چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۵ - Nov 3, 2004
توشيبا هم به دل و hp پيوست
بازار لپ تاپ ها در انتظار شوك
005574.jpg
گروه انفورماتيك: شركت توشيبا نيز همچون دل ناچار به جبران خسارت ناشي از اشتباه خود در توليد رايانه هاي شخصي اش شد.
به گزارش زد دي نت، توشيبا اعلام كرده آماده است نسبت به تعويض مدول هاي حافظه ۶۰۰ هزار دستگاه رايانه شخصي اقدام كند. اين مدول ها كه تراشه هاي DRAM روي آنها نصب مي شوند از آوريل ۲۰۰۲ به مدت دو سال در توليد ۲۷ مدل نوت بوك مورد استفاده قرار گرفته است. روابط عمومي شركت اعلام كرده است بروز نقص فني در اين مدول ها منجر به ظهور پاره اي مشكل فني مانند قفل كردن دستگاه در رايانه هاي قابل حمل سال هاي اخير مي شود.
در هفته هاي اخير شركت دل نيز براي جلوگيري از سرازير شدن سيل شكايات حقوقي عليه خود اعلام كرد نسبت به تعويض رايگان باتري هاي رايانه هاي قابل حمل اش اقدام مي كند. شايد با اين حساب بايد بروز يك شوك در بهاي اجناس بازار رايانه هاي قابل حمل را پيشگويي كرد.
به دنبال اين اتفاق، تعويض مدول هاي توشيبا نيز داوطلبانه و به صورت رايگان انجام مي شود.
مديران توشيبا تأكيد كرده اند هيچ كدام از رايانه ها كه در حال حاضر در دست توليد هستند اين مشكلات فني را ندارند. ولي جزئيات كامل مشكل فني در مدول ها يا نام كارخانه اي كه آنها را توليد كرده فاش نشده است.
دانسته هاي رسمي درباره اين قضيه به وب سايت خود توشيبا محدود مي شود كه در آن چگونگي برنامه تعويض و نوع مشكلاتي كه نقص فني مدول ها ممكن است ايجاد كند، شرح داده شده است. طبق نوشته هاي سايت اخير برخورد كردن به خطاهاي صفحه آبي ويندوز، قفل كردن هاي پياپي دستگاه و شناخته نشدن حافظه هاي RAM مي تواند مهمترين علائم نقص فني در مدول ها باشد.
بد نيست بدانيد ژوئن گذشته شركت مشهور HP ناچار شد اقدامي مشابه كار توشيبا را در مورد نوت بوك هايش انجام دهد و او نيز مدول هاي حافظه اش را در ۹۰۰ هزار رايانه هاي قابل حمل به فروش رفته تعويض كند. به اين ترتيب بيماري همه گير بروز نقص هاي فني در رايانه هاي قابل حمل به دل و توشيبا محدود نمي شود.
عمليات HP شباهت ديگري هم با اقدامات توشيبا داشت براي مثال هر دوي آنها از كاربران خود خواسته اند از سايت رسمي شركت يك نرم افزار كمكي را دريافت و روي رايانه قابل حمل نصب كنند. اين نرم افزار مدول حافظه را آزمايش و در صورت آشكار شدن مشكل راهنمايي لازم را ارائه مي كند.
جالب ترين قسمت جدال توشيبا با مدول هاي آلوده اين است كه اين شركت ژاپني اعلام كرده است در صورت تمايل مشتريان واحدهاي حافظه جديد را به همراه دستورالعمل نصب به منازل آنها پست مي كند، ضمن آن كه براي تكميل پوزش خواهي از مشتركين به آنها يك دستگاه دخيره  سازي ۳۲ مگابايتي NSB  اهدا خواهد كرد.
هم در رايانه هاي قابل حمل دل و HP  و هم در مورد محصولات توشيبا نگراني چنداني درباره نحوه تعويض وجود ندارد چرا كه در اغلب اين رايانه هاي قابل حمل كارت هاي حافظه در خارج از بدنه اصلي و پشت آن واقع شده اند و كاملاً در دسترس هستند. خود شركت ها نسبت به تعويض مدول هاي دشوارتر اقدام خواهند كرد. برنامه تعويض تا آوريل ۲۰۰۵ به طور مي انجامد.
پيش از اين دل هم اقدام مشابهي را براي ۴۰۰ هزار رايانه قابل حمل خود انجام داده بود.

امكان تحصيل همزمان دانشجويان مجازي در دو رشته فراهم شد
گروه انفورماتيك: دانشجويان دانشگاه مجازي مي توانند به طور همزمان در دو دانشگاه و دو رشته به تحصيل بپردازند.
غلامي، رئيس دانشگاه مجازي كشور با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: دانشجويان شاغل به تحصيل در دانشگاه هاي دولتي، آزاد، غيرانتفاعي، جامع علمي كاربردي و پيام نور مي  توانند به طور همزمان دانشجوي اين دوره ها نيز باشند، البته اين دسته از دانشجويان بايد توجه داشته باشند كه معيارهاي تحصيلي دانشگاه علم و صنعت ايران، از لحاظ صرف وقت براي تحصيل را برآورده سازند.
او همچنين با اشاره به امكان مهمان شدن دانشجويان در دانشگاه مجازي، گفت: دانشجويان دانشگاه هاي دولتي يا غيردولتي مي توانند به صورت دانشجوي مهمان در واحد آموزش الكترونيكي دانشگاه علم و صنعت ايران درس بگذرانند، البته دانشجو بايد موافقت دانشگاه مبدا را اخذ و كليه هزينه هاي ثبت نام را پرداخت كند.
به گفته غلامي دانشگاه مجازي در ترم جاري نمي تواند به صورت تكدرس دانشجوي مهمان پذيرش كند.
نتايج اوليه پذيرفته شدگان دانشگاه مجازي ۱۵ آبان ماه جاري و از طريق سايت دانشگاه به آدرس www.elearning-iust.ir اعلام مي شود.

گسترش لينوكس در اروپا
005568.jpg
گروه انفورماتيك: انگلستان نيز به دنبال آلمان و فرانسه به استفاده از لينوكس روي آورد. به گزارش بي بي سي دولت بريتانيا اعلام كرده است كه پايداري و ارزانتر بودن محصولات لينوكس در قياس با ساير سيستم عامل ها، شرايط استفاده از اين سيستم عامل منبع آزاد را فراهم مي كند.
تحقيقات اخير نشان مي دهد كه محبوبيت برنامه هاي منبع آزاد نظير لينوكس در شركت ها و مؤسساتي كه به دنبال استفاده از برنامه ها و سيستم هاي كم هزينه و محصولات نرم افزاري وابسته به آن هستند، به شدت رشد كرده است.
از سوي ديگر مسئولان وابسته به لينوكس اعلام كرده اند كه مايكروسافت همچنان در صدد است تا از محبوبيت رقباي منبع آزاد خود نظير لينوكس بكاهد.
مايكروسافت بزرگترين سازنده نرم افزار در دنيا است كه سيستم عامل اين شركت يعني ويندوز، پركاربردترين سيستم عامل جهان است.
در حالي كه شركت هايي نظير مايكروسافت از كاربران حق عضويت مي گيرند، شركت منبع آزاد لينوكس به صورت رايگان به كاربرانش سرويس مي دهد.
دولت هايي نظير آلمان و فرانسه در ماه هاي اخير سيستم هاي لينوكس را نصب كرده اند و دولت آلمان قصد دارد تا ۱۴ هزار رايانه شخصي در اين كشور را به سيستم هاي اپراتوري لينوكس مجهز كند.
اين در حالي است كه فرانسه نيز در صدد است تا دست به برنامه  مشابهي در اين زمينه بزند. هم زمان با اروپا چين؛ ژاپن و كره جنوبي به توافق رسيده اند تا با همكاري يكديگر نسخه آسيايي لينوكس را طي چند سال آينده وارد بازار كنند.

استراتژي امنيتي جديد سيمانتك
گروه انفورماتيك: شركت سيمانتك استراتژي امنيتي جديد خود را اعلام كرد.
به گزارش سي نت، انريكه سالم، نايب رئيس بخش امنيت سيمانتك در اين باره گفت: اين استراتژي مجموعه اي است از سياست ها كه مديران اطلاعات مي توانند براي مديريت و كنترل محيط هاي خود از آن استفاده كنند.
او افزود: به عنوان بخشي از اين ابتكار جديد، سيمانتك محصولات و خدمات طراحي شده را به شركت ها عرضه مي كند تا بتوانند ارزيابي كاملي از خطرات و آسيب پذيري هايي كه با آنها مواجه مي شوند، را تهيه كنند.
به عنوان نمونه، جديدترين نسخه نرم افزار مديريت امنيت سازماني شركت سيمانتك كه در اين هفته عرضه شده است، مي تواند به شركت ها كمك كند تا موضوعات مربوط به قوانيني چون Sarbanes-Oxley را تعيين كند.
كارشناسان اين اقدام سيمانتك را كه يكي از بزرگترين شركت هاي توليد كننده محصولات امنيتي از جمله ضد ويروس ها است، بيانگر رشد رويارويي با خطرات امنيتي دانسته اند. ساير محصولات سيمانتك نيز به شركت ها امكان خواهند داد تا تصاوير لحظه اي از چگونگي و كيفيت عملكرد سرورها، PC ها، برنامه هاي كاربردي و سيستم هاي عامل و همچنين اطلاعاتي درباره تنظيمات پيكربندي و سطوح وصله هاي خود تهيه كنند. برخي از قابليت هاي گفته شده هم اكنون در دسترس بوده، اما امكانات بيشتري در آينده نزديك به آن افزوده خواهد شد.
ديو جوردن، مدير اطلاعات امنيتي ويرجينيا نيز استراتژي جديد سيمانتك را براي مديران عرصه فناوري اطلاعات مفيد دانسته است.
مسئولان سيمانتك هدف ابتكار جديد خود را حركت دادن شركت به سوي بازارهاي جديد اعلام كرده اند. به عقيده آنها استراتژي اين شركت ممكن است بتواند در بازارهايي كه هم اكنون از لحاظ كسب و كار ابزارهاي امنيتي اشباع شده اند نفوذ كند.شركت سيمانتك با اين شعار كه شما نمي توانيد چيزي را كه درك صحيحي از آن نداشته و نيز كنترلي بر روي آن نداريد، ايمن كنيد، اعلام كرد كه هرم ترازي اطلاعات درباره عملكرد امنيت، موجب مي شود تا شركت ها كنترل و نظارت بيشتري را بر خطرات و تهديدهاي احتمالي داشته باشند.
ساير تأمين كنندگان از جمله آي بي ام و شركت مجمع بين المللي كامپيوتر (CAI) در حال تكميل طرح هايي با استراتژي مشابه هستند.

كاسيني ۵۰۰ عكس از بزرگ ترين قمر كيوان ارسال كرد
005571.jpg
گروه دانش: فضاپيماي كاسيني كه هم اكنون در مدار كيوان مي گردد براي نخستين بار به دانشمندان امكان داده است سطح تايتان، بزرگترين قمر كيوان، را از نزديك مشاهده و مطالعه كنند.
به گزارش بي بي سي فضاپيماي كاسيني در حدود ۵۰۰ عكس با نماي نزديك از اين قمر كه از جمله توفان هايي را در اتمسفر آن نشان مي دهد تهيه كرده است.
اين يافته ها مي تواند اطلاعاتي در مورد گذشته زمين در اختيار دانشمندان بگذارد و به علاوه به مقدمه چيني براي فرود يك واحد كاوشگر در ماه ژانويه بر سطح تايتان كمك كند.
در اين عكس ها سطوح سايه روشن، طوفان هاي جوي و ابرهاي مارپيچي بر فراز قطب جنوب تايتان قابل ديده مي شود.
ابزارهاي كاسيني به دانشمندان كمك خواهد كرد بيش از پيش پرده از رازهاي اين قمر كيوان بردارند، اما اين يافته ها تا كنون از حد انتظار فراتر رفته است.
دانشمندان تايتان را يك «كپسول زمان كيهاني» مي نامند. اين تنها قمر گردنده در مدار سيارات منظومه شمسي است كه از يك اتمسفر ساده برخوردار است. به تصور دانشمندان جو تايتان به جو زمين پيش از پيدايش حيات شباهت دارد.
پروفسور كارل موري، از دانشگاه كوئين و از اعضاي تيم ابزارهاي عكسبرداري كاسيني مي گويد: «جو تايتان به جو زمين در حالت انجماد شباهت دارد. زماني كه حيات در زمين پديدار شد، موجودات زنده بر جو تأثير گذاشتند و اكسيژن توليد شد كه يكي از علل اصلي ادامه حيات ما در زمين است. براي ما مهم است كه بدانيم حيات چگونه در ساير نقاط كيهان آغاز مي شود و تايتان نقطه بسيار خوبي براي پاسخ گفتن به اين سؤال است.»
كاسيني بيش از ۴۰ بار از مجاورت تايتان عبور خواهد كرد، اما اين تصاوير نخستين عكس هايي هستند كه محلي را كه قرار است هويگنز، واحد فرود كاسيني، در آنجا بنشيند نشان مي دهد.
هويگنز كه ساخت اروپاست در ماه ژانويه بر سطح تايتان فرود خواهد آمد. كاسيني پروژه ناسا، آژانس فضايي آمريكاست.
اين فضا پيما چندي قبل از يك سفر چند ساله فضايي به مدار كيوان رسيد و عكس هاي خار ق العاده اي نيز از حلقه كيوان ارسال كرده است.

آن لاين
فروش بازي هاي تلفن همراه ركورد شكست
گروه انفورماتيك: فروش شركت هاي بازي هاي ويديويي و تلفن هاي همراه در سال جاري با رسيدن به مرز يك ميليارد دلار ركورد تازه اي در فروش محصولات فناوري از خود به جا گذاشت.
به گزارش رويتر تحقيقات شركت انگليسي SD نشان مي دهد كه بازي  هاي تلفن همراه در ماه هاي اوليه سال ،۲۰۰۴ ركورد فروش محصولات فناوري را شكسته و اين در حالي است كه در ماه هاي باقيمانده سال، اين ميزان ۶ برابر خواهد شد.
مقامات ارشد اين شركت فروش ۶ ميليارد و ۴ ميليون دلاري طي ماه هاي آتي را براي اين محصول غيرقابل وصف دانسته اند.
در حال حاضر شركت هاي متصدي فروش بازي هاي تلفن همراه در ژاپن و كره بر بازارهاي اروپا و آمريكا چيره شده اند و در حدود ۸۰ درصد از ميزان فروش اين بازارها را به خود اختصاص داده اند.اين آمارها نشان مي دهد كه اروپا براي مقابله با شركت هاي توليد و فروش بازي هاي تلفن همراه كشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا برنامه اي ندارد.
روند كند توسعه Broad Band در آمريكا
گروه انفورماتيك: مسئولان آمريكا معتقدند كه عملكرد اين كشور در مقايسه با ساير كشورها در توسعه Broad Band ضعيف بوده و در ارائه خدمات اين فناوري باعث عقب ماندن آنها از سايرين شده است.
به گزارش سي. ان.ان، اتحاديه مصرف كنندگان آمريكا اعلام كرده است كه دليل اصلي پيش آمدن اين مشكل و به وجود آمدن خلأ ديجيتالي در آمريكا، سياست هاي دولت بوش بوده است.
مارك كوپر، از پژوهشگران اتحاديه مصرف كنندگان در گزارش خود تحت عنوان خلأ ديجيتالي و عقب ماندن آمريكا در توسعه Broad Band گفت: رويكرد اقتصاد آزاد دولت بوش نتوانسته است بازار رقابتي وعده داده شده را به وجود آورد و در نتيجه موفق نشد كه تعهدات خود را براي گسترش فناوري Broad Band عملي كند.
هنگامي كه جورج دبليو بوش به عنوان رئيس جمهور آمريكا انتخاب شد، اين كشور در توسعه Broad Band در جايگاه سوم قرار داشت و اين در حالي است كه آمريكا هم اكنون سكوي سيزدهم را به خود اختصاص داده است.
به گفته كوپر بالا بودن هزينه Broad Band بر قشر كم درآمد تأثير منفي گذاشته و باعث مي شود اين خلأ ديجيتالي روز به روز افزايش يابد.
شهروندان آمريكايي براي دسترسي به Broad Band بايد ۱۰ تا ۲۰ درصد بيشتر از كره اي ها و ژاپني ها هزينه كنند.
پروژه جديد ثريا در آسيا
گروه انفورماتيك: مقامات شركت ثريا (Thuraya) برنامه هاي خود را براي حضور هرچه پررنگ تر در قاره آسيا اعلام كردند.
به گزارش گلف نيوز، اپراتور ارتباطات ماهواره اي ثريا كه مقر اصلي آن در امارات متحده عربي است، قصد دارد در اوايل سال آينده ميلادي پروژه جديدي را به نام «ثريا آسيا» در قاره كهن اجرا كند.شركت ثريا اعلام كرده است كه در اين طرح سومين ماهواره خود را راه اندازي خواهد كرد. ثريا يكي از شركت هاي فعال در زمينه ارتباطات ماهواره اي است كه در حال حاضر به مشتريان خود در خاورميانه، بخش  هايي از اروپا و كشورهاي آسيايي خدمات تلفن ماهواره اي ارائه مي دهد.

آف لاين
ساختار مديريت راهبردي براي هدايت تكفاشكل نگرفته است
گروه انفورماتيك: ساختار مديريت راهبردي براي هدايت برنامه هاي تكفا در كشور تنها موردي است كه در قالب طرح تكفا شكل نگرفت.
به گزارش خبرنگار ما، نصرالله جهانگرد، دبير شوراي عالي اطلاع رساني در شانزدهمين نشست مشترك دست اندركاران فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور با بيان اين مطلب به ارائه گزارشي از فعاليت هاي تكفا از سال ۸۱ پرداخت و گفت: اولين ايده برنامه تكفا در سال ۸۰ با توجه به تبصره ۱۳ بودجه در بهمن ماه سال ۸۰ و تصويب نهايي آن در تيرماه سال ۸۱ در دولت، سرآغاز حركت جديدي در كشور در جهت توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات شد.
او اجراي بيش از ۳۵۰۰ پروژه به صورت ۷ طرح عمراني را از جمله فعاليت ها در راستاي تحقق اهداف توسعه فناوري اطلاعات در كشور دانست و گفت: تصويب قانون تجارت الكترونيكي يكي از مدرن ترين قوانيني است كه بعد از انقلاب اسلامي در كشور به تصويب رسيده و اكنون در حال اجراست.
جهانگرد، نهادينه سازي ساختار مديريت صحيح فناوري اطلاعات در بدنه دولت، انتشار اطلاع رساني و شفاف سازي فعاليت هاي فناوري اطلاعات و ايجاد خانه داوري در حوزه فناوري اطلاعات را از جمله برنامه هاي آتي دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني براي توسعه فناوري اطلاعات در كشور اعلام كرد.
هنوز تصميمي در مورد ترمينيشن گرفته نشده است
گروه انفورماتيك: پينشهاد انجام ترمينيشن همچنان در مجمع مخابرات در حال بررسي است ولي هنوز در مورد اين موضوع چيزي در مجمع تصويب نشده و تصميمي در مورد آن گرفته نشده است.
رضا رشيدي، مديرعامل شركت ارتباطات ديتا با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: در حال حاضر پيشنهادي از طرف شركت ديتا براي نهايي كردن فراخوان به مجمع شركت ها كه شركت مادر تخصصي است، داده شده و وقتي اين فراخوان نهايي شد شرايط شركت ها براي گرفتن مجوز ترمينيشن در آن مشخص مي شود.
وي، درباره تبديل شدن انجمن صنفي ISP ها به اتحاديه و مثبت ارزيابي كردن آن گفت: لازمه اين كار ادغام چند انجمن ISP است چون بديهي است كه يك مقوله نمي تواند چند اتحاديه داشته باشد و بايد روي اين موضوع بحث و بررسي بيشتري صورت گيرد تا پخته تر شود.
آموزش IT بايد از مديران شروع شود
گروه انفورماتيك: مشاور اتاق بازرگاني و تجارت الكترونيك ايران معتقد است براي تسريع توسعه فناوري اطلاعات، آموزش رايانه و IT بايد از مديران شروع شود.
محمود زرگر، با بيان اين كه آموزش IT و رايانه يكي از ضرورت هاي مهم كشور و جامعه نوپاي فناوري اطلاعات است به ايلنا گفت: در شرايط كنوني بدون آموزش كاربردهاي فناوري اطلاعات به كارشناسان و مديران، هيچ استفاده بهينه اي نمي توان از اين صنعت كرد.
او افزود: با توجه به كاربردهاي عالي اين صنعت، ضرورت آموزش بيشتر به نظر مي رسد بنابراين بايد آموزش از مقطع دبستان صورت گيرد، همچنين در اين فرآيند در ابتدا بايد به مديران آموزش داده شود تا بتوان بهره لازم را در جهت توسعه اين صنعت برد.

دومين فضاپيماي با سرنشين چين سال آينده پرواز مي كند
دومين فضاپيماي با سرنشين چين با فضانورد در سال آينده ميلادي به پرواز درخواهد آمد.
زمان دقيق پرتاب فضاپيماي «شينژو ۶» هنوز مشخص نشده است اما مقامات چين از حتمي بودن اين پرواز در سال ۲۰۰۵ خبر داده و زمان اقامت فضانوردان را نيز ۵ روز اعلام كرده اند.
دانشمندان پرتاب اين فضاپيما را پيشرفتي قابل تأمل در فناوري فضايي چين دانسته اند.

شهر هوشمند دبي در هند هم اجرا مي شود
تيمي از مقامات شهر اينترنتي دبي براي بررسي راه اندازي اين مركز تجاري در ساير نقاط دنيا و به منظور اجراي پروژه پيشنهادي شهر اينترنتي وارد هند شدند.
اين پروژه موسوم به شهر هوشمند بوده و بر روي شبكه هاي شهر اينترنتي دبي در امارات متحده عربي ساخته شده است كه به عنوان مركزي موفق در زمينه جذب سرمايه گذاري هاي خارجي شناخته مي شود.تيم چهار نفره اماراتي قرار است با مقامات دولتي و صنعتي و وزير اطلاعات هند ديدار داشته باشند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |