چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۸ - Oct 27, 2004
گزارش همشهري از مجلس
طرح كمك به تأمين مسكن كاركنان دولت در مجلس
نمايندگان مجلس خواستار تسريع در بررسي طرح مبارزه با دخانيات شدند
نورالدين پيرموذن مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: بيش از۵۰ نماينده مجلس در نامه اي به هيات رئيسه مجلس خواستار تسريع در بررسي طرح جامع كنترل و مبارزه با دخانيات شدند.
وي در جمع خبرنگاران پارلماني افزود: نمايندگان در اين نامه به اهميت موضوع و نياز مبرم جامعه استناد كرده و خواستار بررسي طرح خارج از ترتيب وصول آن شدند.
نماينده اردبيل افزود: شايع ترين سن آغاز استعمال دخانيات، در دوره جواني و نوجواني يعني كمتر از۳۰ سال و اكثرا زير۲۰ سال است.
اين موضوع و تركيب جوان جمعيت كشور، حفاظت از جوانان را در برابر دخانيات الزامي مي كند.
باهنر: تغيير تفسير واژه «رجل» به رأي سه چهارم اعضاي شوراي نگهبان
نياز دارد
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: تغيير تفسير واژه «رجل» به رأي سه چهارم اعضاي شوراي نگهبان نياز دارد.
محمدرضا باهنر نماينده كرمان و عضو شوراي مركزي فراكسيون اكثريت در جمع خبرنگاران درباره تفسير واژه «رجل» در قانون انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: واژه «رجل» واژه اي ابهام برانگيز است كه هم معناي مرد دارد و هم به معناي شخصيت مي باشد. باهنر تصريح كرد: اين واژه نياز به تفسير شوراي نگهبان دارد كه رأي سه چهارم اعضاي اين شورا را مي طلبد و تفسير آن مكانيزم بسيار سختي دارد.
حسين مظفر:چرا ايران از فناوري صلح آميز محروم شود؟
ايسنا:«حسين مظفر» تأكيد كرد: اروپاييان هيچ تضمين باثبات و پايداري را براي تأمين سوخت ايران در دوره نسبتا طولاني بدون تفسيرهاي شيطاني و فسخ آميز ندادند و فقط با بيان چند مسئله ناچيز و عوام فريبانه آن هم با پيش شرطهاي ننگ آور آهنگ فريب و تحقير ملت بزرگ ما را سر داده اند و روحيه استكباري خود را به نمايش گذاشتند.
نماينده تهران در نطق پيش از دستور خود با اشاره به پرونده هسته اي ايران افزود: اروپاييان نه قول لغو تحريم هاي ايران را داده اند، نه آزادسازي سرمايه هاي بلوكه شده ايران را تعهد كرده اند و نه وعده تحويل گروهك تروريستي منافقين را داده اند.
نماينده مردم دشت آزادگان از سفر خاتمي به اين شهر خبر داد
فارس: سيد نظام مولا هويزه نماينده مردم دشت آزادگان در مجلس شوراي اسلامي از سفر سيد محمد خاتمي رييس جمهوري به اين شهر در آينده نزديك خبر داد.وي افزود: رياست جمهوري اعلام كرد كه به منظور تجليل از حماسه آفرينان عرصه دفاع مقدس و زنده  نگه  داشتن حماسه آفرينان ۲۵ آبان سوسنگرد، پيامي براي مردم سوسنگرد ارسال خواهم كرد.
۱۰۰ نفر از نمايندگان خواستار استيضاح وزير آموزش و پرورش هستند
مهر: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: تعداد زيادي از نمايندگان در استيضاح وزير آموزش و پرورش اصرار دارند كه رقمي بالغ بر ۱۰۰ نفر را شامل مي شود.
نماينده مردم نهاوند:
طرح كمك به تامين مسكن كاركنان دولت در مجلس درحال بررسي است
رئيس كميته مسكن و شهرسازي كميسيون عمران مجلس گفت: طرح كمك به تأمين مسكن كاركنان دولت در مجلس در حال بررسي است. محمد تقي كاوياني پور در جمع خبرنگاران پارلماني با بيان اين كه براساس اين طرح، كليه دستگاه هاي اجرايي موظفند خانه هاي سازماني متعلق به فرد را براساس آيين نامه معاملات دولتي از طريق مزايده عمومي به فروش برسانند، گفت: به موجب اين قانون با پايان يافتن مهلت اجازه استفاده از خانه هاي سازماني، هر يك از ساكنين مكلف به تخليه واحد در اختيار بوده و تمديد مدت سكونت توسط دستگاه ذيربط در واحدهاي تخليه شده ممنوع مي باشد.

گزارش تحليلي همشهري از نشست امروز ايران و سه كشور اروپايي
مذاكره براي دستيابي به توافق
گروه سياسي: وين پايتخت اتريش امروز هم ميهمان گروه مذاكره كنندگان پرونده اي هسته اي ايران است. پنج شنبه گذشته نمايندگان سياسي جمهوري اسلامي ايران در همين شهر با نمايندگان سه كشور انگليس، آلمان و فرانسه ديدار كردند و متن پيشنهادات آنان را به صورت مكتوب دريافت نمودند و براي تصميم گيري به تهران منتقل كردند.
بر اساس مجموعه پيشنهادي اروپا، ايران مي بايست فعاليت چرخه سوخت و غني سازي اورانيوم را به صورت نامحدود تا دستيابي به يك توافق بلندمدت با اروپا به تعليق درآورد در عوض كشورهاي اروپايي سوخت هسته اي را به ايران خواهند فروخت و گفتگوها را براي افزايش سطح تجارت با ايران آغاز مي كنند و منافقين را همچنان تروريست مي خوانند و از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني حمايت خواهند كرد و....
كشورهاي اروپايي در سند پيشنهادي خود ايران را تهديد كرده اند در صورتي كه ايران با پيشنهادات اروپا موافقت نكند و با اين سه كشور به توافقي دست نيابد آنان مانع ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت نخواهند شد. و براساس همين نكته است كه دكتر حسن روحاني مسئول پرونده هسته اي ايران روز دوشنبه در جمع طلاب سمناني تصريح كرد: اروپا هم به دنبال طرح پرونده ايران در شوراي امنيت است. اما وي درباره تعلل اروپا در اين مورد و مذاكره با ايران مي گويد: اروپا از ابتكار عمل آمريكا در شوراي امنيت مي هراسد و بدين ترتيب مي خواهد رأسا با ايران مذاكره كند.
در بند ۷ و ۸ قطعنامه پاياني اجلاس شوراي حكام كه در شهريورماه تصويب شد آمده است كه دبير كل آژانس تا اجلاس بعدي در آذرماه (۲۵ نوامبر) بايد گزارشهاي جامعي از فعاليتهاي هسته اي ايران و روند بازرسي هاي دو سال گذشته تهيه كند و به شوراي حكام ارائه نمايد تا براساس آن «تصميم مقتضي» در اين باره اتخاذ شود.
واژه «تصميم مقتضي» در قطعنامه اجلاس سپتامبر عبارتي است كه بسياري از آن معناي تصميم گيري نهايي را برداشت نموده اند كه براساس آن ايران در ۴ آذر به دو راهي عادي سازي پرونده يا ارجاع به شوراي امنيت مواجه مي شود. اين البته خواسته اصلي طرفين مذاكرات هسته اي ايران هم بود اما از لحاظ حقوقي مي توان براي اين مفهوم معنايي ديگر از جمله ادامه بازرسي ها از ايران و طرح در شوراي حكام را برداشت كرد. معناي گفته هاي رضاآقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي در روز دوشنبه همچنين مفهومي را متبادر مي سازد. او درباره گزارش ماه نوامبر گفته است: احتمالا اين گزارش، گزارشي جامع خواهد بود اما پيش بيني مي شود شيوه تنظيم آن به مباحث سياسي مرتبط شود. اگر مذاكرات سياسي ايران بر سر مسائل هسته اي ناتمام بماند گزارش البرادعي پرونده را باز نگاه خواهد داشت.
براساس گفته آقازاده هم اكنون يك سال و نيم از تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم در ايران مي گذرد. ادامه اين تعليق همان چيزي است كه طرفهاي مذاكره كننده با ايران خواستار آن شده اند. در چند روز گذشته مسئولان ايراني مرتبط با پرونده هسته اي از جمله روحاني و آصفي تأكيد كرده اند آنچه اروپا از ايران خواسته است تعليق دائم غني سازي نيست، بلكه تعليق نامحدود غني سازي تا دستيابي به توافق با اروپايي هاست. هرچند براساس آنچه تاكنون در اخبار منتشر شده زماني نهايي براي دستيابي به توافق مرضي الطرفين در سند پيشنهادي اروپا وجود ندارد.
با مقاومت مقامات كشورمان بر احقاق حق دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي در چهارچوب NPT فشارهاي بين المللي بر ايران افزايش يافته است .روز گذشته كالين پاول و كاندوليزا رايس دو مقام آمريكايي با تأكيد بر ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، جمهوري اسلامي را به تحريمهاي اقتصادي و سياسي تهديد كردند. در عين حال كه تحليلگران غربي با توجه به قيمت ۵۶ دلاري نفت نه تنها امكان اجراي تحريم عليه ايران را منتفي مي دانند كه حتي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را موجب ايجاد ناامني در بازارهاي بين المللي مي دانند كه مي تواند قيمت نفت را تا صد دلار براي هر بشكه هم افزايش دهد. مسئولان جمهوري اسلامي هم با كم اثر دانستن ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت بر هر گونه مذاكره و اعتمادسازي تأكيد دارند. بر همين اساس جمهوري اسلامي در عين آنكه اروپايي ها پيشتر مذاكرات خود در بروكسل را ناديده گرفته بودند و يا اينكه در دو اجلاس قبلي شوراي حكام نقش اصلي را در تصويب قطعنامه عليه ايران بازي كردند و مانع از عادي شدن وضعيت پرونده ايران در شوراي حكام بودند حاضر با مذاكره با آنان شد و در آخرين دور مذاكرات طبق اظهار نظر رسمي مقامات كشورمان پيشنهادي نامتوازن به ايران ارائه دادند. آصفي در مورد عدم توازن اين پيشنهاد روز يكشنبه گفت: وجوه مثبت اين پيشنهادها كم است و وجوه منفي آن زياد است. وي در مجموع مذاكرات و پيشنهادها روز پنج شنبه در وين را مثبت و البته ناكافي دانست.
حسن روحاني هم در حاشيه گفتگوي خود با اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس به خبرنگاران گفت: نمايندگان كشورمان روز چهارشنبه نظرات اصلاحي خود را نسبت به پيشنهادات اروپا به نمايندگان سه كشور اعلام مي كنند و نيز طرح جديدي را از سوي جمهوري اسلامي به مقامات اروپا ارائه مي كنند. به اين ترتيب مذاكرات پيش از اجلاس ماه نوامبر همچنان ادامه خواهد داشت و طرفين سعي دارند با اصلاح پيشنهادات خود به توافقي مناسب دست يابند كه بتواند تا حدودي نظرات يكديگر را تأمين كند.

اخبار كوتاه سياسي
حدادعادل: مذاكره با اروپا را مفيد مي دانيم
غلامعلي  حداد عادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : مذاكره  با اروپا را مفيد مي دانيم  اما اين  بدان  معنا نيست  كه  اروپا را در مواضع  خود صادق  بدانيم .
وي  ديروز  در جمع  خبرنگاران  پارلماني  از جزئيات  پيشنهاد ايران  به  سه  كشور اروپايي  ابراز بي اطلاعي  كرد ولي  گفت : اين  پيشنهاد به  گونه اي  نيست  كه  ما تسليم  اروپا شويم .
رئيس  مجلس  خاطرنشان  كرد: ما باب  مذاكره  با اروپا را نبستيم  و باب  مذاكره  با آمريكا را نيز باز نكرده ايم  زيرا در آمريكاييها صداقت  نمي بينيم .
حدادعادل  اظهار داشت : ما هيچ  نوع  مذاكره  را  در چارچوب  منافع  ملي  و درباره  مسئله  هسته اي  نفي  نمي كنيم . وي  گفت : نمايندگان  مذاكره كننده  ايراني  با اروپا، پيشنهادهاي  آنها را جزء به  جزء مطرح  و اشكالات  را به  آنها خواهند گفت . پيشنهاد ايران  را نيز مطرح  خواهند كرد.
انصاري: رئيس جمهوري به زودي گزارش نظارتي برنامه سوم را
به مجلس ارائه مي كند

فارس: معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهوري گفت: رئيس جمهوري به زودي براي ارائه گزارش نظارتي قانون برنامه سوم توسعه در مجلس حاضر مي شود.
مجيد انصاري افزود: معاونت حقوقي رياست جمهوري در حال گفت وگو با مجلس براي تعيين زمان تقديم اين گزارش است و احتمالاً در هفته آينده روزي براي حضور رئيس جمهوري و ارائه گزارش به مجلس در نظر گرفته خواهد شد.
وي گفت: رئيس جمهوري براي گزارش نظارتي برنامه سوم آماده است و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.
اجلاس گروه  كاري خزر با سخنان وزير امور خارجه روسيه آغاز شد
ايرنا: پانزدهمين  اجلاس  گروه  كاري  خزر با شركت  هياتهايي  از كشورهاي  ساحلي  از جمله  جمهوري  اسلامي ايران  و سخنان  سرگئي  لاوروف  وزيرامور خارجه  روسيه  ديروز در مسكو آغاز به كار كرد.
لاوروف  در سخناني  ابراز اميدواري  كرد كه  طرفين  براي  تعيين  رژيم  حقوقي درياي  خزر به  تفاهم  دست  يابند.
وي  گفت : به  عقيده  ما رسيدن  به  تفاهم  در اين  زمينه  مشكل  ولي  امكان  پذيراست .
به  گفته  لاوروف  طرفين  در مورد ۸ بند از مفاد كنوانسيون  رژيم  حقوقي  درياي  خزر به  توافق  دست  يافته اند و در مورد ۸ بند ديگر نيز بين  آنها تفاهم  كلي  وجود دارد.
وزير امور خارجه  روسيه  همچنين  ابراز اميدواري  كرد كه  در اجلاس  وزيران  امور خارجه  كشورهاي  ساحلي  كه  قرار است  در ماه  آوريل  سال  آينده  ميلادي  (فروردين ۸۴ )در مسكو برگزار شود به  نتايج  مثبتي  در اين  زمينه  دست  يابند.
وي  اقدامات  گروه  كاري  خزر در ماههاي  اخير را سازنده  خواند و افزود: گروه  كاري  خزر موفق  به  حل  مسايل  پيچيده اي  از جمله  در زمينه  رژيم  حقوقي ، خط لوله  انتقال  نفت  خزر و همچنين  مسايل  مربوط به  ترانزيت  از اين  دريا شده است .
تأكيد نايب رئيس مجلس بر تقويت مناسبات دوجانبه ايران و سوريه
فارس: تقويت مناسبات دوجانبه در زمينه هاي مختلف در عرصه پارلماني در ديدار ديروز سفير جمهوري عربي سوريه در ايران با محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي مورد تاكيد قرار گرفت.
در اين ديدار، باهنر با اشاره به روابط ويژه و استثنايي دو كشور طي سال هاي گذشته اين روند را مرهون مواضع مشترك و نزديك ايران و سوريه در مسايل منطقه اي و جهاني و نيز حمايت هاي متقابل دو كشور از يكديگر در صحنه هاي بين   المللي و پشتيباني از حقوق همه مردم فلسطين و لبنان دانست.
پاول آزمايشهاي هسته اي كره جنوبي را بي خطر توصيف كرد
«كالين پاول» وزير امور خارجه آمريكا ديروز ضمن بي خطر توصيف كردن آزمايشهاي هسته اي كره جنوبي، آنها را با فعاليت هاي هسته اي برخي از كشورها كه در حال حاضر انجام مي شود غيرقابل قياس دانست.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، وزير امور خارجه آمريكا آزمايشهاي هسته اي كره جنوبي را با فعاليت هاي هسته اي كره شمالي و ايران غيرقابل قياس دانست.
پاول در جريان ديدار خود با مقامات ارشد كره جنوبي تصريح كرد كه آزمايش هاي هسته  اي اين كشور كه در گذشته صورت گرفته است، به هيچ وجه جدي و نگران كننده محسوب نمي شود.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
تاكيد لاريجاني بر لزوم تعيين مصداق در جريان اصولگرا
فارس - مجتبي سلطاني دبير تشكيلات جامعه اسلامي دانشجويان با اشاره به ديدار شب گذشته اعضاي شوراي مركزي اين تشكل سياسي دانشجويي با علي لاريجاني گفت: لاريجاني معتقد است جريان اصولگرا هرچه زودتر به يك نظر واحد درباره تعيين مصداق در انتخابات دست پيدا كند.سلطاني به نقل از لاريجاني افزود: آنچه كه براي وي اولويت دارد اين است كه اصولگرايان ضمن تقويت انسجام دروني خود با يك كانديداي واحد در انتخابات رياست جمهوري حضور پيدا كنند و اوضاع را بسيار بر وفق مراد تحليل نكنند.
تعيين رييس ستاد انتخاباتي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي
خبرگزاري فارس: حسن غفوري فرد دبيركل جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي گفت: علي احمدي استاد دانشگاه علوم و صنعت كه داراي تخصص برنامه ريزي و مديريت استراتژيك است به عنوان رييس ستاد انتخاباتي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي انتخاب شده است.وي تصريح كرد: پيشتر جواد منصوري به عنوان رييس ستاد انتخاباتي جمعيت انتخاب شده بود كه ايشان به دليل مشغله كاري اين مسئوليت را قبول نكرد.
جواد منصوري مشاور وزير امورخارجه نيز رياست ستاد انتخاباتي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي را تكذيب كرد.
ذاكري:توافق نسبي با گروه هاي اصلاح طلب را دنبال مي كنيم
يك عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، تحديد كانديداها درجهت روحاني يا غيرروحاني بودن يا تعلق آنها به يكي از نسل ها يا جناح ها را عملي قيم مآبانه دانست.
ذاكري عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: آنچه در انتخاب كانديدا اهميت دارد، برخورداري وي از شرايط تعيين شده در قانون است و روحاني بودن يا نبودن يا لزوم تعلق كانديداي رياست جمهوري آينده به يكي از نسل ها يا جناح هاي موجود ملاك محسوب نمي شود.ذاكري درباره آخرين مواضع تشكل متبوعش در انتخابات رياست جمهوري نهم، گفت: در اين مساله هيچگاه مجمع روحانيون مبارز به تنهايي وارد عمل نشده و نخواهد شد. درحال حاضر توافق نسبي با گروه هاي اصلاح طلب را دنبال مي كنيم و درصورت به نتيجه نرسيدن، مستقل عمل خواهيم كرد.
تاكيد بر كارآمدي كانديدا
ايسنا - معصومه حميدزاده سخنگوي جمعيت زنان انقلاب اسلامي با تاكيد بر كارآمدبودن و داشتن برنامه از سوي فرد كانديدا، اظهارداشت: ما به غير از افرادي مانند لاريجاني، ولايتي، احمدي نژاد، توكلي كه اكنون مطرح هستند به دنبال شناسايي افراد جديدي هستيم كه به لحاظ فكري و ارزشي به ما نزديك بوده و در طيف اصول گرايان قرار گيرند.
موسوي تبريزي: مجريان انتخابات بايد از جناحي گري بپرهيزند
ايسنا: يك عضو مجلس خبرگان گفت: در انتخابات آتي رياست جمهوري بايد از تنگ نظري ها پرهيز كرد چراكه مهم ترين عامل عدم پيشرفت در كشور در طول ۲۵ سال بعد از انقلاب همين موضوع بوده است.موسوي تبريزي افزود: هم راي دهندگان و هم مجريان انتخابات بايد براساس عقل، درايت و مديريت كانديداي خود را برگزينند و از جناحي گري و باندبازي كه اصل منافع ملي را به مخاطره مي اندازد، بپرهيزند.
احتمال معرفي كانديداي حزبي
ايسنا: سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي از احتمال معرفي كانديداي حزبي توسط تشكل متبوعش خبر داد.محسن آرمين در بيان مباحث جلسه شب گذشته شوراي سياسي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اين مطلب، وقوع آن را در شرايطي كه امكان ائتلاف گروه هاي دوم خرداد در معرفي كانديداي حداقلي منتفي مي شود، امكان پذير دانست.

برنامه هاي وزارت ارشاد براي حمايت از نشريات ديني اعلام شد
گروه اجتماعي:  معاون  امور مطبوعاتي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : با توجه  به  اين كه طي  سال هاي  گذشته  نشريات  رشد كمي و كيفي  قابل  توجهي  داشته اند، اكنون  بايدبه  مخاطب  پذيري  به  عنوان  مهمترين  ركن  نشريات  ديني  و قرآني  بپردازند.
سيدمحمد صحفي  ديروز در نشست  مطبوعاتي  با بيان  اين  مطالب  افزود: يكي  از رسالت هاي  بزرگ  مطبوعات ، بالابردن  سطح  دانش  مردم  است  بنابراين  چه دانشي  مي تواند مهمتر از اطلاعات  و معارف  اسلامي باشد.
وي  اظهار داشت : اكنون  حدود يك  هزار نشريه  تخصصي  و علمي در كشور داراي مجوز انتشار هستند كه  حدود ۸۰۰ عنوان  اين  نشريات  به  چاپ  مي رسد.
براساس  آمار بانك  اطلاعاتي  معاونت  مطبوعاتي  تعدادمطبوعات  ديني  با گرايش قرآني  و معارف  اسلامي ، حدود يكصد عنوان  نشريه  است  كه  اين  ميزان  معادل  يك هشتم  نشريات  علمي و تخصصي  كشور مي باشد.
به اعتقاد وي ، اگر دست اندركاران  نشر اين  آثار كه  بيشتربخش  خصوصي  و مراكزپژوهشي  هستند به  مقوله  مخاطب  پذيري  بيشتر بپردازند اين  رقم ها افزايش خواهد يافت .
صحفي  خاطرنشان  كرد: از بين  يكصد عنوان  نشريه ، ۶۰ درصد آن را فصل  نامه هاتشكيل  مي دهند واين  امر بيانگرآن  است  كه رويكرد قرآني  و مذهبي  قبل  از اين كه جنبه  عمومي داشته  باشد، بيشتر تخصصي  است . وي برگزاري جشنواره مطبوعات اسلامي براي اولين بار در كشور در سال گذشته را نقطه عطفي در پرداختن وتوجه به نشريات ديني و معارف اسلامي دانست وافزود : دراين  ارتباط يك  پايگاه  اطلاع  رساني  با نام  سراج  طراحي  شده  كه  در اين سايت  بيش  از ۶۰ هزار مقاله  اسلامي به  صورت  بانك  اطلاعاتي  دردسترس  علاقه مندان و مخاطبان  قرآني  قرار دارد.
وي  تصريح  كرد: طراحي  و برنامه ريزي  ايجاد نخستين  موزه  مطبوعات  تخصصي  اسلامي از ديگر برنامه هاي  بخش  مطبوعاتي  وزارت  ارشاد است  كه  به  تصويب  هيات دولت  رسيده  و اكنون  مراحل  اجرايي  خود را مي گذراند.
سوابق  و امكانات  اين  موزه  تنها مختص  مطبوعات  اسلامي داخل  كشور نيست بلكه  به  جهان  اسلام  تعلق  دارد.
سعي  بر اين  است  تا با برقراري  ارتباط با مراكز و كتابخانه هاي  بزرگ خارج  از كشور نسخه هايي  از نشريات  اسلامي و قرآني  موجود در مراكز علمي وكتابخانه هاي  آنان  خريداري  و دراين  موزه  در معرض  نمايش  و استفاده  مخاطبان قرار گيرد.
صحفي ، حمايت  از نشريات  فرهنگي  به  ويژه  نشريات  قرآني  و اسلامي را از ديگرسياست هاي  اين  وزارتخانه  عنوان  كرد و گفت : براساس  دستورالعمل  جديد، اعطاي ۴۰ درصد سهميه  تشويق  كاغذ به  نشريات  تخصصي  ديني  براساس  ميزان  مصرف  آنان  وخريد اين  نشريات  و ارسال  آن به  كتابخانه هاي  عمومي كشور از جمله  برنامه هاي پيش  بيني  شده  براي  حمايت  از نشريات  است . اين  حمايت  تنها مختص  نشريات  ديني  نيست  بلكه مطبوعاتي  كه  بخشي  از صفحه هاي خود را براي  طرح  معارف  قرآني  و اسلامي در نظر بگيرند نيز مي توانند از اين حمايت  برخوردار شوند. وي ، به  راه اندازي  خبرگزاري  قرآني  شبستان  اشاره  كرد و گفت : اين  شبكه وسيع  از طريق  ۴۵ هزار مسجد كشور با توليد مطلب ، خبر و مقالات  قرآني  سعي در غني سازي  برنامه هاي  انجام  شده  در مساجد را دارد.

معتادان بي بضاعت «يارانه درمان» مي گيرند
مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: معتادان زنداني از سال آينده با تقويت سيستم مراقبت پس از خروج، تحت نظر سازمان بهزيستي، وزارت بهداشت، سازمان زندان ها و يا سازمان هاي غيردولتي قرار گرفته و براي درمان نگهدارنده معتادان بي بضاعت يارانه اختصاص مي يابد.
دكتر صفاتيان در گفت و گو با ايسنا همچنين خبر داد: درمان معتادان با استفاده از جايگزين  قرص «بوپرنورفين» به عنوان درمان نگهدارنده، پس از اجراي دوره  آزمايشي، از سال آينده در سطح وسيعتر اجرا مي شود. به گفته وي، آمارها نشان مي دهد طي سال هاي ۸۱ و ۸۲ حدود ۱۱۲ هزار معتاد در سيستم درماني سرپايي دولتي و ۱۱۵ هزار معتاد ديگر در سيستم سرپايي خصوصي، ۵۰ تا۶۰ درصد سم زدايي كامل شده اند؛ اما در دوره ۶ ماهه تا يك ساله ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها دوباره به سمت اعتياد بازگشته اند. دكتر صفاتيان با اشاره به اهميت اجراي درمانهاي نگهدارنده اعتياد در سطح وسيع به ايسنا گفت: تغيير نگرش بيمارگونه به معتادان از دو سال پيش ايجاد شده و اكنون خواستار ورود اين نگرش به برنامه هاي كلان كشوري هستيم.

نشست مشترك فراكسيون جوانان مجلس شوراي اسلامي و سازمان ملي جوانان
گروه اجتماعي: نخستين نشست مشترك فراكسيون جوانان مجلس شوراي اسلامي و رياست سازمان ملي جوانان در سازمان ملي جوانان برگزار شد، رحيم عبادي مشاور رئيس جمهور و رياست سازمان ملي جوانان در ابتداي اين نشست با ارائه گزارش عملكرد سازمان درخصوص تدوين و اجراي برنامه ملي جوانان، سند جامع ساماندهي امور جوانان و سند برنامه اهداف و چشم انداز هاي امور جوانان در برنامه چهارم را مطرح نمود.
سپس رئيس و اعضاي فراكسيون جوانان مجلس ضمن برشمردن دغدغه هاي خويش در بخش جوانان و ضرورت اقدامات هماهنگ جهت فائق آمدن بر چالشهاي بخش جوانان آمادگي خود را براي همكاري با سازمان بويژه بر ضرورت فعال نمودن نقش دستگاه هاي دولتي و سازمانهاي غيردولتي جوانان صرف نظر از هرگونه گرايش سياسي تاكيد نمودند.
همچنين نمايندگان با اشاره به مسائل و مشكلات جوانان از اقدامات و تلاشهاي سازمان ملي جوانان تقدير نموده و در اين نشست درخصوص بررسي تخصصي مسائل جوانان، افزايش نقش نظارتي سازمان ملي جوانان، همكاري سازمان و فراكسيون جوانان از طريق مشاوره هاي مداوم، هماهنگي در تعيين قوانين مورد نظارت و پيگيري مسائل مربوط به جوانان از طريق دستگاه هاي اجرايي مسئول در امور جوانان تاكيد نمودند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |