چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۵ - Nov 3, 2004
رئيس جمهوري :
اگر حق ايران پذيرفته شود
مذاكره با اروپايي ها را ادامه مي دهيم
005649.jpg
مجلس - خبرنگار همشهري: رئيس جمهور كه براي ارائه گزارش سال چهارم برنامه سوم توسعه به مجلس آمده بود بعد از جلسه در جمع خبرنگاران در موارد مختلفي به اظهارنظر پرداخت.
رئيس جمهور با اشاره به پيشنهادات جديد اروپا به ايران گفت: اگر حق ايران پذيرفته شد زمينه براي پيشرفت مذاكرات و بررسي پيشنهادات فراهم مي شود.
وي در جمع خبرنگاران پارلماني در خصوص پرونده هسته اي ايران افزود: معتقدم كه ايران در اين مدت با حفظ منافع كشور و اصل منطق، خوب پيشرفت كرده و اصلا از حقوق خود كوتاه نيامده ايم و كوشيده ايم با تفاهم و منطق از بحراني شدن مساله جلوگيري كنيم كه نمونه آن گزارش مثبت البرادعي در آستانه اجلاس سپتامبر بود كه فقط اراده سياسي آمريكا باعث شد پرونده بسته نشود. البته اگر كشورها و آ ژانس  مستقل از رفتار نابجاي آمريكا عمل كنند پرونده قابل بسته شدن است.وي سپس به پيشنهادات جديد اروپا اشاره كرد و افزود: متاسفانه پيشنهادات در دور اخير تاكنون جواب نداده ولي اميدواريم در نشست روزجمعه نتايج خوبي حاصل شود.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه تعليق غني سازي اورانيوم تاكنون داوطلبانه بوده است گفت: هيچ اجباري را در اين باره نمي پذيريم. البته اگر حقوق ايران به رسميت شناخته شود حاضريم براي اعتماد دهي به دنيا و با كمك آژانس به راه حل برسيم كه هم ما به حق خود برسيم و هم نگراني هاي دنيا برطرف شود فلذا به ادامه مذاكرات معتقديم.
پوتين به تهران مي آيد
وي در ادامه در خصوص كمك ۶۰۰ هزار دلاري ايران به شوراي امنيت گفت: اين اقدام در چارچوب مقررات و ضوابط و عضويت ايران، در اين سازمان بوده است.
وي در پاسخ به سئوالي مبني بر لغو سفر پوتين به تهران گفت: وي براي شركت در اجلاس كشورهاي حاشيه خزر قرار بود به تهران سفر كند و ممكن است اين اجلاس به تعويق بيافتد اما پوتين اعلام كرده در چارچوب روابط دوجانبه به ايران سفر خواهد كرد. وي به روابط خوب ايران با روسيه اشاره كرد و تاكيد كرد: با كشورهاي غيرمتعهد روسيه و چين در تماس هستيم و همواره تبادل نظر مي كنيم.
حذف يارانه ها صحت ندارد
رئيس جمهور سپس در مورد حذف يارانه ها براي جبران  كسري بودجه گفت: دولت مي تواند هر كاري بخواهد انجام دهد. ما در چارچوب برنامه سقف يارانه اي كه داشتيم ۲۷۷۰۰ ميليارد ريال بوده و اين سقف قيمت كالاهاي يارانه اي را مشخص مي كند و اين ميزان اضافه نمي شود در حالي كه هم جمعيت رشد داشته و هم مواد اوليه افزايش يافته و حقوق و دستمزدها نيز افزايش يافته است.رئيس شوراي عالي اقتصاد افزود: با اين شرايط ما به عنوان دولت مي بايست براي جبران كسري اعتبارات يارانه اي مبالغ ديگري را از مجلس درخواست كنيم، همانگونه كه براي جلوگيري از افزايش قيمت نان، تقاضا كرديم كه بر مقدار يارانه ما بيفزايند و اكنون اين لايحه در مجلس است.
رئيس جمهور آمريكا سر عقل بيايد
خاتمي سپس در مقابل سئوال خبرنگاران در مورد انتخابات آمريكا و تاثير آن در تحولات منطقه قرار گرفت و چنين پاسخ گفت : فرقي نمي كند زيرا اين امر يك اتفاق داخلي در آمريكاست ولي اميدوارم هر كس روي كار آمد منطقي، واقع بينانه و در جهت منافع ملت آ مريكا و مصالح جهان عمل كند كه تاكنون متاسفانه سياست هاي آمريكا نه به نفع ملت آمريكا بوده و نه در تحولات منطقه اي و جهاني عملكرد خوبي داشته است.وي سپس در جلسه اي همراه با مزاح گفت: ما فقط آرزو مي كنيم رئيس جمهور آمريكا هر كس هست سر عقل بيايد.
مخلص چپ و راست هستيم
از رئيس جمهور درباره انتخابات سال آينده پرسيده شد كه وي پاسخ داد: من تنها مي دانم كه سال آينده رئيس جمهور نيستم و اين مردم هستند كه بايد در انتخابات شركت كنند. وي در خصوص ديدار خود با ميرحسين موسوي گفت: موسوي مشاور عالي من است و مرتب با وي ديدار داشتم نمي دانم چرا اين ديدار اين دفعه اين قدر بزرگ شد.
خاتمي گفت: من مخلص آقايان و كروبي و موسوي و همه عزيزان چپ و راست هستم.
برخورد با مطبوعات
بايد قانوني باشد
همانطور كه پيش بيني مي شد رئيس جمهور در مقابل سئوال عده اي از خبرنگاران در زمينه برخوردهاي اخير با روزنامه نگاران و بازداشت هاي آ نها قرارگرفت و شرط لازم براي دموكراسي را آزادي دانست و افزود: آزادي يعني اينكه مطبوعات و اهل قلم بتوانند حرف خود را بزنند و البته اين بدان معنا نيست كه هر كه هر چه دلش خواست بنويسد بلكه آزادي بايد در چارچوب قانون باشد.
وي تصريح كرد: مهمترين مساله اي كه بايد آزاد صورت گيرد نقد قدرت  است. اگر در جامعه اي نقد قدرت با مشكلاتي روبرو شد آنجا دموكراسي و آزادي دچار مشكل خواهد شد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه من نمي گويم با هيچ روزنامه اي نبايد برخورد كرد و محاكمه صورت گيرد گفت: حرف من اين است كه برخورد با مطبوعات بايد در چارچوب قانون صورت گيرد. وي اضافه كرد اين توقيف هاي بي حساب و كتاب، از قانون برداشت مي شود. البته دوستان ما در قوه قضائيه توجيهاتي و استدلالاتي براي اقدامات خودشان دارند.وي در پايان تاكيد كرد: من از توقيف مطبوعات متاسفم در عين حال كه به طور مطلق نمي گويم كه برخورد با آ نها غلط است. زيرا ممكن است جرمي روي داده باشد اما همه چيز بايد در چارچوب قانون باشد.
بم روي پاي خود
وي در خصوص سئوالي مبني بر زمان آماده شدن شهر زلزله زده بم گفت: اقدامات خوبي در بم صورت گرفته و من اميدوارم تا پايان تابستان سال آينده بم روي پاي خود بايستد.
آمريكا تجديد نظر كند
در پايان از وي در باره روابط ايران و آمريكا سئوال شد كه وي پاسخ داد ما انتظار داشتيم با توجه به سياست هاي درست ايران در جهان و منطقه آمريكا در روش ها و سياست هاي خود تجديدنظر كند ولي متاسفانه گروههاي تندرو اي كه اكنون روي كار هستند حتي زمينه هاي اندك موجود را نيز از بين بردند اما به هر حال باز اميدواريم تجديدنظرهايي را در سياست هاي آمريكا مشاهده  كنيم.
حداد عادل: 
تحريم موضوع تازه اي نيست
غلامعلي حداد عادل در پايان جلسه علني مجلس در پاسخ به سئوالي در مورد انتظار مجلس از رئيس جمهور در زمينه معرفي وزير جديد راه گفت: انتظار ما از رئيس جمهور اين است كه براي وزارت راه فرد شايسته و توانايي معرفي  كند تا مجلس هر چه زودتر به وي راي بدهد.
وي در مورد مسائل هسته اي گفت: ما مذاكره با اروپا را مفيد مي دانيم اما هنوز توافق درباره پيشنهاد آنان حاصل نشده است. وي تاكيد كرد: تصميم ما اين است كه نظام در مورد استفاده از انرژي هسته اي استقلال خود را از دست ندهد.
وي درباره تهديدات اخير آمريكا عليه ايران گفت: ملت ايران به تهديد و تحريم عادت كرده است و اين امر موضوع تازه اي نيست.وي در پايان تاكيد كرد: ما از آمريكا مي خواهيم در امور داخلي ايران دخالت نكند و در برابر آمريكا از استقلالمان دفاع مي كنيم.
جلسه بعدي مجلس در بهارستان تشكيل مي شود
بعد از حضور رئيس جمهور در مجلس و ارائه گزارش تابستان، مجلس از ساعت ۳۰ ‎/ ۱۰ جلسه غيرعلني تشكيل داد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري اين جلسه در مورد انتقال جلسات صحن علني به ساختمان جديد بهارستان بود كه قرار بود نظرات موافقان و مخالفان در اين زمينه مطرح شود.
محسن كوهكن سخنگوي هيات رئيسه نيز بعد از اين جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و نتايج اين نشست را تشريح كرد.
وي زمان اين انتقال را اولين جلسه بعد از تعطيلات مجلس (يعني بعد از عيد فطر) اعلام كرد و گفت: علاوه بر جلسات، كميسيون ها و دفتر ملاقات هاي مردمي نيز به ساختمان جديد انتقال خواهد يافت. البته امكانات رفاهي براي مراجعين مردمي بسيار تسهيل شده است.
وي گفت: علي رغم اينكه دو سوم نمايندگان مجلس ششم به انتقال جلسات به بهارستان راي مثبت دادند و مصوبه آنان براي اين جابجايي كافي بود،ولي در جلسه غيرعلني موافقين و مخالفين نظرات خود را بيان كردند و با اكثريتي قاطع، راي مجلس ششم را داراي مبناي قانوني دانستند. وي همچنين اعلام كرد: مشكلات صوتي و امنيتي اين ساختمان برطرف شده است.

گزارش رئيس جمهوري به مجلس
005610.jpg
سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  ديروز با حضور در مجلس  شوراي اسلامي ، گزارش چگونگي  اجراي  عملكرد سال  چهارم  قانون  برنامه  سوم  توسعه اقتصادي ، فرهنگي  و اجتماعي  كشور را به  مجلس  ارايه  كرد.
به  گزارش خبرنگار  ما، بر پايه  اين  گزارش  نرخ  متوسط تورم در چهار سال  اول  برنامه  چهارم  به  ۸/۱۳ درصد رسيد، در حالي  كه  پيش  بيني چهار سال  اول  برنامه  در اين  زمينه  ۷/۱۶ درصد و عملكرد برنامه  دوم توسعه  ۱/۲۵ درصد بوده  است .
نرخ  بيكاري  در چهار سال اول  برنامه  به  ۵/۱۳ درصد كاهش  يافته  است ، در حالي  كه  در برنامه  سوم توسعه  ميزان  آن ۱۴ تا ۱۵ درصد پيش  بيني  شده  بود.خاتمي افزود: اين  افتخار دولت  است  كه  به  عهد خويش  در عمل  به  برنامه و فراهم  كردن  زير ساخت هاي  توسعه  كشور وفادار باشد و منافع  درازمدت  ملي را قرباني  اقدام هاي  عاجل  و سطحي  نكند.
به گفته رئيس جمهوري برنامه  سوم  توسعه  با راهبرد اصلاحات  اقتصادي ، رويكرد «توسعه  اقتصادي رقابتي» را از طريق  حركت  به  سوي  آزادسازي  نظام  اقتصادي  برگزيد.
اهتمام به  اين  مهم  با تكيه  بر نظام  جامع  تامين  اجتماعي  و اصلاحات  قانوني  و نهادي و لغو انحصارات  براي  فراهم  شدن  مشاركت  بخش  خصوصي  و كاهش  تصديگري  دولت  درهمه  زمينه ها همراه  بود و در اين  راه  به  موفقيتهاي  ارزنده اي  نيز دست  يافت .
اين  رويكرد و رهيافت ، به  واقع  فرصت  و سرمايه  جديدي  براي  پرداختن  به مسايل  اساسي  و مبتلابه  جامعه  فراهم  كرد.
ثبات  و رشد اقتصادي 
رئيس جمهوري با اشاره به اجراي  دقيق  يكسان سازي  نرخ  ارز به  منظور شفاف سازي  و سالم سازي اقتصاد كشور،تأكيد بر تقويت  حساب  ذخيره  ارزي  و تسريع  در فرايند استفاده  سرمايه گذاران  غير دولتي  از منابع  اين  حساب  ،افزود:با تصويب  ۱۲۰۷ طرح  و گشايش  اعتبار براي  سرمايه گذاران  بخش  خصوصي  به  ميزان  چهارهزار و هفتصد و پانزده  ميليون  دلار (تا پايان  شهريور ماه  سالجاري  )، امكان  حضور گسترده تر اين  بخش  از سرمايه گذاران ، در اقتصاد ايران  فراهم  شده  است .
رئيس جمهوري گفت:كنترل  برنامه  ريزي  شده  نرخ  تورم  براي  حفظ قدرت  خريد مردم  به  نحوي كه  نرخ  متوسط تورم  در چهار سال  اول  برنامه  سوم  به  ۸/۱۳ درصد رسيد. در حالي كه  پيش  بيني  چهار سال  اول  برنامه  در اين  زمينه  ۷/۱۶ درصد و عملكردبرنامه  دوم  توسعه  ۱/۲۵ درصد بوده  است .
همچنين كاهش  متوسط نرخ  بيكاري  به  ۵/۱۳ درصد در طول  چهار سال  اول  برنامه  در مقايسه  با ۱۴ تا ۱۵ درصد پيش  بيني  برنامه  سوم  و ۵/۱۴ درصد عملكرد برنامه دوم  توسعه را از جمله دست آوردهاي دولت در اجراي برنامه سوم دانست.
آقاي خاتمي حمايت  از توسعه  صادرات  و تقويت  بازار و ضمانت  صادرات و رسيدن صادرات غير نفتي  در سال  ۱۳۸۲ به  ۸/۶ ميليارد دلار را از جمله ديگر دست آوردهاي دولت اعلام كرد.
رئيس جمهوري با تأكيد بر اين كه مباني و زيرساخت هاي توسعه و نتايج و آثار برنامه سوم و هر برنامه توسعه اي را نمي توان و نبايد محدود به عرصه اقتصاد كرد، گفت: توسعه، بالا رفتن ظرفيت هاي معنوي و مادي جامعه همراه با يكديگر است، پيشرفت مادي شرط لازم پيشرفت معنوي است ولي شرط كافي نيست. ارتقاي توان علمي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي جامعه از جمله لوازم بديهي توسعه اقتصادي است.
وي دست آوردهاي سال چهارم برنامه سوم در زمينه آموزش، پژوهش، فناوري و فرهنگ كشور را برشمرد و گفت: تمركززدايي و افزايش اختيارات دانشگاه ها و مؤسسه هاي آموزش عالي و پژوهشي.تنوع بخشي به نظام پذيرش دانشجو و بهبود هرم هيأت علمي و شاخص استاد به دانشجو كه در اين مدت نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه هاي دولتي گروه پزشكي از ۱۰ نفر به هشت نفر و در گروه غيرپزشكي از ۲۰ نفر به ۹ نفر رسيده است.
رئيس جمهوري با اشاره به سرمايه گذاري در دانش هاي نوين و پيشرفته و تدوين سندهاي ملي زيست فناوري، نانوفناوري و توسعه علمي و گسترش حوزه فناوري هاي نوين در كشور از طريق ايجاد مراكز رشد و پارك هاي فناوري گفت: تا پايان سال ،۱۳۸۲ مجوز ۹ پارك علمي و فناوري و ۳۲ مركز رشد علم و فناوري صادر شده است.
عدالت اجتماعيسيدمحمدخاتمي رئيس جمهوري در ادامه گزارش خود با اشاره به تلاش دولت براي تأمين عدالت اجتماعي و كاهش فاصله ها و جذب سرمايه گذاري هاي بخش غيردولتي و تعميم نظام جامع تأمين اجتماعي گفت: به رغم كاستي ها و نابساماني هاي مختلف اجتماعي و اقتصادي مي توان در سال چهارم برنامه جهت گيري ساختاري برنامه را به سوي برخورداري بيشتر از عدالت اجتماعي دانست.وي در اين زمينه به بهبود ضريب جيني يعني شاخص توزيع درآمد كشور از ۴۳/۰ در سال ۱۳۷۹ به ۴۲/۰ در سال ۱۳۸۲و رشد شاخص رفاه اجتماعي به ميزان سالانه به طور متوسط ۶/۶ درصد طي برنامه سوم توسعه اشاره كرد و افزود، ترديدي نيست كه اجراي دقيق برنامه سوم در آخرين سال آن مي تواند زمينه ساز تحقق سياستهاي ارائه شده از سوي دولت در برنامه چهارم توسعه نيز باشد.

انتخابات آمريكا با پنج ميليارد دلارهزينه برگزار شد
ديروز، بالاخره پس از ماهها انتظار و جنگ تبليغاتي و رواني، انتخابات رياست جمهوري امريكا راس ساعت ۶ صبح به وقت محلي (۳۰/۱۴ به وقت تهران) در مناطق شرقي آمريكا آغاز شد تا رأي دهندگان آمريكايي با حضور در حوزه هاي رأي گيري بتوانند راي خود را براي انتخاب رئيس جمهور   آينده اشان از بين «جان كري» ۶۰ ساله، نامزد حزب دمكرات و جورج بوش ۵۸ ساله، نامزد حزب جمهوريخواه و «رالف نادر» نامزد مستقل به صندوق بيندازند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، حدود ۱۵۶ ميليون نفر در آمريكا واجد شرايط رأي دادن در اين انتخابات كه از سخت ترين و نزديكترين رقابت هاي انتخاباتي در تاريخ معاصر آمريكا محسوب مي شود بودند.اين انتخابات براي حكومت آمريكا ۵ ميليارد دلار هزينه در بر داشته است.
به هر حال براساس سيستم انتخاباتي آمريكا هر نامزد انتخاباتي كه بتواند دستكم ۲۷۰ رأي از ۵۳۸ آراي موسوم به الكترال را كسب كند در انتخابات پيروز خواهد شد.
در سال ۲۰۰۰ جورج بوش به رغم كسب بيش از نيم ميليون آراي مردمي كمتر نسبت به رقيب دمكرات خود ال گور با رأي دادگاه عالي آمريكا توانست رأي الكترال بيشتري بدست آورد و رئيس جمهوري آمريكا شود.
بنا بر اين گزارش، راي گيري در ايالت هاي شرقي آمريكا چون ويرجينيا، نيوهمشاير، كانكتيكات، نيو جرسي، مين، ورمونت،  نيويورك،  اينديانا و كنتاكي زودتر از ديگر ايالت ها آغاز شد.
آلاسكا آخرين ايالتي بود كه صندوق هاي انتخاباتي در آن گشايش يافت.
در همين حال رئيس جمهوري آمريكا ديروز در انتخابات دهكده كوچكي در ايالت نيوهمشاير كه ساكنان آن از ديرباز نخستين آراي انتخابات رياست جمهوري را به صندوق مي ريزند،  به پيروزي سمبليك دست يافت.
به گزارش خبرگزاري رويتر، از ۲۶ نفري كه در منطقه ديكسويل نوچ واقع در ۲۵ كيلومتري مرز كانادا در شمال شرق آمريكا براي دادن رأي ثبت نام كرده بودند ۱۹ نفر به بوش و ۷ نفر به كري رأي دادند.
به گفته مقامات انتخاباتي آمريكا، رالف نادر نامزد مستقل انتخابات آمريكا نتوانست هيچ يك از آرا را از آن خود كند.
بنا بر اين گزارش، اين منطقه كوچك واقع در منطقه كوهستاني ايالت نيو همشاير در شمال شرق آمريكا كه از مناطق توريستي به شمار مي رود هميشه اولين آراي انتخابات آمريكا را ارائه مي دهند.
بنا بر قانون انتخاباتي آمريكا، اين منطقه حق دارد كه كار صندوق انتخاباتي آن منطقه را پس از پايان رأي دادن همه ۲۶ سكنه آن به اتمام رساند.
اين منطقه از مناطقي است كه بشدت طرفدار جمهوريخواهان و نامزدي جورج بوش است و از مناطقي به شمار مي رود كه از سال ۱۹۷۲ به جمهوريخواهان رأي داده البته كسب ۷ رأي توسط جان كري نامزد دمكرات ها بيش از تعداد آرايي است كه ال گور نامزد پيشين اين حزب در انتخابات ۲۰۰۰ كسب كرد.
از سوي ديگر نتايج  يك  نظرسنجي  كه  روز دوشنبه  در آمريكا منتشر شد، حاكي  است  فقط۶۲ درصد مردم  آمريكا به  شمارش  درست  آراي  انتخابات  رياست  جمهوري  ديروز  اعتماد دارند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، بنا به  اعلام  مركز ملي  تحقيقات انتخاباتي  آننبرگ  دانشگاه  پنسيلوانيا كه  اين  نظرسنجي  را انجام  داد، ۲۲درصد از مردم  آمريكا، اعتماد كمي به  سازوكار شمارش  آراي  انتخاباتي دارند.
به  گفته  آدام  كليمر مدير بخش  سياسي  مركز يادشده ، اين  نتيجه  وحشتناك است .
شمارش  درست  آرا، چيزي  است  كه  يك  دولت  در نظام  مردمسالاري  بايد آن راتضمين  كند.
براساس  اين  نظرسنجي ، افرادي  كه  طرفدار انتخاب  مجدد جورج  بوش  رئيس جمهوري  كنوني  آمريكا هستند، بيش  از طرفداران  جان  كري  نامزد دمكرات ها به شمارش  درست  آراي  انتخاباتي  اطمينان  دارند.
در حالي  كه  ۷۹ درصد از طرفداران  بوش  به  شمارش  درست  آراي  خود بسيارمطمئن  بودند، تنها ۴۸ درصد از حاميان  كري  اين  اطمينان  را دارند.
بنا بر نظرسنجي صورت  گرفته ، سياهپوستان  آمريكا بيش  از سايرين  به  شمارش درست  آراي  انتخاباتي  بدگمان  بودند و تنها ۴۰ درصد آنان  به  شمارش  درست  اين آرا اعتماد داشتند.
همچنين براساس گزارش خبرگزاريها، بعد از انتخابات رياست جمهوري آمريكا و مشخص شدن پيروزي بوش جمهوري خواه يا كري دموكرات در ايالات مختلف نوبت به شورايي به نام كالج الكترال مي رسد كه با رأي به اين دو نامزد در كنگره آمريكا، رئيس جمهور جديد اين كشور مشخص مي شود در واقع كالج الكترال يا شوراي انتخاباتي از پانصد و سي و هشت فرد معتمد نامزدها تشكيل مي شود.
در حقيقت برنده انتخابات در هر ايالت با توجه به سهميه اي كه براساس تعداد نمايندگان ايالت مزبور در كنگره (مجلس نمايندگان و سنا) دارد افراد معتمد خود را به كالج الكترال مي فرستد و سرانجام اعضاي اين شوراي انتخاباتي سيزدهم دسامبر (۲۳ آذر) راي لاك و مهر شده خود را به كنگره ارائه مي دهند و كنگره رسما ششم ژانويه (۱۷ دي) آرا را مي شمارد و نامزدي را كه دستكم دويست و هفتاد راي بدست آورده باشد رئيس جمهور جديد آمريكا مي خواند.

رئيس امارت متحده درگذشت
005652.jpg
شيخ زايد بن سلطان آل نهيان رئيس امارات متحده عربي درگذشت.
تلويزيون ابوظبي با اعلام اين خبر توضيحات بيشتري اعلام نكرد.
وي از قديمي ترين رهبران عرب در بين كشورهاي حاشيه خليج فارس بود.
شيخ زائد به علت آشنايي اش با مناسبات قدرت همواره بازيگري محتاط بود. او با وجود آنكه كشورش همواره داعيه هايي غيرتمند عليه جزاير سه گانه ايراني داشت، مدام مي كوشيد كه اين داعيه تعادل روابط منطقه اي را به هم زند و ايران را به واكنش پر هزينه براي امارات وادار كند. اكنون نيز كه شيخ زايد در گذشته است برخي تحليلگران پيش بيني مي كنند ثقل قدرت از ابوظبي به دبي منتقل شود. روابط شيخ نشين دبي با ايران در سالهاي اخير همواره دوستانه بوده است و اين روابط برروابط ايران و امارات تأثير مثبت خواهد گذاشت. گو اينكه غربگراياني نيز در شيخ نشين امارات در سال هاي اخير پديدار شده اند كه ممكن است راه شيخ زايد را نپيمايند. اما مناسبات منطقه اي و سنت هاي پايدار در امارات مبني بر حفظ روابط حسنه با همسايگان، احتمالا راه را بر گروه غربگرا خواهد بست.

تشنجات مشكوك در دانشگاه علم و صنعت
گروه سياسي: روز گذشته اعتراضات دانشجويي به برگزاري جلسه سخنراني ابراهيم يزدي و مصطفي تاج زاده در دانشگاه علم و صنعت به تشنج گراييد.
در پي جلسه سخنراني مذكور كه ظهر روز گذشته برگزار شد تعدادي از دانشجويان معترض به برگزاري سخنراني در محوطه دانشگاه با سرپرست دانشگاه مواجه مي شوند و ضمن درخواست پاسخگويي او، وي را به صورت نامناسبي به بيرون از دانشگاه هدايت مي كنند.
دانشجويان معترض به اجازه برگزاري اين جلسه سخنراني بدون تصويب و تشكيل شوراي سه نفره نظارت بر فعاليت هاي فرهنگي انتقاد داشتند. آنان اعلام كردند كه اين دومين بار است كه چنين جلساتي بدون تاييد شوراي سه نفره و فقط با مجوز سرپرست دانشگاه برگزار مي شود.
معدودي از دانشجويان معترض به اجبار به صورت ناشايستي سرپرست دانشگاه دكتر صالحي را با خود به وزارت علوم مي برند و خواستار بركناري او مي شوند.
همزمان با اقدام دانشجويان معترض گروهي از دانشجويان وابسته به شوراي صنفي دانشگاه علم و صنعت اقدام به تخريب دفتر و اموال بسيج دانشجويي و دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري مي نمايند.
بنا به اظهارات منابع مطلع حركت هر دو گروه دانشجويي معترض به سخنراني و موافق آن مشكوك به نظر مي رسد و غيرقابل تأييد مي باشد و اقدامات بدون هماهنگي سرپرست دانشگاه در به وجود آمدن فضاي متشنج بي تأثير نيست و اين اقدامات نبايد اقدامات مناسب دانشجويان در آستانه روز ۱۳ آبان و حمايت از دستيابي به فناوري هسته اي را تحت پوشش قرار دهد.
گفتني است فضاي كنوني دانشگاه علم و صنعت آرام است و مراسم احياي شبهاي قدر در آن برگزار مي شود.
وزير علوم :
كساني كه دلشان براي دانشگاه مي سوزد محكوم كنند
دكتر جعفر توفيقي با تأكيد بر اين كه بايد از مواضع به حق و حيثيت دانشگاه دفاع كنيم، اظهار داشت: روزي كه اين مسئوليت را قبول كرديم، پذيرفتيم كه پي همه چيز را به تن خود بماليم اما قضيه امروز جاي تاسف دارد.
وي با تأكيد بر اين كه باور نمي كنم كه حركت هاي مذكور توسط يك عده دانشجو شكل گرفته، اظهار داشت: اميدوارم اين افراد گول خورده باشند؛ چون نمي خواهم بپذيرم جوانان ما چنين كارهايي را انجام دهند.
وي با محكوم كردن مجدد اين حادثه اظهار داشت: از همه كساني كه دلشان براي دانشگاه مي سوزد انتظار دارم اين قضيه را محكوم كنند.
وي همچنين با قليل خواندن تعداد كساني كه حادثه دانشگاه علم و صنعت را شكل داده اند، خواستار تكميل پرونده آنها براي ارسال به كميته انضباطي شد و تأكيد كرد: ظرف يكي دو روز آينده در مورد اين افراد تصميم گيري مي شود.
دخالت بسيج در حادثه 
دانشگاه علم و صنعت تكذيب شد
مسئول سازمان بسيج دانشجويي گفت: ما به عنوان سازمان بسيج دانشجويي و اين كه از سوي بسيج كسي در حادثه دانشگاه علم و صنعت دخالت داشته را تكذيب مي كنم.
هرچند شايد افرادي خودجوش كاري كرده باشند.
«مهران طهماسبي» افزود: اين حركت را محكوم مي كنيم و آن را حركت انحرافي در مقابل حركت مرگ بر آمريكاي ۱۳ آبان مي دانيم.
وي ادامه داد: حركت كساني را كه در اين اتفاق زمينه ساز هم بودند از جمله مسئولاني كه شايد مي توانستند از اين حركت جلوگيري كنند و يا كساني كه در جهت گسترش تنش حركت كردند را محكوم مي كنيم.
وي تأكيد كرد: به نظر مي رسد كساني دوست داشتند در اين فضا كه فشار بين المللي در مورد فعاليت هاي هسته اي بر ايران وجود دارد، فشاري مضاعف بر كشور وارد كنند تا وحدت تضعيف شود.
ما هر حركتي را كه در اين مقطع تضعيف كننده وحدت داخلي باشد محكوم مي كنيم و چنين حركت هايي به هيچ عنوان مورد نظر ما نيست.
از اين حركت تبري مي جوييم و اگر كسي دخالت اعضاي بسيج را ادعا كرده آن را تكذيب مي كنم.

دومين  روزنامه  قطع  بزرگ  انگليس  به  تاريخ  پيوست
دومين  روزنامه  از پنج  روزنامه  قطع  بزرگ  چاپ  لندن  با آغاز انتشار در قطع كوچك ، بخشي  از تاريخ  روزنامه هاي  قطع  بزرگ  در انگليس  را به  بايگاني  سپرد.
روزنامه  دست  راستي  تايمز پس  از يك  دوره  چند ماهه  آزمايشي  از روزدوشنبه  بطور رسمي انتشار در قطع  بزرگ  را متوقف  كرد و خط پايان  بر تاريخ ۲۱۶ ساله  از انتشارش  در اين  قطع  كشيد.
اين  روزنامه  در چند ماه  گذشته  در دو قطع  بزرگ  و قطع  كوچك  منتشر مي شد.
تايمز دومين  روزنامه  چاپ  لندن  پس  از اينديپندنت  است  كه  انتشار قطع بزرگ  را به  خاطر سهولت  در مطالعه  و جذب  مشتري  بيشتر متوقف  كرد.
اكنون  سه  روزنامه  گاردين ، فايننشال  تايمز و ديلي  تلگراف به  صورت  قطع  بزرگ  در لندن  منتشر مي شود.
مسئولان  روزنامه  تايمز اعلام  كرده اند كه  با طرح  انتشار قطع  كوچك  اين روزنامه  تاكنون  موفق  شده اند ۵/ ۴ درصد بر خوانندگان  خود بيفزايند.
اين  روزنامه  كه  بر اساس  بررسيهاي  مستقل  صورت  گرفته  عمدتا در ميان  طبقه دولتمرد و مناطق  روستايي  و حاشيه اي  داراي  خواننده  است ، هم اكنون  ۶۶۰ هزارو ۹۰۶ شمارگان  روزانه  دارد.
تايمز پس  از ديلي  تلگراف  كه  آن نيز يك  روزنامه  دست  راستي  است  بيشترين شمارگان  را در ميان  روزنامه هاي  معتبر انگليس  به  خود اختصاص  داده  است .
ديلي  تلگراف  در حال  حاضر ۹۰۰ هزار و ۷۰۲ شمارگان  در روز دارد كه  درمقايسه  با فروش  بيش  از يك  ميليوني  آن در سالهاي  گذشته ، كاهش  نسبتا زيادي را نشان  مي دهد.

اخبار كوتاه
آيت الله مكارم شيرازي:
اگر در پرونده هسته اي از موضع قدرت حرف بزنيم غرب مغلوب مي شود

خبرگزاري فارس: آيت الله مكارم شيرازي با اشاره به اين كه كشور ما از مديريت اجرايي صحيح بي بهره است، تأكيد كرد: مطمئن هستيم كه در جنگ سياسي كه غرب درباره مسئله انرژي اتمي به راه انداخته است نيز مغلوب خواهند شد، به شرط آن كه ما از موضع قدرت حرف بزنيم. وي در ديدار دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي، دو مشكل تورم و مسايل فرهنگي را از عمده ترين معضلات جامعه برشمرد و يادآور شد: معضلات اقتصادي ما با گران و ارزان كردن نان درست نمي شود. اقتصاد ما از ريشه ويران است، پس بايد ريشه اي حل بشود. آيت الله مكارم شيرازي كشور ايران را كشوري قدرتمند عنوان كرد و يادآور شد: الحمدلله نظام ما قوي است، يك روز آمدند جنگ تحميلي راه انداختند، مدتي محاصره اقتصادي و حالا آمدند روي مسئله انرژي اتمي يك جنگ سياسي درست كرده اند.
مجيد انصاري:
جلسه رئيس جمهور با نمايندگان مجلس بسيار خوب بود

فارس: معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهوري گفت: جلسه و گزارش رئيس جمهور با نمايندگان مجلس، بسيار خوب بود و آمار و ارقام ارائه شده درباره برنامه توسعه سوم نشان دهنده رشد ايران و دستيابي به اهداف برنامه سوم است.
مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس جمهور، در گفتگو با خبرنگاران پارلماني پيرامون گزارش رئيس جمهور درباره برنامه سوم توسعه به نمايندگان اظهار داشت: طبق روال عادي و قانون برنامه سوم رئيس جمهور هر سال بايد گزارشي از عملكرد سالانه برنامه توسعه را به مجلس ارائه دهد و در سالهاي گذشته نيز اين كار انجام شده بود و امسال هم در سال پاياني برنامه توسعه سوم رئيس جمهور گزارش خوبي از عملكرد برنامه سوم به نمايندگان ارائه داد. وي پيرامون گزارش رئيس جمهور از عملكرد برنامه توسعه سوم تصريح كرد: گزارش بسيار مستند و خوبي بود و با آمار و ارقام ارائه شده رشد ايران در دستيابي به اهداف كمي و كيفي برنامه توسعه سوم به خوبي ارائه شد.
استقبال پزشكيان از تحقيق و تفحص مجلس
درباره مسائل وزارت بهداشت

فارس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در واكنش به اظهارات برخي از نمايندگان مجلس درباره تحقيق و تفحص از اين وزارتخانه گفت: ما آماده ايم همه مدارك و مستندات لازم را در اختيار نمايندگان قرار دهيم و از تحقيق و تفحص استقبال مي كنيم.مسعود پزشكيان كه در كميسيون بهداشت و درمان مجلس حضور يافته بود، در جمع خبرنگاران گفت: همه آنچه را كه نمايندگان بخواهند در اختيارشان قرار مي دهيم. وي در خصوص بررسي و ارجاع پيگيري بيشتر شكايت آزمون دستياري پزشكي از سوي دادستاني تهران به حفاظت اطلاعات سپاه گفت: ما از اينكه اين پرونده به هر بخشي ارجاع شود استقبال مي كنيم، آقايان مدعي هستند كه سوالات اين آزمون فروخته شده است، اگر اين گونه است پس چرا اعلام نمي كنند چه كسي اين كار را كرده است. وي افزود: مگر مي توان به صرف گفتن يك فرد قضاوت كرد؟ از سوي ديگر با تقلب يك فرد مي توان كل سيستم را متهم كرد؟ وي افزود: وزارت اطلاعات و حراست وزارتخانه و قوه قضاييه تا آنجا كه از دستشان بر مي آمد بررسي كرده اند اما مطلبي در اين باره يافت نشده است. پزشكيان تاكيد كرد: ما بايد مدرك و سندي را در اختيار داشته باشيم تا با خاطيان برخورد كنيم.
ملت ايران ا ستقلال خود را ارزان به دست نياورده كه راحت از دست بدهد
رئيس فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس گفت: استكبار جهاني و برخي عوامل داخلي بايد بدانند كه ملت ايران اين استقلال را ارزان به دست نياورده كه ارزان و راحت از دست بدهد و هيهات كه اين زياده خواهي ها بتواند مردم ايران را از اين عرصه ها خصوصاً دستاوردهاي علمي و فن آوري هسته اي منصرف سازد.
سيد محمد ميرمحمدي، اولين ناطق جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي افزود: تسخير لانه جاسوسي، انقلاب دوم و افشاي دشمني هاي آمريكا و رسوايي عوامل داخلي آن، انقلاب اسلامي را در تداوم حركت جهاني خود محقق و عزم امام و امت را جزم تر كرد.

اخبارسياسي
طرح تحقيق و تفحص از قوه قضاييه با ۱۲۰ امضا تقديم شد
ايسنا: «حسن كامران» طراح طرح تحقيق و تفحص از قوه قضاييه ديروز اعلام كرد: طرح تحقيق و تفحص از قوه قضاييه با ۱۲۰ امضا به هيأت رئيسه تقديم شد. اين عضو كميسيون امنيت ملي در جمع خبرنگاران پارلماني تأكيد كرد: اين تحقيق و تفحص حالت طبقه بندي شده دارد يا آن را تقديم مقام معظم رهبري مي كنيم و يا در جلسه اي غير علني قرائت خواهيم كرد.
وي گفت: هيأت رئيسه مجلس براي بررسي بيشتر اين طرح را به كميسيون قضايي ارجاع داده است.
محسن رضايي به فيلترينگ «بازتاب» اعتراض كرد
ايسنا: محسن رضايي در خصوص فيلترينگ سايت «بازتاب» اظهار داشت: «نبايد مردم را از دسترسي به اطلاعات شفاف و موردنياز محروم كرد.»
دكتر محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد فيلترينگ سايت «بازتاب» گفت: «فيلتر كردن سايت ها نبايد خارج از چهارچوب قوانين و مقررات و منطق انجام شود. نبايد مردم را از دسترسي به اطلاعات شفاف و موردنياز محروم كرد.»
فيلترگذاري سايت بازتاب لغو شد
مدير مسئول پايگاه خبري «بازتاب» از لغو فيلترگذاري اين سايت به دستور رئيس قوه قضائيه خبر داد. سايت بازتاب از دو روز پيش مسدود شده و فعاليت آن متوقف شده بود. فؤاد صادقي به خبرنگار فارس گفت كه به دستور آيت الله هاشمي شاهرودي فيلتر گذاري بازتاب لغو شده و اين سايت بزودي فعاليت خبري خود را مجددا از سر خواهد گرفت. گفته مي شود سايت بازتاب بدليل عدم رعايت مصوبات شوراي عالي امنيت ملي در خصوص پرونده هسته اي ايران مسدود شده است. صادقي با تاييد اين مطلب، فيلترينگ بازتاب به دليل شكايت شاكيان خصوصي را رد كرد.
در تلاش براي دستيابي به توافق با ايران هستيم
ايسنا: نماينده انگليس در اتحاديه اروپا گفت: اتحاديه اروپا در تلاش براي دستيابي به توافقي با ايران است كه كشورهاي ديگر از جمله آمريكا و روسيه را نيز قانع نمايد. شبكه خبري بلومبرگ با مخابره اين خبر به نقل از دنيس مك شين، نماينده انگليس در اتحاديه اروپا افزود: ما با آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين براي دستيابي به راه حلي كه كليه جامعه بين المللي _ از روسيه گرفته تا آمريكا _ را قانع سازد، هستيم.
فيشر:
اگر درباره ايران به نتيجه نرسيم، با شرايطي كاملا جدي مواجه مي شويم

ايسنا- فيشر ديروز گفت: ايران ممكن است به دليل خودداري از برطرف كردن ترديد ها درخصوص برنامه هسته اي اش، با برخوردي كاملا جدي در شوراي امنيت سازمان ملل مواجه شود(!).
شبكه خبري بلومبرگ با مخابره اين خبر به نقل از يوشكا فيشر، وزير امور خارجه آلمان، افزود: ما بايد واقعا بر اساس منافع ايران و جامعه بين المللي به توافق دست يابيم؛ در غير اين صورت با وضعيتي كاملا جدي مواجه خواهيم  شد. وزير خارجه آلمان افزود: مذاكرت سخت هستند و اميدواريم به نتيجه موفقيت آميزي دست يابيم.
تحقيق و تفحص از قوه قضائيه باعث كارآمدي نظام مي شود
نماينده مردم ماهشهر گفت: طرح تحقيق و تفحص از قوه قضائيه باعث كارآمدي و توانمند شدن نظام و شفاف سازي مشكلات خواهد شد.
كمال دانشيار نماينده مردم ماهشهر افزود: در سال پاسخگويي، مردم انتظار دارند كه نظارت بر سطوح مختلف نظام وجود داشته باشد و مجلس هم در راستاي ايفاي نقش نظارتي خود و شفاف شدن برخي موارد دست به اين تحقيق و تفحص زده است. وي تصريح كرد: با توجه به استقبال صادقانه آيت الله شاهرودي از تحقيق و تفحص از قوه قضائيه، مجلس درصدد است پيرامون انتقادات و شكايات مردم از اين قوه و چگونگي روند رسيدگي به مفاسد اقتصادي و موارد ديگر، اين تحقيق و تفحص را انجام دهد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |