يكشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۳
اختلاف در آژاكس
كومان بر سردوراهي
... و يك زوج فوتبالي ديگر، كه در نگاه اول بسيار آرماني به چشم مي آمدند، به پايان خط رسيده اند. آژاكس و رونالد كومان هنوز با هم هستند اما ديگر هيچ دلدادگي ميان آنان نيست.
زخمي كه از مدت ها پيش بر پيكره آژاكس نشسته بود، پس از بازي با بايرن مونيخ در جام قهرمانان سر باز كرد، وقتي كه رونالد كومان كنايه وار گفت تيمش هرگز نمي توانسته بهتر از آن بازي كند تا به طور مستقيم گفته هاي لوييس ون گال، مدير فني باشگاه را نشانه رفته باشد.
004662.jpg
اشكان نعمت پور
مربي سابق هلند در گفت وگويي در اوان فصل تأكيد كرده بود آژاكس، بايد دست كم هر پنج فصل يك بار به نيمه نهايي جام قهرمانان برسد. اما برخلاف گفته هايش، ون گال خيلي زود رضايت داد زلاتان ابراهيموويچ را به يوونتوس بفروشد و در مقابل نتوانست هيچ مهاجم نخبه  ديگري را به آمستردام بياورد تا  آرام آرام اختلاف ميان مدير فني و مربي مجموعه پرآوازه هلندي بالا بگيرد.
از اين رو وقتي ون گال هدف مجموعه اش را رسيدن به نيمه نهايي بازيهاي اروپايي عنوان كرد، كومان با طعنه گفت تيمش آن قدر قوي هست كه قهرمان هلند شود اما براي درخشش در قاره سبز، هنوز كيفيت لازم را ندارد.
مدافع قهار سالهاي نه چندان دور لاله هاي نارنجي خوب مي داند كه در مجموعه كنوني اش چند بازيكن مستعد و خوش آتيه دارد اما بهتر از آن مي داند كه هيچ يك از اين مردان، كيفيت دسته اي كه در ۹۵ قهرمان اروپا شد و ادگارداويدز، ياري ليتمانن، دوقلوهاي دي بوئر و ادوين ون درسار را با خود داشت، ندارند.
در حقيقت ديگر اين روزها، آكادمي پرورش بازيكن آژاكس، هنوز مي تواند مردان تكنيكي و خلاق پرورش دهد كه در رويارويي با «دن بوشي» يا «گرافشاپ» ها موفق عمل كنند اما وقتي نوبت به تقابل با دنياي بالاك ها، ماكاي ها و زيدان ها مي رسد، چيزيي جز خرد شدن به انتظارشان ننشسته است.
كومان واقع بين است و مي داند كه همين مجموعه نيم بند هم با فروش ابراهيموويچ ديگر هيچ بختي براي كاميابي در اروپا ندارد. تنها چند روزي از شروع فصل گذشته بود كه مديران باشگاه كليدي ترين مرد او را فروخته و حالا بدون تك خال سوئدي، خط آتش آژاكس بيشتر به يك سيرك مي ماند تا مردان جنگجوي پرانگيزه اي كه به آب و آتش مي زنند تا دروازه رقيبان شان را باز كنند.
تلاش براي جبران كاستي ها
چند ساعتي به پايان مهلت نقل و انتقالات مانده بود كه ون گال دست به كار شد و موافقت «آروناكونه» را جلب كرد تا او را به آمستردام بياورد. مهاجم «رودا» با خوشحالي پذيرفت كه به جمع قهرمان ليگ بپيوندد، آزمايش پزشكي داد و مهيا شد تا پيراهن آژاكس را بر تن كند اما در آخرين لحظات پزشكان تيم اعلام كردند او ناراحتي قلبي دارد، همان بيماري كه پيشتر در دهه نود درباره كانو متوجهش نشده بودند.
كاخ آمال كونه يك باره فرو ريخت. مهلت خريد بازيكنان سر آمد و او ناچار شد يك فصل ديگر را در «رودا» بماند. اما عجيب اينكه هيچ پزشك يا جراح ديگري نتوانست اين بيماري قلبي را در او تشخيص بدهد. گلزن محبوب كومان، سالم بود! ولي آژاكس ناچار شد به داشته هايش قناعت كند و بي هيچ مهاجم نوك زبده اي رقابت ها را پي بگيرد.
به همين سبب است كه كومان خيلي زود تغيير عقيده داد و تنها يك هفته پس از اينكه اعلام كرد قصد دارد سالهاي متمادي در آژاكس بماند، به فكر متاركه با باشگاه محبوبش افتاده است.
حالا شايعه اي در هلند جريان يافته كه ون گال به دنبال مربي مي گردد كه با سياق او كنار بيايد و از سيستم مطلوبش تخطي نكند. ون گال خود را بنيانگذار يك نسل مي داند و كومان خود را پيرو مسلكي برشمارد كه يوهان كرايف سرسلسله اش بوده است و اين، باعث شده مدير فني تيم اصلاً دل به مربي ندهد و سعي در بركناريش داشته باشد.
كومان هم چندان بي ميل به وداع با آژاكس نيست كه ديگر نمي تواند روياهاي او را برآورد. وقتي يك مربي دريابد كه تيمش قابليت قهرماني ندارد، ديگر وقت خود را در آن تلف نمي كند، بخصوص رونالد كوماني كه در بزرگ ترين باشگاه هاي اروپا بازي كرده و به جام هايي رنگارنگ و باشكوه چنگ انداخته است.
اكنون يك شايعه بزرگ تر ديگر بر سر زبان ها جاري است. رئال مادريد سخت به دنبال يك مربي توانمند است تا بتواند انسجام را به تيم بازگرداند. در بارسلونا، ريكارد- كه سابقه چندان درخشاني در مربيگري نداشت- از عهده اين كار برآمده پس چرا كومان- كه يك حرفه اي تمام عيار است- قادر نباشد رئال را به روزهاي اوجش، به جايي والاتر از بارسلونا بكشاند. از سوي ديگر او يك مدافع بوده و به رموز بنا كردن زنجيره اي دفاعي آگاه است. شايد كومان بهترين گزينه براي نشستن به روي نيمكت سفيد پوشان مادريدي باشد.
ولي نبايد از ياد برد، دنياي فوتبال، دنياي سرشار از ابهام و پيچيدگي است و در بطن آن نمي توان به هيچ قاطعيتي رسيد، اگرچه ظاهراً راه كومان و آژاكس، به زودي از هم جدا مي شود...

مانيفست كميته داوران فوتبال!
004668.jpg
معراج مژده: مانيفست منتشر شده از طرف كميته داوران فدراسيون هم از نوع بخشنامه هايي است كه به شخصيت و ساحت انسان توهين مي كند. در اين بخشنامه سر تا به پا تهديد آميز و دستوري و نگاه از بالا، به حيطه شخصي و زندگي خصوصي آدمها نيز دخالت شده است. بزرگترين مديريت هاي جهاني نيز چنين اطلاعيه اي از خود صادر نمي كنند كه جناب غياثي لطف فرموده اند. از همان ابتداي مانيفست با واژه محدوديت روبه رو مي شويم. غافل از اينكه داوران فوتبال تنها در زمان قضاوت بايد وظايف خود را انجام دهند و با احترام به قانون وظيفه خود را انجام دهند. اينكه من و او چه مي كنيم، چگونه زندگي مي كنيم و بايد به كجا برويم و نرويم هيچ گونه ارتباطي به جناب غياثي و كميته  داوران ندارد و نخواهد داشت. كدام داور متعهد ايراني را مي شناسيد كه شومن باشد!! عجبا چنين توهين هايي از طرف رئيس كميته داوران!؟ نكند موج حسادت به رئيس هم رسيده است. اگر منظورتان نصيرزاده است كه ايشان در هر برنامه ورزشي درس فوتبال داوري و اخلاق مي دهد و جنابعالي نيز بايد سالها برويد تا به گرد اين اطلاعات و معلومات برسيد. جناب غياثي در كدام جايگاه قرار گرفته ايد كه براي انسانهاي آزاد و اين داوران تحصيلكرده و با تجربه چيزي را حرام يا حلال كنيد. چگونه به خودتان اين اجازه را مي دهيد. كدام قانون مي گويد، داور فوتبال با كسي دوست نباشد، نكند اين شغل را با زندانهاي آشويتس اشتباه گرفته ايد. كمي آهسته تر صبر كنيد.چه كسي گفته داوران نمي توانند در رسانه ها مصاحبه و گفت وگو داشته باشند.
رئيس كميته داوران انگار دچار ذهن گرايي و خودبزرگ بيني رواني است وگرنه اين همه دستور، امر، فرمان، منشور و... براي چه! لطفاً اين مانيفست خنده آور را يك بار بخوانيد:
فدراسيون فوتبال به امضاي رضا غياثي رئيس كميته داوران مرامنامه اي را تهيه و در اختيار داوران كشورمان قرار داده كه حاوي نكات بسيار جالبي است. با كمي حوصله اين مطلب را تا آخر بخوانيد.
داوري شغلي است توأم با محدوديت و هر كس كه با عشق و علاقه آن را انتخاب مي كند بايد محدوديت هايش را بپذيرد.
دوستان داور نبايد اين شغل را مترادف شغل هايي بدانند كه مي شود با آن به نان و نوايي رسيد. دوستاني كه در عين داور بودن مي خواهند هم شومن باشند هم مفسر و هم كارشناس مسائل اجتماعي و هم به امور سياسي بپردازند بايد بدانند كه قضاوت با اين گونه امور منافات دارد. داوران فوتبال بايد بدانند حضور در مراسم و مهماني هاي مختلف توأم با بگو و بخند حضور در نشست هاي مطبوعاتي توأم با انتقاد و تعريف، حضور در مراسم شادي و سرور مخصوص هنرپيشگان و كمدين ها از اعتبارشان مي كاهد. لذا بايد حضور در اين گونه مراسم را بر خود حرام كنند. داوري كه هم دوست دارد داور فعال باشد و هم منتقد داوري، هم مدرس و هم ناظر داوري يقيناً خوب مي داند چون فعال است در كارش اشتباه هم وجود دارد و چون آدم «خطاكار» نمي تواند به ديگران درس دهد يا اشتباه ديگران را نقد كند بايد از ورود به اين امور خودداري كند. داوران در ارتباط خود بايد رعايت خيلي از محدوديت ها را بكنند.
آنها نبايستي كه با مربيان و سرپرستان و بازيكنان تيم هايي كه برايشان قضاوت مي كنند دوستي نزديك و مراوده داشته باشند.
آنها حق ندارند در مجالس وسوسه انگيز و توأم با شك و شايعه حضور يابند. آنها حق ندارند در مورد قضاوت ديگر همكارانش در رسانه ها اظهار نظر كنند.
آنها حق ندارند راجع به توان تيم ها، نحوه بازي كردن بازيكنان و نتيجه بازي ها نظر دهند.
آنها حق قبول كوچك ترين هديه اي از تيم ها ندارند.
آنها حق مشاورت تيم هار ا نخواهند داشت.
آنها نبايد درگير مجادلات رسانه اي، مجادلات علاقه مندان تيم ها روي سكوهاي ورزشگاه و غيره شوند.
هنگام حضور در ورزشگاه براي تماشاي مسابقات حق حضور در لباس كني داوران و تيم ها را نداشته و نبايستي راجع به قضاوت داور و كمك داوران داخل ميدان اظهار نظر غيرمثبت كنند.
خيلي از اموري كه براي ديگر قشرها مباح است براي داوران حرام به حساب مي آيد. اگر ما داوران نمي توانيم كه از حرام هاي به ظاهر مباح چشم پوشي كنيم بهتر است از داوري چشم بپوشيم و داخل ديگر عوالم و اموري شويم كه حرام هاي داوري نه تنها در آنها حرام نيست بلكه مباح مبين هم هست.
داوران شرافتمند با سخت گرفتن به خود اجازه نخواهند داد كه ديگران از آنها توقع بيجا داشته باشند. وسوسه هاي شيطاني اثري بر تصميمات داوران مجاهده گري كه همواره با نفس سركش اش در جنگ است ندارد.
شما براي داشتن قضاوتي خوب، منصفانه و قانوني علاوه بر سلامت نفسي كه بايد داشته باشيد محتاج دانش روز داوري، سلامت جسماني و آمادگي بدني بالايي هستيد كه يقيناً با كوشش و تلاش و كشيدن رنج و محنت بدان دست خواهيد يافت، ورزش و مسابقه رياضت است، رياضت كش ترين مرد ميدان، داور است و شما همكار گرامي و ارجمند يقيناً اين مرد بزرگ و ممتاز هستيد.
وظيفه و هدف كميته داوران و كمك داوران فوتبال ايران برقراري عدالت در همه ميدان هاي فوتبال كشور به وسيله اجراي صحيح قوانين مي باشد. اين كميته به جز شما داور عادل و شريف اهرم ديگري براي اجراي وظايفش ندارد. از اين رو از تو همكار عزيز درخواست مي كنيم ما را در انجام اين وظيفه كه توقع به جاي جامعه فوتبال كشور بخصوص رياست محترم فدراسيون فوتبال مي باشد ياري دهيد. توقع بحق همگان اين است. «اجراي عدالت به وسيله قضاوتي بي طرفانه و قانوني» با شناختي كه از شما دارم يقين مي دانم توقع آنها برآورده خواهد شد. انشاءا... شما را موفق ترين مرد همه ميدان ها خواهيم ديد.

هندبال ايران جان تازه اي مي گيرد
004665.jpg
برگزاري  هفتمين  دوره  مسابقات  هندبال  قهرماني  باشگاههاي  آسيا در تهران براي  اين  رشته  ورزشي  در ايران  دستاوردهاي  بسياري  داشت .
از جمله  اين  دستاوردها مي توان  به  كسب  اولين  مدال  نقره  آسيا توسط اين رشته ، راه اندازي  اولين  سالن  استاندارد در ايران  و مجهزشدن  شهر تهران  به يك  سالن  بسيار زيبا براي  برگزاري  مسابقات  و ميزباني  اولين  مسابقه  آسيايي بعد از حدود ۱۵ سال  درتهران  اشاره  كرد.
واقعيت  آن است  كه  هندبال  ايران  در چند سال  گذشته  در صحنه هاي  بين المللي  و آسيايي  به  آنچه  كه  مستحق  آن بود نرسيد و يا به  قول  مسئولان  فدراسيون  اجازه  نداده  بودند كه  برسد و همين  امر نيز بر رشد اين  رشته  و ارزيابي عملكرد آن تأثير بسيار منفي  گذاشته  بود.
به هرحال  هندبال  ايران  امسال  به  دو موفقيت  ارزنده  در صحنه  آسيا دست يافت ، نخست  آن كه  تيم  هندبال  جوانان  ايران  توانست  بر سكوي  سوم  آسيا قرارگيرد و اين  نشان  داد كه  از بعد زيربنايي  و پتانسيل هاي  موجود در هندبال ، كشور ما داراي  شايستگي هايي  است  و ديگر آن كه  تيم  فولاد سپاهان  نيز به  مدال نقره  آسيا دست  يافت  تا نشان  دهد كه  ليگ  باشگاهي  كشورمان  در سطح  خوبي  برگزار مي شود و تقويت  اين  ليگ  در آينده  به  رشد هندبال  ايران  منتهي  خواهدشد.
اين  موفقيت ها از سوي  مسئولان  هندبال  ايران  مي تواند به عنوان  شروع  دوباره  فعاليت  هندبال  ايران  به شمار رود.
هندبال  ايران  حال  با داشتن  اين  عناوين  آسيايي  و جلب  توجه  علاقمندان  وبالاخص  جوانان  و نوجوانان  به  اين  رشته ، بايد انتظارات  و افتخارات  بيشتري  را در آينده  برآورده  سازد و مدالها و جام هاي  بيشتري  را براي  كشورمان  به ارمغان  بياورد.
براي  رسيدن  به  اين  مهم  دست اندركاران  اين  رشته  به يك  هدف  مهم  كه  همانا فعال  ساختن  هندبال  در تهران  است ، بايد توجه  بيش  از پيش  داشته  باشند.
متاسفانه  در طول  چند سال  اخير هندبال  ايران  بيشتر در اصفهان  خلاصه  شده  بود و شهرها و يا استان هاي  ديگري  مثل  خراسان ، كرمان  و... به  دليل  مشكلات  مالي از سويي  و پايين  بودن  سطح  فني  هندبالشان  از سوي  ديگر، حضورشان  قابل  توجه و يا تهديدكننده  جايگاه  تيم هاي  اصفهان  نبودند.
اما غيبت  تهران  در هندبال  كه  با داشتن  جمعيتي  بالغ  بر ۱۲ ميليون نفر بزرگترين  استان  كشور ازنظر جمعيتي  و داشتن  پشتوانه هاي  مالي  محسوب مي شود، علاوه  بر آن كه  به  اين  رشته  لطمه  وارد كرده  بود از سوي  ديگر باعث  بي رقيب  ماندن  تيم هاي  اصفهاني  و در نتيجه  نبود رقابت  برابر بين  تيم هاي  اين رشته  شده  بود.
مسئولان  هندبال  تهران  در گذشته  نبود سالن  مناسب  در تهران  را عامل  اصلي عدم  فعاليت  اين  رشته  در اين  شهر عنوان  مي كردند و معتقد بودند كه  وقتي  شهري با حدود ۱۲ ميليون  جمعيت  يك  سالن  مناسب  براي  هندبال  ندارد، چگونه  مي توان  اين  رشته  را در اين  كلان شهر بسط و گسترش  داد.
به  هرحال ، حالا كه  اين  بهانه  از دست  اندركاران  هندبال  تهران  گرفته شده  است ، مسئولان  فدراسيون  هندبال  بايد هندبال  اين  شهر را به حضور مقتدرانه در مسابقات  و ليگ ها تشويق  و ترغيب  كنند.
انتظار مي رود كه  با رخدادهاي  چند روز اخير كه  به  گفته  مسئولان  بخشي از مشكلات  هندبال  تهران  و كشور حل  شده  است ، در روزهاي  آينده  شاهد فعاليت  بيشتر در اين  رشته  و كسب  موفقيت هاي  بيشتري  باشيم .
هندبال  مي تواند از امروز دوباره  در ايران  متولد شود و به  دنبال  موفقيت هاي  بيشتري  باشد.

خبرها و نگاه ها
زيزو؛ مرا فراموش كنيد.خداحافظي طولاني
004653.jpg
علي راد: درباره كناره گيري زيدان از تيم ملي و خشنودي رئال مادريد از اين موضوع. به هر حال هر ستاره اي در ورزش، مخصوصاً فوتبال روزي افول خواهد كرد و اين موضوعي است كه رئال مادريد نيز مي داند و دليل رضايت آنها از بازنشستگي زيدان از تيم ملي فرانسه و صرف تمام وقت زيدان براي رئال است. زيزو در ۹۳ بازي ملي كه براي تيم ملي فرانسه انجام داد از اولين بازي ملي اش در آگوست ۹۴ تا آخرين بازي ملي اش در يورو ،۲۰۰۴ موفق شد ۲۶ گل به ثمر برساند و اين در حالي بود كه تلاش وي براي جلوگيري از حذف فرانسه از يورو ۲۰۰۴ در مرحله يك چهارم پاياني
بيشتر از ديگران مشهود بود.
تصميم وي براي كناره گيري از فوتبال مانند هم تيمي هايش مثل مارسل دزايي كه به يكباره اين كار را انجام دادند نبود چون بنابه شخصيت و جايگاه خودش تابستان را ضمن استراحت راجع به مسئوليت هايش، موفقيت هايش و توانايي اش براي دو فصل آينده حضورش در ليگ اسپانيا فكر خواهد كرد.
اشك تمساح
رئيس باشگاه رئال مادريد، فلورنتينو پرز و مربي رئال، رممون از تصميم زيدان مبني بر كناره گيري اش در دو فصل آينده از رئال بسيار ناراحت شدند و به قول معروف اشك تمساح ريختند. زيدان در اين باره مي گويد: من مدت زيادي را راجع به اين موضوع فكر كردم، اين تصميمي نيست كه بدون فكر يا احساس لحظه اي آن را گرفته باشم و قبل از آنكه آن را به اطلاع عموم برسانم درباره اين موضوع با آنهايي كه اين مسأله برايشان مهم است، مثل دوستانم يا آنهايي كه در طول ساليان با من همكاري داشتند مشورت كردم.
من هيچوقت فكر نمي كردم كه اين تصميمي است كه مجبور به گرفتن آن باشم، تصور مي كنم كه ترك تيم ملي مسأله اي است كه بالاخره در پايان دوران بازيگري ام رخ مي داد، پس مسأله خاصي نبود و بهتر بود كه خودم قبل از پايان دوران بازيگري ام اين كار را انجام مي دادم.
زيدان اين موضوع را كه حذف فرانسه از يورو ۲۰۰۴ باعث اين تصميم وي شده است را درست ندانست و اين امر را اجباري براي خود ندانست و اضافه كرد: حتي قبل از عزيمت به پرتغال راجع به اين موضوع فكر كرده بود و اتفاقاتي كه در يورو ۲۰۰۴ افتاد تصميم گيري در اين مورد را آسان تر كرد. من و هم تيمي هايم ده سال با همديگر همبازي بوديم، جام جهاني و جام ملتهاي اروپا را فتح كرديم و حالا اين چرخه به پايان رسيده است.
زيدان اظهار كرد كه همسرش، ورونيكا از ديد ديگري به موضوع نگاه مي كند و به من پيشنهاد كرد كه سعي كنم باز هم براي تيم ملي بازي كنم ولي شخصاً احساس مي كنم كه اين موضوع پايان يافته است و نسل ديگري بايد به جاي نسل قبلي اين كار را ادامه بدهند، بازيكناني مثل تورام، دزايي، ليزارازو و ديگران هر آنچه كه مي شد به دست آوردند و حالا نوبت ديگران است.
زيزو، چيزي فراتر از بهترين بازيكن جهان است. وي سمبل يك ورزشكار نمونه در بالاترين سطح چه داخل و چه خارج زمين است كه بعد از به ثمر رساندن دو گل از سه گل فرانسه در فينال جام جهاني ۹۸ برابر برزيل، زيدان وجهه بازيكنان مهاجر فرانسه را بالا برد زيرا به يك قهرمان ملي تبديل شد، وي بعد از مهاجرت خانواده اش از الجزاير به فرانسه براي پيدا كردن كار، در مارسي متولد و بزرگ شد.
انتقاد مطبوعات اسپانيااز لوئيس آراگونس
004659.jpg
نتايج نااميدكننده در ديدارهاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ اسپانيا در ديدار مقدماتي جام جهاني برابر ليتواني نيز موفق نبود. اين تيم برابر حريف كوچك خود بدون گل متوقف شد. اكنون مطبوعات اسپانيا لوييس آراگونس، سرمربي شصت و شش ساله اين كشور را مورد انتقاد قرار مي دهند.
پس از كناره گيري ايناكي سائس، اسپانيا روند رو به رشدي نداشته است.
در گزارش Marca درباره نمايش سرد و نااميد كننده اسپانيا آمده است: «با لوييس آراگونس، اسپانيا حتي در يك ديدار هم خوب بازي نكرده است.
ديگر نمي دانيم كه آيا بازيكنان بي روحيه اي داريم يا از نبودن مربي كه تيم قدرتمندي بسازد رنج مي بريم.»
As رقيب Marca نيز از آراگونس به شدت انتقاد كرد: «اين تيم در هر ديدار بدتر مي شود. ديگر مردم از ترس آنچه كه ممكن است ببينند، تلويزيون هاي خود را روشن نمي كنند! اين تيم فوتبال ندارد و گروه بامهارت و مبارزي نيست. آنها تن به حمله نمي دهند. در دفاع جمع شده اند و تنها چشم به ضد حملات دوخته اند. اين تيم هيچ چيز ندارد.»
آراگونس در ديدار مقدماتي جام جهاني در گروه هفت اروپا از پنجمين تركيب متفاوت خود استفاده كرد.
در ديدار برابر ليتواني «ايگر كاسياس» درون دروازه نمي ايستاد و «كارلس پويول» خط دفاع اسپانيا را رهبري نمي كرد. اكنون فاجعه بزرگي به بار آمده است.اما با اين وجود آراگونس بدشانسي را عامل ناكامي تيمش مي داند. «شرايط چمن ورزشگاه در رقم زدن نتيجه اين ديدار تأثير داشت؛ چرا كه از سرعت توپ كاسته مي شد، حريف نيز بيشتر از توپ هاي هوايي استفاده مي كرد. اسپانيا سزاوار پيروزي بود. ما بيشتر زمان اين ديدار گروه برتر ميدان بوديم. تنها توپ تور دروازه ليتواني را لمس نكرد. مطمئن هستم اگر يك بر صفر هم شكست مي خورديم همه از بازي زيباي اسپانيا تمجيد مي كردند.»
اسپانيا با اين نتيجه در جايگاه سوم گروه خود قرار گرفت. آنها در ديدار آينده خود در ماه فوريه ميزبان سن مارينو خواهند بود.

سايه روشن ورزش
سفارش اريكسون به بكام
004650.jpg
گروه ورزشي: سون گوران اريكسون، سرمربي انگلستان از ديويد بكام خواست تا پيش از هر اعتراضي در مورد بي دقتي هايش در ميدان دو بار فكر كند.
كاپيتان انگلستان پس از ديدار برابر ولز اعتراف كرد كه خطاي آگاهانه بر روي پاي بن تاچر انجام داده است، با اين وجود اريكسون بار ديگر از بكام حمايت كرد.
او در اين باره گفت: «فكر مي كنم، بكام به انگلستان مي انديشيد و اين سخنان را به زبان آورد. ديويد بايد فكر كند كه اين حرف ها مانند نقره است، اما بايد بداند كه ارزش سخنان كاپيتان انگلستان بايد مانند طلا باشد. چند بار پيش آمده كه بازيكني براي از دست دادن ديدار آينده تيمش كارت زرد گرفته است؟»
اريكسون معتقد است كه اين پرونده جنجالي به پايان رسيده است، اما نمي داند كه آيا فيفا و يا اتحاديه فوتبال انگلستان بكام را جريمه مي كند يا خير.
مبارزه بلغارستان با هوليگان ها
مجلس بلغارستان قانون هاي سرسختانه را براي سركوب كردن هوليگان ها و اوباش ورزش اين كشور تصويب كرد. حبس، جريمه هاي نقدي سنگين و محروميت از ديدارهاي ورزشي تا سه سال از قانون هاي جديد مجلس بلغارستان است.
اوباش ورزش تا بيست و پنج روز زنداني و دو هزار لوس (برابر با  ۱۲۷۰ دلار) جريمه نقدي خواهند شد.ميانگين دستمزد ماهيانه در كشور بلغارستان يكصد و پنجاه يورو (برابر با  ۱۸۵‎/۷ دلار) است.
ولاديمير دونچف، رئيس كميته امنيت داخلي و امور اجتماعي مجلس بلغارستان در اين باره گفت: «با كساني كه در ورزش رفتارهاي بسيار زشت و ناپسند دارند، برابر قانون برخورد خواهد شد.»
در سال هاي گذشته خشونت در صوفيا و چند شهر بزرگ بلغارستان بيشتر شده است.
ستايش بوتراگئنو از اوون
004647.jpg
مايكل اوون تنها گل انگلستان را در ديدار مقدماتي جام جهاني برابر آذربايجان به ثمر رساند.
اميليو بوتراگئنو اسطوره پيشين رئال مادريد پس از عملكرد اميدوار كننده اوون، او را با زيدان مقايسه كرد.
بوتراگئنو در اين باره به BBC گفت: «به ياد مي آورم هنگامي كه زيدان به اينجا آمد انتظارها تا چه اندازه از او بالا بود. پس از يك ماه هواداران از ما انتقاد مي كردند. اكنون چنين اتفاقي براي اوون نيز رخ داده است. زيدان خودش را نشان داد. اكنون انتظار داريم مايكل نيز موفقيت مشابهي را به دست آورد. اوون توانايي هاي فراواني دارد او در دو ديدار انگلستان نمايش بسيار خوبي داشت و فكر مي كنم به رئال مادريد براي بيرون آمدن از اين بحران كمك خواهد كرد.»
بوتراگئنو انتقاد بعضي از رسانه هاي اين كشور در مورد خريد گران قيمت اما بي فايده رئال را بي پايه و اساس مي داند. «هنگامي كه با بازيكن بزرگي قرارداد امضا مي كنيد، تصميم بزرگي گرفته ايد. مايكل هم چنين بازيكني است. اين احمقانه است كه بگوييم در مورد خريد اوون اشتباه كرده ايم.»
كلينزمن و اميدواري به كان
004656.jpg
پس از جدايي سپ ماير از تيم ملي آلمان، يورگن كلينزمن بار ديگر اعلام كرد، ينس لمان و اليور كان براي ايستادن درون دروازه اين كشور در رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ شانس برابري دارند. ماير به سبب پشتيباني از اليور كان از گروه كلينزمن جدا شد.
سرمربي آلمان در اين باره به Kicker گفت: «شرايط كان نااميد كننده نيست. او به عنوان مرد شماره يك آلمان وارد اين رقابت مي شود.»
اين روزها نام هيلده براند نيز به عنوان رقيب جدي لمان و كان شنيده مي شود. كلينزمن شش ماه پيش از شروع مرحله نهايي جام جهاني در آلمان و پس از مشورت با اولي اشتين، سنگربان پيشين اين كشور در اين باره تصميم نهايي را خواهد گرفت. ينس لمان در ديدار دوستانه برابر ايران نمايش اميدوار كننده اي داشت به احتمال فراوان او در ديدار آينده آلمان برابر كامرون نيز درون دروازه مي ايستد.
از تاريخ سيزدهم تا بيست و دوم دسامبر تور آسيايي آلمان شروع مي شود.
لمان در اين مدت نمي تواند آرسنال را ترك كند؛ چرا كه ليگ برتر انگلستان، تعطيلات زمستاني ندارد. بنابراين اليور كان مرد شماره يك آلمان در ديدار برابر ژاپن و كره جنوبي خواهد بود. در ديدار برابر تايلند نيز شايد هيلده براند درون سنگر ژرمن ها بايستد.
مدافع آلماني لندن را ترك نمي كند
روبرت هوث، مدافع جوان تيم ملي آلمان شايعه جدايي اش را از چلسي تكذيب كرد.
روزنامه هاي انگليسي از جدايي هوث در بازار نقل و انتقالات ژانويه خبر داده بودند. مورينيو از مدافع آلماني در تركيب اصلي چلسي استفاده نمي كند.
هوث در اين باره به شبكه تلويزيوني باشگاه گفت: «مربي از آنچه كه اين روزها در روزنامه ها مي خواند، راضي نيست. به او اطمينان دارم كه اين اظهار نظرها را من به زبان نياورده ام. مي خواهم در چلسي بمانم. تنها با روزنامه هاي آلماني گفت وگو مي كنم و ممكن است آنها در ترجمه اشتباهي مرتكب شده اند. به مورينيو اين روزنامه ها را نشان دادم و او خودش در اين باره قضاوت كرد. هرگز در مورد شرايطم در چلسي اظهارنظر نكردم. بي ترديد من هم دوست دارم به طور منظم بازي كنم، اكنون فرصتي به دست نياورده ام، اما اين قانون فوتبال است. سه سال است كه به اين شرايط عادت كرده ام.»

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |