سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۰ - Oct 19, 2004
۵۲ كشته و زخمي در انفجارهاي بغداد و موصل
004113.jpg
بر اثر انفجار خودروهاي بمب گذاري شده در بغداد و موصل ۵۲ نفر كشته و زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها بر اثر انفجار يك دستگاه خودرو بمب گذاري شده در بغداد شش تن كه سه نفر آنها پليس بودند كشته شدند. در اين حادثه ۲۶ نفر ازجمله يازده پليس نيز زخمي شدند.
ديروز همچنين ارتش آمريكا اعلام كرد كه براثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در موصل پنج غيرنظامي كشته و ۱۵ نفر زخمي شدند.
در بعقوبه نيز در جريان تبادل آتش ميان پليس و شورشيان هفت پليس، يك زن و كودك سه ساله اش زخمي شدند.
آيت الله سيستاني:
دانشمندان مهاجرت نكنند
آيت الله سيستاني از دانشمندان عراقي خواست به هر دليلي اين كشور را ترك نكنند. به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد: روزنامه الموتمر به نقل از دفتر آيت الله سيستاني در نجف اشرف نوشت: وي در ديدار با برخي شخصيت هاي علمي و متخصصان عراقي از آن ها به عنوان سرمايه هاي اين كشور نام برده و خواستار آن شده است كه با وجود تمامي سختي ها در كنار مردم عراق باشند.
بيش از ۳۵۰ دانشمند و پزشك عراقي در ماه هاي گذشته ربوده يا ترور شده اند كه در پي آن مهاجرت شخصيت هاي علمي اين كشور به خارج افزايش يافته است.
ساير تحولات
* روزنامه التاخي در شماره ديروز خود نوشت: آيت الله سيدصادق حسيني شيرازي در بيانيه اي ضمن درخواست از مردم عراق براي مشاركت فعال در انتخابات آينده از احزاب و گروه ها نيز خواسته است تا در ليست هايي كه بعثي ها و گروه هاي مخالف دين اسلام شركت دارند شركت نكنند.
* وزير مشاور امنيت ملي عراق ديروز گفت: عراق هفته آينده تحويل دهندگان سلاح را مشمول عفو عمومي مي كند.
قاسم داود در گفت وگو با خبرگزاري رويتر در بغداد، افزود كه عفو عمومي تحويل دهندگان سلاح هفته آينده در سراسر كشور اجرا مي شود.
* آمريكايي ها به اياد علاوي نخست وزير دولت موقت عراق هشدار دادند اين هفته از هرگونه جابه جايي خودداري كند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد، روزنامه المنار به نقل از منابع امنيتي عراقي با اعلام اين خبر افزود: نيروهاي امنيتي عراق طرح ترور اياد علاوي به دست گروه مسلح مستقر در منطقه الدوره را كشف كرده اند.

زرقاوي:
من پيرو بن لادن هستم
004110.jpg
گروه توحيد و جهاد ابومصعب زرقاوي با انتشار بيانيه اي وفاداري و پيروي خود از اسامه بن لادن و شبكه القاعده را اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل ازرويترز، گروه توحيد و جهاد در بيانيه اي كه يكشنبه شب منتشر شد آورده اند: ما گروه توحيد و جهاد به سرپرستي رهبر خود (ابومصعب زرقاوي)، پيروي و وفاداري خود به اسامه بن لادن رهبر القاعده و شبكه تحت امر وي را اعلام مي كنيم.
اين گروه در اين بيانيه همچنين مسئوليت آدم ربايي هاي انجام شده در عراق را بر عهده گرفتند و اعلام كردند كه حملات و انفجارهاي عراق عليه منافع آمريكايي نيز برعهده آنها است.
اين اولين بيانيه عمومي گروه توحيد و جهاد به رهبري زرقاوي براي پيروي از بن لادن و القاعده بوده است.
تاكنون تنها مقامات آمريكايي زرقاوي را مرتبط با القاعده اعلام كرده بودند و اين موضوع هرگز از جانب اين گروه تاييد نشده بود.
توحيد و جهاد در اين بيانيه خطاب به بن لادن اعلام كرده اند: ما گوش به فرمان شما هستيم ،در صورت دريافت دستوري براي جنگ مقدس طبق دستورات عمل خواهيم كرد و در صورت دريافت فرماني مبني بر ترك آن نيز آن را رها خواهيم كرد.

ولاديمير پوتين:
شكست بوش در انتخابات آمريكا تروريسم جهاني را فعال تر مي كند
ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  گفت : شكست  جورج  بوش  در انتخابات  آينده  رياست  جمهوري  آمريكا، تروريسم  بين المللي  را در جهان  فعالتر مي كند.
به گزارش ايرنا از دوشنبه پوتين  ديروز در يك  نشست  خبري  در شهر دوشنبه  پايتخت  تاجيكستان  با ارايه  تحليلي  درباره  اوضاع  عراق  افزود: عمليات  تروريستي  كه  اينك  در عراق  صورت  مي گيرد، پيش  از هر چيز حمله  عليه  بوش  و سياستهاي  اوست . وي  در اين  نشست  خبري  كه  در حاشيه  نشست  سران  كشورهاي  عضو سازمان  همكاري هاي  آسياي  مركزي  انجام  شد، گفت : عمليات  تروريستي  در عراق  را نبايد تنها حمله  به  نيروهاي  ائتلاف  خارجي  و دولت  عراق  قلمداد كرد.
رئيس  جمهوري  روسيه  افزود: تروريسم  بين المللي  در واقع  تلاش  مي كند، بوش  دوباره  به  سمت  رئيس  جمهوري  كشورش  انتخاب  نشود، ولي  ناكام  شدن  بوش  باعث تشديد فعاليت  تروريستها در گوشه  و كنار جهان  خواهد شد.
وي  تأكيد كرد: روسيه  از ابتدا مخالف  انجام  عمليات  نظامي و حمله  به  عراق بود و هست ، ولي  با اين  حال  ما هر نوع  اعمال  خصمانه  را كه  از سوي  نيروهاي  تروريستي  در اين  كشور انجام  مي شود، محكوم  مي كنيم .
وي در پاسخ به اين سوال كه وي انتخاب كداميك از نامزدهاي رياست جمهوري آمريكا را ترجيح مي دهد، اظهارداشت كه انتخاب مردم آمريكا هرچه باشد، وي به آن احترام خواهد گذاشت.
گرچه انتخاب جورج بوش در سال ۲۰۰۰ ميلادي به دليل سياست وي در زمينه طرح دفاع موشكي و گسترش ناتو باعث نگراني دولت روسيه شد، سياست اعلام شده دولت بوش در مبارزه عليه تروريسم بين الملل و سرنگوني رژيم طالبان در افغانستان، كه با شورشيان جدايي طلب چچني روابط نزديكي داشت، مورد حمايت روسيه بوده است.

تاكيد سران كشورهاي آسياي مركزي
بر مبارزه مشترك با تروريسم
004116.jpg
سران  كشورهاي  عضو سازمان  همكاري هاي  آسياي  مركزي ، ديروز در دهمين  نشست خود در شهر دوشنبه  پايتخت  تاجيكستان  بر گسترش  همكاري هاي  خود براي  مبارزه مشترك  و هماهنگ  با پديده  تروريسم  در منطقه  تأكيد كردند.
به گزارش ايرنا از دوشنبه در اين  نشست  براي  مبارزه  موثر با تروريسم  تصميم  گرفته شد، اعضاي  كشورهاي عضو اين  سازمان  در نخستين  فرصت  فهرست  جامعي  از گروههاي  تروريستي  فعال  دركشور خود را تهيه  و در اختيار سازمان  قرار دهند.
همچنين  قرار شد كشورهاي  عضو سازمان  همكاري هاي  آسياي  مركزي  فهرست  ديگري از اسامي رهبران  گروههاي  غير قانوني  فعال  در كشورهاي  آسياي  مركزي  را براي ارايه  به  اين  سازمان  تهيه  كنند.
سازمان  همكاريهاي  آسياي  مركزي  در سال  ۱۹۹۴ ميلادي  با عنوان  جامعه  اقتصادي  آسياي  مركزي  تشكيل  شد و از ماه  دسامبر سال  ۲۰۰۱ رسما به  سازمان  تغيير نام يافت . تاكنون  كشورهاي  قزاقستان ، قرقيزستان ، ازبكستان  و تاجيكستان  عضو اين سازمان  بوده اند و ديروز روسيه نيز به اين سازمان پيوست.

صحنه تئاتر
خبرنگار همشهري از بيروت- جان عبيد وزير خارجه لبنان با تاكيد بر اجراي تمامي مصوبات سازمان ملل درباره معادله اعراب با اسرائيل از آمريكا خواست نسبت به حوادث جاري در فلسطين كه روزانه منجر به كشتار مردم و هتك حريم مقدسات و اماكن ديني مي گردد، از خود حساسيت نشان داده و براي توقف اين روند اقدامات لازم را به عمل آورد.
جان عبيد با محكوم كردن رفتار دوگانه آمريكا در برخورد با مصوبات سازمان ملل گفت: از بي اعتنايي دولت آمريكا نسبت به خطراتي كه اسرائيل براي امنيت منطقه و كشورهاي عربي ايجاد مي كند تعجب مي كنم.
اين در حاليست كه روز گذشته اسرائيل با بكار گيري خودروهاي زرهي و تانك و نفربرهاي زيادي در طول خط آبي (مرز تعيين شده از سوي سازمان ملل بين  لبنان و فلسطين اشغالي) فضاي منطقه مرزي را نظامي كرده و با اين تحركات بر حساسيت امنيتي منطقه افزوده است.
كشور لبنان در حال حاضر فشارهاي متعددي را از رهگذر مصوبه ۱۵۵۹ سازمان ملل تحمل مي كند.
دولتمردان آمريكايي براي اجراي اين مصوبه تلاشهاي زيادي را تدارك ديده و بر همين اساس اعضاي كنگره آمريكا به طور رسمي از جورج بوش خواستار توقيف اموال مسئولين سوريه و لبنان شده اند تا بدينوسيله آنها را براي اجراي مصوبه ۱۵۵۹ تحت فشار قرار دهند.
در حالي كه دولت آمريكا تاكنون هيچگاه براي اجراي مصوبات سازمان ملل مسئولين و دولتمردان رژيم اشغالگر قدس را ملزم به اجراي اقدامي نكرده است.
يادآور مي شود از رفيق حريري نخست وزير لبنان كه در بين مسئولين لبناني بيشترين فعاليت  تجاري شخصي در آمريكا را دارد به عنوان اولين فردي كه از محدوديتهاي فوق آسيب خواهد ديد ياد مي شود.
گفته مي شود نامبرده در يك واكنش سريع سفير آمريكا در بيروت جفري فيلمتان را به حضور طلبيد و مراتب اعتراض خود به اين رفتار را تسليم وي كرد.
در همين زمينه علامه سيد محمدحسين فضل ا... روحاني برجسته لبنان در يك موضعگيري اعلام كرد سازمان ملل به ابزاري در اختيار دولت آمريكا تبديل شده است و هر گاه مصالح آمريكا و طرحهاي استعماري اسرائيل در منطقه ايجاب كند، سازمان ملل را به ميدان مي آورند. وي افزود: حق وتو به عنوان سلاحي در اختيار آمريكا است كه قهر ملت هاي منطقه خصوصاً فلسطيني ها را برانگيخته است.
وي با اشاره به بي ارزش شدن سازمان ملل در چشم ملتهاي مظلوم جهان گفت: آمريكا به اسم مبارزه با تروريسم جهان را گرفتار تروريسم و ناامني كرده است.
وي ادامه داد با اين رفتار آمريكا و واخوردگي سازمان ملل ،دنيا به صحنه تئاتري تبديل شده كه براساس منافع آمريكا ، شوراي امنيت سازمان ملل، نظرات دولتمردان آمريكايي را تكرار مي كنند.

انتخابات آمريكا
004119.jpg
خبرنگار همشهري از واشنگتن- دو هفته مانده به انتخابات عمومي آمريكا (انتخاب رئيس جمهور و معاونش، اعضاي مجلس نمايندگان، يك سوم سناتورها، برخي قضات محلي، كلانترهاي پليس، شماري از فرمانداران و نيز چند رفراندم ايالتي) مرافعات قضايي دو حزب برتر از وضعيت تدارك انتخابات دارد به اوج خود  مي رسد كه تا كنون از لحاظ تعدد موارد بي سابقه بوده است. اين مرافعات قضايي كه به دادگاهها ارجاع شده عمدتا در ايالت هايي مشاهده مي شود كه مديران ايالت از هر دو حزب هستند. نمونه اي از اين دادخواستها از اين قرارند: حزب دمكرات در ايالت اهايو به تصميم «بلكول» مسئول برگزاري انتخابات ايالت كه يك جمهوريخواه است به دادگاه شكايت كرده و او را متهم ساخته كه با صدور بخشنامه حوزه بندي و تنظيم ماشين ها بر پايه وزن كارتهاي انتخاباتي و... مي خواهد در راه راي دهندگان تازه (كساني كه به تازگي در آن ايالت كارت انتخاباتي گرفته اند) سد ايجاد كند. در ايالت پنسيلوانيا، جمهوريخواهان نسبت به عمل فرماندار ايالت كه يك دمكرات است و دستور داده است كارمندان ايالتي در روز راي گيري در حوزه حضور يابند و مراقبت كنند كه حقي از دست نرود دچار سوء ظن شده و به اين اقدام فرماندار كه در وظايف كميسيون مستقل انتخابات مداخله مي كند اعتراض و براي لغو آن به دادگاه متوسل شده اند. در ايالت كلرادو حزب جمهوريخواه دادستان ايالت را كه از حزب دمكرات است متهم كرده كه تعمدا در رسيدگي به اعلام جرمهاي مربوط به تقلب در صدور كارتهاي انتخاباتي تعلل مي كند، حال آن كه رسيدگي به شكايات انتخاباتي بايد فوري و خارج از نوبت صورت گيرد. در شهر بزرگ ميلواكي، ميان شهردار دمكرات و مسئول انتخابات شهر كه جمهوريخواه است بر سر تعداد حوزه هاي راي گيري اختلاف نظر پيش آمده و قضيه به دادگاه ارجاع شده است.
ديروز چند روزنامه ديگر آمريكا از جمله نيويورك تايمز «جان كري» را براي احراز مقام رياست كشور تاييد كردند. نيويورك تايمز نوشته است كه كري كيفيت و شرايط لازم براي رئيس كشور شدن را داراست. در آمريكا، تاييد يك نامزد از سوي يك رسانه دليل انتشار گزارشهاي جانبدارانه از او نيست و موازنه مقالات و اظهار نظرها از لحاظ تعداد حفظ  مي شود.
در چهار ايالت فلوريدا، تگزاس، كلرادو و آركانزا از دوشنبه دادن راي پيشرس آغاز شده است. براي دريافت اين آراء در هر منطقه تنها يك حوزه داير شده است و فلوريدايي ها بيش از سايرين از دادن راي پيشرس استقبال كرده اند زيرا نگرانند كه آرائشان سرنوشت آراء دوره گذشته را پيدا كند.
دو سازمان داوطلب مراقب بر انتخابات «الكشن لاين» و «الكشن پروتكشن» براي مانيتور انتخابات و دريافت هرگونه نظر مردم آمادگي مراكز خود را اعلام كرده اند. داگ چابين مدير «الكشن لاين» گفته است كه نمي گذارد تاريخ تكرار شود و حادثه انتخابات سال ۲۰۰۰ فلوريدا پيش آيد و هركس كه تقلب و بي نظمي مشاهده كند  مي تواند آن را بدون فوت وقت به آن سازمان اعلام دارد.
نطقهاي انتخاباتي ديروز عمدتا درباره گراني نفت و مسئله بازنشستگي عمومي(سوشل سيكيوريتي) بود كه جان كري بوش را متهم كرده كه اگر تجديد انتخاب شود آن را به صورت غير دولتي اداره خواهد كرد و جورج بوش در اين زمينه از خود دفاع كرده است.

سفر هيأت بلندپايه كره شمالي به چين
كيم يونگ نام رييس مجلس عالي خلق كره شمالي ظهر ديروز براي ديدار رسمي سه روزه به دعوت دولت چين وارد پكن، پايتخت اين كشور شد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، رييس مجلس عالي خلق كره شمالي كه در صدر يك هيات بلندپايه وارد پكن شده، قرار است با رهبران چين ديدار و درخصوص مسايل دوجانبه و منطقه اي گفت وگو كند.
ديدار رييس مجلس كره شمالي به چين در پنجاه و پنجمين سالگرد برقراري روابط سياسي دو كشور انجام مي شود.
كارشناسان باتوجه به برگزارنشدن دو چهارم مذاكرات شش جانبه در پكن، پيش بيني مي كنند در مذاكرات اين هيات كره اي از چين، برگزاري مجدد اين مذاكرات مورد بحث و تبادل نظر قرار گيرد.

تنگناهاي شارون براي خروج از غزه
آريل شارون ديروز در مواجهه با انتقاد بي امان رهبران شهرك نشينان صهيونيست اعلام كرد كه هيچ موردي وي را از پيشبرد طرحش براي عقب نشيني از نوار غزه و بخش هايي از كرانه باختري منصرف نمي كند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، نخست وزير رژيم صهيونيستي، يك روز پس از نشست با رهبران شهرك نشينان صهيونيست متعهد شد كه طرح جداسازي اش را براي رأي گيري در ۲۵ اكتبر به پارلمان ببرد.
انتظار مي رود به رغم اختلاف در حزب ليكود ، احزاب مخالف از طرح وي حمايت كنند.
شارون ديروز به خبرنگاران گفت كه به رغم فشارهاي شهرك نشينان وي طرحش را به پارلمان مي برد و در نظر دارد آن را دنبال كند. رهبران شهرك هاي صهيونيست نشين روز يكشنبه از شارون خواستند تا همه پرسي ملي را در خصوص طرحش به انجام رساند.
در همين حال آريل شارون قرار است با شيمون پرز در خصوص پيوستن حزب كارگر به دولت ائتلافي براي به دست آوردن اكثريت پارلمان براي پيشبرد طرحش، ديدار كند.

شهادت شش فلسطيني ديگر در غزه
منابع  نظامي رژيم  صهيونيستي  ديروز از شهادت  شش  فلسطيني  در مناطق  مختلف  نوار غزه  خبر دادند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بيروت ، اين  منابع  افزودند يك  افسر ارتش اين  رژيم  ديروز در بخش  مياني  نوار غزه  در درگيري  با دو جوان  مسلح  فلسطيني  زخمي شد و دو فلسطيني  مهاجم  نيز كشته  شدند.
در جنوب  نوار غزه  نيز دو مبارز فلسطيني  ديگر پس  از درگيري  با نظاميان  اشغالگر صهيونيست  به  شهادت  رسيدند. به  گفته  منابع  صهيونيست ، همچنين  يك  فلسطيني  مسلح  كه  قصد داشت  از سيم هاي  خاردار پيرامون  نوار غزه  به  داخل  خط سبز اراضي  اشغالي  سال  ۱۹۴۸گذر كند هدف  گلوله  قرار گرفت  و كشته  شد.
همچنين  يك  فلسطيني  ديگر كه  هفته  گذشته  در حمله  هوايي  به  رفح  زخمي  شده بود به  شهادت  رسيد.
نظاميان  اشغالگر ديروز ۱۷ فلسطيني  را در مناطق  مختلف  كرانه  باختري  رود اردن  به  اسارت  گرفتند.
بر اساس  اين  گزارش، منابع  جنبش هاي  جهاد اسلامي و حماس  با بعهده  گرفتن دو عمليات  ديروز در بخش هاي  مياني  و جنوبي  نوار غزه، از شهادت  ۴ مبارز خبر دادند.

سولانا:
عرفات به مقام رياست سازمان آزاديبخش اكتفا كند
خاوير سولانا رئيس كميسيون سياست خارجي اتحاديه اروپا در امور امنيتي و ملي، تأكيد كرد: عوامل اساسي براي ايجاد كشور مستقل فلسطين امنيت و توانايي مالي است.
به گزارش ايسنا به نقل از المحيط وي افزود: در زمينه امور مالي ما به پيشرفت هايي دست يافته ايم؛ ولي در مورد امنيتي كاملا به تشكيلات خودگردان مربوط است و اصولي ترين كار اين است كه قدرت در اختيار نخست وزير اين تشكيلات باشد تا بتواند بر مسايل امنيتي كنترل يابد؛ در غير اين صورت اين امنيت هرگز برقرار نخواهد شد.
وي در مورد ياسر عرفات، رئيس تشكيلات خودگردان اظهار داشت: اميدواريم عرفات بزرگوار باشد و به همان مقام رياست سازمان آزادي بخش اكتفا كند و زمينه را براي تشكيل كشور فلسطين با رياست و قدرت نخست وزير فراهم كند.

بقاياي طالبان حزب سياسي تشكيل مي دهند
منابع آگاه در افغانستان اعلام كردند، مولوي احمد متوكل وزير خارجه و محمود مجروحي والي «خوست» در زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان تلاش دارند تا يك حزب جديد سياسي را در اين كشور ايجاد كنند.به گزارش ايرنا از كابل متوكل حدود شش ماه قبل از زندان نيروهاي آمريكايي آزاد شد و گفته مي شود كه آزادي وي به اين علت بود كه نيروهاي ميانه رو گروه طالبان را با دولت انتقالي افغانستان آشتي دهد.
متوكل براساس گزارش هاي دريافتي از زمان آزادي از زندان بگرام در قندهار سكونت داشته است.تاكنون مقامات دولت انتقالي و آمريكايي از تاييد آزادي متوكل خودداري كرده اند.
بيش از ۳۵ حزب سياسي در افغانستان مجوز فعاليت دريافت كرده اند و براساس قانون احزاب افغانستان هر حزب سياسي كه فعاليت نظامي نداشته باشد مي تواند پروانه فعاليت از وزارت عدليه (دادگستري) اين كشور دريافت كند.

كوتاه از سياست جهان
جورج بوش ۸ درصد از جان كري پيش افتاد
جديد ترين نظرسنجي  كه پيش از انتخابات سراسري در آمريكا انجام شده از برتري هشت امتيازي جرج بوش بر جان كري رقيب دمكرات او حكايت دارد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن، اين نظرسنجي كه توسط موسسه گالوپ، شبكه خبري سي ان ان و روزنامه يو اس اي تودي انجام شد، نشان داد بوش توانست به همان امتيازي كه پيش از برگزاري سه مناظره تلويزيوني نسبت به كري داشت، دست يافته و از رقيب خود پيشي بگيرد. بنا بر اين گزارش، ۵۲ درصد از كساني كه احتمالا در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در دوم نوامبر (۱۲ آبان) شركت خواهند كرد به بوش رأي خواهند داد در حالي كه ۴۴ درصد از اين افراد حمايت خود را از جان كري اعلام كردند. اين در حالي است كه در نظرسنجي قبلي اين موسسات، بوش با ۴۹ به ۴۶ درصد از جان كري پيش بود.
اين رقم درست همان درصدي است كه بوش دقيقا پيش از آغاز مناظره هاي تلويزيوني نسبت به كري كسب كرده بود.
۹۰ درصد قربانيان جنگ ها غيرنظامي هستند
۹۰ درصد قربانيان جنگ ها و درگيري هاي نظامي در جهان، غيرنظاميان هستند كه ۳۳ درصد از اين جان باختگان را كودكان و نوجوانان تشكيل مي دهند.
به گزارش ايرنا از رم نتايج يك پژوهش يونيسف (صندوق كودكان سازمان ملل متحد) كه ديروز در نشست جهاني حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان در شهر رم پايتخت ايتاليا منتشر شد نشان مي دهد سالانه ۲۰۰ هزار كودك در جهان قرباني جنگ ها، درگيري ها و عمليات تروريستي مي شوند.
علاوه بر مرگ دو ميليون كودك در ۱۰ سال گذشته در اين وقايع، پنج ميليون كودك و نوجوان ديگر نيز زخمي يا دچار معلوليت هاي جدي شده اند، ۲۰ ميليون نفر نيز خانه و كاشانه خود را ترك كرده و يك ميليون كودك و نوجوان يتيم و بي سرپرست نيز در شرايط سختي زندگي مي كنند.
گروگانگيران مدرسه بسلان روسيه تحت تاثير موادمخدر بودند
معاون دادستان كل روسيه گفت: همه گروگانگيران مدرسه بسلان روسيه در اول ماه سپتامبر، معتاد بوده و در ۵۲ ساعت گروگانگيري تحت تاثير موادمخدر قرار داشتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه اينديپندنت چاپ انگليس در شماره ديروز خود نوشت: «نيكولاي شپل» با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه آزمايش ها بر اجساد اين افراد نشان داد ۳۲ گروگانگير اين مدرسه به سختي معتاد بوده و اغلب موادي مانند هروئين و مورفين تزريق مي كردند و اين درحالي است كه ۱۰ تن ديگر از موادمخدر با اثر كمتر استفاده مي كردند.
اتباع اروپا داراي گذرنامه هايي با اثر انگشت مي شوند
وزيران كشور پنج عضو قدرتمند اتحاديه اروپا ديروز در فلورانس توافق كردند كه تمامي اتباع ۲۵ كشور حوزه اتحاديه، صاحب گذرنامه هايي با اثر انگشت شوند تا به اين طريق شناسايي مهاجران ساده تر انجام گيرد.
به گزارش ايرنا از رم در اين توافق عنوان شده كه تا سال ،۲۰۰۶ اين نوع پاسپورت ها در اختيار همه اتباع كشورهاي اروپايي قرار خواهد گرفت.

رأي به ابقاي لوكاشنكو در همه پرسي بلاروس
راي دهندگان بلاروسي با تغيير قانون اساسي اين كشور كه امكان نامزدي الكساندر لوكاشنكو رهبر بلاروس را در دور سوم رياست جمهوري فراهم مي آورد، موافقت كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مينسك، «ليديا يرموشينا» رئيس كميسيون انتخاباتي بلاروس ديروز با اعلام نتايج موقت همه پرسي روز يكشنبه اين كشور گفت: «۳/۷۷ درصد از راي دهندگان در اين همه پرسي از الكساندر لوكاشنكو حمايت كردند.»
به گفته يرموشينا، ۲/۸۶ درصد از راي دهندگان نيز موافقت خود را با تغيير قانون اساسي اين كشوراعلام كردند.
بنابراين گزارش، براي تصويب اين قانون لازم بود ۵۰ درصد از راي دهندگان به آن راي مثبت بدهند.در همين حال ناظران غربي همه  پرسي روز يكشنبه در بلاروس را مورد انتقاد شديد قرار دادند. از آن به عنوان يك نمايش كمدي ياد كردند.مخالفان لوكاشنكو از جمله ستاد جبهه مردمي نيز اعلام كرده اند تقلب گسترده اي در همه پرسي روز يكشنبه رخ داده است.آمريكا و اتحاديه اروپا هم درباره اعتبار همه پرسي بلاروس ابراز ترديد كرده اند.

انتقاد ۷۲۵ متفكر سياسي از موضع بوش در حمله به عراق
هفتصد و بيست و پنج متفكر با امضاي نامه اي از سياست هاي جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در قبال جنگ عراق و اشغال اين كشور انتقاد كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، در نامه انتقادآميزي كه توسط ۷۲۵ تن از متفكران و كارشناسان مسائل امنيت ملي و متخصصان سياست  بين الملل امضا شده است، اين صاحبان انديشه شديداً سياست خارجي جورج بوش رياست جمهوري آمريكا در حمله به عراق و اشغال اين كشور را مورد انتقاد قرار داده اند.
در همين حال رأي گيري زودهنگام در ايالت فلوريدا ديروز يعني دو هفته زودتر از تاريخ رسمي شروع انتخابات رياست جمهوري آمريكا آغاز شد. تاريخ رسمي شروع انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده دوم نوامبر (۱۲ آبان) است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از راديو آمريكا، جان كري، نامزد حزب دموكرات كه يكشنبه در فلوريدا سخنراني مي كرد از طرفداران خود خواست تا هر چه زودتر به پاي صندوق هاي رأي بروند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |