چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۸
خرافه يامعجزه در علم پزشكي
معماي بزرگ
لور محلي است كه طبق باورها حضرت مريم در سال 1858 در آنجا ظاهر شد و با همين ديدگاه از سال 1880 مركز پزشكي داشته است. دكتر تليه توسط كشيش تارب و لور ژاك پير از سال 1998 به آنجا فرستاده شد. شغل او خوشامدگويي به زائران، پزشكان و پرستاران است كه از سراسر جهان به اين محل مي آيند و البته نظارت بر بهداشت غاري كه آب چشمه شفابخش از داخل آن مي جوشد و بيرون مي آيد
021264.jpg
عليرضا آشوري 
نه زيارت غار باعث اين معجزات مي شود، نه خود آب چشمه؛ به نظر من تجمع مردمي كه در ايمان و اميد با هم مشترك هستند، عامل اين اتفاقات است 
چند هفته قبل دكتر پاتريك تليه در مطب خصوصي خود در شهر لور Lourdes تلفني دريافت كرد. خانمي 74 ساله كه به ديدار پاپ رفته بود حرف هاي عجيبي براي گفتن داشت. در شب ديدار پاپ و در مراسم دعايي كه براي شفاي بيماران برگزار شده به آسمان نگاه مي كند. آب مرواريد چشم چپ او كه پزشكان آن را غير قابل درمان تشخيص داده بودند كمتر شده بود. به عبارت ديگر بينايي او به طور كامل به حالت عادي برگشته بود.
دكتر تليه به اين خانم سفارش مي  كند كه پيش چشم پزشك خود برود تا او ببيند كه آيا واقعا چيزي فرق كرده است يا خير.
دكتر تليه هر روز چنين قصه اي را نمي شنيد، ولي شايد هفته اي يك بار چنين اتفاقي مي افتاد؛ مي شود 50 بار در سال. در تمام اين موارد كسي مدعي مي شد كه در لور درمان شده است. اين درمان مي توانست هر چيزي باشد؛ از درمان يك بيماري كوچك تا اينكه يك فلج صبح از جايش بلند شود و راه برود. آرشيو اداره مركز پزشكي آنجا كه به 120 سال قبل برمي  گردد، حدود 6 الي 7 هزار حادثه مشابه را ثبت كرده است كه از اين ميان 66 مورد توسط كليساي كاتوليك به عنوان يك معجزه شناخته شده اند.
لور محلي است كه طبق باورها حضرت مريم در سال 1858 در آنجا ظاهر شد و با همين ديدگاه از سال 1880 مركز پزشكي داشته است. دكتر تليه توسط كشيش تارب و لور ژاك پير از سال 1998 به آنجا فرستاده شد. شغل او خوشامدگويي به زائران، پزشكان و پرستاران است كه از سراسر جهان به اين محل مي آيند و البته نظارت بر بهداشت غاري كه آب چشمه شفابخش از داخل آن مي جوشد و بيرون مي آيد. به رغم تمامي اين حرف ها، وظيفه اصلي او ضبط و اثبات كردن شفابخشي هاي غير قابل توضيح است.
اين پزشك عمومي با 25 سال سابقه و علاقه عميق به علم، كاتوليك معتقدي هم هست. خودش اعتقاد دارد كه اگر اين طور نبود نمي توانست از پس اين شغل برآيد. او طي اين سال ها به شدت با متقلبان و فرصت طلب ها برخورد كرده است، ولي همچنان به تحقيق در مورد پديد ه هاي غير قابل توضيح از ديد پزشكي مشغول است كه به طور مداوم از طريق تلفن، پست يا e-mail به دفترش ارسال مي شود. او قصد دارد حاصل اين مشاهدات و مكالمات خود با جوانان در اين زمينه را به صورت كتابي منتشر كند.
در اين كتاب دكتر تليه معجزه را اين طور تعريف مي كند: معجزه چيزي بسيار دقيق است و بايد ابعادي پزشكي و روحاني به طور توام در آن دخيل باشند: او سپس ماجراي ژان پير بلي 66 ساله را شرح مي دهد. او آخرين كسي بود كه از سوي كليساي كاتوليك به عنوان اعجاز معرفي شد و اتفاقاتي كه براي اين مرد رخ داد توسط دكتر تليه مورد تحقيق و بررسي قرار گرفت.
بلي 36 ساله بود كه دچار مشكلات عصبي شد. در سال 1983 بيماري او را موليتپل اسكلروز MS تشخيص دادند و يك سال بعد او مجبور شد روي ويلچر بنشيند. در 1987 او كاملا معلول شده بود و به اصرار دوستانش تصميم گرفت به لور برود. طي چند روزي كه آنجا بود، دريافت كه حس به اندام هايش برمي گردد و مدتي بعد بازيافت حسي او تكميل شد.
نقش تليه اطمينان از واقعي بودن شفا يافتن بلي بود. به عبارت ديگر او بايد ثابت مي  كرد كه بلي وقتي به لور آمد بيمار بوده است. او با بلي صحبت كرد و بعد از گفت وگو با چندين متخصص، مدارك مستند مربوط به بيماري بلي را گردآوري كرد. تليه پرونده او را به كميته پزشكي لور ارجاع داد. كميته پزشكي در سال 92 بلي را ديده و تقاضاي تحقيقات جديدي كردند. چيزي كه اين كميته را از بهبودي بلي مطمئن ساخت نظر چندين روانشناس درباره برطرف شدن حالت هيستري بيمار بود؛ علامتي كه به طور معمول در بيماران مبتلا به MS ديده مي شود.
۱۱ سال بعد از اينكه پرونده بلي توسط تليه به كميته ارجاع داده شد آنها بالاخره پذيرفتند كه بلي واقعا بهبود يافته و اين بهبودي با قواعد و قوانين علم پزشكي قابل تفسير و توضيح نيست. بر طبق روال عادي چنين مواردي، نظر كميته به همراه پرونده به منزل بلي فرستاده شد و بعد از آنكه مدارك و نظر كميته توسط كليسا مورد بازخواني قرار گرفت، مقامات كليسا اين واقعه را به عنوان يك معجزه اعلام كردند.
تليه مي گويد: اين روند خيلي طولاني بود ولي قدم اول اين بود كه علم پزشكي بايد تشخيص مي داد كه درمان واقعي و غير قابل توضيح است.
اما چيزي كه تليه را براي ارجاع پرونده به كميته ترغيب كرد، بهبودي صرف بيماري نبود. او مي گويد: معتقدم كه تجزيه و تحليل علم در چنين مواردي بسيار دشوار و مهم است، ولي اين مشكلات من را از گوش دادن به تجربيات افرادي كه از بعد معنوي به اين مسايل نگاه مي كردند، منع نمي كرد. دكتر تليه مي افزايد كه مردم دقيقا لحظه شفا يافتن خود را به ياد مي آورند و او هم روي حرف آنها حساب مي كرد. بلي در كتاب تليه مي نويسد: وقتي كشيش روي دست ها و پيشاني من مرهم گذاشت، حس كردم همه چيز دارد دور سرم مي چرخد. در كسري از ثانيه حس زمان و مكان را هم از دست دادم. پروردگار آمده بود تا قلب مرا شفا دهد. من با احساس قدرتمندي از رهايي و آرامش احاطه شده بودم كه تا قبل از آن هرگز تجربه اش نكرده بودم.
اما دكتر تليه بدون اينكه واقعگرايي خود را كنار بگذارد، درباره مشاهداتش در لور صحبت مي كند: ببينيد 99 درصد افرادي كه عقب ماندگي ذهني دارند يا بيمارند و به اميد شفا يافتن به اينجا مي آيند، با همان بيماري يا عقب ماندگي اين مكان را ترك مي كنند، ولي به طرز غير قابل انكاري احساس بهتري نسبت به قبل دارند و اين برمي گردد به جو برادري و اخوتي كه اينجا وجود دارد. در واقع اين احساس بهتر نتيجه عشق و احساسي است كه بي دريغ در اين مكان نثار آنها مي شود.
ولي تكليف بقيه چه مي شود؟ وقتي توموري ناپديد مي شود، يك بيماري كشنده عصبي بهبود مي يابد و آب مرواريد برطرف مي شود؟ ايرونيگ كيرش روانپزشك دانشگاه پلي موث اعتقاد دارد پلاسبو دارونما چنين نكته اي را توضيح مي دهد. اگر شما عقيده داشته باشيد كه درمان دارويي، پلاسبو، مداخله جراحي يا عشق خداوند مي تواند شما را شفا دهد، چنين اتفاقي رخ خواهد داد.
طي اين سال  ها، كيرش و همكارانش مطالعات فراواني براي اثبات قدرت پلاسبو انجام داده اند. 5 سال پيش آنها نتايج متناقضي را منتشر كردند كه نشان مي داد قرص هاي شكر در 80 درصد موارد توانسته اند تاثير داروهاي ضد افسردگي مثل پروزاك را ايجاد كنند. اين درحالي بود كه بيماران تصور مي كردند واقعا پروزاك مصرف كرده اند. مطالعه جالب توجه ديگري نيز روي بيماران مبتلا به پاركينسون در دانشگاه كلرادو صورت گرفت. اين بيماران قرار بود تحت عمل جراحي قرار گرفته و براي ترميم مناطق آسيب ديده مغزي آنها ايمپلنت هاي خاصي داخل مغز كار گذاشته شود، ولي جراحان اين كار را انجام ندادند. بيماران باور داشتند كه چنين ايمپلنت هايي در مغز آنها كار گذاشته شده و به طرز شگفت انگيزي علايم بهبودي را از خود نشان دادند.
به رغم وجود اين واقعيت كه مردم براي شفا يافتن به لور مي روند و دكتر تليه تاثير مشابه پلاسبو و شفا يافتن در لور را مجزا از هم قلمداد مي كند، مي گويد: نه زيارت غار باعث اين معجزات مي شود، نه خود آب چشمه؛ به نظر من تجمع مردمي كه در ايمان و اميد با هم مشترك هستند، عامل اين اتفاقات است.
دكتر تليه اعتقاد دارد كه مدارك موجود در بايگاني هاي اين مركز پزشكي به منزله نوك كوه يخ هستند. بسياري از مردم شفا يافتن خود را اطلاع نمي دهند، چون اين اطلاع دادن زنجيره اي از مصاحبه و تحقيق و معاينه را به دنبال خود مي آورد و اغلب مردم حوصله چنين دردسرهايي را ندارند. او مي گويد: شفا يافتن در لور استرس مثبتي را براي بيمار به همراه دارد و او را به خدا نزديك تر و ارتباطش را صميمانه تر مي كند. مردم دوست دارند اين احساس فقط بين خودشان و خدا باقي بماند.
خود دكتر تليه هم گهگاه در آن چشمه شنا مي كند و بعد از دعا به درگاه خداوند اظهار مي كند كه احساس به مراتب بهتري دارد.
منبع: گاردين 

جرقه هاي زندگي
021261.jpg
لاله ميراسكندري 
در ژانويه سال 1803، بدن جورج فورستر قاتل از چوبه دار زندان نيوگيت لندن پايين كشيده شده و به كالج سلطنتي جراحان منتقل شد. در آنجا قبل از حضور پزشكان و مشتاقان كنجكاو، جيوواني آلديني، خواهرزاده لوئيجي گالواني معروف، براي برگرداندن جسد به زندگي، آماده مي  شد.حداقل، اين چيزي بود كه اكثر تماشاگران انتظار ديدنش را داشتند.
وقتي كه آلديني ميله هاي رسانا را كه به يك باتري بزرگ متصل بود به صورت فورستر متصل كرد، آرواره ها شروع به لرزيدن كرده، عضلات مجاور به شدت منقبض شده و چشم چپ تقريبا كاملا باز شد. وقتي كه آلديني ميله ها را به پشت جسد چسباند، پاها شروع به لگد انداختن كرده و عضله كمر به شكل عجيبي خم شده و شكل منحني وار به بدن فورستر دادند.اين آزمايش آلديني يكي از چندين آزمايشي است كه روي اجساد انجام شده است.
آلديني و بقيه گالواني ها تحقيقات آناتوميست دانشگاه بولوگنا را كه يك دهه پيش روي تاثير جريان الكتريكي به سيستم عصبي قورباغه ها كار مي  كرد، دنبال كردند. به اين ترتيب در اواخر قرن 18 نظريه Vitalist در مورد نيروي زندگي را ارايه كردند. گالواني عقيده داشت چيزي وجود دارد به نام الكتريسيته حيواني. اين شيوه الكتريكي آنطور كه وي تصور مي  كرد در مغز توليد مي  شود و از خلال اعصاب به عضلات انرژي مي  رساند.
به رغم تاثيرات پزشكي پرطرفدار الكتريسيته كه براي درمان فلج و روماتيسم، به عنوان مسهل و احياي افراد غرق شده مصرف مي  شد آلديني معترف بود كه نمي  تواند قلب را دوباره راه بيندازد.بقيه كمتر تواضع به خرج مي  دادند، مثلا آگوست وين هولد، دانشمند آلماني ادعا كرد توانسته حيوانات را از مرگ به زندگي بازگرداند. در يك سري آزمايش ها، وين هولد نخاع يك گربه سربريده را خارج كرد و به جاي آن يك باتري روي- نقره كه جريان الكتريكي توليد مي  كرد، قرار داد. در اين هنگام نه تنها قلب گربه شروع به تپش مجدد كرد، بلكه بنابرگفته خود وين هولد، گربه به مدت چند دقيقه بالا و پايين هم پريد.
نمايش هاي الكتريكي وين هولد و ديگران به ما در درك فيزيولوژي و الكتريسيته كمك هاي زيادي كرد. حداقل يكي از ادعاهاي آنها، الهام بخش مري شلي در نوشتن كتاب فرانكشتاين۱۸۱۸ بود كه براي هميشه تصويري از يك دانشمند ديوانه را در اذهان زنده نگه خواهد داشت.

رد دادخواست تجديدنظرخواهي خواندگان
پرونده هموفيلي ها
با اعلام نظر شعبه 1060 دادگاه عمومي تهران، دادخواست تجديدنظرخواهي وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون در خصوص محكوميت  اين دو سازمان در پرونده بيماران هموفيلي مبتلا به ايدز و هپاتيت، رد شد.
احمد قويدل، مديرعامل كانون هموفيلي ايران و نماينده بيماران هموفيلي در اين پرونده، درباره آخرين وضعيت پرونده اين بيماران گفت: در پي اخطار شعبه 1060 دادگاه عمومي تهران به دو خوانده پرونده هموفيلي ها وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون مبني بر واريز كردن مبلغي بالغ بر 470 ميليون تومان به عنوان هزينه دادرسي مجدد پرونده و عدم پرداخت اين مبلغ در مهلت قانوني، قرار رد دادخواست تجديدنظرخواهي خواندگان اين پرونده، از سوي قاضي افشار، رئيس شعبه 1060 دادگاه عمومي تهران، صادر شد.
مديرعامل كانون هموفيلي ايران همچنين از اعلام شكايت جديد 400 نفر از بيماران هموفيلي خبر داد.
وي در همين باره گفت:  بيش از 400 شكايت جديد علاوه بر 1200 شكايت قبلي، به مجتمع قضائي شهيد بهشتي ارجاع شده است كه در همين رابطه در بهمن ماه امسال توامان به 20 شكايت از سوي شعبه 27 اين مجتمع رسيدگي خواهد شد.
يادآور مي شود چندي پيش در پي صدور حكم شعبه 1060 دادگاه عمومي تهران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان انتقال خون به پرداخت 712 ديه كامل انسان، هزينه درمان گذشته، حال و آينده اين بيماران و همچنين عذرخواهي رسمي خواندگان پرونده از بيماران هموفيلي به علت متهم كردن اين بيماران به آلودگي هاي ويروسي از راه هاي ديگر به غير از استفاده از فرآورده هاي خوني، محكوم شده اند.

به دنبال برپايي موفقيت آميز اين همايش:
همايش طب سنتي و مفردات پزشكي جهاني شد
سومين همايش بين المللي طب سنتي و مفردات پزشكي در كشور مالزي بر پا خواهد شد.
معاون پژوهشي مركز تحقيقات طب سنتي و مفردات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: به دنبال برپايي موفقيت آميز دومين همايش طب سنتي و مفردات پزشكي كه 13 تا۱۶ مهر ماه در تهران برگزار شد، در نشست كميته اين همايش مقرر شد تا دوره  هاي بعدي همايش مذكور با محوريت مركز تحقيقات طب سنتي و مفردات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي سه سال آينده در كشور مالزي بر پا شود.
دكتر فرزانه نقيبي با اعلام اين خبر افزود: طي نشست كميته اين همايش با تقاضاي مركز تحقيقات گياهان دارويي مالزي نسبت به برپايي سومين دوره همايش در كشور مالزي موافقت و اين مساله با تصويب تمامي حاضران مصوب شد.
وي با اشاره به اينكه چهارمين همايش طب سنتي و مفردات پزشكي در كشور مراكش برپا خواهد شد اظهارداشت: به اين ترتيب همايش طب سنتي و مفردات پزشكي جهاني شد كه كسب اين موفقيت بزرگ افتخاري براي كشور و مركز تحقيقات طب سنتي و مفردات پزشكي است.
دكتر نقيبي توجه به كيفيت مقالات، نهادينه سازي طب سنتي در نظام سلامت كشور، ارايه توانايي هاي علمي كشور در زمينه طب سنتي و گياهان دارويي در سطح بين  المللي،  انجام تمامي فعاليت هاي اجرايي همايش به صورت كاملا الكترونيك ، ترغيب مسوولان در تدوين قوانين لازم براي نهادينه شدن طب سنتي و گياهان دارويي در كشور به همراه تدوين برنامه اي جذاب، دقيق و پاسخگو براي طلب مشاركت هرچه بيشتر محققان خارجي را از مهمترين ويژگي هاي دومين همايش بين المللي طب سنتي و مفردات پزشكي برشمرد.
وي اضافه كرد: از مجموعه 277 مقاله پذيرفته شده در اين همايش تعداد 60 مقاله مربوط به شركت كنندگان خارجي بود كه اين مقالات توسط 42 نفر از 22 كشور جهان طي چهار روز برگزاري همايش ارايه شد.
معاون پژوهشي مركز تحقيقات طب سنتي و مفردات پزشكي برگزاري اولين همايش طب سنتي و مفردات پزشكي در سال 79 را نقطه عطف احيا و توسعه طب سنتي و گياهان دارويي دركشور دانست.
وي تصريح كرد: برپايي اولين همايش علاوه بر ارايه آخرين دستاوردهاي علمي، درقالب ارايه مقالات به صورت سخنراني و پوستر و برگزاري ميزگردهايي با حضور مسوولان وزارتخانه هاي كشاورزي، جهاد سازندگي، بهداشت، درمان و صنايع، سبب شد تا مسوولان به اهميت طب سنتي و گياهان دارويي در كشور واقف شده و درخصوص احيا وتوسعه طب سنتي وگياهان دارويي تمهيداتي بينديشند.
دكتر نقيبي گفت: تاسيس چندين مركز تحقيقاتي، افزايش سطح زير كشت و توليد گياهان دارويي، تاسيس چندكارخانه گياهان دارويي، افزايش گياهان دارويي مصوب در وزارت بهداشت، تاسيس ستاد گياهان دارويي در وزارت بهداشت، تاسيس ستاد گياهان دارويي در وزارت جهاد كشاورزي و موارد ديگر از دستاوردهاي بزرگ اولين همايش طب سنتي و مفردات پزشكي بوده است.

پنجمين جشنواره علمي -پژوهشي دندانپزشكي دكتر هدايت
پنجمين جشنواره علمي-پژوهشي شهيد دكتر احمد هدايت، با هدف تجليل از مقام و منزلت پژوهشگران، تشويق و ترغيب دانش پژوهان و نيز ارج نهادن به فعاليت ها و تلاش هاي انجام شده در حوزه دندانپزشكي توسط جامعه اسلامي دندانپزشكان نيمه دوم اسفند ماه در تهران برگزار مي شود.
دكتر كاظم آشفته يزدي، دبير پنجمين جشنواره دندانپزشكي دكتر هدايت با اعلام اين خبر افزود: اعطاي جايزه به افرادي كه با نوآوري خود، موجبات پيشرفت در علم دندانپزشكي را فراهم كرده باشند، اعطاي جايزه به پايان نامه هاي برتر دوره دكترا و اعطاي جايزه به پايان نامه هاي برتر دوره هاي تخصصي دندانپزشكي از جمله برنامه هاي اين جشنواره است.
وي با اشاره به اينكه كميته برپايي جشنواره علمي- پژوهشي دكتر هدايت علاوه بر موارد فوق، به بهترين مقاله هاي منتشر شده در رشته تخصصي دندانپزشكي كه در مجلات علمي داخل و خارج كشور به چاپ رسيده باشند، همه ساله جوايزي اعطا مي كند، اظهار داشت: اعطاي جايزه به بهترين كتب منتشر شده در رشته هاي مختلف دندانپزشكي تاليف و ترجمه و نيز اعطاي جايزه به توليد كنندگان برتر مواد، وسايل و تجهيزات دندانپزشكي، از ديگر برنامه هاي اين جشنواره طي چهار سال اخير بوده است.
گفتني است، پنجمين جشنواره دندانپزشكي شهيد دكتر احمد هدايت با همكاري انجمن هاي تخصصي ارتودنتيست ها، اندودونتيست ها، بيماري هاي دهان، پاتولوژي فك و دهان، پروستودنتيست ها، جراحي دهان، فك و صورت، دندانپزشكي ترميمي، دندانپزشكي كودكان، راديولوژي دهان، فك و صورت و پريودنتولوژي و نيز دانشكده هاي دندانپزشكي سراسر كشور، به همراه دبيرخانه شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و انجمن دندانپزشكي ايران 19 اسفند ماه امسال در تالار ابن سيناي دانشگاه علوم پزشكي تهران برپا مي شود.

رژه زندگي
021258.jpg
براي نحوه راه رفتن، انداختن توپ يا بلندكردن يك فنجان قهوه بي  نهايت روش مختلف وجود دارد، ولي چرا ما در نهايت همه اين كارها را درست مثل هم انجام مي  دهيم؟
كزاد كردينگ از انستيتو عصب شناسي لندن كه روي سيستم حركتي تحقيق مي كند به معادله اي كه حسابداران و اقتصاددانان سال هاست از آن استفاده مي كنند، استناد مي كند. در اين معادله كه حركت اعمال سود آور نام دارد، قيمت و منفعت يك موقعيت بررسي مي شود. مثلا شما پرتقال را بيشتر از سيب دوست داريد ولي پرتقال از سيب  گران تر است، پس در اينجا قيمت خاص براي يك ميوه، به شما مي   گويد كه چند تا از آن ميوه مي   توانيد بخريد.
در مورد مشابه ديگر، كردينگ و همكارانش حركات مردم را مورد بررسي قرار داده و سپس بر طبق معادله اعمال سود آور ترجيحات سيستم عصبي را در انجام حركاتي خاص توضيح دادند.
كردينگ به اين ترتيب توانست تعداد بسيار زيادي حركات مختلف كه در زمان ميزان پايداري متفاوت بودند را در اشخاص مختلف بررسي كند و نهايتا به اين نتيجه جالب و تعجب انگيز دست پيدا كرد كه اكثر افراد مورد آزمايش براي انتخاب يك روش خاص توافق داشتند.

روزه داري و قلب
پزشكان اعلام كردند: روزه داري براي دستگاه قلب روزه داران مفيد است.
با روزه داري بخشي از فشارهاي غذايي به قلب كه طي سال ايجاد مي شود كاسته شده و حداقل قلب براي يك ماه به استراحت مي پردازد؛ اين استراحت قلبي با تخليه چربي از قلب و عروق نيز همراه است.
به همين دليل است كه در بيمارستان به بيماراني كه چربي خون بالايي داشته يا دچار سكته هاي قلبي و مغزي شده اند توصيه مي   شود از حجم غذاي مصرفي كاسته و به استراحت قلب و آرامش آن توجه كنند، همچنين از آنجا كه تعداد وعده هاي غذايي در شبانه روز و ميزان مصرف نمك در ماه رمضان كاهش مي   يابد در نتيجه فشارخون روزه داران نيز در حد متعادل و طبيعي حفظ مي   شود.
از طرفي در ماه مبارك رمضان نوعي آرامش روحي و معنوي به قلب و مغز دست مي  دهد كه انواع استرس هاي روزمره و اضطراب و نگراني ها را از قلب و عروق مهار كرده و از فشارهاي روحي قلب كاسته مي  شود.
همچنين روزه داري موجب تنظيم تعادل بيوفيزيكي و بيوشيميايي بدن و متعادل شدن جريان خون ورودي و خروجي به كليه ها و هورمون هاي فوق كليوي مي  شود.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |