چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۱
آيا پيوند صورت امكانپذير است؟
غريبه اي در آينه 
نبود شواهد تجربي و تحقيقات طولاني مدت روي پيوند صورت باعث شده كه دسترسي به يك توافق همه جانبه و دقيق براي انجام اين عمل مشكل باشد
چند نفر را مي شناسيد كه حاضر باشند به جاي قلب يا كليه، صورت بيماران خود را كه دچار مرگ مغزي شده اند اهدا كنند؟
020580.jpg
لاله ميراسكندري 
نويسندگان و دانشمندان زيادي را مي شناسيم كه داستان هاي علمي- تخيلي نوشته اند كه بسياري از داستان ها و اتفاقات آنها، بعدها در دنياي واقعي به نتيجه رسيده و واقعا اتفاق افتاده  است.
وقتي كه جان وو كارگردان آمريكايي، فيلم تغيير چهره face off را در سال 1997 ساخت، يا وقتي دكتر هانيبال، دكتر آدمخوار معروف فيلم هاي سكوت بره ها،  هانيبال و اژدهاي سرخ براي فرار، صورت نگهبان را يكپارچه جدا كرده و روي صورت خود مي گذاشت، چه كسي تصورش را مي كرد كه در دنياي واقعيت، روزي تحقق اين امر به واقعيت نزديك شود؟
و حالا جراحان آمريكايي قصد دارند واقعا اين عمل جراحي را انجام دهند.
امسال پنجاهمين سالگرد اولين پيوند عضو موفق در انسان است. پيشرفت هايي كه در راه جلوگيري از رد عضو توسط سيستم ايمني بدن طي نيم قرن گذشته انجام شد، كاري را كه به صورت آزمايشي و تجربي شروع شده بود به يك عمل جراحي معمول تبديل كرده است. امروزه استخوان، روده، قلب و دست همگي قابل جايگزيني هستند.
امروزه ما با امكان قريب الوقوع پيوند صورت انسان مواجه هستيم. مجله آمريكايي bioethics ماه گذشته، مقاله اي نوشت مبني بر پيگيري و توجه يك تيم از جراحان پيوند دانشگاه لوئيس وايل براي، پيوند صورت را چاپ كرد. سال گذشته جراحان كالج سلطنتي انگلستان به شدت با اين كار مخالفت كرده بودند. اين گروه انگليسي عقيده داشتند كه تا زمانيكه تحقيقات بيشتر و امكان كنترل بهتر عوارض وجود دارد، انجام عمل روي صورت انسان اصلا عاقلانه نيست.
تيم پيوند لوئيس وايل كه توسط دكتر جان باركر رهبري مي شود معتقدند كه احتياط كردن فقط وقت تلف كردن است و دكتر باركر به مجله دانشمند جديد گفته است: احتياط كردن به تنهايي ما را به جايي نمي رساند. اگر كريستوف كلمب مي خواست احتياط كند، احتمالا من در حال حاضر به لهجه انگليسي صحبت مي كردم. البته ما بايد هنوز به بعضي حدود مرزها با احتياط نزديك شويم. ما در حال حاضر توانايي برش و جداسازي صورت را به همراه بيني، غضروف، اعصاب و عضلاتش داريم، مي توانيم صورت يك شخص با رگ مغزي را جدا كرده و به صورت متلاشي شده يك شخص در قسمت خط رويش مو و آرواره ها بدوزيم.
چنين عملي مزايا و معايب خاصي دارد. صورت مثل بقيه اعضا نيست. منقبض شده، لبخند مي زند، جمع مي شود و كج مي شود و اين راهي است كه ما احساسات خود را بروز مي دهيم و ديگران ما را از اين طريق مي شناسند.
پيوند اعضايي مثل پوست با خوردن داروهاي بسيار قوي ضد رد پيوند، محقق مي شود. اين داروها اثرات بسيار سمي مثل ايجاد سرطان، نارسايي كليوي، ديابت و فشار خون بالا دارند. تضعيف شديد سيستم ايمني كه توسط اين داروها انجام مي شود تنها در مواردي است كه سودش واقعا بيشتر از ضررش باشد، مثلا زندگي بدون كبد يا ريه كه نتيجه اي جز مرگ ندارد. ولي ميليون ها انسان ياد گرفته اند كه چگونه با يك صورت تغيير شكل يافته زندگي كنند، آن هم به تنهايي و بدون ا حتياج به كمك مددكاري. به هر صورت شما فكرمي كنيد عادت كردن به صورت جديد يك شخص ديگر روي صورت خودتان كار ساده تري است؟
مشاوره و پيوند پوست البته به اندازه پيوند كامل صورت موثر نيستند، ولي حداقل خطر مرگ و زندگي هم براي شخص به دنبال ندارند. مثلا اگر پيوند صورت موفقيت آميز نباشد چه پيامدهايي خواهد داشت؟ در اكثر گيرنده ها، پيوند طي يك سال اول رد مي شود. حالا وحشت از دست دادن صورت خود را نه يك بار، بلكه براي دو بار در نظر بياوريد!
از آنجايي كه انجام عمل پيوند صورت حياتي نيست، پس به سادگي مي توان فهميد كه خطرات آن اصلا به فوايدش نمي ارزد. خاطره اولين پيوند صورت هيچ وقت از اذهان پاك نخواهد شد. اين پيوند با شكست روبه رو شد، چون بيمار در وسط كار داروهاي خود را قطع كرد.
در سال 2003 گروهي از جراحان پيوند دست، جلسه اي ترتيب داده و نتيجه مباحث خود را در مجله پزشكي نيوانگلند به چاپ رساندند؛ چنين پيوندهايي فقط در مواردي كه شخص هر دو دست خود را از دست داده يا نابينا است، ضروري بوده، چون در غير اين صورت احتمال در پيوند و خطرات داروهاي ضد رد پيوند بسيار بيشتر است.
نبود شواهد تجربي و تحقيقات طولاني مدت روي پيوند صورت باعث شده كه دسترسي به يك توافق همه جانبه و دقيق براي انجام اين عمل مشكل باشد. حتي اگر موافقت لازم به دست آيد، اهدا كننده صورت را بايد از كجا آورد؟ دنيا در حال حاضر با بحران كمبود اهدا كننده مواجه است.
چند نفر را مي شناسيد كه حاضر باشند يكي از مهمترين مشخصه وجودي خود يا عزيزانشان را اهدا كنند؟ اهداي ساير اعضاي بيماران دچار مرگ مغزي، بسيار ساده تر از اهداي صورت است.
دكتر باركر عقيده دارد كه اين احتياط جلوي پيشرفت علم جراحي را مي گيرد، ولي كدام يك مهمتر است؟ موفقيت در پيوند صورت يا رعايت قانون بدون ضرر كه تيم انگليسي مي گويد!

تغذيه سالم و پيشگيري از بيماري هاي قلبي
قلب، فشار خون، تغذيه و داستان هاي ديگر ...
020595.jpg
ارتباط سلامت قلب و تغذيه، انكارناپذير است، لذا داشتن يك رژيم غذايي سالم كمك شاياني در پيشگيري از حملات قلبي مي كند .
۱- هر روز از انواع كامل دانه ها به خصوص غلات كامل استفاده كنيد.
۲- روزانه انواع ميوه و سبزي استفاده كنيد.
۳- از نوشيدني هايي با حد متوسط قند استفاده كنيد.
۴- غذاها را كم نمك طبخ كنيد.
۵- وزن خود را در محدوده طبيعي Bmi نگه داريد.
نمك رابطه مستقيم با فشار خون دارد اگر وزن بالا داريد يا يكي از بيماري هاي قلبي را داريد سعي كنيد درروز بيشتر ازيك قاشق چايخوري نمك مصرف نكنيد.
نكات لازم براي محدود كردن مصرف نمك
۱- از محصولات كم نمك يا بي نمك مانند غلات يا سبزي هاي آماده و نمك نزده استفاده كنيد.
۲- غذا را با ساير چاشني ها طبخ كنيد، مانند ادويه، ليموترش يا سركه.
۳- از مرغ يا گوشت تازه به جاي انواع كنسرو عملآوري شده يا ماهي دودي استفاده كنيد .
۴- غذاهاي كنسرو شده مانند نخودفرنگي را بشوييد تا سديم آن كم شود.
چه مواردي بر فشار خون تاثير مي گذارد؟
۱- پتاسيم: به كنترل و پيشگيري از فشار خون بالا كمك مي كند و در بسياري از ميوه ها، سبزي ها، لبنيات و ماهي وجود دارد.
۲- كلسيم و منيزيم: در پيشگيري از فشار خون موثر است. لبنيات و كلم غني از كلسيم هستند. غلات كامل و برگ هاي سبز تيره گياهان و سبزي هاي هم غني از منيزيم هستند.
۳- قهوه و چاي: به طور موقت فشار خون را افزايش مي دهند اما تاثيري در افزايش دايمي آن ندارند.
روش هاي صحيح مصرف مواد غذايي 
1 - گوشت، مرغ و ماهي 
- چربي را از گوشت قرمز جدا كنيد.
- به جاي سرخ كردن از آب پز كردن، بخارپز كردن و كباب كردن استفاده كنيد.
- از ماهيتابه نسوز استفاده كنيد.
- مصرف سوسيس، كالباس و غذاهاي پروتئيني را كم كنيد.
۲- تخم مرغ و لبنيات 
- به جاي خامه يا شير كامل از شير كم چربي استفاده كنيد و همچنين ماست و پنير كم چرب. بعضي از مردم طعم لبنيات كم چرب را نمي پسندند بايد دانست در زندگي بي تحرك امروز رژيم پرچرب هيچ نتيجه اي جز افزايش ريسك بيماري هاي قلبي را نخواهد داشت.
- مصرف زرده تخم مرغ را كم كنيد. مي توانيد در دستورات غذايي به جاي يك عدد تخم مرغ از 2 عدد سفيده تخم مرغ استفاده كنيد.
خورش و سوپ ها
- پس از پخت خورش ها و سوپ ها آنها را در يخچال خنك كنيد و چربي را از بالاي آن جمع كنيد.
- مي  توانيد غلظت خورش هاي كم چرب را با آرد گندم و آرد ذرت زياد كنيد.
انتخاب هاي سالم غذايي 
۱- صبحانه: شيركم چرب، نان تهيه شده از غلات سبوس دار، املت تهيه شده از سفيده تخم مرغ، ميوه تازه 
۲- نوشابه ها: آب ليمو، چاي، آب گوجه فرنگي كم نمك 
۳- پيش غذا: ميوه هاي تازه، سالاد كم چرب، سوپ باقلا، غذاهاي دريايي بخارپز
۴- سالاد: كاهوي تازه، اسفناج و ساير سبزي هاي، نخود و لوبيا قرمز، با طعم دهنده هاي كم چرب 
۵- دسر: ميوه تازه، ماست طعم دار
چند ميان وعده كم چرب 
۱- آبميوه 100 درصد طبيعي 
۲- شيريني كم چرب مثل شيريني هاي خانگي 
۳- ميوه هاي تازه يا كمپوت هايي كه در آب خودشان بسته بندي شده اند.
۴- هويج و كرفس 
سعي كنيد با اتخاذ يك رژيم غذايي متعادل و مناسب با سليقه و مزاج خود بتوانيد هم لذت غذا خوردن را داشته باشيد و هم يك قلب سالم.
دكتر مسعود اصغري 
020670.jpg
020667.jpg

مردان و زنان بيش از آنچه فكر مي كنند با هم فرق دارند
020658.jpg
به غير از كليشه ها و قضاياي كهنه اسپرم و تخمك كه در كلاس هاي دبيرستان مي خوانديم، محققان كشف كرده اند زنان و مردان خيلي بيش از آنچه كسي بداند با هم متفاوتند.
مثلا اينكه بيماري هاي بزرگ و اساسي مثل بيماري هاي قلبي و سرطان ريه به شدت تحت تاثير جنسيت قرار دارند و درمان مناسب براي زنان با مردان بسيار متفاوت است.
اين كشفيات قسمتي از تغييرات آرام ولي انقلابي در علم پزشكي است كه روز به روز تعداد بيشتري از دانشمندان به آن معتقد مي شوند. آنچه در سلامتي زنان موثر است خيلي بيشتر از چيزي است كه جنسيت آنها را معلوم مي كند و بيماري هاي مختلف زنان و مردان را به طرق مختلف تحت تاثير قرار مي دهد.
دكتر كاترين دي آنجليس يكي از نويسندگان مجله انجمن پزشكي آمريكا JAMA مي گويد: زنان و مردان نه تنها از نظر روانشناختي بلكه از لحاظ فيزيولوژيك هم متفاوتند و ما بايد اين اختلاف ها را پيدا كنيم.
دي آنجليس كه در سال 1999 اولين نويسنده زن اين مجله شد، مي گويد: هدف و ماموريت وي انتشار تحقيقاتي است كه تفاوت داده هاي زنان و مردان را نشان مي دهد، به غير از بيماري هايي كه زنان و مردان را به يك اندازه تحت تاثير قرار مي دهند.
در ماه هاي اخير در نشريه مرجع پزشكي ثابت كرده اند كه اختلافات زن و مرد تمام جنبه هاي پزشكي است و نه فقط در علوم توليد مثل. مجلهJAMA مقاله اي چاپ كرده مبني بر تاكيد مجدد اين باور رد شده كه سرطان ريه رتبه اول سرطان هاي كشنده را در بين زنان داراست و نه سرطان سينه و انجمن قلب آمريكا هم اولين راهنماي پيشگيري از بيماري هاي قلبي مخصوص زنان را منتشر كرده است.
اين پاييز، دفتر جراحان عمومي قصد دارد اولين گزارش پوكي استخوان خود را منتشر كند بيماري نازك شدن استخوان ها كه اكثرا زناني را مبتلا مي كند كه اثر محافظتي استروژن را بر اثر يائسگي از دست داده اند. اين گزارش راه هاي پيشگيري را بيان كرده و در آن آمده است كه پوكي استخوان تنها مختص به زنان نيست و 20 درصد مبتلايان را مردان تشكيل مي دهند.
تا قبل از دهه 90 دانشمندان اكثرا زنان را از تحقيقات پزشكي حذف مي كردند در آن زمان نه تنها اختلافات جنسي ناديده گرفته مي شد، بلكه تصور مي شد كه زنان و مردان از نظر فيزيولوژيك كاملا مثل هم هستند. در صورتي كه امروزه مي دانيم كه ژن ها، هورمون ها و روش زندگي اساس اختلافات زن و مرد است.
زنان غير سيگاري بيشتر از مردان غير سيگاري در معرض ابتلا به سرطان ريه هستند. همچنين زنان نسبت به مردان در سنين كمتري مبتلا مي شوند. زنان كمتر از مردان به سرطان دهان مبتلا مي شوند.
زنان نسبت به ابتلا به بيماري هاي اوتوايميون خودايمني مثل لوپوس آرتريت روماتوئيد و MS كه در آنها سيستم ايمني بدن اشتباها به بافت هاي خودش حمله مي كند مستعدتر هستند.
بعضي داروهاي ضد ايدز در مردان سريع تر از زنان متابوليزه مي شوند، به همين علت لازم است دوز دارو بر اساس جنس تنظيم شود.
از طرفي دوران قاعدگي زنان بر بيماري هاي مختلف، اثرات متفاوتي دارد.
تمام اين موارد، نكاتي هستند كه در طراحي دارو، تنظيم دوز دارويي، برنامه درمان و نوع درمان موثر است و متاسفانه تا به حال به هيچ وجه مورد تحقيق قرار نگرفته است.

بوكس ، كشتي و دو ميداني
020589.jpg
دكتر نجاتيان متخصص پزشكي ورزش و عضو هيات علمي دانشگاه تهران اعلام كرد: بوكس و كشتي آسيب رسان ترين و دو ميداني كم خطرترين ورزش ها هستند. وي افزود: ورزشكاران در هر رشته اي در معرض آسيب خاصي قرار دارند. به عنوان مثال فوتباليست ها در معرض آسيب ديدگي زانو، گرفتگي عضلات ناحيه ساق پا و ران، پارگي عضلاني و خونريزي زير جلدي به علت تروماي  مستقيم قرار دارند.
دكتر نجاتيان ترك يك دفعه ورزش توسط ورزشكاران حرفه اي را بزرگترين صدمه وارده از نظر روحي و جسمي عنوان كرد و افزود : نوع درمان ورزشكاران حرفه اي با ساير افراد عادي جامعه متفاوت تر است.

يك توصيه براي روزه داران
020592.jpg
كارشناسان و متخصصان تغذيه اعلام كرده اند يكي از عادات غلط غذايي روزه داران اين است كه به دليل تشنگي زياد، هنگام شروع افطار آب سرد، نوشابه و... استفاده مي كنند، لذا روزه داران بايد افطار خود را با كمي آب گرم يا چاي آغاز كنند و پس از آن مي توانند از خرما يا كشمش استفاده كنند زيرا اين دو سبب كنترل اشتها مي شود و از زياده خواري هنگام افطار ممانعت مي  كند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد است، لذا توصيه مي شود كه در وعده افطار حتي المقدور سه تا پنج عدد خرما مصرف كنيد و از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني ها پرهيز شود. همچنين بسياري از روزه داران هنگام سحري از بيم تشنگي به مقدار فراوان آب مي نوشند كه كارصحيحي نيست.

كوري قابل پيشگيري
020583.jpg
موسسه ملي كهنسالي آمريكا اعلام كرد كه بسياري از نابينايي هايي كه به دليل بالا رفتن سن ايجاد مي شوند قابل پيشگيري هستند. متخصصان اين موسسه مي گويند: نابينايي هاي سنين پيري با مراجعه به يك متخصص چشم يك يا دوبار در سال قابل پيشگيري هستند. با معاينه منظم چشم ها متخصص مي تواند مراحل ابتدايي بروز امراض چشمي مانند آب سياه گلوكوم را تشخيص دهد. اين موسسه همچنين تاكيد كرد كه پزشك بايد بيمار را از جهت ابتلا به ديابت معاينه كند، چرا كه عدم توجه به اين مساله مي  تواند منجر به نابينايي شود. ديابت از جمله بيماري هايي است كه زمينه مساعدي را براي ابتلا به بيماري هاي خطرناك چشمي فراهم مي آورد و بايد حتما تحت كنترل درآيد.

سيب زميني ، بارداري و ديابت
020586.jpg
نتايج تحقيقات جديد دانشمندان استراليايي نشان مي دهد كه مصرف زياد سيب زميني توسط زنان باردار خطر ابتلا به ديابت نوع اول را در نوزادان افزايش مي دهد. به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از BMJ پژوهشگران موسسه بين المللي ديابت در ملبورن معتقدند كه ماده سمي با فيلومايسين كه در سيب زميني و ديگر سبزي هاي ريشه اي يافت مي شود، مي تواند در كودكاني كه زمينه ابتلا به ديابت نوع اول را دارند باعث بروز اين بيماري شود.
اين پژوهشگران اعلام كردند: مبتلايان به ديابت نوع اول با اين بيماري متولد مي شوند در حاليكه ديابت نوع دوم با چاقي و شيوه زندگي مرتبط است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |