چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۱
چند پيشنهاد قابل حصول
بعد از افطار، چراخانه نشيني؟
شايد در روزهاي ابتدايي رمضان وفق يافتن با اين شرايط ويژه كار آساني نباشد، اما وقتي چنين اتفاقي بيفتد ديگر تمام شدن ماه رمضان را چاره اي نيست 
020649.jpg
يك ليوان چاي ،زولبيا و باميه و افطار؛ اين فقط آغاز رمضان است.
مسعود مير
رمضان هنوز هفت روزه نشده است، ولي از همان روز اول، روز را به دو قسمت تقسيم كرد. اذان صبح كه شنيده مي شود ميهماني آغاز مي شود و تا اذان مغرب ادامه دارد. اين قسمت اول روز است. بعد از سحري يكي دو ساعت وقت است تا روز كاري آغاز شود، بعضي ها ترجيح مي دهند كه در اين مدت استراحت كنند و البته بعضي ها در اين وقت با خواب بيگانه اند. دعا، قرآن، انجام كارهاي عقب افتاده كه به علت خستگي شب هاي قبل روي هم انبار شده است و البته بهترين فرصت براي درسخوان ها و اهالي كتاب. صبح زود يكي از بهترين زمان هاي يادگيري است و شايد به همين دليل است كه پشت كنكوري ها براي اين ساعت صبح برنامه  هاي ويژه اي دارند كه مطالعه دروس تخصصي و حفظ كردني و مرور نكته هاي مهم درس از جمله آنهاست. كتابخوان ها هم در اين لحظات زماني پيدا مي كنند تا قبل از شروع كارهاي روزمره و ترك خانه كتاب هايشان را تورق كنند.
خورشيد كه ادعاي شب را باطل كرد، زندگي روزمره آغاز مي شود. ترافيك، دود، كار، خستگي تا اذان مغرب و ...
قسمت دوم روز از دل دقايق پر از ازدحام و شلوغي  زاده مي شود، ولي وقتي آغاز مي شود با آرامشش خستگي بخش اول را از تن به در مي كند. برعكس روزهاي معمولي سال كه با تاريك شدن هوا كم كم پودر ركود در خيابان ها پاشيده مي شود در ايام ماه رمضان داستان به گونه اي ديگر است.
بعد از افطار و كمي استراحت تازه ماجرا آ غاز مي شود. اگر از آن دسته افرادي باشيد كه بعد از اذان مغرب خانه نشيني اختيار نكنيد رنگ وبوي تازه شهر را حس مي كنيد.
خوردني: در ايام رمضان و بعد از افطار دربند حال و هواي ديگري دارد. مغازه هايي كه تا اذان نيمه تعطيل بوده اند از حالا جان گرفته اند و اين موضوع را با لامپ هاي چند 100 وات و ويترين هاي خوشمزه جلوي مغازه به اثبات مي رسانند. هله هوله هاي دربند بعد از افطار اگر هيچ اهميتي نداشته باشند اين حسن را دارند كه تا رسيدن به ميدان تجريش شما را شارژ مي كنند. به غير از اينها آش رشته هايي هم كه از صبح زود در ديگ هاي بزرگ قل خورده اند را هم نمي توان فراموش كرد.
هواي خنك دربند و خيابان هاي خلوت آن هميشه اين حس را تقويت مي كند كه يك بعدازظهر پاييزي را در اين منطقه پاي پياده بگذرانيد. براي روزه داران اينجا بهشت افطاري ها است. اما يكي ديگر از مغازه هايي كه با اذان ،  كار خود را هماهنگ مي كنند كله پزي هاي شهر هستند. از اذان مغرب تا اذان صبح حول و حوش 12 ساعت وقت داريد كه اگر اهل خوردن كله پاچه و تريد هستيد خودتان را بسازيد! برنامه كاري كله پزي ها هم دستخوش تغيير شده و به جاي اينكه كله هاي شب پخته را صبح ميل كنيد مي توانيد خوراك لذيذ! صبح پخته شده را از بعد افطار تناول فرماييد.
تفريح: اگر شما هم از دسته افرادي هستيد كه معتقدند با زبان روزه اين طرف و آن طرف رفتن، هم مشكل است و هم لذت خاصي ندارد نويد شب هاي طولاني را بهتان مي دهيم.
اگر اهل سينما هستيد مي توانيد بعد از افطار تا نيمه شب در يكي از سانس هاي فوق العاده سينماهاي شهر به تماشاي فيلم دلخواهتان بنشينيد. البته با توجه به وضعيت اكران فيلم ها در رمضان بايد در انتخاب فيلم ها نهايت دقت خود را به خرج دهيد تا مبادا بعد از ديدن يك فيلم ضعيف، علاوه بر خرد شدن اعصابتان چند ساعت از وقت با ارزشي كه در بي رمق ترين حالت مي توانستيد استراحت كنيد را هدر داده باشيد.
اما به غير از سينماها در اين ايام بسياري از كلوپ هاي ورزشي هم فعال مي شوند. بيليارد، بولينگ، فوتبال دستي و حتي بازي هاي رايانه اي تا آخرين ساعات شب پذيراي شما هستند.
اما در اين ميان استخرهاي سرپوشيده بالاترين آمار استقبال را به خود اختصاص داده اند. با اينكه اكثر استخرها در طول روز هم باز هستند، اما با توجه به شرايط دشوار حفظ مراتب روزه در هنگام شنا شب ها بهترين وقت براي رفتن به استخر است. يكي دو ساعت بعد از افطار تا سحر، رفتن به سونا و استخر يكي از بهترين تفريح هاي بعضي از پايتخت نشين ها است، به ويژه آنهايي كه با كم خوابي مشكل خاصي ندارند. البته اين موضوع باعث تغيير قيمت هاي اين تفرجگاه هاي شبانه هم شده است، ولي لذت آبتني و ماساژ ، سونا و جكوزي كار خودش را مي كند.
شايد در روزهاي ابتدايي رمضان وفق يافتن با اين شرايط ويژه كار آساني نباشد، اما وقتي چنين اتفاقي بيفتد ديگر تمام شدن ماه رمضان را چاره اي نيست.
اگر برنامه روزانه تان قسمت دومش را كمي تغيير بدهيد بد نمي شود؛ تنوع لازم است.

امروز
همه چيز تمام شد
020652.jpg
همه چيز تمام شد. اگر روزي كه شروع شد فكر اينجا را هم مي كردي حالا اينقدر اذيت نمي شدي. روز اول گفتي اگر حرف بزني اتفاق خوبي نمي افتد، شايد هم خجالت كشيدي يا ترجيح دادي كه خودت با همه چيز بسازي. بازهم كوله بار سختي ها و غم ها را انداختي روي دوش خودت و سربالايي را نفس نفس طي كردي. حالا كه سربالايي تمام شده مي بيني آن چيزي كه مي خواستي ديده نمي شود. اصلا آن چيزي كه تو مي خواستي نبوده كه حالا براي نرسيدن به آن افسوس مي خوري، همه چيز تمام شد، اما كار ما هم ايستادن نيست، عادت داريم وقتي به صفر مي رسيم دوباره براي خودمان آرمان درست كنيم و دوباره تنهايي و كوله بار سنگين غصه و سربالايي، اين وسط يك چيز باقي مي ماند كه مي شود انرژي حركت دوباره. حس به دست آوردن يك تجربه جديد و اينكه مي توان يكجور ديگر هم دنيا را ديد. در بدترين شرايط هم آدم هايي براي دوست داشتن، گو ش هايي براي شنيدن حرف هاي تنهايي است و نگاه  هايي براي عشق ورزيدن بهشان وجود دارد و همين ها شده توشه سفر. اول ستون را بخوانيد، همه چيز تمام شد. اين همه چيز، همه چيزها نيست اگر بتوانيم در سربالايي ها هم تحمل كنيم. اگر با گلوي پاره و آغشته به خون در يك دشت تنهاي تنها جان مي كني سرت را بلند كن و به هر زحمت كه شده او را ببين. فقط به خاطر همين كوزه به سرهاي دوست داشتني است كه نبايد زندگي، بايد مي شود.

پرده
قطار كودكي در ايستگاه سينما
قطار كودكي به پرده رسيد. اين روزها اگر خواستيد فرزندانتان را خوشحال كنيد، بايد سري به يكي از سينماهاي كانون، فلسطين، جي، ناهيد يا نور بزنيد.فيلم سينمايي قطار كودكي ساخته سيروس حسن پور است. اين فيلم در سال 1381 ساخته شده و داستان دو كودك روستايي است كه براي شركت در مسابقه روزنامه ديواري مدرسه و عكس گرفتن از ريزعلي خواجوي دهقان فداكار، راهي سفر مي شوند.
قطار كودكي، با هماهنگي وزارت آموزش و پرورش در همه سينماها به صورت نيم بها براي دانش آموزان نمايش داده مي شود.
خبر بعدي در اين ستون به قلب هاي ناآرام مربوط مي شود. نگران نشويد، اين فقط عنوان فيلمي است كه به كارگرداني و تهيه كنندگي مجيد مظفري و اميدنجيب زاده ساخته شده. قلب هاي ناآرام از 26 مهر در سينما خانوادگي فرهنگسراي خانواده اكران شده و شما تا 7 آبان فرصت داريد كه اين فيلم را در فرهنگسراي خانواده تماشا كنيد. سانس هاي نمايش قلب هاي ناآرام 14۱۸،۱۶، و 20 است. نشاني فرهنگسراي خانواده: خيابان نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان.

جعبه
ميلان ميزبان بارسا
صبح امروز را مي توانيد با تكرار سريال هاي افطار آغاز كنيد. كمكم كن ساعت 30:9 از شبكه 2 پخش مي شود، 30:10 مي توانيد سريال اگه بابام زنده بود را از شبكه اول ببينيد. ماموران پرونده هاي راكد 40:13 پخش مي شود، از شبكه سوم. سريال آتش جاودان ساعت 15:15 از شبكه تهران پخش مي شود. البته بعد از ماموران پرونده هاي راكد مي توانيد تكرار سريال خانه  بدوش را تماشا كنيد از همان شبكه. برنامه هاي افطار هم به ترتيب بعد از اذان مغرب كه زمان آن ساعت 40:17 است پخش خواهد شد. باجناق ها امشب ساعت 20 از شبكه تهران پخش خو اهد شد. قسمت آخر خانه اي در تاريكي را 15:20 مي توانيد تماشا كنيد ،از شبكه سوم. رسم شيدايي هم مطابق چهارشنبه ها ساعت 21 از شبكه دوم پخش مي شود. كمربندها را ببنديد ساعت 15:21 از شبكه سوم پخش خواهد شد. از سري مسابقات جام قهرمانان اروپا امروز 8 ديدار ديگر انجام مي شود كه در مهمترين مسابقه، ميلان در سنسيرو ميزبان بارسلون خواهد بود. ساعت آغاز اين مسابقه هم 15:22 است. تكرار سريال پليس دريايي را هم مي توانيد ساعت 23 از شبكه سوم ببينيد.

هوا
تضاد زيبا
دنبال يك جايي هستيد كه آفتاب باشد و شما آنجا چند لحظه اي را از گرماي آفتاب لذت ببريد. ديگري كسي در ايستگاه اتوبوس ها دنبال سقفي نيست كه از آفتاب فرار كند. كسي ديگر به هنگام ظهر پرده اتاقش را نمي كشد و اين يعني يك تضاد. همين تضادهاست كه تفاوت بين فصل ها را زيبا مي كند. اما دريغ كه از باران خبري نيست. حالا همه در حسرت يك قطره باران چشم به آسمان دوخته ايم تا شايد فضاي پاييزي ما را پاييزي تر كند. هوا هم كه سرد شده و حالا همه چيز از يك پاييز دوست داشتني داريم، الا باران.
امروز هواي تهران مثل ديروز تقريبا خنك است. 22 درجه بالاي صفر اين هوا را داشته باشيد و اختلاف 10 درجه اي را نيز با آن محاسبه كنيد تا به دماي 12 درجه برسيد كه هواي تهران خواهد بود، در خنك ترين ساعات امروز.
در اين هواي خنك مي توانيد كارهاي مختلفي انجام دهيد. مثلا  يك پياده روي جذاب و پر كردن ريه ها از هواي خوب، پرسه در شهر و چشم دوختن به آخرين برگ هاي سبز يا گذراندن يك روز پاييزي كنار يك دوست. اما نه، از همه بهتر دعا براي باران است!

سايت
پرونده
سايت خبري WWW.DANANEWS.COM با اهداف خبر رساني در زمينه حوادث، فرهنگي، ورزشي و اجتماعي راه اندازي شد. اين سايت علاوه بر اخبار فوق الذكر در زمينه حوادث اجتماعي به صورت كارشناسانه و ريشه اي برخورد مي كند و براي آن پرونده باز مي كند كه اكثر مسايل كارشناسي شده در آرشيو اين سايت موجود است و كاربران مي توانند با مراجعه به اين سايت و آرشيو آن از اين پرونده ها استفاده كنند. حسن ضابطي، سردبير اين سايت با جمع آوري يك تيم مطبوعاتي به دنبال راهكارهاي جديدي در زمينه خبررساني اينترنتي است. براي استفاده از اين سايت كافي است روي آدرس DANANEWS كليك كرده و از آن استفاده كنيد.
احتمالا  خيلي از مردم دوست دارند در زمان وقوع حوادث اجتماعي، اطلا عات بيشتري از اين اتفاقات به دست بياورند. در واقع اين سايت امكان دسترسي به مراحل بعد از خبر را برايتان فراهم مي كند. مسايلي كه ريشه در اجتماع دارند، از ديدگاه كارشناسان بررسي مي شود و شما مي توانيد با مطالعه اين پرونده ها، تحليل مناسبي از وضعيت جامعه داشته باشيد.

فرهنگ
ويژه رمضان 
برنامه هاي ماه رمضان، ستون فرهنگ را تحت تاثير قرار داده. اين روزها فرهنگسراهاي مختلف برنامه هاي متنوعي براي اين ماه در نظر گرفته اند، از جنوب تهران شروع مي كنيم. منطقه جنوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همزمان با آغاز ماه رمضان، بيش از 300 برنامه فرهنگي و هنري تدارك ديده. برنامه هاي ويژه ماه رمضان شامل برنامه هاي فرهنگي، اجتماعي و ورزشي است. براي استفاده از اين برنامه ها مي توانيد به فرهنگسراهاي اقوام، انقلاب، بهمن، 7 و ورزش و همچنين خانه هاي فرهنگ ابوسعيد، شيخ هادي، دولت آباد، خزانه، كوشا و سلمان فارسي مراجعه كنيد.
خانه فرهنگ فدك هم در ماه رمضان برنامه اي دارد با عنوان نكته هاي باريكتر از مو كه به داستان هاي قرآني مي پردازد. فرهنگسراي دانشجو هم اقدام به برگزاري جلسه هاي ختم قرآن كرده است. شما مي توانيد براي حضور در اين جلسه ها و قرائت روزانه يك جزء قرآن، همه روزه از ساعت 30:10 به نشاني: خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان 21، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنيد.

صحنه
اولين جشنواره نمايشنامه خواني 
اولين جشنواره سراسري نمايشنامه خواني موضوعي در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران از 26 دي ماه تا اول بهمن برپا مي شود.دبير جشنواره سراسري نمايشنامه خواني موضوعي مي گويد: پيشترها نمايشنامه خواني تنها در حد محك زدن ظرفيت اجرايي متون و رفع نقايص كار پيش از اجرا مورد توجه بود. چندي است نمايشنامه خواني، هم به جهت سادگي اجرا و هم به جهت جذابيت هاي خاص خود، ديگر از عرصه آزمون و خطا به در آمده و به شكلي از اشكال تئاتر، مخاطبان ويژه خويش را پيدا كرده است.پس از تجربه اي متعدد و پراكنده نمايشنامه خواني در اماكن هنري مختلف، زمان آن فرا رسيده تا در قالب يك جشنواره، ضمن جمع بندي، كارشناسان فرصتي براي تحليل و ارزيابي نقاط ضعف و قوت اين نوع از اجراي متون نمايش بيابند.در بخش مسابقه اين جشنواره، متون ايراني، پذيرفته مي شود و در بخش ويژه نمايشنامه هايي كه بر اساس اشعار مولانا نگاشته شده باشند فرصت روخواني خواهند داشت.داوران مجرب و تحصيلكرده، اين جشنواره را در سه مرحله بازخواني، بازبيني و داوري نهايي مورد ارزيابي قرار خواهند داد و نويسندگان برتر، كارگردانان برتر، بازيگران زن و مرد برتر و بهترين اجراها جوايز نفيسي دريافت خواهند كرد. علاقه مندان از سراسر ايران مي توانند تا اول آذر ماه 83 متون خود را براي شركت در جشنواره به دبيرخانه، واقع در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران تحويل دهند.

پايتخت
آمستردام
پليس هلند اعلام كرد؛ قلك يك كودك عرب باعث تاخير در حركت قطارهاي مسير آمستردام، لاهه به مدت 4 ساعت شد. ماموران قطار گمان كردند، اين قلك يك بمب است. پليس هلند افزود: خانواده كودكي، قلك او را ديروز در يكي از كوپه هاي قطار مسير لاهه - آمستردام جا گذاشته بودند و ماموران قطار به گمان اينكه اين قلك بسته بمب است از دستگاه هاي امنيتي ايستگاه قطار آمستردام درخواست كردند گروه هاي خنثي كننده بمب و امداد نجات را به محل اعزام كنند. پليس اين كشور اعلام كرد : نيروهاي امنيتي با جلوگيري از حركت قطارهاي اين مسير و محاصره اين قطار،  گروه خنثي كننده بمب را به داخل سالن مربوطه هدايت كرده، اما گروه خنثي كننده پس از بررسي متوجه شدند جعبه كوچكي كه همه را به هراس انداخته بود قلكي بيش نيست. پليس اين كشور با يافتن مقداري پول در اين قلك و مشاهده نوشته عربي روي آن متوجه شد اين قلك به يك كودك حواس پرت عرب تعلق دارد.
بانكوك
شركت هواپيمايي امارات امسال نيز براي دومين سال پياپي بهترين شركت هواپيمايي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا شناخته شد. شركت هواپيمايي امارات در پانزدهمين مراسم سالانه انتخاب بهترين شركت هاي حمل ونقل آسيا كه در بانكوك پايتخت تايلند برگزار شد. جايزه بهترين شركت هواپيمايي خاورميانه و شمال آفريقا را به دست آورد. جوايزي نيز به بهترين هتل ها و آژانس هاي مسافرتي و بهترين سازمان گردشگري دولتي اعطا شد. شركت هواپيمايي امارات كه فعاليت خود را از سال 1985 آغاز كرد تاكنون 260 جايزه بين المللي را به علت ارايه خدمات مطلوب و امنيت پروازها به دست آورده است، اين شركت از نرخ رشد مناسبي در بين شركت هاي هواپيمايي جهان برخوردار است.
دمشق
سوريه قصد دارد بر اساس قراردادي كه اوايل سال آينده ميلادي امضا خواهد شد هفت فروند هواپيماي مسافربري بخرد، اين هواپيماها با ويژگي هايي كه دمشق مشخص خواهد كرد ساخته خواهند شد و مجهز به جديدترين تجهيزات و فن آوري هاي روز جهان خواهند بود. مدير كل شركت هواپيمايي سوريه، اعلام كرد چهار فروند از هفت فروند هواپيمايي كه اين شركت قصد سفارش دادن آنها را دارد 180 تا 220 نفر گنجايش خواهد داشت. اين شركت همچنين سه فروند هواپيماي دورپرواز با گنجايش 300 مسافر سفارش خواهد داد. شركت هواپيمايي سوريه قصد دارد اين هواپيماها را به طور مستقيم و بدون واسطه از شركت هاي هواپيماسازي به صورت نقد يا به شكل اجازه به شرط تمليك خريداري كند. اين سفارش، بزرگترين سفارش هواپيما از زمان تاسيس شركت هواپيمايي سوريه محسوب مي شود. قيمت اين هواپيماها حدود 500 ميليون دلار تخمين زده شده است كه مبلغ مورد نياز از بانك هاي عربي و بين المللي وام گرفته خواهد شد.

ورود
تقويم 
برگ هاي زرد، هواي غيرقابل پيش بيني و ما. شنبه، يكشنبه، دوشنبه، سه شنبه، امروز و امروزي كه ... بگذريم.
خورشيد بي بخار، روياهاي عقيم و تقويم كه مهرش به انتها رسيده؛ ما حريف تقويم نمي شويم!

ستون شما
ما را هم ببينيد
در محل ورودي از جنوب به ازگل ساختمان ها و برج هاي زيادي ساخته شده كه حداقل هزار خانواده در سال آينده در آن ساكن خواهند شد.
۱- سه برج حدود 270 خانوار
۲- برج 14 طبقه حدود 200 خانوار
۳- برج فرهنگيان و چندين برج  و ساختمان هاي ديگر
ساكنان اين ساختمان ها براي مراجعه به بانك ها و خدمات تلفن همراه حتما بايد به شهر مراجعه كنند كه خود باعث ترافيك بيشتري در آن محل ها خواهد شد. همچنين محصلا ن كه نياز به دبستان - راهنمايي و دبيرستان خواهند داشت، مسوولا ن بانك ها و وزارت پست و تلفن و وزارت آموزش و پرورش بايستي از هم اكنون در فكر ساكنان باشند تا در آينده دچار مشكل نشوند.
محمد عليزاده
شيارهاي مزاحم!
وجود شيارهاي عميق براي نصب سرعت  گير در جاده طالقان - در مدخلزياران عبور و مرورخودروها را در اين معبر دشوار كرده است. اگر اداره راه قزوين سرعت بيشتري در اجراي اين طرح به خرج دهد،  معضل حل خواهد شد.
شعبان طهماسبي
تشكر
از مساعدت آقاي غلامرضا فلكي كارشناس شهرداري منطقه يك براي تعويض كوچه درمان در ناحيه دربند، سپاسگزاريم.
حبيبي 
غير قابل اجتناب 
احتراما در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه همشهري به شماره 5313 مورخه 11/7/1383 در مورد نظافت قطعات بهشت زهرا س  اشعار مي دارد: ضمن اعلام تذكر لازم به پيمانكار خدمات تنظيف؛ متذكر مي گردد:
بهشت زهرا س با 500 هكتار وسعت همه روزه و به ويژه در ايام تعطيل ميزبان ده ها هزار نفر از مراجعان براي انجام امور اداري و خدمات شرعي درگذشتگان و زيارت اهل قبور و قطعات مطهر شهدا مي باشد و احتمال انباشت زباله در بعضي از ساعات در محل هايي كه تردد خودروهاي خدمات شهري به سختي انجام مي پذيرد غير قابل اجتناب است، كه اين موضوع در غير از ساعات شلوغي كار به هيچ وجه مشاهده نمي گردد.
سازمان بهشت زهرا
نيمكت ها در حاشيه
احتراما در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه همشهري به شماره 5311 مورخه 9/7/83 در ارتباط با درخواست يك شهروند محترم درباره نيمكت هاي موجود در قطعات بهشت زهرا س اشعار مي  دارد:
جهت سهولت در امر تردد مراجعان در داخل قطعات و ارايه خدمات شهري مناسب و رعايت يكنواختي قبور و برابر ضوابط و مقررات سازمان كليه نيمكت هايي كه در داخل قطعات در مسير تردد مراجعان و بعضا روي قبور ديگران قرار گرفته اند جمع آوري و براي استراحت و رفاه حال مردم، نيمكت هاي پاركي در حاشيه كليه قطعات نصب گرديده است.
سازمان بهشت زهرا

ذهن زيبا
يا چنان نماي كه هستي، يا چنان باش كه مي نمايي.
بايزيد بسطامي 
همه افرادي كه با آنها روبه رو مي شوي، اطلاعاتي دارند كه شايد تو نداشته باشي؛ از آنها استفاده كن.
جكسون براون 
براي زندگي در اين دنيا يا بايد متكي به هوش خودت باشي يا ناداني ديگران.
تورنتون وايلدر
شخصيت براي انسان، مثل عطر براي گل است.
چارلز شواب

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |