چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۸
مدارس دخترانه و بخشنامه هايي كه فقط سردرگمي مي آفرينند
شادي با والورهاي تيره
اين روزها دوباره صحبت از مدارس دخترانه است و چگونگي برطرف كردن مشكلات اين مدارس. در خبرها آمده بود كه يك طرح جديد با نام طرح شاداب سازي مدارس دخترانه در تهران به اجرا درخواهد آمد !
021321.jpg
عكس: گلناز بهشتي 
مسعود مير
به مدرسه رفتن دانش آموزان درابتداي هر سال تحصيلي دردسرساز است. تب و تاب والدين، التهاب و استرس دانش آموزان و از همه مهمتر دغدغه مديران مدرسه براي مهياسازي شرايطي كه چند صد دانش آموز در آن بتوانند بيش از 9 ماه در آن تحصيل كنند. دراين ميان مدارس دخترانه در شرايط سخت تري به كار خود ادامه مي دهند و شايد اصلي ترين علت آن هم پذيراي دانش آموزان دختر بودنشان است كه پيكان هاي فشار را به سوي آنها نشانه مي رود.
دتها است كه راجع به سنگين بودن فضاي مدارس دخترانه و دشوار بودن شرايط تحصيل براي اين دانش آموزان شنيده ايم و خوانده ايم. شايد يكي از جدي ترين موضوعاتي كه براي تلطيف اين فضاها از جانب مسوولان مطرح شد برنامه آزاد بودن حجاب در اين مدارس بود.گرچه مدارس دخترانه غيرانتفاعي اسلا مي از سال ها پيش اين مساله را حل كرده اند و با ايجاد شرايط فيزيكي مناسب، دختراني كه در اين مدارس تحصيل مي كردند با برداشتن حجاب و حتي استفاده از امكانات خوب ورزشي و فعاليت در برنامه هايي در مناسبت هاي مختلف خصوصا جشن هاي مذهبي توانسته اند در فضاي مناسب تري تحصيل كنند. ولي دانش آموزان مدارس معمولي به علت مشكلا ت دولتي بودن يا نداشتن بودجه لا زم و به كار نگرفتن ابتكارات مديريتي دچار مسايل ناشي از سنگيني فضا هستند. البته به محض اينكه زمزمه هاي اجراي طرح آزادسازي حجاب در اينگونه مدارس شنيده شد موضوع مبارزه با افرادي پيش آمد كه ممكن بود از اين شرايط سوء استفاده كنند. بزرگترين مشكل را مدارسي داشتند كه در مكان هايي پا گرفته بودند كه اطراف آنها خانه ها و مغازه هاي فراواني وجود داشت. طبيعي ترين تصور اين بود كه در صورت آزاد بودن حجاب در محوطه مدارس و كلاس ها، اين دانش آموزان امنيت ندارند و ممكن است كه به اين حريم حتي با نگاه يك غريبه يا مراجعه والدين البته پدرها يا ورود و خروج دبيرهاي مرد تجاوز شود. در عين حال از اين طرح، حداقل از جانب دانش آموزان، آنقدر استقبال شدكه پيدا كردن راهكاري براي اجرايي شدن آن شد دغدغه جديد مسوولان آموزشي. يكي از طرح هايي كه ميوه اين چاره انديشي به شمار مي رفت پوشيده ساختن مدارس دخترانه بود. اما آن ميوه وقتي مشكلات ساخت و ساز و حريم شخصي  خانه ها و هزينه هاي هنگفت پوشش و البته مشكلات پزشكي نبود نور مناسب و تبعات آن را به روي خود ديد ؟ به نظر رسيد و خود به خود از دور خارج شد. داستان مشكلات روحي كه روانشناسان و اهل فن چند وقت پيش فريادش را سر داده بودند هنوز ادامه داشت تا بالاخره يك طرح جديد از راه رسيد؛ رنگ... اين دفعه همه چيز به رنگ خلاصه مي شد. نه خبري از حذف حجاب در حياط مدرسه بود و نه مهر و موم ساختن مدارس دخترانه. قرار شد كه رنگ لباس هاي فرم مدارس باعث ايجاد نشاط در مدارس شود، اما آنقدر در اين ماجرا اظهار نظرهاي عجيب و غريب شنيده شد و بله و نه  هاي رنگارنگ آمد كه طرح مناسب سازي رنگ لباس هاي دانش آموزان دختر محدود شد به باز شدن چند والور جديد از رنگ سرمه اي و رنگ سبز كه شايد ظاهرشان نو بود ولي تغيير اساسي در اين رنگ ها ايجاد نكرد. بعضي مدارس پايين شهر براي يكسان سازي لباس هاي فرم دختران با مشكل مواجه بودند چون قبل ازاينكه سليقه بخواهد دخالت كند پول و مسايل مادي دخيل مي شد و در بعضي مدارس هم اين طرح بستري شد براي به كار بردن لباس هايي كه حداقل آن زمان با عرف جامعه مغاير بود .
اين روزها دوباره صحبت از مدارس دخترانه است و چگونگي برطرف كردن مشكلات اين مدارس. در خبرها آمده بود كه يك طرح جديد با نام طرح شاداب سازي!! مدارس دخترانه در تهران به اجرا درخواهد آمد. مشاور امور زنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي تهران گفته است: حدود 100 ميليون تومان براي شاداب سازي اين مدارس هزينه شده، ولي به علت كمبود بودجه فعلا در 11 مدرسه به اجرا درآمده است. حميد رحيمي گفته: او و همكارانش تمام تلاششان را مي كنند تا شاداب سازي در مدارس  به يك فرهنگ تبديل شود و به مرور در تمام مدارس دخترانه به اجرا درآيد. ولي فعلا بودجه لازم براي اجراي اين طرح در سال جديد تحصيلي به دستشان نرسيده است. با چنين صحبت هايي تصور يك اتفاق جديد و البته اصولي، ذهن را به خود مشغول مي كند اما...
وقتي جوياي چگونگي اجراي اين طرح از طريق بعضي مسوولان مدارس مي شويم به اين نكته پي مي بريم كه باز هم يك تلاش نه چندان مهم در راه بهبود فضاي مدارس صورت گرفته است.
برگزاري مراسم و جشن هاي شاد كه به مناسبت هاي مختلف درمدارس اجرا خواهدشد، فضاسازي مدارس با محوريت رنگ آميزي كلاس ها و ديوارها و همچنين تزئين مدارس دخترانه شايد كارهاي خوبي باشند اما آنقدر مهم نيستند كه بتوانند مشكل هاي بزرگ دانش آموزان دختر در مدارس را مرتفع كنند. اين جريانات كه بر اساس طرحي به نام مدرسه شاد به اجرا درخواهد آمد تنها حكم چشاندن يك قطره آب به تشنگان را دارد. مدتها از زمان سر باز كردن زخم دانش آموزان مي گذرد اما هنوز اين زخم ها مداوا نشده و جالب اينكه اين روزها بايد به مسايل مهم ديگري نظير امنيت جاني و روحي اين قشر در بيرون مدرسه هم پرداخته شود. شايد مسوولان آموزش و پرورش هم لابه لاي تبصره  ها و بخشنامه  ها و دستورالعمل هاي مختلف خودشان گير افتاده اند.

جعبه
شايد فوتبال 
تكرار مجموعه ماموران پرونده هاي راكد كه از شبكه سوم در ساعت 30:12 پخش مي شود، آغاز كننده جعبه امروز ماست. تكرار سريال پرستاران را هم مي توانيد ساعت 15 از شبكه اول تماشا بفرماييد. اذان مغرب و لحظه افطار امروز ساعت 33:17 خواهد بود.
ساعت 18 سريال كمكم كن از شبكه دوم۳۰،:18 خانه بدوش از شبكه سوم و رسم عاشقي 10:19 از شبكه تهران و بالاخره اگه بابام زنده بود ساعت 45:19 از شبكه اول پخش مي شود.
سريال باجناق ها را مي توانيد ساعت 20 از شبكه تهران تماشا بفرماييد. رسم شيدايي ساعت 21 از شبكه دوم پخش مي شود. 15:21 سريال طنز كمربندها را ببنديد پخش مي شود. امشب مسابقات فوتبال ليگ ايتاليا انجام مي شود. اگر قرار باشد شبكه سوم، اين بازي هاي همزمان را به طور زنده پخش كند، احتمالا ديدار ميلان با آتلانتا يا لاتزيو و مسينا پخش مي شود. اين مسابقات ساعت 22 شروع مي شوند.ساعت 10:22 سريال آتش سرد پخش مي شود و آخرين برنامه پيشنهادي ما هم پليس دريايي نام دارد كه ساعت 23 از شبكه تهران پخش خواهد شد.

پرده
فقط انتخاب كنيد
براي دانستن اينكه فيلم هاي موردعلاقه تان را در كدام يك از سالن هاي سينما مي توانيد ببينيد، لازم نيست وقت و انرژي زيادي مصرف كنيد، فقط كافي است اين چند خط را بخوانيد كه البته وقت زيادي هم نمي خواهد. بنابراين برايتان مي نويسيم كه فيلم سيزده گربه روي شيرواني ساخته علي عبدالعلي زاده با داشتن 16 سالن سينما بيشترين تعداد سالن هاي نمايش را به خود اختصاص داده است. اين فيلم در سينماهاي قدس، ايران،۳ جوان، بهمن،۲ مركزي، دهكده المپيك، ميلاد و ... به نمايش در مي آيد. لاك پشت ها هم پرواز مي كنند بهمن قبادي كه قرار بود در گروه سينمايي خاص به نمايش در بيايد، در سينماهاي فرهنگ،۲ ايران،۲ سپيده۲ و موزه سينما اكران شده است. فيلم پروانه به كارگرداني عباس رافعي هم در سالن هاي آفريقا، تهران،۱ ملت، شيدا، ايران۱ و فلسطين۲ به نمايش گذاشته مي شود. شمعي در باد پوران درخشنده هم هنوز بر پرده سينماهاي شهر قشنگ، فلسطين،۱ سروش، پيروزي، اروپا، جي و المپيا قرار دارد. حالا با خيال راحت مي توانيد انتخاب كنيد و برويد.

ورود
تا فردا
ستون ورود مريض شده. نام اين بيماري ترديد است؛ گفتن يا ...؟
بعضي وقت ها گفتن چند كلمه به حدي دشوار است كه ترجيح مي دهي از گفتنشان منصرف شوي. اين عقب نشيني البته روش مناسبي نيست. شايد بهتر باشد منتظر فرصت مناسب باشيم. حالا يك روز تا آخر هفته مانده و هنوز بايد صبر كرد. بعضي حرف ها فقط براي آخر هفته ساخته شده اند؛ يك روز ديگر صبر كن. آخر هفته براي جمع بندي و تحول مناسب است. امروز شكل خودت باش و از زندگي لذت ببر. همه چيز خوب است، همه چيز. تا فردا خداحافظ دوست عزيز!

نمايشگاه
حضور در اختتاميه 
فقط تا فردا فرصت داريد. اين جمله براي پشت كنكوري ها نيست كه هنوز در كلاس كنكور ثبت نام نكرده اند، ما از نمايشگاه گروهي گرافيك حرف مي زنيم.
اين نمايشگاه فردا در گالري شماره يك فرهنگسراي هنر، روز اختتاميه اش را پشت سر مي گذارد. بنابراين اگر دوست نداريد فرصت تماشاي خلاقيت دانشجويان رشته گرافيك را از دست بدهيد، تا فردا حتما خودتان را به فرهنگسراي هنر برسانيد. ساعت بازديد از اين نمايشگاه از 9 تا 16 است. آدرس فرهنگسراي هنر را هم اگر نمي دانيد، اين است: خيابان شريعتي، خيابان جلفا.
اما خبر بعدي. واحد تجسمي فرهنگسراي جوان نمايشگاهي از آثار نقاشي برپا كرده است. در اين نمايشگاه كه تا 8 آبان ادامه دارد، شما مي توانيد 135 اثر نقاشي از اكرم عبداللهي را ببينيد. ساعت بازديد از اين نمايشگاه ساعت 9 تا 20 هر روز است. آدرس فرهنگسراي جوان: ميدان خراسان، خيابان خاوران.

ذهن زيبا
علم سه چيز است: كتاب گويا، سنت متبع و كلمه نمي دانم.
حضرت علي ع
خداوندا به من آرامشي عطا فرما تا آنچه را كه نمي توانم تغيير بدهم، بپذيرم. به من شجاعتي بده تا آنچه را كه مي توانم، تغيير دهم و به من درايتي بده تا تفاوت ميان اين دو را تشخيص دهم.
پرمود بترا
آموختن هر چيز آسان است اما ماهر شدن در آن سخت و دشوار.
ضرب المثل چيني
در لحظه هاي تصميم گيري است كه زندگي شما شكل مي گيرد.
آشوني رابينز
چيزي را كه احتياج نداري، فقط به خاطر اينكه در حراجي است نخر.
جكسون براون

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |