دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۳
نانوتكنولوژي در ايران
نانوتكنولوژي توليد مولكولي يا به زبان ساده تر، ساخت اشياء اتم به اتم، مولكول به مولكول توسط بازوهاي روبات برنامه ريزي شده در مقياس نانومتريك است كه معادل يك ميلياردم متر است و پهناي هر نانومتر معادل ۳ تا ۴ اتم است. نانوتكنولوژي ساخت ابزارهاي نوين مولكولي منحصر به فرد با بكارگيري خواص شيميايي كاملاً شناخته شده اتم ها و مولكول ها (نحوه پيوند آنها به يكديگر) را ارائه مي دهد
005112.jpg
مدت ها است كه كاربرد واژه نانو تكنولوژي در محافل دولتي و دانشگاهي توجه افراد كنجكاو و علاقه مند به شناخت تحولات جديد را به خود مشغول كرده است.
اين واژه كه ريشه لاتين دارد به معناي ده به توان منهاي ۹ است و معناي خاص ديگري ندارد ولي موضوع علم و فن آوري «نانو» به كوچكترين ابعاد يك ماده مربوط مي شود و با اعمال تغيير در روابط اين اجزاء خاصيت هاي جديدي در پديده هاي جهان به وجود مي آيد.

نانوتكنولوژي چيست؟
رايانه ها اطلاعات را تقريباً بدون صرف هيچ هزينه اي باز توليد مي كنند. نانوتكنولوژي نيز علمي است كه با آن مي توان اضافه كنند (كنار هم قرار دهند). اين امر ساختن خودكار محصولات را بدون نيروي كار سنتي همانند عمل نسخه برداري در ماشين هاي زيراكس ميسر مي كند. صنعت الكترونيك با روند كوچك سازي احياء مي گردد و كار در ابعاد كوچكتر منجر به ساخت ابزاري مي شود كه قادر به دستكاري اتم هاي منفرد مثل پروتئين ها در سيب زميني و همانند سازي اتم هاي خاك، هوا و آب مي گردد.
پيوند علم مواد، شيمي و علوم مهندسي كه نانوتكنولوژي ناميده مي شود، عرصه اي را به وجود مي آ ورد كه ماشين آلات خود تكثير كننده محصولاتي از اتم هاي اوليه ارزان توليد مي كنند.
نانوتكنولوژي توليد مولكولي يا به زبان ساده تر، ساخت اشياء اتم به اتم، مولكول به مولكول توسط بازوهاي روبات برنامه ريزي شده در مقياس نانومتريك است كه معادل يك ميلياردم متر است و پهناي هر نانومتر معادل ۳ تا ۴ اتم است. نانوتكنولوژي ساخت ابزارهاي نوين مولكولي منحصر به فرد با بكارگيري خواص شيميايي كاملاً شناخته شده اتم ها و مولكول ها (نحوه پيوند آنها به يكديگر) را ارائه مي دهد. مهارت مطروحه در اين تكنولوژي دستكاري اتم ها بطور جداگانه و جاي دادن دقيق آنان در مكاني است كه براي رسيدن به ساختار دلخواه و ايده آل مورد نياز است. امروزه اين امكان وجود دارد و بازده پيش بيني شده از تسلط اين تكنولوژي بسيار فراتر از موفقيت هايي است كه تا كنون انسان بدان ها نائل شده است.
قابليت هاي فني توليد نانوتكنولوژي را مي توان شامل، محصولات خود تكثير كننده،  رايانه هايي با سرعت ميلياردها برابر رايانه هاي امروز، اختراعات بسيار جديد (كه امروزه ناممكن است)، سفرهاي فضايي امن و مقورن به صرفه، بكارگيري اين علم به اعتقاد كارشناسان در واقع باعث ختم تقريبي بيماري ها، سالخوردگي و مرگ و مير مي شود و دستيابي به تحصيلات عالي براي همه بچه هاي دنيا فراهم مي شود و احياي مجدد بسياري از حيوانات و گياهان منقرض شده و احيا و سازماندهي اراضي ممكن مي گردد.
در جهان اطلاعات و فناوري ديجيتالي كپي برداري را سريع، ارزان، كامل، عاري از هزينه يا پيچيدگي محتوايي كرده اند. حال اگر همين وضعيت در جهان ماده اتفاق بيافتد، چه مي شود. هزينه توليد يك تن تري بيت تراشه هاي RAM تقريباً معادل با هزينه توليد همان مقدار فولاد خواهد شد.
نانوتكنولوژي روند زيانبار ناشي از انقلاب صنعتي را معكوس مي كند و توانايي هاي غيرقابل تصوري را ايجاد مي كند، انسان در معرض يك انقلاب اجتماعي تسريع شده و قدرتمند است كه ناشي از علم نانوتكنولوژي است. در آينده نزديك گروهي از دانشمندان قادر به ساخت اولين آدم آهني با مقياس نانومتري مي گردند كه قادر به همانندسازي است. طي چند سال با توليد پنج ميليارد تريليون نانوروبات،  تقريباً تمامي فرايندهاي صنعتي و نيروي كار كنوني ازرده خارج مي شود. كالاهاي مصرفي به وفور يافت شده، ارزان، و با دوام خواهند شد. داروها يك جهش سريع را تجربه خواهد كرد. سفرهاي فضايي و همانندسازي امن و مقرون به صرفه مي شود. به اين دلايل و دلايلي ديگر، سبك هاي زندگي روزمره در جهان بطور زيربنايي متحول مي شود و الگوي رفتاري انسان ها تحت الشعاع اين روند قرار مي گيرد.
مقياس نانو تجربه جديدي مي باشد، اما تبديل كشفيات تازه به تكنولوژي هنوز هم به روش سنتي آن انجام مي گيرد.
005115.jpg
تصور كنيد يك ميليارد مرتبه كوچك تر شويد و بتوانيد در محيط گازي، مايع و يا جامد شنا كنيد. در اين سفر چيزهايي كه شما با آنها مواجه مي شويد مد نظر ما نيست، بلكه عدم پيوستگي (گسستگي) اتم ها و مولكول هايي كه اركان طبيعت را تشكيل مي دهند، اهميت دارد.
حدود ۴۰ سال پيش ريچارد فينمن تكنولوژي اي را تجسم كرد كه با استفاده از جعبه ابزار طبيعت اجسام را اتم به اتم يا مولكول به مولكول مي ساخت. در دو دهه اخير شاهد اولين جرقه هاي اين تجسم بوده ايم و برخي نوآوري ها و كشفيات كليدي در اين مدت مشاهده شده اند، مثلاً ميكروسكوپ تونلي روبشي كه مي تواند تصويري از يك اتم واحد به ما دهد و با مهارت آن را كنترل كند، و يا خانواده  اي از مولكول ها نظير باكي بال ها و نانوتيوپ هاي كربني را كه خواص منحصر به فردي دارند را تصويرسازي كندو خواصشان را كنترل نمايد.
همچنين مقياس هاي نانومتري اندازه مولكول هاي بيولوژيكي نظير DNA و پروتئين ها و مواد غيرآلي شامل نيمه هادي ها، سراميك ها و فلزات نانوساختاري را پوشش مي دهد. اين هم پوشاني اخيراً تشكيل مواد هيبريدي نانومتري را كه خواص و عملكردهاي منحصر به فردي دارند، امكان پذير ساخته است.
اگر ما تصوراتمان را گسترش دهيم، مي توانيم تكنولوژي هايي را متصور شويم كه متفاوت از تكنولوژي هاي فعلي خواهند بود. به عنوان مثال پردازش و ذخيره اطلاعات مي تواند بر پايه بيت هاي اطلاعاتي اي انجام گيرد كه به عنوان ذرات واحدي (الكترون ها و يا فوتون ها) تعريف شده اند، بنابراين تغييرات عظيمي در چگالي و مصرف برق ايجاد مي گردد. مراقبت هاي بهداشتي و بيوتكنولوژيكي مي توانند متكي بر روش هاي مولكولي نانو ساختاري اي شوند كه دارو را در بدن ما به محل دقيق مورد نياز آن مي فرستند و يا تومورهاي سرطاني را در آغاز تكوين رديابي مي نمايند.
انسان مي تواند موتورها و يخچال هاي بر پايه مواد ترموالكتريك نانوساختاري را متصور شود كه نه تنها قابليت عملكرد بالاتري از دستگاه هاي امروزي خواهند داشت، بلكه از نظر زيست محيطي نيز بي خطرتر هستند، نانوساختار همچنين خواص مكانيكي فلزات سراميك ها را تنظيم مي كند كه اين امر مي تواند تأثير عظيمي بر صنايع حمل و نقل و صنايع فضايي داشته باشد. اگر تمامي اين اهداف برآورده شوند، يك پايه تكنولوژيكي جديد پديد مي آيد كه اثرات اجتماعي و اقتصادي اساسي دارد.
درحال حاضر اين فناوري در اغلب زمينه ها موجود نيست، كليد فناوري تنها در دانش نيست، بلكه در تركيب دانش و مهندسي است. بنابراين نانو مهندسي يكي از مهم ترين اركان موفقيت نانوتكنولوژي مي باشد.
نانوتكنولوژي در جهان
بسياري از كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه (در حدود ۳۰ كشور)، برنامه هايي را در سطح ملي براي پشتيباني از فعاليت هاي تحقيقاتي و صنعتي نانوتكنولوژي تدوين و اجرا مي نمايند. زيرا نانوتكنولوژي به عنوان انقلابي در شرف وقوع، آينده اقتصادي كشورها و جايگاه آنها در جهان را تحت تأثير جدي قرار خواهد داد. در بخشي از اين كشورها، در يكي دوسال اخير تحركات شديدي از طرف دولت ها براي سرعت بخشيدن به توسعه نانوتكنولوژي صورت گرفته و فعاليت هايي كه تا قبل از اين به صورت خودجوش توسط محققان انجاممي گرفته است، با تشويق و حمايت هاي مستقيم دولت ادامه يافته اند. به عنوان نمونه، دولت آمريكا در سال ۱۹۹۸ با توجه به خواست وسيع محققان و دانشگاهيان، گروه كاري بين بخشي علوم و فناوري نانو را تشكيل داد. اين گروه در فوريه ،۲۰۰۰ گزارشي با عنوان» پيشگامي ملي نانوتكنولوژي، به سوي انقلاب صنعتي بعدي «به رئيس جمهور آمريكا ارائه نمود كه رئيس جمهور نيز آنرا به كنگره ارائه داد. بخشي از اين گزارش صرف تهييج مسئولان آمريكا براي توجه جدي به اين موضوع شده است تا آنجا كه در صفحه ۳۱ اين گزارش ۱۰۱ صفحه اي عدم توجه به جنبه هاي مهم اين كار از جمله جنبه هاي فرابخشي آن مساوي با در معرض خطر قرار گرفتن آينده اقتصادي، كيفيت زندگي و امنيت ملي آمريكا دانسته شده است. يكي از بخش هاي فعال اين برنامه وزارت دفاع مي باشد، كه يك چهارم بودجه نيز به آن اختصاص يافته است.
محققان ژاپني از دهه ۱۹۷۰ ميلادي به صورت خودجوش در زمينه هاي تحقيقاتي نانوتكنولوژي وارد شده اند تا آنجا كه كلمه نانوتكنولوژي نيز اول بار توسط يك محقق ژاپني مورد استفاده قرارگرفت. دولت ژاپن اولين بار در ابتداي دهه ۱۹۹۰ بودجه اي را براي پشتيباني از اين تحقيقات اختصاص داد و اين روند ادامه يافت تا اينكه در سال ،۱۹۹۷ ۱۲۰ ميليون دلار و در سال ،۲۰۰۱ ۴۳۰ ميليون دلار اختصاص يافته است.
دولت كره جنوبي نيز پنج زمينه فناوري را به عنوان صنايع نسل بعدي به عنوان اولويت اين كشور اعلام نموده و براي آنها تا سال ،۲۰۰۵ مبلغ ۱۰ تريليون ون معادل ۸ ميليارد دلار اختصاص داده است. فناوري اطلاعات،  بيوتكنولوژي و نانوتكنولوژي، فناوري هاي محيط زيست و فناوري هاي فرهنگي به عنوان حوزه هاي منتخب دولت كره جنوبي اعلام گرديده است. دولت كره جنوبي، در زمينه نانوتكنولوژي، پرورش ۱۲۶۰۰ كارشناس و متخصص را در ۱۰ سال آينده برنامه ريزي نموده است و با هدف تبديل شدن به پنجمين كشور پيشرفته دنيا در نانوتكنولوژي پيش مي رود.
در ايران اين علم دو سال است كه به صورت جدي موردتوجه قرار گرفته و از سال ۸۲ تلاش براي ساماندهي اين علم در كشور آغاز شد و با فعاليت هاي انجام شده تاكنون
براي ساماندهي مديريت كلان نانوتكنولوژي كشور، يك ستاد تشكيل شده است كه وظيفه اصلي آن: تعيين مسير حركت و اولويتهاي ملي كشور، رفع موانع در زمان اجرا و خدمت رساني به بخش هاي اجرايي (خصوصي و دولتي) براي توسعه نانوتكنولوژي است.
هدف از تشكيل اين ستاد، به هيچ وجه گرفتن سهم براي دستگاهها نيست؛ بلكه رفع موانع، پشتيباني و در يك كلمه خدمت به توسعه نانوتكنولوژي در كشور هدف اصلي است به گونه اي كه اين ستاد از طريق چشم اندازسازي، ارائه تسهيلات، ايجاد بازار و رفع مشكلات، زمينه فعاليت بخش خصوصي و توليد ثروت در جامعه را فراهم آورد.
ستاد ويژه توسعه نانوتكنولوژي براي مدت ۴ سال از افراد زير تشكيل شده است :
معاون اول رييس جمهور (رئيس ستاد)،
رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور،
وزير امور اقتصادي و دارايي،
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي،
وزير جهاد كشاورزي،
وزير صنايع و معادن،
وزير علوم، تحقيقات و فناوري،
نماينده ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي،
رييس دفتر همكاريهاي فناوري رياست جمهوري (دبيرستاد)،
پنج نفر از صاحبنظران و مديران برجسته كشور به انتخاب رييس ستاد.
وظايف ستاد
تصويب اهداف، راهبردها و سياستهاي كلان و برنامه هاي ملي توسعه نانوتكنولوژي دركشور،
تقسيم وظايف كلي دستگاهها و تعيين مأموريتهاي بخشي و هماهنگي آنها در قالب برنامه بلندمدت ملي،
نظارت عالي بر تحقق اهداف و برنامه ها.
براي تأمين بودجه فعاليتهاي نانوتكنولوژي كشور، سازمان مديريت و برنامه ريزي مطابق با اهداف كلان كشور و طرحهاي مصوب ستاد، بودجه هاي لازم را به صورت رديفي جديد در بودجه سالانه دستگاهها منظور مي كند.
به منظور كمك به فعاليتهاي موردي و خاص و بهره گيري از فرصتهاي ويژه، بودجه و اعتباري با فرآيند اجرايي ساده، در اختيار دبيرخانه قرار مي گيرد تا با تصويب رييس ستاد در موارد مشخص هزينه شوند.
ستاد در سال ۱۳۸۳ برنامه ۱۰ ساله توسعه فناوري نانو را تدوين كرده كه مراحل تصويب را مي گذراند. برنامه بلندمدت با توجه به چارچوب كلي برنامه كلان فناوري نانوي كشور كه در زمستان ۱۳۸۲ به تصويب ستاد رسيد تهيه و قرار است ويرايش اوليه برنامه ۱۰ ساله نانو تا شهريور ۱۳۸۳ آماده شود.
برنامه بلندمدت
ستاد براي استفاده از فرصت، آمادهسازي زيرساختهاي لازم و عقب نماندن از قافله توسعه فناوري نانو چهار برنامه يكساله را در سال ۱۳۸۳ به اجرا ميگذارد. سياستها و برنامه كلي در مورد هر يك از برنامههاي چهارگانه در زمستان ۱۳۸۲ به تصويب ستاد رسيد كه شامل:
توسعه منابع انساني،
- شبكه زيرساخت آزمايشگاهي،
ترويج و تقويت بستر فكري-فرهنگي،
طرحهاي كوتاه مدت توسعه فناوري نانو مي شود.
كميتهاي براي هر برنامه با حضور نمايندگان دستگاههاي مختلف تشكيل شد كه اين كميتهها وظيفه تهيه آييننامهها و دستورالعملهاي لازم براي اجراي برنامههاي چهارگانه و ارزيابي و نظارت بر حسن اجراي آنها را به عهده دارد.
ستاد براي هماهنگي بين عوامل درگير در توسعه نانو تشكيل شده است و حمايت هاي ستاد براي تسهيل فعاليتها و تسريع در پيشرفت فناوري نانو دركشور است، از اين رو ستاد صرفاً از فعاليتهايي حمايت ميكند كه در چارچوب سياستهاي تعيينشده توسط ستاد و در قالب برنامههاي هماهنگشده با آن تعريف و اجرا شوند و بههرحال در سال جاري ستاد خود را مسؤول حمايت از همه فعاليتهاي مرتبط با نانو نميداند و صرفاً در چارچوبهاي تعيينشده كمك خواهد كرد. توسعه فناوري نانو و دستيابي به سهم معيني از بازار جهاني اين فناوري و توليد ثروت ملي از اين طريق باعث شده زمينه ارتباطات با برخي از كشورها مثل آلمان، روسيه و آفريقاي جنوبي فراهم شود و همكاري در زمينه توسعه منابع انساني به عنوان مرحله اول تعاملات بين المللي مدنظر قرار گرفته است كه در آينده اين تعاملات بيشتر و عملي تر مي شود.
تهيه و تنظيم: محمد علي توحيد

سايه روشن اقتصاد
ناكارآمدي پرداخت يارانه نقدي در اقتصاد ايران
براساس يافته هاي پژوهش هاي اخير معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصاد و دارايي، اگر يارانه كالاهاي اساسي غذايي حذف و پول آن مستقيماً به اقشار زير خط فقر پرداخت شود، به علت گستردگي و عمق خط فقر در جامعه، مبلغ مذكور قادر نخواهد بود، افراد زير خط فقر را به بالاي آن منتقل كند.
به گزارش مركز تحليل اخبار اقتصادي ايران معاونت اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي در جمع بندي نتايج اين پژوهش ها آورده است: در شرايط كنوني، برخي پيشنهادها حكايت از حذف يارانه ها و پرداخت نقدي آن به اقشار آسيب پذير دارد، بايد توجه داشت، اگر چه ممكن است در مصرف انرژي، طبقات بالاي درآمدي از يارانه بيشتري بهره مند شوند ولي اين امر در زمينه كالاهايي نظير نان و شير صدق نمي كند. به طوري كه به دليل گستردگي و عمق خط فقر در جامعه، يارانه نقدي اين كالاها قادر به ارتقاء سطح فقرا نخواهد بود.
از دلايل عمده آن وجود هزينه صف براي كالاهاي نان و شير در ارتباط با اقشار مرفه جامعه است، لذا اكثر استفاده كنندگان از يارانه كالاهاي مذكور را طبقات پايين درآمدي تشكيل مي دهند.
بر پايه اين گزارش، در سال هاي ۱۳۷۷ مبلغ ۷/۷۴۷ ميليارد ريال نياز بوده تا افراد زير خطر فقر به بالاي آن منتقل شود در صورتي كه كل يارانه كالاهاي اساسي غذايي براي اين سال در حدود۱/۱۰۶ ميليارد ريال بوده است. اين كمترين شكاف ميان دو رقم در سال ها اخير است.
همچنين اين تحليل در شرايطي به دست آمده كه اثرات حذف يارانه كالاهاي اساسي بر افزايش قيمت آنها مد نظر قرار نگرفته است والا ناكارآمدي شيوه پرداخت نقدي يارانه ها بيش از اين نمودار مي شود.
سهم بيمه هاي خصوصي از بازار بيمه كشور ۳ درصد است
در سال ۱۳۸۲ سهام شركت هاي نوپاي بيمه خصوصي از بازار بيمه كشور حدود ۳ درصد و سهم بيمه هاي دولتي از اين بازار حدود ۹۷ درصد بود.
بيمه مركزي ايران آمار منتشرشده در مطبوعات در خصوص سهم بيمه هاي دولتي و بيمه هاي خصوصي از بازار بيمه كشور را كه به نقل از مركز تحليل اخبار اقتصادي ايران (سي ينا) انعكاس يافته است اصلاح كرد.
معاون مديريت رايانه و آمار بيمه مركزي اعلام كرد سهم بازار بيمه براساس حق بيمه هاي صادر شده محاسبه مي شود اما در آماري كه در پايگاه اطلاع رساني مركز تحليل اخبار اقتصادي ايران (سي ينا) درج شده و به نقل از آن در مطبوعات انعكاس يافته است تعداد بيمه نامه هاي صادره و برخي از آمارهاي ديگر به صورت نادرست مورد استفاده قرار گرفته و در نتيجه سهم بازار تمام شركت هايي كه نامشان در گزارش آمده به صورت اشتباه درج شده است.
براساس آخرين آمارهاي صنعت بيمه كشور كه بيمه مركزي منتشر كرده حق بيمه صادره صنعت بيمه در سال گذشته ۱۲ تريليون و ۷۴۳ ميليارد ريال و سهام شركت هاي نوپاي غيردولتي از بازار بيمه كشور در سال ۱۳۸۲ حدود ۳ درصد است (سهام بيمه پارسيان ۴۲/۱ درصد، بيمه حافظ ۷۱/۰ درصد بيمه كارآفرين ۳۳/۰ درصد، بيمه رازي ۱۲/۰ درصد، بيمه سينا ۱۱/۰ درصد، بيمه ملت ۰۷/۰ درصد، بيمه اميد ۰۴/۰ و بيمه توسعه ۰۴/۰درصد).
در اين سال شركت هاي بيمه دولتي حدود ۹۷ درصد بازار بيمه كشور را در اختيار داشتند. از اين بازار سهام بيمه ايران ۹/۵۳ درصد، بيمه آسيا ۳/۲۲ درصد بيمه دانا ۳/۱۳ درصد بيمه البرز ۴/۷ درصد و بيمه صادرات و سرمايه گذاري ۱۲/۰ درصد بوده است.
انتظار مي رود با توسعه فعاليت و رقابت سالم، شركت هاي بيمه غير دولتي سهام خود را از بازار بيمه كشور افزايش دهند.
صادرات نيم ميليارد دلاري
005121.jpg
تركيه  در نه  ماه  گذشته  سال  جاري  ميلادي  نزديك  به  نيم  ميليارد دلار جوراب صادر كرد كه  نسبت  به  دوره  مشابه  سال  ۲۰۰۴ ميلادي  ۲۶ درصد افزايش  نشان  مي  دهد.
اتحاديه  صادركنندگان  محصولات  نساجي  و پوشاك  تركيه  اعلام  كرد اعضاي  اين  اتحاديه  در دوره  ژانويه  - سپتامبر سال  جاري  ميلادي  (۱۲ دي  ۱۳۸۲تا ۱۲ مهر ۸۳) در مجموع  معادل  ۱/ ۴۹۸ ميليون  دلار انواع  جوراب  به  خارج  صادر كرده  است .
بنا بر آمار اين  اتحاديه ، صادرات  جوراب  در اين  دوره  برابر ۱۰ درصد كل  صادرات  پوشاك  بافتني  اين  كشور را تشكيل  مي دهد.
بررسي  آمار اتحاديه  نشان  مي دهد حدود ۹۴ درصد صادرات  جوراب  تركيه  وارد بازارهاي  ۱۵ كشور به ويژه  كشورهاي  اروپايي  شده  است .
در اين  دوره  بيشترين  صادرات  جوراب  تركيه  به  ترتيب  با ۲/ ۱۴۹ ميليون دلار به  انگلستان ، ۷/ ۱۰۷ ميليون  دلار به  آلمان ، با ۳/ ۴۵ ميليون  دلار به فرانسه  و با ۶/ ۳۶ ميليون  دلار به  هلند بوده  است .
محصولات  نساجي  و پوشاك  كه  جوراب  نيز بخشي  از آن است ، در رديف  بزرگترين اقلام  صادراتي  تركيه  است .
بر اساس  آمار موسسه  آمار دولتي  تركيه  در سال  گذشته  ۳۳ درصد كل  صادرات اين  كشور را محصولات  نساجي  (نخ  و پارچه ) و پوشاك  (انواع  بافتني ها و لباسهاي  آماده ) تشكيل  مي داد.
مقصد بيش  از ۶۵ درصد صادرات  نساجي  و ۷۵ درصد صادرات  پوشاك  تركيه ، كشورهاي  اتحاديه  اروپا است .

اقتصاد انرژي
امارات بنزين را گران نمي كند
وزارت نفت امارات درخواست هاي صورت گرفته از اين وزارتخانه را مبني بر افزايش قيمت سوخت نپذيرفت.
به گزارش خليج تايمز، پيش از اين خرده فروشان بنزين در امارات از وزارت نفت اين كشور خواسته بودند قيمت اين محصول، ۲ درهم به ازاي هرگالن افزايش يابد.
ديدار مقامات وزارت نفت امارات در دبي بدون نتيجه خاتمه يافته است.
افزايش قيمت نفت باعث شده هزينه  هاي بخش سوخت در امارات افزايش يابد، به همين دليل خرده فروشان بنزين در اين كشور هشدار داده  اند در صورتي  كه قيمت اين محصول افزايش نيابد تا ماه آينده تعداد زيادي پمپ بنزين در سطح اين كشور دست از كار خواهد كشيد.
حسابرسي از شركت نفتي هاليبرتون
005118.jpg
دولت آمريكا با حسابرسي ويژه اي در مورد استفاده از صدها ميليون دلار درآمد نفتي عراق از زمان اشغال اين كشور و از جمله با حسابرسي از شركت هاليبرتون موافقت كرده است.
در گزارش اوليه كه از سوي هيات بين المللي مشاوره و نظارت وابسته به سازمان ملل متحد منتشر شده، آمده است كه مقادير هنگفت پول، حسابرسي نشده و پرونده هاي مربوط به پرداخت ها يا مفقود شده اند يا اصلا وجود ندارند.
به گزارش بي.بي.سي: اين نهاد گفته است مراحل صادرات نفت عراق به درستي ثبت نشده و برخي از وزيران عراقي از پولي كه به آنها تحويل داده شده، درست استفاده نكرده اند.
هيات بين المللي مشاوره و نظارت قبلا نيز به اين موضوع كه تعدادي قرارداد بازسازي عراق بدون آن كه به مناقصه گذاشته شوند، به شركت آمريكايي هاليبرتون واگذار شد، اعتراض كرده بود.
بنا بر گزارش بي.بي.سي، اعضاي اين هيات كه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل تعيين شده اند، مي گويند دولت آمريكا موافقت كرده است به شكايات مربوط به اين سرمايه ها از جمله واگذاري مناقصه هاي عراق به شركت هاليبرتون رسيدگي و حسابرسي كند.
هاليبرتون يك شركت خدمات نفتي است كه مقر آن در تگزاس است و زماني ديك چني - معاون رئيس جمهور آمريكا - رياست آن را بر عهده داشت.
تعدادي قرارداد بازسازي عراق از سوي پنتاگون، وزارت دفاع آمريكا، به اين شركت داده شده است.
بهاي نفت به ۷۵ دلار مي رسد
رئيس دومين بازار نفتي بزرگ آمريكا پيش بيني كرد، بهاي نفت احتمالا به ۷۵ دلار در هر بشكه نيز خواهد رسيد.
بلومبرگ، به نقل از برنارد دان، رئيس دفتر بازرگاني شيكاگو (دومين بازار نفتي بزرگ آمريكا) گزارش داد: با توجه به اين كه توليد نفت در اكثر قسمت هاي جهان در جريان است، احتمال آن بسيار كم است كه بهاي نفت از ۷۵ دلار در هر بشكه نيز فراتر رود، مگر آن كه توليد نفت در يكي از كشورهاي بزرگ توليد كننده  نفت متوقف شود.
وي در ادامه افزود: با وجود اين امر، اقتصاد آمريكا از چنان قدرت مناسبي برخوردارست كه بتواند از اين افزايش قيمت متضرر نشود.
آلن گرين اسپن - رئيس بانك مركزي آمريكا - پيش از اين اعلام كرده بود كه بهاي نفت آن قدر بالا نيست كه رشد اقتصاد جهاني را كاهش دهد.
پيش بيني تقاضاي نفت
سازمان كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) روز دوشنبه اعلام كرد كه پيش بيني هاي خود را در باره رشد تقاضاي نفت جهان در سال جاري ميلادي (۲۰۰۴) تغيير داده و تخمين زده است كه تقاضاي جهاني در سال جاري بارديگر افزايش مي يابد اما با تجديد نظر در براورد قبلي خود پيش بيني كرده است به دليل بالا بودن سطح قيمت هاي نفت خام، رشد تقاضاي جهاني براي اين ماده سوختي در سال آينده (۲۰۰۵) را كاهش مييابد.
به گزارش شانا به نقل از رويترز، اوپك در گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام كرد: در براورد مربوط به رشد تقاضاي جهاني نفت در سال ،۲۰۰۴ بار ديگر بازنگري شده و با ۱۱۰ هزار بشكه در روز افزايش، به سطح ۶/۲ ميليون بشكه بطور متوسط در روز رسيده است كه علت آن افزايش بيش از حد انتظار رشد اقتصادي جهان در سال جاري است.
در اين گزارش آمده است: به موجب كاهش پيش بيني شده در رشد اقتصادي جهان در سال ۲۰۰۵ و اثرات احتمالي بهاي بالاي نفت بر تقاضاي اين ماده سوختي،  پيش بيني ها در خصوص رشد تقاضاي نفت جهان در سال ،۲۰۰۵ ۱۳۰ هزار بشكه در روز كاهش يافته است.
با اين حال پيش بيني اوپك در باره رشد تقاضاي نفت جهان در سال ۲۰۰۵ هنوز بالاتر از پيش بيني هاي آژانس بين المللي انرژي (آي ئي اي) در اين خصوص است.
طبق پيش بيني آي ئي اي، ميزان رشد تقاضاي نفت جهان در سال ،۲۰۰۵ ۴۵/۱ ميليون بشكه در روز است.
در ادامه گزارش اوپك آمده است، كشورهاي صنعتي ناگزيرند ظرفيت پالايش خود را براي فرآوري سوخت هاي گرمايشي و سوخت هاي مورد استفاده در حمل و نقل افزايش دهند در غير اين صورت با خطر افزايش بيشتر بهاي نفت روبرو خواهند شد.
اين گزارش مي افزايد: با توجه به تحت فشار بودن بازارنفت خام سبك شيرين، مشكلات بخش پايين دستي به ويژه كمبود ظرفيت پالايش در آمريكا و محدود بودن تاسيسات تبديل سازي در آسيا تهديدي بزرگ براي بازار خواهد بود، تهديدي كه به توجهات فوري نيازمند است.
اوپك در ماه سپتامبر سال جاري توليد نفت خود را روزانه با ۴۳۰ هزار بشكه افزايش به ميانگين ۱۲/۳۰ ميليون بشكه در روز رساند.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |