شوراي اسلامي شهر تهران ديروز عملكرد وزارت كشور مبني بر انتزاع بخش هايي از حريم استحفاظي تهران و بي توجهي دولت نسبت به پيامدهاي منفي آن را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش خبرنگار ما، رييس شوراي شهر ديروز در يكصد و پنجمين جلسه علني شوراي شهر، وضعيت كنوني تهران را به سرزمين هاي اشغالي فلسطين تشبيه كرد كه هر از گاهي مورد حمله و تهاجم قرار مي گيرد و بخش هايي از آن تصرف مي شود.
مهندس مهدي چمران با اشاره به انتزاع بخش هايي ازجمله احمدآباد مستوفي، گرم دره و باغستان از حريم استحفاظي تهران گفت: شوراي شهر نسبت به عواقب ناگوار اين موضوع هشدار مي دهد چراكه شهر تهران با اين بي برنامگي و كارهاي عجولانه در معرض نابودي قرار گرفته است.
وي اين گونه اقدامات را در راستاي اهداف منفعت طلبانه و سياسي دانست و گفت: عده اي مي خواهند از اين طريق ميلياردر شده و عده اي نيز سياسي شوند.
چمران با اشاره به اجرا نشدن دستور رييس جمهوري در رابطه با حريم تهران گفت: از رييس جمهوري درخواست جدي داريم كه پيگير دستورات و امضاي خود مبني بر توقف انتزاع بخش هايي از حريم تهران باشند.
وي درعين حال گفت: شوراي شهر درخواست ديدار حضوري با رييس جمهوري را نيز داده است كه اميدواريم در ديدار با ايشان اين موضوع بررسي و مشكلات برطرف شود.
از سوي ديگر مهندس مسعود زريبافان عضو هيات رييسه شوراي شهر نيز با بيان اينكه اراضي كشاورزي در حريم تهران توسط دلالان خريداري و تبديل به شهر مي شود گفت: حريم تهران در سال ۷۰ توسط شوراي عالي شهرسازي تصويب و به امضاء وزراي كشور و مسكن وقت رسيده و ابلاغ شده و ما آن مصوبه را كاملا قانوني و رسمي مي دانيم.
وي عملكرد اخير وزارت كشور در رابطه با حريم استحفاظي تهران را غيرقانوني دانست و با اشاره به نحوه برخورد برخي دستگاه هاي اجرايي با اين موضوع گفت: اين كارها كه براساس يك سري اهداف از پيش تعيين شده صورت مي گيرد، نظام را به چالش مي كشد.
زريبافان افزود: بحث خروج احمدآباد مستوفي و چهاردانگه از حريم تهران به جاي كميسيون عمران به كميسيون امنيت ملي دولت ارجاع و تصويب شده است.
عضو هيات رييسه شوراي شهر در عين حال گفت: با اينكه حريم تهران در سال ۷۰ توسط شوراي عالي شهرسازي تصويب شده بود ولي شهردار وقت براي سرپوش گذاشتن بر اقدامات غيرقانوني خود اين مصوبه را ابلاغ نكرد و عدم ابلاغ آن در آن زمان باعث ايجاد وضعيت كنوني براي تهران شد.
دكتر خسرو دانشجو عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز گفت: شوراي شهر تاكنون درباره ساخت و سازهاي غيرقانوني و تبديل حريم تهران به شهرهاي كوچك سكوت كرده است ولي سكوت شوراي شهر به معناي بي اطلاعي از اتفاقاتي كه در حريم تهران رخ مي دهد نيست و خريد و فروش زمين ها در حريم تهران، كاملا مشخص است كه با چه اهدافي صورت مي گيرد.
وي افزود: اگر بنا باشد در حوزه حريم تهران، زمين ها يكي پس از ديگري از كشاورزان خريداري شود، شوراي شهر آماده است تا اسامي كساني را كه از سال گذشته اقدام به خريد زمين كشاورزان به قيمت پايين كرده اند اعلام كند.
مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر نيز گفت: بعضي از ارگان ها نيز در اين مساله دست دارند.
رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز با بيان اينكه بسياري از تصميمات شوراي شهر به دليل نامشخص بودن حريم شهر دچار مشكلات مي شود گفت: براساس مصوبات هيات دولت بايد ۲۵۰ هزار فرصت شغلي از تهران خارج شود ولي متاسفانه درحال حاضر شرايطي براي حريم تهران ايجاد شده كه اين شرايط نتيجه معكوس درپي خواهد داشت و با ادامه آن شاهد افزايش جمعيت خواهيم بود.
وي افزود: دولت، استانداري و وزارت كشور درخصوص حريم تهران برخلاف دستور رييس جمهوري عمل كردند و اين گونه اقدامات براساس كارشناسي نيست و به اين ترتيب نمي توان براي آينده تهران برنامه ريزي كرد.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گزارشي از آغاز عمليات اجرايي احداث قطار هوايي (مونوريل) در مسير فلكه صادقيه تا فرودگاه مهرآباد ارايه داد.
دكتر حميد بهبهاني گفت: اين پروژه در مجموع هزينه اي حدود ۵۲ ميليارد تومان دربر خواهد داشت.
وي گفت: طول مسير ۶ كيلومتر، با ۵ ايستگاه و ۲ خط رفت و برگشت و ۱۲ قطار خواهد بود و در هر ساعت امكان جابه جايي ۱۰ هزار مسافر را دارد.
بهبهاني افزود: بهره برداري از اين طرح از زمان كلنگ زني (۲۷/۱۲/۸۲) دو سال به طول مي انجامد.
بهبهاني با اشاره به اينكه روزانه ۱۲ ميليون سفر در تهران صورت مي گيرد گفت: اگر بتوانيم ۷۰ درصد سفرهاي روزانه را توسط حمل و نقل عمومي انجام دهيم، بزرگترين موفقيت براي رهاشدن خيابان ها از معضل ترافيك محسوب مي شود.
از سوي ديگر رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با انتقاد از روشن نبودن وضعيت سرمايه گذاري و اعتبارات پيش بيني شده براي قطار هوايي در مسير صادقيه تا فرودگاه گفت: شوراي شهر همانطور كه احداث مونوريل از فلكه صادقيه تا فرودگاه را تصويب كرده از آن حمايت مي كند، اما براي اجراي اين پروژه بايد از تمامي تجارب جهاني در اين زمينه استفاده كرد.
دكتر حسن زياري رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز با اشاره به مشكلات ترافيكي و تعدد مراكز تصميم گيري گفت: ترافيك تهران گوشت قرباني است كه دستگاه هاي مختلفي درباره آن تصميم گيري مي كنند.
وي با اشاره به اينكه حدود ۱۷ تا ۱۸ دستگاه در ترافيك تهران دخالت دارند گفت: وزارت كشور، محيط زيست و نيروي انتظامي ازجمله اين دستگاه ها مي باشند.
مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر نيز با انتقاد از در جريان نبودن شوراي شهر از جزئيات دقيق پروژه قطار هوايي و با اشاره به نياز تهران به مجهزشدن به خطوط مونوريل گفت: در اينكه تهران به مونوريل نياز دارد شكي نيست ولي اگر از ابتدا كارها به روال كارشناسي صورت گيرد، هماهنگي هاي لازم نيز به وجود مي آيد.
شايان ذكراست كه از سوي دولت براي پروژه قطارهوايي بودجه اي منظور نشده است و لاجرم شهرداري تهران به منابع گوناگون از جمله مشاركت بخش خصوصي براي اجراي اين طرح روي آورده است. بر همين پايه، شوراي اسلامي شهرتهران بر ضرورت بررسي منابع تأمين كننده بودجه پروژه قطار هوايي تأكيد دارد.
از سوي ديگر، مهندس چمران گفت: ما در تهران به فضاي سبز و هوا براي استنشاق نياز ضروري داريم و ازبين بردن فضاي سبز آثار رواني درپي دارد.
وي افزود: باتوجه به مصوبه اي كه چندي پيش شوراي شهر راجع به باغات تصويب كرد نيازي به تغيير كاربري و يا تخريب باغ نيست و به گفته وي مالكان باغ براساس اين مصوبه مي توانند برابر تراكم موجود منطقه و سطح اشغال ۳۰ درصد هر طبقه و در ارتفاع در باغ خود ساخت و ساز كنند و علاوه بر اين براي حفظ باغ از ۲۰ درصد تراكم تشويقي نيز برخوردار شوند.
وي گفت: بنابراين با وجود اين مصوبه نيازي به خشك كردن باغ ها نيست.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين دكتر حمزه شكيب راجع به تدوين كتاب «آمادگي در برابر زلزله» به منظور آموزش شهروندان در برابر خطرات احتمالي ارائه داد. وي گفت: اين كتاب در ۲۲۰ هزار نسخه تهيه شده و از طريق شهرداري هاي مناطق بين شهروندان توزيع خواهد شد.