چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۸ - Oct 27, 2004
دعاي روز دوازدهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ زَيِّنّي فيهِ بِالسَّتُرِ وَ العِفافِ وَ استُرني فيهِ بِلِباسِ القُنُوعِ وَ الكِفافِ وَ احمِلني فيهِ عَلَي العَدلِ وَ الاِنصافِ وَ امِنّي فيهِ مِن كُلِّ ما اَخافُ بِعِصمَتِكَ ياعِصمَهَ الخآئِفينَ.
اي خد در اين روز مرا به زيور ستر و عفّت نفس بياراي و به جامه قناعت و كفاف بپوشان و به كار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ايمن ساز به نگهباني خود اي نگهدار و عصمت بخش خدا ترسان عالم.
امروز با حافظ
در غنچه اي هنوز و صدت عندليب هست
روي تو كس نديد و هزارت رقيب هست
چون من دراين ديار هزاران غريب هست
گر آمدم به كوي تو چندان غريب نيست
رئيس جشنواره برلين خواستار حضور فيلم هاي ايراني در اين جشنواره شد
ديتركاس  ليك  رئيس  جشنواره  بين المللي  فيلم  برلين  موسوم  به  برليناله ، خواستار حضور فيلم هاي  برتر سينماي  ايران  در اين  رويداد هنري  شد.
وي  در گفت  وگو با ايرنا در برلين  به  رابطه  نزديك جشنواره فيلم  برلين  با برخي  فيلم  سازان  ايراني  اشاره  كرد و افزود: متاسفانه  همزماني  و تقارن  دو جشنواره  سينمايي  فيلم  برلين  و فجر در ايران  مانع  حضور قوي  سينماگران  ايراني  در آلمان  مي شود.
ليك  كه  سردبيري  نشريه  سينمايي  كونكرت  و همچنين  نايب  رئيسي  آكادمي فيلم  اروپا را بر عهده  دارد، ادامه  داد: از آنجا كه  فيلم هاي  ايراني  هميشه جايگاه  ممتازي  در جشنواره هاي  بين المللي  دارند، تلاش  داريم  كه  راه حلي  براي حضور آثار سينمايي  ايران  در جشنواره  امسال  فيلم  برلين  پيدا كنيم .
رئيس  جشنواره  فيلم  برلين  همچنين  به  انتخاب  سميرا مخملباف  كارگردان  ايراني  در هيات  داوري  اين  جشنواره  اشاره  كرد و افزود: سياست  ما تقويت  حضور سينماگران  ايراني  در بخش هاي  مختلف  جشنواره  فيلم  برلين  است .
جشنواره  بين المللي  فيلم  برلين  موسوم  به  برليناله  كه  جايزه  خرس  طلائي را به  آثار برگزيده  سينمايي  از سراسر جهان  اهدا مي كند، هرساله  در فوريه (بهمن  ماه ) درشهر برلين  برگزار مي شود.
جشنواره  بين المللي  فيلم  برلين  كه  از سال  ۱۹۵۰ ميلادي  تاكنون  برگزار شده  است  بعد از جشنواره  كن  در فرانسه  بزرگترين  جشنواره  سينمايي  اروپا به  حساب  مي آيد.

جايزه تماشاگران مونترال براي فيلم لاك پشت ها
سي و سومين دوره جشنواره نوين مونترال (كانادا) شب گذشته جايزه بزرگ تماشاگران را به فيلم «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند» اهدا كرد.
در اين جشنواره كه از چهاردهم تا ۲۴ اكتبر برگزار شد، از سينماي ايران فيلم هاي «ده روي ده» عباس كيارستمي و «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند» بهمن قبادي حضور داشت.
براساس همين گزارش، طي ماه اخير علاوه بر اين جشنواره آخرين ساخته بهمن قبادي در جشنواره هاي شيكاگو، سن سباستين و بخش بين الملل جشنواره كودك اصفهان به عنوان بهترين فيلم شناخته شده است.
اين فيلم هم اكنون در جشنواره هاي لندن، بلگراد، نانت، سانفرانسيسكو، مكس، سائوپولو و تعدادي ديگر حضور دارد.

همزمان با هفته پژوهش
جشنواره «زن و پژوهش» برگزار مي شود
همزمان با هفته پژوهش، جشنواره سراسري زن و پژوهش در دو بخش مستقل برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ادبي مهر، در اين جشنواره، از زنان پژوهشگر در تمامي عرصه هاي علمي تجليل خواهد شد.
اين گزارش حاكي است كه در اين جشنواره ضمن معرفي زنان پژوهشگردرعرصه هاي علمي و اجتماعي، با جمع آوري نظرات انديشمندان از طريق فراخوان مقاله تحقيقي، پژوهش هايي كه با موضوع زنان و حوزه هاي مربوط به زنان صورت گرفته، بررسي و شناسايي مي شود.
جشنواره سراسري زن و پژوهش ، استادان و پژوهشگران مراكزعلمي و پژوهشي كشور، متوليان و سياستگذاران مسايل زنان كشور، سازمان ها و انجمن هاي علمي پژوهشي، مديران وكارفرمايان شركت هاي خصوصي و دولتي، زنان پژوهشگر دانشگاهي وغيردانشگاهي و عامه مردم را مخاطبان خود قرار داده است.
اين جشنواره با همكاري مركز امورمشاركت زنان نهاد رياست جمهوري، گروه مطالعات زنان دانشگاه تربيت مدرس وباحمايت بانك كشاورزي و شبكه دوم صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران، طي روزهاي ۲۳ و ۲۴ آذرماه سال جاري همزمان با هفته پژوهش برگزار مي شود.

فيلم هاي مخاطب خاص از عيد فطر اكران مي شود
سيد ضياء  هاشمي مسئول  گروه  سينمايي آسمان  باز (مخاطب  خاص ) از فعاليت  اين  گروه  در عيد فطر خبر داد.
گروه  سينمايي  مخاطب  خاص  قرار بود اوايل  امسال  راه اندازي  شود كه  به  دليل برخي  مشكلات  و ناهماهنگي ها به  تعويق  افتاد.
سينماهاي  ايران  ،۲ فرهنگ  ۲ و فلسطين  ۲ سالن هاي  نمايش  آثار سينمايي مخاطب  خاص  را تشكيل  مي دهند.
هاشمي به ايرنا گفت : تاكنون  مواد تبليغي فيلم هاي  كنار رودخانه  ساخته  عليرضا اميني  و چند تار مو به  كارگرداني  ايرج  كريمي آماده  شده  و يكي  از اين  فيلم ها، عيد فطر اكران  مي شود. وي  توجه  تهيه كنندگان  به  مواد تبليغي  درچرخه  قبل  از توليد فيلم  را اساسي دانست  و بر تبليغ  مناسب  اكران  فيلم هاي  مخاطب  خاص  تاكيد كرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
دستگاهي به بازار آمده كه با آن مي توان تلويزيون
خانه همسايه را خاموش و روشن كرد

دوشنبه اين هفته رسانه هاي آمريكا خبر از اختراع تازه اي داده بودند كه عبارت است از يك جا كليدي كه با آن مي توان از راه دور بيش از هزار نوع گيرنده تلويزيون را خاموش و يا روشن كرد. منظور از راه دور، طول و عرض يك اطاق نيست. اين دستگاه كوچك كه نوشته اند ظرف چند روز هزاران قطعه فروش داشته مي تواند از داخل يك خانه تلويزيون خانه همسايه را خاموش و يا روشن كند و طوري ساخته شده است كه امواج آن مي تواند در هر نوع گيرنده تلويزيوني موثر باشد. سازنده اين دستگاه يك مهندس سانفرانسيسكويي به نام «ميچ آلتمن» است. او گفته است: روزي به فكر ساختن اين دستگاه افتادم كه با دوستانم براي انجام مذاكره به يك كافه قنادي رفتيم. در آنجا، تلويزيون روشن بود و حواس رقفا به جاي مذاكره متوجه برنامه تلويزيون شده بود و از مذاكرات چيزي حاصل نشد. او گفت كه هر دستگاه، تنها ۱۵ دلار به فروش مي رسد. به گزارش رسانه ها، نگراني از اين است كه هركس با داشتن چنين جا كليدي، در خيابان به راه افتد و تلويزيون هاي مردم را خاموش و روشن كند و يا در نيمه شب تلويزيون همسايه را ناخواسته روشن و او را از خواب بيدار كند، مگر اين كه همسايه پيش از رفتن به اطاق خواب، تلويزيون خود را از برق كشيده باشد. آلتمن گفته است كه به تكميل اختراع خود ادامه خواهد داد تا بتوان با آن از راه دور كانال عوض كرد و صداي تلويزيون را كم و زياد كرد.
عذر خواهي گاردين از جورج بوش
روزنامه انگليسي گاردين ديروز به خاطر انتشار مقاله اي به قلم چارلي بروكر، از جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا كه اين روزها شديداً سرگرم مبارزات انتخاباتي است پوزش خواست. بروكر در مقاله خود خطاب به جان بوث (قاتل آبراهام لينكلن)، لي هاروي اسوالد (قاتل جان اف. كندي) و جان هينكلي (ضارب ريگان) نوشته بود: «اينك به شما نياز داريم!» در واشنگتن، برداشت از اين مقاله اين چنين بود كه بروكر «جورج بوش» را سزاوار ترور دانسته است. گاردين ضمن عذرخواهي نوشته است كه هدف «بروكر» گفتن يك جوك بود و مطلب او جدي نبوده است. اين روزنامه در همان روز مصاحبه خود با كارتر رئيس جمهوري اسبق آمريكا را كه سراسر انتقاد از بوش بود چاپ كرده بود. جيمي كارتر به گاردين گفته بود كه جورج بوش از رويداد ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ استفاده بي حد كرده و خود را به صورت قهرمان مبارزه با تروريسم درآورده، حال آن كه عمل او در اشغال نظامي عراق قابل توجيه نيست و قدمي جدي هم در حل مسائل ديگر برنداشته است.
خروج كوبا از معاملات دلار و تيترهاي بزرگ ديگر
برخي از مطالب صفحه اول ديروز روزنامه هاي كشورهاي صنعتي عبارت بودند از: «كوبا با دلار وداع كرد» و معاملات دلار در اين كشور ممنوع شد و به جاي آن يورو قرار گرفت. نگراني آمريكا از اين است كه كشورهاي ديگر از اين الگو پيروي كنند. «ناپديد شدن صدها تن مواد منفجره در عراق، يك معماي تازه» ، «جهان در انتظار انتخابات سه شنبه آينده آمريكا» ، «برنامه هاي اتمي ايران براي اين ملت به صورت يك غرور ملي درآمده» و در اين مرحله براي اين دولت دشوار است كه خواست مردم را در نظر نگيرد، «روس ها از ناتو خشمگين شده اند» ، «بالا رفتن بهاي نفت خام» سود سرشار نصيب كمپاني هاي نفتي كرده و سود خالص شركت نفت انگلستان از اين درآمد بادآورده در سه ماه گذشته ۴ ميليارد دلار بوده است؛ سال گذشته ميلادي (۲۰۰۳) در ايالات متحده آمريكا ۱۶ هزار و پانصد قتل جنايي روي داد كه نسبت به سال قبل از آن افزايش نشان مي داد. هفتاد درصد انگليسي ها خواهان ممنوع شدن دود كردن سيگار در اماكن عمومي از جمله ادارات، رستوران ها و بارها شده اند. فرمانداران ايالات آمريكا تصميم گرفتند راساً دست به اقدام بزنند و از اروپا و هرجا كه سراغ داشته باشند واكسن ضد سرماخوردگي وارد كنند.

برگي از تاريخ
سالي كه ايران قدرت اول مديترانه شد
۲۷ اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۷۸۵ هجري خورشيدي (۱۴۰۶ ميلادي) قراه يوسف رئيس تركمانان قره قويونلو، تبريز را تصرف كرد. وي از آن پس ظرف ۱۴ سال سراسر شمالغربي ايران از گرجستان تا ساوه را متصرف شد. در سال ۱۴۴۹ ميلادي الغ بيگ پسر شاهرخ و نوه امير تيمور (گوركان) كه در ۱۳۹۳ ميلادي در سلطانيه زنجان به دنيا آمد و رصد خانه معروف سمرقند را ساخت كه در آن ۹۹۲ ستاره شناسايي شده است، در همين شهر در گذشت. در سال ۱۲۹۱ هجري خورشيدي صمصام السلطنه رئيس الوزراء وقت دستور داد روزنامه هايي را كه از او انتقاد كرده بودند و يا نوشته بودند كه به جاي كم سواد هاي نالايق از تحصيلكرده هاي فرنگ رفته براي احراز مقامات بالا استفاده شود توقيف و مديرانشان بازداشت شوند. به اين ترتيب بيشتر روزنامه هاي تهران از كار انتشار بازماندند. در سال ۱۹۲۴ جمهوري سوسياليستي ازبكستان درچارچوب اتحاد جماهير شوروي تأسيس شد. در سال ۱۳۰۴ هجري خورشيدي تظاهرات ضد قاجاريه، طبق يك برنامه از قبل تنظيم شده، نخست در تهران (ميدان توپخانه) و سپس شهرهاي ديگر آغاز شدكه تظاهركنندگان خلع قاجاريه را از سلطنت درخواست داشتند. در سال ۱۹۴۴ در جريان نبرد دريايي خليج «ليته» در فيليپين، خلبانان ژاپني براي نخستين بار با هواپيماهاي پر از مواد منفجره خود را بر ناوهاي آمريكايي كوبيدند و آنها را غرق كردند و يا آسيب زدند. در سال ۱۹۴۹ دولت آلمان غربي حاضر نشد با دولت آلمان شرقي براي تأمين وحدت آلمان وارد مذاكره شود.
اينك برگ امروز: ۲۷ اكتبر سال ۳۹۸ پيش از ميلاد «كونون» آدميرال مشهور آتني با شماري از افسران دريايي آتن كه به ايران پناهنده شده بودند به استخدام نيروي دريايي ايران مستقر در آب هاي مديترانه و اژه در آمدند و به تصميم اردشير دوم شاه وقت از دودمان هخامنشي، دراختيار «فرنه باز» ژنرال معروف ايران و فرمانده نيروهاي مستقر در غرب و شمالغربي (شامل مصر، قبرس، فنيقيه و آسياي صغير) قرار گرفتند و به نوسازي ناوگان ايران در اژه و مديترانه كمك بسيار كردند. ژنرال «فرنه باز» باكمك اين ناوگان نوسازي شده اسپارت را در «سنيدوس» شكست داد و سپس چند شهر را در منطقه «لاكوني» در جنوب غربي شبه جزيره يونان (محل سكونت اسپارت ها) تصرف كرد و به تاخت و تاز اسپارت كه با كمك ايران بر آتن فائق آمده بود در مديترانه و منطقه اژه پايان داد. طبق قرار محرمانه ميان ايران و اسپارت، بنا نبود كه اسپارت پس از پيروزي بر آتن دست به تصرف «كشور شهر» هاي يوناني بزند و قلدري كند. در پي شكست اسپارت از «فرنه باز» ، ايران پس از نزديك به يك قرن موفق شد استراتژي خود را در جهان هلنيك (يوناني زبان) به اجرا در آورد و آن، ايجاد موازنه قدرت ميان «كشور شهر» هاي يوناني و جدا نگه داشتن آنها از هم و جلوگيري از تشكيل يك اتحاديه «دلوس» ديگر و نيز قطع تحريكات ضد ايراني شان در مصر و قبرس بود. در اجراي اين سياست، دولت ايران كمك مالي در اختيار پاره اي ازاين «كشور شهر» ها از جمله آتن قرار داد تا خرابي هاي ناشي از جنگ طولاني «پلوپونز» را مرمت كنند و به اقتصاد خود سر و سامان دهند و پس ازآن، فرنه باز در سال ۳۹۱ پيش از ميلاد يك شورش ضد ايران در قبرس را سركوب و سال بعد به دو ژنرال ايراني مأمور فرو نشاندن فتنه در ساتراپي مصر كمك كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

در همه فرهنگسراهاي شهر
ادبيات رمضان ، زير سقف شب هاي آفتابي زمزمه مي شود
شب هاي آفتابي عنوان ويژه برنامه هاي ادبي سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران است كه در ايام باقي مانده ماه مبارك رمضان در كليه فرهنگسراهاي تهران شاهد آن خواهيم بود.
به گزارش خبرنگار ادبي مهر، در ويژه برنامه هاي شب هاي آفتابي، شاعران و قصه نويسان به ارائه تازه ترين آثار خود در ارتباط با موضوعات معنوي و ديني و نيايش، از جمله ماه مبارك رمضان مي پردازند.
اين برنامه در كليه فرهنگسراهاي شهر و باشگاه نويسندگان و هنرمندان، وابسته به سازمان فرهنگي؛ هنري شهر تهران برگزار خواهد شد.

سينماهاي اراك شنبه ها بليت نيم بها عرضه مي كنند
سينماهاي اراك از اين پس روزهاي شنبه هر هفته طرح عرضه بليت نيم بها را اجرا مي كنند.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پي تصويب كميته حمايت از سالن هاي سينما و موافقت مديران و صاحبان سالن هاي سينما در اراك و با هدف تشويق عموم مردم به حضور بيشتر در سالنهاي سينما، از اين پس سينماهاي استقلال، فرهنگ و عصر جديد اراك در روزهاي شنبه نسبت به اجراي طرح عرضه بليت نيم بها اقدام مي كنند.
طرح عرضه بليت نيم بها كه از سال گذشته در سينماهاي استان تهران به اجرا گذاشته شده بود بنا به آمار و ارقام موجود با استقبال گسترده علاقه مندان و اقشار مختلف مردم مواجه شد و در آغاز دومين سال خود، بتدريج در سينماهاي سراسر كشور به اجرا گذاشته مي شود.
بر اساس اين طرح، سينماها موظف مي شوند تا روزهاي شنبه همه هفته در تمامي سكانس ها نسبت به فروش بليت نيم بها (۵۰ درصد تخفيف) اقدام كنند.
اين گزارش حاكيست: بنا به اعلام اداره كل نظارت و ارزشيابي، تا كنون سينماهاي استان گيلان، كرمان، ايلام و زنجان به طرح عرضه بليت نيم بها پيوسته اند و به زودي سينماهاي ساير استان هاي كشور نيز به اجراي طرح عرضه بليت نيم بها در روزها شنبه (روز آشتي با سينما) مبادرت خواهند كرد.

محمود نكوروح مطلق:
هنر در هيچ مرزي محدود نمي ماند
«در جهاني كه امروزه هرچه بيشتر به سمت تخصصي شدن پيش مي رود تعيين جايگاه و تفكيك دقيق دو حوزه« فلسفه »و «هنر »از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.»
اين گفته اي است كه محمود نكوروح مطلق جامعه شناس در پاسخ به پرسش ستاد خبري همايش «هنر و جهاني شدن» ابراز كرد.نويسنده كتاب «در جست وجوي هويتي تازه» افزود: «مشكل بزرگ در فرهنگ ما اين است كه هنوز جايگاه دقيق فلسفه و هنر و در واقع مرز دقيق اين دو مشخص نشده است اين است كه هم هنرمند ما خواهان فلسفه بافي بوده و هم فيلسوفان ما مي خواسته اند در بيان گفتارهايشان از زبان ادبي استفاده كنند.»
نويسنده كتاب نهضت خداپرستان سوسياليست در پاسخ به اين پرسش كه آيا ما با مقوله اي به نام هنر و جهاني شدن سروكار داريم يا اين كه هنر در درجه نخست امري فردي و حاصل تجربيات فردي يك هنرمند است، ابراز داشت: «اصولا هر ايده اي جهاني است، يعني خصلت هر ايده آن است كه آن را در محدوده مرزهاي هويتي خاصي نمي توان محدود كرد. مثلا ما امروزه نمي توانيم ادعا كنيم كه حافظ يا مولوي فقط به ما تعلق دارد. همچنان كه امروزه نمي توانيم بگوييم كه قرارداد اجتماعي _ ژان ژاك روسو غربي ا ست و به ما ارتباطي ندارد، يا فلان اختراعي كه در گوشه اي از دنيا حاصل مي شود مختص به ما نيست. ما در زمينه آثار هنري هم نمي توانيم آن را امري صرفا فردي و محدود به يك گوشه كوچكي از دنيا كنيم. ببينيد مثلا شعر مربوط به احساسات انساني است و انسان هم موجودي است كه اصولا جهاني است و مرزي را براي خود نمي شناسد به خصوص انسان هنرمند كه اصولا مرزپذير و محدود نمي تواند باشد.»

بهارستان
به نرمي باد بهار كه برآمده از خلوت مان
سبز شده جوانه ها
آري بهار است در شاخه ها
مرهم مي نهد با ترفندي، زخم زمستان را
ازرا پاوند _ ترجمه ذوالفقاري و اسماعيلي

پاسخ پرسش پزشكي
عوامل از حال رفتن
از دكتر روزنفلد در باره علل «از حال رفتن» ناگهاني سئوال شده و او گفته است كه كاهش ناگهاني فشار خون، كاهش رسيدن خون به مغز، كاهش شديد سطح قند در خون، تغييرات شيميايي خون، استرس(در اين مورد، فرد قبلاً دچار تنفس عميق و شديد مي شود)، عوارض جانبي بعضي داروها، غير منظم شدن تپش قلب، گرماي شديد، حالت غش خفيف، بيماري هاي قلبي و عروق، فشار طولاني و شديد روي اعصاب گردن و تنفس گازهاي سمي مي تواند به اين نوع از حال رفتن بينجامد. اين وضعيت همچنين ممكن است در نتيجه بي نظمي دستگاه گوارش هم روي دهد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
سلطان خوش شانسي
لندن: يك شهروند انگليسي با خوش شانسي تمام صاحب ۲ ميليون پوند در يك مسابقه بخت آزمايي شد.
چندي پيش به دليل بارش شديد باران اين مهندس ۴۸ ساله وارد فروشگاه لبنياتي محله شد و براي اينكه باران متوقف شود به قدم زدن داخل فروشگاه پرداخت. وي پيش از ترك فروشگاه يك بليت بخت آزمايي خريداري كرد كه از قضا بليت وي برنده شد.
او قصد دارد همراه با همسر و دو فرزندش براي گذراندن تعطيلات به سفر برود. وي همچنين از شغل فعلي خود كناره گيري خواهد كرد تا به ادامه تحصيل بپردازد.
دردسرهاي فيلمبرداري
لس آنجلس: يكي از تهيه كنندگان هاليوود براي اينكه فيلمبرداري فيلم جديدش بدون مشكل انجام شود، مجبور شد هزار دلار به يك زوج پرداخت نمايد.
در حين فيلمبرداري، تهيه كننده ناگهان متوجه شد كه همسايه كناري در حال بريدن شاخه درختان باغچه خود است كه سروصداي اره مانع از صدابرداري مطلوب مي شد.
به همين دليل تهيه  كننده از صاحب خانه خواهش كرد، اره خود را خاموش كند اما صاحبخانه در پاسخ گفت، تنها در صور دريافت هزار دلار اره را خاموش خواهد كرد.در نهايت تهيه كننده موافقت كرد مبلغ هزار دلار به صاحبخانه و همسر او بپردازد.
اما دو روز پيش، تهيه كننده هزار دلار را در قالب يكصدهزار سكه يك سنتي به خانه همسايه ارسال كرد كه اين موضوع خشم صاحبخانه را برانگيخت و عليه تهيه كننده شكايت كرد.در پي اين شكايت، تهيه كننده ضمن عذرخواهي، موافقت كرد، هزار دلار ديگر به موسسه خيريه اي كه صاحبخانه معرفي مي كند، بپردازد.
محروميت از رانندگي
لندن: يك مرد ۵۰ ساله در انگليس كه تحت تاثير مشروبات الكلي با خودروي چمن زني خود رانندگي مي كرد مجازات شد.
پليس گواهينامه اين مرد را به مدت يك سال توقيف كرد و او بايد ۲۵۰ پوند نيز جريمه نقدي بپردازد.وي پس از دريافت حكم قاضي گفت: با توجه به اينكه زياد رانندگي نمي  كنم، اين محروميت يكساله تاثيري در زندگي ام نخواهد گذاشت.
حمله گوزن گرسنه
فلوريدا: روز گذشته اتفاق عجيبي در يكي از شهرهاي آمريكا رخ داد كه طي آن يك گوزن، ويترين فروشگاهي را به هم ريخت.
اين گوزن وحشي و گرسنه پس از عبور از ترافيك خيابان خود را با سرعت بسيار زياد به ويترين فروشگاه كوبيد كه بر اثر اين برخورد، شيشه ويترين شكست و تمام اجناس و كالاهاي موجود در قفسه ها نقش زمين شد.
گفته مي شود كه براي نظافت و ترميم فروشگاه حداقل به يك روز زمان نياز است.
ركورد دويدن به عقب
كوآلالامپور: يك مهندس برق ۲۲ ساله در مالزي ركورد دويدن به عقب را در اين كشور بهبود بخشيد.اين جوان موفق شد مسافت ۳۰ كيلومتر را رو به عقب بدود. وي اين ركورد شكني را طي ۳ ساعت و ۳۰ دقيقه و ۳۵ ثانيه و در پيست ورزشگاه پراك انجام داد. در واقع وي ۷۵ بار عقب-عقب دور پيست ۴۰۰ متري دويد.
انتخابات دانش آموزي
نيويورك: يك هفته نامه در آمريكا از ۵ دهه پيش تاكنون در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين كشور اقدام به راي گيري از دانش آموزان ۶ تا ۱۸ ساله مي كند. اين هفته  نامه سپس نتايج راي گيري را در آستانه انتخابات منتشر مي نمايد كه تجربه دوره هاي قبل نشان داده، هر نامزدي كه در اين انتخابات دانش آموزي و سمبليك بيشترين راي را به خود اختصاص دهد، در انتخابات رسمي كشور نيز برنده شده است.روز گذشته نتايج راي گيري دانش آموزان آمريكا در مورد انتخابات رياست جمهوري منتشر شد كه ۶۰درصد آرا به جورج بوش اختصاص يافت.لازم به ذكر است كه افراد زير ۱۸ سال در آمريكا حق راي ندارند.
مجسمه فيل از زباله هاي منازل
سيدني: يك هنرمند انگليسي دست به ابتكار جالبي زده و از اجناس فرسوده منازل، يك مجسمه فيل ساخته است. اين مجسمه غول پيكر كه در نمايشگاهي واقع در شهر سيدني استراليا به نمايش گذاشته شده است، از تلويزيونها، بخاري ها، پنكه ها، راديوها و كاسه هاي توالت فرسوده منازل ساخته شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۲ دقيقه

گل و گياه
آليوم
004944.jpg
نام علمي: Allium rosenbachianum
خانواده: LILIACEAE
گياه دائمي پيازي به بلندي ۱ متر و گستردگي ۱۰ سانتي متر است داراي برگهاي نواري شكل بوده و گلهاي بنفش ستاره اي شكل آن مجتمع در گل آذين چتري در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و جدا كردن و كاشت پيازچه ها در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |