پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۹ - Oct 28, 2004
مدير كل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش خبر داد:
شناسايي ۲۰۰ دانش آموز مبتلا به ايدز
005010.jpg
گروه علمي فرهنگي: در حالي كه تخمين زده مي شود بيش از ۳۰ هزار بيمار مبتلا به HIV ايدز در كشور وجود دارد و ضرورت هاي آموزش و پيشگيري از گسترش اين بيماري برنامه ريزي جامع و مناسب را طلب مي كند، وزارت آموزش و پرورش با اجراي چند طرح آموزش پيشگيري از ايدز طي سال هاي اخير به مبارزه با اين بيماري مهلك رفته و در تازه ترين گزارش هاي خود از وجود ۲۰۰ دانش آموز مبتلا به ايدز در كشور خبر داده است.
به گفته مديركل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت، حدود ۲۰۰ دانش آموز به ايدز مبتلا هستند كه اين ابتلا بيشتر از طريق انتقال مادر به جنين و آن نيز به علت اعتياد تزريقي پدران بوده است.
دكتر رياض غيرتمند گفت: آموزش پيشگيري از ايدز با برنامه ريزي و سياستگذاري كارشناسان در زمينه چگونگي و ادغام پيامهاي پيشگيري از HIV ( ايدز)، سال آينده وارد مقطع دبستان و راهنمايي مي شود.
وي اظهار كرد: در سال جاري، برنامه ريزي، فعاليتهاي گروهي و آموزشهاي لازم در اين زمينه انجام مي شود تا در سال ۸۴ اين آموزشها در قالب مهارتهاي زندگي، بسيار سبك و به تناسب رشد فكري و عاطفي دانش آموزان اجرا شود.
وي گفت: نحوه ارائه آموزشهاي پيشگيري از ايدز براي دانش آموزان دبستان و راهنمايي بيشتر مرتبط با مهارتهاي زندگي پايه نظير مهارتهاي تصميم سازي، حل مسأله و برخورد با مشكلات، قاطعيت نه گفتن، مهارتهاي انزجاري، تفكر خلاق و نقاد جهت برخورد دانش آموزان با موقعيتهاي پرخطر آتي خواهد بود.
وي با اعلام اجراي طرح آموزش پيشگيري از ايدز در پايه اول متوسطه كل كشور طي سال گذشته، به ارزشيابي انجام شده طرح در ۵ استان كشور اشاره كرد و خبر داد: نتايج نهايي ارزشيابي برنامه آموزش پيشگيري از ايدز بزودي اعلام مي شود.
به گفته غيرتمند، طبق آخرين اعلام وزارت بهداشت بيش از ۷ هزار مبتلا به ايدز در كشور وجود داشته و تخمين زده مي شود كه تعداد مبتلايان ۵ تا ۶ برابر اين تعداد باشد كه از بين بيش از ۷ هزار مبتلا، كمتر از يك درصد آنها دانش آموز هستند.
سال گذشته يك ميليون و ۳۰۰ هزار دانش آموز پايه اول مقطع متوسطه تحت پوشش آموزش پيشگيري از ايدز قرار گرفتند كه نتايج مقدماتي ارزيابي از اجراي اين طرح نشان داده است كه آگاهي دانش آموزان پايه اول متوسطه نسبت به دانش آموزان پايه دوم كه تحت پوشش آموزشها قرار نگرفتند، افزايش يافته ؛ اما متأسفانه در تغيير نگرش آنها اختلال معناداري ديده نشده است.
دكتر بهنام فرهودي عضو هيأت علمي دانشگاه و از كارشناسان پيشگيري و مبارزه با ايدز در گفت وگويي با خبرنگار ما شناسايي ۲۰۰ دانش آموز مبتلا به ايدز را در مقايسه با آمار كل مبتلايان(بيش از ۳۰ هزار نفر) رقمي قابل پيش بيني دانسته، گفت: بررسي هاي انجام شده در يكي از مراكز نگهداري از معتادان نشان مي دهد كه سن تزريق براي معتادان به مواد مخدر از ۱۰ تا ۵۵ سال بوده و طبيعي است كه تعدادي از اين افراد دانش آموز هم باشند.
وي با تأكيد بر ضرورت اتخاذ تدابيري مشخص براي پيشگيري از رفتارهاي پرخطر كه منجر به گسترش HIV (ايدز) مي گردد، گفت: بي ترديد آموزش هاي ما مي بايست دو جنبه داشته باشد، در درجه اول ويژگي آگاهي رساني و بعد شفافيت و صراحت در حالي كه هنوز محتواي آموزشي در مدارس ما از صراحت و شفافيت لازم برخوردار نبوده و گروه هاي سني پايين را تحت پوشش قرار نمي دهد.

پزشكان رد صلاحيت شده در انتخابات مجلس
نمي توانند كانديداي نظام پزشكي شوند
خبرگزاري فارس:  قانون جديد نظام پزشكي كشور با توجه به مخالفت شوراي نگهبان با يكي از بندهاي آن بيش از يك ماه است كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام مانده است و منتظر اعلام نظر اين مرجع براي اجراي قانون مذكور هستيم.
ايرج خسرونيا افزود:  قانون جديد نظام پزشكي كشور اختيارات زيادي را براي اين سازمان تعيين كرده و براساس آن سازمان نظام پزشكي كشور با دخالت در تعيين تعرفه ها و صدور مجوز مطب پزشكان از يك سازمان مشورتي و كارشناسي به يك دستگاه اجرايي تبديل مي شود.
اين عضو سازمان نظام پزشكي ادامه داد: براساس قانون فعلي بسياري از پزشكان بدون انتخابات و براساس نظر نمايندگان پزشكان وارد سازمان مي شدند اما بر مبناي قانون جديد انتخابات نظام پزشكي در سراسر كشور برگزار مي شود و افرادي كه رأي بيشتري را به دست آورند به عنوان اعضاي هيأت مديره نظام پزشكي انتخاب مي شوند.
عضو سازمان نظام پزشكي كشور اظهار داشت: هيأت نظارت بر انتخابات نظام پزشكي كشور از سوي وزارت بهداشت، مجلس و دادستاني كشور تعيين شده و فعاليت خود را آغاز كرده است و به احتمال زياد اين انتخابات، روز جمعه ۲۵ دي ماه در سراسر كشور برگزار مي شود و نامزدهاي اين انتخابات از يك ماه و نيم قبل از آن ثبت نام مي كنند و تبليغات آنها نيز از ۱۰ روز قبل از برگزاري انتخابات آغاز مي شود.
وي افزود: شرايط احراز صلاحيت پزشكان نامزد هيأت مديره هاي نظام پزشكي مانند نمايندگان مجلس است و افرادي كه صلاحيت آنها براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي رد شده است حق كانديداتوري براي انتخابات نظام پزشكي را ندارند.
خسرو نيا گفت: در صورتي كه قانون جديد نظام پزشكي، قبل از انتخابات به تأييد مجمع تشخيص مصلحت نظام نرسد، اين انتخابات بر مبناي قانون فعلي در ۱۷۰ شهر كشور برگزار مي شود و حدود ۱۰۰ هزار پزشك در سراسر كشور در اين انتخابات شركت مي كنند.

بيماران اسكيزوفرنيا در منزل و رايگان مداوا مي شوند
گروه اجتماعي: بيماران مبتلا به اسكيزوفرني توسط انجمن حمايت از اين بيماران به زودي به صورت رايگان و در منزل تحت درمان و توانبخشي قرارمي گيرند.
به گزارش خبرنگار ما حمزه قنادي مدير عامل انجمن حمايت از بيماران اسكيزوفرنيا ضمن اعلام اين مطلب گفت: با توجه به بالا رفتن آمار اين بيماران اين انجمن با حمايت متخصصين و خانواده ها و افراد خير، كار خود را آغاز كرد و به صورت ستاد ساماندهي زير نظر بهزيستي فعاليت مي كند.
وي افزود: با توجه به برآورد آماري در حال حاضر ۶ تا ۷ هزار بيمار اسكيزوفرني در تهران وجود دارد كه نيازمند درمان و توانبخشي هستند. اين انجمن توسط گروه هاي مختلف شامل يك روانشناس و پرستار يا روان پرستار و حقوقدان و يك نفر مددكار اجتماعي به همراه راننده براي مداوا و توانبخشي به منزل بيماران مراجعه كرده و مراحل درمان را آغاز خواهند كرد.
وي افزود: خانواده هايي كه مايلند از اين خدمات بهره مند شوند مي توانند با شماره تلفن ۶۹۲۴۴۷۵ تماس بگيرند و ضمن ثبت نام از خدمات اين انجمن بهره مند شوند.
براساس آمار ارايه شده از سوي مسئولين ۷۰۰ هزار بيمار مبتلا به اسكيزوفرني در كشور وجود دارد و از سوي ديگر رئيس گروه تخصصي بهداشت حرفه اي و طب كار سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: «افسردگي» و «بيماري هاي اعصاب و روان» بيشترين علت از كار افتادگي كارگر براساس بررسي و رأي كميسيونهاي پزشكي سازمان تأمين اجتماعي است.
مهندس مهران ذوالفقاري همچنين افزود: روابط اجتماعي ميان كارگر و كارفرما و يا كارگر با ساير كارگران، شرايط كاري غيراستاندارد و نابساماني هاي اقتصادي و اجتماعي جامعه از عوامل مؤثر در بروز استرس و به تبع آن افسردگي در كارگران است.
به گفته وي، شايد استرس در ابتدا در سرعت بخشيدن به فعاليت ها مؤثر باشد، اما در درازمدت به ايجاد تنش و افسردگي مي انجامد؛ بنابراين كارفرما بايدضمن شناسايي عوامل استرس زا در محيطهاي كاري، آموزش هاي لازم را در اين زمينه به كارگران داده و از تنشهاي رواني در محيط كار بكاهد.
ذوالفقاري، افسردگي را از عوامل مؤثر در بروز بسياري از حوادث و بيماري هاي شغلي خواند و خاطرنشان كرد: عوامل رواني با كاهش دقت و هوشياري افراد، ضريب بروز حوادث شغلي را افزايش داده و تاثيرات مخربي بر توليد و بهره وري در محيط هاي كاري دارند.
رييس گروه تخصصي بهداشت حرفه اي و طب كار سازمان تأمين اجتماعي اظهار كرد: ناراحتي هاي روحي و رواني، شرايط تنش زا در محيط كار و زندگي اجتماعي و اقتصادي كارگران همچنين ضمن برهم زدن تعادل روحي و رواني در افراد، در بروز خشونت در محيط هاي كاري مؤثر بوده و موجب سست شدن انضباط كاري و در نتيجه افزايش حوادث شغلي و موارد ترك كار مي شود و از بهره وري كارگاه ها مي كاهد.
ذوالفقاري با تاكيد بر ضرورت شناسايي عوامل افسردگي در محيط هاي كاري به ايسنا گفت: متاسفانه هيچ تحقيقاتي به منظور بررسي و شناسايي عوامل استرس زا در محيطهاي كاري كشور صورت نگرفته تا بتوان بر اساس اين نتايج عوامل را كنترل كرد. ذوالفقاري گفت: بررسي پرونده هاي مطرح در كميسيون هاي پزشكي در يك مقطع زماني دو ماهه نشان داد كه اكثر پرونده هاي اعصاب و روان مربوط به كارگران شاغل در مشاغل با طبيعت سخت و تنش زا هستند.

با تصويب آيين نامه ارتقاي بهره وري
حقوق اعضاي هيأت علمي براساس عملكرد و بهره وري
با تصويب آيين نامه ارتقاي بهره وري حقوق اعضاي هيأت علمي براساس عملكرد و بهره وري آنها پرداخت مي شود
گروه علمي و فرهنگي: آيين نامه ارتقاي بهره وري اعضاي هيات علمي  دانشگاه ها با هدف ارتقاي شأنيت و منزلت اعضاي هيات علمي تصويب شد.
دكتر محمدرضا كاويانپور، دبير ستاد رفاهي اعضاي هيات علمي  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، با اعلام اين مطلب گفت: آيين نامه ارتقاي بهره وري اعضاي هيات علمي، نگاه جديدي است كه وزارت علوم به بحث رفاه اعضاي هيات علمي داشته است و طي آن اين مسئله از حالت ساده و ابتدايي خود خارج و به نگاه ارتقاي شخصيتي، شأن و منزلت اساتيد تبديل شده است.
وي با بيان اين كه با اجراي اين طرح بحث شايسته سالاري در سيستم آموزش عالي وارد مي شود، گفت: طي اين طرح حقوق اعضاي هيات علمي بر اساس عملكرد و بهره وري آنان پرداخت مي شود. به عبارت ديگر در اين طرح ضريبي به نام ضريب بهره وري طراحي شده است كه طي آن عدد اين ضريب از طريق كاركرد علمي، پژوهشي عضو هيات علمي در دانشگاه محاسبه مي شود.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اهميت ارتقاي شأنيت و منزلت اعضاي هيات علمي، گفت: در اين راستا بودجه اي ۲۰ ميليارد توماني براي اجرايي شدن طرح ارتقاي بهره وري اعضاي هيات علمي تخصيص يافته است كه پيگيريهاي مربوط به اخذ اعتبارات و مبادله موافقتنامه با سازمان مديريت مراحل پاياني خود را طي مي كند. دكتر كاويانپور در خاتمه با بيان اين كه احتمالا اين طرح در سال جاري به مرحله  اجرا درمي آيد، خاطرنشان كرد: در اين راستا نظر مساعد سازمان مديريت اخذ و از كميته تلفيق نيز گذشته است و در نهايت در مرحله  ابلاغ است.

مصرف غذاهاي ويژه سالمندان از برخي بيماريهاي دوره سالمندي پيشگيري مي كند
واحد مركزي خبر: مصرف  غذاهاي  ويژه  سالمندان  با داشتن  مواد مغذي  و محافظتي  فعال  مي تواند از بروز برخي  بيماريهاي  دوره  سالمندي  پيشگيري  كند.
دكتر مهين  آذر و محمد كلهرپور از اعضاي  هيأت  علمي  دانشگاه  آزاد اسلامي  تهران  در مقاله اي  با عنوان  ضرورت  توليد غذاهاي  ويژه  براي  سالمندان  اعلام  كرده اند مصرف  اين  غذاها باعث پيشگيري  از بروز بيماريهاي  دوره  سالمندي  از جمله  بيماريهاي  قلبي ، سرطانهاي  شايع  و عمومي ، استئوپروز پوكي  استخوان، بيماريهاي  قندي  و مشكلات  بينايي  مي شود. در اين  مقاله  آمده  است:
 هم  اكنون  حدود ۷ درصد جمعيت  كشور را سالمندان  تشكيل  مي دهند اما اين ميزان  در سال  ۱۴۲۹ به  ۲۳ درصد افزايش  خواهد يافت  كه  ضرورت  سرمايه گذاري  در اين  زمينه  را بيش  از پيش  افزايش  مي دهد.
اخيراً در كشور براي  اولين  بار، غذاي  ويژه  سالمندان  طراحي  و توليد شده است  كه  داراي  مواد مغذي  مخصوص  و محافظتي  فعال  ويژه  مصرف  كنندگان  سالمند است  . در توليد اين  محصول  از تركيباتي  چون  پودر شير خشك  كم  چرب ، پودرجوانه  گندم ، شير خرما، روغن  ذرت  مايع  به  عنوان  مواد اوليه  اصلي  ولستين ،  پودر موز طبيعي  ، اسپارتام  ، اسه  سولفام  كا و مالتودكسترين  به  عنوان  مواد اوليه  فرعي  براي  ايجاد طعم  و بافت  مطلوب  استفاده  شده است.  در ۱۰۰ گرم  از اين  محصول  توليدي  ۴۵۸كيلو كالري  انرژي  ۵۸ درصد كربوهيدرات  ۱۶ درصد پروتئين  ۱۷ درصد چربي  و ۷۱۰ ميلي  گرم  كلسيم  وجود دارد.
بررسي  روي  ۴۰ سالمند نشان  مي دهد اين  محصول  از نظر سالمندان  قابل پذيرش  بوده  و مي تواند جوابگوي  بخشي  از نيازهاي  روزانه  مثل  انرژي،  پروتئين،  چربي ، كربوهيدرات  و بسياري  از ويتامينها و مواد مغذي  باشد.در دوره  سالمندي  عواملي  از جمله  از دست  دادن  شريك  زندگي  ، تغيير نقش  و كاهش  فعاليت  ، پيداكردن  دوستهاي  جديد و تجربه  بيماري  باعث  بروز استرس ، از دست  دادن  اشتها، كم  شدن  مقدار مصرف  غذا و سرانجام  سوءتغذيه مي شود. تحقيقات  رابطه  سوء تغذيه  و بيماريهاي  مزمن  را ثابت  كرده  است  و اين امر موضوع  تغذيه  سالمندان  را براي دست اندركاران  مراقبتهاي  بهداشتي  و درماني ، مديران  و برنامه  ريزان  مؤسسات  نگهداري  سالمندان  حائز اهميت كرده  است. همچنين، نتايج  تحقيقات  جمعي  از پژوهشگران  نشان  مي دهد مصرف  مكمل  كلسيم ، چربي ال  دي  ال  موجود در خون  را كاهش  مي دهد.
محققان  دانشگاه  علوم  پزشكي  ايران  با مطالعه  بر روي  ۴۹ مرد چاق  دريافتند مصرف  مكمل  كلسيم  به  ميزان  بيش  از ۱۲۰۰ميلي  گرم  در روز به  مدت  دو ماه  مي تواند با تأثير روي  ميزان  چربي  خون ، ميزان  آن را كاهش  دهد .

مديران و پژوهشگران زودتر از ديگران دچار سفيدي مو مي شوند
ايسنا: مديران،  پژوهشگران و افراد داراي مشاغل پراسترس، بسيار زودتر از افراد آرام و بدون استرس به عارضه سفيد شدن مو دچار مي شوند.
كاهش استرس و فشارهاي روحي و عصبي در سالهاي جواني و ميانسالي، تغذيه صحيح، ورزشهاي منظم و اصولي و بهداشت مو و بدن در پيشگيري از سفيدي موها مؤثرست.
تا كنون دارويي كه به عنوان پيشگيري قطعي و درمان سفيدي مو در جهان مطرح شده باشد ساخته نشده اما دانشمندان بسيار اميدوارند در سالهاي آتي در اثر دستكاريهاي ژنتيكي و يا استفاده از داروهايي كه بر كورتكس مو اثر بگذارد دارويي كشف و عرضه كنند.

يك كارشناس بهداشتي:
آنفلو آنزاي مرغي در ايران گزارش نشده است
گروه اجتماعي: بيماري آنفلو آنزا مرغي تحت كنترل سازمان بهداشت جهاني است و در ايران هم هيچ موردي از اين بيماري گزارش نشده و جاي نگراني نيست.
يكي از كارشناسان دانشگاه علوم پزشكي شيراز به «ايرنا» گفت: نشانه هاي آنفلو آنزاي مرغي درست شبيه سرماخوردگي است. در اين بيماري، آبريزش بيني و تب همراه با درد عضلاني و برونشيت، بيمار را درگير مي كند.
دكتر حميد بختياري ادامه داد: هم اكنون واكسن هايي در بازار ارائه مي شود كه افراد مسن، كودكان، افرادي كه بيماري هاي مزمن مانند، ديابت، برونشيتهاي مزمن دارند مي توانند از اين واكسن ها استفاده كنند و حداقل تا دو سال از ابتلاي به آنفلو آنزا جلوگيري كنند.
وي اضافه كرد: اين واكسن ها توسط هلال احمر وارد مي شود و پزشكان برحسب نياز افراد يا بيماران مزمن آن را تجويز مي نمايند.
وي گفت: آنفلو آنزاي پرندگان (مرغي) يا نوع معمولي نمي تواند در انسان ايجاد بيماري نمايد و تنها از طريق پرندگان آلوده به انسان سرايت مي كند و از طريق انسان آلوده قابل انتقال نيست.
دكتر بختياري ادامه داد: سرفه، گلودرد، تنگي نفس، سابقه تماس در يك هفته قبل با پرندگان آلوده كه مرده باشد يا در مرحله واگير باشد و يا سطوح آلوده به ويروس، تب بالاي ۳۸ درجه از علائم بيماري آنفلو آنزاي مرغي در انسان محسوب مي شود.
قره چاهي اضافه كرد: كارگران مرغداري، افرادي كه پرندگان را مي گيرند و در قفس نگهداري مي كنند، مغازه داراني كه كار آنها فروش پرندگان زنده است از افراد در معرض خطر محسوب مي شوند.
وي گفت: آشپزها، فروشندگان پرندگان دست آموز، دامپزشكان، مراقبين بهداشتي نيز از ديگر افراد در معرض خطر هستند.

تبليغات مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي ساماندهي مي شود
005013.jpg
گروه اجتماعي: وزارت بهداشت و درمان اعلام كرد براساس ماده ۱۳ آئين نامه تأسيس نظارت بر نحوه كار و فعاليت كانون هاي آگهي و تبليغات، آگهي هاي مربوط به مواد غذايي،  آشاميدني، بهداشتي و آرايشي مستلزم گرفتن اجازه قبلي از وزارت بهداشت و درمان بوده و تبليغ در مورد خاص داروها ممنوع است مگر تاييد اين وزارتخانه درخصوص آن وجود داشته باشد و در رسانه هاي تخصصي پزشكي انجام گيرد.
در اين گزارش همچنين اعلام شده، عليرغم وجود عزم كلي براي مبارزه با تبليغات غيرمجاز مواد غذايي، آرايشي و آشاميدني، بهداشتي و امور پزشكي در رسانه ها،  متأسفانه تا كنون برخورد قاطعي با اين مسئله نشده است اما با همكاري وزارت ارشاد، سازمان صدا و سيما و كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي به زودي با ارائه طرحي به مجلس و تصويب ابلاغ و اجراي آن، اين ضرورت با سامان مناسب انجام مي پذيرد.
همچنين در اين گزارش توجه به الزامات نظام سلامت جامعه در توليد فيلم ضروري دانسته شده و از تمامي تهيه كنندگان فيلم هاي تلويزيوني و سينمايي خواست با توجه به توليد فيلم بدون دخانيات، نشان ندادن صحنه هاي مربوط به استعمال سيگار و قليان و ساير مواد دخاني و استفاده از غذاهاي چرب و مواد قندي را مورد توجه قرار دهند، همچنين تعيين جايزه در مقابل تشويق به مصرف انواع خوراكي را برخلاف قوانين موجود ارزيابي كرد.

مديركل پايگاه انتقال خون تهران:
روزانه با كمبود۰ ۴۵ واحد خون اهدايي مواجه ايم
ايسنا: پايگاه انتقال خون تهران با اعلام اين كه در ايام ماه مبارك رمضان روزانه با ۴۵۰ واحد كمبود خون اهدايي مواجه هستيم، گفت: هم  اكنون موجودي بخش خون پايگاه انتقال خون تهران ۲۳۰۰ واحد است، اين درحاليست كه حداقل به ۵۰۰۰ واحد خون ذخيره نياز داريم.
دكتر زهره عطارچي با بيان اين كه در ايام ماه مبارك رمضان، خون مورد نياز از واحد خونهاي ذخيره اي تامين مي شود، اظهار داشت: در شرايط عادي ۱۴۰۰ نفر براي اهداي خون مراجعه مي كنند كه يك چهارم اين افراد به علل مختلفي چون كم خوني و سابقه بيماريهاي قلبي رد مي شوند.
وي با بيان اين كه از هر ۴ نفر يك نفر از رده اهداكنندگان خون مردود مي شوند، گفت: خون پذيرفته شدگان پس از دو بار آزمايش غربالگري و پس از تاييد سلامت خون، براي بيماران نيازمند مصرف مي شود. دكتر عطارچي ادامه داد: در ايام ماه مبارك رمضان داوطلبان اهداي خون از ۱۴۰۰ نفر به ۸۰۰ نفر كاهش يافته كه با احتساب مردودين اهداكننده روزانه چيزي حدود ۶۰۰ واحد خون دريافت شد.
مدير كل پايگاه انتقال خون تهران همچنين گفت: اين درحاليست كه توزيع خون و فرآورده هاي خوني كماكان ادامه دارد كه اين در صورت استفاده از ذخاير خوني امكان پذيرست. وي توضيح داد: در روزهاي عادي از ۱۱۰۰ واحد خون دريافتي نزديك به ۳۰۰ واحد فرآورده هاي خوني نظير پلاسما، پلاكت و گلبول قرمز تهيه و به مراكز درماني توزيع مي شود كه با تقليل تعداد داوطلبان اهداي خون در اين ايام اين ميزان نيز كاهش يافته است.
دكتر عطارچي در پايان از اقليت هاي مذهبي و ساير افرادي كه به علل مختلف پزشكي قادر به روزه گرفتن نيستند و روزه داران با بنيه قوي نيز خواست با اهداي خون (روزه داران بعد از افطار )، سازمان انتقال خون را ياري كنند.

ياد داشت
توضيح به چند گله دوستانه
روز سه شنبه خبري را در همين صفحه درج كرديم با عنوان «قدرت خريد يك پزشك آمريكايي ۲۰ برابر قدرت خريد يك پزشك ايراني است.» در توضيح اين خبر، گروه اجتماعي به مواردي از اشكال در چنين آمارهايي اشاره كرده و نوشت كه سازمان نظام پزشكي به عنوان منبع اوليه خبر و ارائه كننده آن به خبرگزاري ايسنا بهتر بود موارد و شواهد اين آمار را هم اعلام كند تا خبر به صورت دقيق و بدون قضاوتهاي حاشيه اي به جامعه ارائه شود.
براساس خبر فوق به «درآمد پزشكان آمريكايي» اشاره شده و در مقابل، «سهم پزشكان عمومي را از بيمه گر به اضافه ۲۰ درصد بيماران آزاد» به عنوان نمونه «درآمد» پزشكان عمومي ايراني اعلام كرده بود. سپس براساس استنباط از اين مقدمه ها،  نتيجه گرفته شده بود كه در آمد پزشكان آمريكايي ۲۰ برابر پزشكان عمومي ايران است. بخشي از توضيح گروه اجتماعي بر اين خبر چنين بود: «... آحاد جامعه و مردم ايران به اين سادگي نمي توانند بپذيرند سازمان نظام پزشكي اعلام كند كه هر پزشك عمومي در ماه حداكثر ۴۰۰هزار تومان درآمد دارد.»
طي دو روز گذشته تلفنهاي متعددي به ما شد كه عمدتاً به اين توضيحات اعتراض داشته و اعلام مي كردند كه «فيش حقوقي» پزشكان عمومي بسيار پايين تر از ۴۰۰ هزار تومان است. به همين دليل و به حرمت همه پزشكان محترم كه تماس گرفتند توضيح مي دهيم:
۱- منظور از «درآمد» در هيچ نظام آماري و مالي مترادف با «فيش حقوقي» نيست. بنابراين، ما هم مثل همه مردم جامعه مي دانيم كه بسياري از پزشكان عمومي از لحاظ «فيش حقوقي» چندان تفاوتي با سايرين ندارند. چه بسا اين گروه از پزشكان حتي به مشاغلي فوق العاده نازل تر از شأن تحصيلي و حرفه اي شان تن مي دهند تا «درآمد» خود را مطابق با هزينه هاي ضروري زندگي تطبيق دهند و آبرومندانه به گذران امور بپردازند. چنان كه صاحبان بسياري از مشاغل چنين مي كنند.
۲- گفته ايم: «آحاد جامعه نمي پذيرند…» ؛ آري، اين را گفته ايم؛ و هنوز هم بر اين باوريم كه باور عمومي و آحاد جامعه چنين تصوري در مورد پزشكان عمومي ندارند. در اين باره هيچ جامعه آماري وجود ندارد و هيچ نهادي هم آماري رسمي اعلام نكرده است. چنان كه درباره عكس آن هم آماري ارائه نشده است. بنابراين، تأكيد ما هم بر تلقي آحاد جامعه بوده است، نه آمار علمي.
۳- اين كه «درآمد» پزشكان عمومي نبايد مخالف با شأن اجتماعي شان باشد، موضوعي است كه توجه به آن از وظايف مسئولان است. همين طور بيكاري برخي پزشكان عمومي را مسئولان امر و سازمان نظام پزشكي نبايد مورد غفلت قرار دهند؛ چنان كه تخلفاتي را كه - به گواهي تعدادي از تلفن كنندگان- در برخي مطب ها و يا مراكز درماني بر اثر همين مشكلات رخ مي دهد، نبايد فراموش كرد.
گروه اجتماعي

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |