چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۵ - Nov 3, 2004
در يكصد و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران مطرح شد
استمداد شوراي شهر از مجلس و رئيس جمهوري براي حفظ حريم تهران
* عضو هيأت رئيسه شوراي شهر:  لايحه هيأت وزيران مبني بر خلع يد از شهرداري در امورمربوط به حمل و نقل شهري نشانه تكرار عملكردهاي غيراصولي توسط دولت است
گروه شهري _ شوراي اسلامي شهر تهران براي حفظ حريم استحفاظي پايتخت و جلوگيري از پيامدهاي منفي انتزاع بخش هايي از آن، خواستار حمايت جدي مجلس شوراي اسلامي و دستور و پيگيري رييس جمهوري مبني بر توقف مصوبه ايجاد شهرك هاي جديد در داخل حريم تهران شد.
به گزارش خبرنگار ما، رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر ديروز در يكصد و هفتمين جلسه علني شورا گفت: مجلس بايد تبعات منفي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي ايجاد شهرك هاي جديد در حريم استحفاظي تهران را با فوريت بررسي و دنبال كند.
رسول خادم با بيان اينكه نمايندگان تهران در مجلس نبايد نسبت به اتفاقاتي كه براي تهران رخ مي دهد بي تفاوت باشند افزود: طرحي را كه توسط ۲۵ نماينده مجلس به منظور بررسي مطرح شدن مسايل و معضلات مربوط به حريم تهران در كميسيون امنيت ملي امضا شده است، تنها ۲ نماينده تهران امضا كرده اند.
خادم گفت: چرا شوراي شهر و شهرداري بايد بار مشكلات تهران را به تنهايي به دوش بكشند؟
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر همچنين با اشاره به قانوني كه به استناد آن بخش هايي از حريم تهران منتزع و تبديل به شهر شده است گفت: اين قانون به لحاظ كارشناسي قابليت اجرايي را نداشته و مصوبه مربوط به ايجاد شهرك هاي جديد نيز به جاي حوزه عمراني در حوزه سياسي و امنيتي تصويب شده است.
خادم با اشاره به مخالفت هاي ابرازشده در اين زمينه و اتفاق نظر برخي وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي مبني بر غيركارشناسي بودن اين مصوبه از رييس جمهور خواست هرچه سريعتر با استناد به دستور چندماه قبل خود، مانع از اجراي مصوبه ايجاد شهرك هاي جديد در حريم تهران شود.
خادم افزود: اين مساله علاوه بر تخريب محيط زيست و افزايش مهاجرت به تهران و گسترش اسكان هاي غيررسمي در حاشيه پايتخت به خاطر فشارهاي فزاينده براي تامين نيازهاي اجتماعي و اشتغال، تبعات منفي سياسي و امنيتي نيز به دنبال خواهد داشت.
به گفته وي ايجاد شهرك هايي مانند چهاردانگه، احمدآباد مستوفي و باغستان تهران را دچار مشكلات عديده اي خواهد كرد و تبعات منفي اجراي چنين مصوباتي براي تهران فاجعه بار است.
رييس شوراي شهر نيز گفت: تهران متعلق به همه است و هر آسيبي كه به تهران برسد به همه خواهد رسيد.
مهندس مهدي چمران افزود: جداسازي بخش هايي از حريم تهران و ازبين رفتن زمين هاي كشاورزي و تبديل آنها به واحدهاي مسكوني و تجاري صدمات جبران ناپذير زيست محيطي درپي خواهد داشت.
چمران با اشاره به مخالفت رييس جمهوري و وزارتخانه هاي كشور، مسكن، نيرو، جهاد كشاورزي و سازمان حفاظت محيط زيست و نيروي انتظامي درخصوص جداسازي بخش هايي از حريم تهران و ايجاد شهرك هاي جديد افزود: جاي تعجب است كه چرا باوجود مخالفت ها باز اين لايحه در هيات دولت به تصويب رسيده است.
وي تاكيد كرد كه شوراي شهر تا آخر اين مساله را دنبال مي كند.
چمران از وزارت كشور خواست باتوجه به چالش هايي كه اجراي اين مصوبه درپي خواهد داشت نسبت به جلوگيري از اجراي آن اقدام كند.
از سوي ديگر مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي شهر نيز گفت: براساس اخبار دريافت شده، تعاوني مسكن وزارت كشور قصد دارد قطعاتي از زمين هاي واقع در محدوده احمدآباد مستوفي، گرم دره و باغستان را به كاركنان خود بدهد.
دكتر خسرو دانشجو با اشاره به پيامدهاي منفي مصوبه مربوط به انتزاع بخش هايي از حريم تهران گفت: از دولت انتظار داريم در ماه هاي پاياني مسئوليت خود يادگار بدي براي حريم تهران باقي نگذارد كه سالها هزينه آن را بايد مردم تهران بپردازند.
وي همچنين افزود: اعضاي شوراي شهر از نمايندگان مردم تهران در مجلس انتظار دارند نسبت به مسايل تهران حساس باشند و درخصوص مسايل تهران فعالانه به ميدان بيايند.
دانشجو گفت: اتفاقاتي كه در حريم شهر تهران افتاده تصميمي سياسي و بدون برآوردهاي كارشناسي بوده است.
از سوي ديگر مهندس هدايتي مديركل فني وزارت كشور كه به دعوت شوراي شهر براي بررسي لايحه طرح كالبدي ۲۱ نقطه جمعيتي تهران حضور داشت از دانشجو خواست اگر مدركي درخصوص اعطاي زمين در آن مناطق از سوي تعاوني مسكن وزارت كشور دارد ارايه كند تا بررسي و پيگيري شود.
مصوبات شوراي شهر
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين لايحه طرح كالبدي ۲۱ نقطه جمعيتي و ضوابط و مقررات مربوط به كليه نقاط جمعيتي واقع در حريم استحفاظي شهر تهران بررسي شد و طرح كالبدي روستاهاي فيروزآباد و ده خير واقع در حوزه استحفاظي منطقه ۲۰ شهرداري به تصويب رسيد.

دانشجو نيز در پاسخ گفت: براي به دست آوردن مستندات ارايه زمين به تعاوني مسكن وزارت كشور مراجعه كنيد تا مدارك را به دست آوريد.
از سوي ديگر مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيات رييسه شوراي شهر نيز در اعتراض به تكرار اين گونه عملكردها از سوي دولت گفت: اين تنها كار دولت نيست كه نقصان دارد، ۴ روز پيش نيز هيات دولت خواستار خلع يد از شهرداري در امور مربوط به حمل و نقل شهري شده است.
وي افزود: دولت با تنظيم لايحه اي به شماره ۳۹۸۵۵/۲۵۴۰۹ درخواست كرده است كه اين اختيار از شهرداري هاي كلان شهرها سلب شود.
به گفته خزانه دار شوراي شهر، طبق اين لايحه قرار است سياست گذاري در امور مونوريل، قطار شهري و تراموا از شهرهاي بزرگ گرفته شده و به سازمان شهرداري هاي وزارت كشور واگذار گردد.
وي اين قبيل اقدامات دولت را مغاير اصل ۱۰۰ قانون اساسي دانست و افزود: دولت هركجا فكر كند شوراها مثل آنها فكر مي كنند درجهت هماهنگي با آنها اقدام مي كند ولي در غير اين صورت شورا را قبول ندارد.
مهندس آشتياني با بيان اينكه تاسيس سازمان شهرداري ها براساس تفسير شوراي نگهبان مخالف اصل ۸۵ قانون اساسي است گفت: سازماني كه وجاهت قانوني آن زير سئوال است چگونه مي تواند اين كارها را انجام دهد.
وي افزود: آيا عملكرد دولت به معناي قصد دخالت در فعاليت هاي شورا و شهرداري تلقي نمي شود؟
واعظي آشتياني خطاب به نمايندگان مردم در مجلس گفت: دوستان هوشيار باشند كه چه لوايحي دارد براي تصويب به مجلس مي آيد و چه اتفاقي قرار است بيافتد.
از سوي ديگر در جلسه ديروز شوراي شهر، مديرعامل شركت پردازش و برنامه ريزي شهري گزارشي درخصوص «طرح تشكيل پايگاه اطلاعات جغرافيايي فضاي سبز و باغات تهران ارايه داد.
مهندس سيد مهدي معيني گسترش تهران را تا سال ۵۷ ازنظر جمعيتي و فيزيكي طبيعي دانست و گفت از آن به بعد تهران نامتوازن رشد كرده است.
وي افزود: اطلاعات ماهواره اي يكي از ابزارهاي مهم مديريت شهري به ويژه براي شوراي شهر است كه نقش نظارتي بر ساخت و سازها دارد.
معيني گفت: تاكنون از طرف شهرداري، اطلاعاتي به ارزش ۵ ميليارد تومان در رابطه با تهران به طور رايگان دراختيار مشاوران ۲۱ منطقه تهران براي تهيه طرح كالبدي حريم شهر قرار داده شده است.
وي افزود: درحال حاضر اطلاعات دقيق راجع به فضاي سبز، آبريزها، رودخانه ها و محدوده مناطق ۲۲ گانه تهران در اين مركز وجود دارد و مي توان از اين اطلاعات براي تهيه طرح جامع و تفصيلي تهران كمك گرفت. مهندس جزايري يكي از معاونان شركت پردازش و برنامه ريزي شهر تهران نيز گفت: با استفاده از اطلاعاتي كه از فضاي سبز تهران داريم هم اكنون مي توان گفت كه چند درخت در تهران وجود دارد.
به گفته وي استفاده از اطلاعات جغرافياي شهري ابزار بسيار موثري در اعمال بهتر مديريت شهري است.

عضو شوراي شهر تهران:
شوراي شهر از طرح هاي نوسازي بافت هاي فرسوده حمايت مي كند
005589.jpg
واحد كسب رهاكنندگان زباله در نهرهاتعطيل مي شود.
مديركل فوريت ها و خدمات اضطراري شهرداري تهران از آمادگي مناطق براي مقابله با آب گرفتگي هاي احتمالي ناشي از بارندگي در سطح خيابانهاي شهر خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، ابراهيم مداحي با اشاره به اينكه لايروبي نهرها و كانالها از ابتداي مهرماه شروع شده و همچنان ادامه دارد، گفت: نيروهاي مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران شبانه روز در حال فعاليت هستند تا به هنگام بارندگي هاي زمستاني هيچ مشكلي در خصوص آب گرفتگي نداشته باشيم.
وي افزود: در حال حاضر به جز مشكل ريختن زباله و نخاله از سوي برخي از شهروندان و مغازه داران به داخل نهرها و جوي هاي آب مشكل ديگري وجود ندارد.
مداحي در خصوص اقداماتي كه مي توان در اين ارتباط صورت داد، افزود: ما به مناطق اعلام كرده ايم در صورت مشاهده چنين كاري، به متخلفان در وهله اول اخطار داده شود و چنانچه تكرار شد از طريق شركت ساماندهي مشاغل اقدام به تعطيلي اماكن متخلف خواهيم نمود. وي گفت: شهرداري تهران با توزيع سطل هاي ارزان قيمت در بين مغازه داران، رستورانها و... تلاش كرده از ريختن زباله و نخاله در نهرها و كانال هاي آب جلوگيري كند.
مديركل فوريت ها و خدمات اضطراري شهرداري تهران افزود: توزيع اين سطل ها از خيابانهاي اصلي كه بيشتر رستورانها و اغذيه فروشي ها در آنها مستقر هستند شروع شده است.

با ارائه لايحه اي جديد
هيأت دولت بخشي از اختيارات شهرداري را سلب كرد
هيات دولت با ارائه لايحه اي به مجلس شوراي اسلامي، ضمن خلع يد از شهرداري شهرهاي بزرگ از جمله تهران در امور حمل و نقل شهري خواستار تعيين سازمان شهرداري هاي وزارت كشور به عنوان متولي جديد امور حمل و نقل ريلي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس براساس ماده يك و تبصره يك ماده چهار لايحه «حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري» كه در بيست و يكم مهرماه با شماره ۳۹۸۵۵/۲۵۴۰۹ در ۱۷ ماده و ۷ تبصره به تصويب هيات دولت رسيده است، سياستگذاري و تعيين ضوابط در خصوص پروژه هاي مونوريل، تراموا، مترو، قطار سبك شهري و سيستم هاي مشابه از شهرداري شهرهاي بزرگ كشور گرفته شده و به سازمان شهرداري هاي وزارت كشور واگذار مي شود.
براساس ماده ۲ اين لايحه نيز انجام مطالعات امكان سنجي طرح هاي فوق تنها براساس تصويب شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور امكان پذير خواهد بود.
همچنين بر اساس تبصره ماده پنج اين لايحه ضوابط اجرايي تعيين مراحل مختلف بهره برداري از طرح هايي چون مترو، منوريل و تراموا با تعيين سازمان شهرداري هاي وزارت كشور انجام مي شود.
براساس ماده ۸ لايحه «حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري» هيات دولت سازمان شهرداري هاي وزارت كشور را موظف كرد تا نسبت به تدوين اصول كلي و راهبردي حاكم بر تأمين و ساخت تاسيسات، تجهيزات، ماشين آلات و طراحي و بهره برداري سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري اقدام و آنرا به تصويب شوراي عالي حمل و نقل و ترافيك كشور برساند. دولت در ماده ۱۷ اين لايحه مسئوليت حسن اجراي اين قانون را نيز برعهده سازمان شهرداري هاي وزارت كشور گذارده است.
آئين نامه اجرايي اين طرح به پيشنهاد سازمان شهرداري هاي وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ظرف مدت سه ماه تهيه مي گردد.
براساس نظر تفسيري شوراي نگهبان قانون اساسي در مورخ هفدهم شهريور ۱۳۸۳ تاسيس سازمان شهرداري هاي وزارت كشور مخالف اصل ۸۵ قانون اساسي بوده و محول نمودن وظايف توسط دولت به اين سازمان مخالف قانون اساسي است.

شهردار تهران در جمع اعضاي خانه فرهنگ نيم  رخ:
تفاوت نسل ها امري طبيعي است؛ مي خواهند ارتباط ما را با گذشته قطع كنند
شهردار تهران در يك نشست صميمي و دوستانه با اعضاي خانه فرهنگ نيم رخ، به پرسش هاي آنها پاسخ گفت. وي در اين گفتگو اظهار داشت: تفاوت نسل ها امري طبيعي است؛ مي خواهند ارتباط ما را با گذشته قطع كنند. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد بعد از ضيافت افطاري كه در شهرداري تهران برپا شد، در جلسه پرسش و پاسخ با اعضاي خانه فرهنگ نيم رخ، گفت: تفاوت نسل ها يك امر طبيعي است، اما اين نسل ها هيچ گاه در تضاد با يكديگر قرار ندارند.
وي اين مطلب را در پاسخ به پرسش يكي از اعضا كه از شهردار پرسيد چالش پيش روي نسل نوجوان و جوان امروز چيست، عنوان كرد و افزود: نوجوانان امروز نسبت به دوران ما خيلي جلوتر هستند و اين يكي از ويژگي هاي نسل امروز است.
شهردارتهران گفت: خوشبختانه در فضاي كنوني جامعه حركت روبه رشدي اتفاق افتاده است كه نشان از هوشياري و آگاهي قشر جوان و نوجوان امروز دارد.
احمدي نژاد با تاكيد بر پيچيدگي چالش هاي نسل امروز نسبت به نسل هاي قبل، اظهار داشت: نسل امروز به لحاظ قواي تحليلي و فكري جلوتر از نسل هاي پيش از خود حركت مي كند.
وي با اشاره به اين موضوع كه گذشته به افراد هويت مي بخشد و آرمانها نيز به انسان جهت و انگيزه حركت مي دهد، افزود: اگر آدمي از گذشته خود منفصل شود تبديل به فردي بي هويت و بي انگيزه مي شود.
شهردار تهران هشدار داد: در حال حاضر با يك چالش و نبرد سنگين فرهنگي مواجه هستيم كه تلاش دارد ارتباط نسل جوان و نوجوان ما را با گذشته و آرمانها قطع كند.
وي به گذشته پر افتخار ملت ايران اشاره كرد و افزود: پيشرفت در بستر طبيعي حركت يك ملت اتفاق مي افتد كه دو معجزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس توسط جوانان اين مرز و بوم آفريده شد.
احمدي نژاد گفت: اعتقاد من بر اين است كه جوانان ما پاك ترين، با اراده ترين و آرماني ترين جوانان دنيا هستند كه نمونه آنها را نمي توان در هيچ كجاي دنيا جستجو كرد.
شهردار تهران در پاسخ به پرسش يكي ديگر از اعضاي خانه فرهنگ نيم رخ در خصوص وضعيت و كاركرد فرهنگسراها اظهار داشت: وظيفه نهادهاي فرهنگي اين است كه در جهت تبيين هويت و آرمانها حركت كنند.
وي با تاكيد بر اين موضوع كه مديريت شهري در تلاش است اين كاركرد را در فرهنگسراها بستر سازي نمايد، افزود: بسياري از سازمانهاي فرهنگي ما كاركرد اصلي خودشان را ندارند، ضمن اينكه در حال حاضر رسانه ها و مراكز فرهنگي، گذشته و آينده را براي نسل امروز ترسيم نمي كنند و اين مسئله جاي تاسف دارد.
در ابتداي اين نشست دوستانه كه با حضور حدود ۵۰ نفر از دختران و پسران عضو خانه فرهنگ نيم رخ برگزار شد، اعضا پس از برپايي نماز جماعت مغرب و عشاء روزه خود را با شهردار تهران افطار كردند.

مقررات ويژه ترافيك به مناسبت روز ۱۳ آبان
در آستانه  يوم ا... سيزدهم  آبان  و برگزاري  مراسم  ويژه  اين  روز در محل لانه  جاسوسي  سابق  آمريكا در خيابان  طالقاني  تهران ، پليس  راهنمايي  و رانندگي  تهران  بزرگ  اعلام  كرد: به اين  مناسبت  مقررات  ويژه  در خيابانهاي اطراف  محل  برگزاري  مراسم  اجرا مي شود.
بنا بر گزارش  واحد مركزي  خبر بر اساس  اطلاعيه  راهنمايي  و رانندگي  در اين باره ، از ساعت  ۸ بامداد روز چهارشنبه  ۱۳ آبان  توقف  وسايل  نقليه  در خيابان  طالقاني  از تقاطع  شهيد مفتح  تا تقاطع  فرصت  و نيز از تقاطع  شهيد مفتح  تا تقاطع  ارزنده  و ضلع  شمالي  و غربي  لانه  جاسوسي  ممنوع  است .
اين  اطلاعيه  مي افزايد: اين  محدوديت  در غرب  نيز از تقاطع  خيابان  سپهبدقرني  و ملك الشعراي  بهار به  سمت  لانه  جاسوسي  اجرا خواهد شد.
پليس  راهنمايي  و رانندگي  تهران  بزرگ  تأكيد كرده است : اين  محدوديتها تاپايان  مراسم  يوم ا... سيزدهم  آبان  ادامه  خواهد داشت .

روزي ۶/۱ ميليارد تومان، زيان كندي ترافيك تهران
005595.jpg
روزانه ۵ ميليون ليتر بنزين در ترافيك هدر مي رود.
بررسي هاي صورت گرفته توسط پژوهشگران نشان مي دهد هر روز به طور متوسط به دليل حركت آهسته خودروها در ترافيك و يا روشن بودن ماشين در حالت توقف بيشتر از ۵ ميليون ليتر بنزين به هدر مي رود.
هزينه اين ميزان بنزين به قيمت هاي جاري ايران (برپايه ليتري ۸۰ تومان) به ۴۰۰ ميليون تومان مي رسد.به گزارش قلم سبز ايران براين اساس با محاسبه قيمت هاي بين المللي (۳۲۰ تومان به ازاي هر ليتر بنزين) روزانه ۱ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان سرمايه ملي در ترافيك شديد تهران هدر مي رود.

غرفه هاي ميادين ميوه و تره بار
005598.jpg
غرفه هاي  عرضه محصولات  كشاورزي  به  منظور حذف  واسطه ها به  طورمستقيم  دراختيار توليدكنندگان قرار مي گيرد. محمود صلاحي  مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران افزود: متاسفانه  در سال  جاري  به  دليل  وجود واسطه هاي  متعدد در عرضه  ميوه  وتره بار در شهر تهران ، نرخ  محصولات  به  طور چشمگيري  افزايش  يافت  و شهرداري تهران  در جهت  حذف  واسطه ها، غرفه هاي  ميادين  ميوه  وتره بار را به  كشاورزان  واگذار مي كند. وي  گفت : توليدكنندگان محصولات  كشاورزي  مي توانند با مراجعه  به  تعاوني هاي  بازرگاني  و يا اداره  كل جهاد كشاورزي  مراكز استان  خود، از شرايط واگذاري  غرفه ها مطلع شوند.

خروج يك خودرو فرسوده در مقابل ورود يك خودرو از خارج
005592.jpg
براساس طرحي كه به مجلس ارائه شده، خودروسازان از پرداخت ۱۵ ميليون ريال ماليات به دولت معاف شده و در مقابل ورود يك خودرو نو، يك دستگاه خودرو فرسوده را بايد از رده خارج سازند.
كارشناس ارشد ستاد محيط زيست و انرژي شهرداري تهران با اشاره به طرح جامع آلودگي هواي تهران گفت : در حال حاضر جايگاههاي CNG در سطح شهر داريم اما هنوز نتوانسته ايم خودروي گازسوز به ميزان كافي توليد كنيم.وي در خصوص اجراي يكي از محورهاي طرح جامع آلودگي هواي تهران كه جايگزين سوخت بوده است، افزود: بر اساس قانون بايد تغييراتي بر روي سوخت مصرفي صورت گيرد.

نگاه
داوود كاظمي
005601.jpg
آلودگي صدا در تهران ۸۰ در صد بيشتر از حد مجاز است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |