چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۸ - Oct 27, 2004
جداسازي حريم شهر و تغيير كاربري اراضي كشاورزي،پايتخت را تهديد مي كند
اعتراض شوراي شهر به اقدامات غير قانوني وزارت كشور
004968.jpg
شوراي اسلامي شهر تهران ديروز عملكرد وزارت كشور مبني بر انتزاع بخش هايي از حريم استحفاظي تهران و بي توجهي دولت نسبت به پيامدهاي منفي آن را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش خبرنگار ما، رييس شوراي شهر ديروز در يكصد و پنجمين جلسه علني شوراي شهر، وضعيت كنوني تهران را به سرزمين هاي اشغالي فلسطين تشبيه كرد كه هر از گاهي مورد حمله و تهاجم قرار مي گيرد و بخش هايي از آن تصرف مي شود.
مهندس مهدي چمران با اشاره به انتزاع بخش هايي ازجمله احمدآباد مستوفي، گرم دره و باغستان از حريم استحفاظي تهران گفت: شوراي شهر نسبت به عواقب ناگوار اين موضوع هشدار مي دهد چراكه شهر تهران با اين بي برنامگي و كارهاي عجولانه در معرض نابودي قرار گرفته است.
وي اين  گونه اقدامات را در راستاي اهداف منفعت طلبانه و سياسي دانست و گفت: عده اي مي خواهند از اين طريق ميلياردر شده و عده اي نيز سياسي شوند.
چمران با اشاره به اجرا نشدن دستور رييس جمهوري در رابطه با حريم تهران گفت: از رييس جمهوري درخواست جدي داريم كه پيگير دستورات و امضاي خود مبني بر توقف انتزاع بخش هايي از حريم تهران باشند.
وي درعين حال گفت: شوراي شهر درخواست ديدار حضوري با رييس جمهوري را نيز داده است كه اميدواريم در ديدار با ايشان اين موضوع بررسي و مشكلات برطرف شود.
از سوي ديگر مهندس مسعود زريبافان عضو هيات رييسه شوراي شهر نيز با بيان اينكه اراضي كشاورزي در حريم تهران توسط دلالان خريداري و تبديل به شهر مي شود گفت: حريم تهران در سال ۷۰ توسط شوراي عالي شهرسازي تصويب و به امضاء وزراي كشور و مسكن وقت رسيده و ابلاغ شده و ما آن مصوبه را كاملا قانوني و رسمي مي دانيم.
وي عملكرد اخير وزارت كشور در رابطه با حريم استحفاظي تهران را غيرقانوني دانست و با اشاره به نحوه برخورد برخي دستگاه هاي اجرايي با اين موضوع گفت: اين كارها كه براساس يك سري اهداف از پيش تعيين شده صورت مي گيرد، نظام را به چالش مي كشد.
زريبافان افزود: بحث خروج احمدآباد مستوفي و چهاردانگه از حريم تهران به جاي كميسيون عمران به كميسيون امنيت ملي دولت ارجاع و تصويب شده است.
عضو هيات رييسه شوراي شهر در عين حال گفت: با اينكه حريم تهران در سال ۷۰ توسط شوراي عالي شهرسازي تصويب شده بود ولي شهردار وقت براي سرپوش گذاشتن بر اقدامات غيرقانوني خود اين مصوبه را ابلاغ نكرد و عدم ابلاغ آن در آن زمان باعث ايجاد وضعيت كنوني براي تهران شد.
دكتر خسرو دانشجو عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز گفت: شوراي شهر تاكنون درباره ساخت و سازهاي غيرقانوني و تبديل حريم تهران به شهرهاي كوچك سكوت كرده است ولي سكوت شوراي شهر به معناي بي اطلاعي از اتفاقاتي كه در حريم تهران رخ مي دهد نيست و خريد و فروش زمين ها در حريم تهران، كاملا مشخص است كه با چه اهدافي صورت مي گيرد.
وي افزود: اگر بنا باشد در حوزه حريم تهران، زمين ها يكي پس از ديگري از كشاورزان خريداري شود، شوراي شهر آماده است تا اسامي كساني را كه از سال گذشته اقدام به خريد زمين كشاورزان به قيمت پايين كرده اند اعلام كند.
مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر نيز گفت: بعضي از ارگان ها نيز در اين مساله دست دارند.
رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز با بيان اينكه بسياري از تصميمات شوراي شهر به دليل نامشخص بودن حريم شهر دچار مشكلات مي شود گفت: براساس مصوبات هيات دولت بايد ۲۵۰ هزار فرصت شغلي از تهران خارج شود ولي متاسفانه درحال حاضر شرايطي براي حريم تهران ايجاد شده كه اين شرايط نتيجه معكوس درپي خواهد داشت و با ادامه آن شاهد افزايش جمعيت خواهيم بود.
004965.jpg
وي افزود: دولت، استانداري و وزارت كشور درخصوص حريم تهران برخلاف دستور رييس جمهوري عمل كردند و اين گونه اقدامات براساس كارشناسي نيست و به اين ترتيب نمي توان براي آينده تهران برنامه ريزي كرد.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گزارشي از آغاز عمليات اجرايي احداث قطار هوايي  (مونوريل) در مسير فلكه صادقيه تا فرودگاه مهرآباد ارايه داد.
دكتر حميد بهبهاني گفت: اين پروژه در مجموع هزينه اي حدود ۵۲ ميليارد تومان دربر خواهد داشت.
وي گفت: طول مسير ۶ كيلومتر، با ۵ ايستگاه و ۲ خط رفت و برگشت و ۱۲ قطار خواهد بود و در هر ساعت امكان جابه جايي ۱۰ هزار مسافر را دارد.
بهبهاني افزود: بهره برداري از اين طرح از زمان كلنگ زني (۲۷/۱۲/۸۲) دو سال به طول مي انجامد.
بهبهاني با اشاره به اينكه روزانه ۱۲ ميليون سفر در تهران صورت مي گيرد گفت: اگر بتوانيم ۷۰ درصد سفرهاي روزانه را توسط حمل و نقل عمومي انجام دهيم، بزرگترين موفقيت براي رهاشدن خيابان ها از معضل ترافيك محسوب مي شود.
از سوي ديگر رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با انتقاد از روشن نبودن وضعيت سرمايه گذاري و اعتبارات پيش بيني شده براي قطار هوايي در مسير صادقيه تا فرودگاه گفت: شوراي شهر همانطور كه احداث مونوريل از فلكه صادقيه تا فرودگاه را تصويب كرده از آن حمايت مي كند، اما براي اجراي اين پروژه بايد از تمامي تجارب جهاني در اين زمينه استفاده كرد.
دكتر حسن زياري رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز با اشاره به مشكلات ترافيكي و تعدد مراكز تصميم گيري گفت: ترافيك تهران گوشت قرباني است كه دستگاه هاي مختلفي درباره آن تصميم گيري مي كنند.
وي با اشاره به اينكه حدود ۱۷ تا ۱۸ دستگاه در ترافيك تهران دخالت دارند گفت: وزارت كشور، محيط زيست و نيروي انتظامي ازجمله اين دستگاه ها مي باشند.
مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر نيز با انتقاد از در جريان نبودن شوراي شهر از جزئيات دقيق پروژه قطار هوايي و با اشاره به نياز تهران به مجهزشدن به خطوط مونوريل گفت: در اينكه تهران به مونوريل نياز دارد شكي نيست ولي اگر از ابتدا كارها به روال كارشناسي صورت گيرد، هماهنگي هاي لازم نيز به وجود مي آيد.
شايان ذكراست كه از سوي دولت براي پروژه قطارهوايي بودجه اي منظور نشده است و لاجرم شهرداري تهران به منابع گوناگون از جمله مشاركت بخش خصوصي براي اجراي اين طرح روي آورده است. بر همين پايه، شوراي اسلامي شهرتهران بر ضرورت بررسي منابع تأمين كننده بودجه پروژه قطار هوايي تأكيد دارد.
از سوي ديگر، مهندس چمران گفت:  ما در تهران به فضاي سبز و هوا براي استنشاق نياز ضروري داريم و ازبين بردن فضاي سبز آثار رواني درپي دارد.
وي افزود: باتوجه به مصوبه اي كه چندي پيش شوراي شهر راجع به باغات تصويب كرد نيازي به تغيير كاربري و يا تخريب باغ نيست و به گفته وي مالكان باغ براساس اين مصوبه مي توانند برابر تراكم موجود منطقه و سطح اشغال ۳۰ درصد هر طبقه و در ارتفاع در باغ خود ساخت و ساز كنند و علاوه بر اين براي حفظ باغ از ۲۰ درصد تراكم تشويقي نيز برخوردار شوند.
وي گفت: بنابراين با وجود اين مصوبه نيازي به خشك كردن باغ ها نيست.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين دكتر حمزه شكيب راجع به تدوين كتاب «آمادگي در برابر زلزله» به منظور آموزش شهروندان در برابر خطرات احتمالي ارائه داد. وي گفت: اين كتاب در ۲۲۰ هزار نسخه تهيه شده و از طريق شهرداري هاي مناطق بين شهروندان توزيع خواهد شد.

مصوبات شوراي شهر
شوراي شهر در يكصد و پنجمين جلسه علني خود، لايحه تعيين وظايف شوراي عالي فني شهرداري تهران را تصويب كرد.
در ماده واحده اين مصوبه به شهرداري تهران اجازه داده مي شود باتوجه به وضعيت خاص پروژه هاي شهرداري نسبت به تشكيل شوراي فني شهرداري تهران اقدام كند.
براساس تبصره يك اين لايحه، اعضاي اين شورا مركب از ۳ نفر از افراد با تخصص و سوابق مرتبط و خبره با پيشنهاد شهردار تهران و تصويب شوراي شهر انتخاب خواهند شد.
به موجب تبصره ۲ اين مصوبه، تدوين نظام فني و اجرايي و پيشنهاد آن به شوراي شهر، تصويب نرخ قراردادهاي خاص شهرداري، بررسي و اظهارنظر درباره قيمت هاي پيشنهادي مناقصه در موارد بالاتر از نصاب تعيين شده، تجديدنظر در نرخ پيمان ها ازجمله وظايف شوراي عالي فني شهرداري به شمار مي رود.
شوراي شهر همچنين لايحه مربوط به درخواست تغيير كاربري و احداث جايگاه سوخت رساني چندمنظوره در يك پلاك ثبتي واقع در جاده تهران _ شهريار را به دليل باغ بودن ملك رد كرد.شوراي شهر همچنين باتوجه به گزارش هاي مندرج در پرونده ملك مذكور كه در سال ۷۲ با داشتن ۷۱۹ اصله درخت سبز و ۱۲ درخت خشك به عنوان باغ تشخيص داده شده بود و نيز براساس گزارش اخير كارشناس كميسيون شهرسازي شوراي شهر مبني بر قطع ۵۷۰ اصله درخت، مسببين آن را مستوجب مجازات دانست و از شهرداري خواست به خاطر قطع غيرقانوني درختان اقدامات قانوني خود را انجام داده و گزارش آن را به شوراي شهر ارايه كند.

ترافيك وتوليد بي رويه خودرو
004974.jpg
يك  عضو شوراي  شهر تهران  گفت:  مشكل  ترافيك  تهران  صرفا با احداث مترو حل  نمي شود و عوامل  مختلف  شهري  در حل  اين  معضل  مؤثر است.
واعظي آشتياني تأكيد كرد با عملي  شدن  مشاركت  بخش خصوصي  داخلي  و شركت  هاي  خارجي  در ساخت  مترو مشكل  ترافيك  تهران  تاحدي كاسته  خواهد شد. وي  افزود: مترو جزو طرح  هاي  بلندمدت  است  و احداث  آن به  حدود شش  تا هشت  سال  زمان  نياز دارد.عضو شوراي  شهر تهران  در ادامه  طرح  رفع  مشكل  ترافيك  تهران  را به سه مرحله  كوتاه مدت ، ميان  مدت  و بلندمدت  تقسيم  و فعاليت  مستمر در هر سه  مرحله  را ضروري  دانست.

روند خروج صنايع مزاحم از تهران
004980.jpg
معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: طرح خروج صنايع و مشاغل مزاحم به رغم برخي ضعف ها، روند مطلوبي را طي مي كند و تاكنون تمام صنايع چرم سازي جنوب تهران به چرم شهر ورامين انتقال داده شده اند. به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر يوسف حجت با اشاره به اينكه در خصوص خروج صنايع و مشاغل مزاحم در سطح تهران نسبت به ديگر شهرها اقدامات زيادي صورت گرفته است، افزود: خروج صنايع از شهر به طور عمده در حوزه وظايف شهرداري بوده و سازمان محيط زيست در اين زمينه فقط همكاري هايي داشته است.
وي گفت: به منظور خروج صنايع از سطح شهر هيات دولت احداث ۱۷ شهرك صنعتي را براي تهران تصويب كرده است.

جايگزيني خودروهاي فرسوده
004977.jpg
به دنبال مصوبه اخير هيات وزيران درباره پرداخت ۱۵ تا ۳۰ ميليون ريال كمك بلاعوض به خودروسازان براي ازرده خارج كردن هر دستگاه خودروي فرسوده، مسعود تهرانچي گفت: مصوبه هيات وزيران عادلانه نيست و بايد بر اساس كارشناسي انجام شود. رئيس كانون دارندگان اتومبيل در گفت و گو با خبرگزاري مهر گفت: در تمام دنيا به ماشيني كه در سازمان معاينات بين المللي رد شود خودروي از رده خارج گفته مي شود. به گفته وي، طرح ازرده خارج كردن خودروهاي فرسوده بايد بر اساس كاركارشناسي صورت گيرد و برطبق استانداردهاي بين المللي اجرا شود كه در غير اين صورت به هيچ وجه به صرفه نخواهد بود؛چرا كه در شرايط فعلي طرح فوق به معناي هدر رفتن منابع دولت و همچنين به ضرر مردم است.

شهردار تهران:
رضايت و مشاركت ساكنان منطقه شرط اصلي بازسازي ميدان امام حسين است
004971.jpg
شهردار تهران شرط اصلي بازسازي ميدان امام حسين (ع) را رضايت مطلق و مشاركت ساكنين اين ميدان عنوان كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد شب گذشته در نشستي با كسبه و اهالي ساكن محدوده ميدان امام حسين (ع) كه به منظور كسب توافق لازم در راستاي بازسازي و نوسازي بخشي از اين ميدان در مسجد امام حسين (ع) برگزار شد، افزود: اين ميدان خاطرات خوبي براي مردم تهران و اهالي منطقه دارد، لذا بايد در كنار بازسازي ها مراقب بود كه به هويت و ارزش هاي اهالي منطقه و خود ميدان آسيب وارد نشود.
وي با اشاره به اينكه وجود گره هاي ترافيكي، ساختمان هاي فرسوده و پايانه اتوبوس ها از جمله مشكلات اين ميدان است، تصريح كرد: در چهار نقطه از ميدان امام حسين(ع) بايد تغييراتي ايجاد شود و همچنين بر طول ميدان از دو طرف در بخش هاي شرقي و غربي به شكل مستطيل بايد افزوده شود.
شهردار تهران همچنين بر لزوم خروج اتوبوس ها از داخل ميدان تاكيد كرد و اظهار داشت: اگر كسبه ميدان بتوانند ملكي را در خيابان هاي اطراف شناسايي كنند، تا شهرداري آن را خريداري كند، تمام اتوبوس هاي شركت واحد از د اخل ميدان به مكان جديد انتقال داده مي شوند.
وي درخصوص طرح تخريب واحدهاي تجاري مقابل مسجد امام حسين(ع) واقع در ضلع شمال غربي ميدان گفت: مي توان با تغيير نماي ساختمانها يك اصلاح ظاهري صورت داد، ولي بايد يك كار اساسي در شأن نام مبارك اين ميدان انجام دادكه البته كوچكترين آسيبي هم به شخص يا كسبه اي وارد نشود و به صورت توافقي و تشكيل گروه هاي مشترك كاري ميدان را بازسازي كرد.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به گزينه هاي پيش روي شهرداري تهران در بازسازي ميدان امام حسين (ع) گفت: شهرداري مي تواند خود پلاك ها را خريداري كرده و پس از احداث واحدهاي جديد در زير زمين آنها را به فروش برساند كه البته تمايلي به اين كار ندارد؛ زيرا قبل از در و ديوار ميدان، حفظ هويت، شناسنامه و تاريخچه آن كه ساكنان ميدان هستند براي شهرداري مهم است.وي اضافه كرد: در شكل ديگر، خود كسبه مي توانند هياتي را انتخاب كرده و امور اجرايي  كار را در اختيار گرفته و شهرداري نيز در طراحي و ساخت و ساز ها كمك كند؛ كه به اعتقاد ما بهترين راهكار مشاركت با يكديگر است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |