چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۸
چند پيشنهاد براي كمك به اقتصاد خانواده
يك گنج در سطل زباله شما!
فرآورده هاي يكبار مصرف زباله بيشتري نسبت به محصولات قابل مصرف مجدد ايجاد مي  كنند. مواد يكبار مصرف در دراز مدت سرمايه بيشتري هدر مي دهند! به دنبال باتري هاي قابل شارژ، تيغ هاي ريش تراشي و شيشه هاي نوشيدني، جعبه هاي غذا، كهنه بچه و دستمال و حوله هايي كه امكان استفاده مجدد دارند باشيد
كيسه هاي پارچه اي، پلاستيكي يا كاغذي امكان استفاده مجدد در زمان خريد را براي شما فراهم مي  كنند. سعي كنيد فضايي را در خودروتان اختصاص به جمع آوري بعضي از اين كيسه ها دهيد. فراموش نكنيد با كمي ذوق و سليقه مي  توانيد كيسه هاي ابتكاري درست كنيد
021315.jpg
بهروز عيدي 
توصيه هاي ما را جدي بگيريد! اين توصيه ها تاثير بسيار زيادي بر اقتصاد خانواده شما و كاهش حجم 7 هزار تني زباله هاي روزانه تهران مي  توانند داشته باشند. پس كاهش، استفاده مجدد و بازيافت زباله ها را فراموش نكنيد اما توصيه هاي ما:
كاهش زباله ها
خريدتان را به صورت انبوه انجام دهيد. هميشه خانواده هاي پر جمعيت خريدشان يكجا و به مقدار زياد است، پس بسته بندي ها بزرگتر است يعني خريدشان در بسته هاي كوچكتر نيست كه مواد بسته بندي بيشتر صرف آن بشود. علاوه بر اين، خريد انبوه عموما هزينه كمتري در بردارد.
به دنبال اجناسي باشيد كه مواد بسته بندي كمتري دارند يا بدون بسته بندي هستند.
مواد به شكل هاي مختلف بسته بندي مي  شوند. از بسته هايي استفاده كنيد كه مواد بسته بندي كمتري در آنها به كار رفته يا از خوب بودن محصول مواد بسته بندي مطمئن شويد .
محصولاتي را خريداري كنيد كه از عمر بيشتري برخوردارند.
محصولاتي را خريداري كنيد كه عمر درازتري دارند. توجه داشته باشيد كه محصول نامرغوب عمر كمتر و نياز به خريد جنسي جايگزين دارد.
استفاده مجدد
محصولاتي را كه امكان استفاده مجدد دارند خريداري كنيد.
فرآورده هاي يكبار مصرف زباله بيشتري نسبت به محصولات قابل مصرف مجدد ايجاد مي  كنند. مواد يكبار مصرف در دراز مدت سرمايه بيشتري هدر مي دهند! به دنبال باتري هاي قابل شارژ، تيغ هاي ريش تراشي و شيشه هاي نوشيدني، جعبه هاي غذا، كهنه بچه و دستمال و حوله هايي كه امكان استفاده مجدد دارند باشيد.
محفظه ها را دوباره استفاده كنيد
محفظه هاي پلاستيكي و شيشه اي بهترين وسايل ذخيره سازي پسمانده هاي مواد غذايي و... هستند.
كيسه قابل حمل كه امكان استفاده مجدد دارند.
كيسه هاي پارچه اي، پلاستيكي يا كاغذي امكان استفاده مجدد در زمان خريد را براي شما فراهم مي  كنند. سعي كنيد فضايي را در خودروتان اختصاص به جمع آوري بعضي از اين كيسه ها دهيد. فراموش نكنيد با كمي ذوق و سليقه مي  توانيد كيسه هاي ابتكاري درست كنيد.
اقلامي كه امكان استفاده مجدد دارند را واگذار كنيد.
استفاده مجدد موادي چون قوطي ها مي  تواند معنايي چون استفاده دوباره براي كار ديگري داشته باشد.
همچنين استفاده دوباره موادي مثل پارچه، مبلمان و ديگر اقلام خانه مي  تواند به معناي اهداي آنها به ديگري هم باشد. خيلي از موسسات مانند موسسات غيرانتفاعي اقلام و موادخانه ها را قبول مي  كنند و اين كمك بزرگي براي كاهش زباله هاي دورانداختني ماست.
واگذاري مواد ساختماني كه امكان استفاده دوباره دارند:
واگذاري مواد ومصالح ساختماني كه امكان استفاده دوباره دارند، بهترين روش در استفاده دوباره و جلوگيري از دورريختن آنهاست كه وجود خودروهاي بلندگودار كه وقت و بي  وقت در خيابان ها و كوچه ها نعره مي  زنند و اعلام آمادگي براي خريد اين مواد مي  كنند مصداق روشن اين موضوع است.
واگذاري اين مواد كمك بسيار مناسبي در حفظ منابع طبيعي مان است چرا كه امكان حفظ و دوام مواد خام طبيعي كه قرار است تبديل به مصالح ساختماني شود را فراهم كرده ايم. در و پنجره ها، كابينت ها و لوله ها از جمله موادي است كه به عنوان مواد فوق مثال زدني است.
اگر قصدداريد كه خانه خودتان را تغيير ساخت بدهيد، شركت هاي زيادي وجود دارند كه حتي خاك يا مواد دور ريختني شما را نسبتا با قيمت خوبي مي  خرند. اين مساله باعث مي  شود كه مواد شما به راحتي به پول تبديل شود واز طرفي امكاني براي رفع نياز ديگري فراهم شود. طبيعي است كه اين مورد به جوامع محلي و منطقه، اقتصاد و محيط زيست مان كمك بسيار زيادي مي  كند.
مواد بازيافت شده را خريداري كنيد
اقلام ومواد بسته بندي را خريداري كنيد كه بازيافتي هستند.
خيلي از محصولات كاغذي مانند كاغذ توالت، بعضي دستمال كاغذها و كاغذ يادداشت كه در بازار يافت مي  شود از موادبازيافتي درست شده اند. محفظه و بسته بندي بعضي از محصولات از مواد بازيافتي است. كافي است به برچسب روي آنها توجه كنيد! خريد مواد بازيافتي، شرايط را براي گسترش صنعت بازيافت فراهم مي  كند و فرهنگ اين موضوع را رواج بيشتري مي  دهد.
بسته بندي هايي را خريداري كنيد كه مواد آنها قابل بازيافت باشد.
- خيلي از محصولات، بسته بندي آنها به سبك ها و شكل هاي مختلف انجام مي  شود. بسته بندي هايي كه از مواد مختلف تشكيل شده امكان بازيافت را كم يا از بين مي  برد. در صورت امكان، در زمان خريد كالاي مورد نظر، بسته بندي را انتخاب كنيد كه مواد آن قابل بازيافت باشد.
عكس: گلناز بهشتي 

خرج
نتايج طرح آمارگيري از هزينه و درآمد خانوارها اعلام شد
از كل هزينه سالانه خانوار شهري 10ميليون و 642 هزار ريال با سهم 26درصد مربوط به هزينه خوراكي و دخاني، 30 ميليون و 347 هزار ريال با سهم 74 درصد به هزينه هاي غيرخوراكي اختصاص داشت 
مركز آمار ايران نتايج طرح آمارگيري از هزينه و درآمد خانوار شهري و روستايي سال۸۲ را اعلام كرد.
طبق گزارش مركز آمار ايران ،اين طرح بر اساس آمارگيري از 11 هزار خانوار نمونه در نقاط شهري و 12 هزار خانوار نمونه در نقاط روستايي كشور توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها اجرا شد.
نتايج آمارگيري از هزينه و درآمد خانوار در سال 82 نشان مي دهد كه درسال مورد بحث 5/86 درصد خانوارهاي نمونه روستايي در محل سكونت خود از آب لوله كشي ، 9/97 درصد از برق، 1/55 درصد از حمام و 2/41 درصد از تلفن ثابت استفاده مي كنند.
نحوه تصرف محل سكونت 2/86 درصد از خانوارهاي نمونه روستايي ملكي، 8/3 درصد اجاري و بقيه يعني 10 درصد مجاني ،در برابر خدمت و ساير انواع نحوه تصرف بوده است .
۸‎/۶۴ درصد از خانوارهاي نمونه روستايي تلويزيون رنگي، 8/91 درصد يخچال، 7/20 درصد ماشين لباسشويي و۸‎/۳۰ درصد ويدئو در اختيار داشتند.
در سال 82 متوسط هزينه كل سالانه يك خانوار روستايي 25 ميليون و۶۷۶ هزار ريال بود كه نسبت به رقم مشابه در سال قبل 20 درصد افزايش نشان مي دهد.
از كل هزينه سالانه خانوار روستايي 10 ميليون و 228 هزار ريال با سهم 8/39 درصد مربوط به هزينه خوراكي و دخاني و بيشترين سهم با 24 درصد مربوط به هزينه گوشت و در هزينه هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با 3/27 درصد مربوط به مسكن است .
براساس نتايج به دست آمده در سال 82 ، متوسط درآمد اظهار شده سالانه يك خانوار روستايي بالغ بر 24 ميليون و 40 هزار ريال بود كه نسبت به سال قبل 5/26 درصد افزايش داشت و 8/49 درصد اين درآمد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي، 9/28 درصد از مشاغل مزد و حقوق بگيري و 3/21 درصد از فعاليت هاي متفرقه خانوار تامين شد.
نتايج آمارگيري از هزينه و درآمد خانوار در سال 82 نشان مي دهد ۹۹، درصد خانوارهاي نمونه شهري در محل سكونت خود از آب لوله كشي، 8/99 درصد از برق ، 9/68 درصد از گاز لوله كشي، 1/78 درصد از تلفن ثابت و 7/13 درصد از تلفن همراه استفاده مي كنند.
نحوه تصرف محل سكونت 9/70 درصد از خانوارهاي نمونه شهري ملكي، 8/15 درصد اجاري و بقيه يعني 3/13 درصد مجاني ، در برابر خدمت و ساير انواع نحوه تصرف بود.
در سال 82 ، به ميزان 2/21 درصد از خانوارهاي نمونه شهري خودرو شخصي، 88 درصد تلويزيون رنگي، 98 درصد يخچال، 2/54 درصد ماشين لباسشويي، 1/48 درصد ويدئو و 3/10 درصد رايانه در اختيار داشته اند.
در سال ياد شده، متوسط هزينه كل سالانه يك خانوار شهري 40 ميليون و 989 هزار ريال بود كه نسبت به رقم مشابه در سال قبل 2/17 درصد افزايش نشان داد.
از كل هزينه سالانه خانوار شهري 10 ميليون و 642 هزار ريال با سهم 26 درصد مربوط به هزينه خوراكي و دخاني، 30 ميليون و 347 هزار ريال با سهم 74 درصد به هزينه هاي غيرخوراكي اختصاص داشت.
در بين هزينه هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم با 5/25 درصد مربوط به هزينه گوشت و در هزينه هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با 8/42 درصد مربوط به هزينه مسكن بود.
براساس نتايج به دست آمده در سال 82 ، متوسط درآمد اظهار شده سالانه يك خانوار شهري 39 ميليون و 202 هزار ريال بود كه نسبت به سال قبل 4/18 درصد افزايش يافت. منابع تامين درآمد خانوارهاي شهري نشان مي دهد كه 1/34 درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، 7/27 درصد از مشاغل آزاد و 2/38 درصد از فعاليت هاي متفرقه خانوار تامين شد.

انرژي
بنزين كمتري مصرف كنيد
در خبرها آمده از فردا بنزين جيره بندي مي شود! اگر اين خبر واقعا اتفاق بيفتد چه فكري مي كنيد؟ تدبيري به ذهنتان مي رسد؟ شايد چندين گالن بنزين را ذخيره كنيد و كمتر مصرف كنيد و چند بد و بيراه هم به ديگران كه چرا زياد مصرف مي كنند و فكري به حال چنين روزهايي نكرده بودند!
اما اتفاقي كه در چند دهه اخير در كشورهاي ديگر حتي كشورهايي مانند ايران كه از منابع بسيار زياد نفتي و گازي بهره مندند رخ داده، ايجاد دلمشغولي در مورد بهينه سازي مصرف سوخت و پيامد آن، راهنمايي مصرف كنندگان در اين باره است. بخش بسيار زياد اين دلمشغولي اجبار سازندگان خودرو در توليد موتورهايي با سوخت كمتر و كارايي بيشتر است و بخش ديگر، راهنمايي مصرف كنندگان براي انتخاب خودرو. انتخاب نوع خودرو براي انجام اموراتمان، اقدام قابل توجهي مي تواند باشد تا ما هم سهمي در كاهش مصرف سوخت كشور داشته باشيم.
طبق بررسي هايي كه صورت گرفته دامنه مصرف سوخت خودروهاي داخلي بين 5/7 تا 33 ليتر در هر 100 كيلومتر برآورد شده است. خودروهاي دوو ماتيز و پاترول ون به ترتيب كمترين و پرمصرف ترين خودروها براي استفاده معرفي شده اند.
اين ميزان براي مصرف سوخت خودروهاي خارجي در داخل شهر 5/8 تا 5/37 ليتر در هر۱۰۰ كيلومتر اندازه گيري شده است. خودروهاي رنجرور، تويوتا لندكروز و تويوتا وانت بالاترين ميزان مصرف سوخت را در ميان خودروهاي خارجي دارند.
همچنين خودروهاي فرسوده در حال تردد نزديك به 2 برابر خودروهاي نو، سوخت مصرف مي كنند، چرا كه با افزايش عمر خودروها افزايش مصرف سوخت در آنها منطقي به نظر مي رسد، مثلا به ازاي هر سال افزايش عمر خودروهاي پيكان، متوسط ميزان مصرف سوخت آنها، يك درصد ليتر در هر 100 كيلومتر افزايش مي يابد.

خارجي
بهاي نفت و افزايش خرج زندگي ايتاليايي ها
افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني، هزينه زندگي خانواده هاي ايتاليايي را كه كشورشان شديدا وابسته به واردات نفت است ، دوچندان كرده است .
رسانه هاي ايتاليايي روز شنبه گزارش دادند كه نتايج تازه ترين بررسي ها نشان مي دهد كه هر خانواده ايتاليايي به دنبال افزايش قيمت هاي كنوني نفت ناچار است 150 يورو به هزينه هاي مربوط به سوخت واحدهاي مسكوني خود بيفزايد.
بهاي گازوئيل مورد استفاده در سيستم هاي حرارتي شهري هم اكنون به رقمي بيش از يك يورو در هر ليتر رسيده است .
اين رسانه ها پيش بيني كرده اند كه تا پايان سال جاري ميلادي ، روند بهاي نفت و به تبع آن هزينه هاي مربوط به سوخت سيستم هاي حرارتي شهري سير صعودي داشته باشد.

بازار كار
اعزام كارجويان به كره
021318.jpg
مشاور اداره كل توسعه اشتغال، از اعزام كارجويان براي اشتغال و آموزش به كشور كره جنوبي در رشته هاي مختلف خبرداد.
بابك محمدزاده درگفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: در حال حاضر 200 نفر اعزام شدند و 200 نفر ديگر در آينده اعزام خواهند شد و كارجوها به مدت 3 سال آموزش خواهند ديد. وي اظهار داشت: متولي اجراي اين امر صندوق فرصت هاي شغلي وزارت كار و امور اجتماعي است. مشاور اداره كل توسعه اشتغال در ادامه به هزينه اعزام كارجو به كره اشاره كرد و گفت: هزينه اعزام به عهده خود كارجو است و وزارت كار هيچ هزينه اي را براي اعزام پرداخت نمي  كند. وي تصريح كرد: ميزان مراجعه زنان براي اشتغال در خارج از كشور بيشتر از مردان است و در حال حاضر 60 درصد متقاضي كار در خارج، زنان هستند. محمدزاده خاطر نشان كرد: در حال حاضر آموزش هايي كه از طريق سازمان فني و حرفه اي صورت مي گيرد با بازار كار همخواني ندارد.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
بيمه نكرده اند
مدت 4 سال در دانشگاه آزاد، قسمت آزمون امتحانات واقع در پاسداران مشغول به كار بودم بدون اينكه بيمه شوم. حال اداره كارگزيني محل كار فعلي از من سابقه كاري مي خواهد و اين دانشگاه سابقه كاري به من نمي دهد، چون بيمه نبوده ام، در ضمن كساني هستند كه حتي سابقه 10 ساله دارند و هنوز بيمه نيستند.
آقاي صلواتي
اتوبوس بگذاريد
پيش از اين شركت واحد خطي داشت از نوبنياد به هفت تير كه از خيابان دولت مي گذشت. الان چند وقتي است كه اين خط را برداشته و مردم را دچار مشقت كرده اند، لطفا منعكس كنيد.
۲ سال انتظار
جمعي از كاركنان شهرداري كرج، مدت 2 سال است براي زمين هاي واگذاري از سوي شهرداري پول واريز كرده اند و هنوز خبري نشده است.
مسوولان شهرداري مي گويند اين زمين ها مشكل قانوني پيدا كرده است و جزئيات آن صلاح نيست گفته شود. آيا چنين دليلي منطقي به نظر مي رسد؟
يك خانم
كوپن ها را تمديد كنيد
از سازمان بسيج اقتصادي مي خواهيم كه كوپن هاي باطل شده را تمديد اعتبار كند، چون آنقدر صف ها شلوغ و وقت گير هستند كه در زمان اعتبار، امكان ارايه كوپن و خريد جنس فراهم نمي شود.
نبود كاغذ
مدت هفت ماه است كه چاپ يك كتاب به خاطر نبود كاغذ بلاتكليف مانده است و وزارت ارشاد و بازرگاني براي وارد كردن يا تهيه كاغذ هيچ اقدامي نمي كنند. اگر كتاب را با كاغذ بازار آزاد چاپ كنيم قيمت بسيار سرسام آوري پشت جلد بايد بخورد.
يك ناشر
اتوبوس هاي فرسوده
به دنبال اعلام منع تردد اتوبوس هاي مدل هاي 57 - 56، هفت ماه پيش مدارك اتوبوس مدل 55 خود را ارايه كرده ام و بعد از دوندگي هاي بسيار هنوز نتيجه اي نگرفته ام. يك سال و پنج ماه است كه از تردد بين شهري اتوبوسم جلوگيري شده و احتمال منع تردد آن در شهر، طي ماه هاي آينده نيز وجود دارد. تكليف چيست؟
احمديان
افراد لاابالي و پيست موتور سواري
خيابان بوستان حد فاصل اسكندري تا نواب محل تجمع افراد لاابالي و پيست موتورسواران شده است، لطفا به معضل اين خيابان رسيدگي كرده و چند سرعت گير نيز ايجاد كنيد.
مرگ درياچه و هتل 
درياچه زريوار در نزديكي مريوان يكي از زيباترين جاذبه هاي گردشگري كشور است كه در حال نابودي است. علف هاي دريايي كم كم تمامي درياچه را به تسخير درمي آورند و درياچه رو به مرگ مي رود. هتل جهانگردي كه در همان نزديكي است و روي تپه اي واقع شده كه يك طرفش به جنگل ختم مي شود و در پيش رو، نماي زيبايي از درياچه را دارد، مي رود تا به يك مخروبه تبديل شود. به خدا حيف است.
شهروند مريواني 
بيمه دانا
ماشينم را بيمه كردم. چند وقت پيش در جاده چپ كرد و آتش گرفت. پرونده را طولاني كرده اند و هيچ چيزي به من نداده اند. گزارش كارشناس بيمه دانا گفته اين كار عمدي بود. در حالي كه 10 نفر شاهد بودند و نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي و آتش نشاني هم گفته اند عمدي نبوده. ولي هيچ كس رسيدگي نمي كند.
محمد باقر سخي
نه كارت را داده اند و نه گواهينامه را
سه ماه پيش يك دستگاه خودرو پلاك جديد در مركز نقل و انتقال خودروي آزادي به اينجانب منتقل و پلاك ديگري روي آن نصب شد. ولي متاسفانه با گذشت 3 ماه هنوز كارت خودرو را دريافت نكرده ام. سه ماه پيش هم گواهينامه خود را از طريق پست براي تعويض فرستادم ولي هنوز گواهينامه جديدي به دستم نرسيده. به شهرك آزمايش هم مراجعه كردم ولي نتيجه اي حاصل نشد. آيا اين امور به 3 ماه وقت نياز دارد؟
آقاي عبدالرحيمي 

بازتاب
نصب سرعت گير در خيابان الله اكبر
احتراما
بازگشت به مطلب مندرج در مورخ 8/7/83 ستون به ما زنگ بزنيد مبني بر نصب سرعت گير در خيابان الله اكبر به آگاهي مي رساند: طبق گزارش واصله از معاونت حمل ونقل و ترافيك منطقه خيابان مذكور داراي عرض بالاي 12 متر بوده و نصب سرعت گير مغاير با بخشنامه ارسالي از معاونت محترم حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران است، ضمنا معبر فوق با نصب تابلو و علايم ترافيكي ايمن سازي گرديده است.

فروشگاه
021324.jpg
021327.jpg
021330.jpg
021333.jpg

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |