چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۸ - Oct 27, 2004
همكاري  ايران و عربستان مشكلات  منطقه  رابرطرف مي كند
ايرنا: سيد كمال  خرازي  وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  كه  در عربستان بسر مي برد، در ادامه  ديدارهاي  خود در رياض  با امير عبدالله  وليعهدعربستان  ديدار كرد.
خرازي  در اين  ديدار گفت : امنيت  و تحولات  عراق  بر كل  منطقه  تأثير مي گذارد.بر اين  اساس  تمام  كشورهاي  منطقه  بايد در تبادل  نظر مستمر با يكديگرباشند.اجلاسهاي  منطقه اي  و ايجاد مكانيسم  مشورتي  دائم  ميان  كشورهاي  منطقه امكانات  مناسبي  را براي  تبادل  نظر فراهم  مي كند.
وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  گفت : در اجلاس  آتي  در مصر بايد برگزاري  به  موقع  انتخابات  در عراق  مورد توجه  قرارگيرد و سازمان  ملل  نيزدر اين  راه  فعال  باشد.
وي  افزود: صهيونيسم  و استكبار براي  كشورهاي  اسلامي برنامه  دارند وبر كشورهاي  اسلامي است  كه  اختلاف  جزيي  را كنار گذاشته  و نسبت  به  مسائل  اصلي جهان  اسلام  تمركز كنند.مظالمي كه  بر مردم  فلسطين  مي رود از حياتي ترين موضوعات  جهان  اسلام  است  كه  بايد در صدر توجهات  كشورهاي  اسلامي و سازمان كنفرانس  اسلامي قرار بگيرد.
خرازي  تروريسم  را از پديده هاي  شوم  دوران  كنوني  دانست  و گفت : سياستهاي غلط آمريكا، بي عدالتي ، تبعيض  و تجاوزات  اسرائيل  موجب  گسترش  تروريسم  درجهان  شده  است .
وزير امور خارجه  با تشريح  دستاوردهاي  تكنولوژيك  ايران  از جمله  درفن آوري  هسته اي  گفت : دشمن  از مقاصد صلح  آميز ايران  آگاه  است  اما در صددجلوگيري  از تقويت  ايران  در دانش  و تكنولوژي  روز است  در حالي  كه  خطر اصلي در منطقه  رژيم  صهيونيستي  است  و ايران  به  هيچ وجه  در صدد استفاده  نظامي ازفن آوري  هسته اي  نيست .
وليعهد عربستان  نيز در اين  ديدار با ابلاغ  سلام  به  مقام  معظم  رهبري  ورئيس  جمهوري  ايران  اظهار داشت : آنچه  براي  عربستان  مهم  است ، دوستي  وروابط برادرانه  با ايران  است .
وي  گفت : عربستان  و ايران  با همكاري  يكديگر مي توانند مشكلات  منطقه  رابرطرف  كنند.
امير عبدالله،  شكاف  و چند دستگي  در ميان  كشورهاي  اسلامي را عامل  تقويت كننده  رژيم  صهيونيستي  و سياست  سركوب  اين  رژيم  دانست .

اخبار سياسي
تشكيل جلسه شورايعالي حج به رياست سيد محمد خاتمي
ايرنا _ سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در جلسه شورايعالي حج بر ضرورت انجام كار كارشناسي به منظور ارتقاء جايگاه سازمان حج و زيارت تاكيد كرد.
به گزارش دفتر اموررسانه هاي رياست جمهوري، آقاي خاتمي در اين جلسه كه شب گذشته برگزار شد، برنامه ريزي هرچه سريعتر براي عمره سال آينده و مذاكره با مسئولان ذيربط در عربستان سعودي را ضروري دانست. در اين جلسه همچنين آيين نامه نحوه تشكيل جلسات شورايعالي حج به تصويب رسيد و كميسيون خاص شورايعالي حج به رياست وزير بازرگاني و رئيس كميسيون مشترك ايران و عربستان و نمايندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت براي رسيدگي به مواردي كه شورايعالي حج تشخيص مي دهد، در سازمان حج و زيارت تشكيل خواهد شد. در اين نشست مقرر شد كميسيون ديگري متشكل از رئيس سازمان حج و زيارت، معاون حقوقي رئيس جمهوري، نمايندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بعثه مقام معظم رهبري، اساسنامه سازمان حج و زيارت را تدوين نمايند تا به صورت لايحه اي به مجلس شوراي اسلامي تقديم شود.
حدادعادل: مردم از مشكلات درمان شكايت دارند
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه مردم از مشكلات درمان شكواييه و شكايت دارند، تصريح كرد: مردم در مراجعه به نمايندگان در مجلس از فقر و گراني گله دارند. غلامعلي حدادعادل صبح روز گذشته در جمع مديران و مسئولان سازمان بيمه خدمات درماني كشور يكي از فوايد ماه مبارك رمضان را آگاهي از حال محرومان دانست و گفت: در ماه رمضان نبايد فقط به فكر اطعام بود بلكه براي درمان محرومان در طول سال نيز بايد چاره انديشي كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي يكي از مشكلات مردم كم درآمد را گراني هزينه هاي درمان عنوان كرد و افزود: خدمت به مردم محروم در جهت درمان آنها از انتظارات طبيعي آنها از انقلاب اسلامي است كه بيمه يكي از ابزارهايي است كه براي كاهش آلام مردم در اختيار نظام ماست. رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس شوراي اسلامي تقويت سازمان بيمه خدمات درماني را وظيفه خود دانسته و در جهت رفع مشكلات آن آمادگي دارد. وي افزود: مجلس هفتم با رويكرد حل مشكل مردم تشكيل شد و نمايندگان عهد كردند كه وقت خود را در جهت دفاع از منافع ملي و رفع مشكلات مردم صرف كنند و در طول چند ماه گذشته با مراجعه به طرحها و لوايح مشخص مي شود كه مجلس به رفع مشكلات مردم توجه داشته است. رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ما اصل سازمان بيمه خدمات درماني را مهم و محترم مي شماريم و تقويت آن را وظيفه خود مي دانيم و جهت رفع معايب و مشكلات آمادگي داريم.
كويت هرگونه ميانجيگري بين ايران و آمريكا را رد كرد
فارس: شيخ احمد الصباح وزير امور خارجه كويت هرگونه ميانجيگري بين ايران و آمريكا براي كاهش تنش بين دو كشور را تكذيب كرد.به گزارش خبرگزاري كويت (كونا)، الصباح در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه آيا سفر كمال خرازي وزير امور خارجه ايران به دو كشور كويت و عربستان سعودي با هدف ايجاد ميانجيگري جهت كاهش تنش در روابط ايران و آمريكا صورت گرفته است يا خير، گفت: «از ما خواسته نشده است كه نقش ميانجي را ايفا كنيم.»روزنامه الراي العام پيشتر به نقل از منابع ديپلماتيك نوشته بود «گرچه كويت به عنوان يكي از هم پيمانان نزديك غرب علاقه اي به تبادل پيام ميان تهران و واشنگتن براي ايفاي نقش ميانجيگرانه ميان آنها در زمينه مسايل هسته اي ندارد، اما در پي آن است كه با ايجاد زمينه گفت و گو ميان دو طرف، اين مسائل را حل  و  فصل كند.»
تصاوير آزمايش جديد موشك شهاب ۳ منتشر شد
فارس: تصاوير آزمايش جديد موشك شهاب ۳ ديروز از سوي وزارت دفاع در اختيار رسانه ها قرار گرفت.وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بيست ونهم مهرماه از آزمايش مجدد موشك شهاب ۳ به صورت موفقيت آميز خبر داده بود.
موشك شهاب ۳ داراي بردي ۱۳۰۰ كيلومتري، توانايي حمل كلاهكي به وزن يك تن و سرعتي حدود چهار برابر موشك اسكاد است كه براي نخستين بار در تير سال ۱۳۷۸ آزمايش شد و يكي از محصولات ۳۶ گانه وزارت دفاع به شمار مي رود.

خرازي : بحران آفريني در روابط ايران و عراق به نفع
هيچ كس نيست
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه كشورمان استفاده صلح آميز از تكنولوژي هسته اي را حق ايران دانست و بر ادامه گفت وگوها با طرف اروپايي تأكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري كويت (كونا) كمال خرازي در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با شيخ احمد الصباح وزير امور خارجه و نخست وزير كويت، تعليق غني سازي اورانيوم از سوي ايران را در چارچوب اعتماد سازي دانست و آمادگي تهران را براي انجام مذاكرات با طرف اروپايي براي رسيدن به يك راه حل متوازن و برابر كه تأمين كننده حق ايران باشد، اعلام كرد.
وي گفت: «ايران حاضر است در اين امر ضمانت هاي لازم را به كشورهاي اروپايي بدهد.» وزير امور خارجه ايران همچنين هرگونه گفت وگو با آمريكا را منوط به تغيير سياست هاي اين كشور دانست و افزود: «ايران، آمريكا را در موضعي كه بتواند با اين كشور بر اساس احترام متقابل گفت وگو كند، نمي بيند.» وي افزود: «اگر آمريكا سياست هاي خود را در قبال ايران تغيير دهد ايران نيز آماده چنين گفت وگوهايي بر اساس برابري و بدون قيد و شرط است.»
خرازي در پاسخ به سئوالي در خصوص اتهام دخالت ايران در امور داخلي عراق نيز گفت: «اين اتهامات نادرست و بي  اساس است و به نفع ايران نيست كه در امور داخلي عراق دخالت كند.»
وزير امور خارجه تأكيد كرد، تنش و بحران آفريني در روابط ايران و عراق به نفع هيچ كس نيست و ملت دو كشور نيازمند برقراري دوستي و روابط حسنه هستند.
وي آمادگي ايران را براي حل مشكلاتي كه عراق با آن مواجه است، اعلام كرد و گفت: «سياست تهران در مسير تقويت روابط بين دو ملت ايران و عراق حركت مي كند.»
وزير امور خارجه كشورمان همچنين بر آمادگي اين كشور براي حمايت از مردم عراق و اجراي انتخابات در موعد مقرر تأكيد كرد. وي همچنين از سفر اياد علاوي نخست وزير موقت عراق به ايران در هر زمان استقبال كرد.

روحاني:
اروپا هم به دنبال طرح پرونده ايران در شوراي امنيت است
رسا _ دبير شوراي امنيت ملي در مهماني افطاري كه با حضور فضلا و طلاب استان سمنان در محل اين شورا برگزار شد، با اشاره به مذاكرات ايران و اروپا گفت: اروپا هم به دنبال طرح پرونده ايران در شوراي امنيت است اما از ابتكار عمل آمريكا مي هراسد و مي خواهد رأساً با ايران مذاكره كند.
نماينده مردم سمنان در مجلس خبرگان رهبري، موضع گيري هاي حساب شده ايران را درباره مسئله هسته اي نشانه كارآمدي نظام عنوان كرد و گفت: نبايد اجازه داد مواضع هسته اي ايران كه يك مسئله مهم ملي است در بستر مسائل سياسي داخلي و اظهارنظرهاي شخصي متأثر شود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه تفاوت آمريكا با اروپا چيست كه ايران با اروپا مذاكره مي كند و مذاكره با آمريكا را رد مي نمايد، تصريح كرد: به طور حتم در تعاملات بين المللي هركس تنها منافع خود را درنظر مي گيرد بين اروپا و آمريكا در پي گيري پرونده هسته اي ايران اختلاف نظر وجود دارد. حتي بين ديدگاه هاي كشورهاي اروپايي نيز تفاوت هاي آشكاري هست، آمريكا غير از مسئله هسته اي هدف بالاتري را دنبال مي كند. اين كشور تنها علاقه مند است پرونده ايران را به شوراي امنيت ببرد و در مسير تضعيف و براندازي نظام قدم بگذارد. با وارد شدن پرونده ايران به شوراي امنيت، آمريكا بلافاصله اتهامات ديگر خود برضد ايران را نيز مطرح مي كند، آمريكا در شوراي امنيت مسائل متعددي را پيگيري خواهد كرد تا از آن پلي بسازد براي اهداف اصلي خود در مبارزه عليه نظام جمهوري اسلامي ايران. در حالي كه اروپا چنين اهدافي را دنبال نمي كند. البته نه اينكه نخواهد پرونده ايران در شوراي امنيت مطرح شود بلكه از اين هراس دارد كه ابتكار عمل را به طور كامل به آمريكا واگذار كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به انتقاد برخي از شخصيت ها و مطبوعات از روند مذاكرات گفت: تمام اقدامات با هماهنگي مسئولين نظام صورت گرفته و روند قانوني آن طي شده است .اين طور نيست كه عده اي كه مذاكره مي كنند از پيش خود تصميمي بگيرند . مسئله هسته اي ايران امري ملي و مربوط به كل نظام است و نبايد اجازه داد بستر اظهارنظرهاي سياسي شود. با تصميماتي كه مسئولين نظام تاكنون اتخاذكرده اند تقريباً ۹۰ درصد مشكلات ايران حل شده است و اين كارآمدي نظام را در مواجهه با مشكلات در سطح بين الملل به اثبات مي رساند.

هاشمي رفسنجاني:
مصرف زياد دارو بيانگر انحراف در سيستم است
فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح ديروز در جمع مسئولان و مديران سازمان بيمه خدمات درماني گفت: جلوگيري از اسراف يكي از راهكارهاي مطلوب اصلاح اقتصاد كشور است.اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به بالا بودن معدل مصرف دارو در كشور اظهار داشت: مصرف زياد از حد دارو نشان از انحراف در سيستم است كه بايد با طرحي جامع و جدي ريشه يابي و حل گردد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اظهار اميدواري از اينكه ۹۵ درصد افراد جامعه تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند، تصريح كرد: نگراني عمده در كيفيت است كه بايد به گونه اي عمل شود كه سلامت جامعه را تضمين كند.
هاشمي رفسنجاني از بيمه به عنوان عاقلانه ترين كار تاريخ معاصر نام برد و افزود: بيمه مي تواند به سلامت و رشد جامعه كمك شاياني انجام دهد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: سلامت مردم يك كشور، سرمايه بسيار عظيمي است كه مي تواند در حسن اراده كشور بسيار موثر باشد.

يادداشت
دو گام براي ديپلماسي هسته اي
م- قائمي مهر
۱- چند روز پيش پاول وزير امور خارجه آمريكا طي گفتگويي با برنامه تلويزيوني «توني اسنوشو» گفت: ما در انتظار دريافت گزارش دوستان اروپايي مان هستيم كه در وين با مقامات ايراني مذاكره مي كنند، آنچه كه ضرورتاً به ايران گفته اند اين است كه بايد غني سازي را متوقف و يا براي مدتي طولاني به حالت تعليق درآورند تا از مزايايي كه از داشتن موفقيت بهتر در جامعه بين المللي حاصل مي شود بهره مند گردند، پاول عدم تمكين ايران را هموار نمودن راه براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت دانسته است.
۲- پنجشنبه گذشته پيشنهاد سه كشور اروپايي طي سندي تحويل هيأت ايراني گرديد.براساس خبر ارسالي خبرگزاري فرانسه اروپايي ها خواستار تعليق نامحدود غني سازي از سوي ايران شده اند و در قبال آن امتيازات و مزايايي را مطرح نمودند از جمله گفتگوي سياسي و امنيتي جامع با ايران، حمايت از داشتن راكتور آب سبك، ازسرگيري مذاكرات تجاري با Eu، حمايت از ايران در پيوستن به WTO، حمايت از همكاري ايران و روسيه در زمينه فناوري هسته اي و...
اروپايي ها تهديد نموده اند در صورتي كه ايران موافقت نكند آنها همراه با آمريكا پيگير ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت مي شوند.
۳- آنچه كه در يك نگاه از مواضع آمريكا و اروپا بدست مي آيد مقصد مشتركي است كه شوراي امنيت مي باشد با اين تفاوت كه اروپايي ها معتقد به مذاكره براي رسيدن به راه حلي هستند كه خواسته آنها را برآورده كند.
اما چرا اروپا محور مذاكره را به عنوان گام قبل از ارجاع مطرح مي نمايد؟
سياست هاي آمريكا در قبال ايران به بهانه پرونده هسته اي به تدريج به سمت يك رويارويي خطرناك پيش مي رود موضوعي كه مي تواند به يك فاجعه بزرگ بين المللي تبديل گشته و با اثرگذاري در صدور نفت و گاز موجب بالا رفتن قيمت غيرمنتظره نفت گردد و سير حوادث به صورت حلزوني از كنترل خارج گردد.
لذا براي اجتناب از ايجاد اين شرايط كه اثر منفي وسيعي بر اقتصاد اروپا و جهان خواهد گذاشت استفاده از هر راه حلي مفيد به نظر مي رسد.
۴- آمريكا سياست هاي خود را در قبال پرونده هسته اي ايران بر مبناي غلطي استوار كرده است. گروهي از مقامات ذي نفوذ دولت بوش به دليل عدم اطلاع از واقعيت هاي داخلي ايران و تنها براساس تحليل هاي نادرست مخالفان داخلي و خارجي نظام تصور مي كنند ايران مساعد يك انقلاب داخلي است كه با يك حمله برنامه ريزي شده نظامي به تأسيسات ايران و يا ايجاد يك بحران بين المللي مثل تحريم مي توان اوضاع را به نفع مخالفان نظام اسلامي ايران تغيير داد.
از طرفي آمريكا پيشرفت و موفقيت هسته اي ايران را عامل مهمي در تثبيت نظام اسلامي مي بيند لذا تلاش همه جانبه اي را انجام مي دهد تا مانع دسترسي ايران به استفاده از تكنولوژي هسته اي شود.
۵- مهمترين اقدامات ديپلماسي ما چيست؟
در اولين گام بايد دور فعلي تهديدات را در مذاكره با اروپا و ارائه راهكاري كه ما را از حق طبيعي مان محروم نكند، بشكنيم.
و در گام دوم در ملاقات با مقامات عالي رتبه كشورهاي منطقه عواقب و خطر اين تنش و تهديد را برمنطقه با وجود بحران عراق گوشزد نموده و پتانسيل سياسي شوراي همكاري خليج فارس را به قدرت چانه زني خود بيافزاييم زيرا اين بحران در حد قابل توجهي بر اين كشورها كه درگير بحران عراق هم هستند اثر خواهد گذاشت.
اگر سفر آقاي خرازي در اين راستا به عربستان و كويت صورت گرفته باشد مي تواند حركت مثبتي قلمداد گردد.
به هرحال فعال شدن ديپلماسي ما در منطقه خصوصاً شوراي همكاري خليج فارس و ايجاد يك هماهنگي منطقه اي در اين خصوص در كنار تلاش هاي ديگر از جمله مذاكرات اروپا، تماس با كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد و كشورهاي ذي نفوذي همچون چين و روسيه مي تواند گام مثبت و مهمي باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |