايد: تعدادي از شبه نظاميان با يكديگر توافق كرده اند كه آمريكايي ها را وادار به خروج از عراق كنند.
در جنگ هاي قبلي، دشمنان آمريكايي ها مشخص بودند.در ويتنام، هوشي مينه، رهبر ويتنامي ها، ارتشي كوچك را براي متحد كردن كشور هدايت كرد.
اما در عراق، شورش ها و حملات، سازمان دهي نشده، بدون يك فرمانده واحد يا شاخه سياسي خاص و يا تحت تسلط گروهي ويژه انجام مي شود وارتش آمريكا نمي تواند شيوه اي واحد براي مقابله با اين گروه ها كه اهدافشان و نوع عمليات هايشان متفاوت است، اتخاذ كند.
همچنين تشخيص نيروهاي مقاومت از غير نظاميان در سرزمين پرآشوبي كه بخش وسيعي از آن حامي مقاومت است و بقيه از بيم جانشان حاضر به كمك به خارجيان نيستند، بسيار دشوار است.
در اين تحليل آمده است: »بوروس هافمن، كارشناس ضد شورش كه در دولت آمريكايي عراق در زمان انتقال قدرت، به عنوان مشاور خدمت كرده، مي گويد: اين بسيار پيچيده تر و پرچالش تر از هر شورشي است كه آمريكا تاكنون در آن جنگيده است.
حمله به فلوجه و شهرك صدر
جنگنده هاي آمريكايي ديروز به خانه اي در فلوجه حمله كردند. ارتش آمريكا اعلام كرد در اين خانه جمعي از سران گروه التوحيد وابسته به ابومصعب الزرقاوي گرد آمده بودند. در اين بيانيه بدون اشاره به تلفات حمله مذكور با اعلام اينكه خانه موردنظر به كلي ويران شد آمده است افراد مذكور قصد طراحي عملياتي عليه غيرنظاميان عراق را داشتند.
به نظر مي رسد پس از يورش مشترك نيروهاي آمريكايي و عراقي به سامرا، فلوجه هدف بعدي پاكسازي ها باشد به گونه اي كه دولت عراق طرح عفو عمومي در فلوجه را اعلام كرده است كه براساس آن رهبران اين شهر مي بايد با صدور بيانيه اي تمام افراد غريبه را وادار به ترك فلوجه كرده و ضمن جمع آوري سلاح هاي سنگين از سطح شهر، مواضع و سنگرهاي موجود را نيز پاكسازي كنند. طبق اين توافقنامه نيروهاي عراقي و در صورت لزوم نيروهاي چندمليتي وارد شهر خواهند شد و ضمن بازرسي خانه ها چنانچه اسلحه اي از كسي بيابند وي دستگير خواهد شد.
به گزارش العربيه، در صورت عدم موافقت اهالي فلوجه با اين طرح آخرين راه براي فائق آمدن به مشكلات فلوجه راه حل نظامي خواهد بود.
در همين حال علماي سني عراق طي بيانيه اي سكوت كشورهاي عرب درباره جنايات فلوجه و سامره را محكوم كردند. به گزارش خبرگزاري فارس در اين بيانيه با توجيه ناپذير خواندن سكوت جهان اسلام نسبت به اين حملات، اين خاموشي را ناشي از ديكتاتورمآب بودن دولت هاي كشورهاي عرب خوانده اند. طي شش روز گذشته بيش از سه هزار نيروي آمريكايي و عراقي اقدام به عمليات گسترده اي در سامرا كردند كه فقط طي سه روز گذشته ۱۵۰ نفر به واسطه آن كشته شدند. آمريكايي ها در اين عمليات يك اردوگاه آموزشي را محاصره كرده و كنترل پل اصلي شهر را در اختيار گرفتند.
شهرك صدر نيز از حمله هوايي در امان نماند و به گزارش شبكه خبري الجزيره در حالي كه مردم اين شهرك از انجام مذاكرات با دولت عراق شادمان بودند، سه شنبه شب بخش هايي از اين شهرك بمباران شد.
پليس بصره نيز گزارش داد كه براثر انفجار يك بمب بر روي پلي در اين شهر يك غيرنظامي كشته و ۴ پليس عراقي زخمي شدند. در بعقوبه نيز مهاجمان مسلح چهار كرد عراقي را كشته و ۵ نفر را كه از افراد اتحاديه ميهني كردستان بودند مجروح كردند.
همچنين در جريان يك خودرو بمب گذاري شده در شهر عانه عراق ده نفر كشته و ۲۵ تن ديگر زخمي شدند.
بازداشت عاملان قتل
عبدالمجيد خويي
نيروهاي پليس عراقي عاملان ترور عبدالمجيد خويي را در مرز عراق با سوريه بازداشت كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر روزنامه الوطن نوشت: منابع آگاه در پليس عراق از بازداشت ۶ تن از افراد تحت تعقيب متهم به قتل عبدالمجيد خويي رهبر شيعه عراق در ماه آوريل سال گذشته خبر دادند.
اين منابع افزودند اين افراد در حالي كه سعي داشتند از طريق مرز سوريه از عراق خارج شوند بازداشت شدند اما شماري ديگر موفق به فرار شدند.
شكست تلاش هاي علاوي براي وارد كردن بعثي ها در انتخابات
روزنامه القدس العربي فاش كرد: اياد علاوي از اردن خواسته است به وي در جلب موافقت بعثي هاي سابق براي شركت در انتخابات ماه ژانويه كمك كند. اين در حالي است كه تلاش هاي علاوي تاكنون با شكست مواجه شده است زيرا بعثي ها هرگونه همكاري را به ديدار با صدام كه در زندان به سر مي برد مشروط كرده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه القدس العربي، اياد علاوي نخست وزير دولت موقت عراق ازمقامات اردن خواست به وي در برقراري تماس و ارتباط سياسي امن با جريانها و طيف هاي ميانه رو در حزب بعث سابق عراق كمك كند.
صدام افسرده است
يواني  استيوانو يكي  از وكيلان  صدام  حسين ،   درگفت  وگو با العربيه  اعلام  كرد: صدام  حسين  در زندان  دچار بيماري  افسردگي شده  است .
به  گزارش  ايرنا وي گفت: صدام مدتهاست  در زندان  به سر مي برد و با هيچ  كسي  تماسي  نداشته است .
وي  تصريح  كرد: كسي  درجهان  وجود ندارد كه  اينگونه  زندان  را تحمل  كندكه  نه  محكوم  و نه محاكمه  شود.
وي  افزود: صدام  طي  پيامي به  زرقاوي  ازوي  خواسته  است  چنانچه  گروگانهايي در اختيار دارد، آنان  را آزاد كند.صدام  درپيام  خود به  زرقاوي  گفته  است اگر كنت  بگلي  را در اختيار دارد فورا او را آزاد كند واين  همان  چيزي است  كه ما به  عنوان  كميته  وكيلان  صدام  از زرقاوي  مي خواهيم .

چند رقيب كرزاي به نفع او از انتخابات كناره گيري مي كنند
سيد اسحاق گيلاني نامزد انتخابات رياست جمهوري افغانستان به نفع حامد كرزاي ديگر نامزد اين انتخابات كنار رفت.
به گزارش ايرنا گيلاني يكي از شخصيت هاي بانفوذ جنوب افغانستان كه حمايت وي از كرزاي تاثير فراواني در راي شهروندان اين منطقه خواهد داشت.
اسحاق گيلاني پيشتر در چند سخنراني از كرزاي به شدت انتقاد كرده بود و وي را عامل توسعه نيافتگي سياسي و اقتصادي افغانستان در سه سال گذشته معرفي نموده بود.
وي ازجمله ۱۴ نامزد شوراي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري افغانستان است كه متعهد شده اند با كرزاي ائتلاف يا همكاري نكنند.
همچنين گفته مي شود «عبدالحسيب آرين» ديگر نامزد انتخابات رياست جمهوري افغانستان نيز قرار است از نامزدي اين انتخابات به نفع كرزاي كناره گيري كند.
منابع آگاه مي گويند، تعداد ديگري از نامزدها كنار خواهند رفت.
تاكنون ۱۸ نفر در رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري افغانستان حضور داشتند.
شوراي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري افغانستان نيز ديروز براي تعيين آخرين خط مشي خود تشكيل جلسه داد.
كناره گيري گيلاني از نامزدي انتخابات تاثير منفي بر تصميمات اين شورا خواهد گذاشت؛در حالي كه تبليغات انتخاباتي ديروز پايان يافت، گزارشها حاكي از كشته  شدن دست  كم ۱۳ تن در دو واقعه جداگانه در افغانستان است.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه جنگ، خبرگزاري اسلامي افغانستان اعلام كرد، بر اثر عبور يك خودروي پليس از روي مين در استان قندهار در جنوب افغانستان هفت پليس كشته شده و در حادثه اي ديگر در زابل نيز شش غيرنظامي با انفجار يك مين كشته شدند طالبان مسئوليت حمله زابل را به عهده گرفته و اعلام كرد، قربانيان اين حمله پنج سرباز بوده اند.

انتقاد البرادعي از انفعال شوراي امنيت در قبال كره شمالي
محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز از شوراي امنيت سازمان ملل متحد به خاطر عدم موفقيت در مهار برنامه هاي هسته اي كره شمالي انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، البرادعي در همايشي در سئول، پايتخت كره جنوبي گفت: شوراي امنيت به بدترين نحو با كره شمالي برخورد كرده است.
وي افزود كه هفت سال طول كشيد تا كره شمالي در سال ۱۹۹۲ به پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي بپيوندد؛ در حالي كه تا سال ۲۰۰۳ ميلادي كه از اين پيمان كناره گيري كرد به هيچيك از تعهداتش در قبال اين پيمان عمل نكرده بود.
وي گفت: آژانس انرژي اتمي تمامي اين اقدام ها را به اطلاع شوراي امنيت سازمان ملل متحد رسانده بود اما هيچگونه واكنشي در اين زمينه صورت نگرفت.

دمشق: گزارش عنان دخالت در امور داخلي سوريه و لبنان است
سوريه گزارش دبير كل سازمان ملل درباره قطعنامه ۱۵۵۹ شوراي امنيت اين سازمان را دخالت غيرقانوني در امور داخلي دمشق و بيروت دانست.
كوفي عنان جمعه گذشته در گزارشي اعلام كرد، سوريه به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل مبني بر لزوم عقب نشيني نيروهاي خود از لبنان و پايان بخشيدن به مداخلات خود در امور داخلي اين كشور، پايبند نبوده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه از دمشق، بشري كنفاني مدير بخش اطلاع رساني وزارت امور خارجه سوريه در بيانيه اي اعلام كرد: بررسي روابط دو جانبه سوريه و لبنان در شوراي امنيت خارج از حيطه وظايف مقرر شوراي امنيت و مخالف با بخش هفتم بند دوم مربوط به دخالت سازمان ملل در امور داخلي كشورهاست.

توافق معاونان بوش و كري درباره حمايت از اسرائيل
003099.jpg
نتايج نظرسنجي شبكه «فاكس نيوز» آمريكا حاكي از پيشي گرفتن جورج دبليو بوش رئيس جمهوري آمريكا از «جان كري» رقيب دمكرات وي است.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، براساس اين نظرسنجي، بوش جمهوري خواه ۴۷ درصد، كري ۴۵ درصد و رالف نادر نامزد مستقل انتخابات رياست جمهوري آمريكا، يك درصد از آراي موافق پرسش شوندگان را به خود اختصاص دادند.
براساس اين گزارش، ۵۰درصد از افراد و احزاب مستقل شركت كننده در اين نظرسنجي به بوش و ۳۹ درصد به كري راي دادند.
اين نظرسنجي با شركت هزار پرسش شونده در تاريخ ۳ تا ۴ اكتبر (۱۲ و ۱۳ مهر) انجام شد.
مناظره چني و ادواردز
در همين حال سناتور جان  ادواردز رقيب  دموكرات  ديك  چني  براي  انتخابات  معاونت رياست  جمهوري  آمريكا شامگاه  سه شنبه  در يك  مناظره  تلويزيوني  از سياستهاي آمريكا در عراق  و افغانستان  انتقاد كرد. ادواردز در اين  مناظره  كه  درمحل  دانشگاه  كيس  وسترن  رززو در شهر كليوندايالت  اوهايو برگزار شد، گفت : جنگ  آمريكا در عراق  موجب  شده  است  كه  نيروهاي آمريكايي  ۹۰ درصد از تلفات  نيروهاي  ائتلاف  (اشغالگر) را داشته  باشند، اعتبار آمريكا در جهان  از بين  برود و يك  هزينه  ۲۰۰ ميليارد دلاري  بر اين كشور تحميل  شود كه  اين  رقم  با پنج  ميليارد دلار در جنگ  اول  خليج  فارس  درسال  ۱۹۹۱ قابل  مقايسه  است .
وي  گفت  كه  آمريكايي هاي  بيشتري  در ماه  سپتامبر نسبت  به  ماه  قبل  (اوت )در عراق  كشته  شدند و در ماه  اوت  تعداد بيشتري  از نيروهاي  آمريكايي  درمقايسه  با ماه  ژوئيه  كشته  شدند و در ماه  ژوئيه  نيز تعداد بيشتري  درمقايسه  با ماه  قبل  (ژوئن ) در عراق  كشته  شدند.
رقيب  دموكرات  معاون  رئيس  جمهوري  آمريكا گفت ، جنگ  آمريكا در عراق  بدون هيچگونه  سند و مدركي  درباره  ارتباط ميان  رژيم  صدام  حسين  و القاعده  و يا وجود سلاح  كشتار جمعي  در اين  كشور صورت  گرفت  كه  وزيران امورخارجه  و دفاع  آمريكا و بسياري  از جمهوريخواهان  به  اين  مسئله  اعتراف  كرده اند.
حمايت از اسرائيل
تنها محور توافق چني و ادواردز
موضوع  حمايت از اسرائيل  تنها محورتوافق  ميان ديك  چني  معاون  رئيس  جمهوروسناتور جان  ادواردز رقيب  ونامزد حزب  دمكرات  براي  اين  پست  بود.
شبكه  تلويزيوني  يورونيوز ديروز  با اعلام  اين  خبر افزود: هر چند كه  چني  معاون  رئيس  جمهور آمريكا و سناتور جان  ادواردز، رقيب  وي  در جريان  مناظره  تلويزيوني  سه  شنبه  شب  خود دراكثر موارداختلاف  نظر داشتند ولي  درخصوص  مسئله  اسرائيل  بايكديگر اتفاق  نظر داشتند و هر دو از حق  اسرائيل  در دفاع  از خود در مقابل  حملات  فلسطيني ها حمايت  كردند.
واكنش محتاطانه روزنامه هاي آمريكا
به مناظره چني و ادواردز
روزنامه هاي  آمريكا ديروز واكنش  محتاطانه  از خود در قبال  مناظره  تلويزيوني ديك  چني، معاون  رئيس  جمهوري آمريكا و سناتور جان ادواردز معاون  منتخب  جان  كري  نامزد دموكراتها براي  رياست  جمهوري  اين كشور، نشان  دادند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن  روزنامه هاي  آمريكايي  از تعيين برنده  اين  مناظره  تاكنون  خودداري  كرده اند.
نتايج  دو نظرسنجي  بلافاصله  پس  از پايان  مناظره  مخالف  يكديگر است . در يكي  از اين  نظرسنجي ها چني  با كسب  ۴۳ درصد آرا پرسش  شوندگان  در مقابل  ۳۷ درصد براي  ادواردز برنده  مناظره  شده  در حاليكه  در نظرسنجي  ديگر، اين  ادواردز است  كه  با بدست  آوردن  ۵۳ درصد آرا پرسش  شوندگان  در مقابل  ۴۶ درصد براي  چني  برنده  شده  است .

ورود محموله هسته اي آمريكا به فرانسه
دو فروند كشتي  حامل  ۱۴۰ كيلوگرم  پلوتونيوم  با درجه  بالا كه  ماه  پيش كاروليناي  شمالي  در آمريكا را ترك  كرده  بودند سرانجام  ديروز در ميان  اعتراض شديد مخالفان  ضد هسته اي  در بندر شربورگ  در شمال  غربي  فرانسه  لنگرانداختند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از پاريس ، قرار است  اين  محموله  پلوتونيوم سپس  با كاميون  به  مسافت  ۱۲۰۰ كيلومتر براي  فراوري  به  نيروگاه  كاداراش در جنوب  فرانسه  منتقل  شود.
اقدامي كه  به  عقيده  مخالفان  ضد هسته اي  علاوه بر آن كه  فرانسه  را به  قبرستان  زباله هاي  هسته اي  تبديل  كرده  است  امكان هر حادثه اي  را در برخواهد داشت .
فعالان  ضد هسته اي  در بندر شربورگ  فرانسه  با ايجاد زنجيره  انساني  در اطراف  كاميون هايي  كه  قرار است  اين  محموله  را به  جنوب  منتقل  كند مانع حركت  آنها شده اند كه  با مداخله  نيروهاي  امنيتي  پراكنده  شدند.
با اين  حال  اين  فعالان  اعلام  كرده اند در تمامي مسير ۱۲۰۰ كيلومتري  حمل اين  محموله ها به  اعتراضشان  ادامه  خواهند داد.
قرار است  اين  محموله  پيش  از انتقال  به  جنوب  فرانسه  در نيروگاه  كاداراش  ابتدا به  نيروگاه  فرآوري   لاهاگ  در هجده  كيلومتري  شربورگ  منتقل  شوند.
مقامات  مسئول  فرانسوي  انتقال  اين  محموله  به  فرانسه  را بخشي  از توافق روسيه  و آمريكا براي  كاهش  زرادخانه هاي  هسته اي  خود مي دانند تا در چرخه غير نظامي مورد استفاده  قرار گيرد.

روسيه امسال بيش از ۵۰۰ حمله تروريستي را خنثي كرده است
نيكلاي  پاتروشف  رئيس  سازمان  امنيت  فدرال  روسيه  از پيشگيري  از وقوع  بيش از ۵۰۰ حمله  تروريستي  در اين  كشور در سال جاري  ميلادي  خبر داد.
به  گزارش خبرگزاري  ريانووستي ، پاتروشف  خاطرنشان  ساخت  كه بيش  از ۲۰۰ مورد از اين  حملات  گسترده  بوده  و در صورت  وقوع  مي توانست  تلفات و ضايعات  فراواني  به  همراه  داشته  باشد.
به  گفته  وي  اين  كار در نتيجه  فعاليت  جدي  نيروهاي  امنيتي  صورت  گرفته  ولي با توجه  به  ابعاد تهديدهاي  تروريستي  ناكافي  مي باشد.
رئيس  سازمان  امنيت  فدرال  با تأكيد بر لزوم  اتخاذ مجموعه اي  از تدابيردر امر مبارزه  با تروريسم  افزود: اين تدابير شامل همكاري  ساختار قانونگذاري ، مجريه ، قضائي  و رسانه هاي  خبري  به  منظور پيشگيري  از حملات  تروريستي  است .
اين  مقام  امنيتي  روس  با اشاره  به  فعاليت  عوامل  سازمان  تروريستي  القاعده در منطقه  قفقاز شمالي  افزود: براساس  اطلاعات  موثق  حدود ۱۰ عامل  اين  سازمان در منطقه  مذكور فعاليت  دارند.
پاتروشف  گفت : هويت  اين  افراد شناسايي  شده  و اقداماتي  براي  قتل  يادستگيري  آنها به  مورد اجرا گذاشته  مي شود.
وي  از جمله  سركردگان  القاعده  را كه  در روسيه  به  قتل  رسيده اند خطاب  وابوالوليد نام  برد و افزود: اخيرا يك  مزدور خارجي  به نام  ابومصعب  كه تبعه  الجزاير بوده  و از اجازه  اقامت  انگليس  برخوردار است  بوسيله  نيروهاي امنيتي  روسيه  دستگير شده  است .
رئيس  سازمان  امنيت  فدرال  خاطرنشان  ساخت  كه  فهرستي  از سران  گروههاي  مسلح غيرقانوني  در قفقاز شمالي  تهيه  شده  و بزودي  شاميل  باسايف  و اصلان  مسخدوف دو رهبر شورشيان  دستگير خواهند شد.

خروج نيروهاي آمريكايي از كره جنوبي چهار سال به تأخير افتاد
مقامات آمريكايي ديروز اعلام كردند، واشنگتن با سئول توافق كرد تا سه سال ديگر يعني تا سال ۲۰۰۸ ، ۱۲۵۰۰ تن از نيروهايش را از كره جنوبي خارج كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، دو كشور پس از ساعت ها مذاكره بيانيه اي رسمي مشتركي در اين خصوص صادر كردند.
اين در حالي است كه آمريكا در ماه ژوئن اعلام كرده بود قصد دارد اين تعداد از سربازانش را كه يك سوم از ۳۷ هزار نظامي آمريكا در كره جنوبي مي باشد تا پايان سال ۲۰۰۵ از اين كشور خارج كند اما به دليل درخواست مقامات كره جنوبي اين امر به تاخير افتاده است.
براساس اين طرح مقامات رسمي پس از هفته ها مذاكره اعلام كردند، ۵۰۰۰ سرباز آمريكايي در سال جاري كره جنوبي را ترك مي كنند ۳۰۰۰ سرباز سال آتي، ۲۰۰۰ تن در سال ۲۰۰۶ و در نهايت ۲۵۰۰ تن در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ اين كشور را ترك مي كنند.
در حالي كه مقامات رسمي كره جنوبي به صورت علني با اين عقب نشيني بر پايه تضمين دولت جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا بر تداوم حمايت نظامي از اين كشور موافقت كردند اما اين عقب نشيني در سئول به دليل برنامه هاي توسعه موشكي و هسته اي كره شمالي نگراني هايي را به وجود آورده است.
براساس اين توافقنامه آمريكا هم چنين سيستم پرتاب موشك چند كاره و رادارهاي ضدآتش  خود را در اين كشور حفظ مي كند.

ويروس اشغالگري و خشونت
خبرنگار همشهري از بيروت- براساس گزارش رسانه هاي اسرائيلي روز گذشته سخنگوي ارتش اسرائيل سرتيپ يسرائيل زيف در خصوص ادعاي قبلي حكومت رژيم صهيونيستي مبني بر نقش داشتن اتومبيلهاي امدادرساني آنروا در عمليات پرتاب موشك قسام به شهر سديروت ترديد كرد و افزود: نسبت به نظامي بودن قطعات حمل شده با آمبولانس مورد اشاره اطمينان وجود ندارد بنابراين نمي توان قضاوت قطعي داشت كه آنروا (موسسه امدادرساني وابسته به سازمان ملل) در فعاليت تروريستي نقش داشته است.
بدنبال اين اظهارات كه از آن به عنوان عقب نشيني از ادعاهاي قبلي يادشده و متون و عكسها و مدارك مربوط به آن طي هفته گذشته بر روي سايتهاي رسمي اسرائيل و وزارت خارجه آن درج شده بود جمع آوري گرديد.
پيش از اين داني فيلرمان با ارسال يادداشتي به همراه تصاويري كه گفته مي شود توسط هواپيما از آمبولانس مورد اشاره در حين بارگيري تهيه شده است، كاركنان آنروا را به همكاري با عناصر تروريست متهم كرده بود.
ترديد سخنگوي ارتش و حذف مدارك قبلي از روي سايتها قرينه بسيار محكمي است كه ادعاي قبلي از همان ابتدا ساختگي و به دور از واقعيت بوده است و مهارت دولتمردان اسرائيلي در اين زمينه ها براي جهانيان ثابت شده مي باشد.ولي سؤال اينجاست كه دولت اسرائيل چه نيازي به ساختن و پرداختن به اين امور واهي دارد؟
برخي از ناظران معتقدند اقدامات اسرائيل در اين زمينه غيرهوشمندانه است، زيرا آنها با طرح ادعاهايي از اين دست اعتماد و حسن نظر عناصر اصلي سازمان ملل را از دست خواهند داد، زيرا خواسته يا ناخواسته مجبور خواهند بود در برابر كارشناسان سازمان ملل براي اثبات مدعاي خود به احتجاج برخيزند و اين از اعتبار بين المللي آنها خواهد كاست، خصوصاً در اين فرضيه كه بطلان ادعاي آنها از ابتدا روشن بوده است چه بسا حذف آثار اين ادعا به صورت شتابزده و گسترده با هدف بازسازي تبعات اين اقدام ناشيانه صورت گرفته باشد.
كشيدن پاي نيروهاي وابسته به آنروا و يا هر سرنخ خارجي ديگر به معادله عملياتهاي نظامي و يا معركه هاي امنيتي در داخل اسرائيل براي حزب حاكم اين كشور كاربرد داخلي دارد.
شارون و همفكرانش در حزب ليكود با وعده بازگرداندن امنيت به سرزمينهاي اشغالي هرگونه رفتاري را در برخورد با مردم فلسطين و سرنخهاي ضدامنيتي (براساس ادعاي آنها) تجويز كرده اند.
افزايش بودجه امنيتي، ساخت وساز شهركها و تقويت ابعاد امنيتي آنها، ايجاد ديدارها حائل، افزايش تورهاي بازرسي، عملياتهاي هجومي پيش گيرانه، ساماندهي جوخه هاي ترور و.... اگر در تامين امنيت نقش مثبت نداشته باشد شارون چه پاسخي به افكار عمومي خواهد داد؟
از نگاه يهوديان ساكن در سرزمينهاي اشغالي عملياتهاي ضدامنيتي نه تنها ريشه كن  نشده بلكه بسيار گسترده تر و خطرناكتر از گذشته استمرار دارد.
متهم كردن آنروا و ساير موسسات بشردوستانه به شارون اين فضا را مي دهد كه خطاب به افكار عمومي از ابتكارات خود دفاع كند و اظهار نمايد كه طرحهايش تماماً موفق بوده ولي سازمانهاي بين المللي ايجاد مزاحمت كرده و با همدستي با تروريستها مانع حاكم شدن فضاي امن مي شوند. آنها با اين فرافكني به نوعي القا خواهند كرد كه گروههاي مبارز فلسطيني به خودي خود امكان انجام عمليات نظامي را ندارند .به بيان ديگر، اينكه تئوري شارون در سركوب ريشه هاي مقاومت موثر واقع شده و مقاومت فلسطيني منهاي حمايت خارجي وجود خارجي ندارد.
التهاب موجود در جامعه فلسطيني متاثر از ويروس اشغالگري و خشونت گرايي يهوديان مهاجر در اين مناطق است و مادامي كه اين ويروس در اين حجم وجود دارد اضطراب و اعتراض وجود خواهد داشت.
فرافكني و متهم كردن ديگران نيز از مقاومت در برابر ويروس اشغالگري و خشونت چيزي نخواهد كاست.

كوتاه از سياست جهان
اشترن: زرقاوي درپي عمليات انتحاري در آلمان است
هفته نامه اشترن نوشت: ابومصعب زرقاوي تروريست اردني هواداران خود را در آلمان براي انجام عمليات انتحاري در اين كشور شديدا تحت فشار قرار داده است.
به گزارش ايرنا از برلين اين هفته نامه با استناد به فاش شدن پاره اي از مكالمات زرقاوي با شبكه خود در ايالت «نوردراين وستفال» دستور داده است كه گذرنامه هاي جعلي، سلاح هاي مجهز به صدا خفه كن و همچنين مواد منفجره براي انجام عمليات انتحاري فراهم كنند.
به نوشته اشترن، در آوريل ۲۰۰۲ ميلادي نيز گروهي از هواداران زرقاوي كه قصد انجام عمليات عليه تاسيسات يهوديان در برلين و يك ديسكوتك در شهر دوسلدورف را داشتند توسط پليس آلمان دستگير شدند.
ولفوويتز: اوكراين بايد عضو ناتو شود
003102.jpg
معاون وزير دفاع آمريكا اعلام كرد، گسترش ناتو به اوكراين امري بسيار مهم است.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري فرانسه، پل ولفوويتز، معاون وزير دفاع آمريكا در ادامه اظهار داشت: همچنين گسترش مرزهاي ناتو به تمامي كشورهاي اروپايي بسيار مهم است.
معاون وزير دفاع آمريكا كه در دانشگاه ورشو سخن مي گفت، در ادامه افزود: هدف ما درخصوص ايجاد يك اروپاي كامل و آزاد تا زماني كه اوكراين به عنوان عضو سوگندخورده  اروپا به حساب نيايد، تحقق نخواهد يافت.
وي در ادامه افزود: جورج بوش، رييس جمهور آمريكا در ورشو اعلام كرده بود كه ناتو بايد به مرزهاي اوكراين برسد.
اين در حالي است كه اوكراين در سال ۲۰۰۲ اعلام كرد كه قصد دارد تا به ناتو ملحق شود و سال ۲۰۱۱ ميلادي را به عنوان موعد برنامه ريزي شده براي آغاز گفت وگو با اعضاي اتحاديه  اروپا در نظر گرفته است.
آغاز محاكمه فرمانده نيروهاي مسلمان سربرنيتسا در دادگاه لاهه
محاكمه فرمانده نيروهاي مسلمان سربرنيتسا در لاهه آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از پايگاه اطلاع رساني اروپاي جنوب شرقي، ديروز جلسه محاكمه ناصر اوريچ، فرمانده اسبق نيروهاي مسلمان در سربرنيتسا در چهارچوب محاكمه جنايتكاران جنگي برگزار شد.
اين پايگاه اطلاع رساني هم چنين به نقل از دادگاه لاهه مي افزايد: فرماندهي حمله به ۵۰ روستاي صرب نشين و كشتار اهالي اين مناطق از دلايل محاكمه اوريچ مي باشد.
فرمانده اسبق نيروهاي مسلمان در سربرنيتسا پيش از اين اعلام كرده بود كه او و نيروهاي تحت نظرش هيچ دخالتي در كشتار غيرنظاميان صرب نداشته اند.
اوريچ در آوريل ۲۰۰۳ دستگير و به دادگاه رسيدگي به جنايات جنگي در لاهه منتقل گشت.
ادامه ناآرامي ها در هاييتي
به  گفته  شاهدان ، در ادامه ناآرامي هاي  مختلف  كه از چند روز قبل در هاييتي آغاز شده روز سه شنبه  يك  سرباز سابق  اين  كشور گردن  زده  شد و دو نفر ديگر نيز جان  باختند. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پورت  - او - پرنس ، پايتخت   هاييتي ، گفته  مي شود اين  سرباز سابق   هاييتي  در نزديكي  پايتخت  توسط طرفداران  ژان برتراند آريستيد رئيس  جمهور سابق  اين  كشور گردن  زده  شد.
جوانان  حامي آريستيد به  راديو بين المللي  آنتيلس  گفتند: مي خواهيم  به  سربازان  سابق  پيام  بدهيم  كه  نبايد بازگردند.
به  گفته  شاهدان ، در منطقه  فقيرنشين  پايتخت  صداي  شليك  پراكنده  گلوله شنيده  مي شود و طي  دو حادثه  جداگانه ، دو نفر ديگر نيز در بخشهاي  ديگر پايتخت  كشته  شدند. اين  گزارش  مي افزايد، فروشگاهها روز سه  شنبه  بازبودند ولي  داد و ستد حالت  عادي  نداشت .
اين  حوادث  پس  از دو روز ناآرامي در هفته  گذشته  كه  طي  آن دست  كم  ده نفر، از جمله  ۹ مامور پليس  كشته  شدند، رخ  داد.

انتخابات امريكا
اظهارات پريروز «پل برمر» حكمران آمريكايي عراق كه پس از تشكيل دولت موقت، بغداد را ترك كرده، مهمات تازه به دمكراتهاي آن كشور در مبارزه انتخاباتي با جورج بوش رسانده است. برمر گفته است كه دشواري هاي عراق به اين سبب بود كه وزارت دفاع آمريكا به حد كافي نيرو وارد عراق نكرد و موفق نشد در پي سقوط رژيم صدام، مانع غارت اموال دولت و انبارهاي اسلحه شود و مرزهاي بدون نگهبان را پاسداري كند و لذا گروهي از خارج وارد عراق شدند و گروهي هم در داخل اسلحه به دست آوردند و ناآرامي و مقاومت آغاز شد. نامزدهاي انتخاباتي دمكراتها از اين بيان «برمر» كه يك سند است، در دو روز گذشته وسيعاً استفاده كرده اند.
سناتور ۵۱ ساله، جان ادواردز، نامزد معاونت رياست جمهوري از حزب دمكرات از اين سند در مناظره ۹۰ دقيقه اي سه شنبه شب (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) با ديك چني ۶۳ ساله معاون جورج بوش بر ضد دولت وي استفاده كرد. برخلاف مناظره سال ،۲۰۰۰ در اين مناظره چني موفق نبود و حريف ادواردز نشد و سرمايه گذاري جمهوريخواهان روي او سود چنداني نداشت. ادواردز گفت كه دولت بوش ماليات ميليونرها را كاهش داده و از آنان، كمتر از نظاميان در حال جنگ ماليات مي گيرد. وي چني را متهم به تحريف كرد و گفت: مردم چشم و گوش دارند و همه چيز را مي بينند و تحريف را سريعاً درك مي بينند. او گفت كه در دوران حكومت بوش بر فقيرهاي آمريكا چهار ميليون، بر افراد فاقد بيمه چهار ميليون و بر شمار بيكاران هم تقريبا چهار ميليون اضافه شده، حال آن كه تاكنون ۱۱۹ ميليارد دلار هزينه جنگ غيرضروري عراق بوده است. اكنون در عراق، با وجود اين همه هزينه، ۴۰ هزار نظامي آمريكايي بدون جليقه ضد گلوله حضور دارند. در سال ۱۹۹۱ آمريكا جنگ با عراق بر سر كويت را تنها با تحمل پنج ميليارد دلار هزينه برنده شد؛ زيرا كه قبلاً يك ائتلاف نيرومند از دولتها به وجود آورده بود كه در پرداخت هزينه جنگ شريك شده بودند. حكومت بوش دستگيري و قلع وقمع بن لادن را كه به آمريكا حمله كرده و تلفات وارد ساخته بود بر عهده چند «جنگ سالار» افغان كه قبلاً متحد او بودند سپرد و بن لادن و سازمانش باقي ماندند و در عوض به حذف صدام حسين دست زد كه نه به آمريكا حمله كرده بود، نه اسلحه كشتار جمعي داشت و نه با بن لادن و القاعده مرتبط بود. بايد پولي كه در عراق هزينه شده است صرف حل مسئله فقر، بيكاري و بيمه درماني در آمريكا مي شد. اگر ما برنده انتخابات شويم؛ مسئله گراني دارو را حل مي كنيم، اعلانهاي تبليغاتي داروها را كه باعث گراني قيمت آنها مي شوند محدود مي كنيم و نرخ بيمه درماني را پايين مي آوريم و آن را تعميم مي دهيم. چني در مورد صدام گفت كه او تروريستهاي فلسطيني و رهبرانشان از جمله ابونضال را پناه داده بود و به هر خانواده فلسطيني كه فردي را از دست مي داد ۲۵ هزار دلار كمك مي كرد و... چني گفت كه ادواردز در سناي آمريكا سابقه درخشاني ندارد، زيرا بيشتر اوقات از جلسات غيبت داشته و سپس بحث تجربه پيش كشيده شد كه سابقه كار دولتي چني بيشتر است. ادواردز گفت كه سابقه (رزومه) طولاني دليل مديريت و قضاوت خوب نيست و گواهينامه دليل شايستگي نمي تواند باشد؛ مدير كشور بايد شخصيت عمومي داشته و همكاران و مشاوران خوب انتخاب كند و بزرگترين هنر و مهارت او همين انتخاب مقامات است.در اين مناظره سپس بحث به مطالب ديگر كشانده شد و ادواردز پرونده هاي كمپاني هاليبرتون و معاملات دولتي آن را با روش ترك مناقصه و شعب «آف شور» آن و از جمله تماس و معامله با ايران كه تحت تحريم آمريكاست ورق زد و به رفتار دختر «چني» اشاره كرد و نامزدهاي حزب جمهوريخواه را متهم كرد كه با مردم روراست نيستند و به آنان اطلاعات نادرست مي دهند (دروغ مي گويند)، نبايد ترسانيد و حكومت كرد.
چني نيز ادواردز را متهم كرد كه با دريافت غرامت هنگفت از بيمه هاي درماني براي موكلان خود، باعث شده است كه نرخ اين بيمه بالا برود و او پاسخ داد كه اين غرامت را براي مردم عادي گرفته كه درمان درست نشده بودند و در آن زمان وظيفه او به عنوان يك وكيل دعاوي ايجاب مي كرد كه از موكلانش دفاع كند، كه براي دفاع كردن به او مراجعه مي كردند و حرفه او همين بود.
ادواردز براي جلب آراء سياهپوستان، چني را متهم كرد در زماني كه نماينده كنگره بود به پيشنهاد «روز ملي شدن» زادروز دكتر مارتين لوتر كينگ رأي منفي داده بود. وي همچنين براي جلب آراء يهوديان آمريكا از اقدام اسرائيل در دفاع از خود جانبداري كرد و پيشرفت برنامه هاي اتمي كره شمالي و ايران را نتيجه گرفتاري بيش از حد دولت بوش در مسئله عراق و غفلت از آن دانست.
چني برنامه هاي آمريكا در افغانستان را كه چند روز ديگر در آنجا انتخابات برگزار خواهد شد موفق دانست كه ادواردز گفت هنوز دو سوم خاك افغانستان كه عمدتاً كشوري روستانشين است در دست «جنگ سالار»ها و سران قبايل است كه نمي شود به درستي گفت كه چه جهتي در پيش دارند، و قاچاقچيان ترياك كنترل وسيع در آن كشور دارند. محصول ترياك افغانستان كه در آخرين سال حكومت طالبان ۷۴ تن بود، در سال گذشته به ۲ هزار و ۹۶۵ تن رسيد. در اين كشور، هنوز آمار بي سوادان بالاست و كمتر از ملل ديگر دمكراسي (اهميت رأي دادن) را مي شناسند و به آن توجه دارند، آنان به دهان رؤساي قبايل و ريش سفيدانشان توجه مي كنند تا ما و دولت كابل.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |