چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۱
پس از 4 سال خواند و نوشت
هلن كلر از نوعي ديگر
020544.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
سهيلا بيگلر خاني
ابتدا تمام كلمات براي علي بايد با زير و زبر نوشته مي شد. اين از كلمات بزرگ همراه با زيروزبر روي كارت ها معلوم است او آموخته درس ها را بخواند، ضبط كند و بعد مجددا گوش كند. آنقدر كه كاملا فرا بگيرد
علي پرنده ها را دوست دارد. دليلش آنكه نقاشي هاي او اغلب نقش پرندگان است. دلش مي خواهد، خانه اي داشتند، اندازه يك پارك تا پرندگان مختلف را آنجا نگهداري مي كرد

آموزش ها تمام شده است. حالا علي مي نويسد، مي خواند، زبان انگليسي مي داند و بسياري از مشاهير ايران و جهان را مي شناسد. اين پسر 16 ساله آنقدر غرق آموختن شده كه حتي گاهي نيازهاي طبيعي يك كودك به جست و خيز و بازي را فراموش مي كند.
علي در مركز توانبخشي تهران با همه دوست است و با هيچ كس دوست نيست، سرش توي لاك  خودش است. از بازي و شيطنت چندان خوشش نمي آيد.
معلمش مي گويد: درس برايش از همه چيز جدي تر است. 
علي نابغه نيست
اين ماجراي يك نابغه جوان نيست كه مي خواهد به سرعت از تمام شناخته ها سر در بياورد و احتمالا به ناشناخته ها هم سرك بكشد. علي صادقي عقب مانده ذهني است. وارد خانه كه مي شويم، بلافاصله پس از صادقي پدر، صادقي پسر به استقبالمان مي آيد، پشت لب سبز شده و تك و توك كرك هاي سياه شده صورتش، داد مي زند پسري است در گذار نوجواني، اما ساعتي معاشرت كافي است تا به روحيه لطيف كودكانه او پي ببري.
ديوار هال كوچك خانه با نقاشي هاي كادر شده علي تزئين شده. ميز پايه كوتاهي با تكه مقواهاي چيده شده روي آن جلب توجه مي كند. علاوه بر آن دفترهاي علي نيز روي ميز است. روي هر كدام از مقواهاي بريده شده يك كلمه نوشته شده بتهوون، عطار، سعدي و...
پدر توضيح مي دهد: اين وسايل كمك آموزشي علي است. خودم طراحي كرده ام . سعي كردم با اين شيوه غير مستقيم علي را به وسيله بازي  آموزش دهم. ابتدا با حروف شروع شد. كارت هايي را كه روي آن حروف نوشته شده نشان مي دهد و آنها را كنار هم مي چيند. حالا يك كلمه درست شد. بعد از گذر از اين مرحله به كلمات رسيديم. كلمات كتاب ها با خط درشت روي كارت ها نوشته شده تا چشمان كم سوي علي به راحتي آن را بخواند. در طول چهار سال آموزش بي وقفه، حالا ديگر نيازي به بازي كارت و كلمه نيست و جاي آن بازي كارت و مشاهير جايگزين شده است. روي كارت نام سعدي نقش بسته و پشت آن جمله هاي كوتاه براي معرفي او.
4 سال آموزش مداوم
علي تا 12 سالگي هيچ آموزش منسجمي نديده بود، عقب ماندگي ذهني به اضافه اختلاف پدر و مادر كافي بود تا او را در 12 سالگي به انساني وابسته و آموزش نديده تبديل كند؛ شايد چيزي مانند هلن كلر. فاطمه زنجيردار معلم علي هم به خانه آنها دعوت شده تا به همراه مادربزرگ علي از مشكلات آموزشي پسر 12 ساله عقب مانده بگويد. سال 79 با علي آشنا شدم. 12 ساله بود. سابقه هيچ آموزشي نداشت. از صفر شروع كرديم. با آنكه آموزش پذير بود، هيچ چيز نمي دانست. براي خواندن و نوشتن آمادگي داشت.
علي كلاس دوم را تمام كرده است. چيزي كه معلم آن را پيشرفت عالي توصيف مي كند. زنجيردار ضريب هوشي او را 70 ارزيابي كرد. گو اينكه چند مركز پيش از او اين عدد را بسيار كمتر برآورد مي كردند و آب پاكي را روي دست صادقي پدر مي ريختند. حركات ظريف دست هاي او مشكل داشت. همين طور هماهنگي چشم و دست و ديد فضايي،
علي علاوه بر آنكه از سيانوز بعد از زايمان رنج مي برد، توكسوپلاسموز مادرزادي نيز دارد. اين يعني آب مرواريد يكي از چشم هايش. چشمي كه از همان لحظه نخست ديدار ناهماهنگ بودن حركت آن با چشم ديگر كاملا محسوس است. با اشاره پدر جعبه دستمال كاغذي را روي ميز مي گذارد. دستش مي لرزد. جعبه دستمال كاغذي نزديك است استكان چاي را سرنگون كند. مادربزرگ به كمك مي آيد. هنوز نياز به تمرين دارد. با اين همه وقتي مداد در دست هايش مي گيرد و شروع به نوشتن مي كند دستش اصلا نمي لرزد. مادربزرگ توضيح مي دهد: در خانه خيلي به من كمك مي كند و معلم اضافه مي كند: او خيلي مستقل است. دكمه هايش را خودش مي بندد و باز مي كند. بند كفش هايش هم همين طور. خودش حمام مي رود. پدر نيز در مي آيد كه به تمام دستگاه هاي سمعي و بصري وارد است. ضبط صوت، دي وي دي، ويدئو و ... همه دست علي است. قرار است برايش كامپيوتر بخرم. بهانه اي مي شود تا علي كيبرد را بياورد و روي آن عملا مهارت كار كردن خود رانشان دهد. كاست هاي درسي علي از ديگر محتويات ميز پايه كوتاه است.
او آموخته درس ها را بخواند، ضبط كند و بعد مجددا گوش كند. آنقدر كه كاملا فرا بگيرد. دفتر جمله سازي، دفتر رياضي اين جملات نوشته شده روي چند دفتري است كه به لحاظ شكل و فرم با دفترهاي عادي متفاوت است؛ كوتاه تر و پهن تر. پدر توضيح مي دهد: اينها را خودم درست كردم. خواستم به لحاظ اندازه و رنگ و فرم با دفترهاي عادي متفاوت باشد تا نظر علي را جلب كند. در يكي از دفترها نيز بريده هاي روزنامه را مي چسبانم. براي آشنايي او با حروف روزنامه اي.
020556.jpg
سعي كرده اند تخيل پسر را هم هدايت كنند
عكس : گلناز بهشتي 
ابتدا تمام كلمات براي علي بايد با زير و زبر نوشته مي شد. اين از كلمات بزرگ همراه با زيروزبر روي كارت ها معلوم است. دفترش را بر مي دارد و مي نويسد و بلند بلند مي خواند. چنان غرق كار كه فلاش زدن هاي متعدد دوربين عكاسي اصلا حواسش را پرت نمي كند. دو ماه طول كشيد تا مداد دست گرفتن را يادش بدهيم.
مادر جايگزين 
كاغذ سفيد را روي ميز كوچكي كه حكم ميز تحريرش را دارد، مي گذارد. خطوط شكل مي گيرد، اصلاح مي شوند، دوباره و دوباره، آنقدر كه يك نقاشي مقبول كشيده مي شود. حالا نوبت پياده كردن اين نقاشي روي كاغذ اصلي است. طرح تمرين شده روي كاغذ اصلي پياده مي شود و رنگ مي خورد. درخت، پرنده، منظره، طبيعت و ... در نقاشي هاي خوب رنگ شده اش اثري از درگيري هاي عاطفي چند سال قبل به چشم نمي خورد. انگار رفتن مادر و جايگزيني مادربزرگ رويا بوده. از مادرش چيزي نمي گويد، ما هم چيزي نمي گوييم.
مادربزرگش را به جاي او پذيرفته، وقتي هم مي پرسيم پدر را بيشتر دوست داري يا مادربزرگ مي گويد: هر دو، با من رابطه قوي عاطفي دارند.
فكر كاناليزه 
علي پرنده ها را دوست دارد. دليلش آنكه نقاشي هاي او اغلب نقش پرندگان است. دلش مي خواهد، خانه اي داشتند، اندازه يك پارك تا پرندگان مختلف را آنجا نگهداري مي كرد. از علاقه اش به پرندگان مي پرسم، وسعت كوچك خانه را نشان مي دهد و مي گويد: كجا نگهشان دارم. پدرش شغل خوبي در صدا وسيما دارد، با درآمد مكفي. اما نه آنقدر مكفي كه خانه كوچك ميدان رسالت را با آن حياط نقلي بفروشد، خانه بزرگتري بخرد. همين دو، سه اتاق براي مادر و فرزند و نوه اش كافي است. علي سرش را پايين انداخته و مي نويسد، مي پرسم: چند تا دوست توي مدرسه داري؟ پاسخ مي دهد: دوست؟ همه... از پدرش مي پرسم: به غير از درس و مهارت هاي آموزشي به چه چيز ديگري علاقه دارد؟ و پاسخ پدر: فقط درس، سعي كرديم فكرش را كاناليزه كنيم. بيشترين علاقه علي همين كارت ها و كتاب هاي درسي است. به تازگي چيدن مهره هاي شطرنج را نيز به خوبي فرا گرفته است.
پدر قدم به قدم با پسر مي آموزد. حتي تخيل پسر را هم هدايت مي كند. گاهي حرف هاي كودكانه مي زند، مثلا وقتي به پارك مي رويم، مي گويد دوست دارم حياط اينقدري داشته باشيم و چند پرنده. اما كلا نگذاشتيم فكرش حاشيه برود.
پدر دليل اين همه وقت گذاشتن را تنها عاطفه پدري نمي داند. مادر 8-7 سال قبل علي راترك كرد و پدر مسووليت او را به عهده گرفت. بخشي از اين تلاش به خاطر مسووليت پدري بود، حتي حس انساني هم براي انجام اين كار محدود است. يك حس مافوق انساني بود. آن هم با اين شرايط جامعه. دوست دارد كاري را كه ظرف 4 سال به همراه معلم انجام داده با آموزش  هلن كلر مقايسه كند. بهزيستي به عنوان متولي اين امر چندان از اين نوع آموزش ها اطلاع ندارد. اگر حمايت هاي مركز توانبخشي تهران و توانبخشي صدا و سيما نبود شايد اين آموزش ها ميسر نمي شد. هرچند كه نيمي از هزينه نگهداري از علي را بهزيستي مي پردازد.

روزهاي نو براي دانشگاه علامه در دهكده المپيك
آخرين فرصت براي آرزوي رئيس 
در نامه اي كه به دكتر احمدي نژاد شهردار تهران نوشتيم، عنوان كرديم كه طوري برنامه ريزي شود كه به تدريج بتوانيم دهكده المپيك را خريده و آنجا را به يك شهرك دانشگاهي تبديل كنيم 
در حال حاضر دانشگاه ما حدود 32 ساختمان پراكنده در سطح شهر تهران دارد كه نقاط ضعف و مشكلات بسياري را در امر مديريت و ارتباط بين استاد و دانشجو ايجاد كرده
020577.jpg
اسماعيل رمضاني 
دانشگاه علامه طباطبايي از لحاظ وسعت و تعداد دانشجو بزرگترين دانشگاه علوم انساني در منطقه خاورميانه است؛ بيش از هفت هزار دانشجو در هفت دانشكده موجود و يك دانشكده درحال تاسيس آن تحصيل مي كنند و در عرصه هاي مختلف چهره هاي قابلي را وارد حوزه هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي كرده است 
سه راه ضرابخانه، دانشكده علوم اجتماعي: يكي از آخرين هفته هاي سال تحصيلي گذشته بود كه دكتر نجفقلي حبيبي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي براي چندمين بار متوالي پس از تغيير و تحولات اخير رو در روي افكار عمومي دانشجويان دانشگاه قرار مي         گرفت. زمزمه هاي تجميع دانشگاه پراكنده علامه طباطبايي در دهكده المپيك قوت گرفته بود و دانشجويان هراسان پيگير خبرهاي جديد بودند. حرف ها و حديث ها البته هماني بود كه هميشه بود. همه نگران كمبود امكانات، دوري راه و مسايلي از اين قبيل بودند. آنان مي    خواستند انتقال دانشگاه تا زمان ساخت كامل دانشكده ها و فراهم آمدن تمامي امكانات رفاهي به تعويق افتد.
پاسخ آقاي رئيس نيز هماني بود كه هميشه بود؛ دانشجويان تا زماني كه درباره چيزي اطلاع كافي پيدا نكرده  اند، بي   دليل و مدرك حرف نزنند. لحن دانشجويان تغييري نكرده بود. آنان همچنان مانند هميشه جسور، بعضا گستاخ و بسيار آرمانگرايانه حرف مي   زدند اما لحن آقاي رئيس بسيار تغيير كرده بود. دكتر نجفقلي حبيبي، مردي كه هميشه لبخند بر لب داشت حالا بسيار آتشين، صبور و همانند خود دانشجويان حرف مي   زد. آيا اين تغيير لحن از فشارهاي بسيار براي تجميع دانشگاه علامه نشات مي   گرفت؟
بزرگترين دانشگاه علوم انساني خاورميانه 
دانشگاه علامه طباطبايي از لحاظ وسعت و تعداد دانشجو بزرگترين دانشگاه علوم انساني در منطقه خاورميانه است؛ بيش از هفت هزار دانشجو در هفت دانشكده موجود و يك دانشكده درحال تاسيس آن تحصيل مي                  كنند و در عرصه هاي مختلف چهره هاي قابلي را وارد حوزه هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي كرده است. با اين حال به دليل پراكندگي دانشكده هاي آن، آرزوهاي هميشگي دانشگاهيانش اين بوده است كه تمام اعضاي خانواده علامه طباطبايي در يكجا مجتمع شوند. اين پراكندگي ريشه  اي تاريخي دارد: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي موسسه هاي آموزش عالي پراكنده اي در تهران فعاليت داشتند كه توسط اشخاص متعدد و به منظور دستيابي به اهداف مختلف بنا شدند. بعد از انقلاب با ادغام اين موسسات كه جمع شان به 25 موسسه و مركز آموزش عالي مي       رسيد، دو مجتمع علوم انساني و اداري و بازرگاني شكل گرفت و بالاخره در سال 1363 با تصويب شوراي گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالي اين دو مجتمع در هم ادغام شدند و دانشگاه علامه طباطبايي متولد و به جمع ديگر مراكز بزرگ آموزش عالي پيوست.
طي دو دهه گذشته تلاش هاي بسياري صورت گرفت تا پراكندگي ساختماني دانشگاه سروسامان يابد، اما هر بار به شكلي ناتمام ماند.
نخستين رئيسي كه به فكر طرح جامع افتاد
دكتر محسن خليجي اسكويي نخستين رئيس دانشگاه علامه بود كه بعد از جنگ به فكر طرح جامع افتاد. او كه در تاريخ 1/7/68 سرپرستي خود را بر دانشگاه علامه به رياست تبديل كرده بود، مي  خواست دانشگاه علامه از پراكندگي نجات پيدا كند:در حال حاضر دانشگاه ما حدود 32 ساختمان پراكنده در سطح شهر تهران دارد كه نقاط ضعف و مشكلات بسياري را در امر مديريت و ارتباط بين استاد و دانشجو ايجاد كرده و چون برقراري چنين ارتباطي لازمه هر محيط آموزشي است، تصميم گرفته ايم طرح جامعي را براي دانشگاه پياده كنيم...
و براي اين منظور شايد بالغ بر 26 پرونده را براي اجرا در زمينه هاي مختلف بررسي كرده ايم. [بولتن دانشگاه علامه- بهار 1370]
بررسي هاي مختلف دومين رئيس دانشگاه علامه سه سال بعد جواب داد. زميني در مهرشهر كرج تهيه و مراحل ثبتي واگذاري آن انجام شد و در همان زمان دانشگاه براي اينكه زمان را از دست ندهد با مهندسان مشاور خود قراردادي امضا كرد و آنان مشغول مطالعه طرح جامع دانشگاه شدند. چندي بعدمصطفي شريف، معاون اداري ،مالي وقت خبر داد، با توجه به امكانات و اختيارات دانشگاه تا انتهاي برنامه دوم توسعه، بخشي ازاين طرح جامع مورد استفاده قرار مي  گيرد و همانطور كه مي  دانيد اكنون تا پايان برنامه پنج ساله سوم چيزي باقي نمانده است.
تاسيس چرا، انتقال نه 
چهارم آذرماه 1376 دكتر محسن خليجي  جاي خود را به دكتر نجفقلي حبيبي  داد. حبيبي كه آن زمان 56 سال داشت، عزم خود را جزم كرد تا به هر طريق ممكن طرح جامع دانشگاه علامه را در داخل شهر تهران سامان دهد. دكتر حبيبي براي اين منظور دلايل قانع كننده اي داشت: ساختمان هاي دانشگاه تربيت معلم قبل از انقلاب در كرج ساخته و با پيروزي انقلاب تحويل داده شد، ولي تا امروز كه 25 سال از آن زمان مي گذرد، اين دانشگاه نتوانسته است به طور كامل به كرج منتقل شود. بخشي از آن در تهران است و بخشي ديگر در كرج است و همين هزينه هاي سنگيني را چه از لحاظ مادي و چه از لحاظ معنوي و رواني بر دانشگاه، استادان، كاركنان و دانشجويان گذاشته است. من ديدم ساخت يك دانشگاه و تحميل هزينه هاي سنگين آن بر دولت امكان پذير است، اما بعد مواجه مي شويم با مشكلات انتقال. به همين خاطر ما تصميم گرفتيم در داخل همين شهر تهران و حوزه هاي مختلف آن به دنبال زمين بگرديم.
اين جست وجو آغاز شد و نمونه هاي بسياري مورد مطالعه قرار گرفت؛ از زمين نمايشگاه بين المللي تا زندان اوين و زمين هاي اطراف آن. اين ماجرا ادامه داشت تا اينكه اواسط سال 82 هيات دولت با واگذاري ساختمان هاي متروكه دانشگاه تربيت معلم در محل دهكده المپيك به دانشگاه علامه موافقت كرد. بعد از آن طبق اسناد موجود و با مساعدت وزير جهاد كشاورزي و معاونان و مديرانش حدود 50 هكتار زمين هاي متعلق به آن مركز آموزشي كه در اختيار اداره منابع طبيعي باقي مانده بود، به دانشگاه علامه واگذار شد. اما اين مقدار هم براي تاسيس يك دانشگاه كافي نبود. به همين دليل شوراي عالي اداري كشور باز هم پذيرفت تا فضاي سبز بالاي زمين هاي ياد شده نيز به دانشگاه علامه اختصاص يابد. به اين ترتيب نزديك به 90 هكتار زمين در اختيار طرح جامع اين دانشگاه قرار گرفت. مديران علامه با رفع اين مشكل از تيرماه سال جاري تا به حال تمامي تلاش خود را به كار بسته اند كه اين قضيه سامان يابد، اما...
تابلوي جديد و رسمي شدن قضايا
تقاطع بلوار دهكده و بزرگراه همت؛ يكي از آخرين پنج شنبه هاي سال 82 بود كه آقاي خاتمي از دفتر رياست جمهوري به محل جديد احداث دانشگاه علامه آمد تا به يادبود هفته منابع طبيعي درختي بكارد و از منتخبان عرصه زيست محيطي تقدير كند. آن روز تابلو پرديس جديد دانشگاه علامه طباطبايي  را تازه نصب كرده بودند و جعفر توفيقي  وزير علوم به همراه جمعي ديگر از اعضاي هيات دولت در كنار نجفقلي حبيبي حاضر بودند. از آن موقع تاكنون بيش از شش ماه گذشته است اما موانع قبلي همچنان دست از سر دانشگاه برنمي دارد.
دكتر نجفقلي حبيبي مي گويد: اين موانعي كه الان وجود دارد چندتاست، اول اينكه آزادراه تهران - شمال از وسط اين زمين ها مي گذرد. وزارت راه به عنوان كارفرماي اين پروژه بزرگ قصد داشت كه در كنار اين آزادراه، تاسيساتي بين راهي از قبيل هتل، پمپ بنزين، مسجد و ... بنا كند. در اين باره خيلي تلاش شد تا وزارت راه از احداث تاسيسات ياد شده منصرف شود و فقط به خود جاده اكتفا كند.
البته باز هم به خاطر دوربرگردان هايي كه در اين جاده خواهند زد، حدود 20 هكتار از بهترين بخش هاي اين زمين اشغال مي شود. به اين ترتيب دانشگاه دوتكه مي شود، يك قسمت آن در شرق آزادراه و قسمت ديگر در غرب آن. با وجود اين، چون ما ديگر زميني در تهران به دست نخواهيم آورد، مصمم هستيم كه به هر حال در همان جا دانشگاه را مستقر كنيم. همچنين انتظار داريم شهرداري منطقه 22 طرح جامع دانشگاه علامه را در دستور كار خود كار داده و اقدام هاي لازم را براي صدور سريع تر پروانه هاي ساخت و ساز انجام دهد. آنان در عين حال كه لطف داشته و مرتب از انتقال دانشگاه به اين منطقه از تهران اظهار خوشحالي مي كنند، اما كارها كمي كند پيش مي رود و اين تعلل هم به خاطر اتفاق هايي است كه پيش از اين در آنجا افتاده است.
اتفاقي كه دكتر حبيبي از آن صحبت مي كند، از اين قرار است: زمين هاي ياد شده قبل از انقلاب در اختيار سازمان تربيت بدني بوده است كه ظاهرا در اختيار مدرسه عالي ورزش قرار مي گيرد.
مدرسه اي كه پس از انقلاب در دانشگاه علامه طباطبايي ادغام مي  شود و دانشگاه علامه نيز اين زمين ها را به اين اعتبار تصرف مي  كند. اما در اين ميان اتفاق هاي ديگري نيز رخ مي  دهد. سازمان ورزش به اعتبار رابطه قبلي، حدود شش هكتار از اين زمين را به تعاوني مسكن تربيت بدني واگذار مي  كند تا براي كاركنان خانه بسازند. تعاوني مسكن نيز به جاي اين كار همان شش هكتار را يكجا به بخش خصوصي مي  فروشد. يك انبوه ساز و چند تعاوني اين زمين ها را خريده و سپس از شهرداري اجازه ساخت وساز مي  خواهند. شهرداري هم اجازه ساخت 400 واحد مسكوني را صادر كرده و طبق قانون دو سوم از كل زمين چهار هكتار از شش هكتار را براي ارايه خدمات شهري در اختيار مي  گيرد. حالا زمين هايي كه شهرداري اجازه ساخت و ساز براي آنها صادر كرده، درست در جايي است كه قرار است دانشگاه علامه طرح ساخت دانشكده هايش را در آنجا به اجرا بگذارد.
با اين حال نجفقلي حبيبي با توجه به گفت وگوها و مذاكراتي كه با شهرداري تهران و دكتر احمدي نژاد انجام داده، مطمئن است كه اين مشكلات نيز مرتفع مي  شود.
مرحله گذار
مشكلات دانشگاه علامه تنها در تهيه زمين هاي لازم براي انتقال خلاصه نمي  شود، بلكه ساختن و اجراي طرح جامع نيز مشكلات خاص خودش را دارد. دكتر حبيبي  با توجه به تجربه تلخي كه در دانشگاه تربيت مدرس دارددانشگاهي كه بعد از 21 سال هنوز نيمه كاره مانده معتقد است مرحله اول ساخت و ساز بايد در طول سه سال پايان يابد وگرنه مساله آموزش به شدت ضربه مي  بيند: دولت ما را مكلف كرده تا املاك دانشگاه را در داخل تهران بفروشيم و بعد به دهكده المپيك بياييم. قصد اين كار را هم داريم ولي اين به هيچ وجه كافي نيست. ساختن آن همه دانشكده و خوابگاه  و تامين امكانات رفاهي و تاسيسات زيربنايي و آموزشي، پروژه اي عظيم است كه به همت والاي همگان نياز دارد. به همين خاطر دولت مي بايست مقداري كمك  اضطراري به ما بكند.
تنها راه چاره دانشگاه علامه براي انتقال موقت، استفاده از سه ساختمان فعلي و قديمي موجود در آنجاست. مسوولان دانشگاه علامه نيز به همين قضيه مي  انديشند. بر اساس برنامه ريزي هاي قبلي قرار بر اين بود تا با تجهيز اين سه ساختمان، اداره مركزي و دو دانشكده علوم اجتماعي و حقوق تا مهرماه امسال به آنجا منتقل شوند. دانشگاه اين دو دانشكده را مكلف كرده بود تا نيازهاي خدماتي و ميزان فضاهاي آموزشي لازم را به شركت طراح طرف قرارداد دانشگاه اعلام كرده تا آنها بر اساس اين اطلاعات فضاي داخلي اين ساختمان ها را مجددا طراحي كنند. برنامه ريزي مسوولان دانشگاه بدين صورت بود كه ظرف تابستان سال جاري اين ساختمان ها را تجهيز و دانشجويان را از مهرماه به طور موقت بدانجا منتقل كنند، سپس با فروش اين دو دانشكده كه گويا مشتريان پروپا قرصي دارند بقيه دانشكده ها را در دهكده المپيك بسازند.
علاوه بر اين مسوولان دانشگاه قصد داشتند، با تفويض برخي اختيارات اداره مركزي به خود دانشكده ها و نيز كاهش پذيرش ورودي هاي جديد و ارايه خدمات خوابگاهي به آنان كمي از مشكلات انتقال بكاهند. اما مشكلات ديگري از قبيل ادعاي دانشگاه صنعتي شريف مبني بر متعلق بودن مقداري از زمين هاي دهكده المپيك به اين دانشگاه و نيز قرارگرفتن يكي از آن سه ساختمان قديمي در طرح آزاد راه تهران- شمال باعث شد تا هماهنگي هاي لازم براي انتقال موقت دانشگاه به تاخير افتد. با اين حال مسوولان دانشگاه علامه  با توجه به مشكلات و ادعاهايي كه هر روز بر آنان افزوده مي شود، معتقدند براي تثبيت قطعي زمين ها و خوابيده شدن سروصداي تمامي مدعيان جديد و قديم مي  بايست هر چه زودتر اين انتقال موقت صورت بگيرد. از اين رو طبق آخرين خبرها بخش اداري تا پايان مهرماه به طور قطعي در محل جديد خود واقع در دهكده المپيك استقرار پيدا مي  كند. ساختمان جديد اداره مركزي تقريبا آماده شده است اما آماده سازي دو ساختمان ديگر تا بهمن ماه سال جاري به پايان مي  رسد. به نظر مي  آيد اگر شرايط در بين دو ترم تحصيلي مهيا شود، مسوولان دانشگاه، دو دانشكده مذكور را نيز تا پايان سال جاري به آنجا منتقل كنند در غير اين صورت اين انتقال موقت تا سال تحصيلي آتي به تاخير مي  افتد.
يك دانشگاه ماندگار
فارغ از همه مسايل و مشكلاتي كه ذكر آنها رفت، مسوولان دانشگاه علامه طباطبايي فقط به ساختن خشك و خالي چند دانشكده و تشكيل يك دانشگاه مجتمع فكر نمي كنند. آنان آرزوهاي بزرگتري در سر دارند و به اين تغيير محل به چشم يك فرصت طلايي مي نگرند؛ فرصتي كه به واسطه آن هم جايگاه علوم انساني و اجتماعي در كشور مورد بازنگري قرار گيرد و هم يك بناي علمي زيبا و ماندگار برجاي بماند: اين يك فرصت طلايي براي جمهوري اسلامي ايران است كه در فرصتي مثل حالا كه نه جنگ است و نه مشكل خاص ديگري وجود دارد، دانشگاهي با يك معماري خاص ايراني بسازد كه زيبايي هاي هنر معماري ايران را به نمايش بگذارد.
علاوه بر اين دانشگاه علامه در درازمدت برنامه هاي ديگري نيز دارد: در نامه اي كه به دكتر احمدي نژاد شهردار تهران نوشتيم، عنوان كرديم كه طوري برنامه ريزي شود كه به تدريج بتوانيم دهكده المپيك را خريده و آنجا را به يك شهرك دانشگاهي تبديل كنيم. همه كشورها شهرك هاي دانشگاهي خوب و آبرومندي دارند ولي ما در ايران متاسفانه هيچ شهرك دانشگاهي نداريم.
چاره اي جز اين نيست 
ساختمان مركزي دانشگاه استيجاري است. تعدادي از ديگر اموال و ساختمان ها نيز هنوز به طور كامل به دانشگاه واگذار نشده است؛ دانشگاه علامه يك دانگ و نيم دانشكده مديريت را در پايان سال گذشته خريداري كرده است. علاوه بر اين بسياري از ساختمان هاي دانشگاه فرسوده اند و در مقابل اندك زلزله اي فرو مي ريزند. حتي يكي دو تا از دانشكده ها شكستگي كوچكي در زيرسازي خود دارند كه خطرات قابل توجهي را متوجه دانشجويان مي سازد؛ به علاوه بازسازي و نگهداري همين بناهاي فرسوده نيز بسيار هزينه بر و طاقت فرساست و از سوي ديگر امكانات دانشگاه پراكنده است و بعضا بسيار اندك. تمامي اين مسايل راه ديگري را جز تجميع، پيش  روي مسوولان دانشگاه علامه قرار نداده است.
اگر مسوولان پيشين اين دانشگاه اراده اي راسخ داشتند و يا دانشجويان سابق چنين اراده اي را در آنان ايجاد و چنين خواسته اي را از آنان طلب مي كردند، مشكلات كنوني دانشگاه هيچ گاه به وجود نمي آمد. به طور مثال در اوايل تشكيل دانشگاه، پيرامون دانشكده ادبيات و زبان هاي خارجه واقع در سعادت آباد زمين هاي خالي متعددي وجود داشت كه مسوولان وقت مي توانستند با خريد آنها دانشگاه علامه را در يكي از بهترين نقاط شهر تهران تجميع كنند ولي نه چنين اراده اي در مسوولان دانشگاه وجود داشت و نه چنين خواسته اي در ميان دانشجويان.
اكنون چنين اراده اي شكل گرفته است و دهكده المپيك آخرين فرصت طلايي براي برآوردن چنين آرزوي بزرگي در درون شهر تهران است. منطقه 22 تهران از لحاظ اصول شهرسازي استانداردترين منطقه تهران و به گفته دكتر احمدي نژاد تنها اميد توسعه پايدار شهري است. بزرگراه ها و فضاهاي سبز متعدد، امكانات تفريحي و ورزشي بزرگي چون پارك چيتگر و استاديوم آزادي، هواي پاكيزه، كمي عبور و مرور و نبود مشكلات ترافيكي، همه و همه نشانگر مناسب بودن محل فعلي براي انجام چنين خواسته اي است.
به نظر مي رسد، دانشجويان دانشگاه علامه نيز بايد همانند مسوولان به اين فرصت به دست آمده با تامل بيشتري فكر كنند. انتقال و تجميع دانشگاه پراكنده اي چون علامه طباطبايي، مشكلات قابل توجهي را متوجه آنان مي كند اما بايد پذيرفت چاره اي جز اين نيست. بالاخره يك نسل -چه مسوولان و چه دانشجويان - بايد اين مشكلات را تحمل كند تا نسل هاي آتي آسوده تر باشند.

اجتماعي
جمع آوري متكديان 
020565.jpg
ايسنا- رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: كليه دستگاه ها براي اجراي طرح جمع آوري متكديان اعلام آمادگي كرده اند و معطل جلسه هماهنگي استانداري تهران به عنوان رئيس ستاد اجرايي طرح هستند.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به همكاري دستگاه هاي اجرايي مختلف براي اجراي طرح جمع آوري متكديان گفت: كليه دستگاه هاي اجرايي مرتبط اعم از وزارت كشور، قوه قضاييه، سازمان بهزيستي، كميته امداد، وزارت بهداشت، سازمان زندان ها بويژه سازمان مديريت و برنامه ريزي در تخصيص بودجه جاري نگهداري متكديان همكاري بسيار خوبي دارند و از حدود سه ماه قبل هر يك از دستگاه ها در جلسه شوراي اجتماعي استان آمادگي كامل خود را اعلام كردند.
خادم، به سرد شدن هوا و خطر مرگ و مير بي خانمان ها اشاره كرد و به ايسنا گفت: استانداري تهران بايد هر چه سريعتر جلسه هماهنگي را تشكيل دهد تا عمليات اجرايي طرح جمع آوري متكديان آغاز شود.
به گفته وي، مركز نگهداري متكديان واقع در منطقه 18 تهران راه اندازي و تجهيز شده و هم  اكنون براي اجراي طرح آماده فعاليت است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران با بيان اين كه مشكل متكديان، نه فقط جمع آوري بلكه ساماندهي آنهاست، خاطرنشان كرد: متكديان در مركز نگهداري پس از طبقه بندي و شناسايي هويت، ساماندهي مي شوند.
خادم در پايان يادآور شد: شهرداري تهران با همكاري نيروي انتظامي تنها مسووليت جمع آوري متكديان را برعهده دارد و ساماندهي مربوط به دستگاه هاي مرتبط است.

آموزش
نبود دبيرستان و ترك تحصيل 
020559.jpg
گروهي از دانش آموزان دختر روستاي بلوران كوهدشت لرستان به دليل نبود امكان تحصيل در محل سكونت خود توسط اولياي خود از ادامه تحصيل منع شدند. اولياي دانش آموزان علت جلوگيري از ادامه تحصيل فرزندان خود را نبود دبيرستان در روستاي بلوران و ناامني مسير تردد به ديگر روستاهاي همجوار عنوان مي كنند.
آنان خواهان تاسيس يك دبيرستان در روستاي خود هستند، تا دانش آموزان اين روستا براي ادامه تحصيل ناچار نباشند به روستاهاي همجوار بروند.
يكي از اهالي اين روستا گفت: او به دليل شرايط فرهنگي و سنتي حاكم بر منطقه حاضر نيست به فرزند دخترش اجازه تحصيل در دبيرستان هاي ديگر روستاها را بدهد.
ميرزا بازوند افزود كه به همين دليل از آغاز سال تحصيلي جديد از ادامه تحصيل فرزندش جلوگيري كرده است.
وي اظهار داشت: تعداد زيادي از اولياي دانش آموزان اين روستا به همين دليل فرزندان دختر خود را از تحصيل بازداشته اند.
برخي اهالي روستاي بلوران كوهدشت خواستار توجه جدي مسوولان آموزش و پرورش لرستان به فراهم كردن شرايط تحصيل براي دانش آموزان اين روستا شدند و گفتند: تا زماني كه دبيرستان دخترانه روستا راه اندازي نشود اجازه نخواهند داد كه فرزندانشان به كلاس هاي درس در ديگر روستاها بروند. مدير آموزش و پرورش شهرستان كوهدشت ضمن تاييد اين خبر گفت: در سال تحصيلي جديد روستاي بلوران تنها روستاي اين شهرستان است كه به دليل به حد نصاب نرسيدن تعداد دانش آموزان آن با مشكل روبه رو شده است.
وي خاطرنشان كرد: براي تشكيل هر كلاس درس بايد 15 نفر و براي راه اندازي دبيرستان بايد تعداد دانش آموزان بيشتر از 90 نفر باشد.

مردم
ارزيابي با نمره
020571.jpg
بسياري معتقدند ارزيابي دانش آموزان به صرف نمره آخر ترم ناعادلانه است و علاوه بر اينكه نشان دهنده جايگاه واقعي علمي دانش آموز نيست، بلكه اثرات فراواني در روح وروان دانش آموز نيز خواهد گذاشت. خيلي از اوليا گرچه آن جور كه بايد، شايد از طرح ارزشيابي توصيفي دانش آموزان اطلاع دقيقي ندارند، اما از آنجايي كه اكثر ما دل خوشي از نمره نداشته ايم بدمان نمي آيد آن عذابي كه ما در مدرسه متحمل شده ايم لااقل بچه هاي ما متحمل نشوند.
براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش و تغيير مقياس كمي 20-5 به مقياس كيفي ارزشيابي توصيفي با توجه به رويكردهاي نوين در فرآيند ياددهي و يادگيري و شيوه هاي اثر بخشي ارزشيابي به صورت آزمايشي در دوره ابتدايي اجرا مي شود.
ارزشيابي توصيفي و تشريح جريان پيشرفت تحصيلي، تربيتي و عملكرد دانش آموزان براي اصلاح روند ياددهي- يادگيري در كلاس درس انجام مي شود.
ارتقاي سطح بهداشت رواني از طريق كاهش نقش ارزشيابي پاياني و مقياس كمي در سرنوشت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان و توجه به حيطه هاي مختلف شخصيت دانش آموز در ابعاد عاطفي، اجتماعي، جسماني و سطوح بالاي حيطه شناختي از اهداف اين طرح است. ارزشيابي در دوره ابتدايي در طول سال تحصيلي به طور پيوسته با استفاده از روش هاي فرآيندي و عملكردي و ابزارهايي مانند پوشه كار، سياهه رفتاري آزمون ها و تكاليف درسي، برگ ثبت مشاهدات و فعاليت هاي داخل وخارج از كلاس انجام مي گيرد.

مدرسه
دختران به مدارس بزرگسال ها نروند
020568.jpg
هر وقت از مدرسه خبري روي آنتن مي رود، اغلب يك سر ماجرا در كمبود كلاس هاي درسي و كمبود مدرسه است. اما اين بار ماجراي تحصيل دختران در مدارس بزرگسال ها مطرح است. برخي از دختران بعد از چند بار مردود شدن شرايط تحصيل در مدارس روزانه را از دست مي دهند و به مدارس بزرگسال ها منتقل مي شوند. قرار است تسهيلاتي فراهم آيد تا اين دخترها بتوانند در مدراس روزانه ادامه تحصيل دهند.دبير شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: براساس بررسي هاي انجام شده در كميسيون معين، تسهيلات لازم براي ادامه تحصيل دختران در مدارس روزانه فراهم شده است ودر اين راستا از فرستادن دانش آموزان دختر به مدارس بزرگسال هاتا حد امكان خودداري مي شود.مهندس مهدي نويد اد هم افزود: با توجه به قوانين موجود، افرادي كه شرايط تحصيل در مدارس روزانه را از دست بدهند، به مدارس بزرگسال هامنتقل خواهند شد كه براساس تصميم هاي اخير، براي دختران تسهيلات بيشتري براي تحصيل در مدارس روزانه، فراهم شده است. وي افزود: حداكثر سن، براي تحصيل در پايه هاي اول، دوم و سوم دبيرستان در دوره روزانه به ترتيب 18۱۹، و 20 سال است كه اگر دانش آموزي اين شرايط را از دست بدهد، به مدرسه بزرگسال ها منتقل خواهد شد.به گفته وي براساس تصميمات اخير، اگر دانش آموزان دختر شرايط سني را از دست داده باشند، شرايط آنها در كميسيون معين بررسي مي شود و در صورت وضعيت مناسب تحصيلي و با تصويب اين كميسيون، به مدارس روزانه فرستاده مي  شوند. دبير شوراي عالي آموزش و پرورش تصريح كرد: در حالت كلي اگر دانش آموزي شرايط سني را از دست نداده و به خاطر وضعيت بد تحصيلي به مدرسه بزرگسال هافرستاده شده باشد، مي تواند با جبران نمرات خود به مدرسه روزانه بازگردد.

خارجي
ات ساين 
020550.jpg
علاقه مفرط چيني ها به اينترنت آنها را دچار اينترنت زدگي كرده است، طوريكه يك پدر چيني قصد دارد تا نام فرزندش را يك نماد اينترنتي بگذارد. مقامات چيني هم با درخواست پدري كه در نظر دارد تا نام فرزندش را ات ساين بگذارد، مخالفت كردند.
ات ساين يكي از نمادهاي اينترنتي است و در اكثر آدرس هاي اينترنتي مورد استفاده قرار مي گيرد.
البته اين پدر معتقد است ات ساين كلمه اي مرسوم براي مردم چين محسوب مي شود. جالب اينجاست كه اينترنت اين روزها بسيار در كشور چين شيوع پيدا كرده است و زندگي چيني ها را متحول كرده است. آمار مركز اطلاعات شبكه اينترنت چين نشان مي دهد، تا نيمه نخست سال جاري شمار كاربران اينترنت اين كشور به 87 ميليون نفر رسيده و چين مقام دوم جهان را پس از آمريكا در اين زمينه به دست آورد.
شمار كاربران اينترنت چين اكنون معادل 6/6 درصد مجموع جمعيت يك ميليارد و 305 ميليون نفري اين كشور است.
شهروندان اين كشور زماني براي لقمه اي نان از پاي نمي نشستند، اما در حال حاضر گروه وسيعي از آنان از تسهيلات شبكه جهاني اينترنت استفاده كرده و حتي براي خريد نيز از خانه خارج نمي شوند.
خب، با اين هجوم اينترنت در اركان زندگي چيني ها، غير معقول نيست كه پدري تصميم بگيرد اسم فرزندش را ات ساين بگذارد، اما ما كه نفهميديم ات ساين اسم دخترانه است يا پسرانه.

كودك
هديه از بهترين پدربزرگ دنيا
020553.jpg
چندي پيش بود كه استاد محمود فرشچيان به عنوان بهترين پدربزرگ دنيا انتخاب شد. اين ابتكار بچه هاي زنجاني بود كه در يك فراخوان از تمام بچه هاي دنيا توسط اينترنت تصميم گرفتند تا بهترين پدربزرگ يا مادربزرگ دنيا را انتخاب كنند. حالا فرشچيان براي پاره اي از فعاليت ها در خارج از ايران است و تا اواخر آبان ماه كه او به ايران باز مي گردد جشن بهترين پدربزرگ دنيا با حضور او در زنجان برگزار خواهد شد.
حسن پيري، دبير جشنواره مهربان ترين ها هم خبر از دعوت از 100 عروس و داماد در اين جشن داد و گفت: قصد داريم تا در اين جشن 100 عروس و داماد را دعوت كنيم تا از بهترين پدربزرگ دنيا هديه بگيرند.
به گفته وي احتمالا اين جشن در اواخر آبان ماه برگزار خواهد شد. بچه هاي زنجاني چندي پيش از طريق يك فراخوان اينترنتي درصدد تشكيل پارلمان جهاني پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برآمدند.
مهربان ترين پدربزرگ و مادربزرگ هر كشور عضو اين پارلمان خواهد بود.
دبير اين جشنواره گفت: اين پارلمان تا يك سال بعد تشكيل خواهد شد.
در انتخاب بهترين پدربزرگ و مادربزرگ دنيا بيش از يك ميليون كودك از سراسر جهان شركت كردند.

اقتصاد
جايگاه هاي سوخت گاز بيشتر مي شود
020547.jpg
تب تشويق شهروندان به استفاده از سوخت گاز مايع فشرده روز به روز بالاتر مي رود. اين سوخت سازگار با محيط زيست كه استفاده از آن در بين خودروهاي حمل و نقل عمومي رايج شده است، از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت براي تمام خودروها توصيه مي شود. اين سازمان چندي است كه صاحبان وانت بارهاي كرايه را هم تشويق مي كند تا با استفاده از تخفيفات در نظر گرفته شده در نصب تجهيزات، بهره گيري و خودروي خود را به سوخت CNG مجهز كنند. اما كاربرد گسترده اين سوخت در شهري چون تهران، نياز به جايگاه هاي سوخت رساني بيشتري دارد.
مسوول هماهنگي طرح سي ان جي شهرداري تهران اعلام كرد كه جايگاه هاي سوخت رساني از اين پس به صورت دومنظوره گاز و بنزين ساخته مي شوند. مهدي حريري با تاكيد بر اينكه از اين جايگاه ها علاوه بر خودروهاي بنزين سوز وسايل گازسوز نيز مي توانند سوخت گيري كنند، گفت: شهرداري تهران درصدد تهيه طرح جامع تعيين محل هاي احداث جايگا ه هاي سوخت رساني در تهران است و در حال حاضر توسعه جايگاه هاي گاز طبيعي نسبت به بنزين در اولويت قرار دارند.

رفاه
هزينه درمان معتادان 40 ميليارد تومان 
020562.jpg
اگر نگاه به معتادان به منزله نگاه به يك بيمار باشد، قطعا درمان در اولويت قرار خواهد گرفت. دكتر علي هاشمي، جانشين رئيس جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اختصاص 40 ميليارد تومان به درمان، بازتواني و كاهش آسيب 5/7 درصد معتادان جامعه براي سال۸۴ در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر به تصويب رياست جمهوري و رئيس ستاد رسيد.هاشمي گفت: مقايسه عملكرد تطبيقي 7 ساله دوره فعلي رياست جمهوري در مقايسه با دوره قبل نشان دهنده رشد 69 تا 482 درصدي مقابله با عرضه مواد مخدر، رشد 120 تا 600 درصدي كاهش تقاضا به خصوص در 3 ساله اخير در مقايسه با دوره قبل، رشد 78 درصدي كشفيات مواد مخدر، رشد 4/30 درصدي اشرار كشته شده و كاهش 30 درصدي شهدا به معناي حرفه اي شدن روند مقابله با مواد مخدر بوده است.وي با اشاره به اينكه اقدامات تخصيصي به دستگاه هاي درماني از 5 درصد قبل از سال 80 به 15 درصد در دو سال اخير افزايش يافته است، تصريح كرد: با توجه به ضرورت ساماندهي معتادان خياباني و محدوديت ظرفيت زندان ها و نيز مراكز درماني و آمارهاي موجود مبني بر اينكه حداقل 57 درصد موارد ايدز ناشي از استفاده از سرنگ مشترك، خدمات كاهش آسيب شامل راه اندازي كلينيك هاي مثلثي خدمات همزمان ايدز، اعتياد، بيماري هاي مقاربتي، مركز گذري DIC، برنامه هاي ارايه سرنگ و لوازم بهداشتي و فعال سازي سازمان هاي غيردولتي در اين زمينه به همراه توسعه شيوه هاي نوين درمان دارويي و غيردارويي از 2 سال پيش راه اندازي شده است. وي چرخش نگاه به معتادان از كيفرمدار به درمان مدار را از جمله اصلاحات پيش بيني شده در قانون مبارزه با مواد مخدر عنوان كرد و افزود: نامتناسب بودن جرم و مجازات معتادان، فقدان مقررات لازم در زمينه جلوگيري از طرق تطهير درآمدهاي نامشروع در كشور قبل از كشف جرم و شروع تحقيقات قضائي، ابهام در خصوص امكان كشت خشخاش براي مصارف دارويي و صنعتي و ابهام در زمينه تامين امكانات مالي مبارزه و عدم شفافيت در بودجه و هزينه ها از جمله ايرادات قانون فعلي بوده كه در قانون پيشنهادي جديد اصلاح شده است.

ورود شهرداري دانمارك با اينترنت به خانه هاي مردم
020574.jpg
با گسترش جامعه شهري و افزايش جمعيت مسلما ابعاد شهرها روز به روز بزرگتر مي شود، بعضا گستردگي كالبدي شهرهاي دنيا به ويژه كلانشهرها به قدري است كه دسترسي و سركشي به تمام نقاط شهري گاهي چند روز طول مي كشد.
شهرداري ها با توجه به ماهيت وظايف خود هر از چند گاهي نياز به ارتباط مستقيم با شهروندان داشته و چگونگي عملكرد خود در آينده و چند و چون انجام وظايف خود در گذشته را از مردم طي يك نظرسنجي پرس و جو مي كنند. حال با توجه به توسعه كالبدي و جمعيتي شهرهاي دنيا، انجام نظر سنجي هايي كه تقريبا بتواند طيف وسيعي از شهروندان را شامل شود دشوار به نظر مي رسد. زيرا مسوولان و كارشناسان مديريت شهري براي انجام نظرسنجي مي بايد به تمام نقاط شهر سركشي كرده و نظر شهروندان را نسبت به پروژه هاي آينده يا كاركرد گذشته شهرداري جويا شوند. انجمن حكومت محلي شهرهاي دانمارك به همين منظور اقدام به گسترش ارتباطات با شهروندان از طريق اينترنت كرده  و با استفاده از فن آوري ارتباطات در ارتباط با انجام پروژه هاي شهري و اطلاع از چگونگي عملكرد مديريت شهرهاي اين كشور با شهروندان ارتباط برقرار مي كند.
همچنين در همين راستا شهرداري هاي شهرهاي كشور دانمارك براي ارتباط برقرار كردن با شهروندان از اينترنت استفاده مي كنند و از اين طريق اكثر آمارها و اطلاعات رسمي شهرداري در منازل شهروندان بهتر مي شود. به طور مثال مديريت شهري در اكثر شهرهاي دانمارك براي اطلاع از مطلوبيت انجام يك پروژه خاص با ارسال فرم نظرسنجي از طريق Homepage به كامپيوترهاي خانگي از نظر مردم در اين زمينه مطلع مي شود.
ماهيت پرسشنامه ها نيز نقش مهمي در جلب توجه شهروندان در اين مشاركت اينترنتي دارد ، به طوريكه به هنگام طرح سوالات و چگونگي قرارگرفتن آنها در صفحات Homepage كارشناسان فن آوري اطلاعات وقت بسياري را به كار مي بردند.
معمولا پرسشنامه ها، ساختاري بسيار ساده داشته و جملات نيز بسيار ساده و روان هستند، به طوريكه اكثريت شهروندان به راحتي از محتواي پرسشنامه  اطلاع پيدا مي كنند. پاسخ دهي به سوالات پرسشنامه ها نيز بسيار راحت است و به هنگام پاسخگويي شهروندان به سوالات از طريق كامپيوتر، پاسخ دهنده دچار مشكل نمي شود، حتي اگر از نظر سني در شرايط ايده آلي به سر نبرد. شهرداري هاي دانمارك با عملي ساختن ارتباط با شهروندان از طريق اينترنت توانسته اند در مدت كوتاهي با طيف وسيعي از شهروندان ارتباط برقرار كرده و از نظرات آنها در ارتباط با كاركرد مديريت شهري مطلع شوند، همچنين مديران شهر با استفاده از همين مكانيسم از شهروندان به عنوان بازرسان عملكرد نهادها و پرسنل زير مجموعه خود استفاده كرده و چگونگي عملكرد كارمندان و كارشناسان شهرداري را از شهروندان جويا مي شوند. مسلما افزايش خانواده هايي كه به اينترنت دستيابي پيدا مي كنند موفقيت طرح ارتباط با شهروندان از طريق اينترنت را دو چندان خواهد ساخت.

تلاش دولت ايالتي كاليفرنيا براي كاهش دماي زمين
فعاليت كارخانه هاي صنعتي، افزايش جمعيت و متعاقب آن ترافيك سنگين ناشي از تردد بيش از حد خودروها در شهرها، جامعه جهاني را با خطرات جدي مواجه ساخته است. آلودگي هاي منابع زميني و زيرزميني وجود فلزات سنگين سرطانزا در آب هاي جاري و بافت هاي گياهان حاكي از آلودگي خطرآفرين محيط زيست براي موجودات دارد. وجود آلاينده هاي فراوان در هوا نه تنها باعث آلودگي مرگ آور هوا شده ، بلكه با سنگين ساختن اتمسفر، گرماي خارج از استاندارد هوا را نيز موجب شده است. افزايش روز افزون دماي كره زمين وتخريب لايه ازن از جمله پديده هايي است كه نگراني هميشگي حكومت هاي محلي در تمام شهرهاي جهان را در پي داشته است. حكومت محلي ايالت كاليفرنيا در پي افزايش و آلودگي هوا و گرماي شهرهاي اين ايالت اقدام به اجراي طرحي ضربتي براي كاهش آلودگي هواي شهرهاي اين ايالت كرده است. به همين منظور، حكومت محلي با دعوت صاحبنظران وكارشناسان محيط زيست و همچنين مقامات دولتي مسوول در كميته برنامه ريزي سعي در تدوين برنامه اي كلي و چند مرحله اي براي كاهش آلودگي و دماي ايالت كاليفرنيا داشته است. كارايي و قابل اجرا بودن برنامه تدوين شده از مهمترين مسايلي است كه حكومت محلي ايالت كاليفرنيا روي آن تاكيد كرده و در همين راستا با دعوت از مديران كارخانه هاي اتومبيل سازي نيسان و هوندا در كميته برنامه ريزي از آنها خواسته است تا طرح هاي جديدي را براي كاهش آلوده سازي خودروهاي اين كارخانه ها به اجرا در آورند.
در خصوص كاهش آلودگي هوا و جلوگيري از افزايش گرماي ايالت كاليفرنيا ، حكومت اين ايالت با هماهنگي ساير نهادهاي قانونگذاري دولتي و با كمك فرمانداري اقدام به تدوين قوانيني كرده است كه در صورت عملي شدن آن مي توان به كاهش آلودگي هواي اين ناحيه به ميزان۳۰ درصد تا سال 2016 ميلادي خوشبين بود. انجمن حكومت هاي محلي ايالت كاليفرنيا بر اين باور است كه در صورت تحقق اهداف اين انجمن در كاهش آلودگي هوا و جلوگيري از افزايش تدريجي دماي ايالت كاليفرنيا ساير ايالت هاي كشور آمريكا نيز از اين طرح ها استقبال كرده و با تحقق اين امر مي توان گام موثري در جلوگيري از افزايش تدريجي  دماي جهاني زمين بر داشت. در اين خصوص مديران كارخانه هاي هوندا و نيسان نيز متعهد شده اند تا كوشش خود را براي طراحي خودروهايي با كمترين آلايندگي زيست محيطي دو چندان سازند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |