چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۸
جنگ موتورهاي جست وجو
پرسودترين و كم هزينه ترين تجارت مدرن، بازار اينترنت است و از آنچه در آن مي گذرد كمتر كسي سر در ميآورد
021294.jpg
حسام گلبري 
كارگزاران و بزرگان صنعت اينترنت در حال هجوم بردن به بازار جست وجو در اينترنت آن لاين هستند. گسترش و توسعه فعاليتي كه به سختي با آرامش به دست آمده، بعد از فروپاشي dotcom مغايرت مي كند. گوگل در جهت دفاع از خود در برابر رقبا، تلاش هاي مضاعفي براي خدمات جديد انجام مي دهد. پنج شنبه گذشتهDesktop Search گوگل به بازار آمد، برنامه اي كه در برابر محاسبه هاي كامپيوتر شخصي مايكروسافت قدعلم كرده، چرا كه اين برنامه اطلاعات كامپيوتر شخصي كاربر را در كنار web جست وجو مي كند.
در هفته هاي اخير، گوگل Google print را نيز معرفي كرده است تا با مهمترين برنامه Search-Inside-the-Book به رقابت بپردازد و همچنين Google SMS به عنوان نرم افزار جديد براي جست وجو در web با تلفن همراه. اما با اين وجود برخي متخصصان بر اين باورند كه احتمال دارد Google به دليل وجود بازار Search يعني يكي از سودآورترين بخش هاي اينترنت، آسيب پذير باشد و اين تغيير و تحولات ممكن است رقابت با رقباي بزرگتري مثل Yahoo و microsoaft را ايجاد كند. در حقيقت، توليد سريع گوگل در برنامه هاي Search براي كامپيوتر شخصي حاكي از آگاهي گوگل نسبت به زمينه هاي جديد در برنامه هاي Search است.
جيمز فريدلند، از متخصصان سيستم هاي كامپيوتري در شركت S.G.CowenCompany مي گويد: اگر مايكروسافت شروع به افزايش سهام كند، تاثير و فشار شديدي در كندي پيشرفت گوگل خواهد داشت.
تحليلگر ديگري مي گويد: تعداد زيادي صفحه در بازار Search از سوي رقابت كنندگان كوچك و بزرگ ارايه مي شود، چون كه سود حاصل از تبليغ و آگهي آن لاين، در حال حاضر روند رو به رشدي را طي مي كند.
ديويد كاريتي، يكي از ماموران متخصص در Caris company گفت: شواهد نشان مي دهند كه بودجه تبليغ صنفي به طور رو به رشدي به اينترنت اختصاص يافته و اين افزايش مخارج بدين معني است كه Google مي تواند به رشد و توسعه خود ادامه دهد، حتي با وجود شركت هاي ديگري كه وارد اين زمينه شده اند.
شايد تا قبل از پايان سال كه مايكروسافت خدمات جديدش را در زمينه Search توليد كند، مشخص شود كه كدام يك از اين نظريه ها به واقعيت نزديك تر بوده است. خدماتي كه به طور گسترده اي در وب قابل دسترسي است. رقيبان كوچكتر گوگل نيز در هفته هاي اخير خدمات جديدي را ارايه كرده اند.
آمازون برنامه۹ A را توليد كرده؛ يك موتور جست وجوگر كه به استفاده كنندگان اين امكان را مي  دهد تا از تاريخچه كاركرد و گردش در شبكه جهاني اطلاعات خود حفاظت و نگهداري كنند. شركت ويويزيمو، Clusty را توليد كرده؛ يك موتور جست وجوگر كه از روش هاش مصنوعي و ساختگي هوشمند براي طبقه بندي نتايج جست وجو استفاده مي كند. ايديالب، يك شركت سرمايه گذاري واقع در جنوب كاليفرنيا، موتور جست وجويي را به نام Snap طراحي كرده كه به آساني امكان طبقه بندي دقيق تري از نتايج جست وجو را فراهم مي آورد.
هيچ كدام از خدمات جديد Search نمي تواند تهديد جدي براي گوگل باشد. فشار رقابتي حتي هنگامي كه سهام گوگل افزايش مي يابد بازهم شديدتر مي شود. قيمت سهام اين سايت روز جمعه 144 دلار بود. رقيب اصلي گوگل در نهايت، مايكروسافت است. هدف مايكروسافت دستيابي هرچه بهتر به اطلاعات ذخيره شده روي ديسك سخت در كامپيوتر شخصي است كه بيش از يك دهه به دنبال آن است. پيشتر مايكروسافت اعلام كرده بود كه به زودي كاربرد جست وجوي بهتري براي كامپيوتر خانگي ارايه خواهد كرد.
همچنين ايده گسترده اي در صنعت وجود دارد كه مايكروسافت در نظر دارد تا كاربرد جست وجوي كامپيوتر خانگي خود خود را با جست وجوي اينترنت تكميل كند تا با گوگل رقابت كند.شركت Apple Computer نيز تبديل به يكي از رقابت كنندگان در جنگ جست وجوي كامپيوتر شخصي شده است. قبل از امسال استيون جابس مدير اجرايي اين شركتTiger يا سيستم عامل نسل آينده را معرفي كرد. سرويسي كه در سال آينده قابليت هاي فراواني را در Media Search و text در دسترس قرار خواهد داد. اين پيشرفت، صنعت گوگل را مجبور ساخته تا فراتر از جست و جو در اينترنت برود. ماريسا ماير، مدير فروش محصولات Web در گوگل به نيابت از گوگل گفت: ما واقعا قصد داريم گوگل را به يك خاطره به ياد ماندني براي استفاده كنندگان كامپيوتر شخصي تبديل كنيم. هم اكنون، از محصولات جديدي مانندGoogle Desktop انتظار نمي رود تا مستقيما در سود و درآمد شركت دخيل باشند، اما مديران شركت از امكان ارايه سرويس هاي پرداخت شده جلوگيري نخواهند كرد؛ استفاده از تكنولوژي كه اطلاعات را از كامپيوتر شخص استفاده كننده بازيابي مي كند. نرم افزار Desktop كه به طور رايگان مي توان از آن در Google web استفاده كرد، اطلاعات را از اينترنت و از ديسك سخت كامپيوتر شخص استفاده كننده بازيابي مي كند، براي مثال اگر فردي كلمه flower به معني گل را جست و جو كند، علاوه بر نتايج جست  وجو در Web، هر پيغام پست الكترونيك و اطلاعات در رابطه با اين كلمه را در فايل هاي ذخيره شده در كامپيوترش ملاحظه مي كند. خانم ماير گفت: ما مي خواهيم بدانيم كه مشتريان ما چگونه از Google Desktop استفاده مي كنند. براي گوگل 18 ماه طول مي كشد تا موتور جست و جوي web خود را با فروش آگهي هاي مرتبط با اصطلاحات جست و جو تبديل به يك تشكيلات اقتصادي سودآورد كند. اين مقوله تجارت در سه ماه گذشته براي گوگل در حدود 690 ميليون دلار سوددهي داشته است. ضمنا، نوآوري هاي اينترنتي بار ديگر در حال تبديل شدن به موضوع داغ بحث ها در دره سيليكن شده است، اين ماه در سانفرانسيسكو همايش 0.2 web ، پيرامون فن آوري هاي اينترنتي برگزار شد.
در اين همايش جان باتل از مديران عالي رتبه اينترنت، در مقايسه ريشه يابي اين فعاليت هاي جديد با دوره زمين شناسي، هنگامي  كه گونه هاي جديدي پديدار  شدند، گفت: ما در حال ورود به دوره انفجار كامبرين هستيم. در همايش 0.2 web ، بيشتر تصميمات راجع به دوره تغيير و تحولات بعدي در استفاده از اينترنت بود و بيش از همه در مورد رابطه بين كامپيوتر و استفاده كنندگان web توضيح داده شد.
رقابت آينده براي سلطه گري در اينترنت ممكن است جنگ هاي دوباره گذشته در قالبي ويژه باشد؛ جنگ هاي .web browser گزارش هايي مبني بر احتمال از دست دادن كنترل مايكروسافت در بازار browser وجود دارد.
گوگل نيز در بخشي از استراتژي خود براي دفاع در مقابل مايكروسافت كه web search جديدش تقريبا به طور قطعي در Internet Explore راه اندازي خواهد شد، شايعه كرده است كه قصد تولي دweb browser را دارد.
فردي كه از جزئيات كار در گوگل مطلع است مي گويد: اگر شما به هنگام تاريك شدن هوا از مقابل ساختمان گوگل عبور كنيد، هنوز نور چراغ ها را در طبقه اي كه آنها بر سر browser مشغول به كار هستند خواهيد ديد.

ديويد كارپ، جاسوس تجاري
021285.jpg
اگر شما صاحب شركت خودتان هستيد، نياز داريد هر خبري را در مورد اينكه رقباي شما چه مي كنند البته از راه هاي اخلاقي به دست آوريد. در اين مورد ديويد كارپ مي تواند به شما كمك كند. اين مرد 33 ساله بنيانگذار شركت كلو است؛ معادل تجاري و قانوني براي آژانس هاي جاسوسي.
براي مثال: يك كمپاني ممكن است شخصي مثل كارپ را استخدام كند تا مثلا با بررسي موضوعاتي كه دانشمندان درون سازماني كمپاني رقيب در كنفرانس هاي عمومي مطرح مي كنند، حدس بزند كه آنها سرگرم چه برنامه تحقيقاتي و توسعه اي هستند . كارپ مي گويد، …به رغم اينكه چندين پرونده حقوقي جنجالي وجود دارد كه در آنها مشاوران دروغين دستگير شده اند، ليكن اين عمل به هيچ وجه غيراخلاقي نبوده و جاسوسي نيست.”
او راه طولاني و پر پيچ و خمي را طي كرده تا بدينجا رسيده است. خيلي از افرادي كه به دانشكده بازرگاني مي روند ليسانس خود را در اقتصاد يا بازرگاني مي گيرند، ولي كارپ ليسانس خود را در رشته هنرهاي زيبا با تمركز روي مجسمه سازي با سنگ و پس از آن فوق ليسانس خود را در رشته بازرگاني گرفت . ولي اولين فعاليت تجاري او در يك شركت نرم افزاري بود كه ورشكست شد و از هم پاشيد.
بيشتر آدم ها پس از چنين تجربه اي نا اميد مي شوند، ولي كارپ نه. او مي  گويد: …من به اين نتيجه رسيدم كه به فعاليت اقتصادي معتاد شده ام، ولي مي  خواستم اين كار را بدون وجود سرمايه گذارها انجام دهم.” او به دليل …كنجكاوي بيش از حد و تمام نشدني اش و به علت ظرافت ابتكار و تخيل اش” وارد فعاليت اطلاعات رقابتي شد؛ درست همان چيزي كه او را به طرف مجسمه سازي سوق داده بود.
به همان اندازه كه كارپ به كارش به عنوان جاسوس تجاري علاقه دارد، مي تواند آينده اي را تصور كند كه با كار كنوني اش كاملا متفاوت است. او تصور مي كند كه اگر احيانا شركت نرم افزاري اش موفق مي بود، چه اتفاقاتي ممكن بود برايش پيش بيايد. او به شوخي مي گويد: …من به احتمال زياد دانشكده بازرگاني را تمام نمي كردم و احتمالا هيچوقت، وقت كافي براي يادگرفتن گيتار نمي داشتم.” به عبارتي ديگر، بعضي وقت ها شغلي كه هيچوقت فكرش را هم نمي كرديد، بهترين شغلي است كه هميشه در انتظارش بوديد.

چارچوب
ببر بنگال 
021300.jpg
اين 3 ببر سرحال از معدود ببرهاي خوش شانسي هستند كه در باغ وحش سري راچا در ايالت چون بوري واقع در شرق تايلند زندگي مي كنند. تاكنون 3 ببر بنگال در اين كشور به خاطر آنفلوآنزاي مرغي از پا درآمدند. ببرهاي بنگال از جمله حيوانات با ارزش هستند كه بر اثر شكار بي رويه نسل آنها با خطر انقراض رو به رو است.

سرقلم
تجليل ترانه سرايان از استاد اسماعيل نواب صفا
سه شنبه گذشته، سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي هنر ارسباران مملو ازعلاقه منداني بود كه آمده بودند تا از يكي از ديرپاترين و بهترين پيشكسوتان عرصه ترانه سرايي ايران تجليل كنند. در اين مراسم كه به ابتكار و طراحي انجمن ترانه سرايان ايران و تلاش و همت مركز آفرينش هاي ادبي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كه زير نظر معاونت فرهنگي اين سازمان است تشكيل شده بود، جمع كثيري از اهالي موسيقي و شعر گردهم آمده بودند تا از استاد سيداسماعيل نواب صفا به پاس 6 دهه تلاش در خلق آثاري سالم و ماندگار تجليل كنند.
حلقه گل را استاد همايون خرم بر گردن استاد انداخت، لوح سپاس را ساعد باقري به ايشان تقديم كرد و مهندس اسفنديار رحيم مشائي هديه سازمان را پير ترانه و ترنم اهدا كرد. در اين جلسه كه با عنوان ترانه هاي آسماني و به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان و به بهانه تجليل از استاد نواب صفا شكل گرفته بود، محمدعلي بهمني، محمد علي شيرازي، اكبر آزاد، علي ناصري، ساعد باقري، عبدالجبار كاكايي، عليرضا بندري، عليرضا راهب، خليل جوادي و جمع ديگري از شاعران و ترانه سرايان، شعر و ترانه خواندند و همايون رحيميان، نيما مسيحا، ماني رهنما، حميد غلامعلي، علي تفرشي و چند تن ديگر از خوانندگان جوان در محضر جمعي از استادان موسيقي ايران، قطعاتي را اجرا كردند. آقايان همايون خرم، احمد ابراهيمي، امين الله رشيدي، مهدي آذرسينا، عباس خوشدل و فاضل جمشيدي، نيز در مراسم حضور داشتند.
قديمي ترهايشان پس ازآنكه استاد نواب به سختي و به كمك چند نفر از پله هاي سن بالا رفت و سخنان كوتاهي را ادا كرد، با ايشان روي صحنه عكس يادگاري گرفتند.
در پايان اين مراسم، سيد عباس سجادي دبير انجمن ترانه سرايان كه دبيري و اجراي اين برنامه را نيز به عهده داشت به خبرنگار ما گفت: انجمن ترانه سرايان در راستاي تجليل از هنرمندان پيشكسوت عرصه ترانه سرايي تاكنون برنامه هايي داشته و خواهد داشت. وي همچنين گفت: پارسال اولين همايش سرودها و ترانه هاي انقلابي را در فرهنگسراي هنر برگزار كرديم و امسال دومين دوره آن به شكلي گسترده تر و بهتر برگزار خواهد شد.

زاويه ديد
سوءاستفاده از سوپرمن 
021291.jpg
كمتر از دو هفته پس از درگذشت كريستوفر ريو، بازيگر مشهور، يك تبليغ تلويزيوني از او در ايالت كاليفرنيا به نمايش در آمده است. در اين آيتم ريو از شهروندان كاليفرنيا مي خواهد تا در انتخابات رياست جمهوري كه به زودي برگزار مي شود، به تخصيص بودجه 10 ساله اي براي تحقيق درباره بن ياخته ها Stem Cell راي مثبت دهند، تحقيقي كه به يكي از مسايل داخلي جنجالي آمريكا تبديل شده است.
بنا بر طرح شماره 71 كه در كاليفرنيا به زودي به همه پرسي گذاشته مي شود، شهروندان اين ايالت تصميم خواهند گرفت كه آيا بودجه 10 ساله اي را به تحقيق درباره بن ياخته ها اختصاص بدهند يا نه. در عين حال دانا ريو، بيوه كريستوفر ريو، حمايت خود را از سناتور جان كري، نامزد حزب دمكرات آمريكا براي انتخابات رياست جمهوري اعلام كرد. سناتور كري از تخصيص بودجه دولتي براي اينگونه تحقيقات حمايت مي كند. پژوهش درباره بن ياخته ها مي تواند به بهبودي بيماري هايي چون فلج، رعشه، قند، فراموشي و سرطان كمك كند. بيچاره سوپرمن. سوءاستفاده حتي بعد از مرگ!
آمار جديد ژن هاي انسان
محققان ژنتيك مي گويند: ژن هاي انسان خيلي كمتر از آنچه درگذشته پيش بيني مي شده، هستند. اين فرضيه دانشمندان ژنتيك كه غرور انسان ها را لكه دار مي كند مي گويد: تعداد ژن هاي انسان در حدود 20 تا 25 هزار ژن است كه تعداد آن با ژن هاي كرم سي الگانس و گياه Arabidopsis تقريبا برابر است.
كرم سي الگانس 19 هزار و 500 ژن دارد و گياه Arabidopsis در حدود 27 هزار ژن دارد. اين گروه از دانشمندان ژنتيك در سال 2001 تعداد ژن هاي انسان را بين 30 تا 40 هزار ژن تخمين زده بودند. اما دانشمندان عامل، پيچيدگي و اعجاز انسان را چيزي فراتر از تعداد ژن ها مي دانند. اريك لندر از محققان ژنتيك و از اعضاي اصلي انستيتو براد كمبريج در اين باره مي گويد: شگفتي هر موجودي نه به خاطر تعداد ژن هايش، بلكه به خاطر چگونگي استفاده اي است كه از ژن ها مي كند.
دانشمندان مدت ها نظريه هاي متفاوتي در مورد تعداد ژن هاي انسان داشتند. در گذشته آنان تعداد ژن هاي انسان را در حدود يكصد هزار عدد ژن تخمين مي زدند و اكنون اين رقم به 30 هزار ژن تنزل پيدا كرده است. گرلاد روبين متخصص ژنتيك از دانشگاه كاليفرنيا عقيده دارد بعيد است كه تعداد ژن هاي انسان از 30 هزار عدد كمتر شود و به نظر او عدد كنوني كه دانشمندان در مورد تعداد ژن هاي انسان تخمين زده اند به واقعيت نزديك تر است و ما انسان ها بايد به اين مساله عادت كنيم كه تعداد ژن هاي ما و يك كرم به يك اندازه است.

كوتاه تر از گزارش
سيد حسين غضنفري 
هجوم آمريكاييان به كانادا
021297.jpg
80 نفر از شهروندان آمريكا با ورود به يكي از شهرهاي مرزي كانادا خواستار دريافت واكسن آنفلوآنزا شدند. به دنبال كمبود واكسن آنفلوآنزا در آمريكا شهروندان آمريكايي از ايالت داكوتاي شمالي و ديگر ايالت هاي آمريكا همچون نيويورك به دنبال دريافت واكسن آنفلوآنزا به شهرهاي مرزي كانادا هجوم بردند، تا همچون شهروندان كانادايي با پرداخت 12 دلار آمريكايي واكسينه شوند، در اين بين بعضي از كلينيك هاي كانادايي واكسن هاي ويژه اي را براي آمريكاييان در نظر گرفتند تا از سهميه شهروندان كانادايي كم نشود.
G8هستم!
پول گاسكوئين، فوتباليست انگليسي قصد دارد تا نام خود را۸ G بگذارد. گاسكوئين 37 ساله اعلام كرده است دوست دارد تا با نام جديدش، گذشته اش را كه خود مسخره مي  نامد از ياد ببرد. گاسكوئين معروف به گازا، نام۸ G را به اين دليل انتخاب كرده است كه G حرف اول نام خانوادگي وي و 8، شماره پيراهن وي در تيم سابقش بوده است. البته وي هنوز تصميم قطعي در اين باره نگرفته است تا شايد اسم هاي بهتري به ذهنش خطور كند.
دندان درد شير
021282.jpg
به دنبال كشته شدن 35 نفر به دست يك شير در تانزانيا، كارشناسان حيات وحش اظهار داشتند كه اين شير از دندان درد رنج مي برد و به همين دليل سعي داشته است تا از گوشت بدن انسان تغذيه كند كه نسبت به گوشت حيوانات چهارپا نرم تر است! هر ساله 200 نفر در اين مناطق توسط حيوانات كشته مي شوند اما كشته شدن 35 نفر به دست يك شير غيرمعمول است. كارشناسان حيات وحش پس از آنكه دندان اين شير را مورد معاينه قرار دادند، متوجه شدند يكي از دندان هاي اين شير كاملا پوسيده بوده و استفاده از گوشت حيوانات درد شديدي را بر او تحميل مي كرده است.
ديزني لند در چچن 
نخست وزير چچن، سرگي آبراموف اظهار داشت: جمهوري چچن به زودي شاهد احداث مكان هاي تفريحي از جمله ديزني لند خواهد بود. اين مقام چچني اين سخنان را در يك كنفرانس مطبوعاتي در ساختمان خبرگزاري اينتر فلكس بيان كرد. وي در ادامه گفت: سال ديگر يك مجموعه ورزشي چند منظوره و همچنين يك استاديوم فوتبال براي تيم چچني در كنار يك مجموعه آبي تفريحي احداث خواهيم كرد. گروزني پايتخت چچن در اوايل دهه 1990 آسيب هاي فراواني ديد. دولت روسيه در بودجه سال 2005، نزديك به 200 ميليون دلار براي بازسازي چچن كنار گذاشته است.

دكه
انتخابات درآمريكا
021288.jpg
اگر فرصتي داريد مي  توانيد سري به دكه ما بزنيد و مروري داشته باشيد به عناوين برگزيده چهار روزنامه كه مربوط به 25 اكتبر است.
به غير از روزنامه سان كه تيتر اول خود را به كشته شدن سربازان عراقي در اين كشور اختصاص داده است،دو روزنامه ديگر كشور آمريكا كه ما براي شما انتخاب كرده ايم، يعني ميامي هرالد و واشنگتن تايمز تيترهاي اول خود را به انتخابات چند روز آينده اين كشور اختصاص داده اند.روزنامه ميامي هرالد با تيتر اول كري در جنوب فلوريدا؛ تمركز روي ايمان اشاره به رفتن كري به يك كليسا درآمريكا دارد. واشنگتن تايمز نيز اين تيتر اول را دارد با نزديكي به انتخابات احتمال تقلب بالا گرفته است.
روزنامه مسكوتايمز هم در شماره اين روز خود با اشاره به تظاهرات اعتراض آميز مردم روسيه سفيد مي  نويسد: تظاهرات مينسك با خشونت خاتمه يافت.
021312.jpg
021309.jpg
021306.jpg
021303.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |