پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۹ - Oct 28, 2004
رهبر معظم انقلاب در ديدار كارگزاران نظام:
اگر ملت ايران به اين نتيجه برسد كه طرف مذاكره
منطق ندارد ،گفت و گو را ترك مي كنيم
* چه ارتباط منطقي ميان شفاف سازي و تعليق بلند مدت وجود دارد؟
* ملت ايران ملتي زنده و اهل منطق و تعامل و حركت است امابي منطقي را نمي پذيرد
005103.jpg
عكس : عليرضا بني علي
رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار رؤساي سه قوه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت، اعضاي هيأت دولت، نمايندگان مجلس، مسئولان دستگاه  قضايي و ديگر مسئولان كشوري و لشكري تأكيد كردند: حركت هرچه بيشتر مسئولان به سمت عدالت و تقوا و پارسائي،رمز افزايش كارآمدي نظام است و همه مسئولان كشور بايد تلاش خود را صرف اجراي عدالت اجتماعي و تحقق عيني ارزشهاي اسلامي كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي ايستادگي نظام اسلامي در مقابل نظام سلطه و بيداري اسلامي ناشي از اين پايداري را علت اصلي عصبانيت مراكز قدرت جهاني برشمردند و با اشاره به جنجال و هياهوي آمريكا و اروپا بر سر فعاليتهاي هسته اي ايران افزودند: آنها مي دانند كه ايران
ين اينقدرها هم نگران اين موضوع نيستند بلكه مي خواهند با بهانه جويي پي در پي و مشغول كردن ذهن مسئولان و مديران كشور، حركت عمومي سه قوه براي حل مشكلات و پيشرفت كشور را دچار وقفه كنند.
ايشان ملت ايران را ملتي با منطق و فهيم خواندند و درباره مذاكرات جاري ميان ايران و طرف هاي اروپايي افزودند: به كساني كه با نمايندگان دولت ايران مذاكره مي كنند تأكيد مي كنيم كه با حرف هاي نادرست و غيرمنطقي ملت ايران را به اين نتيجه نرسانند كه طرف مذاكره اعتقادي به منطق ندارد چرا كه در اين صورت ملت و نظام اسلامي گفتگو را ترك خواهند كرد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به برخوردهاي منطقي جمهوري اسلامي ايران با خواسته هاي آژانس و طرف هاي مذاكره خاطرنشان كردند: هرجا حرف منطقي بوده است نظير بازرسي آژانس هسته اي، پذيرفته ايم و هرجا زور بگويند ايستاده ايم و مي ايستيم.
حضرت آيت ا... خامنه اي، تعليق بلندمدت غني سازي را حرفي بي منطق برشمردند و افزودند: چه ارتباط منطقي ميان شفاف سازي و تعليق بلندمدت غني سازي وجود دارد؟
ايشان خاطرنشان كردند: ملت ايران، ملتي زنده و اهل منطق و تعامل و حركت است اما بي منطقي را نمي پذيرد و در هرحال از حقوق خود به شكل مناسب دفاع مي كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي تأكيد كردند: اگر به هر شكل، تهديدي در مذاكرات پيش آيد نشان دهنده بي منطقي طرف هاي مذاكره است و در اين صورت ملت بزرگ ايران و جمهوري اسلامي نسبت به اصل مذاكره و ادامه همكاري تجديدنظر خواهد كرد.
حضرت آيت ا... خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به پيشرفتهاي كشور در زمينه هاي مختلف تصريح كردند: اگر مسئولان كارآمدي خود را در جهت تحقق عيني ارزشهاي اسلامي افزايش دهند و در مقابل عملكرد خود پاسخگو باشند با توجه به امكانات فراوان كشور و تجربه موفق ملت در پيشرفت و سازندگي، پيروزي جمهوري اسلامي ايران و پيروزي حق بر باطل در همه ميدانها قطعي است.
ايشان همچنين ماه مبارك رمضان را فرصتي براي تقويت اراده، تعميق پيوند دلها و ذخيره كردن نيروي معنوي براي حركت آگاهانه به سوي اهداف الهي برشمردند و با توصيه به مسئولان براي مراقبت معنوي از اعضاي خانواده خاطرنشان كردند: پروردگار از ما مسئولان، بسيار شديد مؤاخذه خواهد كرد بنا بر اين لازم است با تحكيم ارتباط با پروردگار و ياد مستمر روز عظيم قيامت، به شدت مراقب رفتار و گفتار خود باشيم و همه وجودمان را صرف خدمت به مردم و اداي وظايف خويش بنماييم چرا كه امروز ملت عظيم ايران، بيش از هميشه تشنه كار و تلاش و خدمت مسئولان است.
حجت الاسلام والمسلمين خاتمي رئيس جمهور نيز در سخناني از انقلاب اسلامي به عنوان مردمي ترين انقلاب در دوران اخير ياد كرد و گفت: دستاورد بزرگ اين انقلاب، نظام جمهوري اسلامي ايران مي باشد كه برپايه دين خدا خواستار آزادي، حاكميت مردم بر سرنوشت خويش، عدالت، پيشرفت، صلح و همزيستي و استقلال ملت ها است.
رئيس جمهور با اشاره به اوضاع ناامن منطقه به ويژه اشغال عراق و گرفتاري اشغالگران در ورطه عراق و همچنين تروريسم دولتي رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي و جنايات روزمره صهيونيستها، افزود: در چنين منطقه ناامن و بي ثباتي، تدوين و تصويب چشم انداز بيست ساله كشور، نشان دهنده ثبات و استقرار كامل نظام جمهوري اسلامي ايران است.
رئيس جمهور خدمات دولتهاي قبلي و دولت فعلي را زمينه ساز تحكيم پايه هاي نظام دانست و با اشاره به اقدامات دولت در هشت سال گذشته افزود: رشد اقتصادي ۵/۷ درصدي، رشد بالاي ۱۲ درصد در صنعت و بالاي يازده درصد در كشاورزي، جهش صادراتي در دو سال اخير، خودكفايي در برخي محصولات كشاورزي از جمله گندم، جذب سرمايه خارجي، پيشرفت كمي و كيفي در پژوهش، دستاوردهاي بزرگ علمي در برخي دانش هاي نوين، رونق بخشي خصوصي و گسترش زمينه ارتباطات و اطلاعات نشان دهنده استحكام نظام اسلامي و آمادگي كشور براي رسيدن به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله است.
رئيس جمهور همچنين با بيان اقدامات دولت براي مقابله با گراني و حل مشكلات معيشتي مردم، تلاشهاي دولت براي مبارزه با مفاسد اقتصادي را خوب ارزيابي كرد و افزود: در هرگونه نقد ضمن درنظر گرفتن امكانات و اولويت ها و ناديده نگرفتن دستاوردهاي بزرگ انقلاب، بايد از هرگونه برخورد دوگانه پرهيز شود و نقد، مستند و مبتني بر واقعيت باشد.
در پايان اين مراسم نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت ا... خامنه اي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را با مقام معظم رهبري افطار كردند.

در جلسه علني روز گذشته مجلس
رئيس و دادستان ديوان محاسبات ،تعيين شدند
مجلس- خبرنگار همشهري: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته كليات اصلاح دو لايحه و يك لايحه موافقتنامه را تصويب كردند و همچنين رئيس و دادستان ديوان محاسبات كشور را برگزيدند.
در آغاز اين جلسه ابتدا براي انتخاب دو نفر از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات به عنوان اعضاي ناظر در شوراي علوم، تحقيقات و فن آوري رأي گيري شد كه به موجب آن محمد علي شيخ و حميد سعادت انتخاب شدند.
تصويب كليات لايحه الحاق يك تبصره به قانون تعيين تكليف اراضي اختلافي موضوع اجراي ماده ۵۶ قانون جنگل ها و مراتع از ديگر مصوبات روز گذشته مجلس بود.
مجلس در ادامه محمدرضا رحيمي را به عنوان رئيس و علي اميري اصفهاني را به عنوان دادستان ديوان محاسبات كشور برگزيد. لازم به ذكر است به موجب قانون اساسي و آيين نامه  داخلي مجلس شوراي اسلامي در ابتداي هر دوره فعاليت مجلس، رئيس و دادستان ديوان محاسبات را انتخاب مي كنند.
نمايندگان مجلس همچنين لايحه موافقتنامه دو جانبه درباره كمك متقابل اداري براي اجراي صحيح قوانين گمركي ميان ايران و بلژيك را بررسي و تصويب كردند.
تصويب كليات لايحه الحاق يك تبصره به ماده واحده قانون بيمه محصولات كشاورزي آخرين مصوبه اين جلسه بود.
در پايان اين جلسه سؤال رضا عبداللهي نماينده مردم ماه نشان از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره علل تأخير در تكميل و راه اندازي بيمارستان هاي ماه نشان و زنجان و همچنين علت به بهربرداري نرسيدن دانشكده هاي داروسازي و دندان پزشكي زنجان مطرح شد كه پس از توضيحات مسعود پزشكيان، نماينده سؤال كننده قانع نشد و سؤال براي بررسي بيشتر به كميسيون ارجاع شد.
تعيين اعضاي هيأت تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي
رضا طلايي نيك اعلام كرد ۱۵ نماينده مجلس شوراي اسلامي به عنوان اعضاي هيأت تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور انتخاب شدند. به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري سيد محمد مير محمدي، حسن سليماني، سلمان جعفرزاده، ولي رعيت، عبدالرضا مصري، فريدون همتي، سيد سبحان حسيني، محمدرضا اميرحسين خاني، حسين زماني، سيد محمود ابطحي، محمد علي مقنيان، حسين پاپي، شاپور مرحبا، عبدالرضا ثروتي و رضا طلايي نيك از اعضاي هيأت تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي هستند.
جمع آوري ۱۱۰ امضاء براي استيضاح حاجي
تيمور علي عسگري نماينده مشهد از جمع آوري ۱۱۰ امضاء براي استيضاح مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش خبر داد و افزود: يكشنبه آينده فراكسيون اصول گرايان در اين زمينه جلسه دارد.
قانون هيأت منصفه مطبوعات و جرائم سياسي
اصلاح مي شود
محمدرضا تاج الديني گفت: مجلس هفتم قصد دارد قانون هيأت منصفه مطبوعات و جرايم سياسي مصوب مجلس ششم را اصلاح كند. به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري كميسيون فرهنگي در حال تدوين طرح با يك يا دو فوريت جهت اصلاح قانون هيأت منصفه مطبوعات و جرايم سياسي مصوب ۲۴ اسفند ۸۲ مجلس ششم است. لازم به ذكر است اين قانون در جلسه مشتركي با حضور دادستان كل كشور و تعدادي از نمايندگان بررسي شد.
اعلام آمادگي خاتمي
براي ارائه گزارش اجراي برنامه سوم توسعه
رئس مجلس از آمادگي رئيس جمهوري براي ارائه گزارش اجراي برنامه سوم توسعه بعد از ماه رمضان خبر داد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري وي در پاسخ به سؤالي درباره معرفي و مشورت با مجلس گفت: طبق قانون دولت موظف به مشورت با مجلس نيست گرچه چنين كاري براي تعامل دولت و مجلس بهتر خواهد بود. البته در اين باره با هيأت رئيسه صحبتي نشده است و شايد با كميسيون عمران در اين زمينه مذاكره شده باشد. وي همچنين از كشته شدن ده ها نفر از مسلمانان جنوب تايلند ابراز تأسف كرد.
طرح الزام دولت براي دستيابي به فناوري هسته اي در مجلس بررسي مي شود
«علاءالدين  بروجردي» رئيس  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  از بررسي طرح  الزام  دولت  به  تلاش  براي  دستيابي  به  فناوري  هسته اي  در نشست  علني  روزيكشنبه  آينده  خبر داد.
نماينده  بروجرد روز گذشته  در جمع  خبرنگاران  پارلماني  پيش  بيني  كرد اين  طرح  با رأي بالاي  نمايندگان  مجلس  به  تصويب  برسد.
وي  اين  طرح  را «گامي  در جهت  احقاق  حقوق  ملت  ايران» دانست .
بروجردي  درباره  احتمال  ارجاع  پرونده  ايران  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد، گفت : هيچ  محملي  از نظر مقررات  بين المللي  وجود ندارد كه  پرونده  ايران  به  سازمان  ملل  برود. زيرا درهاي  ايران  به  روي  بازرسان  آژانس  انرژي  اتمي  باز است .
رئيس  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  افزود: ايران  بسياري  از نقاط مبهم  را بر طرف  كرده  است ، طرح  اين  بحث ها، صرفا تبليغاتي  است .
نماينده  بروجرد با بيان  اين  كه  اين  شرايط نشان  مي دهد كه  آمريكايي  ها فشار زيادي  وارد مي كنند، گفت : فشارپذيري  اروپايي ها هم  نسبت  به  گذشته  بيشتر شده  است .
وي  اضافه  كرد: اروپايي ها كماكان  مذاكره  با ايران  را دنبال  مي كنند. امروز هم  نمايندگان  سه  كشور با ايران  در حال  مذاكره  هستند. اميدواريم  با توجه  به  مواضع  منطقي  و مبتني  بر اصول  بين الملل  به  خصوص  (ان پي  تي )، توافقي  با حفظ ضرورت  استمرار فناوري  هسته اي  ايجاد شود.
بروجردي  در مورد طرح  مباحثي  خارج  از مسايل  هسته اي  در مذاكره  با اروپايي  ها، گفت : در طرح  پيشنهادي  اروپا مباحثي  در زمينه  گسترش  همكاري  هاي  تجاري  ايران  با اروپا، موضوع  همكاري  براي  مبارزه  با مواد مخدر و چند مورد ديگر وجود داشت .
وي  اظهار داشت : متاسفانه  كشورهاي  اروپايي  مسئله  بسيار مهم  همكاري  با ايران  در مبارزه  با مواد مخدر را كه  ده ها ميليون  انسان  بي گناه  در جهان  را در معرض  خطر قرارداده ، منوط به  توافق  با ايران  بر سر مسايل  هسته اي  كرده  اند كه  اين  ظلم  به  بشريت  است .
نماينده  بروجرد افزود: اگر نمايندگان ايران  در يك  چارچوب  منطقي  مبتني  بر عهدنامه  (ان . پي . تي ) به  توافق  برسند ما استقبال  مي كنيم  اما نبايد سرنوشت  ده ها انسان  گرفتار مواد مخدر را به  اين  مسئله  گره  زد.
عضو كميسيون اصل ۹۰: هيأت نظارت بر انتخابات نظام پزشكي آغاز به كار كرد
«سيد علي  رياض» عضو كميسيون  اصل  ۹۰ مجلس  گفت : با مشخص  شدن  تركيب  هيات  نظارت  بر انتخابات  نظام  پزشكي  كل  كشور، اين  هيات  كار خود را آغاز كرد.
نماينده  تهران  در جمع  خبرنگاران  پارلماني ، گفت : از مجلس  آقايان «شاهين  محمدصادقي» ، «بيژن  شهبازخاني» و «جهانبخش  اميني» عضو اين  هيات  هستند.
وي  خاطرنشان  كرد: دو نفر از وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ، يك  نفر از قوه  قضائيه  و يك  نفر از وزارت  كشور، ديگر اعضاي  اين  هيات  هستند.
رياض  گفت : در اولين  جلسه  محمد صادقي  به  عنوان  رئيس  هيات  نظارت  بر انتخابات  نظام  پزشكي  كل  كشور انتخاب  شد. نماينده  تهران  در پاسخ  به  سئوالي  درباره  تحقيق  و تفحص  از وزارت  بهداشت ، گفت : محورهاي  تحقيق  و تفحص  به  وزارت  بهداشت  ارايه  شده  و آن  وزارتخانه  در حال  گردآوري  مطالبي  براي  پاسخ  به  اين  تحقيق  و تفحص  است .
حداد عادل:
بي قرار بودن جهت خدمت به نظام
از ويژگي هاي بسيجيان است
رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به بسيجيان گفت: همانگونه كه حضور باشكوهي در انتخابات مجلس هفتم داشتيد اميدوارم كه نقش خود را در   انتخابات رياست جمهوري آينده به خوبي ايفا كنيد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري غلامعلي حدادعادل روز گذشته در جمع مسئولين سازمان بسيج دانش آموزي و جمعي از دانش آموزان ممتاز كشور و بسيجيان گفت: مجلس شوراي اسلامي جهت كمك به بسيج آمادگي كامل دارد و جهت خدمت هر چه بيشتر بسيجيان به نظام اقدامات لازم را انجام خواهيم داد. وي با اشاره به معناي واژه بسيجي بودن گفت: اين واژه در گذشته مثل يك جريان در كشور وجود نداشت اما با ظهور انقلاب اسلامي به صورت يك نمود واقعي پديدار شد. وي افزود: يادآوري آن روزهايي كه لفظ بسيجي هويت يافت شيرين و دل انگيز است.
حداد عادل توجه به منافع ملي، انجام واجبات ديني و پرهيز از منكرات، بي تاب و بي قرار بودن جهت خدمت به نظام را از ويژگي هاي بسيجي بودن ذكر كرد.

دور دوم مذاكرات هسته اي وين انجام شد
گفت وگوي ايران و اروپا درمورد طرح تازه تهران
گروه سياسي: آخرين دور مذاكرات هيات ايراني با نمايندگان سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس كه قبل از ظهر ديروز به صورت خصوصي در نمايندگي فرانسه در وين برگزار شد پس از ۵ ساعت بدون توافق قطعي پايان يافت.
اين جلسه كه دومين نشست از دور مذاكرات موسوم به «يورو ۳» در پايتخت اتريش بود همانند نشست قبلي در محل نمايندگي دائم فرانسه در آژانس بين المللي انرژي اتمي و با حضور مديران كل سياسي وزارتخانه هاي امورخارجه ايران، فرانسه، آلمان و انگلستان برگزار شد.هيات ايراني مذاكره كننده را اميرحسين زماني نيا سرپرستي مي كرد و محمدجواد ظريف، پيروز حسيني و سيروس ناصري ومحمدرضا البرزي او را همراهي مي نمودند.
بنابر اخبار قرار بود روز گذشته طرح ايران براي حل و فصل مسايل پرونده هسته اي كشورمان به طرف اروپايي ارايه شود، همچنين اصلاحاتي هم نسبت به سند پيشنهادي طرف اروپايي كه در روز پنجشنبه به نمايندگان جمهوري اسلامي ارايه شده بود مطرح شود.
با اين همه جزييات زيادي از مذاكرات روز گذشته منتشر نشد، تنها سيروس ناصري ديپلمات ايراني به ميان خبرنگاران حاضر در محل نشست آمد و فضاي مذاكرات را دوستانه و همراه با حسن نيت طرفين اعلام نمود. او همچنين از ادامه اين مذاكرات در آينده نزديك خبرداد هرچند محل دقيق آن را اعلام نكرد. ناصري درمورد محتواي مذاكرات گفت: در مذاكرات چهارشنبه طرح پيشنهادي ايران كه پاسخي به پيشنهادهاي طرف اروپايي است، به نماينده سه كشور اتحاديه اروپا ارايه شد. وي درمورد نتايج اين نشست گفت: مقامات مسئول ايراني و سه كشور اروپايي در اين نشست به هيچ توافقي دست نيافته اند ليكن گفت وگوها ادامه خواهد يافت، ما سعي داريم به يك توافق دست يابيم.
در اخبار ديگري هم كه منتشرشد جزئيات بيشتري وجود ندارد. خبرگزاري فارس اعلام كرد: مقامات سه كشور اروپايي بار ديگر با مقامات ايراني براي بحث درباره پيشنهاد اروپا مبني بر توقف غني سازي اورانيوم در ازاي فناوري هسته اي و پيشنهادهاي ايران به اين سه كشور مذاكره كردند. هيات ايراني هم تاكيد كرد توقف كامل غني سازي اورانيوم در ايران به هيچ وجه قابل قبول نيست.
يك ديپلمات ايراني هم صبح روز گذشته و پيش از مذاكرات به ايرنا گفت: ايران در پيشنهاد خود بر پايبندي به معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي و پذيرش حق خود بر داشتن فناوري صلح آميز هسته اي تاكيد كرده است. يك ديپلمات غربي هم هدف مذاكره كنندگان اروپايي را ترغيب ايران به توقف برنامه غني سازي اورانيوم و چرخه سوخت هسته اي عنوان كرد.
خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه نوشت :اروپايي ها به ايران پيشنهاد دادند تا غني سازي اورانيوم را به طور محدود به حالت تعليق دربياورد و در مقابل اروپا از اقدامات تحريمي شوراي امنيت سازمان ملل در برابر ايران ممانعت خواهد كرد.اما اظهارنظرهاي غيررسمي هم درمورد پيشنهادات ايران وجود دارد. براساس اين اظهارات ايران اعلام نموده است به هيچ وجه توقف دائم غني سازي را در هيچ چارچوبي نخواهد پذيرفت. اما احتمالا حاضر است در مقابل يك تضمين عيني در دوران مذاكره در يك بازده زماني محدود به صورت داوطلبانه غني سازي را به تعليق درآورد.
ايرنا هم به نقل از يك ناظر غيررسمي آورده است، به رسميت شناخته شدن حق ايران در غني سازي اورانيوم و چرخه سوخت هسته اي از سوي اتحاديه اروپا، آژانس بين المللي انرژي اتمي و ديگر طرف هاي بين المللي در ازاي پذيرش طرحي زمان بندي شده براي رسيدن به يك توافق و صدور مجوز نظارت بازرسان آژانس از سوي ايران محور اصلي پيشنهاد ايران را تشكيل خواهد داد.
اين منبع افزوده است، هيات ايراني همچنين در نشست با نمايندگان اتحاديه اروپا خواستار دريافت تضمين هاي لازم براي عملي شدن تعهدات آنان خواهد شد. موسويان دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي نيز روز گذشته به خبرگزاري فرانسه گفت: ما پيش از تصميم گيري درباره پيشنهادات مبهم اروپا در انتظار پاسخ آنها به پرسش هايمان هستيم.
موسويان درمورد پيشنهاد اروپا مبني بر توقف نامحدود غني سازي تا دستيابي به توافق بلندمدت گفت: مدت مذاكرات نمي تواند نامحدود باشد ما به چند ماه مذاكره نياز داريم تا ببينيم آيا مي توانيم به توافق برسيم يا خير.
مطبوعات و مقامات آمريكايي هم از نشست روز گذشته تحليلي ديگر داشتند ازجمله واشنگتن تايمز نتيجه اين نشست را شكست دانست و دستيابي به توافق با ايران را ناممكن اعلام كرد.به هرحال آنچه قطعاً درمورد مذاكرات ديروز مي توان گفت فقط ادامه مذاكره و گفت وگو است تا طرفين بتوانند به يك مجموعه متوازن براي توافق دست يابند توافقي كه نبايد به وقوع آن نااميد بود.

اخبار سياسي
شمخاني: آمريكا براي تبديل ايران به عراق قدرت ندارد
وزير دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح  گفت : ايران  استعداد ليبي  شدن  را ندارد و آمريكا نيز فاقد قدرت  براي  تبديل  ايران  به  عراق  است .
علي  شمخاني  ديروز  در جمع  خبرنگاران  پارلماني  و در پاسخ  به  سئوالي  درباره  ايجاد نوار مرزي  شنود عليه  ايران  توسط آمريكا در مرزهاي  ايران ، اظهار داشت : هر اقدام  تجسسي  از سوي  آمريكايي ها اقدام  عليه  منافع  ملي  جمهوري  اسلامي ايران  محسوب  مي شود و ايران  نيز قطعا برآن  اشراف  دارد.
وي  افزود: آمريكايي ها مقاصد سياسي  را در ابعاد جغرافيايي ، حقوقي  و سياسي  در منطقه  خاورميانه  پيگيري  مي كنند.
وزيردفاع  تأكيد كرد كه  برخلاف  برخي  از اظهارنظرها، اقدامات  آمريكا حكايت  از برخورد خصمانه  آنها دارد.
شمخاني  گفت : آمريكا سياست  چند جانبه اي  را در منطقه  از سمت عراق ، افغانستان  و كشورهاي  حاشيه  جنوب  دنبال  مي كند و جمهوري  اسلامي ايران  اقدامات  مورد نياز را كه  مبتني  بر آمادگي  باشد، انجام  داده  است .
شمخاني  سياست  دفاعي  ايران  را مبتني  بر بازدارندگي  دانست  و گفت : البته  سياستهاي  دفاعي  ثابت  نيست . آمريكا بدنبال  توسعه  مراكز حضور خوددر منطقه  است  ما هم  بايد به  شكل  دائم  توانمندي هاي  خودرا دنبال  كنيم .
شوراي نگهبان:تشكيل پرونده عليه اعضاي شوراي نگهبان
در باره رد صلاحيت كانديداهاي مجلس خلاف قانون است

فارس: شوراي نگهبان با ارسال نامه اي به رئيس قوه قضائيه تأكيد كرد: ارسال احضاريه به شوراي نگهبان براي پاسخگويي اين شورا و يا اعضاء هياتهاي ذيربط در باره رد صلاحيت كانديداهاي مجلس مخالف اصل ۹۹ قانون اساسي است.
احمد جنتي دبير شوراي نگهبان طي نامه اي به رياست قوه قضائيه تصريح كرد: همانگونه كه مستحضريد شوراي نگهبان در راستاي ايفاي وظايف نظارتي خود طبق اصل ۹۹ قانون اساسي و نيز قوانين و مقررات موضوعه اقدام به بررسي صلاحيت نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري مي كند و پس از بررسي هاي كارشناسانه و دقيق اقدام به اعلام نتايج مي كند كه مبتني بر رأي اعضاء هياتها و يا اعضاء شوراي نگهبان است.
وي در نامه خود يادآور شد: اخيرا مشاهده شده است كه پس از شكايت كساني كه صلاحيت آنها تائيد نشده بود، قوه قضائيه با ارسال احضاريه خواهان پاسخگويي اين شورا و يا اعضاء هياتهاي ذيربط مي شود كه اين اقدامات مخالف اصل ۹۹ قانون اساسي است.
نگراني روسيه از توافق احتمالي ايران و اروپا
مهر: تعدادي از ديپلماتها در مسكو نگران هستند كه پس از پيشنهاد كمك به تكنولوژي هسته اي ايران به وسيله اتحاديه اروپايي ، روسيه احتمالا ايران را به عنوان يك خريدار هسته اي استراتژيك از دست بدهد .
به گزارش مسكو نيوز عليرغم نگراني مقامات روسي كه سه شنبه مطرح شد آژانس انرژي اتمي روسيه اعلام كرد كه پيشنهاد اروپايي ها براي توقف غني سازي اورانيوم در برابر تكنولوژي هسته اي اروپايي به منافع مسكو آسيبي نخواهد رساند.
مقامات هسته اي روسيه گفتند كه پيشنهاد اتحاديه اروپايي تهديدي براي اين كشور نيست چرا كه انگليس ، آلمان و فرانسه عجله اي ندارند طرحهاي اساسي را به آژانس هسته اي سازمان ملل دهند تا تهران را كاملا پاك اعلام كند.
رويترز به نقل از سخنگوي آژانس انرژي اتمي روسيه نوشت : ما روابط ديرينه و سنتي با تهران در اين زمينه داريم . روابط ما ثابت است ، علاوه بر اين انتظار نداريم اروپايي ها به زودي ساخت رآكتورهاي هسته اي را آغاز كنند .
وي گفت : بنابراين ما نگراني خاصي نداريم . يك ديپلمات غربي گفت : اساسا ، اين يك معامله بزرگ است . براي روسيه بوشهر تنها به مسئله پول مربوط نمي شود بلكه بوشهر به وضعيت روسيه به عنوان يك ابرقدرت هسته اي مربوط مي شود. وي افزود : آنها براي به دست آوردن بازار ايران مبارزه خواهند كرد .
لايحه بررسي اموال و دارايي مسئولان مشمول اصل ۱۴۲ تدوين مي شود
فارس: رئيس قوه قضائيه در خصوص بررسي اموال و دارايي مسئولان مشمول اصل ۱۴۲ قانون اساسي گفت: براي اجرايي كردن اين اصل لايحه اي تنظيم شده كه هنوز كار كارشناسي آن تمام نشده و پس از تكميل به هيات دولت ارسال خواهد شد. سيدمحمود  هاشمي  شاهرودي كه ديروز در حاشيه ديدار مردمي خود به سئوالات خبرنگاران پاسخ مي گفت افزود: چنانچه اين لايحه تصويب شود بررسي اموال مسئولان با نظارت بيشتر و سيستم دقيق تري در قبل، حين وبعد از تصدي مسئوليت انجام خواهد گرفت و تصويب اين لايحه براي دستگاه قضائي، مسئولان و براي مردم بسيار راهگشا خواهد بود.
وي گفت: دراين لايحه محاكم ويژه اي تحت عنوان ديوان پيش بيني شده كه در صورت تصويب اين لايحه كار اساسي و اصولي در خصوص اصل ۱۴۲ شكل خواهد گرفت. وي شفافيت در ميزان دارايي مسئولان را موجب اعتماد و رضايتمندي مردم نسبت به كارگزاران نظام و مسئولان خواند.

اخبار كوتاه
رئيس جمهور فرارسيدن روز ملي تركيه را تبريك گفت
ايرنا: سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  در پيامي به  احمد نجدت  سزر رئيس جمهوري  تركيه ، فرارسيدن  روز ملي  اين  كشور را به  وي ، دولت  و مردم  تركيه تبريك  گفت . در بخشي از پيام  خاتمي  اظهار اميدواري  شده  است ، دولت  و مردم  تركيه  با اتكابه  تاريخ  كهن  خود، روز به  روز گام هاي  بلندي  در جهت  پيشرفت ، رفاه  و توسعه  بردارند.
خرازي عازم امارات متحده عربي شد
ايرنا - حميد رضا آصفي  سخنگوي  وزارت  امور خارجه  گفت : كمال  خرازي  وزيرامور خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  در چارچوب  رايزنيهاي  منطقه اي به  ابوظبي  پايتخت  امارات  متحده  عربي  رفت.خرازي  در اين  سفر با مقامهاي  امارات  متحده  عربي  در خصوص  مسائل  منطقه اي از جمله  اوضاع  عراق  و فلسطين  بحث  و تبادل  نظر مي كند.
نتايج  اجلاس  گروه  كاري  خزر مثبت  ارزيابي  شد
ايرنا - نمايندگان  كشورهاي  ساحلي  درياي  خزر نتايج  پانزدهمين  اجلاس  گروه  كاري  خزر را كه  ديروز در مسكو به  كار خود پايان  داد مثبت  ارزيابي  كردند.
ايگور يوسفف  نماينده  روسيه  در امور درياي  خزر باابراز رضايت  از نتايج كار نشست  مسكو گفت : در زمينه  فعاليتهاي  نظامي ، تقسيم  منابع  و ذخاير وماهيگيري  گفت  و گوهاي  سازنده  و مفيدي  بين  طرفين  صورت  گرفت .
مهدي  صفري  نماينده  جمهوري  اسلامي ايران  نيز نتايج  پانزدهمين  اجلاس  گروه كاري  خزر را مثبت  و سازنده  خواند و گفت : در اين  اجلاس  مسايل  امنيتي ، نظامي و همچنين  امور ماهيگيري درياي  خزر بررسي  و به  پيشرفتهاي  خوبي  در اين  زمينه ها دست  يافتيم . صفري  در مورد تشكيل  اجلاس  سران  درتهران  گفت : حتي  اگر كنوانسيون  رژيم حقوقي  درياي  خزر تا آن زمان  آماده  نشود سران  مي توانند همكاريهاي  منطقه اي امنيتي  و ساير مسايل  مربوط به  خزر را مورد بحث  و بررسي  قرار دهند.
آصفي: كشته شدن تعدادي از مسلمانان تايلند غيرقابل قبول است
فارس: سخنگوي وزارت خارجه كشورمان كشته شدن تعدادي از مسلمانان تايلند را غيرقابل قبول و ناپسند دانست.حميدرضا آصفي با ابراز تأسف و نگراني نسبت به كشته شدن تعدادي از مسلمانان جنوب تايلند اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از كشته شدن تعدادي از شهروندان تايلند در تجمع استان ناراتيوات بسيار متأثر است و اين گونه اقدامات را غيرقابل قبول و ناپسند مي داند، ما اميدواريم دولت تايلند مساعي كامل خويش را براي شناسايي عاملان و مجازات آنان به كار گيرد.
نماينده روسيه: مواضع كشورهاي ساحلي خزر نزديك تر شده است
ايسنا: اينترفكس گزارش داد پانزدهمين نشست گروه هاي كاري كشورهاي ساحلي خزر كه به منظور بررسي رژيم حقوقي اين دريا روز سه شنبه آغاز شد، روز گذشته پايان يافت.اين خبرگزاري روسي به نقل از ايگور يوسف اف، نماينده رييس جمهور روسيه در زمينه همكاري هاي بين المللي انرژي كه پس از پايان اين نشست صحبت مي كرد، افزود: مواضع كشورهاي ساحلي خزر درخصوص رژيم حقوقي اين دريا به يكديگر نزديكتر شده است.
معاون امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي منصوب شد
ايرنا: دكتر «مسعود پزشكيان» ، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در حكمي دكتر «حسن امين لو» را به سمت معاون امور مجلس اين وزارتخانه منصوب كرد.در اين حكم از خدمات «عباس جندقي» معاون سابق امور مجلس اين وزارتخانه تقدير شده است.
نماز جمعه اين هفته تهران به امامت هاشمي رفسنجاني اقامه مي شود
به گزارش ستاد برگزاري نماز جمعه اين مراسم ساعت ۱۰:۱۰ با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد در دانشگاه تهران آغاز مي گردد.در نماز جمعه اين هفته تهران رسول جعفريان پيرامون تفكر سياسي شيعه در حيات امام حسن مجتبي(ع) پيش از خطبه ها، سخنراني خواهد كرد.همچنين بسيج دانش آموزي بيانيه اي را به مناسبت روز بسيج دانش آموزي قرائت مي كند.
روزنامه  پاكستاني : گفت  و گوي  تهران  با اروپا مانع  تحرك  آمريكا مي شود
ايرنا - يك  روزنامه  پاكستاني  نوشت : مذاكرات  ايران  با سه  كشور مهم  اتحاديه اروپا درباره  برنامه  هسته اي  اين  كشورحايز اهميت  بسياري  است  و مي تواند ازتحرك  آمريكا عليه  ايران  در شوراي  امنيت  جلوگيري  كند.
دان  ديروز در سرمقاله اي  با عنوان  انعطاف  ايران  افزود: موضع  جديد ايران ثابت  كرد آن كشور علاقه مند به  ادامه  مذاكرات  با سه  كشور انگليس ، فرانسه  وآلمان  در زمينه  برنامه  هسته اي  است . در سرمقاله  دان  همچنين  خاطرنشان  شده  است : برخورد آمريكا و دولتهاي اروپايي  با ايران  بيانگر سياست  دوگانه  اين  كشورهاست  كه  تهديدهاي  اتمي رژيم  صهيونيستي  را عليه  كشورهاي  منطقه  ناديده  گرفته اند.
بسيج دانشجويي از هفته آينده تحركات خود را در مورد مسائل هسته اي آغاز مي كند
مهر: دررابطه با نشست وين و در دفاع از حق مسلم جمهوري اسلامي در استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي بسيج دانشجويي در هفته آينده تحركات جدي خود را آغاز خواهد كرد.گنجي دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي استان تهران از تحركات جدي بسيج دانشجويي درمورد مسائل هسته اي خبر داد.
گنجي گفت: نگاه ما به نتايج و خروجي نشست ايران و ۳ كشور اروپايي در وين و خط قرمزهاي ايران است و در همين ارتباط بسيج دانشجويي تحركات و برنامه هاي جدي خود را از هفته آينده آغاز خواهد كرد.وي افزود: خط قرمز ما در مسائل هسته اي آن چيزي است كه به صورت بومي به آن رسيده ايم كه نبايد آن را فداي روابط بين الملل كنيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |