پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۹ - Oct 28, 2004
اظهارنظر رهبران جهان درباره انتخابات رياست جمهوري آمريكا
خبرگزاري  رويترز در گزارشي  به  اظهار نظر برخي  از رهبران  و سياستمداران  برجسته  جهان  درباره  انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا كه  قرار است  دوم  نوامبر برگزار شود اشاره  كرده  است .
برلوسكني  ۲۲ اكتبر در جريان  مبارزه  انتخاباتي  براي  انتخابات  محلي  درجنوب  ايتاليا گفت : ما اميدوار و البته  معتقديم  كه  رئيس  جمهوري  آينده آمريكا بوش  باشد.
كوايزومي ۱۴ اكتبر ضمن  اظهار نظر درباره  انتخابات  آمريكا گفت : من ارتباط بسيار نزديكي  با بوش  دارم . بنابر اين  انتظار من  از او اين  است  كه تمام  تلاش  خود را به  خرج  دهد.
 پوتين  ۱۸ اكتبر در شهر دوشنبه  پايتخت  تاجيكستان  در حمايتي  آشكار از بوش  گفت : حملات  تروريسم  بين المللي  در عراق  نه  تنها نيروهاي  ائتلاف  كه حتي  شخص  بوش  را نيز هدف  قرار مي دهد.
پوتين  افزود: هدف  تروريسم  بين المللي  آن است  كه  بيشترين  آسيب  را به مبارزات  انتخاباتي  بوش  وارد كند و از انتخاب  وي  براي  دوره  دوم  جلوگيري نمايد.
كاسترو در ماه  فوريه  گفته  بود: بوش  نمي تواند حتي  با يك  دانش  آموزكلاس  نهم  كوبايي  هم  بحث  كند زيرا اطلاعات  آن دانش  آموز از بوش  بيشتر است .
كاسترو كه  تاكنون  شاهد رياست  جمهوري  ۹ رئيس  جمهوري  در آمريكا بوده  است ، هيچ  فرصتي  را براي  تمسخر چهل  و سومين  رئيس  جمهوري  اين  كشور از دست نمي دهد.
 ژاك  شيراك  كه  منتقد جنگ  عراق  است ، ۲۹ ژوئن  پس  از آن كه  درباره  تشكيل  اجلاس  سران  ناتو براي  يافتن  راه  حلي  به  منظور برقراري  ثبات  در عراق  و افغانستان  با آمريكا مخالفت  كرد، در يك  كنفرانس  خبري  گفت : ما دوست آمريكا و متحد آن هستيم  اما خدمتگزار آن نيستيم . در صورتي  كه  با چيزي مخالف  باشيم  مخالفت  خود را با روشي  قاطع  اما نه  خصمانه  اعلام  مي كنيم .

عفو بين الملل:
آمريكا مقررات بين المللي را نقض مي كند
مقررات و قوانين  بين المللي  در اكثر مواقع ، از سوي  ايالات  متحده  آمريكا نقض  شده  است .
سازمان  عفو بين الملل  ديروز در گزارشي  اعلام  كرده  ماهيت  جنگ  آمريكا عليه  ترور، چيزي  جز شكنجه  و نقض  حقوق  بشر نبوده  است .
به  گزارش  شبكه هاي  ماهواره اي  يورونيوز و سي ان ان ، عفو بين الملل  در يك گزارش  و تحليل  دويست  صفحه اي ، از تصميم ها و رفتارهايي  سخن  گفته  كه  منجر به شكنجه  شده اند.
اين  گزارش  كه  در آستانه  برگزاري  انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا منتشر شده  است ، مي گويد: اعمال  شكنجه  در زندان  ابوغريب  از سوي  نيروهاي  نظامي  آمريكا در عراق ، چهره آمريكا را كه  مدعي  مدافع  حقوق  بشر است  در افكار عمومي  حيرت زده  مردم  جهان ، خدشه  دار كرده  است .
عفو بين الملل  با ارائه  گزارش  يادشده ، مسئله  بي توجهي  آمريكا به  استقرار قانون  را مطرح  كرده  است .
اين  گزارش  تصريح  مي كند: در اكثر مواقع ، نقض  قوانين  از جانب  ايالات متحده  آمريكا صورت  گرفته  است .
بسيار اسفناك  و غم انگيز است  كه  ايالات  متحده  آمريكا در قالب  طرح  جنگ  با ترور، قانون  را زير پا گذاشته  و آشكارا كنوانسيون  ژنو و قوانين  مربوط به  حقوق  بشر را با اعمال  شكنجه  و بدرفتاري از سوي  نظاميان  خود، نقض  مي كند.

تشديد جنگ تبليغاتي در آخرين روزهاي مبارزات انتخاباتي آمريكا
يك هفته مانده به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در آمريكا، بوش و كري با هدف پايان دادن به بن بست انتخاباتي شان يكديگر را به عدم توجه به تصميمات اتخاذ شده از سوي روساي جمهور پيشين آمريكا محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جان كري، نامزد حزب دموكرات آمريكا هم چنين با توجه به ناپديدشدن مواد انفجاري در عراق انتقادات خود از جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا را دو چندان كرده است.
كري در انتقادات خود گفت: اين مواد انفجاري مي تواند عليه نظاميان و شهروندان آمريكايي مورد استفاده قرار بگيرد.
وي هم چنين رئيس جمهور آمريكا را به دليل مخفي نگه داشتن هزينه هاي ادامه جنگ در عراق تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري در آمريكا محكوم كرد.
كري حتي با اشاره به بوش گفت: چه چيزهاي ديگري نيز از مردم آمريكا مخفي كرده ايد؟
اظهارات دو كانديداي آمريكايي در حالي مطرح شدند كه يك نظرسنجي صورت گرفته از سوي روزنامه لس آنجلس تايمز نشان داده است كه بوش و كري همچنان ۴۸ به ۴۸ درصد به پيش مي روند و اين در حالي است كه برخي طرفداران بوش نظرشان را در خصوص مسئله عراق و وضعيت اقتصادي آمريكا تغيير داده اند، با اين حال در خصوص توانايي كري در هدايت آمريكا در جنگ عليه تروريسم ترديد دارند.
از سوي ديگر بوش در تازه ترين اظهارات خود اعلام كرد كه روساي جمهوري اسبق آمريكا از حزب دموكرات يعني ترومن، كندي و روزولت، به هنگام وقوع جنگ ها و درگيري هاي نظامي از آرامش خاصي برخوردار بودند و اين نكته اي است كه كري فاقد آن مي باشد.
كري نيز در خطاب بوش اعلام كرد: اين روساي جمهور به همراه ريگان برخلاف بوش متحدان قوي براي آمريكا ايجاد كردند و بوش در خصوص عمل به اساس تعهداتش به عنوان فرمانده نظامي آمريكا در خصوص حفظ امنيت اين كشور ناكام بوده است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از راديو آمريكايي «سوا» ، بيل كلينتون رئيس جمهور سابق آمريكا در گردهمايي يهوديان در ايالت فلوريدا تأكيد كرد جان كري نامزد حزب دمكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا در صورت انتخاب دوست اسرائيل و ضامن امنيتش خواهد بود. كلينتون گفت: روابط آمريكا و اسرائيل با انتخاب جان كري قدرتمندتر خواهد شد و حمايت وي از تل آويو كمتر از حمايت رئيس جمهور كنوني نخواهد بود.

مسئول امنيتي كابينه عراق به خيانت متهم شد
005037.jpg
نخست  وزير عراق  مسئول  امورامنيتي  كابينه  دولت  راخيانتكاربزرگ  خواند.
به  گزارش  واحدمركزي  خبر از بغداد، روزنامه  العداله  به  نقل  از برخي  منابع  آگاه  در كابينه  دولت  بااعلام  اين  خبر نوشت ، به دنبال  ترور برخي  شخصيتهاي  نزديك  به  كابينه دولت  و تحقيقات  به عمل  آمده  مشخص  شد كه  مسئول  امور امنيتي  كابينه  دولت، تمام  اطلاعات  شخصيتهاي  دولت  را در اختيار گروههاي  تروريستي  قرار مي داد. اياد علاوي بعد از اطمينان  از گناهكار بودن  مسئول امنيتي  كابينه  دولت  وي  را خيانتكار بزرگ  خواند و دستور بازداشت  اورا صادر كرد.
در همين حال موج  گسترده  بازداشت  برخي  افراد پليس  و ارتش  جديد عراق  آغاز شد.در همين حال نخستين گروه از نيروهاي انگليسي از جنوب عراق عازم بغداد شدند تا در اطراف اين شهر مستقر شود. اين گروه ۸۰۰ نفره قادر است جايگزين نيروهاي آمريكايي شوند كه جست وجوي گروه هاي خرابكار را تشديد كرده اند.
از سوي ديگر به دنبال كشته شدن ۴۹ تن از اعضاي گارد ملي عراق، نخست وزير عراق ائتلاف تحت امر آمريكا را متهم به غفلت كرد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، اياد علاوي نخست وزير عراق، ضمن هشدار درباره وقوع حملات در آستانه انتخابات ژانويه اين كشور گفت كه از سازمان ملل خواسته است تا براي كمك به تقويت امنيت كشور به دليل نگراني هاي موجود از كمبود پليس عراقي، به اين كشور نيرو اعزام كند. علاوي تأكيد كرد: كشتن گروهي از نيروهاي گارد ملي عراق جنايتي شرورانه است.
غفلت بزرگي در بخشي از نيروهاي ائتلاف بوده است و وزارت دفاع تحقيقات خود را در مورد اين كه آيا مهاجمان از نظامي هاي نفوذي هستند كه اطلاعاتي را در مورد حركت نيروها به دست آورده اند يا خير، آغاز كرده است.
در همين حال وزير دفاع آمريكا به طور ضمني پذيرفت پنتاگون هيچ برنامه مشخصي براي مقابله و رسيدگي به مقاومت گسترده در عراق پس از جنگ طرح ريزي نكرده بود.
از سوي ديگر عضو هيأت مذاكره كننده اهالي فلوجه با دولت موقت عراق اعلام كرد، نيروهاي آمريكايي با همكاري مشترك نيروهاي عراقي خود را براي انجام عمليات نظامي گسترده طي ۲۴ ساعت آينده به شهر فلوجه، آماده مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الحيات خالد الجميلي از اعضاي ارشد هيأت مذاكره كننده شهر فلوجه ضمن ابراز نگراني نسبت به حمله گسترده نظامي به اين شهر، گفت: وزير دفاع عراق به ما ابلاغ كرده است ارتش آمريكا مصمم است طي روزهاي آينده به اين شهر حمله كند.
آخرين خبرها حاكيست كه گروه ابومصعب الزرقاوي كه يك ژاپني را به گروگان گرفته تهديد كردند اگر ژاپن تا فردا نيروهايش را از عراق خارج نكند گروگان خود را خواهد كشت. نخست وزير ژاپن با رد درخواست گروگان گيرها گفت دولت اين كشور نيروهايش را از عراق خارج نخواهد كرد. ژاپن پانصد نظامي در عراق مستقر كرده است كه در بازسازي عراق همراهي مي كنند. در همين حال نجاح وداعه از اعضاي برجسته مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق ديروز در بغداد ترور شد.

واكنشهاي گوناگون به تصميم خروج اسرائيل از غزه
تصميم رژيم صهيونيستي در مورد عقب نشيني از غزه و تصويب آن در مجلس اسرائيل واكنش هاي گسترده اي به همراه داشت.به گزارش خبرگزاريها آريل شارون بلافاصله پس از اين راي گيري اوزي لاندو وزير مشاور در امور كابينه و مايكل راتفرون معاون وزير امنيت ملي را به دليل مخالفت با اين طرح از كابينه اخراج كرد. در همين حال چهار عضو ديگر كابينه از جمله بنيامين نتانياهو نخست وزير سابق و وزير دارايي كنوني كابينه شارون نيز به زودي از كابينه خواهند رفت. آنها اعلام داشته بودند به طرح مذكور در صورتي راي مي دهند كه شارون با برگزاري همه پرسي در خصوص خروج از غزه موافقت كند. اما نخست وزير رژيم صهيونيستي ديروز اعلام كرد با اين درخواست چهار عضو كابينه مخالف است و همه پرسي انجام نخواهد شد.براساس طرح خروج يكجانبه رژيم صهيونيستي از نوار غزه كه توسط شارون ارائه و به تصويب كابينه و مجلس اسرائيل رسيد، همه نيروهاي رژيم صهيونيستي تا پايان سال آينده ميلادي از نوار غزه خارج شده و تمامي شهرك هاي صهيونيست نشين از اين منطقه برچيده خواهد شد اما مناطق مهم تر و وسيع تري در كرانه باختري رود اردن به صورت دائم به اشغال رژيم صهيونيستي درخواهد آمد.
در واكنش به اين مصوبه، مشيرالمصري سخنگوي جنبش حماس اعلام كرد: تصويب طرح شارون يك دستاورد عظيم براي مردم فلسطين و اين جنبش مقاومت فلسطيني است كه به تنهايي اين دشمن صهيونيستي را به تفكر در خصوص ترك غزه واداشت.وزارت امور خارجه آمريكا نيز با تقدير از تصويب اين طرح، آن را قدمي در جهت پيشبرد روند صلح، فلسطينيان توصيف كرد.صائب عريقات وزير امور مذاكرات تشكيلات خودگردان فلسطين گفت: رژيم صهيونيستي براي اثبات جديت خود در پيشبرد روند صلح بايد پاي ميز مذاكرات بازگردد تا درباره اجراي طرح نقشه راه و عقب نشيني از غزه به عنوان بخشي از اين طرح بحث و مذاكره شود.
نبيل شعث، وزير امور خارجه تشكيلات خودگردان فلسطين اظهار داشت اين طرح اولين گام در جهت تشكيل كشور مستقل فلسطيني است.

رأي اعتماد پارلمان اروپا به اعضاي كميسيون به تعويق افتاد
005034.jpg
خوزه  مانوئل  باروسو رئيس  آتي  كميسيون  اروپا ديروز اعلام  كردكه  در مقابل  خطر وتوي  گروه  پيشنهادي اش  توسط پارلمان  اروپا، از پيشنهاد خود صرفنظر مي كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از استراسبورگ ، باروسو در پارلمان  اروپا گفت : اگر امروز راي گيري  انجام  شود، نتيجه  براي  نهادهاي  اروپايي  مثبت  نخواهد بود و براي  بررسي  اين  مساله  به  زمان  بيشتري  نياز دارم . وي  افزود: با توجه  به  اين  شرايط، من  تصميم  ندارم  كه  امروز اعضاي  جديدي را براي  تصويب  شما معرفي  كنم .
وي  در پي  اعلام  نمايندگان  سوسياليست  و ساير نمايندگان  پارلمان  اروپامبني  بر اين كه  در اعتراض  به  انتخاب بوتيليونه   به  عنوان  نامزد سمت حساس  كميسر قضايي  كميسيون  اروپا، به  اعضاي  گروه  باروسو راي  نخواهند داد، اين  سخنان  را بيان  كرد.
يك  مقام  كميسيون  اروپا تصديق  كرد كه  با توجه  به  شرايط غيرمنتظره  فعلي ، رومانو پرودي  رئيس  فعلي  كميسيون  اروپا تا پس  از اول  نوامبر و معرفي گروه  جديد باروسو، رياست  اين  كميسيون  را به  عهده  خواهد داشت .

قرباني متهم
پايداري در برابر عادي سازي
خبرنگار همشهري از بيروت _ احزاب، سنديكاهاي صنفي به همراه جمع كثيري از مردم روز گذشته در امان پايتخت اردن با برگزاري گردهمايي و حمل پارچه نوشته  هاي متعددي از دولت اين كشورخواستند پيمان صلح منعقده با اسرائيل را لغو كرده و به روابط سياسي خود با تل آويو پايان دهد.
در اين مراسم كه به مناسبت دهمين سالگرد امضاء پيمان صلح بين اسرائيل و اردن برگزار شده بود رهبران احزاب معارض شركت دارند.
بر روي پارچه نوشته هاي بزرگي كه بر روي ساختمان هاي اطراف نصب شده بود عبارت هايي به چشم مي خورد از جمله اين كه «براي اردن با عادي سازي روابط با دشمن صهيونيستي مبارزه مي كنيم» در شعارهاي مردم كه با شور و حال خاصي عنوان مي كردند از دولت اين كشور خواستند سفير اسرائيل را اخراج و سفارتخانه رژيم اشغالگر قدس را تعطيل كند.
حمزه منصور دبيركل جبهه عمل اسلامي با ارائه سخناني به تحليل وضعيت منطقه پرداخت و با اشاره به عملكرد آمريكا و اسرائيل گفت: عملكرد و روش نومحافظه كاران آمريكا و رهبران صهيونيستي نشان مي دهد ديدگاه آنان نسبت به منطقه خاورميانه تغيير نكرده است آنها براي مردم و دولت هاي اين منطقه اهميتي قائل نيستند و در سازمان هاي بين المللي به نظرات آنها توجهي نمي شود.
در بيانيه اي كه در پايان اين مراسم قرائت شد نيز آمده است: درگيري بين كشورهاي عربي و اسرائيل به نزاع هاي مرزي خلاصه نمي شود بلكه ريشه بحران مبتني بر تعارض وجودي است يعني وجود كيان صهيونيستي بستگي به نابودي ملت هاي منطقه دارد و اين بحران تا زماني كه اشغالگران و صهيونيست هاي تازه از راه رسيده در اين منطقه هستند ادامه خواهد داشت.در اين بيانيه بر ضرورت بازگشت حقوق فلسطيني ها به آنها تأكيد شده است.
اين مراسم به ابتكار كميته مبارزه با عادي سازي روابط با اسرائيل برگزار شد و درحالي كه اين كميته از نظر مقامات رسمي غيرقانوني است و فعاليت آن نيز ممنوع مي باشد توانسته است فعاليت چشمگيري در جهت جلب افكار عمومي داشته باشد. واقعيت اين است كه منطق قوي و مستدل جامعه اردني كه برگرفته از شناخت آنها نسبت به اهداف و نيات شوم رژيم صهيونيستي است بهترين راهكاري است كه در مرحله كنوني مي توان بدان پافشاري  كرد زيرا رژيم صهيونيستي زباني جز قدرت و اقتدار را ادراك نمي كند و آنها در پشت ميز مذاكره حاضر نيستند از دستاوردهاي قبلي خود عقب نشيني كنند.
حقوق از دست رفته اعراب و فلسطيني ها اگر با مذاكره به صاحبانش بازمي گشت امروز نمي بايست مردم اردن پس از ده سال از حقوق پايمال شده خود سخن به ميان آورند و يا دولت مصر پس از امضاي كمپ ديويد مي بايست به حقوق قانوني خود دست مي يافت. مقاومت با روند عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي يك حركت احساسي و پرشور نيست كه زائيده احساسات زودگذر و لحظه اي باشد بلكه گامي متكي بر عقل و درايت و همراه با شعور سياسي است كه مردم اردن را به صحنه مي آورد زيرا دولت اسرائيل درصدد بود با امضاي چند توافقنامه و پيمان صلح كه به صورت جداگانه با هريك از كشورهاي عربي امضاء مي كند روابط خود با كشورهاي اطراف را عادي جلوه داده و حالت جنگ و خصومت با آنها را پايان دهد و پس از حل معضلات خود با مصر، اردن، سوريه و لبنان نهايتا تمام اهداف و برنامه هاي خود درباره فلسطينيان را به اجرا درآورد و دولت هاي عربي نيز به دليل امضاي پيمان صلح دوجانبه حق مداخله نداشته باشند.
براي رهبران اسرائيلي عادي سازي روابط با كشورهاي همجوار مترادف با به انزوا درآوردن فلسطيني ها قلمداد مي شد و آنها را براساس عرف قادر مي ساخت كه ادعا كنند درگيري آنها با فلسطينيان كاملا مشكلي داخلي است كه ممكن است بين هر حكومت و شهروندان آن به وجود آيد ولي مقاومت با عادي سازي كه در بين جريان هاي سياسي اردن، مصر و برخي از كشورهاي عربي شاهد آن بوده ايم باعث شد كماكان فلسطين مرتبط به پيكره جهان اسلام و بلكه قلب تپنده جهان اسلام و عرب باقي بماند.

انتخابات آمريكا
خبرنگار همشهري از واشنگتن - پنج روز مانده به روز انتخابات عمومي آمريكا، احتمال ارجاع مسئله تعيين جمهوري آينده به دادگاه و يا مجلس نمايندگان بيشتر شده است زيرا كه در دو سه روز گذشته نه تنها از شمار مرددها در چند ايالت شانه به شانه كاسته نشده بلكه بر عده مرددها در ايالات ديگر افزوده شده است. ارجاع پرونده انتخابات به دادگاه عالي هنگامي صورت خواهد گرفت كه دادگاههاي بدوي و تجديد نظر نتوانند مسئله ترديد به شمارش همه آراء و مشكلات فني در دادن راي و شمارش آنها و مسائل ديگري از اين قبيل را رفع كنند كه قانونا خارج از نوبت رسيدگي مي شوند. حل مسئله هنگامي به مجلس نمايندگان ارجاع مي شود كه نمايندگان دو نامزد در الكترال كالج برابر باشند كه در اين صورت رئيس جمهور بعدي با راي مجلس نمايندگان از ميان دو نامزد رديف اول انتخاب مي شود. در آمريكا، راي اكثريت مردم شرط نيست. مردم در هر ايالت اعضاي الكترال كالج را انتخاب مي كنند و اين كالج رئيس جمهوري را. رقم كل آراء، تنها محبوبيت نامزد را در ميان نفوس كشور نشان مي دهد. از زمان تصويب اصلاحيه شماره ۱۲ قانون اساسي آمريكا در سال ۱۸۰۴ (دويست سال پيش) اختيار انتخاب رئيس جمهوري، در صورتي كه الكترال كالج به بن بست برسد، برعهده مجلس نمايندگان قرار داده شده و در طول دو قرن گذشته، دو تن از روساي جمهوري آمريكا، كوينسي ادمز و اندرو جكسون، به اين صورت (راي مجلس نمايندگان) انتخاب شده اند. در چند روز گذشته روزنامه هاي آمريكا نظر كساني را كه خواستار انتخاب رئيس جمهوري اين كشور با راي مستقيم مردم بوده اند منتشر ساخته بودند كه تحقق آن منوط به اصلاح قانون اساسي است.
با توجه به تجربه سال ۲۰۰۰ در فلوريدا (مداخله دادگاه عالي) و نيز اكثريت داشتن حزب جمهوريخواه در مجلس نمايندگان، چنانچه انتخاب رئيس جمهور در سه شنبه آينده روشن نشود، جورج بوش رئيس جمهور بعدي خواهد بود.
ديروز دو ايالت فلوريدا و اوهايو به صورت مركز فعاليت دو نامزد اصلي و هوادارانشان درآمده بود. در اوهايو، جورج بوش تلاش مي كرد كه آراء سياهپوستان را به دست آورد و در اين راه از درآغوش گرفتن اطفال آنان دريغ نمي كرد. در فلوريدا، ديروز «ادوارد كك» شهردار اسبق نيويورك كه يك يهودي عضو حزب دمكرات است برغم عضويت در اين حزب به سود جورج بوش از حزب جمهوريخواه تبليغ مي كرد. هدف او جلب آراء ميليونها يهودي ساكن فلوريدا بود. كك گفته است كه نگران است با روي كار آمدن جان كري، اسرائيل حمايت آمريكا در سطح كنوني را از دست بدهد زيرا كه كري با ايجاد ديوار امنيتي در اسرائيل مخالفت كرده و آن را «سد صلح» خوانده بود. ديروز كلينتون رئيس جمهور اسبق آمريكا در فلوريدا همه تلاش خود را بكار برد تا فعاليت كك را خنثي سازد و به راي دهندگان يهودي اطمينان دهد كه كري هم از امنيت اسرائيل دفاع خواهد كرد. بسياري از هواداران حزب دمكرات از عمل كك كه با كمك اين حزب چند بار شهردار نيويورك شده بود انتقاد كرده اند.
ديروز در جريان مبارزات انتخاباتي آمريكا، دستگاه تبليغاتي حزب جمهوريخواه موضوع دوگانه عمل كردن جان كري را به ميان آورده بود كه در ژانويه سال ۱۹۹۱ در سناي آمريكا با پيشنهاد جورج بوش (پدر) داير بر بيرون راندن عراق از كويت مخالفت كرده بود و در اكتبر ۲۰۰۲ به حمايت از پيشنهاد جورج بوش (پسر) در حمله نظامي به عراق بپاخاسته بود. كري در دفاع از خود گفت كه بوش در سال ۲۰۰۲ گفت كه عراق داراي اسلحه كشتار جمعي و همدست القاعده است، و با اين گزارش راهي جز تاييد خواست او نبود كه اينك معلوم شده ساختگي و خلاف واقع بودند. كري همچنين گفت كه از افشاي ماجراي سرقت مواد منفجره از انبار ارتش سابق عراق چند روز گذشته و فرمانده نظاميان مامور تصرف يوسفيه گفته است كه به او نگفته بودند اين انبار را زير نظر بگيرد و مراقبت كند، چرا با اين همه انتقاد و گزارش صفحه اول، در اين چند روز جورج بوش اشاره به سرقت اين مواد نكرده و در باره آنها به مردم توضيح نداده است. حتي بازرس كل تسليحاتي «سيا» كه از عراق ديدن كرده گفته است كه به او نگفته بودند از اين انبار هم كه قبلا سازمان ملل آن را قفل زده بود بازديد كند. كري گفته است: چني هنوز هم از موفقيت بزرگ در عراق سخن مي گويد، كدام موفقيت؟ تازه بوش مي خواهد براي تامين امنيت برگزاري انتخابات عراق هفتاد ميليارد دلار ديگر اعتبار تصويب شود و چند هزار نيروي تازه به آنجا بفرستد، حال آن كه نخست وزير موقت عراق اعلام كرده است كه غفلت نيروهاي ما باعث قتل ۴۹ نظامي واحد آموزشي عراق بوده است.
در اين ميان نتيجه مقايسه اخبار خبرگزاري ها پيرامون مبارزات انتخاباتي آمريكا نشان مي دهد كه خبرگزاري انگليسي بيش از ديگران خبرهاي هواداري از انتخاب مجدد جورج بوش را منتشر مي سازد، حتي بيش از آسوشيتدپرس (آمريكا).

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |