سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۰ - Oct 19, 2004
براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني
ايران رتبه نخست شاخص هاي بهداشت روان را در منطقه كسب كرد
وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  اعلام  كرد جمهوري  اسلامي  ايران  در بين  كشورهاي  منطقه  مديترانه  شرقي  سازمان  بهداشت  جهاني ، رتبه  نخست  را در شاخص هاي  پوششي  خدمات  بهداشت  روان  دارد.
دكتر محمد تقي  ياسمي  رئيس  اداره  بهداشت  روان  اين  وزارتخانه  به  مناسبت  فرا رسيدن  هفته  بهداشت  روان  هفته  آخر مهر در مصاحبه    با واحد مركزي  خبر، با اعلام  اين  مطلب  گفت : ايران  تنها كشور منطقه  است  كه  بيش  از ۲۸ ميليون  نفر از جمعيت  خود را زير پوشش  خدمات  بهداشت  رواني  قرار داده  است . وي  با بيان  اين كه  در اين  طرح۸۰درصد ۱۸ ميليون  نفر از روستانشينان  از اين  خدمات  بهره  مي برند افزود: اين  ميزان  خدمات  دهي  به روستائيان  در جهان  بي  نظير و چشمگير است .
دكتر ياسمي  اظهار داشت : طبق  شاخص هاي  سازمان  بهداشت  جهاني  شاخص  پوششي  مهمترين  عامل  در ارتقاي  سلامت  روان  افراد جامعه  است .
رئيس  اداره  بهداشت  روان  گفت : اين  خدمات  از سال  ۱۳۶۷ با بودجه  كمي آغاز شد اما در صورتي كه  اين  بودجه  افزايش  يابد جمعيت  بيشتري  زير پوشش  خدمات  بهداشت  روان  و ارتقاي  سلامت  روان  قرار مي گيرند.
دكتر ياسمي  افزود: در اين  طرح  بهورزان  و پزشكان  عمومي با فراگيري آموزش هاي  روانپزشكي  علاوه  بر بيماريابي ، اقدامات  لازم  رادر زمينه  پيشگيري هاي  اوليه ، ثانويه  و درمان  انجام  مي دهند.
وي  قوي  ترشدن  سيستم  ارجاع  و حضور روانپزشك  در محل  را از ديگر برنامه هاي  طرح  خدمات  بهداشت  روان  اعلام  كرد.
رئيس  اداره  بهداشت  روان  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  در ادامه  گفت:  با وجود عرضه  خدمات  بهداشت  رواني  مناسب  در كشور هنوز با كشورهاي  پيشرفته  فاصله  داريم  و حذف  اين  فاصله  نياز به  اصلاح  و ارتقاي  كيفيت  اين  خدمات  و اجراي  طرح هاي  ديگر دارد.
دكتر ياسمي  نبود بودجه  مناسب  را مانع  اجراي  طرح هاي  اداره  بهداشت  روان  براي  ارتقاي  سلامت  روان  افراد جامعه  خواند و افزود: پس  از مذاكرات  فراوان  امسال  بودجه  مناسبي  به  اين  اداره  اختصاص  يافت  كه  در صورت  پرداخت  كامل  اين  بودجه  مي توان  طرحهاي  خود را به  مرحله  اجرا رساند. وي  به  افزايش  تعداد روانپزشك  در سال هاي  اخير اشاره  كرد و گفت : جمعيت  كشور از چهل  ميليون  نفر در دو دهه  گذشته  به  ۶۷ ميليون  نفر رسيده  است  كه  به  منظور توزيع  مناسب  روانپزشك  در كشور بايد روانپزشك  بيشتري  تربيت  شود.
دكتر ياسمي به  برنامه  هاي  اين  اداره  اشاره  كرد و افزود: آموزش  مهارتهاي  زندگي  و فرزندپروري  از مهم ترين  برنامه  هاي  اين  وزارتخانه  براي  جوانان  و دانش آموزان  است  كه  امسال  به  صورت  آزمايشي  در تهران  و چند شهر بزرگ به  اجرا در مي آيد و در آينده  نزديك  سراسري  مي شود.

به مناسبت هفته بهداشت روان
اعتقادات مذهبي مهمترين مانع در خودكشي است
توجه و تغيير نگرش سنتي جامعه و مسئولان به بهداشت روان جامعه، بسياري از آسيب هاي اجتماعي را كاهش مي دهد
004143.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: اعتقادات مذهبي و استانداردهاي اخلاقي مهمترين عامل ممانعت افراد در اقدام به خودكشي است و اين امر در بسياري از مذاهب، فرهنگها و اديان رفتاري گناه و حرام تلقي مي شود.
براساس آمار سازمان جهاني بهداشت، خودكشي در ايران نسبت به ساير كشورهاي جهان پايين تر است، ولي روند روبه رشد اختلالات رواني در جامعه و برخوردهاي غيراصولي و سنتي با اين مسئله زمينه افزايش بروز اين معضل اجتماعي را فراهم مي كند.
به گزارش همشهري، دكتر محمدتقي ياسمي، رئيس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با اعلام اين كه، در حال حاضر ۱۴ ميليون فرد مبتلا به اختلالات رواني در كشور وجود دارد، گفت: ۱۵ درصد افراد مبتلا به افسردگي اساسي، اقدام به خودكشي مي كنند.
وي افزود: در حال حاضر ۲۰ هزار تخت رواني در كشور كم داريم در حالي كه ۲۱ درصد جمعيت ايران اختلالات رواني دارند و پيش بيني مي شود در سال ۲۰۲۰ افسردگي مهمترين بيماري جهان به شمار آيد. ميزان بروز خودكشي در ايران ۲/۶ در هر صد هزار جمعيت است، در حالي كه اين آمار در كشورهاي غربي بالاي ۱۲ درصد هزار نفر جمعيت است. اين در حالي است كه سن خودكشي در ايران ۲۹ سال و نسبت به كشورهاي غربي بسيار پايين تر است. بنابراين ميزان عمر از دست رفته به دليل اين معضل به مراتب بالاتر و خودكشي از علل مهم مرگ به علت سالهاي از دست رفته عمر است.
رئيس اداره سلامت روان تأكيد كرد: مراكز بهداشتي رواني جامعه بايد از حالت درمان صرف خارج شوند به مركز ارائه دهنده خدمات رواني اجتماعي وسيع تبديل شوند. وي حذف حمايت هاي خانوادگي سنتي در جوامع امروزي، از علل افزايش بروز اختلالات رواني دانست كه از طريق آموزش مهارتهاي زندگي و حمايتهاي اجتماعي، حقوقي و قضايي مي توان از بروز آنها جلوگيري كرد.
در زندگي اكثر نوجوانان، خانواده همواره يك لنگرگاه محسوب مي شوند و نخستين مدرسه تأمين كننده بهداشت روان است و نوجواني دوره اي است كه فرد براي كسب هويت خود تلاش مي كند و سعي دارد كه قدرت و تسلط بزرگترها را از بين ببرد و به جاي آنها قرار گيرد لذا مواجهه نادرست والدين با اين امر منجر به پرورش نسل بيمار خواهد شد.
براساس اين گزارش، بزرگترين موج خودكشي در جهان بعد از جنگ جهاني در جوامع صنعتي بين جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله بوده است كه به دليل بيكاري، كاهش اعتقادات مذهبي، مدارا با رفتارهاي بحراني در خرده فرهنگ جوانان افراط و تفريط هاي تربيتي و اشباع شدن جوانان، اثرات طلاق بر كودكان، فيلم هاي بدآموز و مواد مخدر بوده است.
اين گزارش حاكي است، علل عمده خودكشي در ايران نيز عبارت است از: اختلافات زناشويي، ناراحتي هاي رواني شكست در عشق و عدم تعادل شخصيت، طردشدگي، از دست دادن عزيز، بيماريهاي لاعلاج، فقر، بيكاري، اعتياد و جدايي گروههاي اجتماعي است.
براساس گزارش سازمان پزشكي قانوني، روشهاي خودكشي در ايران بيشتر شامل: سلاح هاي گرم و سرد، سقوط از بلندي، تصادف عمدي، خودسوزي، حلق آويز كردن، برق گرفتگي، مسموميت، مواد مخدر و الكل مي باشد كه بيشترين فراواني به حلق آويز كردن، خود سوزي و مسموميت اختصاص دارد.
آمارها نشانگر آن است كه نه تنها در ايران بلكه در جهان، خودكشي زنان كمتر از مردان است چون كشمكش هاي زندگي شدت كمتري در آنها دارد.
همچنين دكتر عباس گلدوست عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در اين خصوص گفت: در واقع خودكشي احساس فرد افسرده است كه زندگي را آن قدر غيرقابل تحمل مي داند كه مرگ را تنها راه گريز از دردي عظيم، بيماري علاج ناپذير زيان هاي مالي و احساس نااميدي و درماندگي مي داند. وي بر اين باور است كه در جامعه ايران با توجه به ساختار سني كه در حال پير شدن است بحث سلامت روان و آموزش هاي لازم در اين زمينه بايد بسيار مورد توجه رسانه ها و تصميم گيران بخش بهداشت قرار گيرد. از سوي ديگر وجود شغل براي جامعه جوان ايران امري ضروري است چرا كه افرادي كه در مشاغل اجتماعي فعاليت بيشتري دارند، انگيزه كمتري براي اقدام به خودكشي نشان مي دهند به عبارت بهتر كاركردن را مي توان محافظي براي عدم خودكشي دانست.

اجراي طرح رتبه بندي شغلي فرهنگيان
احكام ارتقاي رتبه ۵۷۵ هزار معلم صادر شد
گروه علمي فرهنگي: با اجراي طرح ارتقاي شغلي فرهنگيان،  ۵۷۵ هزار و ۵۴۴ نفر از معلمان كشور به رتبه «معلم ارشد» ارتقا يافته و احكام مربوط براي آنها صادر شد.
كليايي مدير كل امور اداري وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين خبر هدف از ارتقاي شغلي معلمان را رتبه بندي آنها همانند اعضاي هيأت علمي دانشگاهها دانست و تصريح كرد: معلمان با ۶۰۰ امتياز به «ارشد» ، يكهزار و ۱۰۰ امتياز به «خبره» و يكهزار و ۶۰۰ امتياز به «عالي» ارتقا مي يابند كه افزايش حقوق آنها در هر يك از اين رتبه ها به ترتيب ۳۲ تا ۶۰ ، ۵۸ تا ۸۷ و ۸۲ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود.
به گزارش ايسنا وي افزود: كيفيت تدريس، خلاقيت و نوآوري، ميزان موفقيت دانش آموزان تحت تعليم، ميزان تلاش در زمينه تربيت اخلاقي دانش آموزان، تحصيلات و آموزش هاي ضمن خدمت، طرح هاي ارزنده، ارائه كتب، مقالات و تأليفات، فعاليت هاي فوق برنامه، رضايت ارباب رجوع و ... از جمله معيارها و محورهاي امتيازات اعطايي به معلمان در طرح ارتقاي شغلي است.
كليايي با اشاره به اين كه مدارك معلمان «ارشد» خواهان كسب رتبه «خبره» در صورت كسب يكهزار و ۱۰۰ امتياز در هيأت مميزه استان، بررسي و تصويب خواهد شد، اظهار كرد: بر اين اساس براي مدرك تحصيلي از ۱۰۰ تا ۳۰۰ امتياز و براي كل سنوات خدمت معلمان به ازاي هر سال ۳ تا ۱۰ امتياز تعيين شده است. به گفته وي، مصوبه دولت اجازه نمي دهد تا معلماني كه تدريس تمام وقت ندارند مشمول طرح ارتقاي شغلي شوند؛ لذا حداكثر ساعت مشمول در طرح، مدت زمان موظف تدريس بوده و طبيعي است معلمي كه مازاد بوده و كلاس درسي براي وي وجود ندارد، مشمول ارتقاء نخواهد شد.
مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش ، با بيان اين كه اگر معلمي يك يا دو ساعت كسر ساعت داشته باشد آموزش و پرورش مناطق مي توانند آنها را در فعاليت هاي آموزشي ديگري كه نياز دارند، به كار گيرند، خاطرنشان كرد: مديران نقش زيادي در انتخاب معلمان براي رتبه بندي ندارند؛ چرا كه در هر مدرسه اي كميته اي تخصصي شامل مدير و دو نفر از معلمان، مدارك تكميلي را به اداره آموزش و پرورش ارائه مي دهند اما هيچكدام نقشي در تعيين اين كه ارتقا به چه كسي تعلق مي گيرد، ندارند.وي تصميم گيري در اين زمينه را وظيفه هيات مميزه شهرستانها خواند و گفت: معلمان در صورت اعتراض مي توانند به هيات مميزه شكايت كنند. وي در زمينه نقش صلاحيت هاي حرفه اي معلمان در طرح ارتقاي شغلي، بيان كرد: اعطاي صلاحيت حرفه اي به معلمان، مصوبه دولت و شوراي امور اداري و استخدامي كشور بوده و لازمه آن برگزاري آزمون جهت كسب امتياز است. اما چون هم  اكنون آزمون ها برگزار نشده است، بخشي از اين امتيازها شامل ۶۰ امتياز به همه معلمان ارائه شده و قطعا در سالهاي بعد اين آزمونها برگزار مي شود.
كليايي، تعيين سقف ۶۵ درصد رتبه بندي، مدت دوره ارزيابي يكساله در طرح و مدرك تدريس تمام وقت را از جمله معايب طرح ارتقاي شغلي بيان كرد و به ايسنا گفت: در امتيازبندي تعيين سقف معنا نداشته و بعلاوه معتقديم مدت ارزيابي طرح بايد سه ساله باشد؛ همچنين بر اساس پيشنهاد آموزش و پرورش و در صورت موافقت دولت كليه معلمان طرح طبقه بندي مشاغل، نه فقط معلمان داراي تدريس تمام وقت مشمول طرح مي شوند.

وزير آموزش و پرورش بر ضرورت استمرار شوراها تأكيد كرد
گروه علمي و فرهنگي: وزير آموزش و پرورش در پيامي به مناسبت انتخابات سراسري شوراهاي دانش آموزي مدارس كه سي ام مهرماه سال جاري در مدارس برگزار مي شود، بر ضرورت استمرار شوراها و مشاركت بيشتر دانش آموزان در تصميم سازي ها تاكيد كرد و آنها را هسته هاي محكم و استوار جامعه مدني خواند.
مرتضي حاجي همچنين افزوده است: بي شك يكي از تجارب موفق عصر حاضر در مدارس، وجود شوراهاي دانش آموزي و حضور سرسبز نوجوانان در پاي صندوق هاي اخذ رأي است كه از اين طريق به انتخاب نمايندگان خود و مشورت دادن به آنها فرايند تعليم و تربيت را رنگ و بوي ديگري مي بخشد.
وي با اشاره به اين كه شوراي دانش آموزي با خودباوري و فرهنگسازي و تعميق آن، حضور بي بديل نوجوانان را در فعاليت كميته هاي علمي تخصصي و گفتمان، مشاركت و مسؤوليت پذيري رونق بي نظير مي بخشد، تاكيد كرده است: اعتماد به دانش آموزان حركت آفرين بوده و وجود آنان در صحنه هاي اجتماعي و مسؤوليت پذيري، شور و نشاط ايجاد كرده و اميدبخش است.

روستاييان  كشور  دفترچه  خدمات  درماني مي گيرند
گروه اجتماعي: طرح  صدور دفترچه  خدمات  درماني  براي  روستاييان  كشور از آغاز برنامه  چهارم  توسعه  اجرا مي شود.
نايب  رييس  كميسيون  بهداشت  و درمان  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت:  براساس  مصوبه  مجلس  براي  ارتقاي سلامت  جامعه  از سال  ۸۴ چهل  درصد جمعيت  روستايي  كشور تحت  پوشش  بيمه  خدمات  درمان  قرار خواهند گرفت .آقاي  محسني  افزود: هم  اكنون  ۲۶ ميليون  نفر از روستاييان  كشور از كارت  درمان  روستايي  فقط  در زمان  بستري  شدن  استفاده  مي كنند و از ديگر مزاياي  بهداشتي  و درماني  بي  بهره  هستند.
نماينده  مردم  نوشهر و چالوس  در مجلس  شوراي  اسلامي  اضافه  كرد: در برنامه  چهارم  توسعه  كشور، سهم  مردم  در پرداخت  هزينه هاي  بهداشت  و درمان  از ۵۴ درصد به ۳۰ درصد كاهش  مي  يابد و سهم  دولت  در پرداخت  اين  هزينه ها از ۴۶ درصد به ۷۰ درصد افزايش  خواهد يافت  و با اين افزايش ، سهم  بهداشت  و درمان  از بودجه  ناخالص  ملي  دو درصد افزايش  مي يابد.
وي  با بيان  اين كه  ايران  از نظر تلفات  انساني  و معلوليت  ناشي  از حوادث  جاده اي  مقام  نخست  جهان  را داراست،  گفت : ۵/۱۷ درصد مرگ  و مير در كشور از سوانح  و حوادث  جاده اي  است .
آقاي  محسني  افزود: براي  كاهش  اين  حوادث  وزارت  راه  و ترابري  موظف  شده  است، ۵۰ درصد مناطق  حادثه  خيز كشور را ايمن  كند و وزارت  بهداشت  و درمان  و آموزش  پزشكي  نيز عهده دار تكميل  اورژانس  هاي  پيش  بيمارستاني  و بيمارستاني  در كشور است .

ناخن  جويدن  و دندان  قروچه  باعث  عفونت  لثه  و شكستگي  دندان  مي شود
ايرنا:  جويدن  ناخن  و دندان  قروچه  (بروكسيم  ) علاوه  بر كوتاهي  عمر دندانها آنها را با عفونت  لثه  و شكستگي  دندان  روبه رو مي كند.
«دكتر كوروش  رحيمي» رئيس انجمن دندانپزشكان عمومي سازمان نظام پزشكي اصفهان گفت:  جويدن  مكرر ناخن  مخصوصاً ناخن هاي  كثيف  كه  ناشي از عادت ، استرس  و بيماري  عصبي  افراد است  علاوه  بر زخم  شدن  و خونريزي  لثه ها باعث  از بين  رفتن  توانايي  ميناي  دندانهاي  پيشين  و ايجاد شكستگي هاي  خطي  در دندانها مي شود.
وي  گفت  : جويدن  ناخن  خطر لق  شدن  زود هنگام ، كوتاه  شدن  ريشه هاي  دندان  ، زخم  و عفونت  لثه  و بدبويي  دهان  را به  همراه  مي آورد.
وي  تصريح  كرد : اين  عمل  در بين  كودكان  بيشتر به  چشم  مي خورد بنابر اين  خانواده ها و مسئولين  بهداشت  مدارس  با ريشه يابي  علت  اين  مسأله  بايد اقدام  به  درمان  و ترك  آن  كنند.
رحيمي  گفت  : عصبي  بودن  افراد ، اضطراب ، سر دردهاي  مبهم  يا درد در فك  و صورت  مي تواند باعث  دندان  قروچه  شود كه  احتمال  گاز گرفتگي  و شكستگي  دندانها مي شود.
وي  افزود : اكثراوقات  دندان  قروچه  مزمن  و مداوم  باعث  شكستن  ، شل  شدن  و يا افتادن  دندانها مي شود كه  فرد مجبور به  ترميم  دندانها ، استفاده  از پروتز ، كاشت  دندان  و عصب  كشي  هم  مي شود.

ترديد در تئوري هاي پيشين
اختلالات شخصيتي با گذشت زمان درمان مي شود
ايسنا: بر خلاف تصورات پيشين متخصصان، تحقيقات جديد نشان مي دهد كه اختلالات شخصيتي مانند انواع بيماريهاي روحي كه ايجاد ارتباط با ديگران را براي بيمار مشكل مي كند، با گذشت زمان به آرامي قابل بهبود هستند.
متخصصان مدت هاي طولاني معتقد بودند كه اين قبيل اختلالات شخصيتي قابل تغيير و انعطاف پذير نبوده و از اين رو تا پايان عمر فرد، همراه وي خواهند بود، اما مطالعات جديد اين نظريه را رد كرده است.
به گفته دكتر «مارك اف.لن زن وگر» ، متخصص دانشگاه ايالتي نيويورك در «بينگ هامتون» و سرپرست اين تيم تحقيقاتي هر اختلاف شخصيتي عموماً نزديك به ۸ يا ۹ نشانه و علامت دارد.
دكتر مارك و دستيارانش به اين نتيجه رسيده اند كه به طور متوسط افراد در هر سال ۴/۱ از علايم ناشي از اختلالات شخصيتي خود را و تقريباً طي بيش از ۴ سال بيش از ۵ علامت را از دست مي دهند.
اين تغييرات بدون توجه به آغاز درمان يا ابتلا به بيماريهاي روحي بيشتر در زنان و مردان اتفاق مي افتد.
در نتيجه پس از گذشت چندين سال ممكن است يكي از اين علايم به تدريج از بين برود.
با اين وجود اين محققان تأكيد مي كنند كه اگر چه اين واقعيت وجود دارد كه بسياري از اين افراد به تدريج بهبودي حاصل مي كنند اما اقدامات لازم براي معالجه آنها بايد صورت گيرد. دليل تأكيد بر آغاز اقدامات درماني اين است كه بهبود علايم با گذر زمان براي همه بيماران اتفاق نمي افتد. از اين رو توصيه به صبر و مشاهده كردن نمي تواند براي اكثر اين افراد مفيد باشد.
امروزه اختلالات شخصيتي به طور شگفت انگيز در حال شايع شدن است. به طوري كه بر پايه آخرين پژوهشها بيش از ۱۳ درصد از جمعيت آمريكايي ها به اين اختلالات دچار هستند.

ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها آبان ماه آغاز مي شود
معاون سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور در سال ۱۳۸۴ از اواخر آبان ماه انجام مي شود.
دكتر محمدحسين پوركاظمي  اظهار داشت: آزمون كارشناسي ارشد دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور دهه اول اسفندماه سال جاري در كشور برگزار مي شود.
وي همچنين با اشاره به نامشخص بودن ظرفيت پذيرش آزمون كارشناسي ارشد، گفت: براي آنكه بتوانيم ظرفيت نهايي پذيرش دانشجو در اين مقطع را مشخص كنيم، بايد ظرفيتها از سوي دانشگاه ها اعلام شود.
معاون سازمان سنجش آموزش كشور در خاتمه با بيان اينكه زمان ثبت نام آزمون سراسري ۸۴ نيز مشخص شده است، افزود: ثبت نام داوطلبان آزمون سراسري سال ۸۴ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور از ۱۶آذرماه با توزيع دفترچه و فرم ثبت نام آغاز مي شود.

بالا و پايين خط فقر در ايران اعلام شد
واحد مركزي خبر _ براساس محاسبات سازمانها و مجامع بين المللي ۲/۱ درصد مردم ايران (حدود ۷۰۰ هزار نفر) زير خط فقر مطلق قرار دارند.
معاون سياست گذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در مصاحبه با خبر راديو سراسري افزود: افرادي كه كمتر از يك دلار در روز درامد دارند داراي فقر شديد هستند.
واعظ مهدوي اولويت نخست نظام برنامه ريزي اجتماعي كشور را پوشش كامل جمعيت پايين تر از خط فقر مطلق دانست و گفت: حدود ۱۵ درصد جمعيت كشور زير خط فقر نسبي قرار دارند.معاون وزير رفاه و تأمين اجتماعي اظهار داشت: براي پوشش جمعيت ميان خط فقر مطلق و خط فقر نسبي از سياست هاي بيمه هاي اجتماعي و تأمين اجتماعي استفاده و سعي مي شود خدمات بيمه اي و يارانه ها و ساير خدمات اجتماعي به نحوي شكل بگيرد تا كساني كه زير خط فقر نسبي هستند از مساعدت ها و حمايت هاي بيشتر بهره مند شوند.

مالكان بناهاي تاريخي و كاروانسراها وام مي گيرند
004140.jpg
گروه علمي فرهنگي: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به دارندگان كاروانسراها، بناها و آثار تاريخي وام ارزان قيمت مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، مالكان بناها و كاروانسراهاي تاريخي كه آثارشان به ثبت ملي رسيده باشد، مي توانند بدون محدوديت از اين وام استفاده كنند.
دارندگان اين آثار مي توانند به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مراجعه كرده و با ارائه پروژه و طرح هاي خود تا ۸۰ درصد هزينه را دريافت كنند.
مورد استفاده اين وام براي تبديل اين اماكن به قطب هاي گردشگري است كه با سود ۵ درصدي به مالكان اين بناها داده مي شود.

جسته ،گريخته
وزير عليه قاچاقچيان
خبرگزاري ها: وزير كشور فرانسه گفته  است كه اموال قاچاقچيان را به نفع دولت مصادره خواهد كرد. روزنامه لوموند روز گذشته به نقل از اين وزير فرانسوي نوشت: فرانسه در صدد است با تدابير ساده ولي مؤثر اموال قاچاقچيان را كه از راه فروش مواد مخدر به دست آمده باشد، مصادره كند.
گرسنگي بدتر از جنگ و همه بيماري ها
در هر ثانيه، يك نفر در جهان از گرسنگي مي ميرد. سازمان ملل متحد كه اين خبر را اعلام كرده است، در گزارشي مي افزايد: ۸۴۲ ميليون نفر در جهان از گرسنگي مزمن رنج مي برند.
به گزارش اين سازمان، تعداد افرادي كه بر اثر گرسنگي در جهان مي ميرند، از قربانيان جنگ ها، ايدز، مالاريا و سل بيشتر است. در مقابل، بيش از يك ميليارد نفر در جهان از زيادي وزن رنج مي برند.
فتوا بر كنترل جمعيت
فتواي علماي مذهبي ايران، مصر و بنگلادش براي كمك به كنترل جمعيت در پاكستان مورد توجه قرار مي گيرد. وزير رفاه اين كشور گفت: علماي اين كشورها فتواهايي براساس قرآن و سنت صادر كرده اند كه مي توان آنها را مطالعه كرد و در برنامه ريزي كشور جاي داد.
اين وزير پاكستاني از علماي كشورش نيز درخواست كرد تا با قرائت خطبه هايي در اين باره به كنترل و مهار جمعيت در پاكستان كمك كنند.
فرش ايراني در جنوب هند
يك مسجد در جنوب هند كه بزرگترين مسجد هند هم به شمار مي رود، با فرش هاي ايراني مفروش شد. كنسولگري ايران در حيدرآباد اعلام كرد ۵۰تخته فرش ايراني به مناسبت ماه مبارك رمضان به اين مسجد اهدا شد.
نام اين مسجد «مكه مسجد» است كه از زيباترين مساجد مسلمانان در جنوب هند به حساب مي آيد. قدمت اين مسجد به ۴۰۰ سال مي رسد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |