پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۹ - Oct 28, 2004
در سفر امروز وزير نفت به پكن
قرارداد صادرات گاز طبيعي مايع شده ايران به چين نهايي مي شود
005055.jpg
گروه اقتصادي: تهران و پكن امروز با سفر بيژن نامدار زنگنه وزير نفت كشورمان به چين راه هاي توسعه همكاري درازمدت دو كشور در زمينه انرژي را مورد بررسي قرار خواهند داد.
به گزارش خبرنگار ما، سفر وزير نفت كشورمان به چين كه درحال حاضر به  عنوان دومين كشور مصرف كننده نفت جهان مطرح است و باتوجه به رشد اقتصادي سريع و به عنوان پرجمعيت ترين كشور جهان ديري نخواهد پاييد كه بزرگترين كشور مصرف كننده انرژي جهان خواهد شد از اهميت بالايي برخوردار است.
سياست نگاه به جنوب شرق آسيا به ويژه چين در بخش انرژي ايران علاوه بر اينكه موجب تنوع بخشيدن به بازار انرژي كشورمان خواهد شد به عنوان يك بازار مطمئن انرژي چشم انداز درازمدت همكاري وسيع و گسترده اي را ميان دو كشور مي تواند رقم زند.
درحال حاضر چين باتوجه به نياز روزافزون به انرژي در كشورهاي مختلف جهان ازجمله آفريقا و آمريكاي جنوبي به دنبال سرمايه گذاري براي اكتشاف نفت است.
در خاورميانه اما چين به دلايل سنتي هنوز حضور فعالي نداشته است، عدم وجود زمينه هاي همكاري از گذشته شرايطي فراهم كرده است كه حضور شركت هاي چيني در كشورهاي عرب خاورميانه را محدود كرده است.
براساس گزارش هاي رسيده مقامات دو كشور قرار است قراردادي در زمينه گسترش همكاري در زمينه انرژي به ويژه نفت، گاز و پتروشيمي به امضا برسانند.
در اين سفر كه به دعوت رييس كميسيون توسعه و اصلاحات چين صورت مي گيرد قرار است همچنين قرارداد فروش درازمدت گاز طبيعي مايع شده (ال-ان-جي) نيز ميان ايران و چين نهايي شود.
در جريان اين سفر همايش يك روزه اي نيز تحت عنوان فرصت هاي همكاري ايران و چين در زمينه انرژي با حضور وزير نفت كشورمان و هيات همراه و مقامات بلندپايه چيني برگزار مي شود.

در ادامه قيمت هاي بالا در بازار نفت رخ داد
اظهارات و مواضع متفاوت مقامات انرژي كشورهاي جهان
005052.jpg
گروه اقتصادي: ادامه روند جاري بازار نفت همچنان موجب ابراز نظرها و مواضع متفاوت از سوي مقامات گوناگون در واكنش به اين رويداد مي شود.ديروز رئيس اوپك از دولت آمريكا درخواست  كرد تا از ذخاير استراتژيك خود براي كاهش قيمت ها استفاده كند، درحالي كه اوايل هفته جاري اعلام كرده بود كه اوپك آماده افزايش توليد است و از توان عرضه ۲ تا ۵/۲ ميليون بشكه نفت به بازار خبر داده بود.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز همچنين مدير اجرايي آژانس بين المللي انرژي در اظهارات غيرمعمول اعلام كرد كه اوپك در ماه هاي گذشته بيشترين همكاري را براي ثبات بازار نفت داشته است و جاي هيچ انتقادي از اين سازمان وجود ندارد.
تا پيش از اين اما همواره مقامات كشورهاي صنعتي به ويژه اعضاي آژانس بين المللي انرژي كه مركز آن در پاريس قرار دارد اوپك را عامل آشفتگي بازار نفت قلمداد مي كردند.
آنچه مسلم است در ماه هاي اخير تحول جديدي در بازار جهاني نفت رخ داده است كه موجب شده اوپك كه همواره از استفاده از ذخاير استراتژيك نفت به عنوان اهرم غيراقتصادي در بازار نفت انتقاد مي كرد خواستار اين اقدام شود.
البته اين واكنش بيش از هر چيز اقدامي انفعالي براي خارج كردن اوپك از زير اتهام دخالت در افزايش قيمت ها است ولي از نزديك شدن ديدگاه هاي توليدكنندگان و مصرف كنندگان نفت جهان به يكديگر حكايت دارد.
تا پيش از اين اعضاي اوپك به آمارها و اطلاعات آژانس بين المللي انرژي با ديده ترديد مي نگريستند و آن را جانبدارانه و براي حمايت از مصرف كنندگان قلمداد مي كردند.
با حادثه اخير و افزايش روزافزون قيمت نفت زمينه براي درك متقابل ميان توليدكنندگان و مصرف كنندگان فراهم شده است.
ديروز كلود مانديل رئيس آژانس بين المللي انرژي اعلام كرد كه بهاي نفت تا دو سال آينده كاهش نخواهد يافت.
اين واقعيت ناشي از كاهش سرمايه گذاري در ده سال گذشته براي توليد نفت است.
عليرغم تلاش هاي صورت گرفته براي كاهش وابستگي جهان به نفت خاورميانه اما اين وابستگي در سال هاي اخير افزايش يافته است.
اگرچه ورود چين و هند به عنوان بزرگترين بازار مصرف در جهان به بازار انرژي از سوي برخي كارشناسان عامل عدم تعادل در بازار نفت اعلام مي شود ولي عدم سرمايه گذاري متناسب در بخش انرژي در سال هاي اخير عاملي است كه تأثير اصلي را در اين زمينه دارد. شرايط عرضه و تقاضا در بازار نفت هيچگاه مانند شرايط كنوني نبوده است.
گزارش اخير سالانه آژانس بين المللي انرژي از رشد تقاضاي انرژي در جهان و افزايش وابستگي جهان به نفت خاورميانه خبر داده است.
در اين گزارش پيش بيني شده كه تا سال ۲۰۳۰ تقاضاي مصرف انرژي هرساله ۷/۱ درصد افزايش مي يابد و در اين سال به ۱۲۱ ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.
در حال حاضر تقاضاي مصرف انرژي جهان حدود ۸۲ ميليون بشكه برآورد شده است.

رئيس اتاق بازرگاني:
اعمال تبعيض در تعرفه ورود كالا عملي نيست
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران گفت: براي ممنوعيت ورود يك كالاي خارجي، نبايد نظام تعرفه تبعيضي اعمال كرد.
اين سخنان را علينقي خاموشي در واكنش به انتشار برخي اخبار مبني بر اتخاذ نظام تعرفه اي سنگين براي ورود كيف و كفش از كشور چين بيان كرد.
وي روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: پيش گرفتن چنين سياستي دركشور امكان پذير نيست.
خاموشي، در خصوص كاهش ميزان تورم همزمان با نرخ سود بانكي گفت: شوراي پول و اعتبار از سه سال گذشته تا كنون نهايت تلاش خود را در پايين آوردن نرخ بهره به عمل كرده است و اميدواريم در سالهاي آتي نيز اين سياست ادامه يابد.
وي سپس افزود: نرخ بهره را مي توان سالانه يك درصد كاهش داد و بيشتر از اين ميزان، ميسر نيست.
خاموشي، جايگزيني سياست توسعه صادرات به جاي محدوديت واردات و خودكفايي را در حوزه بازرگاني از جمله شعارهاي انقلاب اسلامي دانست و گفت: تا سه سال قبل اين موضوع فقط در قالب شعار مطرح بود.
اما از آن زمان به بعد، سياست واردات كالا جاي خود را به سياست توليد براي صادرات داده است.
خاموشي معتقد است كه تا تحقق كامل اين هدف، چند سالي زمان لازم است.
وي در خصوص وضعيت قانون اتاق بازرگاني ايران گفت: اصلاحيه اين قانون به مجلس شوراي اسلامي ارايه شده، اما هنوز در شور اول مجلس مطرح نشده است.

در مراسمي با حضور وزيران صنايع و مقام هاي صنعتي دو كشور:
عمليات اجرايي ساخت كارخانه توليد سمند در سوريه آغاز شد
عمليات اجرايي ساخت كارخانه بزرگ توليد خودرو سمند در كشور سوريه، ديروز در مراسمي با حضورمقامهاي رسمي دو كشور آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، وزيران صنايع سوريه و ايران در مراسم آغاز عمليات اجرايي ساخت كارخانه توليد سمند در سوريه، طرح ساخت كارخانه مشترك توليد سمند در سوريه را سر آغاز دور جديد همكاري هاي دو كشورخواندند و از گروه صنعتي ايران خودرو به دليل اين اقدام قدرداني كردند.
براساس اين گزارش، كارخانه توليد سمند در سوريه با سرمايه گذاري مشترك ايران و سوريه ظرف مدت ۱۵ ماه در نزديكي شهر دمشق ساخته خواهد شد و اين كارخانه در مرحله اول با ظرفيت پنج هزار دستگاه به بهره برداري مي رسد و درمرحله دوم ظرفيت توليد آن به ۱۵ هزار دستگاه در سال خواهد رسيد. راه اندازي خط توليد سمند در سوريه توسط گروه صنعتي ايران خودرو و با همكاري دو شركت سوري النهدسيه (وابسته به وزارت صنايع سوريه) و شركت خصوصي السلطان سوريه انجام خواهد شد.
ميزان سرمايه گذاري مشترك براي اين كارخانه كه در۳۰ كيلومتري شمال شهر دمشق در شهرك صنعتي عدرا در زميني به مساحت ۱۸ هكتار احداث مي شود، حدود ۶۰ ميليون دلاراعلام شده است.
سهم مشاركت گروه صنعتي ايران خودرو و الهندسيه در اين قرارداد هريك ۴۰ درصد است و شركت خصوصي السطان نيز۲۰ درصد سرمايه مورد نياز راه اندازي اين كارخانه را تامين خواهد كرد.
تفاهم نامه ساخت كارخانه توليد سمند در سوريه اواخر بهمن ماه همزمان با سفر محمد رضا عارف معاون اول رييس جمهوري به دمشق، ميان مجتبي شيواپور قائم مقام ايران خودرو، خليل العبد مدير عامل شركت السلطان وزياد قطيني مدير عامل شركت الهندسيه امضا شد.
در قالب اين تفاهم نامه، شركت مشتري ايراني سوري توليد كننده سمند موسوم به سيامكو تشكيل شده است كه اولين كارخانه خودروسازي سوريه به شمار مي رود.
در حاشيه اين مراسم، وزير صنايع و معادن جمهوري اسلامي ايران در ديدار با وزير نفت جمهوري عربي سوريه، آمادگي ايران را براي انتقال تجارب خود در صنعت نفت و گاز به سوريه اعلام داشت.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، مهندس اسحاق جهانگيري در اين ملاقات گفت:  ايران آ ماده است تجارب خود را در زمينه اكتشاف، استخراج، فرآوري، احداث پالايشگاهها، ساخت مشترك تجهيزات مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي را در اختيار سوريه قرار دهد.
وي با اشاره به تصميمات ششمين نشست اجلاس كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي دو كشور و موارد توافق شده در سومين نشست كميته صنعت و معدن مبني بر همكاري در زمينه هاي مختلف صنعت و معدن افزود: ا كنون شا هد همكاريهاي خوب دو كشور هستيم و اميدواريم سطح همكاريهاي اقتصادي و صنعتي بيش از پيش گسترش يابد.
مهندس جهانگيري با اشاره به حضور شركت ايراني پارس كمپرسور در مناقصه احداث خط لوله گاز و ايستگاههاي CNG سوريه گفت: شركت مذكور توان بالايي در گاز سوزكردن خودروهاي سواري دارد و آماده است پروژه هاي گاز سوز كردن خودروهاي سوريه را به صورت كليد در دست انجام دهد.

طرح احداث خط لوله انتقال اتيلن غرب كشور اجرايي شد
با انتخاب پيمانكار، عمليات اجرايي قطعه چهارم (ماهشهر تا رامشير) خط لوله انتقال اتيلن غرب كشور آغاز شد.
به گزارش شركت ملي صنايع پتروشيمي، اسناد مناقصه ۱۰ قطعه اي خط لوله يادشده براي انتخاب پيمانكار آماده گرديده و عمليات اجرايي قطعه چهارم آن نيز پس از انتخاب پيمانكار آغاز شد.همچنين مناقصه قطعه هاي ۲ و ۳ برگزار و پيمانكاران آن نيز انتخاب و به زودي فعاليت اجرايي آنها نيز آغاز مي شود.
طبق اين گزارش طرح خط لوله انتقال اتيلن غرب كشور به منظور انتقال خوراك به پنج مجتمع پتروشيمي در تاريخ اول آبان ماه سال ۱۳۸۱ به تصويب هيأت دولت رسيد و مقرر شد كه هزينه هاي اجراي اين طرح توسط دولت پرداخت شود.

تهديد اتحاديه نمايشگاه داران اتومبيل
خودروهاي وارداتي مي فروشيم
005058.jpg
گروه اقتصادي: با گسترش واحدهاي فروش توليدكنندگان داخلي و رقابت آنان با صنف نمايشگاه داران رييس اتحاديه اين صنف تهديد كرد، اگر انحصار فروش خودروهاي داخلي به آنان واگذار نشود اين گروه خودروهاي وارداتي را تبليغ خواهند كرد.
به گزارش خبرنگار ما،جلال ريخته گر قديمي رييس اتحاديه نمايشگاه داران كه با ايسنا گفت وگو مي كرد از مكاتبات متعدد با توليدكنندگان خودرو داخلي درمورد واگذاري حق اوليه نمايشگاه به آنان خبر داد و گفت: با همفكري اتحاديه و خودروسازان داخلي اين اتحاديه قدرت حفظ ذائقه مصرف كنندگان را دارد تا خودروهاي داخلي را خريداري كنند. وي بدون اشاره به نحوه اعمال اين قدرت تاكيد كرد كه انجام اين كار موجب كاهش درآمد اعضاي اين اتحاديه مي شود ولي حمايت از صنعت داخلي اولويت ماست.
وي از توافق ۵۰ درصدي براي فروش خودرو از طريق نمايشگاه ها با خودروسازان خبر داد و تاكيد كرد، تعميرگاه هاي خودرو حق مسلم صنف فروشندگان خودرو را پايمان كرده اند و در كنار تعمير خودرو فروش انواع خودرو را نيز انجام مي دهند.
براساس گزارش خبرنگار ما مدت ها است كه به دليل توقف واردات خودرو نمايشگاه ها به عنوان عامل فروش خودروهاي داخلي عمل مي كنند ولي با گسترش نمايندگي هاي شركت هاي توليدكننده و از رونق افتادن معاملات خودرو به عنوان يك شغل براي افراد كه با خريداري خودرو و يا پيش خريد آن پس از تحويل خودرو را به قيمت هاي بالاتري مي فروختند بازار خريد و فروش خودرو راكد شده است.

آخرين تصميمات درمورد جايگزيني خودروهاي فرسوده
بر اساس مصوبه كارگروه موضوع ماده ۷ آيين نامه نحوه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، دارندگان اين دسته از خودروها مي توانند با مراجعه به مراكز مجاز اسقاط، خودروهاي فرسوده خود را از رده خارج و به ازاي ارائه سند اسقاط از تسهيلات طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده استفاده كنند.
به گزارش ايسنا بر اساس مصوبه روز چهارشنبه اين كارگروه دارندگان خودروهاي فرسوده ديگر نيازي به ارائه خودرو خود به كارخانجات خودروسازي جهت اسقاط ندارند و مي توانند با مراجعه به مراكز مجاز اسقاط، خودرو خود را اسقاط كرده و ضمن فروش آهن قراضه خودرو اسقاطي خود، تنها با ارائه سند اسقاط از تسهيلات طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده استفاده كنند.
بر اساس مصوبه ديگر اين جلسه با توجه به شرايط خاص دارندگان خودروهاي فرسوده و مصوبه دولت در زمينه غيرمجاز شدن پلاك خودروهاي فرسوده در ۷ شهر آلوده كشور و سراسري شدن اين طرح از ابتداي برنامه چهارم يعني سال ۱۳۸۴ و مصوبه برنامه چهارم توسعه مبني بر الزام دولت در زمينه حل مشكل خودروهاي فرسوده بطور كامل تا پايان اين برنامه، يعني سال ،۱۳۸۸ برنامه زمانبندي برخورد با خودروهاي فرسوده تغيير كرد.
بر اساس مصوبه ديروز، شروع برخورد قانوني با خودروهاي فرسوده در ۷ شهر آلوده كشور همچنان از ابتداي آذرماه آغاز شده و با افزوده شدن «كرج» به شهرهاي آلوده از ابتداي سال ،۸۴ تا پايان سال ۸۵ اين برخورد در شهرهاي تهران، مشهد، تبريز، اراك، اصفهان، شيراز، اهواز و كرج ادامه مي يابد.
از ابتداي سال ۸۶ برخورد قانوني با خودروهاي فرسوده در مراكز استانها آغاز و از ابتداي سال ۸۸ نيز در كل كشور اجرا خواهد شد.
بر اساس مصوبه جديد دولت، كليه موتورسيكلتها با سن ۱۰ سال، خودروهاي سواري و سواري كار با پلاك شخصي تا چهار سيلندر تك ديفرانسيل با سن ۳۰ سال، بيش از چهار سيلندر و يا دو ديفرانسيل ۲۵ سال و ساير پلاكها از جمله پلاكهاي عمومي با سن ۵ سال، انواع وانت با سن ۲۰ سال، اتوبوس شهري و انواع ميني بوس با سن ۲۰ سال، اتوبوس بين شهري و انواع كاميون و تريلي با سن ۲۵ سال به بالا فرسوده محسوب مي شوند.

در كميسيون انرژي مجلس
برداشت از حساب ذخيره ارزي براي واردات بنزين تصويب شد
گروه اقتصادي: لايحه برداشت از حساب ذخيره ارزي براي واردات بنزين در كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
به گزارش خبرنگار ما، كليات اين لايحه در كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي نيز تصويب شده بود و به زودي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح خواهد شد.
ديروز حسين كاشفي مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در تازه ترين اظهارات خود اعلام كرد كه مبلغ يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار بودجه اي كه در لايحه تقديمي به مجلس شوراي اسلامي پيش بيني شده براي تأمين بنزين وارداتي تا پايان سال كافي است.وي در مصاحبه با ايسنا احتمال شيفتي شدن مراكز فروش بنزين را رد كرد و تأكيد كرد با تأمين مبلغ ۳/۱ ميليارد دلار تا پايان سال بنزين مصرفي را مانند شرايط حاضر مي توان تأمين كرد.
الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ديروز در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اين كه وزارت نفت همه ساله سوءمديريت خود را با فشارهاي سياسي به مجالس گذشته اعمال كرده است افزود: وزارت نفت در مباحثي همچون بهينه سازي پالايشگاه ها، سرمايه گذاري در احداث پالايشگاه هاي جديد، گازسوز كردن خودروها، توزيع كارت هوشمند براي مديريت تقاضا و اقداماتي كه در قانون برنامه سوم و قانون بودجه سال ۸۳ اشاره شده قوي عمل نكرده است.

گرانترين خيابان هاي تجاري جهان
گزارش سال ۲۰۰۴ «مين استريت» حاكي است: گرانترين خيابان تجاري جهان موسوم به فيفس در شهر نيويورك واقع است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از بي بي سي، سازمان «مين استريت» كه هر ساله گرانترين خيابانهاي جهان را اعلام مي كند، نوشت: هر يك متر مغازه تجاري در اين خيابان ۱۰۲۲۶ دلار (۵۶۸۰ پوند) در سال اجاره داده مي شود.
اين در حالي است كه در خيابان چامپس اليسيز شهر پاريس كه گرانترين خيابان اروپايي است، هر يك متر مغازه تجاري ۴۲۴۸ پوند در سال اجاره داده مي شود و اين خيابان دومين رتبه را در جهان دارد.
خيابان هاي آكسفورد، باند، كونت گاردن و برامپتون در لندن پس از خيابان اليسيز پاريس گرانترين خيابانهاي انگليس هستند و اجاره يك متر مغازه در سال در اين خيابانها از ۳ هزار پوند تا ۲۸۰۰ پوند متغير است.
سومين خيابان گران جهان موسوم به كاسوي باي در هنگ كنگ واقع است و اجاره يك متر مغازه در سال حدود ۳۵۰۰ پوند است.
اين گزارش نام گرانترين خيابانها را در كشورهاي ايرلند، آلمان، روسيه، استراليا، ژاپن و كره جنوبي به شرح زير اعلام كرد:
ايرلند، دوبلين، خيابان گرافتون، آلمان، مونيخ، خيابان كافينگر مستراب، روسيه، مسكو، خيابان كورسكايا، استراليا، سيدني، خيابان پيت استريت مال، ژاپن، توكيو، خيابان گينزا و كره جنوبي، سئول، خيابان ميونگوانگ.

يادداشت
تورم و استقلال بانك مركزي
هر چند مفهومي به نام استقلال بانك مركزي سابقه اي ديرينه در ادبيات اقتصادي دارد اما متاسفانه در كشور ما اين بحث تاكنون تنها در سطح مسايل دانشگاهي و نوشتن چند مقاله يا كتاب محدود شده و مسئولان سياسي كشور كمتر به طور جدي به آن پرداخته اند.
وقتي صحبت از استقلال مي شود ممكن است مسايل سياسي به ذهن خطور كند، اما استقلال بانك مركزي كاملا جدا از مسايل سياسي است هر چند كه در نهايت سياستمداران بايد به آن تن دردهند. استقلال بانك مركزي در دو جنبه اهداف و ابزار مورد توجه است. يعني از يك سو بانكهاي مركزي مي توانند در تعيين اهداف خود مستقل باشند و از سوي ديگر، در تعيين ابزار خود مستقل عمل كنند. به دليل شرايط حاكم در كشور ما منظور از استقلال بانك مركزي بيشتر استقلال ابزاري است به اين مفهوم كه اگر هدف اصلي بانك مركزي مقابله با تورم در نظر گرفته شد بانك مركزي آزاد باشد تا از ابزارهاي خود در جهت كنترل نقدينگي و در نهايت كنترل تورم حركت كند امري كه تاكنون كمتر در كشور ما اتفاق افتاده است.
متاسفانه دولتمردان در نگاه خود به بانك مركزي به گونه اي برخورد كرده اند كه هنگام كسري بودجه يا عدم تحقق درآمدهاي خود متوجه منابع بانك مركزي شده اند. براي مثال در سال گذشته دولت در حدود ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان كسري بودجه داشت كه به هر حال منابع بانك مركزي نقش تعيين كننده اي در جبران اين كسري داشت. افزايش روز افزون بدهي دولت و شركتهاي دولتي به بانك مركزي نيز مبين تسلط دولت بر بانك مركزي است.
در پايان بايد گفت مطالعات بسياري نشان داده است كه هر قدر بانك مركزي مستقل باشد نرخ تورم نيز پايين تر خواهد آمد و همين مساله راهكار مقابله با تورم در كشور ماست.

گفت وگوي امروز
افزايش تقاضا و كاهش عرضه شير توسط
شركت صنايع شير ايران از علل كمبود شير يارانه اي است
گروه اقتصادي: شير به عنوان يكي از مهمترين فرآورده هاي لبني سهم غيرقابل انكاري را در سبد غذايي خانوار ايفا مي كند و اخيرا توزيع شير رايگان در مدارس نيز مورد توجه قرار گرفته است. با وجود اين اهميت و علي رغم وعده هاي قبلي مسئولين مبني بر نبود كمبود در عرضه شير در ماه مبارك رمضان باز هم اخيرا شاهد نابساماني هايي در توزيع شير يارانه اي و تشكيل صف هاي طولاني براي دريافت شير هستيم.
با يدا... صادقي معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني استان تهران پيرامون علل كمبود شير و اقدامات انجام شده، گفت و گويي كرده ايم كه مي خوانيد:
***
* علل نابساماني هاي اخير در توزيع شير يارانه اي استان تهران كدام است؟
- عوامل توزيع شير از مبداء تحويل گرفتن اين فرآورده توزيع آن را آغاز مي كنند و مانع يا مشكلي براي ديرتوزيع شدن آن وجود ندارد.
بايد روزانه مقدار ۱۳۰۰ تن شير در استان تهرن توزيع شود كه فعلا ۲۲۰ تن آن توسط صنايع شير استان تهران عرضه نمي شود. اكنون روزانه ۱۱۸۰ تن شير يارانه اي در تهران توزيع مي شود كه با تقسيم اين مقدار شير به جمعيت استان تهران مشخص مي گردد كه رقم بسيار كمي يعني كمتر از ۱۰۰ گرم براي هر شهروند تهراني سهميه شير يارانه اي وجود دارد و طبيعي است كه فاصله زيادي بين ميزان عرضه و تقاضاي شير در شهر تهران وجود دارد.
* قبلا عنوان شده بود كه مشكل مطالبات شركت صنايع شير ايران براساس توافق صورت گرفته برطرف شده است، دليل كمبود عرضه شير كدام است؟
- گرچه توافقي در اين خصوص صورت گرفته اما آثار و نتايج آن هنوز مشخص نشده است تا اين شركت توزيع سهميه شيري را كه قبلا به ميزان ۶۲۰ تن توزيع مي كرده دوباره از سر گيرد.
* آيا راهكاري مبني بر جايگزيني شركتهاي ديگري براي توزيع ۲۲۰ تن شير باقي مانده در نظر گرفته نشده است؟
- وزارت جهاد كشاورزي درصدد ارائه جايگزين براي توزيع شير باقي مانده است و براساس هماهنگي هاي صورت گرفته مقرر شده است تا ۵ الي ۶ شركت ديگر از تاريخ ۱۰/۸/۸۳ جايگزين شركت صنايع شير ايران شده و نسبت به توزيع كامل سهميه روزانه شير يارانه اي استان تهران اقدام كنند.
برخي شركتها كه اكنون در زمينه توليد و توزيع شير فعاليت مي كنند براساس قراردادي كه با معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزي منعقد نموده اند، ۲۲۰ تن شيري را كه توسط شركت صنايع شير توزيع نمي شود، توزيع خواهند كرد. با اين كار تلاش مي شود كه كمبود توزيع موجود از سهميه ۱۳۰۰ تني شير استان تهران كه به ميزان ۲۲۰ تن بوده توسط اين شركت هاي جديد جبران شود و سهميه به طور كامل توزيع شود.
* ميزان كلي عرضه و تقاضاي شير در استان تهران چگونه است؟
- ميزان كل عرضه و تقاضاي شير در استان تهران روزانه حدود ۳ هزار تن است كه از اين ميزان تقاضا حدود ۸۰۰ تن شير در استان تهران توليد شده و مابقي اين نياز بايد از طريق واردات از ساير استانها تامين شود.
كمتر از يك سوم شير مورد نياز استان تهران در داخل اين استان توليد مي شود و مابقي اين نياز بايد از استانهاي ديگر وارد شود و براي كل فرآورده هاي لبني مورد نياز مردم اعم از ماست، پنير، كره (نه تنها در سيستم يارانه اي و دولتي) شامل سيستم توزيع يارانه اي و غيريارانه اي اين فرآورده ها نيازمند روزانه ۳ هزار تن لبنيات هستيم كه بايد كمبود موجود از ساير استانها تامين شود.
* آِيا بخشي از كمبود شير يارانه اي ناشي از اختلاف در قيمت شير خام اعلام شده نمي باشد؟
- همه كارخانه ها نسبت به اين موضوع اعتراض ندارند و در استان تهران قيمت شير تا حدودي بالاتر از قيمت مصوب تمام مي شود و از آنجا كه بايد كمبود شير مورد نياز از طريق واردات از ساير استانها تامين شود، هزينه حمل شير از ساير استانها به استان تهران بالاتر بوده و از اين نظر با بقيه استانها تفاوت دارد. توليدكنندگان استان تهران مدعي هستند كه نسبت به بقيه استانهاي كشور فروش شير خام به نرخ مصوب فاقد صرفه مي باشد. البته اين موضوع نيز تنها توسط برخي از توليدكنندگان مانند شركت صنايع شير ايران اظهار مي شود و عنوان نموده كه با اين قيمت نمي تواند كار كند و حاضر نيست با قيمت مذكور بيش از ۴۰۰ تن شير را در استان تهران توزيع كند.
* برخي عملكرد نادرست شركتهاي نمايندگي پخش شير و عدم توزيع به موقع اين فرآورده را از عوامل نابساماني بازار شير يارانه اي مي دانند چه نظارتي بر اين شركتها صورت مي گيرد؟
- هيچ تخطي در اين زمينه صورت نمي گيرد اكنون حدود ۱۶ الي ۱۷ شركت وجود دارد كه سهميه شير يارانه استان تهران را توزيع مي كنند كه بعضي از خارج از استان تهران و استانهايي مانند مازندران شير را به تهران حمل و توزيع مي كنند و برخي ديگر از داخل استان شير را حمل و توزيع مي كنند كه به دليل مسافت هاي متفاوتي كه اين شركت ها براي حمل و عرضه شير طي مي كنند و در داخل تهران نيز برخي شركتها از غربي ترين نقاط مانند ساوجبلاغ شير را در مناطق جنوب غرب و جنوب شرق تهران توزيع مي كنند و با مشكلات و موانعي چون ترافيك روبرو هستند، تفاوتهايي را در ساعات عرضه شير شاهد هستيم.

قيمت طلا و ارز
نوع ------ فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۴۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد) ۹۲۴۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۶۷۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۸۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده) ۹۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۸۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۲۰۶

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |