چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۵ - Nov 3, 2004
تشكيل صندوق حمايت از صنايع الكترونيكي در وزارت صنايع
وزارت  صنايع  و معادن  از توليد كنندگان  داخلي  قطعات  و وسايل  مخابراتي حمايت  مي كند.
اسحاق  جهانگيري  وزير صنايع  و معادن  صبح  ديروز در بازديد از چند شركت توليد كننده  قطعات  و وسايل  ارتباطي  و مخابراتي  گفت  باتوجه  به  اين كه  درحال  حاضر حجم بالاي  تجارت  جهاني  به  قطعات  و وسايل  مخابراتي  وصنعتي  اختصاص  دارد، آينده  صنعتي  دنيا، صنعت  مخابراتي  است .
جهانگيري  تأكيد كرد وزارت  صنايع  و معادن  براي حمايت  ازدست اندركاران  صنعت  مخابرات ، با اصلاح  ماموريت  سازمان  گسترش  و نوسازي صنايع  ايران  مبني  بر حمايت  ازصنايع  داراي  فناوري  بالا و مخابراتي  وهمچنين  ايجاد مركز صنايع  نوين  دراين  وزارتخانه  براي  گسترش صنايع   با تكنولوژي بالا موافقت كرد.
وي  گفت  صندوق  حمايت  ازصنايع  الكترونيك  وزارت  صنايع  راه  اندازي  شده است  كه  وام  هايي  با نرخ  سود اندك  در اختيار متقاضيان  صنايع  الكترونيك قرار مي گيرد.

از ۲۳ آبان ماه
راه آهن ۴۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت منتشر مي كند
گروه اقتصادي: راه آهن جمهوري اسلامي ايران براي انجام طرحهاي توسعه، نوسازي شبكه و ناوگان ريلي، افزايش سهم جابجايي مسافر و استفاده بيشتر از ظرفيت ترانزيت كشور چهارصد ميليارد ريال اوراق مشاركت منتشر مي كند.
اين اوراق براساس بند ن تبصره ۲۱ قانون بودجه سالجاري منتشر مي شود.فروش اين اوراق از ۲۳ آبان ماه جاري به مدت سه روز در شعبه هاي منتخب بانك صادرات در سراسر كشور صورت مي گيرد. اوراق مشاركت سه ساله، بي نام و برخوردار از ۱۷درصد سود علي الحساب سالانه و به صورت روزشمار و معاف از ماليات مي باشد.
اصل و سود اوراق مشاركت توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي تضمين و پرداخت سود هر سه ماه يكبار در شعبه هاي بانك صادرات عامل فروش انجام مي شود.
اين اوراق در هر زمان قابل واگذاري به غير مي باشد و دارنده آن مالك شناخته مي شود.

با امضاي تفاهم نامه اخير با چين رخ داد
افزايش زمينه بازاريابي گاز ايران در بازارهاي جهاني
005604.jpg
گروه اقتصادي: امضاي تفاهم نامه صادرات گاز مايع و توسعه ميدان نفتي بزرگ يادآوران ميان ايران و چين كه به اجراي يكي از بزرگترين طرح هاي گازي جهان منجر خواهد شد زمينه بازاريابي فروش گاز از سوي مقامات شركت ملي صادرات گاز را در ديگر كشورها تسهيل كرده و موجب جذب كشورهاي بزرگ مصرف كننده نفت براي مذاكره و كسب قراردادهاي مشابه شده است.
به گزارش خبرنگار مادر اين زمينه افزايش بي سابقه قيمت نفت در ماه هاي اخير و افزايش توجه كشورهاي مصرف كننده انرژي به گاز و اهميت آن موجب رونق بازار گاز نيز شده است و فرصت هاي بيشتري براي بازاريابي گاز از سوي مقامات كشورمان فراهم كرده است.
در اين زمينه و در تازه ترين تحول ركن الدين جوادي مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران ديروز اعلام كرد، علاوه بر چين توافق هايي نيز براي صادرات گاز طبيعي مايع شده با اروپا و كره نيز درحال انجام است.
اين درحالي است كه ديروز مقامات دولت هند نيز كه در ماه هاي اخير با انتشار گزارش هاي گوناگون و مذاكرات متعدد با مقامات پاكستان همواره از علاقمندي خود براي خريد گاز از ايران خبر مي دادند بار ديگر از فراهم شدن زمينه يك توافق با مقام هاي شركت ملي نفت براي مشاركت در يكي از فازهاي پارس جنوبي براي توليد گاز خبر دادند.ديروز وزير انرژي هند خواستار اقدام جدي دولت اين كشور براي تضمين امنيت انرژي اين كشور شد.
وي با اشاره به رقيب قديمي كشور چين موفقيت هاي اين كشور در دست يابي به منابع انرژي مطمئن ازجمله در آفريقا را برشمرد و بر ضرورت يك ديپلماسي فعال در اين زمينه تاكيد كرد.
وي در اقدامي براي شكل دادن اين جريان روساي كميته اي را متشكل از ديپلمات هاي كهنه كار هندي كه به زبان عربي نيز تسلط دارند و با كشورهاي مسلمان صادركننده نفت آشنايي دارند منصوب كرد.
توسعه ميادين نفت
در مقابل خريد گاز
وزير نفت جمهوري اسلامي ايران گفت: در صورتي كه يادداشت تفاهم ايران و چين در خصوص توسعه ميدان يادآوران نهايي شود، آنگاه مناقصه ميدان نفتي يادآوران منتفي خواهد شد.
بيژن نامدار زنگنه به خبرگزاري فارس گفت: قرارداد فروش بلندمدت گاز مايع طبيعي( LNG) به چين و همچنين واگذاري ۵۱ درصد توسعه ميدان نفتي يادآوران در حد يك ياداشت تفاهم است كه اميدواريم به زودي نهايي و تبديل به قرارداد شود.
وي با اشاره به اين كه «مسايل فني و مالي توسعه ميدان يادآوران و مباحثي همچون قيمت LNG بايد بررسي شود» گفت: پس از بررسي و نهايي شدن اين گونه موارد در اين دو قرار داد، آنگاه قرارداد نهايي خواهد شد.
وي در خصوص مبلغ قرارداد فروش LNG به چين گفت: با توجه به اين كه LNG به قيمت روز به چينيها فروخته خواهد شد، لذا نمي توان در مورد مبلغ قرارداد قطعي صحبت كرد.
زنگنه با اشاره به اين كه قرارداد صادرات LNG به چين ۳۰ ساله است گفت: اين قرار داد در صورت نهايي شدن، از سال ۲۰۰۹ آغاز خواهد شد و در سالهاي ابتدايي ۲ ميليون تن و به تدريج به ۱۰ ميليون تن در سال بالغ خواهد شد.
وي حجم كل قرارداد را صادرات ۲۵۰ ميليون تن LNG در طي ۳۰ سال به چين اعلام كرد و گفت: LNG اين قرارداد از فاز ۱۲ پارس جنوبي خواهد بود.
زنگنه در پاسخ به اين سوال كه «آيا پيشنهاد واگذاري ۲۰ درصد ميدان نفتي يادآوران به هند با توجه به قرارداد اخير با چين منتفي مي شود؟» گفت: با توجه به اين كه ۴۹ درصد ميدان يادآوران دراختيار خودمان است، لذا در صورتي كه هنديها از ما گاز خريداري نمايند، پيشنهاد به قوت خود باقي است.
وي خبر واگذاري يكي از ميادين پارس جنوبي به هند را تكذيب كرد و گفت: هر شركتي كه از ايران LNG خريداري كند، در توسعه ميادين نفت و گاز ايران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

دبيركل كميسيون جهاني سدهاي بزرگ:
ايران در صنعت سدسازي خودكفا شده است
گروه اقتصادي: آندره بروژه، دبيركل كميسيوني جهاني سدهاي بزرگ (ICOLD) گفت: كشور ايران در صنعت سدسازي بسيار پيشرفته است و در مقايسه با كشورهايي مثل تركيه، هند و چين ، ايران از لحاظ تعداد، نوع و استحكام سدها بسيار توانمند و خودكفا است.
به گزارش خبرنگار ما وي كه براي هماهنگي اوليه و تدارك برگزاري هفتاد و سومين اجلاس اجرايي كميسيون جهاني سدهاي بزرگ به ايران سفر كرده بود در بازديد از شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران ،افزود: همين توانايي و پيشرفت موجب شد تا اعضاي كميسيون بين المللي سدهاي بزرگ ، ايران را به عنوان برگزاركننده هفتاد و سومين اجلاس اجرائي اين كميسيون انتخاب كنند.
دبيركل كميسيون جهاني سدهاي بزرگ پس از ديدار چهار روزه از ايران، فعاليت كميته هاي برگزاركننده اين اجلاس را مناسب دانست و افزود: برخلاف تبليغات رسانه هاي غربي، ايران كشوري بسيار امن و با فرهنگ است و من اطمينان خاطر پيدا كردم كه سال آينده اين اجلاس بين المللي به خوبي برگزار خواهد شد.

وزير بازرگاني خبرداد:
دوره بازپرداخت تسهيلات ميان مدت صادرات از ۸ به ۱۰ سال افزايش يافت
خبرگزاري فارس: وزير بازرگاني از افزايش دوره بازپرداخت تسهيلات ميان مدت صادرات از ۸ سال (۳سال دوره استفاده و ۵ سال دوره بازپرداخت) به ۱۰ سال (۳ سال دوره استفاده و ۷ سال دوره بازپرداخت) خبر داد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني، محمد شريعتمداري گفت: به دليل مشكلات و ابهامات موجود در آيين نامه تأمين مالي صادرات (كالا و خدمات) و به منظور تسهيل در امر تأمين مالي صادرات و حذف مقررات زايد، با استفاده از نظرات صادركنندگان،  وزارتخانه ها، دستگاه هاي ذيربط و بانكهاي عامل آيين نامه تأمين مالي صادرات (كالا و خدمات) با اصلاحاتي به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيد.
وزير بازرگاني در خصوص نكات عمده تغيير يافته در آيين نامه مذكور با اشاره به افزايش دوره تأمين مالي صادرات، تسهيلات كوتاه مدت از يكسال به دو سال،  از حذف الزام به ارايه LC به عنوان يكي از پيش شرط ها براي موارد خاص خبر داد.
همچنين محمد شريعتمداري با اشاره به كاهش حداقل ارزش ساخت ايراني كالاها و خدمات از ۷۰ درصد به ۶۰ درصد گفت: تسهيلات مورد نظر براي صادرات كالاها و خدماتي قابل اعطا است كه حداقل ۶۰ درصد ارزش آن كالاها ساخت ايران و يا ۶۰ درصد ارزش آن خدمات توسط صادركنندگان ايراني قابل ارايه باشند، كه تشخيص اين امر در مورد كالا بر عهده دستگاه ذيربط و در خصوص خدمات فني و مهندسي برعهده كميته موضوع ماده (۱۹) آيين نامه مقررات حمايتي دولت براي صادرات خدمات فني و مهندسي مي باشد.
وي ادامه داد: به منظور تأمين سرمايه مورد نياز به ارز در توليد يا تأمين كالاهاي صادراتي يا ملزومات مورد نياز پروژه هاي فني و مهندسي، بانكها مجازند نسبت به پرداخت تسهيلات ارزي قبل از حمل كالا و يا ارايه خدمات (در سقف نياز ارزي) به توليدكننده يا صادركننده اقدام نمايند.

خريد تضميني گندم از مرز ۱۱ ميليون و ۱۴۷ هزار تن گذشت
005607.jpg
خريد تضميني گندم از مرز ۱۱ ميليون و ۱۴۷ هزار و ۶۱ تن گذشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، با توليد ۱۳ ميليون و ۶۴۷ هزار و ۱۴۷تن گندم، توليد سرانه به ازاي هر ايراني، به ۶۸/۲۰۳ كيلوگرم رسيد.
دو ميليون و ۵۰۰ هزار تن گندم خود مصرفي و بذري كشاورزان در كشور وجود دارد و مقدار ۱۱ميليون و ۱۴۷هزار و ۶۱ تن به صورت تضميني از كشاورزان خريده شد.
با توجه به آخرين آمار جمعيت كشور كه به ۶۷ ميليون نفر رسيده است، با تقسيم كل گندم توليدي به تعداد جمعيت كشور، مقدار گندم توليد سرانه به دست خواهد آمد.
اين گزارش به نقل از پايگاه اطلاع رساني مجري طرح گندم وزارت جهاد كشاورزي حاكي است، خريد تضميني گندم تا ۱۱ آبان ماه ۸۳ به ۱۱ ميليون و ۱۴۷ هزار و ۶۱ تن رسيد.
خريد تضميني گندم از كشاورزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۲/۹ درصد رشد نشان مي دهد.

وزارت بازرگاني گواهينامه ورود چهار مدل خودرو را صادر كرد
اداره ثبت سفارشات و نظارت بر مبادلات بازرگاني در وزارت بازرگاني از ابتداي مهرماه امسال تاكنون، نسبت به صدور شش گواهينامه نمايندگي براي واردات چهار مدل خودرو از خارج اقدام كرده است.
به گزارش ايرنا، اين نمايندگيها، قرار است از كشورهاي آلمان، چين، تركيه و بلاروس خودرو وارد كنند.
شركتهاي خاور سام صنعت و ايران اتومبيل هر يك به نمايندگي از چين ماشين آلات راهسازي، خودروسواري ، وانت و موتوسيكلت وارد مي كنند.
همچنين گواهينامه، شركت ماز ايران از بلاروس و شركت دلتاپي سنگ به نمايندگي از چين براي واردات ماشينهاي راهسازي صادر شده است.
شركتهاي سنوپارس و هيدرواطلس به ترتيب به نمايندگي كشورهاي تركيه و آلمان گواهينامه خود را براي واردات ماشين آلات راهسازي از وزارت بازرگاني دريافت كرده اند.
گواهينامه صادره توسط وزارت بازرگاني براي واردات خودرو از تاريخ صدور تا يك سال معتبر است.

ديروز ميان دو شركت ايراني و دو شركت ژاپني و كره اي در تهران
قرارداد ساخت ۱۲۰ دستگاه اتوبوس ريلي به ارزش ۱۳۲ ميليون يورو امضاء شد
گروه اقتصادي: ديروز با امضاي قرارداد توليد ۱۲۰ دستگاه اتوبوس ريلي ميان دو شركت ايراني و دو شركت ژاپني و كره اي زمينه تحول بزرگي در شبكه حمل و نقل كشور فراهم شد.
به گزارش خبرنگار ما با توجه به عدم سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل ريلي كشور و بي توجهي به كارايي بالاي حمل و نقل ريلي در نيم قرن گذشته در كشور با امضاي اين قرارداد و زمينه سازي هاي اخير براي ورود بخش خصوصي به ارائه خدمات حمل و نقل ريلي اميد مي رود كه الگوي حمل و نقل ريلي در كشور به عنوان كارآمدترين وسيله حمل و نقل كه با ايمني بالا و معرف سوخت  اندك خدمات حمل و نقلي را به متقاضيان سفر ارائه مي كند در كشور مورد توجه قرار گيرد.اين قرارداد كه شركت هاي قطارهاي مسافري رجاء و شركت ايران خودرو با شركت ماروبني ژاپن و روتم كره امضاء شد، علاوه بر اين صنايع خودروسازان كشور را به سوي توليد يك وسيله نقليه كارآمد و مفيد براي كشور سوق مي دهد.
زمينه انتقال
با امضاي اين قرارداد دانش فني توليد اتوبوس هاي ريلي نيز در كشور فراهم مي شود.
ارزش اين قرارداد ۱۳۲ ميليون يورو و مدت زمان اجراي آ ن ۵۰ ماه خواهد بود كه بيست ماه پس از امضاي قرارداد، تحويل واگنها به شركت قطارهاي مسافري رجا آغاز مي شود.با به كارگيري اين قطارها در حمل و نقل حومه اي در مسير اطراف شهرهاي بزرگ كشور پيش بيني مي شود ۱۲ ميليون مسافر در سال با اتوبوس هاي ريلي جابجا شوند.

فن آوري صنعت ريلي به ايران منتقل مي شود
مديرعامل شركت قطارهاي مسافربري رجاء گفت: در قرارداد ساخت ۱۲۰ دستگاه اتوبوس ريلي، كره اي ها براي نخستين بار تكنولوژي و تجهيزات خود را به ايران منتقل مي كنند. به گزارش خبرگزاري فارس، محسن پور سيدآقايي مديرعامل رجاء در مراسم امضاي قرارداد ساخت ۱۲۰ دستگاه اتوبوس ريلي بين شركت صنايع ريلي ايران خودرو، شركت قطارهاي مسافربري رجا و كنسرسيوم ماروبني ژاپن و روتم كره، تصريح كرد: امضاي اين قرارداد، سرمايه ژاپني و تكنولوژي كره را پشتوانه توسعه حمل و نقل ريلي ايران قرار مي دهد. آقايي با اشاره به اين كه با امضاي اين قرارداد، زحمات سه ساله تلاش و همكاريهاي بخشهاي مختلف صنعت ريلي به ثمر مي نشيند، خاطرنشان كرد: با امضاي قرارداد ساخت ۱۲۰ دستگاه اتوبوس ريلي، نگاه به حمل و نقل حومه اي در كشور كه تاكنون از بخش ريلي حذف بوده، شكل مي گيرد. وي با اشاره به اين كه ما تاكنون به حمل و نقل حومه اي اطراف شهرهاي بزرگ نپرداخته ايم، يادآور شد: يكي از نيازهاي كشورهاي پيشرفته حمل و نقل حومه اي است و امضاي اين قرارداد به ما اجازه مي دهد تا سرويسهاي منظم و زيادي را در اطراف كشور و شهرهاي بزرگ برقرار كنيم و اين يك تحول جدي براي كشور است. وي دومين تحولي كه از ناحيه امضاي اين قرارداد ايجاد مي شود را ورود صنعت خودروسازي كشور به صحنه حمل و نقل ريلي عنوان كرد و گفت: اين قرارداد مي تواند آثار بسيار طولاني مدت و رضايت بخشي را در توسعه صنعت ريلي داشته باشد.
آقايي سومين تحول متاثر از اين قرارداد را ورود كنسرسيوم كره و ژاپن به بازار صنايع ريلي ايران عنوان كرد و اظهار داشت: با اين سرمايه گذاري مشترك (جوينت وينچر)، تكنولوژي و سرمايه خارجي و قدرت و توان ايران خودرو منجر به توسعه روزافزون صنعت ريلي ايران مي شود.

گفت وگوي امروز
نبايد براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده استثناء قائل شويم
گروه اقتصادي: براساس مصوبه كارگروه موضوع ماده ۷ آيين نامه نحوه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، دارندگان اين دسته از خودروها مي توانند با مراجعه به مراكز مجاز اسقاط، خودروهاي فرسوده خود را از رده  خارج و به ازاي ارائه سند اسقاط از تسهيلات طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده استفاده كنند. همچنين اعلام شده شروع برخورد قانوني با خودروهاي فرسوده از اول آذر ماه در ۷ شهر بزرگ كشور خواهد بود.
با حميدرضا كاتوزيان عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي پيرامون اين مصوبه گفت و گو كرده ايم.
***
* مصوبه اخيركار گروه موضوع ماده ۷ آيين نامه نحوه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده تا چه حد قادر به رفع مشكل موجود است؟
- اين مصوبه تا حدود زيادي مي تواند راهگشا باشد به خصوص اينكه مصوبه مذكور خودروسازان را تشويق مي كند تا خودروهاي فرسوده را با همت بيشتري تعويض نمايند. اما نكته اصلي اين است كه چون خودروساز به هر حال مبالغي هزينه را براي خودرويي كه توليد كرده متحمل شده است، انتظار دارد تا اعتبارات لازم در اين زمينه تامين شود.
چرا كه افرادي كه مالك اين گونه خودروها هستند عموما امكان اين كه خودشان بتوانند خودرو بهتري را خريدار كنند وجود نداشته است و به همين دليل از خودرو فرسوده استفاده كرده اند. در نتيجه بايد تسهيلات و اعتبار بانكي براي خودروسازان فراهم شود تا آنها راحت تر بتوانند اقدام به تعويض خودروها كنند.
نكته ديگر فرآيند بازيافت اين خودروها است چرا كه اگر قرار باشد كه به تدريج اين خودروها را جمع آوري و تعويض كنيم قبرستانهاي بزرگي براي نگهداري اين خودروها لازم است و عملا اين امكان فراهم نيست. خصوصا اين كه اين خودروها بخشي از سرمايه هاي كشور هستند و برخي از اجزاي آنها مانند قطعات فلزي و فولادي بايد ذوب شده و دوباره مورد استفاده قرار گيرد. بايد تسهيلاتي فراهم شود تا امكان بازيافت اين خودروها وجود داشته باشد و اين خودروها در پاركينگ هاي بزرگ يا بيابانها نگهداري نشود و چاره اي براي اوراق كردن و بازيافت اجزاي قابل استفاده اين خودروها انديشيده شود.
* در مصوبه مذكور تمهيداتي براي مراجعه دارندگان خودروهاي فرسوده به مراكز تعيين شده و دريافت مبلغ آهن قراضه آن در نظر گرفته شده آيا اين راهكار موثر خواهد بود؟
اجرايي و موثر واقع شدن اين راهكار منوط به اين مسئله است كه امكانات و تسهيلات لازم فراهم شود. اين احتمال وجود دارد تا برخي از اجزاي خودروهاي مذكور مجددا وارد بازار شود كه اين موضوع مشكل آفرين خواهد بود. عرضه قطعات دست دوم خودروهاي فرسوده موجب ايجاد مشكلات دوباره اي خواهد شد چرا كه اگر مقرر شده تا خودروهاي فرسوده جمع آوري شوند اين اجزا نيز فرسوده بوده و بايد مراجع ذي صلاحي وجود داشته باشند تا خودروها را تحويل گرفته، اسقاط نموده و بر اين مسئله نظارت داشته باشند تا اجزاي خودروهاي مذكور مجددا وارد بازار نشود چرا كه اجزاء اين خودروها عملا قابل استفاده نبوده كه اين خودروها را فرسوده و از رده خارج ساخته است.
* اين مصوبه مشمول خودروهاي پلاك شهرستان كه در محدوده ۶ شهر بزرگ تردد نمي كند، نمي شود با اين حال مشكل تا چه حد قابل رفع خواهد بود؟
- اين نقايص قابل رفع است چرا كه اولا در كشورمان حدود ۶۰۰ الي ۷۰۰ هزار خودرو فرسوده با عمر بالا وجود دارد كه اين خودروها به لحاظ آلايندگي محيط، مصرف بالاي بنزين و راندمان كاري اساسا مناسب نيستند. فكر مي كنم نبايد هيچ نوع استثنايي در مورد خودروهاي فرسوده در نظر گرفته و اگر خودرويي فرسوده است بايد از رده خارج شود. گرچه خودروهايي كه در شهرهاي بزرگ تردد مي كنند، طبيعتا مشكلات بيشتري را ايجاد مي كنند. اين مسئله قابل تشخيص نخواهد بود چرا كه مثلا ممكن است شخصي با نمره ماشين خود كه متعلق به بابل است و اين شهر نيز جز شهرهاي بزرگ محسوب نمي شود با ماشين خود در شهر تهران كار كند. اين شخص بايد براي از رده خارج كردن خودرو فرسوده خود چگونه عمل كند؟ آيا بايد خودرو خود را در بابل بفروشد؟ اگر خودرو فرسوده است بايد صرف نظر از نمره آن فرسودگي خودرو را پذيرفته و از رده خارج كنند.
اگر استثنايي در خودروهاي فرسوده قائل شويم باعث ايجاد سيستم بوروكراسي بزرگي خواهد شد كه براي دولت هزينه بر بوده و سختي و دشواري انجام دارد. نبايد استثنايي براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده قائل شويم و خودرو فرسوده از آن جهت كه فرسوده است بايد چه در تهران يا در روستاهاي دورافتاده از رده خارج شود.
* در مصوبه مذكور وضعيت دارندگان خودروهاي وارداتي كه مشمول طرح خودروهاي فرسوده مي شوند مشخص نيست چه راهكارهايي بايد مورد توجه قرار گيرد؟
- خودروهاي فرسوده وارداتي به هر حال نيز بخشي از مجموعه خودروهاي فرسوده كشور را تشكيل مي دهند گرچه ممكن است در داخل كشورمان مونتاژ نشده باشند نبايد ماشين هاي خارجي در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده مستثني شوند و اجازه داده شود تا حتي در صورتي كه صاحب اين خودروها مايل به اسقاط آن هستند خودروهاي مذكور تردد كنند؟ فكر مي كنم در اين خصوص نيز چاره انديشي درستي صورت نگرفته است .
* آيا جلوگيري از تردد خودروهاي فرسوده در ۷ شهر بزرگ كشور از اول آذرماه عملي خواهد شد؟
- عملي شدن اين تصميم به خواست قانونگذار براي اجراي آن بستگي دارد. گرچه امكان عملي شدن اين طرح وجود دارد اما بايد ديد كه اجراي طرح مذكور چه تبعاتي را در پي خواهد داشت. اگر از تعداد ۷۰۰ هزار خودرو فرسوده مالكان ۲۰۰ هزار خودرو بخواهند خودروهاي خود را عوض كنند، خودروسازان توانايي جايگزيني اين خودروها تا اول آذرماه را نخواهند داشت. از سوي ديگر امكانات مالي براي صاحبان خودروهاي فرسوده كه در توانايي لازم براي خريد خودرو نو برخوردار نيستند، فراهم نشده است. عدم استطاعت مالي مالكين اين خودروها مانع اصلي جايگزيني خودروهاي فرسوده است و اگر اين افراد مجبور به عدم استفاده از خودروهاي خود شوند محلي براي درآمد نخواهند داشت. اين موضوع نوعي تكليف مالايطاق است و صاحبان خودروهاي فرسوده امكان و توان مالي اجراي چنين طرحي را ندارد. تسهيلات مالي در نظر گرفته شده براي اجراي اين طرح كافي و مناسب نبوده و صاحبان خودروهاي فرسوده در بازپرداخت اقساط با پرداخت پيش قسط اوليه خريد خودرو جايگزين با مشكل مواجه هستند.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد) ۹۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۶۲۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده) ۹۱۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۷۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۱۴۸


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |