پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۳
عشق به فوتبال جزيره
روياهاي سوئدي
004530.jpg
اشكان نعمت پور - احساس غريبانه اي است. اگر به آمار دل ببنديد، سون گوران اريكسون يكي از موفق ترين مربيان انگليس طي چند دهه اخير
بوده است. دست كم مربي سوئدي ناكام تر از اسلافش نبوده. او انگليس را به هر دو تورنمنت معتبري كه در دوران مربيگريش با آنها روبه رو شده، برده و در طول اين رقابت ها، در ۹۰ دقيقه عادي تنها دوبار شكست خورده است. در بازي هاي مقدماتي جام جهاني هم مردان جزيره تا به حال موفق ظاهر شده اند و اميد زيادي به صعود به آلمان ۲۰۰۶ دارند. آمار جذابي است و ركورد فوق العاده اي را براي اريكسون ثبت كرده اما هنوز روزنامه هاي انگليسي دست از خرده گيري برنداشته اند و مدام مي نويسند كه مرد صورت يخي، فقط يك باخت با اخراج فاصله دارد. احساس غريبانه اي است براي اريكسون .
روزنامه هاي جنجال ساز
روزنامه هاي انگليسي چنان قدرتي دارند كه قادرند به سادگي جو كم بر فوتبال كشورشان را بر هم بريزند و التهاب و اضطراب را براي آن به ارمغان بياورند.
آنها براي فروش بيشتر هر روز به دنبال سوژه جذابي مي گردند و خب، مربي تيم ملي انگليس يكي از فريبنده ترين سوژه هايي است كه مي تواند نصيب شان شود.
اما اريكسون مردي نيست كه زود پا پس بگذارد. گاه حتي به نظر مي رسد انتقادات باعث مي شوند او انگيزه بيشتري پيدا كند و با توان افزون تري كارش را پي بگيرد. شايد زمستان هاي سخت و طولاني اسكانديناوي باعث شده اند اريكسون سرسخت تر از تمام سكانداران قبلي انگليس باشد و هرچه رسوايي به اسم او نقش مي زنند تاب بياورد و هراسي به خود راه ندهد. «عاشق مربيگري در انگليس هستم.» اريكسون ادامه مي دهد: «اينجا شديدترين انتقادات را به سوي ما نشانه مي روند اما وقتي هدايت مجموعه منتخب جامعه اي فوتبالدوست و پرشور مثل انگليسي را برعهده مي گيري، همه از تو انتظار پيروزي دارند. اگر نتواني مدام موفق شوي، بايد با چند نفري روبه رو شوي كه ديگر دوستت ندارند. به هر جهت، تا وقتي كه فقط منتقدان فوتبالي درباره من حرف مي زنند، هيچ مشكلي ندارم و اوضاع رو به راه است.»
اشاره اريكسون به روزنامه نگاراني است كه دو بار موضوع روابط عاطفي اش را به ميان كشيدند و جنجال هايي عظيم به راه انداختند تا جايي كه حتي شايعه اخراج او آرام آرام رنگي جدي به خود مي گرفت اما اريكسون، آنقدر سرسخت و لجوج است كه به سادگي حرفه اش را رها نمي كند.
هدف: آلمان ۲۰۰۶
انگليس در مرحله مقدماتي جام جهاني با لهستان، آذربايجان، اتريش و ولز همگروه است. هيچيك از اين تيم ها، قادر نيستند شمايل رقيبي جدي را به خود بگيرند و مانعي بر سر راه صعود انگليس به دور بعد شوند اما اين ها مي توانند تنها انديشه هاي يك هوادار باشند، نه يك مربي در قواره هاي اريكسون كه نمي خواهد كوچك ترين جزئيات را فرو بگذارد.
هفته پيش انگليس در اولترافورد ولز را با دو گل شكست داد اما مربي اسكانديناويايي گمان مي برد ولز، جدي ترين رقيب دسته اش براي صدرنشيني در اين گروه و صعود به جام جهاني باشد: «پيروزي بر ولز چندان ساده هم به دست نيامد. ديدار- برگشت- با ولز مي تواند حسابي خطرناك باشد. خب، انگليس مدعي شماره يك صعود است اما ولز طي چند سال اخير خيلي پيشرفت كرده. اين برد نبايد باعث شود خيال كنيم صعودمان قطعي شده و آنها را دست كم بگيريم. هر تيمي در دنيا مي تواند مقابل رايان گيگز و كريگ بلامي به دردسر بيفتد.»
004536.jpg
انگليس سالها است در سمت چپ خط مياني با مشكل فقدان يك مهره كارآمد و تكنيكي روبه رو است. رايان گيگز در انگليس به دنيا آمده و هفت سال نخست زندگي اش را در آنجا سر كرده اما بعد به ولز رفته تا اكنون، پيراهن قرمز اين كشور را برتن كند. اگرچه گيگز در ستيز اولدترافورد برابر انگليس چندان پرفروغ ظاهر نشد، اما يك دهه نمايش بكر او در قالب شياطين سرخ، حتي اريكسون را هم به تحسين واداشته تا جايي كه اقرار مي كند دوست مي داشت هافبك ولزي براي تيم او بازي مي كرد. «دروغ نمي گويم، آرزو مي كردم گيگز انگليسي بود و مي توانست تمام دلشوره هاي ما را در باره سمت چپ خط مياني از بين ببرد. غناي تكنيكي او ستودني است تا جايي كه به يكي از بهترين دريبل زنان دنيا تبديلش كرده. در بازي قبلي به زحمت توانستيم سرعت والايش را مهار كنيم و اميدوارم در ولز هم از عهده اين كار برآييم. هر چه باشد انگليس مرداني دارد كه قادرند هر زنجيره دفاعي را به دردسر بيندازد. انگليس به سختي شكست مي خورد.»
يكي از اين چهره ها، هم تيمي جديد گيگز در منچستر، وين روني است، ستار ه اي كه اريكسون را به كاميابي در آينده خوشبين كرده. نقش مهاجم ۱۸ ساله در موفقيت نسبي انگليسي در يورو ۲۰۰۴ بسيار پررنگ بود و دليلي ندارد كه او در مرحله مقدماتي جام جهاني- و يا فراتر از آن، در آلمان- راهبر حركات هجومي تيمش نباشد. استعداد روني يگانه است. اما خب، بازيكنان جوان ديگري هم داريم كه به تدريج راهشان به تركيب اصلي را هموار مي كنند. بازيكناني مثل شون رايت فيليپس، جوكول و لدلي كينگ.
به همين سبب است كه دورنماي آينده، هواداران انگليسي را حسابي سر شوق آورده. اينها مي توانند كمك كنند انگليس يك روز فاتح جام جهاني شود.

كلينزمان: لمان فوق العاده بود
004533.jpg
مريم دري منش- پيروزي در مقابل ايران، دومين برد تيم آلمان، تحت رهبري يورگن كلينزمان بود. باز هم او روي جوانان حساب كرد و پيراهن تيم ملي فوتبال آلمان را بر تن دو تاز ه وارد ديگركرد. بخصوص كارايي ينس لمان در درون دروازه آلمانها، كلينزمان را بيش از پيش جلوه گر ساخت و تاييدي شد بر سياستها و تصميمات وي.
كلينزمان پس از ديدار با ايران، در گفتگويي با يك مجله آلماني، برداشت خود را از اين ديدار بيان كرده است.
*از اولين ديدار ملي در ايران چه نتيجه اي گرفتيد؟
-تيم بسيار جوان ما در اين بازي تواناييهاي خود را نشان داد، آنهم در چنين اتمسفري. پيروزي دو بر صفر در مقابل بيش از ۰۰۰/۱۰۰ تماشاگر، احترام بسيار زيادي را براي تيم به همراه آورده است، بخصوص به خاطر نوع بازي در نيمه دوم كه برتري با تيم آلمان بود.
*و ارزيابي ديگرتان؟
-اين هم مهم بود كه تيم توانست تجربه اي مشخص كسب كند. چه اين تجربه در ميدان بازي و چه در بيرون از آن در ديدار از يك كاخ و استنباط فرهنگ يك جامعه باشد. بازيكنان از بازي در زمين به پيشرفت حرفه اي و در كنار آن و از جريانات جنبي به تكامل شخصيتي دست پيدا كردند و براي كسب اين تجربيات، اين سفر بسيار حائز اهميت بود. چنين رخدادهايي تيم را از نو مي سازد.
*چه ايراداتي به تيم وارد است؟
-ما در نيمه اول در همه قسمتها، مشكلاتي داشتيم تا بتوانيم جريان بازي را در دست بگيريم و بازي را در سطح دلخواه خود نگه داريم و اين هم بيشتر بدين خاطر بود كه ايراني ها تيم بسيار خوبي داشتند. از آنجايي كه مثل ديدار مقابل برزيل از همان ابتدا نتوانستيم ريتم بازي را به دست آوريم در همه جاي تيم پريشاني و آشفتگي به چشم مي خورد.
اما در نيمه دوم كنترل بازي را در دست گرفتيم و زدن گل سوم ما احتمال بيشتري داشت تا زدن گل مساوي ايراني ها.
*شما در اقدامي غيرمنتظره، توماس برداريچ را از همان ابتدا وارد ميدان كرديد. چرا؟
-براي ما شناخت نقاط قوت و توانايي تك تك بازيكنانمان مهم بود، پس بايد اين امكان را براي آنها ايجاد مي كرديم. بنابراين گفتيم كه امروز نوبت توماس است و او هم بخوبي از عهده انجام وظايفش برآمد. اگر بتوانيم گلي را هم كه زد به حساب بياوريم، كارش بسيار بهتر و زيباتر به نظر مي آيد.
*اين اواخر دعواي دروازه باني، موضوع اول و اصلي بوده است. در مورد توانايي و كارايي ينس لمان چه مي گوييد؟
-اين قضيه بيشتر در كشورمان مسئله ساز و سرزبانها بود تا در تهران، تمام آنچه كه در روزهاي اخير پيش آمده است و درخصوص اينكه چه كسي چه چيزي مي گويد هفته آينده در بين خودمان به بحث مي پردازيم و تصميم گيري مي كنيم كه چگونه با اين موقعيت كنار بياييم. احترام متقابل ركن اصلي وجود هرگروه و تشكيلاتي است.
*ارزيابي و برداشتتان از حضور و بازي لمان در تهران چيست؟
-ينس لمان يك بازي فوق العاده را به نمايش گذاشت، دروازه ما را در مقابل گل تساوي حفاظت كرد و حضوري بسيار قدرتمند داشت. براي همين توانايي به او تبريك مي گويم، واقعاً كارش عالي بود. رقابت بين او و اوليوركان تا جام جهاني ۲۰۰۶ ادامه خواهد داشت. اما مهم اين است كه اين نبرد و رقابت همراه با احترام باشد. حل اين مشكل و صحبت در مورد آن در درون تيم ضروري است.
*در مورد جو و حال و هواي غيرقابل تصور تهران چه نظري داريد؟
-ما به خاطر ميهمان نوازي و رفتار دوستانه مردم ايران كه در همه جا نسبت به ما ابراز شد، بسيار ممنون هستيم.
اينها لحظاتي هستند كه هيچ بازيكني فراموش نمي كند. اين تجربه در زندگي بيش از حد مهم است. به همين خاطر روشن كردن اين موضوع براي تيم كه مسائل جنبي در درجه دوم اهميت قرار داشته اند، كاملاً با اهميت بود.

خبرهاي فوتبال جهان
تراژدي در فوتبال گينه
گروه ورزشي: سه هوادار فوتبال در گينه در غرب آفريقا پس از درگيري در ديدار مقدماتي جام جهاني برابر مراكش كشته شدند.
سخنگوي پليس كانكاري، پايتخت گينه در اين باره گفت: «هنگامي كه مردم براي خريد بليت به سوي گيشه ها يورش بردند، درگيري بوجود آمد و بعضي از آنها زير دست و پا ماندند و سه نفر جان خود را از دست دادند.»
بي نظمي و آشفتگي در كشورهاي ديوانه فوتبال چنين فاجعه هايي را به دنبال دارد. تلخ ترين تراژدي در آفريقا در سال ۲۰۰۱ رخ داد. يكصد و بيست و شش نفر در غنا جان خود را از دست دادند و سيصد نفر مجروح شدند. همان سال، چهل و سه نفر در ديداري در آفريقاي جنوبي كشته شدند، هفت نفر در كنگو و دو هوادار نيز در گينه جان خود را از دست دادند.
گاسكوئين مي خواهد گذشته را فراموش كند
004527.jpg
براي هزاران هوادار انگليسي، پل گاسكوئين هميشه همان «گازا» مرد جنجالي خط مياني تيم ملي اين كشور خواهد بود.
هنوز آنها اشك هاي گاسكوئين را در مرحله  نيمه نهايي جام جهاني ۱۹۹۰ پس از حذف انگلستان فراموش نكرده اند. گازا با استعدادترين بازيكن نسل خودش بود اما مشروبات الكلي او را نابود كرد.
اكنون گاسكوئين مي خواهد با تغيير لقبش و فراموش كردن گذشته بار ديگر احترام مردم را به دست آورد. او در اين باره به Sunday Times گفت: «اگر مردم من را« گازا» صدا كنند به آنها پاسخ نخواهم داد. نمي خواهم گستاخ و بي ادب باشم، اما گازا ديگر تمام شده است، حديث او به پايان رسيد.» ستاره  پيشين نيوكاسل، تاتنهام، لاتزيو و رنجرز مي خواهد خاطره هاي تلخ و تاريك گذشته را پاك كند و نام ديگري براي خودش دست و پا كند. او در اين باره گفت: «پل ديگر به درد ما نمي خورد چرا كه ارتباط نزديكي به لقب گازا دارد. بنابراين به نام جديدي نياز دارم. مي خواهم از گذشته ام جدا شوم. اكنون انسان متفاوتي هستم. ديگر پل گاسكوئين و گازا نيستم. نام جديد من را ياري مي كند اين سبب مي شود مردم فراموش كنند من كه بودم. بايد از پيشينه ام حمايت كنم. بايد احترام مردم را به دست آورم.»

نگاه ورزشي
شانزده نكته از زبان والتر پانوياني
موفقيت تيمي ارجح بر افتخارات شخصي
مهدي غفاري
مهاجم ۲۷ ساله اروگوئه اي دپورتيوو لاكرونيا در گفت وگو با نشريه Champions از زندگي خود و ارتباط آن با فوتبال صحبت مي كند. او كه اكنون بهترين سرزن لاليگا است، فاصله اي تا كنار گذاشتن فوتبال نداشت، اما...
- خدمتكار بودم و معتقدم جارويي كه دست داشتم، نقش زيادي در رشد و شكل گيري ام ايفا كرده، البته بايد بگويم از اين كار، چيز خاصي فرا نگرفتم، هر چند به واسطه آن مي توانستم قسمتي از هزينه هايم را تأمين كنم.
- مردم اروگوئه در حالي متولد مي شوند كه در آغوش خود، توپ دارند. نود درصد مردم كشورم عاشق فوتبال هستند. زماني كه در مونته ويدئو زندگي مي كردم، همسايه مان پنج، شش بازيكن فوتبال را به كشور تحويل داد كه همگي عناصر تأثيرگذاري بودند.
- فوتبال بازي كردن در اروگوئه بسيار دشوار است. اگر در پنارول يا ناسيونال بازي نكنيد، هرگز سر موعد، دستمزدتان را دريافت نخواهيد كرد. پيش از آن كه به عضويت پنارول درآيم، شش ماه بود كه حقوق نگرفته و حقيقتاً  دنبال حرفه ديگري بودم.
- براي خانواده ام بسيار دلتنگ شده ام، خصوصاً  اين كه هزاران كيلومتر از هم فاصله داريم، البته خوشحال هستم كه عمويم را همراه خود به اسپانيا آورده ام. غذاهايي روي آتش درست مي كنيم كه نظيرش را مسلماً  نديده ايد، حضورمان در كنار هم سبب مي شود كمتر احساس دلتنگي كنيم.
- همان فرد گذشته هستم و هيچ تغيير نكرده ام. دوستان قديمي ام به من مي گويند نسبت به گذشته،  عوض نشده ام، هر چند بسيار معروف هستم!
- واليبال كمك زيادي به من كرد تا در بازي هوايي متبحر شوم، عاشق واليبال هستم. پرش هايي كه در واليبال انجام مي دادم، اكنون در فوتبال، كاملاً  به كارم مي آيد و برايم امتيازي ويژه محسوب مي شود.
- چيزهايي كه در فوتبال باعث ناراحتي ام مي شوند؟ خشونت و آسيب ديدگي.
- صبر و شكيبايي، مهمترين مساله است. در فوتبال هرگز نبايد شرايط را براي خود دشوار سازيد، بلكه همواره بايد با لبخند و روحيه اي خوب با شرايط كنار بياييد. بايد از فرصت هايي كه در اختيارتان قرار مي گيرد، استفاده كنيد.
- خدا و پدرم از بهشت نظاره گر من در كره خاكي هستند. آنها و خانواده ام كمك بسيار زيادي به من مي كنند. زماني كه پدرم فوت كرد، قصد داشتم فوتبال را كنار بگذارم. تازه ازدواج كرده بودم و پسري يك ساله داشتم، شرايط بسيار دشواري بر خانواده حاكم بود و عملاً  هيچ پولي وجود نداشت، قصد داشتم تصميمم را عملي كنم، ولي مادرم به من اصرار كرد تا اين كار را انجام ندهم و من نيز از او، پدرم و پروردگار تشكر مي كنم كه شرايط را براي ادامه حضورم در فوتبال فراهم كردند. مانند خودكشي و قرباني كردن بود، ولي اكنون همه چيز به خوبي پيش مي روند.
- استفاده به عنوان بازيكن جانشين براي من بيشتر جنبه منفي دارد تا مثبت. هر زمان كه زمين تمرين را به مقصد خانه ترك مي كنم، با نوعي نگراني دست به گريبان هستم، براي اين كه مي دانم كارم را به خوبي انجام داده ام، اما امكان دارد در تركيب اصلي جايي نداشته باشم، هر چند تلاش زيادي مي كنم تا اين حس را از خود خارج كنم.
- انتقال قرضي، نقشي بسيار محوري در حرفه ام داشت. زماني كه به صورت قرضي به عضويت مايوركا در آمدم، توانستم در بازي ام از جنبه هاي زيادي پيشرفت كنم. در طول آن فصل چهل بازي انجام دادم كه تكرارش تقريباً دشوار است و در سالهاي گذشته موفق به انجام آن نشدم، آن فصل توانستم گلهاي زيادي وارد دروازه حريفان نمايم. آن فصل بسيار رويايي بود و علاوه بر اين نقاط مثبت، قهرماني جام حذفي موسوم به Copa del Reyرا نيز به افتخاراتم افزودم.
- تا آنجا كه امكان دارد بايد آرامش خود را حفظ كنيد. پس از بازي بايد كاملاً  احساس راحتي كنيد كه البته با يك ليوان نوشيدني، مسلماً  شرايط بهتر خواهند شد! خيلي دوست دارم براي آرامش بيشتر هر چه سريع تر نزد خانواده ام برگردم تا اقوام و دوستانم را ملاقات كنم.
- فروتني و تداوم تمرينات، اصلي بنيادين در فوتبال است. همواره تلاش مي كنم اين مسأله را به فرزندم ياد بدهم. به او مي گويم اگر مي خواهد به موفقيت برسد، بايد هر روز، سخت تمرين كند. نه اين كه تمريناتش را به آخر هفته موكول نمايد.
- حركت مداوم در داخل محوطه جريمه و جاگيري مناسب در حوالي نقطه پنالتي جز مسائلي است كه هر مهاجمي بايد آن را در نظر بگيرد.
- گشودن دروازه حريفان، بسيار دلپذير است!  ولي همواره بايد صادق باشيد!! گاهي اوقات گلي به ثمر مي رسانيد، اما زماني كه روندش را بررسي مي كنيد، متوجه مي شويد فقط تمام كننده بوديد و كاري كه انجام داديد را كه يك دلقك نيز مي توانست انجام دهد. آنچه براي يك مهاجم، مهم جلوه مي كند تلاش براي رساندن مجموعه به پيروزي است، نه اين كه قصد داشته باشد با گل هايش، راه را براي دستيابي به افتخارات شخصي اش هموار سازد.
- در تمرينات شخصي، بايد تا آنجاكه امكان دارد به خود فشار بياوريد تا نسبت به گذشته پيشرفت كنيد. براي حضور مؤثر در لاليگا و ليگ قهرمانان بايد حرفه اي تمام عيار باشيد و از تمام لحاظ در بهترين وضعيت ممكن قرار داشته باشيد. البته يكي از عواملي كه بايد همواره مدنظر قرار داشته باشيد، نحوه استراحت و حفظ آرامش در خلال بازي هاست، چرا كه تقويم رقابت ها بسيار طولاني است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |