شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۷ - Oct 16, 2004
ترديد غازي ياور درباره
برگزاري انتخابات عراق
در موعد مقرر
003858.jpg
غازي ياور رييس جمهور موقت عراق در سخناني كه روز پنجشنبه منتشر شد اعلام كرد تاريخ ژانويه ۲۰۰۵ براي برگزاري انتخابات در عراق مساله مقدسي نيست و مي توان درصورت فراهم نبودن شرايط امنيتي مناسب آن را به تعويق انداخت.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري فرانسه از قاهره ياور در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط با بيان اين مطلب گفت: ما تا حد توان تلاش خواهيم كرد تا انتخابات در تاريخ پيش بيني شده برگزار شود اما اگر احساس كنيم كه نبود شرايط امنيتي مناسب براي برگزاري انتخابات عادلانه و فراگير، پيامد منفي بر كشور دارد اين تاريخ را تغيير خواهيم داد.درهمين حال عبدالعزيز حكيم رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق ديروز درباره ممانعت از برگزاري انتخابات در اين كشور در زمان تعيين شده به بهانه وخيم بودن اوضاع هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري آلمان از بغداد حكيم گفت: نااميدكننده خواهد بود كه انتخابات به بهانه وخامت اوضاع امنيتي عراق به تعويق بيافتد.
۲ روز خونبار در عراق
حوادث خونبار به قاعده اي در زندگي عراقي ها درآمده است. روزهاي پنجشنبه و ديروز نيز اين قاعده به استثناء تبديل نشد. براثر رخدادهاي خشونت بار، حملات مسلحانه، شليك و راكت در اين دو روز در فلوجه سه نفر كشته و ۷ تن زخمي شدند. در موصل ۶ نفر از اعضاي گارد ملي عراق مجروح و يك تن نيز كشته شد. در شهر قائم كه اين روزها شاهد حوادث خونباري است ۱۵ نفر از اعضاي گارد ملي عراق به قتل رسيدند. در بعقوبه نيز دو افسر پليس كشته شدند در تلعفر سه نظامي به قتل رسيده و ۷ تن زخمي شدند.
در منطقه سبز بغداد نيز كه سفارت آمريكا و نهادهاي سياسي عراق در آن مستقر است ۸ تن كشته و چهار نفر مجروح شدند و در بغداد انفجار خودرو منجر به قتل يك نفر و مجروحيت ۱۵ تن گرديد.
در همين مدت عكاس يك شبكه خبري غربي در موصل به قتل رسيد، مجري شبكه تلويزيوني الحره وابسته به اتحاديه ميهني ترور شد و مسئول حزب وفاق عراق به رهبري اياد علاوي نيز در منطقه لطيفه در فرات مركزي به قتل رسيد و درنهايت يك راننده گروگان ترك نيز توسط گروه انصارالسنه گردن زده شد.
در همين مدت نيروهاي دولتي ده نفر را در بعقوبه دستگير كردند، ۲۰۰ نفر را در مثلث مرگ يعني بين لطيفه و الحصوره، فلوجه و سلمان پاك دستگير كردند و نيز ۱۳۰ افغاني و پاكستاني را كه از مرز ايران به طور غيرقانوني به عراق وارد شده بودند جلب كردند.
ماه رمضان منجر به تحولات نظامي و امنيتي در عراق خواهد شد. چراكه از سويي مقامات دولت موقت و نظاميان آمريكايي اقدام به تدابير جديد امنيتي در اين كشور كرده اند و از سوي ديگر به گزارش روزنامه الوطن چاپ عربستان، برخلاف سال گذشته سني ها و شيعيان عراق امسال درمورد برقراري آرامش در ماه رمضان به توافق رسيده اند.
درهمين حال پليس شهر نجف اعلام كرد زني را كه كمربند انفجاري با خود حمل مي كرد پيش از ورود به حرم امام (ع) دستگير كرده و فرمانده پليس شهر كربلا خبر از خنثي كردن چند بمب در نزديكي حرم امام حسين (ع) داده است.
طي چند روز گذشته نيروهاي آمريكايي به همراه پليس و گارد ملي عراق محاصره و فشار بر چند شهر اين كشور به ويژه تلعفر و فلوجه را بيشتر كردند.
در تلعفر اين نيروها مشغول مذاكره با معتمدين شهر هستند تا شايد بتوانند بدون خونريزي اقدام به جمع آوري سلاح هاي موجود در دست افراد نمايند. آنها الگوي شهرك صدر را به ساكنين اين شهر پيشنهاد داده اند.
اما در فلوجه نيروهاي اشغالگر اقدام به عمليات وسيعي كرده اند. تاكنون چندبار مذاكرات مقامات دولت موقت با شهروندان بلندپايه فلوجه به شكست انجاميده است.
نخست وزير عراق از اهالي فلوجه خواسته است تا ابومصعب الزرقاوي را تسليم كنند اما آنها مي گويند الزرقاوي مانند سلاح هاي كشتارجمعي عراق، فقط يك شايعه و توهم است. رئيس گروه مذاكره كننده در فلوجه به نام خالد الجميلي همچنين گفته است كه ما خواهان استقرار نيروهاي عراقي در فلوجه هستيم و اجازه تردد اشغالگران به شهر را نمي دهيم.
ساير خبرها
* روسيه از آمريكا و دولت موقت عراق خواست تا به بازرسان تسليحاتي سازمان ملل اجازه دهند كه به عراق بازگردند.
* به گزارش روزنامه الوطن چاپ كويت، شوراي سياسي شيعيان عراق قصد دارد احمد چلبي را براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور معرفي كند.
* حدود دو هزار عراقي روز پنجشنبه طي تظاهراتي در بغداد خواستار نابودي تروريسم به ويژه در مثلث مرگ در جنوب غربي اين كشور شدند.
* گوردون بران وزير دارايي انگليس اعلام كرد كه لندن دارايي هاي گروه شبه نظامي توحيد و جهاد عراق را كه مسئول به گروگان گرفتن و اعدام تنت بيگلي تبعه انگليسي است مسدود كرده است.
* به گزارش خبرگزاري فارس هواپيماها و خلبانان رژيم صهيونيستي براي دور جديد عمليات در مركز عراق وارد اين كشور شدند.
* گرهارد شرودر صدراعظم آلمان با رد اظهارات وزير دفاع كشورش گفت: برلين هيچ نيرويي به عراق اعزام نخواهد كرد.
* اولين سرباز ژاپني در منطقه سماوه عراق كشته شد.
* مشاوران مقتدا صدر اظهار داشتند كه ۵۰۰ تن از فعالان جنبش مقتدا صدر در زندان هاي تحت كنترل آمريكا در عراق زنداني هستند و هشدار دادند كه پايان دايم مقاومت مسلحانه اين گروه با نيروهاي آمريكايي، مشروط به آزادي اين زندانيان است.
خروج عراقي ها از فلوجه
گزارشهاي خبري از شهر فلوجه در عراق حاكي است كه مردم در حال خارج شدن از اين شهر هستند.
اين گزارشها در حالي منتشر شده است كه نيروهاي تحت رهبري آمريكا در عراق حملات هوايي و زميني خود را به شهر فلوجه در غرب بغداد شدت داده اند تا مجددا كنترل اين شهر را در دست بگيرند. ساكنان فلوجه از سنگين ترين بمباران هاي شهر طي هفته هاي اخير خبر داده اند.
به گزارش بي.بي.سي، ارتش آمريكا گفته است هواپيماهاي اين كشور يك مركز مهم برنامه ريزي پيكارجويان تحت رهبري ابومصعب الزرقاوي را هدف قرار داده اند. زرقاوي از سوي آمريكا تحت تعقيب است و آمريكا مي گويد او و پيروانش در فلوجه هستند.
دولت موقت عراق از مردم فلوجه خواسته است زرقاوي را تحويل دهند و در غير اين صورت، شهر اشغال خواهد شد اما منابع وزارت دفاع آمريكا، پنتاگون، به بي بي سي گفته اند اين عمليات، سرآغاز تهاجمي براي تصرف مجدد شهر نيست. فلوجه از چند ماه قبل تحت كنترل تعداد زيادي گروه شورشي قرار داشته است. چندين هفته مذاكره براي ترغيب اين شورشيان جهت به زمين گذاشتن سلاح هايشان تاكنون بي نتيجه مانده است. در همين حال، در منطقه سبز بغداد كه مقر دولت موقت عراق و نيروهاي تحت رهبري آمريكاست، تدابير امنيتي شدت يافته است.
شورشيان وابسته به ابومصعب الزرقاوي مسئوليت دو بمب گذاري در اين منطقه در روز پنجشنبه را بر عهده گرفته اند. در اين دو بمب گذاري دست كم ۱۰ نفر از جمله ۴ آمريكايي كشته شدند.

از نگراني چه سود
خبرنگار همشهري از بيروت: مروان المعشر وزير خارجه اردن روز چهارشنبه گذشته در ديدار با خبرنگاران اسرائيلي با انتقاد از اظهارات دوف فاسيگلاس مشاور نخست وزير اسرائيل گفت: ما از اظهارات او نگران هستيم و اين اظهارات بحران بزرگي در اردن ايجاد كرده است و هر كس در هر مكان درباره  نظرات وي (دوف فاسيگلاس) سخن مي گويد.
دوف فاسيگلاس چندي قبل با اشاره به طرح عقب نشيني يكطرفه اسرائيل از غزه گفته بود هدف از اين عقب نشيني از بين بردن طرح صلح بين اعراب و يهوديان است.
وزير خارجه اردن با اشاره به شناخت قبلي كه از مشاور شارون دارد و نفي اين احتمال كه در اظهارات او دست برده باشند، گفت: من او را به خوبي مي شناسم و كسي حرف او را تحريف نكرده است. او يك حقوقدان قوي و مسلطي است و از دوستان صميمي شارون به حساب مي آيد و كاملا بر مفهوم اظهارات خود واقف است و با اراده قوي گفته است: اسرائيل درصدد است با به بن بست كشيدن نقشه راه از ايجاد دولت فلسطيني پيشگيري كند.
وي ادامه داد: اين اظهارات جامعه اردن را متشنج مي كند و نگراني ما از آن است كه اسرائيل براي حل مشكلات خود با فلسطيني ها، اردن را دچار مشكل نمايد.
ما در عين حالي كه با فلسطيني ها احساس برادري مي كنيم نمي توانيم از كنار اين موضوع به سادگي عبور كنيم. او با اشاره به راه حل هاي سياسي گفت: دو احتمال براي آينده فلسطينيان متصور است: يكي اين كه آنها هم مشابه يهوديان از حقوق كامل شهروندي در اسرائيل برخوردار باشند، وي با منتفي قلمداد كردن اين گزينه افزود: اسرائيل هيچگاه حاضر نيست اجازه دهد فلسطيني ها از حقوق مساوي با يهوديان برخوردار باشند از اين رو فقط احتمال تحقق گزينه دوم جدي است و آن اين كه فلسطيني ها در اثر فشارهاي ممتد سياسي مجبور به ترك كاشانه و وطن خود گردند در اين صورت به كجا خواهند رفت؟ طبيعي است خواهيد گفت به اردن.
او با خطرناك توصيف كردن اين گزينه گفت: در گذشته نيز از شخصيت هاي زيادي شنيده ايم كه مي گفتند: اردن همان فلسطين است و قصد داشته و دارند فلسطينيان را به اجبار به اردن كوچ دهند و تمام سرزمين هاي فلسطيني را به نفع يهود تصاحب نمايند.
وي در پايان گفت: براساس نقشه راه اسرائيل بايستي غزه و مناطقي ديگر را تحويل فلسطينيان دهد و اگر عقب نشيني فعلي كه در طرح شارون بدان اشاره مي شود گام اول براي اجراي بندهاي نقشه راه است اردن از آن استقبال كرده و براي اجراي آن از هرگونه مساعدتي مضايقه نخواهد كرد. وي افزود : اگر فاسيگلاس بر نظرات خود پافشاري كند، ما بسيار نگران هستيم.
مروان المعشر وزير خارجه اردن در گذشته سفير اين كشور در تل آويو بوده و از جمله افرادي است كه در طول سال هاي پس از ۱۹۹۰ به طور مستمر در پرونده معادله صلح مسئوليت مستقيم داشته است.
درباره عقب نشيني يكطرفه كه هنوز تمام ابعاد آن روشن نيست هريك از اطراف معادله از زاويه اي خاص بدان نگاه مي كنند.
شارون معتقد است با اجراي اين طرح زمينه كوچ اجباري همه فلسطينيان از كناره غربي رود اردن را فراهم آورده و تمام فلسطينيان را در يك نقطه به اسم غزه گرد خواهد آورد. پراكندگي فلسطينيان در مناطق فعلي (كناره غربي رود اردن) زمينه ناامني يهوديان را فراهم آورده و اين امر براي دولت اسرائيل نگران كننده است.
در حقيقت شارون خطاب به كنيست و ساير جريان هاي سياسي اين گونه مانور مي كند كه براي تأمين امنيت همه يهوديان و براي بسط حاكميت يهودي بر كل فلسطين و اخراج همه عرب هاي ناراضي از كرانه باختري از غزه خواهيم گذشت و چند ميليون عرب را در آنجا زنداني مي كنيم و هرگاه براي امنيت اسرائيل ايجاد بحران كردند مجددا با بهره گيري از اهرم هاي قدرت بدان ها فشار خواهيم آورد.
او معتقد است غزه كه محل ثقل حضور فلسطينيان است همواره براي دولت آنها ايجاد بحران كرده تا جايي كه رابين بارها اعلام كرد اي كاش روزي از خواب بيدار شده و ببيند كه غزه در دريا فرورفته است.

۲۸ سرباز آمريكايي به شكنجه زندانيان افغانستان متهم شدند
ارتش آمريكا اعلام كرد كه حداقل ۲۸ تن از سربازان آمريكايي در ارتباط با مرگ دو تن از زندانيان در زندان هاي تحت كنترل آمريكا در افغانستان كه دو سال پيش روي داده، با اتهامات جنايي مواجه خواهند شد.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، ارتش آمريكا با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: جدي ترين اتهامات احتمالي، قتل غيرعمد و نقص عضو مي باشد.
اين اعلاميه  نشان دهنده تكميل شدن تحقيق
دوساله  درباره مرگ اين افراد است. بخش تحقيقات جنايي ارتش آمريكا عليه اين ۲۸ مظنون اتهامات مختلفي را مطرح كرده كه برخي از آنها با اتهامات جدي تري مواجه هستند.
اما تنها يك نيروي ذخيره پليس نظامي در ارتباط با دو مرگ اتفاق افتاده، متهم شده است. بازرسان پزشكي ارتش آمريكا در اوايل دسامبر ۲۰۰۲ اين مرگ ها را در زندان افغانستان قتل تشخيص دادند.

فرانسه و آمريكا بار ديگر خروج نيروهاي سوريه را از لبنان خواستار شدند
فرانسه و آمريكا براي دومين بار در شش هفته گذشته، با ارائه قطعنامه اي به سازمان ملل، از سوريه خواستند نيروهايش را از لبنان خارج كرده و از كوفي عنان نيز خواستند هر چهار ماه يكبار درباره پيشرفت اين قطعنامه گزارشي ارائه دهد.به گزارش ايسنا، به نقل از آسوشيتدپرس، در پي مخالفت الجزاير، پاكستان و ساير اعضاي شوراي امنيت با بيانيه اي كه در آن بر خروج سوريه از لبنان تاكيد شده بود، دو كشور فرانسه و آمريكا تصميم گرفتند بر اعمال فشارهايشان بيفزايند.

انتخابات آمريكا
خبرنگار همشهري از واشنگتن - در پي آخرين مناظره نامزدهاي دو حزب عمده آمريكا كه چهارشنبه شب انجام شد و به رغم پخش همزمان و مستقيم مسابقه نهايي بيسبال از برخي شبكه هاي تلويزيوني، ۵۱ ميليون آمريكايي آن را تماشا كردند، رقابت هاي انتخاباتي اين كشور وارد مرحله نهايي و شديد خود شده است. در يك مقاله (تفسير) در نيويورك تايمز شماره ۱۵ اكتبر به كارشكني و تقلب در ثبت نام متقاضيان رأي دادن اشاره شده بود. در اين مقاله آمده بود كه يك كارمند سابق شركت «سپراول و همكار» به يك تلويزيون ايالت نوادا گفته است: اين شركت كه از سوي حزب جمهوريخواه مأمور شده بود كه به ثبت نام متقاضيان كارت انتخاباتي كمك كند در ايالت نوادا، اوراق ثبت نام هواداران حزب دمكرات را پاره كرده و از ميان برده است. بر پايه اين افشاگري دادستان نوادا دستور رسيدگي قضائي داده است. اين شركت در جريان انتخابات پارلماني سال ۲۰۰۲ نيز متهم شده بود كه در ارسال پيام هاي تبليغاتي اتوماتيك بانك هاي تلفني دمكرات ها در ايالت نيوهمشاير اخلال كرده بود. در اين مقاله همچنين آمده بود كه در فلوريدا و ويسكانسين بر سر راه هواداران حزب دمكرات سنگ اندازي مي شود ولي قاضي يك دادگاه محلي در »اوهايو« كه چنين مي كردند مداخله كرد و مانع از اين كار شد. واشنگتن پست نيز گزارشي در زمينه تلاش جمهوريخواهان در رد تقاضاي ثبت نام برخي هواداران دمكرات ها در پاره اي از ايالات منتشر ساخته بود.
تشديد فعاليت «رالف نادر» لبناني تبار به عنوان يك نامزد مستقل دمكرات هاي آمريكا را نگران كرده است زيرا كه معمولا مرددها، مخالفان نظام دو حزبي و آنان كه تا حدي متمايل به حزب دمكرات هستند به او رأي مي دهند و آراء او به همين نسبت از كل آراء حزب دمكرات مي كاهد. تشديد فعاليت نادر در ۹ ايالت شانه به شانه، حزب دمكرات آمريكا را دچار اين ترديد و سوءظن كرده است كه جمهوريخواهان وي را در اين ايالت ها به جلو مي رانند.
با اين كه گرايش به جان كري پس از سومين مناظره بيشتر شده است، هنوز شمار مرددها زياد است. مرددها«كري» را بيش از حد ليبرال (در اصطلاح آمريكايي «چپ») و بوش را بيش از اندازه محافظه كار (در اصطلاح آمريكايي «راست») مي دانند. با وجود اين، طبق «درصد» حاصله از سنجش افكار، اندكي بيش از شصت درصد زنان آمريكا گفته اند كه به جان كري رأي مي دهند و بيش از چهل درصد ديگر همچنان مردد هستند.
در مناظره چهارشنبه شب، جان كري قول داده بود كه نظام درماني فراگير و منطقي براي آمريكاييان به وجود خواهد آورد، واردات داروي ارزان و مطمئن از خارج را آزاد و منافع بي حساب كارخانه هاي داروسازي داخلي را محدود خواهد كرد، اجازه نخواهد داد كه در قانون و مقررات بازنشستگي عمومي (سوشل سيكيوريتي) براي استفاده ديگر از پول آن و يا خصوصي كردن برخي از موارد آن دست برده شود كه يك فاجعه اجتماعي به وجود خواهد آورد، مانع انتقال كار آمريكاييان به خارج از كشور خواهد شد و به شركت ها و كارگاه هايي كه توليد شغل تازه كنند تخفيف ماليات خواهد داد، كشور را با اتخاذ تدابير تازه امن تر خواهد كرد.در برابر، جورج بوش به معتقدات مذهبي خود اشاره كرد، همان حرف ها و وعده هاي سابق خود را تكرار و اتهامات قديمي را به جان كري وارد ساخت و او را «يك ليبرال از ماساچوست (همانند كندي ها)» ناميد كه مي خواهد هزينه هاي داخلي را بالا ببرد و درباره امنيت آمريكا با دولت هاي ديگر مشورت كند و در اين كار به آنها حق وتو دهد. وي انتخابات افغانستان را به حساب پيروزي هاي خود گذاشت.
در مناظره چهارشنبه شب، موضوع كمبود واكسن آنفلوآنزا در آمريكا كه مايه نگراني مردم  اين كشور شده است به برخورد شديد دو نامزد انجاميد. جان كري گفت كه در چند سال گذشته چنين مسئله اي كم و بيش آشكار شده بود، چراكه اين تجربه سرمشق قرار نگرفت كه دولت پيش از آغاز فصل سرماخوردگي اقدام كند تا اين نگراني عمومي پيش نيايد. جورج بوش پاسخ داد كه دست ما نبود، يك كارخانه سازنده در انگلستان كه واكسن مورد نياز آمريكا را تأمين مي كند در آخرين لحظه اطلاع داد كه نيمي از موجودي آن فاسد شده و قابل مصرف نيست و ما از هموطنان خواسته ايم كه سالمندان امسال واكسن نزنند و واكسن موجود براي كودكان و سالخوردگان مصرف شود. موضوع برخورد ديگر بالا رفتن روزانه نفت و بنزين بود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |