سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۰
با شناخت مراكز خريد، ارزا ن ترين ها را از توليدكنندگان داخلي بخريد
با لباس هاي ارزان به جنگ سرما برويد
شما با ديدن و قيمت گرفتن فروشگاه هاي شمال شهر مي توانيد لباس خوبي كه باب سليقه تان باشد پيداكنيد. آن وقت به مراكز خريد در نقاط مركزي شهر رفته و بدون اتلاف وقت خود و فروشنده، قيمت لباسي را كه مد نظر داريد مي پرسيد، پرو كرده و چنانچه از آن خوشتان بيايد، خريداري مي  كنيد
حوالي ميدان انقلاب، كاپشن هاي پاييزه كوتاه به قيمت ارزان- 5 هزار تومان- فروخته مي  شود. كاپشن هاي دوروي بلند با نرخ 14 هزار تومان وسوسه خريد را در شما بيدار مي  كند و البته تي شرت هاي آستين  بلند پاييزه با نرخي ارزان تر از نوع چيني خود از سر در فروشگاه آويزان است 
022734.jpg
ايمان مهدي زاده 
پاييز است و باران. باد نيز لابه لاي ساختمان هاي بلندمرتبه هراز گاهي خودي نشان مي دهد و بر سر و صورت و گرده مان مي نشيند. كم كم سرما از راه مي رسد و نويد فصل زمستان را مي دهد. تگرگ هاي پاييزي مژده برف مي دهد. هواي پاييز را از قديم هواي مناسب قدم زدن گفته اند، به شرط آنكه ابزار و امكانات را طوري هماهنگ كنيم تا از گزند سرما و سرماخوردگي دور بمانيم. عمده ترين امكانات اين فصل پوشاك خاص خودش است. اگر سر و صورت و بدن با لباس گرم و محافظ باران پوشيده شده باشد، قدم زدن و تماشاي شب هاي زيبا و خلوت فصل خزان آسيبي به شما نمي رساند.
فصل بارش برف و باران در تهران چندان طولاني نيست و البته پاييز و زمستانش فاصله اي با هم ندارد. وقتي برودت هوا نوك بيني و گونه ها را سرخ كرد، اعلام يك آماده باش براي سرماي چند ماهه است. لباس فصل پاييز معمولا با زمستان تفاوت چنداني ندارد. فقط هنگامي كه زمستان مي رسد، به كمك چند لباس گرم روي هم ايامتان را به خوشي سپري كنيد.
براي تهيه پوشاك پاييزه بهتر است سراغ توليدي ها را گرفت و لباسي ارزان تر تهيه كرد، لباسي كه كمتر در دست واسطه ها دست به دست شده باشد. از اين رو شناخت مراكز خريد را جدي تلقي كنيد. نكته ديگري كه در نرخ پوشاك دخيل است، مخاطبان فروشگاه ها هستند. مشتريان مناطق شمالي شهر مانند پاساژ قائم، صفويه، قيطريه و ... راحت تر براي خريد پوشاك پول خرج مي كنند، ولي اگر شما به فكر تناسب دخل و خرج خود هستيد و دخلتان درآمد متوسط خانوار ايراني است، از چنين فروشگاه هايي براي خريد چشم پوشي كنيد. البته ديدن مدل هاي جديد و رنگ بندي هاي مختلف اين ويترين ها شما را در رساندن به نقطه اي براي انتخاب آسان تر ياري مي كند. شما با ديدن و قيمت گرفتن فروشگاه هاي شمال شهر مي توانيد لباس خوبي كه باب سليقه تان باشد پيداكنيد. آن وقت به مراكز خريد در نقاط مركزي شهر رفته و بدون اتلاف وقت خود و فروشنده، قيمت لباسي را كه مد نظر داريد مي پرسيد، پرو كرده و چنانچه از آن خوشتان بيايد، خريداري مي  كنيد.
يادتان باشد، لباس شما بخشي از شخصيت  تان و معرفآن است. از اين رو لباسي انتخاب كنيد كه مناسب حال مكان هايي باشد كه در آنها تردد مي كنيد. اگر پشت سرتان بخواهند مشخصات ظاهري شما را قيد كنند، حتما از لباسي كه بر تنتان ديده اند، نام مي آورند.
مركز خريدي براي خانم ها
ميدان هفتم تير، يكي از ميادين بزرگ تهران است كه لباس فروشي ها، پهلو به پهلو آن را احاطه كرده اند. بيشترين تنوع مدل لباس براي خانم هاي تهراني دراين ميدان مركزي شهر پشت ويترين ها ايستاده است. با ورود به هر فروشگاه متوجه كثرت كالا در آنجا خواهيد شد.
خريد يك كاپشن باراني بلند قيمتي حدود 28 هزار تومان برايتان آب مي خورد. اين كاپشن تا پايان فصل بارندگي پوشش خوب و مناسبي به شمار مي رود. مدل تنگ و نسبتا كوتاه تر اين كاپشن حدود 7 هزار تومان ارزان تر است و البته كاربرد و كاركرد نوع بلند خودش را ندارد. البته سليقه شما مهم است ولي كارآيي لباس را فراموش نكنيد.
كاپشن مانتو دوخت تركيه نيز به قيمت 31 هزار تومان به فروش مي رسد. پارچه و دوخت اين لباس به گفته فروشنده ها كار ترك هاست. كاپشن مانتو كلاه دار با پارچه تركيه و دوخت دوزندگان داخلي قيمتي حدود 28 هزار تومان دارد. اين فروشگاه ها اغلب قيمت مقطوع را روي لباس ها مي چسبانند تا وقت خود و مشتريان به چانه زني تلف نشود. كاپشن نيم تنه اما بسيار ارزا ن تر است و اگر با شرايط تردد شما و رابطه تان با هواي سرد همخواني داشته باشد با نرخي حول و حوش 13 هزار تومان قابل خريد است.
يكي از لباس هاي فصلي پاييز كه خاص اين فصل و اوايل بهار است، سوييت شرت نام دارد و با فرم ها و اشكال گوناگون بر تن مانكن ها يا آويزان بر لباس آويز به چشم مي آيد. قيمت معمول يك سوييت شرت متوسط به لحاظ فرم و جنس در اين حوالي حدود 8 هزار و 500 تومان است.
پالتوهاي خوش دوختي نيز در اين حوالي به چشم مي آيد. قيمت پالتوها بسته به جنس و فرم بين 30 تا 70 هزار تومان است. پوشيدن يك پالتوي گرم روي پيراهني سبك نيز مي تواند شما را از گزند سرماي پايتخت حفظ كند. اين كلانشهر آنقدر اسير دود و ترافيك است كه ديگر سرماهاي سال هاي گذشته را از ياد برده است. هوا آنقدرها سرد نمي شود كه مانند مردم كشورهاي سردسير دغدغه اش به جانمان كك خريد لباس هاي بسيار گرم را بيندازد.
هر چه پايين تر، ارزان تر
از شيب خيابان هاي تهران كه سرازير شويم و به سوي نقاط جنوبي تر شهر برويم، قيمت ها كاسته مي  شود كه اجاره پايين تر و مشتريان بيشتر مي  تواند از دلايلش شمرده شود.
حوالي ميدان ولي عصر نيز فروشگاه هاي پوشاك زيادي به چشم مي  آيدولي وقتي پشت ويترين بايستيد و لباس ها را برانداز كنيد، تفاوت چنداني بين نرخ اينجا و ميدان هفتم تير به چشم نمي  آيد. اما از اين ميدان كه به سوي ميدان و خيابان انقلاب پيش برويد، قيمت ها مناسب تر جلوه مي  كند.
اطراف ميدان انقلاب بورس كتاب است ولي ابتداي خيابان هاي آزادي و كارگر جنوبي پوشاك فروشي هاي زيادي به چشم مي  خورد. كساني نيز ايستاده اند و با سردادن فرياد قيمت هاي بسيار متفاوت و پايين، مشتريان را جذب مي  كنند. به گفته اكثر آنها ديدن لباس پول نمي  خواهد. مي  توانيم نزديكتر برويم و لباس ها رانگاه كنيم. اگر مسيرتان از بالا به پايين باشد، حتما در اين خيابان ها نرخ ها جذبتان خواهد كرد. عمده محصولات اين گالري ها، توليد دوزندگان داخلي است. حالا كه البسه چيني آمده اند بازار را تصاحب كنند، توليدكنندگان داخلي قيمت هايي روي جامه ها نشانده اند كه با كمي انصاف، ديگر مشتريان به سوي كالاهاي چيني جذب نشوند.
تمام محصولات چيني يكبار مصرف است وشما از چيزي به عنوان خدمات جانبي محروم خواهيد شد. ولي اگر از فروشگاه هاي ثابت و معتبر خريد كنيد در صورت اقدام براي تعويض رنگ و مدل به مشكلي برنمي خوريد. اگر امكان داشته باشد، پس از خريد تصميمتان تغيير كند، حتما از قبل با فروشنده مطرح كنيد و در اين مورد به توافق برسيد. ولي بهتر آن است كه قبل از خريد دقت لازم را لحاظ كنيد تادچار اين قبيل مسايل نشويد.
حوالي ميدان انقلاب، كاپشن هاي پاييزه كوتاه به قيمت ارزان -5 هزار تومان - فروخته مي  شود. گويا اين روزها توليدكنندگان و فروشندگان جامه هاي ايراني نرخ ها را شكسته اند تا فروش بيشتري داشته باشند. اين ميدان بيشتر از هر قشري محل تردد دانشجوهاست، جواناني كه با ارزان ترين لباس، همواره خوش تيپ به چشم مي  آيند. از اين رو بازار عرضه را با تقاضاي اين قشر هماهنگ مي  كنند.
كاپشن هاي دوروي بلند با نرخ 14 هزار تومان وسوسه خريد را در شما بيدار مي  كند و البته تي شرت هاي آستين  بلند پاييزه با نرخي ارزان تر از نوع چيني خود از سر در فروشگاه آويزان است. با 12 رنگ بندي  با قيمتي حدود 3 تا 4 هزار تومان قابل خريد است و در موردكيفيت نيز فروشنده وعده تضمين مي  دهد كه در صورت شست وشو با مشكل كش آمدن و گشادشدن مواجه نشود.
ژيلت نيز البسه پاييزه به شمار مي  رود. اين لباس ها با رنگ هاي مختلف و قدرت حفاظت بدن به جز دست ها در برابر باران و باد، با نرخ 4 هزار تومان فروخته مي  شود. چند مغازه به سوي خيابان آزادي كه گام برداريد، كاپشن هاي بچه گانه اي مي بينيد كه نوع يك روي آن قيمتي معادل 5 هزار تومان و دو روي آن 9 هزار تومان دارد.
لباس هاي دورو براي روحيه بسيار مفيد است. شما مي  توانيد دورنگ دلخواهتان را مدام تعويض كنيد و تنها پول يك لباس را پرداخته باشيد.
پالتوهاي مردانه نيز كه پارچه اي تركيه اي دارد ودوخت دوزندگان داخلي است، با نرخي حدود 22 تا 23 هزار تومان فروخته مي  شود. رنگ بندي و فرم آن نيز جالب توجه است.
در كنارش كت و شلوار مردانه به همراه ژيلت، قيمتي كمتر از 30 هزار تومان دارد. جنس اين پارچه هاي پشمي و گرم نيز از همان نوع پالتو است كه مي  تواند تا شروع فصل گرما، لباس رسمي خوبي به حساب بيايد.
كت هاي تك نيز لباس پاييزه به شمار مي  روند. حوالي ميدان انقلاب، تنوع كت هاي تك زياد است و البته قيمت مناسبي روي آنها چسبيده شده، با نشان 12 تا 15 هزار تومان. در اين مكان ها شما با قيمت هاي كاذب كه در اثر واسطه ها به وجود مي  آيد برخورد نمي  كنيد.
بسياري خود توليد كننده هستند يا يكراست از توليدي جنس را براي عرضه به مصرف كننده به فروشگاه انتقال داده اند.

خرج۱
ديگر لازم نيست جيب هايتان را با پول هايي آلوده كنيد كه بوي بنزين مي دهد
اولين پمپ بنزين با كارت اعتباري در ايران 
022737.jpg
مهدي خاكي فيروز - به رغم اينكه در كشورهاي پيشرفته دنيا، اكثر فعاليت هاي مالي به وسيله كارت اعتباري امكانپذير است، هنوز در ايران به وضع مطلوبي نرسيده ايم. سختي هاي ناشي از حمل و نقل پول نقد در كنار خطري كه براي حمل كننده آن دارد يك طرف، بودجه چند ميليارد توماني كه هر سال دولت براي چاپ اسكناس هاي جديد هزينه مي كند، يك طرف. تمام اينها با بهره گيري از پول الكترونيك قابل اصلاح است.
باجه هاي خودپرداز بانك هاي ايراني اگرچه به نوعي كمك مي كنند كه حمل و نقل پول كاغذي كاهش يابد، ولي هرگز نمي توانند اين رقم را به صفر نزديك كنند. چون در همه جا و هر زمان قابل استفاده نيستند. فرض كنيد با اتومبيل خود به مسافرت مي رويد. آيا يك كارت اعتباري مي تواند براي شما كافي باشد؟ در حالي كه بايد براي پرداخت هزينه پمپ بنزين، رستوران بين راه، عوارض بزرگراه، تعميرگاه اتومبيل و هتل، پول نقد همراه خود داشته باشيد.
البته خيلي هم نااميد نباشيد. اولين پمپ بنزين ايراني كه با كارت اعتباري باك اتومبيل شما را پر مي كند، راه اندازي شد. ديگر لازم نيست جيب هايتان را با پول هايي آلوده كنيد كه بوي بنزين مي دهد.
مهدي مرعشي، رئيس اولين پمپ بنزين خصوصي كشور كه به كارت اعتباري هم مجهز است، شهر اهواز را براي آغاز كار خود در نظر گرفته است؛ هرچند در آينده فعاليت خود را گسترش خواهد داد.
مسوولان وزارت نفت مي گويند آنقدر مشكل و محدوديت اداري دارند كه با وجود به كار بستن تمام تلاش خود در ساخت جايگاه هاي سوخت، هنوز ساخت پمپ بنزين هاي مدرن را غير اقتصادي مي دانند، اما به نظر مي رسد بخش خصوصي در اين زمينه از دولت جلو زده است. در اولين پمپ بنزين الكترونيك ايران، مشتري ها مي توانند هر زمان كه خواستند با كارت اعتباري خود بنزين بزنند و حتي فاكتور هم دريافت كنند. علاوه بر آن مي توانند ميزان مصرف بنزين خود را در دوره هاي زماني مشخص بر اساس ساعت و ميزان استفاده، مشخص كنند.
رئيس نخستين پمپ بنزين الكترونيك كشور معتقد است: با وجود فعاليت هاي شركت نفت در اهواز، صف هاي طولاني و عرضه نامناسب بنزين در سطح شهر به دليل كمبود جايگاه ها، مشكلات زيادي در سطح شهر ايجاد كرده است كه ما سعي در برطرف كردن آن داريم.
آيا روزي فرا مي رسد كه همه پمپ بنزين هاي ايران به چنين امكاناتي مجهز شوند؟

خرج 2
مواظب خريد لباس هاي دست دوم باشيد
در تهران فروشگاه هاي زيادي هستند كه لباس هاي دست دوم مي  فروشند. لباس هايي با قيمت ارزان كه شايد هر كسي را براي كمتر خرج كردن وسوسه كند. ولي يك قضيه را حواستان باشد؛ خيلي از اين لباس ها غيربهداشتي هستند و ممكن است انتقال دهنده ويروس و ميكرب بيماري زا باشند. همين هفته پيش ماموران گمرك آستارا حدود 5 هزار و 500 دست لباس قاچاق دست دوم را از بين بردند. اين لباس ها بر اساس نظر مسوولان بهداشت و درمان استان، غيربهداشتي و براي سلامتي مضر شناخته شد.
اين لباس ها را ماموران نيروي انتظامي در مسير آستارا به اردبيل كشف كرده بودند. خلاصه حواستان باشد گول قيمت هاي پايين اين لباس ها را نخوريد. شايد خرج بيماري كه از اين لباس ها بگيريد چند برابر صرفه جويي پولي شما در خريدن اين لباس ها باشد.

فرهنگ مصرف
بهترين جا براي نصب آبگرمكن كجاست؟
022740.jpg
با توجه به اينكه بيشتر آب گرم در آشپزخانه، حمام و دستشويي مصرف مي شود، بايد آبگرمكن را تا جايي كه امكان دارد نزديك اين سه نقطه نصب كرد اگر اين كار امكانپذير نبود، در حد امكان آن را نزديك آشپزخانه نصب كنيد. اين كار براي شما دو فايده دارد: اول اينكه در هزينه لوله كشي صرفه جويي مي شود و دوم اينكه با كوتاه شدن مسير لوله كشي، هنگام باز كردن شير آب، زمان كمتري طول مي كشد تا آب گرم به شير برسد. اين خود هم باعث صرفه جويي در وقت مي شود و هم مصرف آب و انرژي را كاهش مي دهد.
آبگرمكن بايد در جاي حفاظت شده و پوشيده اي قرار بگيرد تا هم تلفات حرارتي كاهش يابد و هم از باران در امان باشد.
اطراف آبگرمكن را مي توان با عايق پوشاند، بويژه در مناطق سردسير و نيز در صورتي كه محل نصب، طرف شمال ساختمان و در سايه باشد. براي اين كار بهتر است از عايق هايي كه يك طرف آنها پوشش آلومينيومي دارند استفاده كرد. بايد مراقب بود كه عايقكاري جلوي ورود هوا به داخل آبگرمكن را نگيرد چون در اين صورت عمل سوختن به خوبي انجام نمي شود و راندمان آبگرمكن به شدت پايين مي آيد. علاوه بر اين ممكن است خطرات جدي ديگري نيز به همراه داشته باشد.
در صورت وجود ضمانتنامه، قبل از نصب هر گونه عايق اضافي بايد از سازنده سوال كرد كه آيا اين كار باعث باطل شدن ضمانت مي شود يا خير.
لوله هاي آب گرم بويژه در دو متر اول پس از خارج شدن از آبگرمكن و نيز جاهايي كه با هواي آزاد در تماس هستند، بايد عايقكاري شود.

فروشگاه
قيمت گوشي تلفن همراه 
022626.jpg
022644.jpg
022668.jpg

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
محل تجمع افراد ناسالم 
آزادراه يادگار امام از پل مرزداران تا بزرگراه جلال آل احمد، محل تجمع افراد ناسالم است. شهرداري منطقه دو اقدام كنند.
يوسفي 
آلودگي شهرهاي بزرگ 
آلودگي شهرهاي بزرگ، اين روزها بسيار است. انواع بيماري شايع شده، خواهشمند است مسوولان براي بهبود اين وضعيت كاري انجام دهند.
يگانه 
ايستگاه اتوبوس ميرداماد
ايستگاه اتوبوس مترو- ميرداماد، خيلي بي  سروسامان است، بويژه اتوبوس هاي تجريش هيچ وقت نيست. چرا كسي به فكر مردم نيست. اتوبوس هاي زيادي پارك شده ولي كسي به مسافران سرويس نمي  دهد.
ناصر احمدي 
موش هاي پروار!
موش هاي محله جواديه واقع در محدوده منطقه 18 تهران، روزبه روز پروارتر و بزرگتر مي  شوند. طرح مبارزه با موش ها، هنوز بر اين موجودات موذي كارساز نشده است. لطفا مسوولان رسيدگي كنند.
خط راهي فرسوده 
طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده را از وسايل نقليه عمومي آغاز كنيد. خط راهي سه راه تهرانپارس تا ميدان رسالت بورس اين خودروهاست. علاوه بر سر وصدا و كثيفي اكثر خودروهاي اين خط، فرسودگيشان گاهي باعث تاخير در رسيدن به مقصد مي  شود. بارها در اين خط خودرو خراب شده و مجبور شدم سرگردان تاكسي هاي ديگر باشم.
ملكي 
قبض آب مبهم 
در قبض هاي آب  بهاي وزارت نيرو اختلال وجود دارد يا شايد هم بتوان گفت نقاط گنگ و مبهم. دو نمونه از اين قبض ها كه پشت سر هم آمده به هيچ وجه با هم قابل قياس نيست. در منطقه 5 ساكن هستيم، محدوده بلوار فردوس. براي هر واحد ساختمان مبلغ 700 تومان آب آمده كه البته تعجب  برانگيز است، ولي تبصره اي در قبض قيد شده كه به موجب آن هزينه قابل پرداخت حدود 22 هزار تومان است. لطفا وضعيت اين تبصره ها را برايمان روشن كنيد.
جوشكاري پرسروصدا
يك كارگاه جوشكاري در خيابان 20 متري شمشيري وجود دارد. اين كارگاه روبه روي هنرستان نظام مافي است و پنجره كارگاه روبه كوچه بن بست پشت سرش است. از مدتها پيش به خاطر ايجاد آلودگي صوتي به شهرداري مراجعه كرديم كه كارگر نيفتاد. صاحب كارگاه بارها تعهد داده از اين محل نقل مكان كند كه تاكنون اين اتفاق خوشايند روي نداده است. اخيرا نيز نامه اي مبني بر رضايت اهل محل كه معلوم نيست گواهانش را از كجا پيدا كرده تقديم شهرداري كرده و در جاي خود باقي مانده.
كمك خواستن، كلاهبرداري نيست 
چطور است كه يك هموطن زنگ مي  زند و درد دل هاي مردم را كلاهبرداري و دكان باز كردن مي  نامد. من كه تحت نظر كميته امداد حقوق بسيار ناچيزي دريافت مي  كنم چطور مي  توانم لباس زمستاني بچه هايم را تهيه كنم. آن خانم كه پيغام اين چنيني مي  دهد حاضر است بيايد به جاي ما زندگي كند؟

بازتاب
۷۰ دقيقه انتظار
خط 23-9 با تعداد سازماني 8 دستگاه اتوبوس و بهره برداري از اتوبوس هاي كمكي در ساعات اوج مسافر به مسافرين ارجمند خط مذكور سرويس رساني مي نمايد. تاخير در برخي از ساعات، ناشي از ترافيك خيابان هاي شهيد بهشتي و خيابان جانبازان مي باشد كه به عوامل اجرايي در اين خصوص توجهات لازم داده شد.
روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه 
جواز ساختمان 
بازگشت به مطلب مندرج در شماره 3539 مورخ 7/8/83 آن روزنامه، تحت عنوان جواز ساختمان جهت تنوير افكار عمومي به اطلاع مي  رساند:
برابر اعلام حوزه معاونت شهرسازي و معماري اين منطقه، مالك ملك مورد نظر بدون اخذ مجوز قانوني و بر خلاف ضوابط و مقررات تجاري اقدام به توسعه بنا در ملك خود كرده كه پرونده با عنايت به وضعيت مالك و گزارش امور ايثارگران منطقه و بر اساس مصوبه شوراي محترم اسلامي شهر تهران به شماره:614/414/160 مورخ 10/9/82 و اصلاحيه آن، يا نظر مساعد در كميسيون تثبيت داخلي مطرح و با حداقل عوارض محاسبه و توسط مالك نسبت به تقسيط آن اقدام شده است.
روابط عمومي شهرداري منطقه 13

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |