چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۸ - Oct 27, 2004
آموزش و پرورش اعلام كرد
شير رايگان در همه مدارس تهران توزيع مي شود
كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس شهر تهران، گفت: تا پايان هفته جاري، شير رايگان به طور كامل در تمام مدارس شهر تهران توزيع مي  شود.
سهيلا تبريزي، كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس شهر تهران، در گفت وگو با ايلنا، گفت: در حال حاضر تنها در بعضي از مدارس مناطق ۱ ۴، و ۱۵ تهران شير به طور كامل توزيع نمي  شود كه با تعهد كارخانه مسئول توزيع شير در اين منطقه تا پايان هفته جاري مشكل اين مدارس نيز رفع خواهد شد.
وي افزود: در تمام مدارس منطقه ۱۳ تهران نيز از ديروز شير به طور كامل توزيع شده است و مناطق ۵ و ۹ نيز به طور كامل تحت پوشش طرح شير مدارس قرار گرفته  اند.
به گفته تبريزي، مشكلات ايجاد شده با بعضي از كارخانه  هاي توزيع شير مدارس برطرف شده است و به همين دليل، هيچ يك از مناطق شهر تهران در اين خصوص مشكلي نخواهند داشت.
وي با اشاره به حجم كار توزيع شير در مدارس، تصريح كرد: هزار و ۷۷۶ مدرسه و هزار و ۱۰۱ كودكستان به همراه كاركنان آنها، در سطح تهران مشمول طرح شير مدارس هستند.
تبريزي در خصوص كيفيت شيرهاي توزيع شده در مدارس، گفت: كارخانه  هاي مسئول توزيع شير، كارخانه  هاي معتبر و شناخته شده هستند كه شيرهاي سالم، پاستوريزه و با كيفيتي را در مدارس توزيع مي  كنند.
به گفته وي، مسئولان مدرسه در صورت وجود شير فاسد، باد كرده يا تاريخ گذشته، مي  توانند آن را به كارخانه  هاي توليد شير بازگردانند.
كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس شهر تهران، افزود: توزيع شير رايگان در مدارس، طرحي عظيم و بسيار مهم است كه بايد ارگان  هاي مختلف براي انجام آن همكاري كنند.

پذيرش بدون كنكور دانشجويان شريف به مقطع كارشناسي ارشد
دانشجويان كارشناسي دانشگاه صنعتي شريف مي توانند بدون آزمون ورودي در مقطع كارشناسي ارشد به ادامه تحصيل بپردازند.به گزارش مهر، دانشجويان كارشناسي ورودي سالهاي ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ دانشگاه صنعتي شريف در صورتي كه معدل دوره كارشناسي آنها حداقل ۱۶ باشد، مي توانند متقاضي ورود به دوره كارشناسي ارشد بدون شركت در آزمون ورودي اين مقطع باشند.
دانشجوياني كه علاوه بر شرط معدل، حائز شرايط لازم باشند، مي توانند بدون كنكور در دوره كارشناسي ارشد به تحصيل مشغول شوند.

اهداي خون در ماه رمضان مشكلات جسمي ايجاد نمي كند
004932.jpg
سينا: به دليل كاهش محسوس اهداي خون در ماه رمضان و ثابت بودن ميزان مصرف خون و فرآورده هاي خوني در اين ماه نسبت به ساير ايام سال ، سازمان انتقال خون در تأمين نياز خوني كشور با مشكل مواجه است.
«محمد قاسم ابراهيمي» در گفت وگو با خبرنگار سينا افزود: طبق بررسي هاي به عمل آمده ميزان اهداي خون در ماه رمضان يك سوم كاهش مي يابد و با وجود اين كه ذخيره خوني براي اين ماه پيش بيني مي شود، مشكل كمبود خون در اين ماه وجود دارد.
مشاور مديرعامل سازمان انتقال خون تأكيد كرد: به لحاظ فقهي در استفتاء به عمل آمده از فقها، تمامي آنها بر اين نظر بودند كه اهداي خون موجب ابطال روزه نمي شود و حتي به دليل اين كه در جهت نجات جان انسانها است ثواب چندين برابر در اين ماه دارد.
ابراهيمي اظهار داشت: به لحاظ علمي نيز اهداي خون در اين ماه هيچ گونه ضرري جسمي را ايجاد نمي كند ولي اگر اهدا كنندگان نگران ضعف و ناتواني پس از اهداي خون هستند مي توانند پس از افطار روزه خود اقدام به اهداي خون كنند.
وي با اشاره به اين كه در هر بار اهدا حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ سي سي خون از فرد گرفته مي شود، افزود: ممكن است اين ميزان طبق نظر پزشكان مراكز اهداي خون، در ماه رمضان با توجه به شرايط جسمي فرد اهدا كننده تغيير كند.

ارتباط مهريه با رضايت از همسر
زنان تحصيل كرده از زندگي خود راضي ترند
گروه اجتماعي: در حالي كه نتايج يك تحقيق نشان داده است رابطه مستقيمي ميان سطح تحصيلي و ميزان رضايت مندي از زناشويي وجود دارد، يك كارشناس امور بانوان فرمانداري تهران اعلام كرد كه ۹۰ درصد از زنان هرگز مهريه خود را مطالبه نكرده اند.
در نتايج اين پژوهش كه به ميزان رضايت مندي زنان تحصيل كرده تهران از زندگي زناشويي پرداخته، بدون توجه به تأثير مقدار مهريه يا دريافت و عدم دريافت آن بر مقدار رضايت مندي از زندگي زناشويي، آمده است: تقريباً يك چهارم زنان داراي تحصيلات عالي و نيز يك سوم زنان ديپلمه وضعيت زناشويي وخيم و بسيار وخيم داشته و نيازمند زوج درماني جدي هستند.
ايسنا در اين باره گزارش داد: بر اساس نتايچ پژوهش دكتر اشرف السادات موسوي، زنان ديپلمه نسبت به زنان تحصيل كرده از زندگي رضايت كمتري دارند، به نحوي كه ۴۰ درصد زنان تحصيل كرده و تقريباً  نيمي از زنان ديپلمه نمونه ۴۰۰ نفري تحقيق مورد نظر، وضعيت ازدواج خود را ضعيف، بد، وخيم و بسيار وخيم ارزيابي كرده اند.
نتايج اين پژوهش همچنين بيانگر رضايت زنان تحصيل كرده از نقش هاي مساوات  طلبانه در خانواده است؛ زيرا مردان در اين خانواده ها مسئوليت خانه را منصفانه تقسيم مي كنند؛ بنابراين تحصيلات تأثير مناسبي بر ساختار خانواده دارد، به نحوي كه خانواده هم اكنون به سوي تقسيم منصفانه كارها در اداره امور منزل و همپوشي  نقش هاي زوجين توسط يكديگر پيش رفته است.
بر اساس نتايج اين پژوهش رضايت  زناشويي در زنان تحصيل كرده بيش از زنان ديپلمه است و اين زنان از خصوصيات همسر خود رضايت بيشتري دارند. همچنين بيش از سه چهارم همسران زنان ديپلمه مورد بررسي داراي هماهنگي تحصيلات زن و مرد است.
گفتني است، نمونه آماري اين پژوهش شامل۲۰۰ نفر از زنان متأهل تحصيل كرده (داراي تحصيلات عالي) و۲۰۰ نفر از زنان متأهل ديپلمه شهر تهران بوده اند كه به صورت پراكنده از مناطق مختلف شهر انتخاب شده اند.
در همين باره كارشناسان امور بانوان فرمانداري تهران با اشاره به حقوق اقتصادي بانوان و بدون در نظر گرفتن تأثير رضايت مندي مهريه در زندگي زناشويي به خبرگزاري ايلنا توضيح داد: مهريه يك نوع حق براي زنان است؛ در مقابل هزاران حق اضافه اي كه جامعه براي مردان قايل شده است، مانند قانوني كه حق طلاق را به مردان داده و حق زنان را در اين مورد تضعيف كرده است.
زهرا نژاد بهرام افزود: تعداد زناني كه مهريه خود را در طول زندگي زناشويي مطالبه كرده اند، بسيار كم هستند حتي درصد كمي از زناني كه از همسرانشان جدا مي شوند، مهريه خود را دريافت مي كنند و اكثر موارد مهريه خود را مي بخشند، بنابراين در اين مورد نيز حق چنداني از مردان ضايع نمي شود.
نژاد بهرام خاطرنشان كرد: نبايد علت تعيين مهريه هاي سنگين از سوي زنان را صرفاً ديد سودجويانه آنان دانست؛ بلكه زنان بر اساس شرايط و وضعيت موجود در جامعه از مهريه به عنوان ابزاري جهت ضمانت اجرايي تداوم زندگي شان استفاده مي كنند.
كارشناس امور بانوان فرمانداري تهران تصريح كرد: با توجه به وضعيت امروز جامعه اين ضريب امنيت براي زنان با تعيين مهريه هاي سنگين بهتر حادث مي شود و نبايد قصد سوءاستفاده زنان از مردان به وسيله مهريه را جامعيت بخشيده و با بزرگ نمايي هاي بيش از حد اين مقوله، تنها حامي زنان در جامعه زير سؤال برود.

تقويت تشكلهاي شبه قضايي حجم ورودي
پرونده ها به دستگاه قضايي را كاهش مي دهد
گروه اجتماعي: سياست قوه قضائيه، تقويت تشكلهاي شبه قضايي است كه يكي از مصداق هاي آن تشكيل هيأت هاي بدوي انتظامي سازمان نظام پزشكي هستند كه قابليت بررسي و حل و فصل پرونده هاي پزشكي را داشته باشند و اين راه حلي مناسب براي كاهش حجم ورودي پرونده ها به دستگاه قضايي است.
دكتر سيد شهاب الدين صدر رئيس سازمان پزشكي قانوني ضمن اعلام اين مطلب گفت: سالانه يك ميليون و پانصد هزار نفر به سازمان پزشكي قانوني مراجعه مي كنند كه براي ارائه خدمات مطلوب نيازمند جهش در اعتبارات و منابع در قالب برنامه پنج ساله چهارم توسعه است.
وي افزود: وظيفه خطير و مهم پزشكي قانوني كشف حقيقت جهت استقرار عدالت است كه در اين راه از اطلاعات و دانش پزشكي تكنيكها و تكنولوژي روز دنيا بهره مي گيرد.
دكتر صدر ضمن اشاره به برگزاري موفقيت آميز اولين كنگره پزشكي قانوني كشورهاي اسلامي گفت: اختصاص سهميه ويژه آزمون دستياري براي پزشكان شاغل در سازمان و جذب بيش از ۱۰۰ پزشك كه غالباً از رتبه هاي برتر كنكور سراسري بوده اند و به منظور خارج شدن از فضاي حاكم بر اين سازمان و جلب توجه لازم به نيازها و حيطه گسترده عملكرد سازمان در جنبه هاي مختلف بوده است.
وي همچنين گفت: طي دو سال گذشته ارتقاء توامان سرعت و كيفيت وجود داشته و با وجود رشد ورودي ميانگين زمان بررسي پرونده هاي كميسيون پزشكي در كشور از ۶ ماه به ۵۷ روز رسيده است كه تمام سعي ما رسيدن به ميزان استاندارد يعني يك الي يك و نيم ماه است.

تلفن مشكل گشا راه اندازي مي شود
واحد مركزي خبر: تلفن اورژانس اجتماعي از عيد سعيد فطر داير مي شود.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي ضمن اعلام اين خبر گفت: شماره تلفن سه رقمي اورژانس اجتماعي از عيد سعيد فطر در هفت استان كشور داير مي شود.
دكتر سيد حسن علم الهدايي افزود: اين خط تلفن براي حمايت از آسيب ديدگان كودك آزاري/ همسر آزاري/ افراد تحت خشونت و فوريت هاي اجتماعي داير مي شود.
وي اضافه كرد: كارشناسان اين سازمان پس از آموزش هاي مختلف مددكاري اجتماعي و روانشناسي اجتماعي پاسخگوي اين خط تلفن خواهند بود.
دكتر سيد حسن علم الهدايي گفت: اين خط تلفن در سراسر كشور توسعه مي يابد.

يك نماينده مجلس:
هيچ طرح يا لايحه اي براي اصلاح سن كيفري ارايه نشده است
سينا: عدم اصلاح سن مسئوليت كيفري و مجازات نوجوانان باعث تحريك احساسات داخلي شده و بازتاب هاي بين المللي را نيز در پس خواهد داشت.
رئيس فراكسيون جوانان مجلس شوراي اسلامي افزود: سن مسئوليت كيفري را قانون مشخص كرده است و بر مبناي سن مشخص شده مجازات هاي كيفري شامل فرد مي شود.به گفته وي، در هر كشوري با در نظر گرفتن شرايطي از قبيل نوع آب و هوا و وضعيت جغرافيايي، فرهنگ و آداب مذهبي سن مسئوليت كيفري تعريف شده است و اين سن در كشورهاي مختلف متغير است.اين عضو كانون بين المللي وكلاي جوان اظهار داشت: در كشور ما سن مسئوليت كيفري براي دختران ۹ سال تمام قمري و براي پسران ۱۵ سال تمام است كه از ماده ۱۰۱۰ قانون مدني و تبصره ماده ۴۹ قانون مجازات اسلامي استنباط شده است.نماينده مردم سنندج در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بنابر قوانين ما اين افراد بالغ محسوب شده و اگر چنانچه مرتكب جرم شوند همانند ساير افراد مجازات مي شوند و داراي مسئوليت كيفري هستند.وي تأكيد كرد: تعيين سن مسئوليت كيفري در كشور ما داراي مبناي شرعي است و براي اين منظور بلوغ جنسي را مبنا قرارداده اند ولي مبنا قراردادن بلوغ جنسي نمي تواند عمل مدبرانه اي باشد.رئيس فراكسيون جوانان مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: براي اين كه افراد را مشمول مجازات قرار دهيم بايد بلوغ فكري را جايگزين بلوغ جنسي كرد و براي تعيين بلوغ فكري مسايل اجتماعي، فرهنگي و ارتباطات مردمي را در نظر گرفت.به گفته وي، قطعاً بلوغ فردي كه در يك شهر بزرگ زندگي مي كند متفاوت با كسي است كه در يك روستاي دور افتاده زندگي مي كند.رئيس فراكسيون جوانان مجلس خاطر نشان كرد: تاكنون هيچ طرح و لايحه اي براي اصلاح سن مسئوليت كيفري به مجلس و اصل نشده است.

۲ ميليون نفر ديابتي در كشور وجود دارد
گروه اجتماعي: سالانه به طور متوسط ۱۰۰ هزار نفر به بيماران ديابتي كشور اضافه مي شود. وزارت بهداشت كه اين خبر را اعلام كرده، در آستانه برگزاري «هفته ديابت» شعار مبارزه با چاقي را مطرح و گفته است هدف از برگزاري «هفته ديابت» اطلاع رساني عمومي به منظور پيشگيري از ابتلاي به ديابت و بيماري هاي ناشي از آن است.
همچنين خبرگزاري مهر ضمن يك خبر به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت اعلام كرد هم اينك قريب به ۲ ميليون بيمار ديابتي در كشور وجود دارد و نزديك به ۹۰۰ ميليون دلار ضرر اقتصادي از ناحيه هزينه هاي مربوط به اين بيماري به كشور وارد مي شود.
در همين باره توصيه هايي به مبتلايان به ديابت در خبرگزاري ايسنا ديده مي شود كه مهم ترين آنها به اين شرح است:  بيماران ديابتي بايد هميشه از مصرف زياد غذا خودداري كنند و بكوشند از غذاهاي فيبردار و ميوه جات استفاده نمايند تا هميشه احساس سيري كرده و اشتهاي آنها به غذا كمتر شود.
ورزش نيز براي افراد ديابتي بسيار ضروري و حياتي است و هرگز رژيم غذايي به تنهايي قادر به كنترل بيماري ديابت نيست.
ورزش هاي سبك و منظم روزانه افزون بر اين كه از قند خون بيماران مبتلا به ديابت مي كاهد، بافتهاي عضلاني قلب و عروق، ريه ها و سيستم  گوارشي را نيز تقويت و نيرومند كرده و سبب افزايش عمر اين اعضا و مانع از رسوب چربي مي شود.
افراد ديابتي استعداد خاصي نسبت به بالا رفتن فشار و چربي خون دارند. لذا براي گريز از اين عوارض بايستي از مصرف انواع اغذيه نمك دار و حاوي چربي و گوشت قرمز پرهيز كنند.
شيريني، انواع شكلاتهاي صناعي، قند و شكر از جمله خطرناك ترين مواد قندي براي ديابتي ها محسوب مي شود.
گفتني است كه شايع ترين عوارض اين بيماري كوري، نارسايي مزمن كليه، بروز بيماري هاي قلبي- عروقي و در شرايط حاد حتي قطع عضو هم پيش بيني مي شود.
هفته ديابت از تاريخ ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه جاري اعلام شده است.

گفت وگو با دكتر مسيح هاشمي- چشم پزشك
دانش آموزان و بيماري هاي چشمي
گروه اجتماعي: ليلا خاكسار- با شروع فصل پائيز و بازگشايي مدارس، قشر عظيمي از جميعت كشور كه دانش آموزان هستند، بيش از پيش مورد توجه قرار مي گيرند، كه اين توجه شامل موارد مختلفي مي شود. اما آنچه بيش از هر چيز چه در مورد دانش آموزان و چه در ارتباط با بزرگسالان نيازمند توجه است، موضوع سلامتي آنهاست. نكته هايي كه شايد در خانواده ها ديده نشوند، اما زماني كه كودكان و نوجوانان در كنار همسالان خود هستند، مورد توجه قرار مي گيرند. يكي از اين نكات كه در روند يادگيري دانش آموزان بسيار مؤثر است توجه به مشكلات بينايي و امراض چشمي آنهاست. با اجراي طرح بينايي سنجي قبل از شروع دوران ابتدايي بسياري از مشكلات شناسايي و تحت درمان قرار مي گيرند، اما نكته ديگر پس از اين دوران است كه كنترل قابل توجهي بر روي آن وجود ندارد. امراض چشمي خود را با علائم مختلفي از قبيل سردرد، بي حوصلگي، عدم توجه به درس و خستگي زودرس نشان مي دهند كه مي توانند در افت تحصيلي مؤثر باشند. به همين منظور گفت وگويي با دكتر مسيح هاشمي متخصص چشم و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي ترتيب داده ايم.
* نياز به عينك را چگونه در كودكان و نوجوانان مي توان تشخيص داد؟
- اصولاً نياز به عينك با كاهش ديد دور مشخص مي شود و اين امر با اندازه گيري ديد با تابلوي مخصوص مشخص مي شود، اما در برخي افراد كه دچار آستيگمات و يا دوربيني هستند ديد ممكن است كاهش محسوسي نشان ندهد. اين افراد غالباً از سردرد، بي حوصلگي موقع مطالعه و خستگي زودرس در مطالعه رنج مي برند.
* مشخصه اين نوع سردردها چيست؟
- مهمترين نشانه اين سردردها و خستگي ها اين است كه در هنگام صبح وجود ندارد و به تدريج با مطالعه وكار خود را نشان مي دهد.
* آيا عوامل ديگري هم وجود دارد؟
- بله، مثلاً التهابات چشمي مثل بلفاريت يا عفونت هاي مزمن چشم از عوامل مهم خستگي چشم هستند. غالب اين افراد قرمزي لبه پلك و گاه پوسته ريزي اطراف مژه ها و ريزش مژه دارند اين ها به نور حساس هستند و با اندك  كار يا حضور در مراكز آلودگي هوا دچار سوزش و خستگي و قرمزي چشم هستند و دائماً در حال پلك زدن هستند. همچنين برخي نوجوانان دچار عدم بالانس عضلات چشمي هستند و چشم ها تمايل به همگرايي يا واگرايي دارند يا حتي يكي از چشم ها تمايل به حركت به سوي بالا دارد يا در مطالعه ضعف در تقارب دارند. تمام اين ها موجب فشار متمركز بيش از حد به عضلات چشمي و در نتيجه خستگي و بي حوصلگي و سردرد مي شوند.
* زدن عينك چه تأثيري در افزايش نمره آن دارد؟
- در واقع عينك براي رفع احتياج است و اثر آن در افزايش يا كاهش نمره چشم اثبات نشده و بلكه تجربيات نشان داده كه نمره چشم تحت عوامل وراثتي و ژنتيك افزايش مي يابد و ربطي به زدن يا نزدن عينك ندارد. نمره آستيگمات نيز همواره ثابت و تغييرات اندكي در طول عمر مي نمايد.
* كار با كامپيوتر چه اثري بر چشم دارد؟
- كار با كامپيوتر و مانيتور اگر چشم سالم است، حتي در ساعات طولاني كار تأثير منفي بر چشم ندارد و ضرري متوجه چشم نمي كند اما اگر ناراحتي هاي چشمي كه در قبل ذكر شد وجود داشته باشد موجب خستگي، سوزش و سردردهاي شديد مي تواند بشود.
* امراض فصلي چشم در نوجوانان چگونه است؟
- شايع ترين مرض چشمي فصلي همان حساسيت بهاره است كه با خستگي، قرمزي و خارش شديد چشم خود را نشان مي دهد و با شروع فصل پائيز فروكش مي كند و با بهار دوباره آغاز مي شود. ممكن است همراه حساسيت بهاره عفونت هاي مزمن هم ديده شود. اين حساسيت موجب خستگي هنگام مطالعه، خارش شديد و گاه سوزش چشم ها مي شود.
* توصيه هاي ايمني به نوجوانان براي محافظت از چشم ها چيست؟
- هنگام كار با مواد شيميايي حتماً از عينك محافظ استفاده شود، به نور شديد و تابش خورشيد به طور مستقيم نگاه نكنند، در صورت ريختن مواد شيميايي و آهكي چشم را با آب فراوان بشويند، از تماس با مبتلايان به عفونت چشم حذر كنند، هنگام باز كردن شيشه نوشابه مواظب پرتاب در آن باشند، هنگام كار با اشياء برنده صورت خود را نزديك نياورند، با دست آلوده چشم  را مالش ندهند.
* نوجوانان از چه سني مي توانند تحت عمل ليزيك قرار گيرند؟
- ليزيك هنگامي كه نمره چشم حداقل ۶ ماه ثابت مانده باشد ممكن است و توصيه مي شود و لازم است كه حداقل سن ۱۸ را رعايت كنند.

تعداد ايدزي هاي تخميني بسيار بيشتر از ۳۰ هزار نفر است
ايلنا: عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز اعلام كرد: طبق آمار جديد، ۳۵۰ نفر به افراد مبتلا به ايدز افزوده شده است.
دكتر مينو محرز، عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز، همچنين گفت: در فصل جديد تعداد افراد مبتلا به ايدز ۷ هزار و ۶۰۰ نفر اعلام شده است.
وي افزود: آمار گذشته افراد مبتلا به ايدز، ۷ هزار و ۲۵۰ نفر اعلام شده بود كه بيش از ۳۰۰ نفر به تعداد آنها افزوده شده است.
به گفته محرز، آمار اعلام شده؛ تنها تعداد افرادي است كه كشف شده و بسياري از موارد در دسترس نيستند. وي تصريح كرد: طبق بررسي هاي صورت گرفته، تعداد مبتلايان تخميني، بسيار بيشتر از ۳۰ هزار نفر است.

دانشجويان انصرافي دانشگاه آزاد از پرداخت هزينه معاف شدند
گروه علمي و فرهنگي: دانشجويان انصرافي دانشگاه آزاد اسلامي از اين پس تا يك سال پس از تحصيل از پرداخت هزينه انصراف معاف هستند.
به گزارش ايسنا، آن دسته از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي كه حداكثر يك سال تحصيلي (دو نيم سال و يك دوره تابستان) در دانشگاه ثبت نام و تحصيل كرده باشند و به دلايل گوناگون از ادامه تحصيل منصرف  شوند از پرداخت هزينه انصراف معاف مي باشند.
همچنين دانشجوياني كه با تاخير ثبت نام كرده اند و پس از شروع به تحصيل، حداكثر يك سال كامل ادامه تحصيل داده باشند، در شمول اين معافيت قرار مي گيرند.

تا پايان برنامه چهارم توسعه
آمار جهانگردان ورودي به كشور ۳۰ درصد افزايش مي يابد
004929.jpg
گروه علمي و فرهنگي: مشاور سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده در برنامه چهارم توسعه پيش بيني مي شودتعداد گردشگران ۳۰ درصد افزايش پيدا كند.
اردشير اروجي در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت:در قالب برنامه چهارم توسعه هر سال بين ۵/۲ تا ۳ ميليون توريست به كشور سفر خواهد كرد و درآمدي كه از اين طريق نصيب كشور خواهد شد يك و نيم ميليارد دلار پيش بيني شده است.
وي به چشم انداز ۲۰ ساله گردشگري اشاره كرد و افزود: همچنين در اين چشم انداز پيش بيني مي شود تعداد گردشگران به ۵/۱ درصد گردشگران جهان يعني در حدود ۲۵ ميليون گردشگر در سال ۱۴۰۴ برسد و سهم ايران از درآمد توريسم نيز به ۲ درصد افزايش يابد.
مدير كل برنامه ريزي، آمار و اطلاعات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به تهيه و تدوين سند ملي گردشگري گفت: بهره گيري از توانايي هاي بخش خصوصي براي سرمايه گذاري و مشاركت در اين حوزه مهم ترين راهكارهايي است كه در اين سند براي توسعه گردشگري در نظر گرفته شده است.
وي تأكيد كرد: با توجه به اهميت رشد و ارتقاي صنعت توريسم در كشور و دست يابي به راهكارهاي جديد در اين زمينه سند ملي گردشگري تا اواسط آبان ماه به هيأت دولت ارايه خواهد شد.

سازمان مديريت تكليف بازنشستگان را مشخص كند
مهر:سازمان مديريت و برنامه ريزي، تكليف پرداخت پاداش كارگران بازنشسته سازمان تأمين اجتماعي را مشخص نمي كند و اين قشر را بلاتكليف گذاشته است.
علي اكبر خبازها رئيس كانون بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي با بيان اين مطلب افزود: سازمان تأمين اجتماعي در حدود ۵۰۰ هزار نفر بازنشسته قبل از سال ۷۹ دارد كه تاكنون فكري از سوي دولت در خصوص پرداخت پاداش پايان خدمت اين افراد صورت نگرفته و اين تعداد براي دريافت پاداش پايان خدمت خود نااميد شده اند.وي افزود: مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي فقط قول مي دهند اما بازنشستگان را بلاتكليف گذاشته اند. وي گفت: مجلس ۹۰۰ ميليارد تومان از ذخاير منابع ارزي كشور براي مطالبات كاركنان دولت در مصوبات خود در نظر گرفت در حالي كه مي توانستند از همين منابع سنوات كارگران بازنشسته را پرداخت كنند اما يك سويه تصميم گرفتند و در اين امر توجهي به كارگران بازنشسته نكردند.خبازها در ادامه افزود: درخواست تأمين منابع براي پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان تأمين اجتماعي را به مجلس شوراي اسلامي و دفتر رئيس جمهور ارسال كرده ايم اما تاكنون پاسخي دريافت نشده است.

برنامه هاي كيفيت بخشي آموزش زبان انگليسي در مدارس اعلام شد
004926.jpg
رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران گفت: به منظور كيفيت بخشي ياددهي و يادگيري زبان انگليسي در مقاطع تحصيلي راهنمايي، متوسطه و پيش  دانشگاهي طرح كيفيت بخشي آموزش زبان انگليسي در مدارس شهرستان هاي استان تهران اجرا مي شود.
اميرعلي محبي در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به اين كه در تابستان سال گذشته بيش از هزار و ۳۵۸ معلم زبان انگليسي دوره ضمن خدمت بازآموزي زبان انگليسي را سپري كرده اند، افزود: در سال تحصيلي جاري بيش از ۲۰ مدرسه جهت آموزش راحت تر زبان انگليسي به لابراتوار زبان مجهز شدند.
وي با تأكيد بر اين كه از ساعات خالي مدارس در راستاي آموزش زبان انگليسي به دانش آموزان استفاده مي شود، گفت: در سال تحصيلي جاري به منظور آموزش بيشتر كاربرد لغات زبان انگليسي مسابقه انشاء و مقاله نويسي به زبان انگليسي بين دانش آموزان برگزار شده و به مقاله هاي برگزيده جوايزي اهدا مي شود.
رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران همچنين از برگزاري جشنواره بهترين روش تدريس در سال جاري خبر داد و اظهار كرد: به منظور انتخاب بهترين روش هاي تدريس زبان انگليسي جشنواره آموزش زبان انگليسي اواخر سال تحصيلي جاري برگزار مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |