پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۹ - Oct 28, 2004
شهردار تهران در ضيافت افطار انجمن روزنامه نگاران مسلمان:
بسياري از مشكلات مملكت با نگاه انقلابي قابل حل است
رفتار قوه مجريه بيش از قواي قضائيه و مقننه در زندگي مردم تأثيرگذار مي باشد
شهردار تهران گفت:  رفتار قوه مجريه بيش از قوه قضائيه و مقننه در زندگي مردم و تأثيرپذيري آنان اثر دارد.
محمود احمدي نژاد كه در ضيافت افطار انجمن روزنامه نگاران مسلمان سخن مي گفت، افزود: عليرغم دستاوردهاي بزرگ انقلاب  اسلامي طي ۲۵ سال گذشته، اين باور در ما پديد نيامده است كه روند حركت عمومي  در كشور به سمت نقطه مطلوب است و اين مستلزم چاره انديشي است. وي افزود: عنصر تعيين كننده در باروري ارزش ها، تثبيت آنها و جهت گيري مردم، رفتار دستگاه هاي حكومتي است.
احمدي نژاد تصريح كرد: ممكن است هزاران مقاله درباره راستگويي بنويسيد يا هزاران منبر براي تبيين راستگويي برپا كنيد اما يك آيين نامه يا دستورالعمل اداري مي تواند به راحتي مردم را وادار كند كه براي رسيدن به حقشان صداقت را زير پا بگذارند.
وي در اين زمينه افزود: پس از دولت شهيد رجايي دولت هاي بعدي منشأ خدمات فراواني بودند اما چون نگاه به اين عرصه داراي اشكال بود هم روند فعاليت دولت دچار عيوب فراواني گرديد و هم آثار بسيار منفي در فضاي عمومي  كشور برجاي گذاشته شد.
شهردار تهران، عدم توجه كافي به معيارهاي انقلاب اسلامي را ويژگي  اساسي غايب در قوه مجريه دانست و تأكيد كرد: در طول ۲۵ سال گذشته هر جا كه نگاه انقلابي حاكم شد آنجا پيروزي حاصل گرديد و هر جا كه اين ويژگي  غايب بود روند معكوس طي شد.
وي ويژگي اين نگاه و معيار انقلابي را بر ۲ پايه استوار دانست؛ نخست آن كه براساس اين معيار امروز ملت ايران رسالت تاريخي بسيار بزرگي بر دوش دارد كه در امتداد رسالت انبياء و مقدمه حركت جهاني است و ديگر آن كه ملت ايران صلاحيت و توانمندي متحقق ساختن اين رسالت را داراست.
احمدي نژاد يادآور شد: در نگاه انقلاب مردم نقش محوري و اصيل دارند كه با دموكراسي غربي فرق مي كند. در اين نگاه اداره و پيشرفت انقلاب بدون حضور مردم امكان پذير نيست و شما نمي توانيد يك جامعه اسلامي را تصور كنيد بدون اين كه تك تك مردم نسبت به اجزاي اين نظام احساس مالكيت نداشته باشند.
وي تأكيد كرد: وقتي اين نگاه حاكم نباشد مردم آرام آرام كنار مي كشند.
احمدي نژاد افزود: امروز عده اي در كشور هستند كه مشكلات را آنقدر بزرگ جلوه مي دهند تا حل نشدني به نظر برسد.اما اگر نگاه انقلابي بر مجموعه اداره كشور حاكم شود بسياري از مشكلات برطرف مي شود.
وي ادامه داد: مردم ما به خصوص نسل جوان پذيراي پيام هاي انقلاب و اسلام ناب هستند اما چون ما چيزي براي عرضه كردن به آنها نداريم و اين پيام ها در عمل بسياري از ما چندان متجلي نيست تأثير مثبتي در فرهنگ عمومي مردم برجاي نگذاشته است.
شهردار تهران در پايان از روزنامه نگاران و اهل قلم خواست كه نگاه و فرهنگ انقلابي را تئوريزه كنند و در تبديل اين نگاه به مطالبه مردم كوشا باشند.

تلاش شهرداري تهران براي فعال ساختن ۱۲۰ پروژه نيمه تمام مشاركتي
احداث زيرگذر ميدان ولي عصر و ترمينال جديد شرق به زودي آغاز مي شود
005067.jpg
گروه شهري:تا پايان امسال ۶ پروژه از ۱۲۰ پروژه نيمه تمام مشاركتي در شهر تهران به ارزش تقريبي ۲ هزار ميليارد تومان كه به دليل شكايات حقوقي معطل مانده بود با مشاركت شهرداري تهران و بخش خصوصي فعال مي شود و ۱۴ پروژه ديگر نيز به مراحل عقد قرارداد خواهد رسيد
به گزارش خبرنگار ما زيرگذر ميدان ولي عصر ترمينال شرق و همچنين مجموعه هايي از پاركينگ طبقاتي در تهران از جمله اين پروژه هاست.
خبرنگار ما به نقل از مهندس داود مددي مديرعامل سازمان جديد التاسيس سرمايه  گذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران مي نويسد: اشكال عمده اين پروژه ها عدم رعايت دقيق ضوابط حقوقي بود به طوري كه در گذشته اين پروژه ها بدون عقد قرارداد معين و تعيين قدرالسهم شهرداري و تنها با يك ابلاغيه به مناطق شهرداري صورت مي گرفت.
همين نارسايي موجب فراهم آمدن مشكلات فراوان و درپي آن معطل ماندن پروژه هاي مشاركتي شد كه به طور قطع بابت خواب اين سرمايه  عظيم هم به شهرداري تهران، شهروندان و سرمايه گذاران بخش خصوصي زيانهاي هنگفتي وارد شده است.وي گفت: به دستور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران گروهي حقوقدان، دست اندركار اداره املاك و مستغلات شهرداري و مهندسان مامور شدند تا با بررسي و كالبد شكافي دقيق، اين پرونده هاي مشاركتي را به متمم قراردادي با شركاء تبديل و اجرايي كند. بر همين اساس تا پايان امسال ۶ پروژه از ۱۲۰ پروژه مشاركتي معطل مانده شهرداري تهران با بخش خصوصي فعال شده و ۱۴ پروژه جديد نيز به مراحل عقد قرارداد خواهد رسيد.وي از جمله اين پروژه ها را احداث زيرگذر ميدان ولي عصر دانست كه متعاقب آن بخش مياني ميدان ولي عصر گود و به زير زمين منتقل خواهد شد. اين زيرگذر مختص آمدوشد عابران پياده خواهد بود كه در كنار آن يك سري مراكز تجاري نيز احداث خواهد شد.
مددي افزود: از آنجا كه اختلاط عبور ماشين و آدمها همه روزه موجب سلب آسايش و تهديد جان شهروندان و ترافيك و هدر رفت اوقات مردم مي شود لذا مجموعه اي زيبا شبيه ايستگاههاي زير زميني مترو شامل فضاي مجلل تجاري به وسعت ۵ هزار متر مربع ۱۳، هزار متر مربع سطح كل ميدان ولي عصر و فضاي ويژه عبور و مرور شهروندان به ميزان ۷ هزار متر مربع به همراه تاسيسات فضاي مطبوع، فضاي سبز، نورگير و نورپردازي مناسب و تمهيدات امنيتي با مشاركت بخش خصوصي و شهرداري تهران احداث خواهد شد.
به گفته مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران اين پروژه مراحل پاياني مطالعات خود را سپري مي كند و بعد از عقد قرارداد ظرف يكسال به بهره برداري خواهد رسيد.وي ادامه داد: هنگام اجراي اين پروژه با توجه به استفاده از آخرين دستاوردهاي فني و مهندسي هيچگونه اخلالي در ترافيك اين منطقه ايجاد نخواهد شد ضمن آن كه در نظر داريم با انديشيدن تمهيداتي در آينده راه ساختمانهاي اطراف ميدان را نيز به اين زيرگذر فراهم كنيم.
مددي در ادامه به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در مورد بهينه سازي چرخه اجرايي و هماهنگي و نظارت بر احداث پاركينگهاي طبقاتي با مشاركت بخش خصوصي توسط سازمان سرمايه گذاري و مشاركت مردمي اشاره كرد و گفت: در حال حاضر تهران حداقل به ۵۰۰ هزار جاي پارك نياز دارد با توجه به اينكه روند توليد خودرو و ورود آن به معابر هر روز روبه تزايد است. انتظار مي رود در كوتاه مدت اين رقم به ۷۰۰ هزار كسري پاركينگ در سطح شهر برسد، بنابراين در نظر داريم اجازه ساخت پاركينگهاي طبقاتي با در نظرگرفتن امتيازاتي در قالب احداث تجاري براساس مصوبه شوراي اسلامي شهرودر صورتي كه به شكل ظاهري پاركينگ لطمه اي وارد نشود (تامين ۶ طبقه پاركينگ در سطح اشغال زمين) به بخش خصوصي بدهيم كه تاكنون و در اين قالب موفق به عقد قرارداد ساخت سه پاركينگ طبقاتي در فلكه دوم تهرانپارس، قيطريه و پاسداران شديم.
مددي همچنين از احداث ترمينال جديد شرق در اراضي سرخه حصار به وسعت ۵۰ هكتار و ۶۰ ميليارد تومان هزينه بر عهده بخش خصوصي بدون احتساب قيمت زمين و نرخ مجوزهاي صادره كه آورده شهرداري تهران به حساب مي آيد خبر داد و گفت: اين پروژه كه ظرف سه سال آينده به انجام مي رسد با ظرفيت ۲ هزار دستگاه اتوبوس برخوردار از دو هتل سه و چهار ستاره، مهمانسراي ويژه رانندگان، تونل مترو به مسافت ۵۵۰ متر كه خط متروي كرج را به ترمينال شرق متصل مي كند، تعميرگاه سبك، نيمه سبك و سنگين، پمپ بنزين و جايگاه سوخت CNG، سالن انتظار مجهز به نمايش فيلمهاي ويديويي واحدهاي تجاري، چايخانه ، رستوران، آژانس هواپيمايي، راه آهن، تاكسي تلفني، صندوق امانات، شركت بيمه، بانك، پست و اينترنت، و پاركينگهاي طولاني و.... است كه به زودي هم فراخوان اين طرح مشاركتي اعلام خواهد شد.

هواي تهران ديروز ناسالم بود
005079.jpg
غلظت آلاينده منواكسيدكربن در برخي نقاط پرتردد تهران ديروز بيش از دو برابر حد مجاز اعلام شد.مركز هماهنگي اطلاع رساني  آلودگي هوا با اعلام اين گزارش به آسمان آبي مي افزايد: «عدم وزش باد مناسب و سكون نسبي جو طي چند روز گذشته موجب شده تا كيفيت هواي تهران در مقايسه با روزهاي قبل تغيير چنداني نيابد.»
برپايه اين گزارش، افزايش غبار محلي در تهران آلاينده ذرات معلق را نيز افزايش داده به اين ترتيب ميانگين شاخص كيفيت هوا ديروز هم در شرايط ناسالم قرار داشت.برپايه همين گزارش سالانه ۱۶ ميليون مترمكعب بخاركربن ناشي از بنزين هواي تهران را در معرض آلودگي قرار مي دهد.
انتشار ۲/۱۶ ميليون مترمكعب بخار ناشي از بنزين در اثر پر و خالي شدن مخازن در هواي تهران منتشر مي شود. براساس گزارشي كه از سوي كارشناسان دانشگاه علم و صنعت تهران انجام شده است، استفاده از ماسك و وسايل ايمني براي كاركنان جايگاه و استفاده از روش هاي معمول جمع آوري بخارات ناشي از كربن VOC به عنوان راهكاري براي جلوگيري از خسارات جاني و مالي آن معضل پيشنهاد شده است.
اين گزارش مي افزايد: هر خودروي فرسوده براي پيمودن يك كيلومتر مسافت، اكسيژن مورد نياز حدود ۲۰۰ نفر را در يك شبانه روز مصرف مي كند.
تحقيقات نشان مي دهد كه ۷۵ تا ۸۵ درصد از آلودگي هواي شهرهاي بزرگ در كشور ناشي از دود خودروهاست كه در اين ميان خودروهاي فرسوده بيشترين نقش را دارند.
برپايه اين گزارش، به طور ميانگين هر خودرو سالانه نزديك به ۴ برابر وزن خود دي اكسيد كربن توليد مي كند كه اين ميزان براي خودروهاي فرسوده تا ۵ برابر افزايش مي يابد.

خاك و نخاله شهر تهران بازيافت مي شود
005076.jpg
گودهاي كنوني تهران حداقل تا ۵ سال آينده گنجايش خاك و نخاله هاي شهري را دارد.در همين راستا سازمان بازيافت با همكاري ستاد پاكيزگي و نظافت شهر تهران در نظر دارد طرح بازيافت خاك و نخاله شهر تهران در تمام گودهاي تخليه، كارخانه ها و دستگاه هاي لازم را با همكاري بخش خصوصي تهيه كرده و زمينه اي را فراهم كند كه به جاي دفن زباله در حد امكان آن را بازيافت كرده و ديگر مشكلي در خصوص زباله هاي شهر تهران نداشته باشيم.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سيد سعيد رضا سخني مدير ستاد پاكيزگي و نظافت شهر تهران با اعلام اينكه هم اكنون ۳ گود آبعلي در شمال شرق، بروجردي در غرب و گود كهريزك در جنوب غرب تهران براي خاك ريزي كاميون ها وجود دارد، در خصوص ضرورت ايجاد گودهاي ديگر در تهران اظهار داشت: در اين راستا اخيراً گود «نيسكو» واقع در ميدان جهاد در كمربندي آزادگان به بهره برداري رسيده و گود «ارديب» ، در جنوب شرق تهران واقع در منطقه ۱۵ نيز در آينده نزديك فعال خواهد شد. وي خاطرنشان كرد: ستاد پاكيزگي و نظافت شهر تهران در نظر دارد به منظور مشخص شدن مبدأ و مقصد كاميون هاي حامل خاك و نخاله در تهران، با توافق شهرداري طرح تبديل مسيرهاي صادره از «كاميون  روز» را بر مبناي «متر مكعب» اجرا كند. سخني در ادامه با اشاره به اينكه با اجراي اين طرح مبدأ و مقصد تمامي كاميون ها و خاك ريزي آنها مشخص خواهد شد، اين طرح را امر مهمي در ساماندهي امور كاميون  داران ذكر كرد و افزود: به طور تقريبي روزانه ۴ هزار و ۸۳۳ سرويس خاكبرداري از طريق ستاد پاكيزگي و نظافت شهر تهران راهنمايي و به گودها و اماكن مجاز تخليه خاك، راهنمايي مي شوند.

قبر و خدمات رايگان براي اموات بي بضاعت
005082.jpg
سازمان بهشت زهرا براي دفن مردگان متعلق به خانواده هاي بي بضاعت، قبرهاي رايگان واگذار مي كند.
بهروز محمدي كارشناس امور رسيدگي به افراد بي بضاعت در مديريت شهري، در گفت وگو با خبرگزاري «آنا» بر اين خبر مي افزايد: علاوه بر واگذاري قبر رايگان، مسئولان بهشت زهرا هزينه هاي مربوط به خدمات متوفي از قبيل حمل متوفي به گورستان، نگهداري در سردخانه، كفن و دفن و همچنين خريداري و نصب سنگ تا مبلغ ۴۰۰ هزار ريال را برعهده مي گيرد. در اين گزارش آمده است: براي حفظ شئونات خانواده هاي نيازمند، كمك هاي فوق بدون انجام هرگونه تحقيق يا پرس و جو، صورت مي گيرد.

توقف عمليات لايروبي به دلايل زيست محيطي
005073.jpg
مديركل محيط زيست هرمزگان گفت: با اعلام اداره كل محيط زيست هرمزگان مبني بر ضرورت ارائه گزارش ارزيابي زيست محيطي به سازمان بنادر و كشتيراني عمليات لايروبي اسكله شهيد رجايي متوقف شد.
محسني در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: سازمان بنادر و كشتيراني به عنوان كارفرما در طرح لايروبي اسكله شهيد رجايي موظف به ارائه گزارش ارزيابي زيست محيطي است كه پس از آن سازمان حفاظت محيط زيست بهترين گزينه براي انجام عمليات را اعلام مي كند.

خروج۲ پايانه اتوبوسراني از تهران
005085.jpg
مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه از قطعي شدن انتقال ۲ پايانه اتوبوسهاي اين شركت خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس مصطفي نوريان با بيان اين مطلب كه آلودگي صوتي و آلودگي زيست محيطي ناشي از دود اگزوز اتوبوسهاي پايانه هاي شركت واحد واقع شده را فراهم آورده است، افزود: تاكنون انتقال پايانه ۱ و ۲ شركت اتوبوسراني واقع در خيابان هنگام قطعي شده اما هنوز مقدمات اجرايي آن فراهم نشده است.
وي درخصوص محل جديد پايانه اتوبوسراني اظهار داشت: يكي از پايانه ها به منطقه سرخه حصار و ديگري به خيابان وفادار (سازمان گوشت) منتقل خواهد شد.

در ديدار سفير هند با شهردار تهران عنوان شد
بررسي مسايل مشترك و تبادل تجربه ها ميان تهران و دهلي نو
در ديدار سفير هند با شهردار تهران، دو طرف از طرح خواهرخواندگي تهران و دهلي نو استقبال كرده و آن را موجب تحكيم روابط و همكاري هاي دو كشور بويژه در زمينه مديريت شهري عنوان كردند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سفير كشور هند در اين ديدار ضمن دعوت از دكتر احمدي نژاد جهت بازديد از دهلي نو گفت: شهرهايي چون دهلي نو و تهران به دليل گستردگي زياد با مشكلات مشابهي چون آلودگي هوا و ترافيك مواجه هستند.كريشان چاندر سينگ افزود: شهرداري دهلي نو درصدد است تا به منظور كاهش آلودگي هوا از تاكسي ها، اتوبوس ها و خودروهاي گازسوز استفاده كند و آماده است تا از پيشرفت ها و اطلاعات خوب شهرداري تهران در اين زمينه بهره مند شود.
وي همچنين خواستار همكاري شهرداري تهران در زمينه ترافيك و ساخت مترو با مقامات محلي دهلي نو شد و اظهار داشت: ما نيز مانند تهران در حال راه اندازي مترو هستيم تا از اين طريق در كنار كاهش آلودگي هوا معضل ترافيك را نيز كاهش دهيم. وي در ادامه ضمن ابراز خرسندي از طرح موضوع خواهرخواندگي تهران و دهلي نو، اين اقدام را موجب تحكيم همكاري هاي دو شهر استراتژيك منطقه دانست.
بنا بر اين گزارش، دكتر محمود احمدي نژاد نيز ضمن استقبال از خواهرخواندگي اين دو شهر، به طي مراحل قانوني اين اقدام از سوي شهرداري تهران اشاره و تصريح كرد: براي نهايي شدن طرح مذكور شهرداري تهران آماده است تا از طرح هاي همكاران خود در دهلي نو استقبال كند.
شهردار تهران همچنين با تأكيد بر تشابه مشكلات شهرهاي بزرگ جهان گفت: هرچند سوابق تاريخي و فرهنگي دو كشور از گذشته زمينه هاي گسترش روابط را فراهم كرده است، ولي موضوعاتي چون آلودگي هوا، ترافيك و بويژه قطار شهري نيز بسترهاي مناسبي براي تبادل تجربيات و تكنولوژي بين دو كشور است.

مشكلات اجتماعي تهران در شوراي عالي امنيت ملي بررسي مي شود
استاندار تهران  گفت : با هماهنگي هاي  صورت  گرفته  با رئيس  جمهوري ، درآينده  نزديك  مشكلات  و معضلات  موجود استان  تهران  دريكي  ازنشست هاي  شوراي  عالي امنيت  ملي ، بررسي  خواهد شد. علي اكبر رحماني  افزود: مشكلات  تهران  صرفا مشكلات  يك  كلانشهر نيست ، بلكه  پاره اي  از اين  معضلات  و مشكلات  ملي  و فراملي  است . وي  گفت : مهاجرت  در درجه  اول  و بيكاري  فارغ  التحصيلان  دانشگاه  در وهله بعدي  از معضلات  عمده  استان  تهران  است ، كه  بايد با تدابير خاصي  مرتفع  شود. رحماني ، حاشيه  نشيني ، حضور اتباع  خارجي ، حمل  و نقل  و امكان  وقوع زلزله  را به  عنوان  مشكلات  و معضلات  موجود در استان  تهران  عنوان  كرد.

يادآوري هاي مفيد در آستانه بارش هاي فصلي
گروه شهري: در آستانه بارش هاي فصلي، انجام برخي اقدامات براي جلوگيري از آسيب ديدگي بناها و تاسيسات ساختماني ضروري است. از جمله اين اقدامات، پوشاندن منافذ بام ها براي جلوگيري از نفوذ آب به داخل ساختمان مي باشد. اما روابط عمومي حوزه معاونت شهرسازي و معماري تهران، اين قبيل راهكارها را به صورت فني و به شرح زير ارائه كرده است:براي ساختمان هاي در حال استفاده جاروكردن و نظافت بام، اطمينان از بازبودن سوراخ كف شوربام، خالي كردن آب و بستن دريچه هاي كولر در داخل ساختمان ضروري است. تعمير يا سرويس موتورخانه شوفاژ،كنترل دودگرفتگي دودكش شوفاژ و بخاري و همچنين كنترل كف شورهاي ساختمان نيز پيشنهاد مي شود.
براي ساختمان هاي در شرف احداث، نگهداري درست مصالح به ويژه گچ و سيمان در برابر رطوبت، كنترل سيمهاي برق براي جلوگيري از برق گرفتگي، مهاركردن ستون هاي اسكلت براي جلوگيري از سقوط ستون ها بر اثر وزش باد و محافظت از سقف هاي طاق ضربي و بتوني با ايزولاسيون توصيه شده است.

انتصاب در شهرداري تهران
طي حكمي از سوي دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، رضا سترگ به مدت ۳ سال به سمت شهردار منطقه ۲۰ منصوب شد.
به گزارش روابط عمومي منطقه ،۲۰ در جلسه معارفه شهردار جديد كه صبح روز سه شنبه ۵ آبان ماه در شهرداري اين منطقه برگزار شد ابتدا نادركرمي شهردار سابق منطقه ۲۰ با اشاره به ويژگي هاي فرهنگي و مذهبي شهرري گزارشي از فعاليتهاي صورت گرفته در اين منطقه ارائه داد.
سترگ، شهردار منطقه ،۲۰ محورهاي اساسي كاري خود را در توجه به قانونگرايي، خدمتگزاري به مردم و امانتداري برشمرد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:
هزينه آلودگي محيط زيست از متخلفان دريافت مي شود
رييس سازمان حفاظت محيط زيست  عصر روز گذشته در جمع اعضاي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع معادن تهران خواستار نگرش جدي به مقوله محيط زيست در رشد توسعه اقتصادي شد و بيان كرد كه براي رسيدن به سياست هاي مشترك زيست محيطي در سطوح ملي و منطقه اي نبايد نگرش نوين را رد كنيم چرا كه اگر مسائل زيست محيطي را در ابتداي برنامه هاي توسعه اي لحاظ كنيم با چالش هاي زيستي مواجه نخواهيم شد. وي با بيان اينكه در برنامه چهارم توسعه فصل مبسوطي به محيط زيست اختصاص يافته افزود: «حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از برنامه هاي توسعه چهارم به توسعه پايدار و محيط زيست اختصاص يافته، البته همگام با رشد اقتصادي ۵/۸ درصد بوده است.» وي در ادامه از تدوين طرح آلودگي صوتي خبر داد و يادآور شد كه با عاملان آلودگي صوتي برخورد قانوني خواهد شد.
معاون رييس جمهور با بيان اينكه بايد بدون اعمال ضابطه و برخورد قانوني جلوي متخلفان گرفته شود، يادآور شد: «اقتصادي كردن بحث هاي زيست محيطي براي كشور بسيار مهم است و البته كه محيط زيست با مسائل اقتصادي ارتباط تنگاتنگ دارد و به همين دليل هرمجموعه اي كه آلودگي براي محيط زيست ايجاد كند بايد هزينه اش را نيز بپردازد.»وي همچنين از بخشودگي جرايم زيست محيطي خبر داد و افزود: «اگر صاحبان واحدهاي صنعتي در رفع آلودگي كارخانه هايشان اقدام كنند سازمان حفاظت محيط زيست ۹۵ درصد از جرائم قبلي آنها را مي بخشد.»
وي با بيان اينكه تسهيلات ويژه زيست محيطي براي صنايع در نظر خواهيم گرفت، افزود: «صندوق ملي حفاظت محيط زيست ايران كه حتما از حمايت هاي بين المللي برخوردار مي شود بزودي ايجاد مي شود، در اين راستا وام را با شرايط مساعد با بهره كم در اختيار واحدهاي اقتصادي قرارمي دهيم كه آنها فعاليت زيست محيطي انجام دهند.»

رئيس مركز اطلاعات جغرافيايي شهر تهران:
شناسايي گسل هاي جديد تهران نيازمند مطالعات دقيق علمي است
005070.jpg
اطلاعاتي كه در سال ۱۳۷۵ درمورد نقشه هاي فعلي گسل هاي تهران تهيه شده براساس مطالعاتي بوده كه زير نظر معاونت فني و عمراني شهرداري تهران صورت گرفته است. اين اطلاعات به عنوان يك سند شهري در شوراي عالي معماري و شهرسازي به تصويب رسيده و مورد استفاده قرار مي گيرد. گروه ژاپني جايكا براي مطالعه وضعيت زلزله خيزي تهران نيز از همين نقشه ها استفاده كرده اند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس سيدمهدي معيني رئيس مركز اطلاعات جغرافيايي شهر تهران، همچنين بر گفته خود افزوده است: براي اطلاع از وضعيت گسل هاي ناشناخته تهران بايد مطالعات دقيق تري صورت گيرد. درست يا غلط بودن نقشه  گسل ها هيچ ارتباطي به اين مركز ندارد، بلكه آنچه ما مورد استفاده قرار داده ايم براساس مطالعاتي بوده كه به دست آمده است. به گفته وي، كسب اطلاعات درمورد گسل هاي ناشناخته تهران مستلزم انجام مطالعات علمي و دقيق در زير زمين مي باشد.

وزير مسكن و شهرسازي:
حضور كاردان هاي فني در فرايند ساخت و ساز ضروري است
گروه شهري: وزير مسكن و شهرسازي طي سخناني در سومين مجمع عمومي كانون كاردان هاي فني ساختمان استان تهران، با اشاره به تسهيلاتي كه در برنامه چهارم توسعه براي تأمين مسكن اقشار كم درآمد و زوج هاي جوان در نظر گرفته شده، خاطرنشان كرد: تنگناي اصلي صنعت ساختمان پديده تخريب است كه از زمان پي كني آغاز مي شود. براي حل اين معضل و بسياري از مشكلات موجود در صنعت ساختمان، بايد در مديريت ساخت و ساز تحولات جدي صورت گيرد.
به گزارش خبرنگار ما،مهندس عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي در سومين مجمع عمومي كانون كاردان هاي فني ساختمان استان تهران همچنين افزود: هر فعاليت ساختماني بر پنج محور عمده زمين، سرمايه، نيروي انساني، مصالح ساختماني و مديريت استوار است كه محدوديت زمين در سال هاي گذشته به اصلاح سياست زمين حمايتي به مسكن حمايتي و بسته شدن محدوده شهرها انجاميد و براي رفع محدوديت سرمايه نيز طرح هايي چون مسكن اجاره به شرط تمليك، فروش متري مسكن وافزايش سقف تسهيلات بانكي و بازپرداخت پلكاني به اجرا درآمد. اين در حالي است كه در مديريت ساخت و ساز تغيير جدي صورت نگرفته و اين بخش نياز به تحول اساسي دارد.
مهندس عبدالعلي زاده با اشاره به اين كه طي سال هاي ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵ بيش از ۵/۱ ميليون واحد مسكوني تخريب شده تا به جاي آن ساختمان هاي نو احداث شود تصريح كرد: اگر نرخ تخريب را با نرخ ساخت و سازهاي جديد مقايسه كنيم درمي يابيم كه تنگناي اصلي صنعت ساختمان پديده تخريب است كه متأسفانه از همان موقع پي كني آغاز مي شود و تا بهره برداري ادامه مي يابد و اين ناشي از آن است كه مالك در جريان ساخت علاقه مند به تغيير در نقشه و طرح ساختمان است و ناظر نيز بواسطه رابطه مالي بين او و مالك در مواردي چشم پوشي مي كند و با كنار گذاشتن طرح و نقشه محاسبه شده زيربناي تخريب آغاز مي شود، كه براي برخورد با اين پديده راهكارهاي متعددي انديشيده شده كه مهمترين آن ها انتخاب مجري ساختمان و قطع رابطه مالي ميان مالك و ناظر به منظور بهبود فرآينده نظارت بوده است.
وي يكي ديگر از تنگناهاي بخش ساختمان را مسئله آموزش فني كارگران ماهر و نيمه ماهر ذكر كرد و گفت: به رغم آن كه چند سالي است با تدوين برنامه اي فشرده و مدون اين كار شروع شده اما بايد شتاب بيشتري به خود بگيرد كه در اين ميان نقش كاردانهاي فني ساختمان آشكار مي شود .زيرا اين گروه از يك سو با زبان علمي و فني مهندسان آشنايي دارند و به خوبي برنامه وهدفهاي طرح ساختمان را درك مي كنند و از سوي ديگر به كمبودهاي مهارتي كارگران ساختماني آشنايي كامل دارند و بنا بر اين مي توانند از بروز اشكالات ساخت و ساز و دوباره كاريها و از بين رفتن منافع و مصالح و سرمايه جلوگيري كنند.
عبدالعلي زاده افزود: از آن جا كه كانون كاردانهاي فني ساختمان بعد از نظام مهندسي ساختمان دومين نهاد مسئول در امر ساخت و ساز ساختمان در كشور به شمار مي رود صدور و تمديد پروانه هاي اشتغال به كار كاردانها و معماران تجربي و صدور كارت موقت مهارت فني كارگران از سوي وزارت مسكن و شهرسازي به كانون كاردانهاي ساختمان واگذاري شده است.
وزير مسكن و شهرسازي در حاشيه مراسم سومين مجمع كاردان هاي فني از افزايش وام سپرده مسكن در آينده نزديك خبر داد و گفت: در برنامه چهارم توسعه به گروه هاي كم  درآمد و زوج هاي جوان كه فاقد پس انداز كافي براي خريد مسكن هستند توجه خاص شده و به منظور پاسخگويي به اين قشرها تقويت سياست هايي نظير فروش متري مسكن و مسكن استيجاري در دستور كار اين وزارتخانه قرار گرفته است.
وي با اشاره به طرح احياي بافت هاي فرسوده داخلي شهرها تصريح كرد: واحدهاي مسكوني كه در اين بافت ها احداث مي شود با قيمت تمام شده به كاركنان دولت واگذار خواهد شد.
وزير مسكن علت ركود ساخت و ساز در تهران را اجراي مصوبه شوراي عالي شهرسازي مبني بر محدوديت فروش تراكم در پايتخت ذكر كرد و گفت: به رغم ركود ساختمان سازي در تهران، ساخت و ساز در اكثر شهرهاي ايران به ويژه شهرهاي كوچك از وضعيت مطلوبي برخوردار است.
تعلل مسئولان در نوسازي بافت هاي فرسوده
مهندس واعظ آشتياني عضو شوراي اسلامي شهر تهران در جمع كاردان هاي فني ساختمان استان تهران گفت: امروز وزارت مسكن و شهرسازي و مديران شهر وظيفه دارند با برنامه ريزي و سياستگذاري درست، فرآيند نوسازي بافت هاي فرسوده را تسريع نمايند.
وي با اشاره به ۳۲ هزار هكتار بافت فرسوده در كل كشور و ۲۳۰۰ هكتار بافت فرسوده در تهران افزود: در حالي كه در دنيا از زلزله به عنوان يك فرصت استفاده مي شود در ايران وقوع هر زلزله اي نه تنها مردم، بلكه مسئولان را دچار التهاب مي كند و اين ناشي از آن است كه ما برخلاف ديگران از نيروي انساني موجود و امكانات خود براي مهار زلزله استفاده نكرده ايم.
واعظ آشتياني ضمن انتقاد از اين ديدگاه كه افزايش مسكن باعث افزايش جمعيت مي شود، گفت: امروزه اين تئوري ديگر نه پاسخگوست و نه پذيرفتني، بلكه براي جلوگيري از مهاجرت به تهران ضروري است حريم تهران تعيين شود زيرا مهاجرت از حاشيه به شهر آغاز مي شود.
وي خاطرنشان ساخت: در صورت فعال بودن چرخه ساخت و ساز، بافت فرسوده وجود نخواهد داشت و از اين رو، ضروري است با همدلي و همياري مسئولان و با ايجاد انگيزه، بافت هاي فرسوده نوسازي شود.
عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران، نقش كاردان هاي فني را در صنعت ساختمان بسيار مهم دانست و افزود: بايد نگاه مديريت كلان نسبت به كاردان ها عوض شود و يك نگاه علمي و كاربردي جايگزين آن شود و براي نمونه از اول آذر ماه قرار است شناسنامه فني صادر شود. اين در حالي است كه جايگاه همه دست اندركاران ساخت و ساز به جز كاردان فني در اين شناسنامه مشخص شده و اين وظيفه وزارت مسكن است كه اين خلأ را پر كند.
وي در پايان گفت: شوراي شهر در صورت لزوم از حضور كاردان هاي فني در فرآيند ساخت و ساز حمايت خواهد كرد.

تأمين پاركينگ و فضاي سبز در تهران نيازمند همكاري وزارتخانه هاست
در حالي كه سرانه فضاي سبز در منطقه ۷ شهرداري تهران براي هر نفر كمتر از ۵/۲ متر مربع يعني ۳ تا ۴ برابر كمتر از حدي است كه بايد باشد، شهردار اين منطقه از عدم همكاري برخي نهادها و مؤسسات دولتي از جمله وزارت اقتصاد و دارايي و وزارت نفت در واگذاري ۷ هزار متر مربع زمين با كاربري پاركينگ و فضاي سبز انتقاد كرد و گفت: در حال حاضر زميني به مساحت ۴ هزار متر مربع در خيابان شهيد مدني با كاربري فضاي سبز در اختيار وزارت اقتصاد و دارايي است كه به دليل عدم همكاري هنوز نتوانسته ايم نسبت به تملك آن اقدام كنيم.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران حسين صادق عابدين با بيان اين مطلب افزود: همچنين زمين بسيار مناسبي با مساحت حدود ۴ هزار متر مربع و با كاربري پاركينگ در خيابان شهيد مفتح بعد از ميدان ۷ تير در اختيار وزارت نفت است كه متأسفانه نه خودشان از اين زمين استفاده مي كنند و نه حاضر به مذاكره براي واگذاري اين زمين به شهرداري هستند.وي افزود: زمين هايي كه تاكنون براي احداث پاركينگ و يا فضاي سبز شناسايي شده اكثراً دراختيار بخش خصوصي است كه براي تملك آنها شهرداري منطقه با مشكلات خاص خود مواجه است.عابدين با تأكيد بر اينكه احداث پاركينگ طبقاتي در خيابان شهيد مفتح بخش عمده اي از مشكلات ترافيكي منطقه ۷ تير در محدوده مركزي شهر را حل خواهد كرد، تصريح كرد: مشكلات شهري فقط مربوط به شهرداري نيست بلكه مشكل همه مردم بوده و به همين دليل تمام وزارتخانه ها و سازمانها بايد خود را در حل مشكلات مردم سهيم بدانند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |