سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۰ - Oct 19, 2004
دعاي روز چهارم ماه مبارك رمضان
أللِّهمَِّ قَوَِّني فيهِ عَلي اِقامَهِ اَمِركَ وَ أَذِقني فيهِ حَلاوَةَ ذِكرِِكَ وأَوزِعني فيهِ لِاَداءِ شُكرِكَ بِكَرَمِكَ وَ احفَظني فيهِ بِحِفظِكَ
وَ سِترِكَ يا اَبصَرَ النّاظِرينَ
خدايا در اين روز، مرا براي بپاداشتن فرمان خود نيرو بخش
و شيريني ذكر و ياد خويش را به من بچشان و براي اداي شكرت آماده ام ساز و مرا با حفاظت و پوشش خود محافظت فرما اي بيناترين بينندگان
امروز با حافظ
مشتاقم از براي خدا يك شكر بخند
اي پسته تو خنده زده بر حديث قند
زين قصه بگذرم كه سخن مي شود بلند
طوبي ز قامت تو نيارد كه دم زند
برگزيدگان جشنواره تئاتر سوره معرفي شدند
برگزيدگان  جشنواره  تئاتر سوره  لرستان  در مراسم  پاياني  آن معرفي  شدند.
به  گزارش  ستاد خبري  حوزه  هنري ، هيأت  داوران  نمايش  سوسيوش  به  كارگرداني  منصور كبير را نمايش  برگزيده  معرفي  كرد و در بخش  نمايشنامه نويسي  اثري  را شايسته  مقام  اول  ندانست . كيومرث  جمشيدي  نيز براي  نمايش  سوسيوش  و پژمان  باقري پور نويسنده  نمايش  غمنامه  برگي  از فصل  خزان  به عنوان  مقام  هاي  دوم  و سوم  معرفي  شدند.
در قسمت  كارگرداني ، پژمان  باقري پور كارگردان  غمنامه  برگي  از فصل خزان  و علي  شجاعي  براي  نمايش  آخرين  ساعت  يك  محكوم  به  اعدام  و مهدي  ابدالي  كارگردان  آخرين  بازي  مقامهاي  اول  تا سوم  را كسب  كردند.
در بخش  بازيگري  مرد، هوشنگ  آريان  پور و محسن  خوانساري  بازيگران  نمايش  سوسيوش  به  طور مشترك  اول  و روح  الله  امامي بازيگر نمايش  غمنامه  برگي از فصل  خزان  و پژمان  شاهرودي  براي  نمايش  آخرين  ساعت  يك  محكوم  به اعدام  و اسماعيل  عبدالوند بازيگر نمايش  سوسيوش  به  ترتيب  دوم  و سوم شدند.
مريم  خاكباز بازيگر نمايش  غمنامه  برگي  از فصل  خزان  و الهه  كليايي بازيگر نمايش  سوسيوش  و پريا اميري  و سيما معظمي بازيگران  نمايشهاي آخرين  بازي  و آخرين  ساعت  يك  محكوم  به  اعدام  در بخش  بازيگري  زن ، مقام  هاي  اول  تا سوم  را به  خود اختصاص  دادند.
در بخش  طراحي  صحنه  فيلم ، بهرامي پور طراح  صحنه  و لباس  نمايش  آخرين  بازي  و روح  الله  امامي براي  نمايش  غمنامه  برگي  از فصل  خزان  و علي شجاعي  براي  نمايش  آخرين  ساعت  يك  محكوم  به  اعدام  مقام  اول  تا سوم  را به  خود اختصاص  دادند.
در بخش  موسيقي  نيز مجيد عاروان ، آهنگساز نمايش  سوسيوش  برگزيده  شد.

كامبيز روشن روان مديرعامل خانه موسيقي شد
كامبيز روشن روان، موسيقيدان صاحب نام و عضو هيأت مديره خانه موسيقي به سمت مديرعاملي اين خانه برگزيده شد.
دكتر محمد سرير، سخنگوي دبيرخانه موسيقي ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: پس از پايان مهلت سه ماهه مديرعاملي موقت جناب فريدون ناصري در رأي گيري مجددي كه يكشنبه گذشته در محل خانه موسيقي و با حضور هيأت مديره برگزار شد، آقاي روشن روان به عنوان مديرعامل خانه موسيقي انتخاب شد.
به گفته سرير، نصرالله ناصح پور و فريدون ناصري نيز براي تصدي اين سمت نامزد شده بودند كه با رأي گيري به عمل آمده آقاي روشن روان بيشترين راي رابه دست آورد.
كامبيز روشن روان در دوره گذشته رياست هيأت مديره را برعهده داشت و در جشن پنجم خانه موسيقي نيز دبيري جشن برعهده وي بود.
سرير همچنين ضمن قدرداني از تلاشهاي فريدون ناصري در چند سالي كه سمت مديرعاملي برعهده وي بود گفت: هيأت مديره در جلسه يكشنبه تصميم گرفت از تجربيات ايشان به عنوان مشاور عالي هيأت مديره در جلسات استفاده كند.

۷۰۰ فيلم خارجي در جشنواره فيلم كوتاه
بيش از ۷۰۰ عنوان فيلم كوتاه از ۵۴ كشور دنيا به دبيرخانه نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران رسيده است.
به گزارش ستاد خبري جشنواره فيلم كوتاه تهران، از اين تعداد ۶۰ تا ۷۰ فيلم كوتاه براي حضور در بخش بين الملل انتخاب مي شوند.
از ۶۰ تا ۷۰ فيلم كوتاه ۸ تا ۱۰ فيلم به فيلم هاي ايراني اختصاص دارد و فيلم هايي در اين بخش انتخاب مي شوند كه به بخش ملي راه يافته باشند.بيست ويكمين جشنواره ملي و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران از ۲۷ آبان تا ۳ آذر در تهران برگزار مي شود.

به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان
ترانه ها آسماني مي شود
جشن بزرگ ترانه هاي آسماني با حضور ترانه سرايان و خوانندگان نام آشناي كشور ۲۸ مهرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در فرهنگسراي هنر (ارسباران) برگزار خواهد شد.
سيدعباس سجادي، دبير انجمن ترانه سرايان و مسئول برگزاري اين جشن به خبرنگار ما گفت: بنا داريم در اين جشن بزرگ علاوه بر ترانه خواني و اجراي برنامه توسط خوانندگان مطرح از شش دهه تلاش استاد ميراسماعيل نواب صفا، ترانه سراي پيشكسوت كشور تجليل و قدرداني كنيم. محمدعلي بهمني، ساعد باقري، محمدعلي شيرازي، عبدالجبار كاكايي، اكبر آزاد، علي ناصري، عليرضا طبايي، عليرضا راهب، رسول يونان، نادر بختياري، اهورا ايمان، افشين سياه پوش و عليرضا بندري ترانه سراياني هستند كه در اين برنامه ترانه خواهند خواند و خوانندگاني كه اجراي موسيقي خواهند داشت عبارتند از: ناصر عبداللهي، ماني رهنما، علي تفرشي، حميد غلامعلي، مهراج محمدي، عليرضا شهاب، همايون كاظمي، فريدون بيگدلي و عليرضا بلوري.
اين برنامه توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود و طراحي و اجراي آن برعهده انجمن ترانه سرايان ايران است.

هشتمين نشست عصري با ترجمه
هشتمين نشست عصري با ترجمه به بررسي ترجمه كتاب «خداي چيزهاي كوچك» اثر آرون راتي روي با ترجمه گيتا گرگاني اختصاص دارد.
در اين نشست كه در ساعت ۱۷‎/۳۰ چهارم آبان در سالن اجتماعات تعاوني مطبوعات كشور برگزار مي شود، احمد پوري، نوش آفرين انصاري، منصوره راعي و ناصر يوسفي درباره اين ترجمه بحث مي كنند.

نمايشگاه عكس در مترو
نمايشگاه عكس «منگ» از حجت الله سپهوند در ايستگاه هاي مترو تهران طي ۱۲۰ روز مورد بازديد بيش از ۳ ميليون نفر قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس اين نمايشگاه كه هم اكنون در ايستگاه هفت تير برپاست محصول تلاش حجت الله سپهوند عكاس مستند اجتماعي و مطبوعاتي كشور است كه در ۱۲۰ روز برپايي سه ميليون بيننده داشته كه از نظر آمار بازديد كننده در تاريخ نمايشگاه عكس بي نظير است. طبق نظرسنجي هاي به عمل آمده از بازديدكنندگان و يافته هاي اين پژوهش كه توسط سازمان غيردولتي جمعيت مبارزه با اعتياد از تيرماه تا اواخر مهر و در زمان برگزاري در ايستگاه هاي اصلي متروي تهران صورت گرفت نتايج زير به دست آمد.
بر اين اساس ۷۱ درصد از مسافران معتقدند پناه دادن و رسيدگي كردن و نيز درمان و پيشگيري معتادان راه حل مناسبي براي كاهش آسيب هاي اجتماعي و بهداشتي آنهاست و تنها ۱۶ درصد معتقد به جمع آوري معتادان و نگهداري آنها در مكان هايي مانند زندان هستند، اگر چه ۱۳ درصد نيز با ريختن معتادان به دريا به عنوان راه حل مشكلي نداشتند! اميرمحمد پيام- معاون طرح و برنامه جمعيت مبارزه با اعتياد و مدير اجرايي نمايشگاه «منگ» مهمترين يافته نظرسنجي مذكور را آگاهي مخاطبان پيرامون موضوع اعتياد تزريقي و بيماري ايدز ارزيابي مي كند.
بازديدكنندگان برپايي چنين نمايشگاه هايي در مكان هاي پررفت و آمد مانند «مترو» را بسيار ثمربخش مي دانند و زبان عكس و مستندسازي را نيز گوياترين شيوه بيان معضلات اجتماعي دانسته اند.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره احساس درد در ناحيه سينه
دكتر روزنفلد در پاسخ فردي كه از او پرسيده است كه آيا لازم است پس از احساس درد در سمت چپ ناحيه سينه به بيمارستان مراجعه كند گفته است كه مراجعه به بيمارستان منعي ندارد ولي هنگامي احساس درد در ناحيه سينه، حيات انسان را تهديد مي كند كه اين درد توام با احساس سنگيني و فشار باشد و تا آرواره، گردن و بازو امتداد يابد. به علاوه همراه با عرق كردن، حالت اضطراب، مشكل شدن تنفس و حالت تهوع باشد.در اين صورت انتقال فوري به بخش اورژانس بيمارستان لازم است.

برگي از تاريخ
اگر هيتلر تاريخ دوران ناپلئون را خوانده بود جنگ را نمي باخت
۱۹ اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۶۶ ميلادي (۱۹۳۸ سال پيش در روزي چون امروز) تيرداد شاهزاده اشكاني با تشريفات ويژه اي وارد شهر «رم» شد تا با «نرون» امپراتور وقت روم ملاقات كند. در سال ۱۶۰۵ «توماس براون» نويسنده انگليسي و مؤلف «باغ كوروش» به دنيا آمد. در سال ۱۹۵۸ (۱۳۳۷ هجري) دولت وقت ايران لايحه منع مداخله وزيران، نمايندگان مجلس و كارمندان دولت و وابسته به دولت را در هرگونه معاملات دولتي به مجلس داد كه بعداً به تصويب رسيد و هنوز گزارشي از لغو اين قانون به دست نيامده است. دولت متعاقب اين لايحه، دو روز بعد لايحه «از كجا آورده اي؟» را به مجلس داد كه آن هم به تصويب رسيد، اما جز يك سال و اندي به اجرا در نيامد. در سال ۱۹۸۷ ميلادي (۱۳۶۶ خورشيدي) نيروي دريايي آمريكا دو سكوي نفتي ايران در خليج فارس را به گلوله بست و ويران ساخت. يك روز پيش از اين حمله، رونالد ريگان رئيس جمهوري وقت آمريكا سران كنگره (پارلمان) اين كشور را به دفتر خود خوانده و به آنان گفته بود كه جمهوري اسلامي در خليج فارس براي منافع آمريكا و كشتي هايي كه با پرچم آمريكا رفت وآمد مي كنند يك تهديد دائمي است و او تصميم گرفته است كه آمريكا هر اقدامي را كه بتواند برضد آن دولت انجام دهد.
اينك برگ امروز: ۱۹ اكتبر روزي است كه در سال ۱۸۱۲ ناپلئون با نيروهاي گرسنه و سرمازده خود عزم بازگشت بدون نتيجه از خاك روسيه را كرد. وي پيش از حمله به روسيه، اندرز آگاهان را نشنيده گرفته بود و وسعت زياد و سرماي روسيه را در نظر نگرفته بود. ماجراي شكست او و از دست دادن بهترين سربازانش به تفصيل در كتاب هاي تاريخ آمده است، ولي هيتلر اين درس ها را نخوانده و يا سرسري از رويشان گذشته بود، در حالي كه فايده تاريخ، آگاه بودن از تجربه هاي گذشتگان براي تكرار نكردن اشتباهات است. هيتلر بدون توجه به تجربه ناپلئون همان راه او را رفت و به همان صورت هم شكست خورد.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
وبلاگ ها و ضابطه ها
اخيراً صداي اعتراض عده اي از پژوهشگران روزنامه نگاري نسبت به وبلاگ ها (سايتهاي اختصاصي در اينترنت) بلند شده است و پريروز در سمينار مربوط كه در شهر لوئيزويل برپا شده بود خواستار پذيرش ضوابطي توسط وبلاگ نويسان براي اين كار شدند. طبق پيشنهاد اين پژوهشگران، اخبار قرار داده شده در يك وبلاگ كه حاوي نظر نويسنده اش درباره يك مسئله و يا تفسير او پيرامون مسائل روز و يا نتيجه تحقيقات فرد و يا افراد است، بهتر است مربوط به همان فرد و يا مؤسسه باشد. اين دسته از پژوهشگران عقيده دارند وبلاگ ها رسانه حرفه اي نيستند، بنابراين نويسندگان آنها بايد به اين موضوع توجه كنند تا باعث گيجي و اتلاف وقت خواننده خود نشوند. به اين ترتيب وبلاگ ها به جاي اينكه نقش رسانه هاي حرفه اي را بازي كنند، مي توانند منبعي براي رسانه هاي حرفه اي باشند كه اخبار و تفسيرهاي آنها را نقل كنند. ناطقان اين گردهمايي در عين حال به ناشران روزنامه ها نيز كه هنوز روش هاي قديمي خبرنويسي را ادامه  مي دهند (وبيشتر از منابع عمومي از قبيل خبرگزاري ها و دفاتر روابط عمومي نقل مي كنند) اخطار كرده اند كه بايد به منابع تازه روي آورند و به تحليل مطالب بپردازند زيرا كه خوانندگان آنها قبل از انتشار روزنامه، اخبار را در اينترنت خوانده و يا از راديو تلويزيون شنيده اند و مشاهده تكرار آنها در روزنامه باعث انصرافشان از خريد آن مي شود.
چرا امسال روزنامه هاي كشورهاي ديگر
بيش از گذشته به مبارزات انتخاباتي آمريكا توجه مي كنند؟

از آنجا كه در سال جاري روزنامه هاي بزرگ ساير كشورها تحولات مبارزات انتخاباتي آمريكا را همانند روزنامه هاي اين كشور به طور مشروح منتشر مي كنند، يكشنبه اين هفته يك خبرگزاري تلويزيوني نتيجه مصاحبه خود با سردبيران چند روزنامه در چند كشور را در اين زمينه در اختيار شبكه هاي تلويزيوني قرار داده بود كه پخش شد. سردبيراني كه با آنان مصاحبه شده بود دلايل توجه خود به موضوع انتخابات در آمريكا را برشمرده بودند كه پاسخ آنها در اين نكات مشترك بود:
آگاهي مردمشان از تمرين دمكراسي در آمريكا و مسائل و مشكلات كار، ضعف ها و قوت هاي آن.
- توجه خوانندگان به اين اخبار، طبق گزارش دفاتر روابط عمومي روزنامه ها كه با خوانندگان در تماسند.زيرا كه دول ديگر نياز به آگاه شدن از سياست هاي رئيس جمهوري آينده آمريكا دارند و اين سياست ها در نطق هاي انتخاباتي آشكار مي شود و ضمن اين مبارزات، بعضي مطالب گفته مي شود كه براي همه روشنگر است.
- اگر روزنامه ها اين تحولات را دقيقاً و مشروح دنبال نكنند، خوانندگانشان به منابع ديگر در اينترنت مراجعه خواهند كرد كه اينك همگاني شده است.
- انتخابات رياست جمهوري آمريكا در اين دوره حساس و سرنوشت ساز وانمود مي شود و از آنجا كه با مسائل جهاني ديگر مخلوط شده، همگان در آن ذينفع هستند.
انعكاس بازگشت روسيه به آسياي ميانه
در پي اعلام اين كه دولت چين در روسيه معادل ۱۲ ميليارد دلار ديگر سرمايه گذاري خواهد كرد تا همكاري هاي دو كشور گسترش يابد، پوتين رئيس جمهوري روسيه در ديدار خود از تاجيكستان پايگاه نظامي تازه آن كشور را گشود و حضور نظامي تازه روسيه را در اين كشور استراتژيك، مسلم ساخت و امور ايستگاه مانيتورينگ فضايي در كوه هاي بلند تاجيكستان را به دست گرفت. پايگاه نظامي تازه روسيه در تاجيكستان فارسي زبان، همان محل پادگان سابق لشكر ۲۰۱ شوروي است. پوتين دوشنبه نيز در نشست سران چهار كشور آسياي مركزي الحاق روسيه را به گروه اقتصادي منطقه اعلام داشت. قبلاً روسيه پايگاه نظامي خود در قرقيزستان را تقويت كرده بود و بر حضور نظامي اش در قفقاز و مرزهاي گرجستان و مراقبت در منطقه آبخازيا افزوده بود.
رسانه هاي آمريكا كه با توجهي خاص اين خبرها را دنبال و منتشر ساخته اند در عين حال انكار نكرده اند كه روس ها از حضور نظامي ايالات متحده در آسياي ميانه و قفقاز نگران، بدبين و دلخور هستند و پيش بيني كرده اند كه روسيه در اين مناطق دست به اقدامات بيشتري خواهد زد.

برگزاري مجمع عمومي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران
مجمع عمومي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران براي ارايه گزارش هيات مديره و انتخاب بازرسان در ساعت ۱۳ امروز در محل اين انجمن واقع در خيابان كشاورز، خيابان شهيد كبكانيان برگزار مي شود.

جرج لوكاس بهترين كارگردان تاريخ سينماي آمريكا شد
سي و سومين جايزه بهترين كارگردان تاريخ سينماي آمريكا، از طرف «انستيتوي فيلم آمريكا» ، به «جرج لوكاس» كارگردان فيلم هاي معروف «جنگ ستارگان» و «اينديانا  جونز» تعلق گرفت. اين يكي از مهم ترين جوايز هاليوود است كه هر ساله از طرف انستيتوي فيلم آمريكا به افرادي اهدا مي شود كه در طول زندگي حرفه اي خود بزرگ ترين خدمات را به صنعت سينماي آمريكا كرده اند.
به گزارش خبرگزاري ها، نام «جرج لوكاس» ۶۰ ساله، از اين پس در كنار كراگرداناني همچون «اورسن ولز» ، «جان فورد» ، «ويليام وايلر» ، «آلفرد هيچكاك» ، «جان هيوستن» و «ديويد لين» قرار مي گيرد.
فيلم هاي جرج لوكاس از پول سازترين آثار سينمايي هاليوود هستند كه از سال ۱۹۷۷ ميلادي، شكل تازه  و متفاوتي به صنعت سينماي نوين داد و به خاطر همين آينده نگري در كار فيلم سازي، مورد نظر اعضاي هيأت انتخابي انستيتوي فيلم آمريكا قرار گرفت.

۲ فيلم ايراني در جشنواره سائوپولو
فيلم هاي نيمه بلند «پندار» ساخته ليلا ميرهادي و «بازباران» به كارگرداني علي وزيريان به بخش مسابقه جشنواره بين المللي «سائوپولو» برزيل راه يافت.بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم سائوپولو از اول تا ۱۴ آبان ماه در برزيل برگزار مي شود.
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گزارش داد: «ابوالفضل جليلي» كارگردان ايراني به همراه شش داور از كشورهاي ايسلند، فرانسه، برزيل، ايتاليا و پرتغال ارزيابي آثار بخش رقابتي اين جشنواره را به عهده دارند.فيلم ايراني «پندار» با مضموني كودكانه داستان معلمي روستايي است كه خود را وقف بچه ها كرده و همه عرصه هاي زندگي را جايي براي ياد گرفتن و ياددادن مي داند.
فيلم «بازباران» ديگر نماينده سينماي ايران در جشنواره سائوپولو نيز به داستان نوجواني كه آرزو دارد در ناحيه پرباران محل زندگي اش چتري بخرد اما پول ندارد، مي پردازد.
فيلم هاي ايراني «بچه هاي نفت» و «نامه نانوشته» نيز پيشتر در بخش چشم انداز بين الملل جشنواره سائوپولو حضور داشت.

نقد و بررسي سه شرح نهج البلاغه
بيست و يكمين نشست از سلسله نشستهاي علمي و مباحث متن پژوهي نشر ميراث مكتوب به نقد و بررسي سه شرح نهج البلاغه اختصاص دارد.
در اين نشست دكتر سيدمحمد مهدي جعفري گزارشي از «تصحيح شرح نهج البلاغه نواب لاهيجي» و دكتر محمد حسن ترابيان به بررسي ويژگيهاي دو شرح ابن ابي الحديد و شيخ محمد عبده از نهج البلاغه مي پردازند.اين نشست در ساعت ۱۶ چهارم آبان در محل نشر ميراث مكتوب واقع در خيابان انقلاب، بين ابوريحان و دانشگاه ساختمان فروردين طبقه دوم واحد ۹ برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
بعد از ۳۰ سال
مغرور بود. حق هم داشت. بيست سي سال امين همه بود. حرفي نبود كه بيخ گوشش نگويند. اسرار همه فاميل را مي دانست. تا روزي كه بيخ گوشش گفتند «بابا سكته كرده، تو بيمارستانه، عمو مياد شمارو بياره بيمارستان».
آنقدر خبر خوب و بد شنيده بود كه تا آخرش را خواند. دود از كله اش بلند شد.
بعد از چهل شب كه مامان بزرگ برگشت خانه يك تلفن نو برايش خريدند و هيچكس نفهميد چرا تلفن قديمي سوخته.
حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
آخرين نمايش نورمن ويزدوم
لندن: سرنورمن ويزدوم، يكي از سرشناس ترين هنرپيشه هاي سينماي طنز جهان شب گذشته براي آخرين بار روي صحنه تئاتر حاضر شدو براي هميشه از طرفدارانش خداحافظي كرد.
نورمن كه هم اكنون ۸۹ سال سن دارد به درخواست خودش در تئاتر نورويچ روي صحنه رفت تا با اين حركت خود از دوستدارانش قدرداني و تشكر كند.
تشخيص سرطان پس از ۸ بار معاينه
منچستر: يك دختر ۱۸ ساله در انگليس كه از ناحيه كبد و سينه احساس درد مي كرد ۷ بار به بيمارستان مراجعه كرد اما هر بار پزشكان او را كاملاً سالم تشخيص دادند و حتي مدعي شدند كه وي تظاهر به درد داشتن مي كند.اما سرانجام در بار هشتم مشخص شد كه وي مبتلاً به سرطان سينه و كبد است.در صورتي كه وجود سرطان در معاينه اول تشخيص داده مي شد، احتمال درمان موفقيت آميز اين دختر به ميزان قابل توجهي افزايش مي يافت.
قتل همسر
لندن: يك مرد ۶۲ ساله در انگليس كه به درخواست همسرش او را كشت در دادگاه محاكمه خواهد شد.همسر اين مرد از مدت ها پيش به يك بيماري لاعلاج مبتلا بود و رنج مي كشيد.
سرانجام وي از شوهرش خواست او را بكشد تا بيش از اين درد نكشد.به همين دليل شوهر وي، با يك تيغ مچ دست همسرش را بريد و او به دليل خونريزي شديد جان باخت.پيرمرد پس از ارتكاب قتل با پليس تماس گرفت و ماجرا را براي ماموران شرح داد.
دو قرباني در دوي ماراتن
پكن: در جريان رقابت دوي ماراتن در پكن دو دونده آماتور جان خود را از دست دادند.
اين دو دونده جوان در نيمه هاي مسابقه ناگهان روي زمين افتادند و چند ساعت بعد در بيمارستان جان باختند.يكي از شركت كنندگان در اين مسابقه مدعي شد مسئولان برگزار كننده ماراتن از كيلومتر ۲۲ به بعد نوشيدني در اختيار شركت كنندگان قرار ندادند و به همين دليل افراد بسياري با مشكل جسماني مواجه شدند.امسال در مسابقه بين المللي دو ماراتن پكن ۲۵۰۱۶ نفر شركت كردند كه در تاريخ ۲۴ ساله اين رقابت ها بي سابقه بود.
دومين سرقت بزرگ تاريخ ژاپن
توكيو: سارقان مسلح بيش از ۸/۴ ميليون دلار پول نقد از يك شركت كشتيراني در ژاپن به سرقت بردند كه اين سرقت از نظر ارزش، دومين سرقت بزرگ تاريخ اين كشور به شمار مي آيد.يكشنبه شب ۵ مرد مسلح كه ماسك به صورت داشته وارد شركت شدند و به تهديد دو تن از كاركنان اين مكان پرداختند. آنها سپس كليد گاوصندوق  را از كارمندان گرفته و دست و پاي آنان را با چسب به يكديگر بستند.ابتدا تصور مي شد كه تنها ۱۸۳ هزار دلار از شركت مذكور به سرقت رفته اما تحقيقات بعدي نشان داد كه پول نقد سرقت شده در حدود ۸/۴ ميليون دلار است.بزرگترين سرقت نقدي كشور ژاپن به سال ۱۹۹۴ برمي گردد كه در آن در حدود ۵ ميليون دلار از بانكي واقع در شهر كوبه دزديده شد.
برخورد با برج توكيو
توكيو: ديروز در ژاپن خبري فاش شد كه تن شهروندان پايتخت اين كشور را لرزاند. ماه گذشته يك هواپيماي بوئينگ ۷۴۷ در حالي كه قصد فرود در فرودگاه هاندا را داشت در آستانه برخورد با برج توكيو قرار گرفت. اين هواپيما كه براثر خطاي خلبان در ارتفاع پايين پرواز مي كرد، به فاصله ۲۰۰ متري برج توكيو رسيده بود كه خلبان در آخرين لحظه هواپيما را از برج دور كرد تا از بروز يك فاجعه جلوگيري كند.
برج توكيو با ارتفاع ۳۳۳ متر شبيه برج ايفل در شهر پاريس است.
جسد خشك شده پيرمرد
هنگ كنگ: جسد يك پيرمرد ۷۴ ساله كه ۵ ماه پيش از دنيا رفته بود لابه  لاي زباله هاي ساختمان مفقود شد.
صاحب يك ساختمان چند طبقه در هنگ كنگ يكي از آپارتمان هاي خود را به اين پيرمرد اجاره داده بود اما چون چند ماهي از وي خبري نشد،  تصور كرد كه مستاجر او به خانه ديگري نقل مكان كرده است.
به هر حال اين مرد تصميم گرفت ساختمان خود را بازسازي كند. به همين دليل يك كارگر چيني استخدام كرد تا مصالح فرسوده را از پنجره آپارتمانها بيرون بيندازد.از قضا اين كارگر كم توجه جسد پيرمرد را كه ۵ ماه پيش مرده و خشك شده بود، لابه لاي نخاله هاي ساختماني از پنجره بيرون انداخته بود.
حيوانات تن پرور
ليدز: براساس آخرين تحقيق انجام شده در كشور انگليس، حيوانات خانگي اين كشور هر روز چاق تر مي شوند و سلامتي شان را از دست مي دهند.
دامپزشكان ،تغذيه بيش از حد حيوانات، كم تحركي آنها و رژيم غذايي نامناسب را عامل اين پديده مي دانند . به همين دليل يك پنجم حيوانات خانگي از بيماري هاي انساني از جمله آرتوروز و ديابت رنج مي برند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۵ دقيقه

گل و گياه
خاكشير تلخ
004107.jpg
علمي: Erysimum hieraciifolium Orange Bedder
خانواده: CRUCIFERAE
گياه دائمي، هميشه سبز و كند رشد با عمر كوتاه كه به عنوان گياه دوساله پرورش داده مي شود. برگ ها سرنيزه اي شكل، گل ها معطر، داراي چهار گلبرگ نارنجي كه در بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
نياز ها: مكان آفتابي، خاك سبك كه داراي زهكش خوب باشد، جهت كاشت در باغ هاي صخره اي و حاشيه ها مناسب است. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |