يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳
گفت وگو با بازيكنان اسپانيايي ليورپول
ليورپول با چاشني اسپانيايي
004284.jpg
اشكان نعمت پور- خاطرات روزهاي يكه تازي ليورپول در اروپا، هنوز در گوشه اي از ذهن هواداران - و مديران باشگاه- بازي مي كند. دهه هشتاد اروپا، شاهد ظهور ليورپولي بود كه به سادگي تمام رقيبانش- چه در انگليس و چه در قاره سبز- را به زانو درمي آورد و هنوز پس از يك دهه افول، دلبستگان تيم در ياد گذشته زندگي مي كنند و براي بازگشت به آن گذار، لحظه شماري مي كنند. براي همين بود كه پنج سالي روح فرانسوي در تيم دميدند تا مگر ژرار هوليه و خريدهاي او- كه اغلب آنها از فرانسه مي آمدند- بتوانند ليورپول را به صف اول مبارزات بازگردانند.
ناكامي هوليه باعث شد تا نگره اي تازه در آنفيلد شكل بگيرد و اين بار، اسپانيايي ها به مرسي سايد بيايند. قرار است رافائل بنيتس- كه در اولين فصل حضورش در والنسيا، آن را فراتر از رئال مادريد و بارسلونا قهرمان اسپانيا كرد- طليعه دار تحول ژرف جديد در آنفيلد باشد و خب، مربي ماتادور از خريد هموطنانش مضايقه نكرده. او نخست خوسه مي، يك مدافع راست جسور را به خدمت گرفت و بعد ژابي آلونسو و لوييس گارسيا را خريد تا با جذب دو هافبك برجسته فوتبال اروپا، چهره اي كاملاً اسپانيايي بر پيكره ليورپول نقش بزند.
ژابي آلونسو، هافبك دفاعي سوسيه داد پس از آن كه پيشنهاد رئال مادريد را نپذيرفت و به آنفيلد آمد، خيلي زود در تركيب قرمزها جا افتاد تا در غياب استيون جرارد مصدوم، نبض حركتي تيم را در اختيار بگيرد.
لوييس گارسيا هم حالا به جاي بازي در سمت راست بارسلونا، براي ليورپول مي درخشد و گل مي زند تا نقشي پررنگ در احيا ارتش آنفيلد ايفا كند. ليورپول دوباره به جمع مدعيان قهرماني اروپا بازگشته، اما اين بار با طعم اسپانيايي.
* ترك اسپانيا و پيوستن به ليورپول دشوار نبود؟
ژابي آلونسو: وقتي شنيدم ليورپول مرا مي خواهد خيلي هيجان زده شدم چون ديگر همه از سابقه فوق العاده آنها خبر دارند، تازه حالا هم در زمره بزرگان اروپا هستند. با چند نفري از بازيكنان هم مشورت كردم و همه شان نسبت به جو اينجا خيلي خوشبين بودند. بنابراين برايم خيلي سخت نبود كه اسپانيا را ترك كنم.
لوييس گارسيا: جدايي از بارسلونا خيلي سخت بود، رها كردن باشگاهي در قواره هاي بارسا اصلاً ساده نيست اما خب، پيش از گرفتن تصميم نهايي، همه چيز را سبك سنگين كردم، با مربي حرف زدم و اعتبار و تاريخچه ليورپول را هم به ذهن آوردم و حاصل، موافقت با پيشنهاد انگليسي ها بود.
* اما رئال مادريد هم تو را مي خواست؟
ژابي آلونسو: اول رئال با سوسيه داد وارد مذاكره شد اما در نهايت سرنوشت من به ليورپول گره خورد و حالا، اين تنها چيزي است كه برايم اهميت دارد.
* كدام يك مهمتر است: پوشيدن پيراهن ليورپول يا بازي زير نظر رافائل بنيتس؟
لوييس گارسيا: به گمانم هر دو. من رابطه خيلي خوبي با بنتيس داشتم چون همان زمان هم قرار بود به والنسيا بروم. بنابراين خيلي زود پيشنهادش را پذيرفتم. چون براي من مهم بود جزيي از برنامه  هاي او باشم. مي دانم او مي خواهد مجموعه اي بنا كند كه طي سالهاي آينده جام هاي جورواجوري را به چنگ بياورد و من هم دوست دارم در اين افتخارات سهيم باشم.
*... و استيون جرارد. سبك بازي تو شبيه او نيست؟
ژابي آلونسو: استيون بازيكن خيلي خوبي است. كافي است چند تايي ازبازيهايش را ببينيد تا دريابيد چقدر خوب پا س هاي بلند مي فرستد يا چه شوتهاي مرگباري مي زند. خب، بعضي از توانايي هاي ما به هم مي ماند و بعضي هم متفاوت است. بازي در كنار او به خط مياني تيم، به توان تدافعي و هجومي آن، توازن مي بخشد.
* حضور يكي دو اسپانيايي ديگر در باشگاه به خو گرفتن به فوتبال انگليس كمك نمي كند؟
ژابي آلونسو: شايد در آغاز كمي مهم باشد اما در طول فصل كه ديگر با همه آشنا شده اي، نه. اينجا همه با هم صميمي هستند.
لوييس گارسيا: خيلي هم نمي توان به آن دل بست ولي فكر مي كنم پيدا كردن يكي كه بتواني با او حرف بزني، مهم باشد. فراتر از همه، پيوستن به ليورپول است كه اهميت دارد. اميدوارم سالهاي موفق زيادي را در اينجا بگذرانم. دوست دارم هرچه زودتر در باشگاه و شهر جا بيفتم.
* تفاوت عمده ميان ليگ برتر و لاليگا چيست؟
ژابي آلونسو: من شيوه بازي خودم را دارم و مي توانم با هر تمايزي كنار بيايم. اميدوارم فصل پرفروغي را در ليگ برتر و ليگ قهرمانان تجربه كنم.
لوييس گارسيا: تاكتيك ها، سبك رويارويي تيم ها با يكديگر است كه اين افتراق را شكل مي دهد.
* فكر مي كنيد ليورپول رمق جدال با آرسنال، چلسي و منچستر يونايتد را داشته باشد؟
ژابي آلونسو: چرا كه نه. تيم هاي بسيار خوبي هستند اما ما هم قدرت وافري داريم. بايد هر روز سخت تمرين كنيم و تمام آنچه را كه مربي در ذهن دارد، به درستي دريابيم تا ليورپول به جمع مدعيان فتح ليگ رخنه كند.
لوييس گارسيا: شايد تازه در اوان راه باشيم، اما مهم اين است كه براي آتيه اي درخشان، زيرساختي قابل اتكا بنيان گذاشته ايم. همه تلاش مي كنند و اميدوارند ليورپول در راهي بيفتد كه به جام ختم مي شود.

گارينشا ديگر متولد نمي شود
004227.jpg
گروه ورزشي: قبري خاموش و كثيف در يكي از گورستان هاي برزيل جايگاه ابدي يكي از اسطوره هاي پيشين فوتبال است.
با اتومبيل از ريودو ژانيرو مي توان در مدت يك ساعت به آرامگاه گارينشاي محبوب و جنجالي رسيد. جايي كه بسيار ساكت است و در ميان ساير گورهاي قبرستان به چشم نمي آيد. نوشته اي روي سنگ قبر وجود دارد: «اين جا مردي كه روزي پيام آور شادي مردم بود در آرامش استراحت مي كند- مانه گارينشا»
ديدن آرامگاه ابدي يكي از بزرگ ترين بازيكنان تاريخ فوتبال جهان دلخراش و آزاردهنده است. البته گارينشا يكي از پسران بد فوتبال دهه پنجاه و شصت جهان بود. او پدر چهارده فرزند از زن هاي مختلف بود. با يك خواننده پاپ رابطه جنجالي داشت. مادرش را در يك سانحه رانندگي به قتل رساند و خودش را با نوشيدن مشروبات الكلي در سن چهل و نه سالگي به گورستان برد. اما اين تنها ويژگي هاي زندگي گارينشا نيست. او يكي از بازيكنان محبوب فوتبال آمريكاي جنوبي بود و در پيروزي هاي جام جهاني ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ نقش مهمي داشت. برزيل با زوج پله و گارينشا با شكست بيگانه بود. خورخه دا سوزا يكي از كارگران قبرستان حومه ريودو ژانيرو درباره قبر اين بازيكن به رويترز گفت: «بوتا فوگو، باشگاه گارينشا بايد جاي بهتري را براي دفن اين بازيكن در نظر مي گرفت.»
داستان گارينشا اكنون در سراسر جهان منتشر مي شود. فيلم - Garrincha Estrela Solitaria (ستاره منزوي) در برزيل به نمايش درخواهد آمد. در بريتانيا كتاب Triumph and Tragedy of Brazills Forgotten Footballing Hero نوشته «روي كاسترو» منتشر شده است.
مالوينا دوست قديمي گارينشا كه هنوز در منطقه پائو گرانده زندگي مي كند و هفتاد و يك سال سن دارد در اين باره مي گويد: «مردم درباره سلطان پله صحبت مي كنند. خير! سلطان، گارينشا است.»
گارينشا در مانوئل دوسانتوس در شهر صنعتي به دنيا آمد. او مادرزاد دچار مشكل جسماني بود. يكي از پاهايش از ديگري كوتاه تر بود. جهان او را با نام پرنده كوچك مي شناخت. گارينشا براي تيم كارخانه بازي مي كرد و پس از آن به بوتا فوگو پيوست. نمايش او در ميدان خيره كننده بود. هواداران برزيل عاشق دريبل هاي گارينشا بودند. مالوينا آن روزها را به خوبي به ياد دارد: «او براي لذت بردن بازي مي كرد. بازي مي كرد چون عاشق فوتبال بود.»
اندرو دوني خبرنگاري كه كتاب كاسترو را در بريتانيا ترجمه كرده است، در اين باره مي گويد: «آيا ديويد بكام شنبه شب ها براي بازي در كنار هم تيمي هايش به شهري كه در آن متولد شده بازمي گردد؟ شما به ديدن گارينشا مي رفتيد چرا كه نمايش او سرگرم كننده بود.»
در جام جهاني ۱۹۵۸ برزيل با هنرنمايي خط آتش مرگبار خود و گارينشا در سوئد قهرمان شد. چهار سال پس از اين تورنمنت پله به سبب مصدوميت از تركيب اصلي برزيل دور شد و گارينشا يگانه ستاره طلايي پوشان قهرمان جهان بود. گارينشا را هميشه به عنوان «بازيكن مردم» مي شناسند. دوني در اين باره به رويترز گفت: «گارينشا هرگز فراموش نمي كرد كه از كجا برخاسته است. مردم پله را دوست دارند اما هرگز نام او را در كنار نام گارينشا قرار نمي دهند.»
جمله معروفي ميان هواداران برزيل وجود دارد: «گارينشاي دومي هرگز متولد نخواهد شد.»

كوتاه از ورزش ايران
همايش بين المللي و ورزش زورخانه اي امروز آغاز مي شود
گروه ورزشي: اولين  همايش  بين المللي  ورزش  زورخانه اي  با حضور كارشناسان  و مسئولان ورزشي  ۲۰ كشور امروز   در تهران  برگزار مي شود.
هدف  از برگزاري  اين  همايش  يك  روزه  كه  در سالن  همايشهاي  آكادمي ملـي المپيك  و پاراالمپيك  برگزار مي شود، تبيين  و گسترش  ورزش  فراملي  ايران  درجهان  و نيز ارائه  ديدگاههاي  كارشناسان  داخلي  و خارجي  در خصوص  اين  ورزش عنوان  شده  است .
در اين  همايش ، علاوه  بر مسئولان  طراز اول  ورزش  ايران ، چند تن  از مسئولان و چهره هاي  مطرح  بين المللي  ورزشي  از جمله  يورگن  پالم  رئيس  فدراسيون بين المللي  ورزش هاي  همگاني  و پرفسور پل  چارتير متخصص  ورزشهاي  سنتي  از كشور كانادا حضور مي يابند.
در اين  گردهمايي ، ۲۲ مقاله  در چهار محور مباني  تاريخي ، فلسفي ، فرهنگي ، هنري ، رواني ، اجتماعي  و فيزيولوژيكي  ورزش  باستاني ، مديريت ، طراحي  كالبدي فضاها و مقررات  ورزش  باستاني  ارائه  مي شود كه  ۱۵ مقاله  در قالب  سخنراني مطرح  خواهد شد.
وزراي  ورزش ، رئيسان  و دبيران  كل  كميته هاي  المپيك  و مدرسان دانشگاه  از كشورهاي  افغانستان ، عراق ، تاجيكستان ، قرقيزستان ، هندوستان ، تركمنستان ، اردن ، مالزي ، تركيه ، ازبكستان ، آذربايجان ، ليتواني  و اوكراين  نيز از جمله  مدعوين  شركت كننده  در اين  همايش  بين المللي  خواهند بود.
هر سبك تحت پوشش فدراسيون ورزش هاي رزمي اجازه يك سفر در سال دارد
شرايط اعزام هاي برون مرزي سبك هاي تحت پوشش فدراسيون ورزش هاي رزمي اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كميته  فني فدراسيون ورزش هاي رزمي، دائمي بودن سبك را يكي از شروط اصلي اعزام هاي برون مرزي ذكر كرد.
همچنين هر سبك در طول مدت يك سال يك بار مي تواند به مسابقات رسمي جهاني و آسيايي اعزام داشته باشد. در مورد تورنمنت هاي بين المللي با توجه به موقعيت  مسابقات اعلام نظر مي شود.
دعوت نامه ها براي مسابقات رسمي جهاني و آسيايي بايد از سازمان يا فدراسيون معتبري ارسال شده باشد.
بنابراين گزارش، درخواست اعزام ها بايد به صورت كامل ارايه شود (شامل اعضاي تيم، ورزشكاران، مربيان، سرپرست، مدير تيم، موارد مسابقات شامل نوع مسابقات، سن شركت كنندگان، وزن شركت كنندگان، روش انجام مسابقه، لباس شركت كنندگان، زمان مسابقات، قوانين مسابقات و ...).
مسايل مالي اعزام ها شامل (هزينه هاي رفت و برگشت هر نفر، وروديه مسابقات، هزينه هاي اقامتي و تغذيه براي هر نفر، تامين منابع مالي شامل اسپانسرهاي دولتي، غير دولتي يا توسط خود شركت كنندگان) به صورت كامل بر عهده  سبك هاست.
همچنين كليه سبك ها در صورتي كه تا تاريخ سي ام مهرماه نسبت به ارايه تقاضاي خود طبق ضوابط فدراسيون ورزش هاي رزمي اقدام نكنند فدراسيون از هر گونه سرويس دهي به اين سبك ها خودداري كرده و هيچ گونه مسووليتي در مورد عملكرد سبك هاي مورد نظر نخواهد داشت.
شايان ذكر است، سبك هايي كه درخواست خود را تا اين تاريخ به فدراسيون ارايه كنند به ترتيب ارايه درخواست مورد بررسي قرار گرفته و تا اعلام نظر قطعي فدراسيون، مجوز فعاليت خواهند داشت.

خبرها و نگاه ها
مايكل اوون به منتقدانش پاسخ داد
004236.jpg
گروه ورزشي: مايكل  اوون بازيكن  انگليسي  تيم  فوتبال  رئال  مادريد نسبت  بـــــــه  انتقادهايي  كه  افكار عمومي  انگليس  از حضور ناموفقش  در باشگاه  جديدش  مطرح  ساخته اند واكنش  نشان  داده  و يادآور شد كه  قصد ترك  رئال  مادريد و بازگشت  به  تيم  ليورپول  را ندارد .
اوون  در ماه  اوت  از ليورپول  بــه  رئال  مادريد پيوست  اما در مدت  حضورش  در رئال  هنوز موفق  به گلزني  نشده  است .اين  بازيكن  ۲۴ ساله  به  دليل  آغاز ناموفق  در تيم  جديدش  و نيز عــــدم  درخشش  تيم  در فصل  جديد مسابقات  باشگاههاي  اسپانيا و اروپا، به  خاطر منتقل شدن  به  رئال  مورد سرزنش  افكار عمومي  انگليس  واقع  شده است  .
اوون  با انتقاد از موضع گيري  افكار عمومي  كشورش  عليه  او در مصاحبه  با روزنامه  تايمز گفته  است : من  خلاف  عقيده  منتقدانم  را دارم  و ايمان  دارم  كه  در اسپانيا با موفقيت  قرين  خواهم  بود.اين  بازيكن  با رد شايعه  بازگشتش  به  ليورپول  گفت : من  فقط  در شش  ديدار ليگ  اسپانيا حاضر شده ام  و در هيچ يك  از اين  ديدارها توان  حقيقي  خودم  را نشان  نداده ام. 
مايكل  اوون  همراه  با ژرمن  دفو و وين  روني  براي  ديدار شنبه  آينده  تيم  ملي  انگليس  مقابل  ولز به  تيم  دعوت  شده  است  . اوون  حضور در اين  بازي  را فرصتي  بزرگ  براي  خود شمرده  است .وي  گفته  است  كه  با برطرف  شدن  مشكل  كمردردش  شنبه  آينده  تيم  ملي  انگليس  را همراهي  خواهد كرد.
اوون  مي گويد: مردم  ما بايد هميشه  پشتيبان  بازيكنان  بزرگ  كشور باشند تا بازيكنان  هم  به  واسطه  اين  پشتيباني  نيرو بگيرند.اين  بازيكن  مي گويد: در چرخه  بي انتهاي  فوتبال  به  نظر مي رسد اين  بار نوبت  من  است  كه  تيتر همه  روزنامه ها باشم  و اخباري  منفي  و ضد و نقيض  در باره ام  نوشته  شود. اما من  قصد پنهان  كردن  خود را از ديد اصحاب  قلم  ندارم.

سايه روشن ورزش
اتحاديه فوتبال اروپا و مبارزه با افزايش حقوق بازيكنان
004230.jpg
گروه ورزشي: لنارت  يوهانسون رييس  اتحاديه  فوتبال  اروپا، يوفا، اعلام  كرد به زودي  در مورد وضعيت  بازيكنان  بومي  در تيم هاي  باشگاهي  و الزامي  كردن  حضور حداقل  هفت  الي  هشت  بازيكن  داخلي  در هر تيم  با سران  اتحاديه  اروپا مذاكره  خواهد كرد.
يوهانسون  در جريان  بازديد خود از شهر مادريد با اعلام  اين  مطلب  افزود: يوفا طرحي  را با هدف  حمايت  از بازيكنان  جوان  و مصون  نگه  داشتن  تيم هاي  ملي  از هجوم  بازيكنان  خارجي  تهيه  كرده  است .
به  گفته  وي  بسياري  از باشگاهها كه  شمار زيادي  بازيكنان  خارجي  را به  خدمت  گرفته اند، هويت  خود را از دست داده  و در مقابل، جوانان  بومي  هر روز با شانس  كمتري  براي  ورود به  اين  تيم ها مواجه  مي شوند.
روزنامه ال پايس  چاپ  اسپانيا در ادامه  به  نقل  از يوهانسون  نوشت : افراد بي شماري  با اين  عقيده  موافق  هستند اما لازم  است  به  صورت  يك  قانون  بين المللي  در سطح  اروپا درآمده  و اجرا شود.
باشگاههاي  بزرگ  اروپايي  اغلب  شمار زيادي  بازيكن  خارجي  از كشورهاي  غيراروپايي  را در عضويت  دارند. در ديدار روز شنبه  تيم  آرسنال  مقابل  چارلتون ، سول  كمپل  تنها بازيكن  انگليسي  اين  تيم  بود كه  در تركيب  اصلي  وارد زمين  شد و در ديدار ديگري  تيم  بارسلونا تنها سه  بازيكن  اسپانيايي  به  زمين  فرستاد.
رييس  يوفا كه  به  همراه  مدير اجرايي  اين  اتحاديه  لارس  كريستر اولسن به  اسپانيا سفر كرده  در ديدار با رييس  فدراسيون  فوتبال  اسپانيا خواستار كاهش  تعداد تيم هاي  حاضر در ليگ هاي  باشگاهي  مهم  كشورهاي  اروپا به  ۱۸ تيم  شد.به  نظر مي رسد ليگ هاي  اسپانيا، انگليس ، ايتاليا و فرانسه  كه  هر يك  با ۲۰ تيم  برگزار مي شوند، مخالف  اين  پيشنهاد هستند.به  اعتقاد يوهانسون  تعدد مسابقات  داخلي  باشگاهي ، باشگاههاي  اروپا و مسابقات  خاص  تيم هاي  ملي  موجب  خستگي  و فرسودگي  بازيكنان  مي شود.
ورزشگاه آرسنال با نام جديد
004233.jpg
خطوط  هواپيمايي  اماراتز  ايرلاينز با معامله اي  ۱۰۰ ميليون  پوندي  (۱۵۰ ميليون  يورو) با باشگاه  فوتبال  آرسنال  انگليس ، به عنوان  يكي  از شركاي  تجاري  و حاميان  مالي  اين  باشگاه  وارد عمل  شد.
طبق  قرارداد، نام  اين  هواپيمايي  بر روي  ورزشگاهي  كه  باشگاه  آرسنال  دردست  احداث  دارد به  مدت  پانزده  سال  نهاده  خواهد شد. اين  ورزشگاه  در منطقه  آشبرتون  گراو قرار دارد .
علاوه  بر اين،   نام  هواپيمايي  امارات  در مدت  هشت  فصل  مسابقات  باشگاههاي  انگليس  بر روي  پيراهن  بازيكنان  آرسنال  نقش  خواهد بست  . اين  طرح  از فصل  ۷ - ۲۰۰۶ به  اجرا گذارده  خواهد شد.
از فصل  مذكور، باشگاه  آرسنال  به  ورزشگاه  جديد نقل  مكان  خواهد كرد . قرارداد تجاري  ميان  آرسنال  و اين  خطوط  هواپيمايي  با حضور پيتر هيل  وود رييس  باشگاه  و موريس  فلانگان  نائب   رئيس  شركت  هواپيمايي  امارات  به  امضا رسيد.
بازيكن  تيم  ملي  فوتبال  الجزاير از شركت  در چهار مسابقه  محروم  شد
فدراسيون  بين المللي  فوتبال  (فيفا) اعلام  كرد: «عبدالمالك  شراد» بازيكن  تيم  ملي  الجزاير به  دليل  استفاده  از الفاظ  ركيك  در جريان  ديدار با گابن ، از همراهي  تيم  ملي  اين  كشور در چهار مسابقه  محروم  شد.
اين  محروميت  از امروز همزمان  با برگزاري  ديدار تيم  الجزاير برابر روآندا در چارچوب  رقابتهاي  گروه  چهارم  مقدماتي  جام  جهاني  در منطقه  آفريقا آغاز مي شود.
اين  بازيكن  ۲۳ ساله  كه  در چارچوب  رقابتهاي  مقدماتي  جام  جهاني  ۲۰۰۶ ، ۳ گل  به  ثمر رسانده  است ، همچنين  به  پرداخت  جريمه  نقدي  به  ميزان  ۸ هزار فرانك  فرانسه  نيز محكوم  شد.
تيم  الجزاير در ديدار با گابن  كه  ماه  گذشته  برگزار شد، تن  به  شكست  ناباورانه  ۳ بر صفر داد.
تقابل اسپانيا با انگليس در سانتياگو برنابئو
تيم  ملي  فوتبال  اسپانيا روز ۱۷ نوامبر ( ۲۷ آبان ) در ورزشگاه  سانتياگو برنابئو مادريد به منظور برگزاري  يك  ديدار دوستانه  ميزبان  تيم  ملي  انگليس  خواهد بود.
فدراسيون  فوتبال  اسپانيا روز سه شنبه  با اعلام  اين  مطلب  افزود: سود حاصل  از اين  ديدار به  اتحاديه  بازيكنان  فوتبال  اسپانيا تعلق  خواهد گرفت .
بنابراين  گزارش  آخرين  بازي  تيم  ملي  فوتبال  اسپانيا در ورزشگاه  برنابئو به  اكتبر سال  ۲۰۰۰ برمي گردد.
تيم  ملي  اسپانيا در آن  تاريخ  و در چارچوب  رقابتهاي  مقدماتي  جام  جهاني  ۲۰۰۲ برابر تيم  رژيم  صهيونيستي  قرار گرفت .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |