شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۷ - Oct 16, 2004
تا پايان امسال و با تكميل طرح هاي ترافيكي شرق تهران ميسر مي شود
از خيابان دماوند تا جنت آباد
يكسره بدون چراغ قرمز
شهرداري در ايام ماه مبارك رمضان امكان صرف افطاري در تقاطع هاي شلوغ و پرترافيك را براي شهروندان فراهم مي كند
003855.jpg
گروه شهري: به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان شهرداري تهران در نظر دارد براي آن دسته از شهرونداني كه هنگام اذان مغرب در خيابانها گرفتار ترافيك شده و از حضور در منزل و افطاركردن باز مي مانند با برپايي ايستگاه هايي امكان بازكردن روزه براي روزه داران را فراهم كند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در حاشيه ملاقات هفتگي خود كه پنجشنبه گذشته از منطقه ۴ شهرداري تهران صورت گرفت افزود: امسال طرح ترويج و توسعه فرهنگ افطاري ساده را در دست اقدام داريم چرا كه معتقديم نفس افطاري دادن به عنوان يك كار ارزشمند هرچه ساده تر و كم حجم تر بهتر و زيباتر است.
وي همچنين خبر داد: در نظر داريم در هفته پاياني ماه مبارك رمضان با برپايي جشني در اكثر مساجد تهران از ميان حافظان قرآن، قراء، خادمان مساجد و قرآن، نوجواناني كه امسال براي نخستين بار در ميهماني الهي شركت مي كنند، موذنين، كساني كه به نحوي در ترويج فرهنگ روزه داري فعاليت دارند و مادراني كه بابت مسئوليت تهيه افطار و سحري اعضاي خانواده استراحت كمتر و كار بيشتري را در اين ماه مبارك متقبل مي شوند، تعدادي را مورد تقدير و تشويق قرار داده و هدايايي اهداء كنيم.
وي گفت: امسال اين اقدام در تهران پايه ريزي خواهد شد و به شكلي سازمان يافته در سالهاي آتي و در سطح كل كشور به اجرا درخواهد آمد.
احمدي نژاد تاكيد كرد: فضاي شهري به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان بايد فضايي شاد، پرنشاط برخوردار از زيباترين جشنها باشد.
شهردار تهران گفت: امسال بزرگراه شهيد زين الدين تا بزرگراه امام علي(ع) امتداد خواهد يافت و با يك خط اتصالي موقت وارد تقاطع استقلال شده و ارتباط شرق به غرب شهروندان را از جاده دماوند تا جنت آباد به طور يكسره، متصل و ميسر خواهد كرد.
به گفته احمدي نژاد، در اين مسير دو پل بر روي خيابانهاي بني هاشم و استاد حسن بنا در دست احداث است كه تا پايان سال به بهره برداري خواهد رسيد. همچنين بر روي بزرگراه صياد شيرازي سه پل در دست احداث است كه پل مغان به زودي و پل گلستان پنجم تا دهه فجر آماده بهره برداري خواهد بود. وي در مورد پل روي بزرگراه شهيد بابايي اظهار اميدواري كرد بعد از رفع معضل معارضين ملكي بر سر راه آن هرچه زودتر شاهد اتصال بزرگراه شهيد صياد شيرازي به بابايي و متعاقب آن رفع معضل ترافيك سنگين بزرگراه هاي صدر و مدرس باشيم.
احمدي نژاد با اشاره به بافت فرسوده محله هاي خاك سفيد و شميران نو در منطقه ۴ كه به دليل ساخت و سازهاي خارج از ضوابط شهري پيش آمده است، گفت:  طرح تفصيلي جديد منطقه خاك سفيد تهيه، تصويب و ابلاغ شده و به دنبال اجراي اين طرح شاهد بافت مناسب شهري و احداث فضاهاي فرهنگي در اين منطقه خواهيم بود به طوريكه يك مجتمع بزرگ فرهنگي، ورزشي با اعتباري بالغ بر ۲/۲ ميليارد تومان در منطقه خاك سفيد در دست احداث است. اين در حالي است كه به گفته شهردار تهران كار حل معضلات و آسيبهاي اجتماعي منطقه خاك سفيد برعهده ساير ارگانهاست اما شهرداري در كنار آنها آماده حل و اصلاح اين مشكلات نيز هست.
وي در بخش ديگري از سخنان خود خبر از احداث توقفگاه هاي كوچك و بسيار پراكنده با ظرفيت ۳۰۰ تا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در مناطقي را داد كه كمترين مزاحمت زيست محيطي را براي شهروندان در بر داشته باشد. اين مناطق به طور عمده در حاشيه شهرها خواهد بود جايي كه ضمن فاصله داشتن از بافت داخلي شهري خدمات رساني اتوبوسها و حضور به موقع آنها را بر سر خطوط تعيين شده به دليل دوري مسافت با تاخير مواجه نسازد.
احمدي نژاد در مورد پديده وارونگي هوا در نيمه دوم هر سال و روشهاي مقابله مديريت شهري با افزايش آلايندگي هوا در فصل سرما ضمن اشاره به اينكه ۸۲درصد آلودگي هواي تهران ناشي از سوخت فسيلي خودروهاست گفت: چنانچه آلودگي هواي تهران روزهاي متوالي از حد مجاز خارج شود، شهرداري تهران برنامه محدوديت تردد خودروها را در تهران به اجرا خواهد گذاشت و از مردم دعوت مي كند تا اين محدوديتها را اجرا كنند، البته راههاي ديگري هم در دست بررسي است كه بعد از انجام مطالعات و بررسيهاي لازم به اطلاع عموم خواهد رسيد.
به گفته وي برخي از طرحها به دلايل گوناگون در مقطع زماني فعلي قابل اجرا نيست اما به معني اين نيست كه امكان اجرا نداشته باشند.
وي تاكيد كرد: به طور كلي طرحهاي اصلاحي، تحول آفرين و بزرگ نيازمند هماهنگي و همراهي همه ارگانها مي باشد، لذا اگر خزانه عمومي دست از بي تفاوتيهاي خود نسبت به معضل ترافيك و آلودگي هواي تهران بردارد و مديريت شهري را در سياست قطعي خود در جهت توسعه حمل و نقل عمومي ياري دهد، شاهد پيشرفتهاي چشمگيري در اين زمينه خواهيم بود.

مراكز عرضه بهداشتي دام زنده
003891.jpg
مدير عامل  سازمان  سردخانه و كشتارگاه  شهرداري  تهران  اعلام  كرد: برآوردها نشان  مي دهد سالانه  بيش  از يك  ميليون  راس  دام  در تهران  ذبح  مي شود. حسن  طاهري  افزود: اين در حالي  است  كه  آمار رسمي جمع  آوري  شده  نشان  مي دهد كه  سالانه  ۵۵۰ هزار راس دام  به  صورت  غير قانوني  در تهران  ذبح  مي شود. وي  با اشاره  به  اين كه  ايستگاههاي  عرضه  قانوني  دام  زنده  در تهران  وجودندارد، خاطر نشان  كرد: تا زماني  كه  نياز متقاضيان  در زمينه  ايجاد محل هاي دائم  و قانوني  براي  فروش  دام  زنده  بر طرف  نشود، فشار بر فروشندگان   دام  زنده  ، نتيجه اي  در بر نخواهد داشت . به گفته وي، مراكز عرضه  بهداشتي  و قانوني  دام  زنده  در آينده نزديك  راه  اندازي  مي شود.

۲۰ ميليون ليتر آب براي شستن خودروها
003885.jpg
براي شست و شوي خودروهاي تهران به طور متوسط روزانه حداقل ۲۰ ميليون ليتر آب مورد مصرف قرار مي گيرد.
يك كارشناس برنامه ريزي شهري با اعلام اين مطلب و با بيان اين كه به طور متوسط براي شستن هر دستگاه خودرو حدود ۳۰۰ ليتر آب استفاده مي شود، اظهارداشت: درصورتي كه هريك از مجموع حداقل دو ميليون دستگاه خودروي موجود در تهران در طول هر ماه فقط يك نوبت شسته شوند، صاحبان خودروهاي تهران ماهانه ۶۰۰ ميليون ليتر آب به مصرف مي رسانند. به گفته اين كارشناس ميانگين مجاز مصرف آب براي هر خانوار تهراني ماهانه ۱۸ هزار ليتر است.

احياي پروژه دوچرخه سواري
003888.jpg
مدير پروژه ستاد شهر سالم شهرداري مشهد گفت: بحران ترافيك در تهران، نشان دهنده ناكارآمدي طرح هايي است كه تاكنون در مورد حل معضل اختلال در رفت و آمد شهري به اجرا گذارده شده و اين، درس عبرتي براي مديران كلان شهرهاست.
حسين نخعي شريف در گفتگو با خبرگزاري فارس در مشهد، با بيان مطلب فوق افزود: ترافيك و زمان سفر براي شهروندان در سفرهاي درون شهري از مشكلات عمده درون شهري است كه با يك استراتژي مناسب مي بايست آرامش رواني را به شهروندان بازگردانده و برنامه ريزي دقيقي را به اجرا گذارد.

آبرگهاي تهران در آستانه خطر آلودگي
آلودگي ،بيش از تخريب قنات هاي تهران را تهديد مي كند
003894.jpg
مدير بخش ژئوتكنيك مركز تحقيقات ساختمان و مسكن گفت: در حال حاضر آلودگي بيش از ريزش و تخريب، قناتهاي شهر تهران را تهديد مي كند كه اين مسئله نيازمند توجه جدي مسئولان مرتبط براي پيشگيري از بروز مشكلات جدي و تهديد آميز براي شهر تهران است.
سعيد هاشمي طباطبايي در خصوص وضعيت قناتهاي شهر تهران و ميزان آسيب پذيري و آسيب رساني آنها به ساختمانهاي شهر تهران به خبرنگار اجتماعي فارس گفت: ريزش تعدادي از قناتها و بروز مشكل در نقاطي از شهر تهران همچون خوابگاه دانشگاه، پل مديريت، پل سيما، ساختمان ISP درملاصدرا و ساير نقاط شهر باعث شد از يكسال پيش مطالعه اي بر روي ۱۰ رشته از قناتهاي شهر تهران كه ريزش كرده بودند به طور موردي در بخش ژئوتكنيك مركز تحقيقات ساختمان و مسكن آغاز شود.
وي با اشاره به نتايج اين تحقيق افزود: نتايج مطالعات نشان مي دهد كه ۷۰درصد قناتهاي مورد مطالعه همچون قنات نيايش، يادگار، آقا بزرگ، درياني و... بر اثر مسدود شدن سرچشمه قنات و انجام فعاليتهاي عمراني بدون توجه به موقعيت قناتها بوده است به همين دليل موجب ريزش پي ساختمان و يا ايجاد شكافهايي در ديوارهاي ساختمان شده اند و ۳۰ درصد آنها بر اثر آب شويي (تخريب ديوار داخلي قنات توسط آب مانند: قنات پل سيمان، نظام آباد) تخريب شده اند كه اين پيامدها مي تواند براي شهر تهران تهديد آميز باشد.

نگاه
داوود كاظمي
003897.jpg

نماينده سريلانكا در پروژه هاي منطقه جنوب غرب آسيا:
تهران مي تواند دوباره آسمان آبي داشته باشد
نماينده سريلانكا در پروژه هاي منطقه جنوب غرب آسيا گفت: در شهر تهران تعداد خودرو هاي سواري بيشتر از انسانهاست كه بيشتر اين ماشينها هم قديمي و فرسوده اند و هم خطرات زيادي براي محيط زيست دارند.
پرادومنا كوماركوتا در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: براساس اطلاعاتي كه از اقدامات سازمان حفاظت محيط زيست در راستاي جلوگيري و كاهش آلاينده هاي محيط زيست و استفاده از گاز طبيعي براي وسايل نقليه وجود دارد، آينده مثبتي را از نظر كاهش آلاينده ها مي توان پيش بيني كرد.
وي تأكيد كرد: مردم تهران عليرغم درگيري با ترافيك شديد خيابان ها بسيار مودب و آرام هستند و تنش عصبي كمي دارند كه اين امتياز مثبتي براي پيشبرد اهداف حفظ محيط زيست مي  تواند باشد چون در كشور سريلانكا مردم عصبي و پرتنش هستند كه باعث كندي در پيشرفت برنامه ها و طولاني شدن آنها مي شود.
اين كارشناس محيط زيست افزود: ما در كشورمان (سريلانكا) براي به اجرا درآوردن استانداردهاي يورو،۱ يورو ۲ و يورو ۳ با مقاومتهاي بسيار شديدي از طرف اتومبيل سازان مواجه شديم كه به سختي توانستيم اين استانداردها را در كشور اجرا كنيم.
وي ارزيابي خود را از آلودگي هواي تهران چنين عنوان كرد: وضعيت آلودگي هواي تهران وضعيتي مطلوب نيست، اما با توجه به اقدامات در حال انجام براي كاهش ميزان آلاينده ها آينده اي با آسمان آبي را مي توان پيش بيني كرد.

كارت ملي براي همه ايرانيان، تا پايان سال ۸۵
معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال از صدور كارت شناسايي ملي براي تمام ايرانيان واجد شرايط تا پايان سال ۸۵ خبرداد و گفت: اگر بتوانيم از سال آينده ظرفيت صدور كارت شناسايي ملي را هر ساله به ۱۰ ميليون كارت شناسايي ملي برسانيم، مي توان اميدوار بود كه تمام ايرانيان تا پايان سال ۸۵ كارت شناسايي ملي خود را دريافت كنند. به گزارش خبرگزاري مهر، سعيد عبودي با بيان اينكه بر اساس آمار موجود ۴۰ ميليون ايراني بالاي ۱۵ سال واجد شرايط دريافت كارت ملي در كشور داريم، افزود: تا كنون ۱۴ ميليون تقاضاي صدور كارت شناسايي ملي به سازمان ثبت احوال ارسال شده و ۱۳ ميليون نفر نيز تا كنون كارت شناسايي ملي خود را دريافت كرده و ۱ ميليون نيز در دست اقدام داريم. عبودي با بيان اينكه از زمان ارسال درخواست تا دريافت كارت ابلاغ سه ماه به طول مي انجامد، تصريح كرد: تا كنون بيش از ۵۷ ميليون ايراني از شماره ملي خود مطلع شده اند كه با ابلاغ شماره ملي به ۱۰ ميليون ايراني باقيمانده تا پايان امسال در زمينه ابلاغ شماره ملي به پوشش ۱۰۰ درصد خواهيم رسيد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |